KIO 1731/20 WYROK dnia 11 września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 22.10.2020

KIO 1731/20 

Sygn. akt: KIO 1731/20 

WYROK 

z dnia 11 

września 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Protokolant:             Marta S

łoma 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  10 

września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wni

esionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  lipca  2020  r.  przez 

wykonawcę

T.  W. 

prowadzący  działalność  gospodarczą pod firmą  Speedserwis T.  W., 

ul. Krasińskiego 19, 20-709 Lublin, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Politechnika  Lubelska,                                

ul. Nadbystrzycka 38 D, 20-618 Lublin, 

przy  udziale  wykonawcy  A.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

POMAREX  A.  P.,  ul.  Nadbystrzycka    11,  20-618  Lublin

zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  niespełnienia  wymogu 

zaoferowania  obudowy  umożliwiającej  wymianę  dysku  twardego  bez  użycia  śrub                    

części  nr  3  i  4  postępowania  i  nakazuje  zamawiającemu  w  tych  częściach 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  odrzucenie  oferty 

wykonawcy A. P. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą POMAREX A. P. na 

pod

stawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz powtórzenie 

czynności badania i oceny ofert, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie,  


KIO 1731/20 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  T.  W.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą Speedserwis T. W., ul. Krasińskiego 19, 20-709 Lublin w 

części  1/2  i  zamawiającego  Politechnika  Lubelska,  ul.  Nadbystrzycka  38  D,  20-

618 Lublin 

w części 1/2, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych  zero  groszy)  tytułem  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego 

oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem 

kosztów wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego, 

zasądza  od  zamawiającego  Politechnika  Lubelska,  ul.  Nadbystrzycka  38  D,                    

20-618 Lublin, na rzecz 

odwołującego T. W. prowadzący działalność gospodarczą 

pod firmą Speedserwis T. W., ul. Krasińskiego 19, 20-709 Lublin, kwotę 7 500 zł 

00 gr 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy). 

Stosownie  do  art. 

198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Lublinie. 

Przewodniczący:      …………………… 


KIO 1731/20 

Sygn. akt KIO 1731/20 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  -  Politechnika  Lubelska,  ul.  Nadbystrzycka  38  D,  20-618  Lublin,  prowadzi                       

w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia                                    

pn. 

„Sukcesywna  dostawa  sprzętu  komputerowego  na  potrzeby  Politechniki  Lubelskiej”, 

numer referencyjny: KP-272-PNU-12/2020

. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane                           

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 06.03.2020 r., nr 2020/S 047-110462.  

Pismem  z  dnia  16  lipca  2020  r. 

zamawiający  poinformował  o  wyborze  ofert 

najkorzystniejszych  w  czterech  częściach  przedmiotu  zamówienia,  tj.  o  ofercie  wykonawcy 

Reset PC w części nr 1  i o ofercie wykonawcy POMAREX A. P. w częściach nr 2, 3 i 4.  

W dniu 27 lipca 2020 r. 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie 

wykonawcy  T.  W.  pr

owadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Speedserwis  T.  W.,  ul. 

Krasińskiego  19,  20-709  Lublin  (dalej:  „odwołujący”),  w  którym  odwołujący  zarzucił 

zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 

ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

Pomarex  A.  P. 

w  części  nr  2  postępowania,  pomimo  że  zaoferowana  przez  niego 

konfiguracja  komputera  nie  zawiera  wszystkich  wymaganych  treścią  SIWZ 

podzespołów, tj. zasilacza, 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Pomarex A. P. 

w częściach nr 3 i 4 postępowania, pomimo że zaoferowana przez niego 

konfiguracj

a  komputerów  HP  EliteOne  800  G5  All-in-One  nie  posiada  wymaganych 

przez  z

amawiającego  funkcjonalności  w  postaci  możliwości  wymiany  dysku  HDD  bez 

użycia narzędzi lub śrub motylkowych, 

3.  art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp poprzez prowadzenie między zamawiającym a Pomarex A. P. 

negocjacji dotycz

ących złożonej oferty oraz dokonywanie zmiany                 w jej treści, 

4.  art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 9 ust. 2 ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Pomarex A. P. 

w częściach  nr 1-4, pomimo 

że jego oferta została złożona w języku innym niż polski (tj. w języku angielskim),   

5.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  JM  Data                      

Sp.  z  o.o.  Sp.k. 

w  części  nr  2  postępowania,  pomimo  że  zaoferowana  przez  tego 

wykonawcę  konfiguracja  komputera  nie  zawiera  wszystkich  wymaganych  treścią  siwz 

podzespołów, tj. nagrywarki DVD+/-RW SLIM oraz czytnika kart pamięci, 

6.  art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 9 ust 2 ustawy Pzp poprzez 


KIO 1731/20 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

JM Data w części nr 2, pomimo że jego oferta 

została złożona w języku innym niż polski (tj. w języku angielskim), 

7.  art.  186  ust.  3a  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  wykonawcy  RESET-PC  W.  K.-K.  i  A.  Z.  Sp.  j. 

z  części  nr  1  i  2 

p

ostępowania, pomimo że: 

a) 

w  "Odpowiedzi  na  odwołanie"  z  dnia  6  lipca  2020  r.,  sygn.  KIO  1148/20,  zamawiający 

uwzględnił m.in. zarzut nr 10 odwołującego dotyczący naruszenia przez zamawiającego 

"art.  24  ust. 

1  pkt  17  Ustawy  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  Postępowania  Reset 

PC,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd Zamawiającego, jakoby oferowany przez niego w częściach 3 i 4 

Komputer  pr

oducenta  Dell  posiadał  parametry  techniczne  opisane  w  wierszu  trzecim 

tabel  właściwych  dla  części  3  i  4  w  formularzu  ofertowym,  co  miało  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu", 

b)  o

dwołujący  żądał  wykluczenia  wykonawcy  Reset  PC  w  zakresie  wszystkich  części 

p

ostępowania,  w  których  Reset  PC  złożył  ofertę,  a  nie  tylko  w  zakresie  wybranych 

części (pkt 5-6 na str. 3 Odwołania 1 oraz cz. III pkt 7 na str. 20 Odwołania 1), 

c)  art.  186  ust.  3a  ustawy  Pzp  nakazuje  z

amawiającemu  m.in.  wykonanie  czynności                           

w postępowaniu zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych 

zarzutów, 

8.  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Reset 

PC w częściach nr 1 i 2 postępowania, pomimo że: 

a)  zaoferowana  przez  Reset  PC  konfiguracja  komputera  nie  zawiera  wszystkich 

wymaganych  treścią  SIWZ  podzespołów,  tj.  czytnika  kart  pamięci,  klawiatury,  myszki, 

napędu DVD+/~ RW, zasilacza, 

b) 

część podzespołów zaoferowanych przez Reset PC została określona nieprecyzyjnie, co 

powoduje,  że nie wiadomo, które  dokładnie podzespoły  z  dostępnych na  rynku  oferuje 

Reset PC, 

9.  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  prowadze

nie  między  zamawiającym  a  Reset  PC 

negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie zmiany w jej treści, 

10.  naruszenie  art.  7  ustawy  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  po

stępowania  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

W szczególności odwołujący podniósł, co następuje.  

Ad. 1. 

