Sygn. akt KIO 1750/20
POSTANOWIENIE
z dnia 17 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 17 sierpnia 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lipca 2020 r. przez wykonawcę STRABAG Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica
w Krakowie
przy udziale wykonawcy Skanska
Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie kwoty 18 00
0 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt KIO 1750/20
U Z A S A D N I E N I E
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, dalej
„Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. Budowa wielofunkcyjnej hali sportowej AGH w Krakowie.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”
lub „PZP”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2020/S 121-293725 w dniu 25 czerwca 2020 r.
W dniu 27 lipca 2020
r. spółka STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Pruszkowie, dalej „Odwołujący”, złożyła do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie
art. 7 ust. 1 PZP poprzez brak
przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji,
równości wykonawców, a także naruszenia przez Zamawiającego zasady
proporcjonalności;
art. 353
oraz art. 58 w zw. z art. 5 k.c. w zw. z art. 14 oraz w zw. art. 139 ust. 1
oraz art. 36 ust. 1 pkt 16 PZP poprzez wykorzystanie pozycji dominującej organizatora
przetargu i rażące uprzywilejowanie w treści SIWZ pozycji Zamawiającego, wbrew
zasadom współżycia społecznego i właściwości stosunku prawnego, w sposób
stanowiący nadużycie prawa,
a w konsekwencji naruszenie:
art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 31 ust. 1 PZP poprzez naruszenie zasady zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez zaniechanie
przygotowania i prowad
zenia postępowania z należytą starannością, w sposób
umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków
Zamawiającego związanych z przygotowaniem postępowania, w szczególności przez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
a
także poprzez przerzucenie na wykonawcę ryzyka za dokumentację projektową,
a przez to naruszenie zasady proporcjonalności;
art.
473 § 1 w zw. art. 353
oraz w zw. z art. 58 k.c. w zw. z art. 14 oraz w zw. art. 139
ust. 1 PZP poprzez
modyfikację odpowiedzialności wykonawcy z tytułu niewykonania
lub nienależytego wykonania umowy bez wskazania w umowie okoliczności, za które
w
ykonawca ma ponosić odpowiedzialność;
art. 647 i 651 w zw. art. 353
oraz art. 58 w zw. z art. 5 k.c. w zw. z art. 14 oraz w zw.
art. 139 ust. 1 PZP poprzez sformułowanie treści SIWZ w sposób sprzeczny jego istotą,
w tym przerzucenia na w
ykonawcę ryzyka finansowego za przedłużenie okresu
realizacji umowy z powodu konieczności zmiany dokumentacji projektowej (z przyczyn
niezależnych od wykonawcy).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu zmiany
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób określony w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego w ustawowym terminie
przystąpił wykonawca Skanska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
Odwołujący pismem z dnia 14 sierpnia 2020 r. oświadczył, iż cofa w całości odwołanie.
Oświadczenie o wycofaniu zostało złożone przez osobę upoważnioną do reprezentowania
Odwołującego i stanowi podstawę do umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie
art. 187 ust. 8 zd. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W związku z cofnięciem odwołania przed otwarciem rozprawy, Izba postanowiła
o zwrocie na rzecz Odwołującego 90% wpisu, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Na podstawie art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972), Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu Odwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………………….