„Zgodnie z treścią pkt 1, str. 1 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia ("OPZ") 

stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ: 


KIO 1731/20 

"

Zamawiający  wymaga  aby  oferowany  sprzęt  był  fabrycznie  nowy.  Zamawiający  wymaga 

również  podania  w  ofercie  szczegółowych  specyfikacji  urządzeń  objętych  ofertą, 

umożliwiających sprawdzenie zgodności oferowanych urządzeń z opisami. W szczególności 

w  o

fercie  należy  podać  nazwę  producenta  i  model  lub  typ  pozwalające  na  jednoznaczne 

zidentyfikowanie poszczególnych podzespołów." (…) 

Z  kolei  w  umieszczonej  w  OPZ 

tabeli  zatytułowanej  "Szczegółowe  wymagania 

techniczne  dla  poszczególnych  części  zamówienia",  w  części  właściwej  dla  części  2 

zamówienia,  wiersz  "Obudowa",  Zamawiający  zażądał,  by  oferowane  mu  komputery 

laboratoryjne  były  wyposażone  w  zasilacze  o  mocy  max  250W  i  sprawności  min.  85%  (80 

Plus Bronze). 

Z

aoferowana  przez  Pomarex  w  części  2  konfiguracja  komputera  HP  EliteDesk  800 

G5  Smali  Form  Factor  nie  zawiera  zasilacza. 

Po  zalogowaniu  się  do  konfiguratora 

komputera  udostępnianego  przez  oficjalnego  dystrybutora  produktów  HP  (który  to 

konfigurator  jest  dostępny  dla  przedsiębiorców  będących  partnerami  handlowymi 

producenta) możemy uzyskać informacje o tym, iż zasilacz jest podzespołem opcjonalnym, 

dodatkowo  płatnym  (…)  Przyjąwszy  rozwiązanie  Pomarex,  Zamawiający  musiałby 

dodatkowo zakupić zasilacze - oferta Pomarex ich nie zawiera, a tym samym jest niezgodna 

z treścią SIWZ. (…) 

Oświadczenie p. Doroty (…) z dnia 6 lipca 2020 r. wbrew twierdzeniom Pomarex nie 

jest oświadczeniem producenta HP.” 

Ad.  2. 

W  ramach  części  3  i  4  zamówienia  Zamawiający  wymaga  dostarczenia  mu 

odpowiednio  komputerów  biurowych  All-In-One  i  komputerów  laboratoryjnych  All-In-One 

(Załącznik nr 1 do SIWZ  - Szczegółowy Opis przedmiotu zamówienia, tabela dla części 3 i 

4),  dla  których  jednym  z  wymogów  jest:  (…)  Obudowa  musi  umożliwiać  wymianę  dysku 

twardego,  napędu  optycznego  oraz  pamięci  RAM  bez  użycia  narzędzi  czy  też  śrub 

motylkowych itp. oraz dawać możliwość instalacji dysku twardego M.2 SSD (…). 

Tymczasem zaoferowana przez Pomarex konfiguracja k

omputerów HP EliteOne 800 

G5 All-in-

One nie posiada wymaganych funkcjonalności, ponieważ nie jest możliwa wymiana 

dysku  HDD,  bez  użycia  narzędzi  lub  śrub  motylkowych.  Potwierdzeniem  tej  informacji  jest 

instrukcja  użytkowania  komputera  dostępna  na  stronie  internetowej  jego  producenta  pod 

adresem:  https://support.hp.com/pl-pl/product/hp-eliteone-8Q0-g5-23.8-mch-aIl-in-one/25277 

897/manuals

,  skąd  można  ją  pobrać  w  postaci  pliku  pdf  (bezpośredni  link  do  pliku  PDF                    

z instrukcją: 

http://hl0032.wwwl.hp.com/ctg/Manual/c06409600

. (…) 

Na stronie 33 instrukcji obsługi komputera HP EliteOne 800 G5 All-in-One, producent 

przedstawia  procedurę  wymiany  dysku  twardego.  Producent  wyraźnie  wskazuje  na 

konieczność odkręcenia 4 śrub przy demontażu dysku (…) producent HP klarownie wskazał, 


KIO 1731/20 

że dysk twardy może być wyjęty bez użycia narzędzi jedynie w obudowach typu MT, SFF i 

DM.  Wśród  obudów,  w  których  do  wyjęcia  dysku  twardego  nie  są  konieczne  narzędzia, 

producent nie wymienił oferowanej przez Pomarex obudowy All-in-One (AiO). (…) 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  Pomarex  złożył  oświadczenie,  jakoby 

obudowa spełnia zapisy SIWZ odnośnie wymiany dysku twardego, napędu optycznego oraz 

pamięci  RAM  bez  użycia  narzędzi  (pismo  Pomarex  z  14  lipca  2020  r.)  Oznacza  to,  że 

zapytany wprost przez Zamawiającego, nawet Pomarex nie potwierdził Zamawiającemu, że 

obudowa oferowanego przez niego komputera spełnia wszystkie (w tym dotyczące wymiany 

bez użycia śrub motylkowych) wymogi SIWZ. 

W przeciwieństwie do dokumentacji zamieszczonej przez HP na stronie internetowej 

HP oraz filmu zamieszczonego przez HP na portal

u producenta HP, oświadczenie dołączone 

do  pisma  Pomarex  z  14  lipca  2020  r.  nie  jest  oświadczeniem  producenta  HP,                                     

a oświadczeniem osoby o nazwisku A. (…). (…) Sam podpisujący oświadczenie odniósł się 

tylko  i  wyłącznie  do  możliwości  wymiany  dysku  HDD  bez  użycia  narzędzi,  ani  słowem  nie 

wspominając o śrubach motylkowych.” 

Ad.  3

„(…)  Po  wniesieniu  Odwołania  1,  Zamawiający  unieważnił  czynność  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  oraz  zobowiązał  się  do  ponownego  zbadania  i  oceny  ofert.                        

W  Odwołaniu  1  Odwołujący  wskazał  na  niezgodności  oferty  Pomarex  z  SIWZ  oraz  złożył 

dowody  na  tę  okoliczność  -  Zamawiający  nie  mógł  "nie  zauważyć"  niezgodności  oferty 

Pomarex z treścią SIWZ. (…)  

Wzywając Pomarex do złożenia wyjaśnień w ww. zakresie, Zamawiający "zapomniał"' 

o  postawionym  przez  Zamawiającego  wymogu  w  OPZ  dotyczącym  konieczności  podania               

w  ofercie  szczegółowych  specyfikacji  urządzeń  objętych  ofertą,  w  tym  poszczególnych 

podzespołów  (pkt  1  str.  1  OPZ).  W  dniu  składania  ofert  Zamawiający  nie  dysponował 

informacją,  czy  składając  ofertę  na  część  nr  2  Pomarex  zamierzał  dostarczyć 

Zamawiającemu  zasilacz.  Pomimo  dysponowania  przez  Zamawiającego  oficjalną 

dokumentacją  producenta  HP,  przedstawioną  przez  Odwołującego  w  postępowaniu 

odwoławczym  o  sygn.  KIO  1148/20,  potwierdzającą,  że  komputery  zaoferowane  przez 

Pomarex  nie  spełniają  wymogów  SIWZ  dotyczących  obudowy,  Zamawiający  wezwał 

Pomarex do złożenia wyjaśnień w tym zakresie. Czynności podjęte przez Zamawiającego i 

Pomarex  stanowią  niedozwolone  negocjacje  co  do  treści  oferty  oraz  dowodzą  zmiany  tej 

oferty.

” 

Ad. 4. 

Wpisując do tabel dotyczących części 1-4 oferowane przez Pomarex produkty (str. 4-

6  oferty),  wykonawca  ten  posłużył  się  językiem  angielskim  pomimo,  że  nie  są  to  nazwy 

własne produktów, m.in.: USB Business Slim Wired Keyboard POL, HP Optical Wired Mouse 

USB,  SD  4  Card  Reader,  9.5mm  DVD-  Writer  8/6G3SFF  4G4MT/SFF,  3/3/3 

(materialAabor/onsite)  SFF  Warranty  EURO,  2Mp  FHD  low-light  Webcam,  AiO  Intemal 


KIO 1731/20 

Stereo Speakers (2W).

 

A

d.  5.  „W  tabeli  zatytułowanej  "Szczegółowe  wymagania  techniczne  dla  poszczególnych 

części  zamówienia",  w  części  właściwej  dla  części  2  zamówienia,  wiersz  "Złącza  i 

wyposażenie",  Zamawiający  zażądał,  by  przednie  panele  oferowanych  mu  komputerów 

laboratoryjnych  były  wyposażone  w  m.in.  nagrywarki  DVD  +/-RW  SLIM  oraz  czytniki  kart 

pamięci. Z kolei w pkt 1 na str. 1 OPZ Zamawiający postawił wymóg: „Zamawiający wymaga 

aby oferowany sprzęt był fabrycznie nowy. Zamawiający wymaga również podania w ofercie 

szczegółowych  specyfikacji  urządzeń  objętych  ofertą,  umożliwiających  sprawdzenie 

zgodności oferowanych urządzeń z opisami. W szczególności w ofercie należy podać nazwę 

producenta i model lub typ pozwalające na jednoznaczne  zidentyfikowanie poszczególnych 

podzespołów." 

Zaoferowana  przez  JM  Data  konfiguracja  nie  zawiera  nagrywarki  DVD  +/-RW  SLIM 

(konfiguracj

a  zawiera  jedynie  bliżej  niezidentyfikowany  napęd  DVD  oznaczony  przez 

wykonawcę  jako  "Napęd  DVD  SLIM")  oraz  czytnika  kart  pamięci  i  jako  taka  nie  spełnia 

wymogów SIWZ. (…) 

JM  Data  nie  wskazał  na  żaden  z  napędów,  jaki można  zainstalować w  oferowanym 

przez niego komputerze. Po przeczytaniu oferty JM Data nikt, w tym Zamawiający, nie może 

wiedzieć,  jakie  (i  czy  w  ogóle)  napędy  miałyby  posiadać  komputery  dostarczone 

Zamawiającemu. 

Dodatkowo, po zalogowaniu się do konfiguratora komputera (który to konfigurator jest 

dostępny  dla  przedsiębiorców  będących  partnerami  handlowymi  producenta)  możemy 

uzyskać informacje o tym, iż napęd jest podzespołem opcjonalnym, dodatkowo płatnym: (…) 

Dodatkowo  na  stronie  3  specyfikacji  technicznej  możemy  znaleźć  zdjęcie 

przedstawiające  w/w  komputer,  na  którym  wyraźnie  zaznaczono,  iż  napęd  optyczny  oraz 

czytnik kart pamięci to podzespoły opcjonalne, a co za tym idzie, dodatkowo płatne.” 

Ad. 6

. „JM Data, podobnie jak Pomarex (choć w dużo mniejszym zakresie), w złożonej przez 

siebie  ofercie  posłużył  się  językiem  angielskim  pomimo,  że  użyte  przez  niego  wyrazy  nie 

stanowią nazw własnych produktów. W szczególności JM Data posłużył się wyrazami takimi 

jak 8GB (1x8GB) DDR4 2666 DIMM Memory, 256GB M.2 2280 PCIe NVMe TLC Solid State, 

Media Retention, zamiast przetłumaczyć je na język polski.” 

Ad.  7

„Jednym  z  uwzględnionych  przez  Zamawiającego  zarzutów  znajdujących  się                           

w Odwołaniu 1 był zarzut dotyczący  wykluczenia Reset PC z Postępowania: „art. 24 ust. 1 

pkt 17 Ustawy poprzez zaniechanie wykluczenia RESET-PC W. K.- K. i A. Z. 

Spółka Jawna, 

ul. Ochotnicza 6,20-012 Lublin ("Reset PC") 

z Postępowania, pomimo że Reset PC w wyniku 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Zamawiającego, jakoby oferowany przez niego w częściach 3 i 4 Komputer producenta Dell 

posiadał parametry techniczne opisane w wierszu trzecim tabel właściwych dla części 3 i 4 w 


KIO 1731/20 

formularzu  ofertowym,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w Postępowaniu”. 

W  Odwołaniu  1  Odwołujący  żądał  wykluczenia  Reset  PC  z  Postępowania,  a  nie 

jedynie z części 3 i 4 Postępowania (pkt 5-6 na str. 3 Odwołania 1 oraz cz. DI pkt 7 na str. 20 

Odwołania 1). (…) 

Art.  186  ust.  3a  Ustawy  przewiduje,  że  w  przypadku  uwzględnienia  przez 

Zamawiającego części zarzutów  zawartych w odwołaniu (tu: w Odwołaniu 1), Zamawiający 

m.in.  wykonuje  (tu:  wyklucza  Reset  PC  z  Postępowania  w  zakresie  wszystkich  części) 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów. (…).” 

Ad. 8 i 9

. „W tabeli zatytułowanej "Szczegółowe wymagania techniczne dla poszczególnych 

części  zamówienia",  w  części  właściwych  dla  części  1  i  2  zamówienia,  wiersze  "Sącza  i 

wyposażenie"  i  "Obudowa",  Zamawiający  zażądał,  by  oferowane  mu  komputery  były 

wyposażone w m.in. czytniki kart pamięci, klawiatury, myszki, napędy DVD+/-RW, zasilacze. 

Zgodnie  ze  wzorem  formularza  ofertowego  (załącznik  nr  2  do  SIWZ),  wykonawcy 

składający  oferty  w  Postępowaniu  byli  zobowiązani  do  wskazania  typów,  modeli, 

producentów  oferowanych  urządzeń.  Informacje  te  pozwalają  na  jednoznaczne 

zidentyfikowanie  poszczególnych  podzespołów,  a  tym  samym  na  sprawdzenie  zgodności 

oferowanych urządzeń z treścią SIWZ. 

Zgodnie  z  treścią  pkt  1,  str.  1  OPZ  stanowiącego  załącznik  nr  1  do  SIWZ: 

Zamawiający  wymaga,  aby  oferowany  sprzęt  był  fabrycznie  nowy.  Zamawiający  wymaga 

również  podania  w  ofercie  szczegółowych  specyfikacji  urządzeń  objętych  ofertą, 

umożliwiających sprawdzenie zgodności oferowanych urządzeń z opisami. W szczególności 

w  ofercie  należy  podać  nazwę  producenta  i  model  lub  typ  pozwalające  na  jednoznaczne 

zidentyfikowanie poszczególnych podzespołów." 

Zaoferowane  przez  Reset 

PC  w  częściach  1  i  2  konfiguracje  komputerów  Dell 

Optiplex 7070 SFF nie zawierają wymaganych przez Zamawiającego podzespołów takich jak 

czytnik kart pamięci, klawiatura, myszka, napęd DVD+/-RW, zasilacz. (…) 

Na zamieszczonych na ww. stronie zdjęciach wyraźnie widać, że podzespoły takie jak 

czytnik kart pamięci, napęd DYD+/-RW, są opcjonalne. (…) Ponadto istnieje więcej niż jeden 

typ zasilacza - 

nie wiadomo, który z zasilaczy miałby otrzymać Zamawiający: (…) 

Ponadto  z  oferty  Reset  PC  nie  wynika,  czy  podzespoły  Dell  Optiplex  7070  SFF 

spełniają  wymogi  SIWZ.  Wykonawca  nie  opisał  ich  precyzyjnie  i  tym  samym  ani 

Zamawiający, ani inni wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jakie dokładnie produkty oferuje 

Reset PC. W szczególności brak informacji dotyczących: 

  pamięci RAM - rodzaju pamięci, częstotliwości taktowania, ilości wolnych slotów, 
  dysku SSD - typu interfejsu, 
  dysku HDD - typu interfejsu, prędkości obrotowej, formatu/rozmiaru dysku. 


KIO 1731/20 

Oferta  nieprecyzyjna,  niepozwalająca  bez  wątpliwości  stwierdzić,  czy  spełnia  wymagania 

Zamawiającego,  jest  ofertą  niezgodną  z  SIWZ.  Wszelkie  próby  "naprawiania"  takiej  oferty                  

w drodze np.  wyjaśnień powinny być uznane za niedozwolone negocjacje dotyczące oferty    

w rozumieniu art. 87 ust. 1 Ustawy. 

(…) 

Po  wniesieniu  Odwołania  1,  Zamawiający  unieważnił  czynność  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  oraz  zobowiązał  się  do  ponownego  zbadania  i  oceny  ofert.                           

W  Odwołaniu  1  Odwołujący  wskazał  na  niezgodności  oferty  Reset  PC  z  SIWZ  oraz  złożył 

dowody na tę okoliczność - Zamawiający nie mógł „nie zauważyć" niezgodności oferty Reset 

PC z treścią SIWZ. (…) 

W  odpowiedzi  na  wezwanie,  pismem  z  dnia  15  lipca  2020  r.,  Reset  PC  złożył 

Zamawiającemu "Opis urządzeń (zadanie 1)" zawierający podzespoły, których Reset PC nie 

zaoferował w swojej ofercie (m.in. czytnik kart pamięci, mysz, klawiaturę). 

Tym  samym,  Reset  PC  zmienił  swoją  ofertę,  zaś  czynności  podejmowane  między 

Zamawiającym a Reset PC stanowiły niedozwolone negocjacje co do treści oferty.” 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w częściach 1, 2, 3 i 4,   

dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert w częściach 1, 2, 3 i 4, 

odrzucenie oferty złożonej przez JM Data w części 2, 

odrzucenie oferty złożonej przez Pomarex w części 2, 3 i 4, 

5)  wykluczenie Reset PC z p

ostępowania również w części 1 i 2, 

odrzucenie oferty złożonej przez Reset PC w części 1 i 2, 

wybór oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w części 1, 2, 3 i 4. 

Pismem  z  dnia  28  lipca  2020  r.  wykonawca  A.  P. 

prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  POMAREX  A.  P.,  ul.  Nadbystrzycka    11,  20-618  Lublin  (dalej: 

„przystępujący”),  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego. Izba stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.  

Pismem  z  dnia 

7  września  2020  r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,                    

w której wniósł o jego oddalenie.  

Pismem z dnia 9 września 2020 r. odwołujący złożył dodatkowe pismo procesowe. 

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  za

mówienia  jest  sukcesywna  dostawa  sprzętu  komputerowego  na 


KIO 1731/20 

potrzeby Politechniki Lubelskiej

. Przedmiot zamówienia został podzielony na 9 części: 

Część 1: Komputer biurowy 60 szt., min. 30 szt. + 30 szt. prawa opcji, 

Część 2: Komputer laboratoryjny 90 szt., min. 45 szt. + 45 szt. prawa opcji, 

Część 3: Komputer biurowy All-in-One 30 szt., min. 15 szt. + 15 szt. prawa opcji, 

Część 4: Komputer laboratoryjny All-in-One 40 szt., min. 20 szt. + 20 szt. prawa opcji, 

Część 5: Stacja robocza 14 szt., min. 7 szt. + 7 szt. prawa opcji, 

Część 6: Komputer mobilny - ultrabook 30 szt., min. 15 szt. + 15 szt. prawa opcji, 

Część 7: Komputer mobilny 24 szt., min. 12 szt. + 12 szt. prawa opcji, 

Część 8: Monitor 23"-24" 90 szt., min. 45 szt. + 45 szt. prawa opcji, 

Część 9: Monitor 27"-28" 48 szt., min. 24 szt. + 24 szt. prawa opcji. 

W załączniku nr 1 do siwz, tj. w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazał m.in.: 

Zamawiający wymaga, aby oferowany sprzęt był fabrycznie nowy. Zamawiający wymaga 

również  podania  w  ofercie  szczegółowych  specyfikacji  urządzeń  objętych  ofertą, 

umożliwiających 

sprawdzenie 

zgodności 

oferowanych 

urządzeń 

opisami.                                 

W szczególności w ofercie należy podać nazwę producenta i model lub typ pozwalające 

na jednoznaczne ziden

tyfikowanie poszczególnych podzespołów. 

W części  nr  1  i  2  wymagania  dla  obudowy:  „Obudowa  typu  Small  Form  Factor  o  sumie 

wymiarów  max  75  cm  posiadająca  min.:  -  1  półkę  5,25”   na  napęd  optyczny  typu  SLIM,               

wewnętrzne  półki    dla  co  najmniej  2  dysków  2,5”  lub  1  dysku  3,5”.  Zaprojektowana  i 

wykonana  przez  producenta  komputera  opatrzona  trwałym  logo  producenta,  metalowa. 

Obudowa musi umożliwiać serwisowanie komputera bez użycia narzędzi. Zasilacz o mocy 

max 250W i sprawności min 85% (80 Plus Bronze)”.  

W  części  nr  1  i  2  wymagania  dla  złączy  i  wyposażenia  m.in.:  czytnik  kart  pamięci, 

zainstalowana  nagrywarka  DVD  +/-RW  SLIM,  mysz  optyczna  USB  z  min  dwoma 

klawiszami oraz rolką (scroll),

klawiatura USB w układzie polski programisty, 

W  części  nr  3  i  4  wymagania  dla  obudowy  m.in.:  „Obudowa  musi  umożliwiać  wymianę 

dysku twardego, napędu optycznego oraz pamięci RAM bez użycia narzędzi czy też śrub 

motylkowych itp. oraz dawać możliwość instalacji dysku twardego M.2 SSD”. 

W rozdziale VII siwz w pkt 4 zamawia

jący wskazał: 

Wykaz  oświadczeń  lub  dokumentów,  składanych  przez  Wykonawcę                                    

w  postępowaniu,  na  wezwanie  Zamawiającego,  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane 

dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

Zamawiającego,  należy  przedłożyć  opis  urządzeń  technicznych.  Należy  w  szczególności 

podać  producenta  oraz  model  oferowanego  sprzętu  oraz  typ/producenta/parametry 

techniczne  elementów  składowych  określonych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz 


KIO 1731/20 

te

chnicznych  kryteriach  oceny,  tak  aby  Zamawiający  mógł  na  tej  podstawie  sprawdzić 

zgodność oferowanego sprzętu z wymaganiami określonymi w SIWZ. 

Odwołujący złożył oferty w częściach nr 1, 2, 3, 4, 5 i 7. 

Pismem  z  dnia  11.05.2020  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej: 

- oferty wykonawcy POMAREX A. P. 

w częściach nr: 1, 2, 3, 4, 7 i 8, 

- oferty wykonawcy Reset-

PC w części nr 9. 

W części nr 5 i 6 procedura nie została zakończona. 

W dniu 25.05.2020 r. odwołujący wniósł pierwsze odwołanie (KIO 1148/20), w którym 

zakwestio

nował oferty wykonawców: POMAREX A. P., Reset-PC oraz JMData. W stosunku 

do wykonawcy Reset-PC 

odwołujący postawił m.in. zarzut nr 10: 

„art. 24 ust. 1 pkt 17 Ustawy poprzez zaniechanie wykluczenia RESET-PC W. K.-K. i A. Z. 

Spółka  Jawna,  ul.  Ochotnicza  6,  20-012  Lublin  (“Reset  PC”)  z  Postępowania,  pomimo  że 

Reset PC w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w 

błąd Zamawiającego, jakoby oferowany przez niego w częściach 3 i 4 Komputer producenta 

Dell posiadał parametry techniczne opisane w wierszu trzecim tabel właściwych dla części 3 

i  4  w  formularzu  ofertowym,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Z

amawiającego  w  Postępowaniu”.  Odwołujący  wniósł  m.in.  o:  „wykluczenie  Reset  PC  z 

Postępowania”. 

Zamawiający  uwzględnił  ww.  odwołanie  w  zakresie m.in.  zarzutu  nr  10. Odwołujący 

cofnął pozostałe zarzuty. 

Pismem  z  dnia  26.05.2020  r.  zamawiający  unieważnił  czynność  wyboru 

najkorzystniejszych  ofert 

w  częściach  nr  1,  2,  3,  i  4  oraz  poinformował  o  zamiarze 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert. 

Pismem z dnia 10.07.2020 r. zamawiający: 

poinformował o odrzuceniu ofert wykonawców POMAREX A. P.  i JM Data       w części nr 

1 na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

poinformował  o wykluczeniu wykonawcy  Reset-PC  z  postępowania  w  części  nr  3 i  4 na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. 

Ponadto  pismem  z  dnia  10.07.2020  r.  zamawiający  wezwał  wykonawcę  POMAREX 

A. P., na podstawie art. 26 ust. 3 i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, do:  

złożenia opisów urządzeń technicznych w języku polskim w części 2, 3 i 4, 


KIO 1731/20 

złożenia wyjaśnień dotyczących zasilacza dla obudowy w części nr 2,  

złożenia wyjaśnień, czy sprzęt zaoferowany w części nr 3 i 4 spełnia wymóg dla obudowy. 

Pismem z dnia 14.07.2020 r. wykonawca POMAREX A. P. 

odpowiedział: 

„Ad. 1. W załączeniu przedstawiam tłumaczenia na j. polski złożonych dokumentów tj. opisu 

urządzeń technicznych – opis oferowanego sprzętu dla części 1 i 2 – komputer HP EliteDesk 

800G5 SFF i dla części 3 i 4 komputer HP AiO EliteOne 800 G5. 

Ad. 2. W opisie zaoferowanego sprzętu dla części 2 znajduje się jednoznaczna informacja na 

temat zasil

acza o mocy 250 W i sprawności 92% - strona nr 2 wiersz Power (w tłumaczeniu 

str.  4  wiersz  „Moc  Wewnetrzny  zasilacz”).  Jednocześnie  załączam  informacje  na  temat 

zaproponowanej konfiguracji udzielonej przez producenta jednostki centralnej. 

Ad.  3.  W  zaoferow

anym  komputerze  dla  części  3  i  4  HP  AiO  EliteOne  800  G5  obudowa 

spełnia zapisy specyfikacji odnośnie wymiany bez użycia narzędzi dysku twardego, napędu 

optycznego, oraz pamięci RAM oraz posiada możliwość instalacji dysku twardego M.2 SSD. 

Na  potwierdzenie 

możliwości  wymiany  dysku  bez  użycia  narzędzi  w  załączeniu 

przedstawiam  informację  przekazaną  przez  producenta  sprzętu.  Odnośnie  możliwości 

zamontowania  dysku  twardego  potwierdzeniem  możliwości  zamontowania  dysku  twardego 

M.2  SSD  są  zapisy  przedstawione  w  opisie  zaoferowanego  sprzętu  str.  2  wiersz  Internal 

storage (w tłumaczeniu

str. 3 wiersz „pamięć wewnętrzna”).” 

Do odpowiedzi wykonawca załączył ww. dokumenty. 

Pismem  z  dnia  10.07.2020  r.  zamawiający  wezwał  także  wykonawcę  Reset-PC,  na 

podstawie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  złożenia  dokumentów  w  części  nr  1,  w  tym  m.in. 

opisu urządzeń i instrukcji obsługi. Wykonawca odpowiedział w dniu 15.07.2020 r. 

Pismem  z  dnia  16.07

.2020  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej: 

- oferty wykonawcy Reset-

PC w części nr 1, 

- oferty wykonawcy POMAREX A. P. 

w częściach nr: 2, 3 i 4. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron 

i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  189  ust.  2  ustawy 


KIO 1731/20 

Pzp.  Ponadto  Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art.  179  ust.  1  Pzp,  tj.  istnienie  po 

stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez 

niego szkody z uwagi na kwestionowane zaniechania 

zamawiającego.  

Zgodnie  z  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp,  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania.  Oświadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające: 

spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, 

spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych 

przez zamawiającego, 

3)  brak podstaw wykluczenia 

zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,                        

o  którym  mowa  w  art.  25a  ust.  1,  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających 

okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do 

przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają 

błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich 

złożenia,  uzupełnienia lub poprawienia lub  do  udzielania wyjaśnień  w  terminie przez  siebie 

wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania. 

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp zama

wiający odrzuca ofertę, jeżeli jest 

ona  niezgodna 

z  ustawą,  a  także  jeśli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. 

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający może 

żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp z

amawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy Pzp p

ostępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi 

się w języku polskim. 

Zgodnie  z  art.  186  ust.  3a  ustawy  Pzp,  w 

przypadku  uwzględnienia  przez 

zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych 

zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym 


KIO 1731/20 

bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po 

stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca  albo  wykonawca,  który 

przystąpił  po  stronie  zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części 

zarzutów.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności                 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu                      

w zakresie uwzględnionych zarzutów. 

Odnosząc się do podniesionych w odwołaniu zarzutów w pierwszej kolejności należy 

zauważyć,  że  odwołujący  i  zamawiający  opierają  swoją  argumentację  na  innych 

postanowieniach siwz:  

 

odwołujący  powołuje  się  na  pkt  1  OPZ  (załącznik  nr  1  do  siwz),  zgodnie  z  którym                          

w  ofercie 

wykonawcy  mieli  podać  szczegółową  specyfikację  urządzeń,  umożliwiającą 

sprawdzenie  zgodności  oferowanych  urządzeń  z  opisami,  a  w  szczególności:  nazwę 

producenta  i  model  lub  typ  pozwalające  na  jednoznaczne  zidentyfikowanie 

poszczególnych podzespołów, 

 

zamawiający powołuje się na pkt 4 w rozdziale VII siwz, zgodnie z którym na wezwanie 

zamawiającego  wykonawcy  mieli  złożyć  opis  urządzeń  technicznych  w  celu 

potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

zamawiającego,  w  szczególności:  producenta  oraz  model  oferowanego  sprzętu  oraz 

typ/producenta/parametry  techniczne  elementów  składowych  określonych  w  opisie 

przedmiotu  zamówienia  oraz  technicznych  kryteriach  oceny,  tak  aby  zamawiający  mógł 

na  tej  podstawie sprawdzić  zgodność  oferowanego sprzętu  z  wymaganiami  określonymi                     

w siwz. 

Z porównania obu ww. postanowień wynika, że w istocie dotyczyły one tego samego 

wymogu,  tj.  podania  typu  /  modelu  /  producenta  oferowaneg

o  sprzętu  w  celu  umożliwiania 

zamawiającemu  dokonania  oceny  zgodności  tego  sprzętu  z  siwz.  Istotna  różnica  między 

oboma  postanowieniami  dotyczy  tego,  na jakim etapie postępowania wykonawcy  mieli  ww. 

informacje  podać.  Zgodnie  z  pkt  1  OPZ  mieli  je  podać  już  w  ofercie,  natomiast  zgodnie                      

z rozdziałem VII pkt 4 siwz – dopiero na wezwanie zamawiającego. Przede wszystkim należy 

stwierdzić,  że  do  takiej  rozbieżności  pomiędzy  postanowieniami  siwz  zamawiający  nie 

powinien  dopuścić,  ale  też  zauważyć  należy,  że  wykonawcy  nie  zakwestionowali  jej  we 

właściwym  czasie  wnosząc  odwołania  na  siwz.  Obecnie  zatem  treść  tych  postanowień  nie 

może ulec zmianie i należy rozstrzygnąć, które z nich ma zastosowanie.  

Zgodnie  z  utrwaloną  linią  orzeczniczą  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  niejasności,  czy 

niespójności w siwz nie mogą obciążać wykonawców. Oznacza to, że wykonawcy nie mogą 

ponosić  negatywnych  konsekwencji  niejasnych  bądź  niespójnych  postanowień  siwz,                        


KIO 1731/20 

w szczególności nie mogą być wykluczani lub ich oferty nie mogą być odrzucane w oparciu    

o takie postanowienia.  

W niniejszej sprawie,  skoro siwz zawiera sprzeczne informacje co do tego, na jakim 

etapie postępowania wykonawcy mają podać dane techniczne oferowanego sprzętu, uznać 

należy, że wykonawcy mogli je podać zarówno w ofercie, jak i na wezwanie zamawiającego. 

Tym samym podanie ww. informacji dopiero w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego nie 

może być  podstawą do odrzucenia oferty  wykonawcy,  gdyż  jak  wskazano wyżej,  nie może 

on  ponosić  negatywnych  konsekwencji  rozbieżnych  postanowień  siwz.  W  konsekwencji 

argumentacja odwołującego oparta na treści pkt 1 OPZ nie może być uznana za zasadną, co 

oznacza,  że  zgodność  oferty  z  siwz  w  przypadku  wykonawców,  którzy  podali  dane 

oferowanego  sprzętu  dopiero  na  wezwanie  zamawiającego,  może  być  oceniana  na 

podstawie opisu technicznego złożonego w odpowiedzi na to wezwanie.  

Kolejną kwestią wymagającą ustalenia jest to, czy informacje dotyczące oferowanego 

sprzętu  mogły  być  w  niniejszym  postępowaniu  uzupełniane,  poprawiane  lub  wyjaśniane 

przez  wykonawców  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Należy  zauważyć,  że  w  ww.  pkt  4                

rozdziału  VII  siwz  zamawiający  wyraźnie  zaliczył  opis  urządzeń  technicznych  do 

dokumentów  składanych  „w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty 

budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego”, co oznacza, że są 

to  dokumenty,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Takie  zakwalifikowanie 

opisu  technicznego  wiąże  się  ze  stwierdzeniem,  że  stanowi  on  dokument,  o  którym  mowa                  

w  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Z  tego  zaś  wynika,  że  w  przypadku  gdy  opis  techniczny  nie 

zostanie  złożony,  jest  niekompletny,  zawiera  błędy  lub  budzi  wątpliwości  zamawiającego, 

zamawiający  zobowiązany  jest  do  wezwania  wykonawcy  do  jego  złożenia,  uzupełnienia, 

poprawienia  lub  udziele

nia  wyjaśnień.  W  efekcie  stwierdzić  należy,  że  w  przedmiotowym 

postępowaniu  ewentualna  niezgodność  oferowanego  sprzętu  z  siwz  nie  może  skutkować 

automatycznym odrzuceniem oferty, ale 

w pierwszej kolejności skutkować musi wezwaniem 

wykonawcy do określonych czynności na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Dopiero brak 

prawidłowego  wykonania  przez  wykonawcę  w  wyznaczonym  terminie  czynności,  do  której 

był wzywany, stanowi podstawę odrzucenia oferty z powodu jej niezgodności z siwz. 

Tym  samym  nawet  w  przypadku  hipotetycznego 

potwierdzenia  się  zarzutów 

odwołującego  co  do  treści  kwestionowanych  przez  niego  ofert,  w  pierwszej  kolejności 

należałoby  wezwać  wykonawców  POMAREX  A.  P.,  JM  Data,  czy  Reset  PC  do  złożenia, 

uzupełnienia,  poprawienia  lub  udzielenia  wyjaśnień  dotyczących  ich  ofert,  zanim  zasadne 

stanie się ewentualne odrzucenie tych ofert. 

Poniżej dokonana została ocena zgodności ofert ww. wykonawców z siwz w zakresie 

kwestionowanym przez odwołującego. 


KIO 1731/20 

Zarzuty dotyczące oferty przystępującego POMAREX

A. P. . 

W złożonej ofercie przystępujący POMAREX rzeczywiście nie wskazał zasilacza dla 

obudowy  w  części  nr  2.  W  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp 

przystępujący  złożył  jednak  opis  techniczny  oferowanego  sprzętu  w  języku  angielskim,                       

a  następnie  w  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  złożył  jego 

tłumaczenie  na  język  polski.  Z  przedstawionych  dokumentów  wynika,  że  przystępujący 

oferuje: „Moc Wewnętrzny zasilacz 250 W, sprawność do 92%”, czyli obudowę z zasilaczem 

spełniającym wymagania OPZ.  

Dodatkowo przystępujący złożył oświadczenie pani D. O. - przedstawicielki firmy HP, 

w którym wskazano, że „komputer HP EliteDesk 800 GS SFF zamawiany przez Partnera w 

oficjalnym 

kanale  dystrybucyjnym  produktów  HP  na  potrzeby  Postępowania  został 

skonfigurowany  przy  użyciu  konfiguratora  dostępnego  dla  partnerów.  W  przypadku  HP 

EliteDesk  800  GS  SFF  komputer  jest  konfigurowany  z  jednym  rodzajem  zasilacza  o  mocy 

250  W.  Działanie  konfiguratora  uniemożliwia  konfigurację  zamawianego  komputera  bez 

zasilacza

”. Na rozprawie przystępujący przedłożył upoważnienie do podpisywania informacji 

cenowych  lub  oświadczeń  produktowych  m.in.  dla  pani  D.  O.  wystawione  przez  prezesa 

firmy HP Inc Polska Sp. z o.o.

, potwierdzając tym samym, że osoba ta była uprawniona do 

złożenia ww. oświadczenia.  

W świetle  ww.  okoliczności,  w tym  ustalenia,  że wykonawcy  na  podstawie rozdziału 

VII  pkt  4  siwz  mogli  podawać  dane  techniczne  dopiero  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

zamawiającego,  jak  też  opis  techniczny  mógł  być  wyjaśniany,  poprawiany  czy  uzupełniany  

w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, stwierdzić należy, że przystępujący zaoferował w  części  

nr 2 obudowę z wymaganym zasilaczem, zatem jego oferta nie podlega odrzuceniu.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  części  nr  3  i  4  postępowania,  w  której 

zamawiający  postawił  wymóg,  aby  obudowa  umożliwiała  wymianę  dysku  twardego  bez 

użycia  narzędzi  czy  też  śrub  motylkowych  itp.,  przede  wszystkim  należy  zgodzić  się                         

z odwołującym, że sposób sformułowania tego wymogu nie pozwala na przyjęcie, że śruby 

motylkowe  mieszczą  się  w  pojęciu  „narzędzia”.  Zamawiający  wskazał  bowiem  w  ww. 

wymogu  na  „narzędzia”  czy  też  „śruby  motylkowe  itp.”,  nie  używając  sformułowań  typu:                  

„w tym”, „np.”, „takich jak”, które wskazywałyby, że śruby motylkowe zawierają się w pojęciu 

„narzędzia”.  W  konsekwencji  przyznać  należy  rację  odwołującemu,  że  wyjaśnienia 

przystępującego  POMAREX  z  dnia  14.07.2020  r.  oraz  dołączone  do  nich  oświadczenie 

przedstawiciela firmy HP 

– pana A. S., które wskazują jedynie na brak konieczności użycia 

„narzędzi”, nie potwierdzają, że ww. wymóg został spełniony, gdyż nie potwierdzają, że nie 

ma konieczności użycia śrub motylkowych, itp.  


KIO 1731/20 

Jednocześnie Izba zapoznała się z dowodami wskazanymi w odwołaniu i stwierdziła, 

że w Instrukcji obsługi sprzętu HP na str. 33 – 34 została opisana wymiana dysku twardego, 

której  wynika,  że  konieczne  jest  m.in.  wykręcenie  czterech  śrub  montażowych                     

z  2,5-calowego  dysku  twardego 

oraz  wkręcenie  czterech  śrub  mocujących  z  podkładkami                  

w  nowy  2,5-calowy  dysk  twardy.  Z  kolei  na  filmie 

powołanym  w  odwołaniu  nie  pokazano 

wykręcania  i  wkręcania  śrub,  ale  o  konieczności  wykonania  tych  czynności  mówi  lektor  i 

wynika  to  też  z  treści  napisów  ukazujących  się  na  dole  ekranu.  Tym  samym  dowody 

powołane  w  odwołaniu  potwierdzają,  że  wymiana  dysku  twardego  nie  jest  możliwa  bez 

użycia śrub, a zamawiający czy przystępujący nie przedstawili dowodów przeciwnych. Przy 

czym  zauważyć  należy,  że  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  zostało  już 

skierowane do przystępującego w tym zakresie i zgodnie z zasadą jednokrotności wezwania, 

nie  można  go  powtórzyć,  tym  bardziej  że  niedopuszczalna  byłaby  hipotetyczna  zmiana 

oferowanego  sprzętu.  Tym  samym  Izba  stwierdziła,  że  oferta  przystępującego  POMAREX 

podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  us

tawy  Pzp  w  części  nr  3  i  4 

postępowania  z  powodu  zaoferowania  obudowy,  w  której  nie  jest  możliwa  wymiana  dysku 

twardego bez użycia śrub motylkowych itp. 

Nie  można  natomiast  zgodzić  się  z  odwołującym,  że  zamawiający  prowadził 

negocjacje 

z przystępującym POMAREX. Zamawiający wezwał przystępującego do złożenia 

wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 3 i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Jak wskazano już wyżej, 

zamawiający zakwalifikował opis techniczny do dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 

ustawy  Pzp,  co  oznacza,  że  był  zobowiązany  w  razie  stwierdzonych  w  nim  braków  lub 

błędów  do  skierowania  do  wykonawcy  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Tym 

samym zastosowanie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp było w niniejszym postępowaniu prawidłowe, 

zaś wskazanie jako podstawy prawnej także art. 87 ust. 1 ustawy Pzp miało w tym wypadku 

charakter  nadmiarowy.  Niemniej  jednak  czynności  podjęte  przez  zamawiającego  nie 

stanowiły  negocjacji  z  przystępującym,  ale  zgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp  działania 

mające na celu uzyskanie pewności, że oferta jest zgodna z siwz. 

Odnosząc się do kwestii złożenia oferty w języku angielskim,  w pierwszej kolejności 

należy  zauważyć,  że  co  do  zasady  oferta  przystępującego  POMAREX  została  złożona                         

w  języku  polskim,  a  jedynie  oznaczenie  oferowanego  sprzętu  zostało  przedstawione                         

w  języku  angielskim.  W  tym  miejscu  należy  wskazać,  że  w  branży  IT  posługiwanie  się 

określeniami,  zwłaszcza  zaś  nazwami  własnymi,  w  języku  angielskim,  jest  powszechne                         

i w stosunku do 

niektórych określeń trudne lub niecelowe jest nawet ich tłumaczenie na język 

polski.  Art.  9  ust.  2  ustawy  Pzp 

nakłada  obowiązek  prowadzenia  postępowania  w  języku 

polskim

,  ale  nie  może  on  być  interpretowany  jako  zakaz  używania  w  języku  obcym  nazw, 


KIO 1731/20 

zwrotów,  czy  określeń,  które  powszechnie  są  używane

w  języku  obcym.  Takie  rozumienie 

art. 9 ust. 2 ustawy Pzp prowadziłoby do nadmiernego formalizmu, który z pewnością nie był 

celem  ustawodawcy.  Ponadto, 

jak  wskazano  już  wyżej,  szczegółowe  dane  techniczne 

wykonawcy  mogli  podać  w  opisie  technicznym,  który  został  przez  zamawiającego 

zakwalifikowany do dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, co przesądza 

o  dopuszczalności  jego  wyjaśniania,  poprawiania  czy  uzupełniania  w  trybie  art.  26  ust.  3 

ustawy  Pzp. 

Pismem  z  dnia  10.07.2020  r.  zamawiający  wezwał  przystępującego  do 

uzupełnienia  tłumaczenia  ww.  opisu  na  język  polski  i  przystępujący  takie  tłumaczenie 

przedłożył. W związku z tym Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia oferty przystępującego 

POMAREX  z ww. powodu. 

Zarzuty 

dotyczące oferty wykonawcy JM Data. 

W  części  nr  2,  której  dotyczy  odwołanie,  oferta  wykonawcy  JM  Data  nie  została 

uznana za najkorzystniejszą, dlatego też wykonawca nie był wzywany w trybie art. 26 ust. 1 

ustawy  Pzp  do  złożenia  m.in.  opisu  technicznego.  Tymczasem,  jak  wskazano  wyżej,                       

w  świetle  niespójnych  postanowień  siwz,  za  dopuszczalne  uznać  należy  przedstawienie 

informacji o sprzęcie w opisie technicznym, składanym, zgodnie z rozdziałem VII pkt 4 siwz, 

dopiero  na  wezwanie  zamawiającego.  Skoro  wykonawca  JM  Data  nie  był  wzywany  do 

złożenia  ww.  opisu,  to  na  podstawie  wyłącznie  treści  jego  oferty,  nie  można  stwierdzić,  że 

zaoferował on komputer nie zawierający wszystkich podzespołów wskazanych w odwołaniu. 

Dlatego też zarzut został uznany za przedwczesny i nie został uwzględniony. 

Odnosząc  się  do  kwestii  złożenia  oferty  w  języku  angielskim,  aktualne  pozostają 

stwierdzenia wskazane wyżej w stosunku do oferty POMAREX. Co do zasady bowiem oferta 

JM  Data  z

ostała  złożona  w  języku  polskim,  a  jedynie  oznaczenie  części  oferowanego 

sprzętu zostało przedstawione w języku angielskim. Jednakże należy zauważyć, że w branży 

IT  posługiwanie  się  określeniami,  zwłaszcza  zaś  nazwami  własnymi,  w  języku  angielskim, 

jest  powszechne

.  Art.  9  ust.  2  ustawy  Pzp  nakłada  obowiązek  prowadzenia  postępowania                         

w  języku polskim,  ale  jak  wskazano już  wyżej,  nie może on  być  interpretowany  jako  zakaz 

używania  w  języku  obcym  nazw,  zwrotów,  czy  określeń,  które  powszechnie  są  używane                      

w  języku  obcym.  Takie  rozumienie  art.  9  ust.  2  ustawy  Pzp  prowadziłoby  do  nadmiernego 

formalizmu,  który  z  pewnością  nie  był  celem  ustawodawcy.  Dlatego  też  Izba  nie  znalazła 

podstaw do odrzuceni

a oferty przystępującego JM Data  z ww. powodu. 

Zarzuty 

dotyczące oferty wykonawcy Reset PC. 


KIO 1731/20 

Odnosząc  się  do  kwestii  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  186  ust.  3a  ustawy 

Pzp,  należy  przede wszystkim  stwierdzić,  że powoływane w  odwołaniach zarzuty  i  żądania 

muszą być ze sobą powiązane, a co za tym idzie – nie można ich interpretować w oderwaniu 

od siebie.  

W szczególności żądania odwołujących nie mogą wykraczać poza to, co zostało 

podniesione  w  zarzutach.  W 

sprawie  KIO  1148/20  odwołujący  w  pkt  10  wyraźnie  postawił 

zarzut  zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  Reset  PC  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17 

ustawy  Pzp  w  części  nr  3  i  4  postępowania.  W  związku  z  powyższym  żądanie  nakazania 

zamawiającemu dokonania czynności wykluczenia ww. wykonawcy również mogło dotyczyć 

tylko  części  nr  3  i  4,  nawet  jeśli  odwołujący  nie  wskazał  konkretnie  tych  części  w  treści 

żądania.  Powyższe dodatkowo potwierdza fakt, że przesłanka wykluczenia w  jednej  części 

postępowania  nie  rozciąga  się  automatycznie  na  pozostałe  części,  co  dotyczy  również                     

art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp.    To,  że  wykonawca  wprowadził  zamawiającego  w  błąd                         

w  jednej  części  postępowania,  nie  oznacza  automatycznie,  że  wprowadził  go  też                               

w pozostałych. Także to, że art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp odnosi się do „postępowania”,                   

a  nie  do  jego  części,  nie  uzasadnia  stanowiska  odwołującego.  Postępowanie  prowadzone                     

z  podziałem  na  części  zostaje  wszczęte  poprzez  opublikowanie  jednego  ogłoszenia                          

o  zamówieniu  (w  trybach  z  ogłoszeniem),  ale  dalej  toczy  się  odrębnie  w  każdej  części  i 

każda  część  jest  co  do  zasady  traktowana  jak  odrębne  postępowanie.  Użycie  przez 

ustawodawcę słowa „postępowanie” należy zatem odnosić także odrębnie do każdej części 

danego postępowania. W związku z powyższym Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego 

ani  co  do  sposobu  rozumienia  art.  186  ust.  3a  ustawy  Pzp,  ani  co  do  tezy,  jakoby                              

w  przypadku  stwierdzenia  podstawy  do  wykluczenia 

wykonawcy  w  jednej  części 

postępowania  zamawiający  zobowiązany  był  wykluczać  go  we  wszystkich  pozostałych. 

Przede wszystkim  należy zaś podkreślić, że bezpodstawne jest oczekiwanie, że  w oparciu   

o  art.  186  ust.  3a  ustawy  Pzp 

zamawiający  wykluczy  wykonawcę we  wszystkich  częściach 

postępowania  w  sytuacji,  gdy  w  odwołaniu  odwołujący  jednoznacznie  postawił  zarzut 

zaniechania  wykluczenia  tegoż  wykonawcy  tylko  w  części  nr  3  i  4.  Żądania  określone                       

w  odwołaniu  nie  mogą  wykraczać  poza  podniesione  w  nim  zarzuty,  zatem  powtarzając 

czynności  zgodnie  z  ww.  przepisem,  zamawiający  zobowiązany  był  wykluczyć  wykonawcę 

Reset  PC  jedynie  w  części  nr  3  i  4  postępowania.  Tym  samym  podniesiony  w  niniejszym 

postępowaniu odwoławczym zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 186 ust. 3a ustawy 

Pzp, Izba uznała za niezasadny. 

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego zgodności oferty Reset PC z siwz, koniecznym 

jest  ponownie  stwierdzenie,  że  w  świetle  niespójnych  postanowień  siwz,  za  dopuszczalne 

uzna

ć

należy złożenie przez wykonawców opisu oferowanego sprzętu dopiero na wezwanie 

za

mawiającego. W części nr 1 w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp 


KIO 1731/20 

wykonawca złożył opis urządzeń, z którego wynika, że zaoferował on wszystkie urządzenia 

wymienione w odwołaniu, tj. czytnik kart pamięci, klawiaturę, myszkę, napęd DVD+/~ RW  i 

zasilacz.  Tym  samym  nie  ma  podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy  z  powodu 

niezgodności  z  siwz.  W  szczególności  podstaw  takich  nie  daje  oświadczenie  firmy  Dell 

złożone przez odwołującego, z którego wynika, że kwestionowane w odwołaniu podzespoły 

s

ą dostępne jedynie opcjonalnie. To, że podzespoły są dostępne opcjonalnie, nie dowodzi, 

że  wykonawca  ich  nie  zaoferował,  zwłaszcza  gdy  w  złożonym  opisie  technicznym  zostały 

wymienione. 

Dlatego zarzut został uznany za niezasadny. 

W części nr 2, oferta wykonawcy Reset PC nie została uznana za najkorzystniejszą, 

dlatego też wykonawca nie był wzywany w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia m.in. 

opisu  technicznego.  Skoro  w

ykonawca  nie  był  wzywany  do  złożenia  ww.  opisu,  to  na 

podstawie wyłącznie treści jego oferty, nie można stwierdzić, że zaoferował on komputer nie 

zawierający  wszystkich  podzespołów  wskazanych  w  odwołaniu.  Dlatego  też  zarzut  został 

uznany za przedwczesny i 

nie został uwzględniony. 

Nie  można  także  zgodzić  się  z  odwołującym,  że  zamawiający  prowadził  negocjacje                

wykonawcą Reset PC. Jak wskazano już wyżej, w świetle niespójnych postanowień siwz, 

za  dopuszczalne  uznać  należy  złożenie  przez  wykonawców  opisu  oferowanego  sprzętu 

dopiero  na  wezwanie  zamawiającego.  Wykonawca  Reset  PC  składając  opis  techniczny                      

w  odpowiedzi  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust. 1  ustawy  P

zp nie zmienił zatem oferty, ale  

złożył  dokument,  do  którego  złożenia  był  wezwany  zgodnie  z  rozdziałem  VII  pkt  4  siwz  i 

zgodnie  z  ww.  przepisem.  Izba  nie  znalazła  zatem  podstaw  do  stwierdzenia,  że  miało 

miejsce prowadzenie negocjacji miedzy zamawiającym a ww. wykonawcą. 

Reasumując,  Izba  uznała  za  zasadne  zarzuty  dotyczące  niespełnienia  w  ofercie 

przystępującego POMAREX A. P. wymogu zaoferowania obudowy umożliwiającej wymianę 

dysku  twardego  bez 

użycia  śrub  w  części  nr  3  i  4  postępowania.  Pozostałe  zarzuty 

podniesione w odwołaniu Izba uznała za niezasadne. 

Wyd

ając  postanowienie  w  przedmiocie  kosztów  postępowania  odwoławczego,  Izba 

uwzględniła  treść  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  4  rozporządzenia  Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 


KIO 1731/20 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Zgodnie  z  §  5  ust.  4  ww. 

rozporządzenia  w  przypadkach  nieuregulowanych  w  ust.  1—3  Izba  orzeka  o  kosztach 

postępowania,  uwzględniając,  że  strony  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego 

stosownie do jego wyniku. 

U

żyty  w  art.  192  ust.  10  ustawy  Pzp  zwrot  „stosownie  do  jego  wyniku”  należy 

rozumieć  analogicznie  jak  w  procesie  cywilnym.  Jak  wynika  z  postanowienia  SN  z  dnia                     

31 stycznia 1991 r. II CZ 255/90, LEX nr 5314, stosunkowe rozdzielenie kosztów polega na 

rozdzieleniu  kosztów  między  stronami  stosownie  do  wyniku  postępowania  i  do  wysokości,                  

w  jakiej  zostały  poniesione.  Stosunkowy  podział  kosztów  procesu  (100  k.p.c.)  dotyczy  ich 

całości,  co  oznacza  przyjęcie  za  podstawę  obliczeń  sumy  należności  obu  stron,  ustalonej 

stosownie  do  zasad  z  art.  98  §  2  i  3  k.p.c.  (oraz  art.  99  k.p.c.  w  przypadkach  tam 

wskazanych). 

Sumę tę dzieli  się proporcjonalnie do  stosunku,  w  jakim strony  utrzymały  się 

ze  swymi  roszczeniami  lub  obroną,  otrzymując  w  wyniku  kwoty,  stanowiące  ich  udziały                  

w całości kosztów. Jeżeli poniesione przez stronę koszty przewyższają obciążający ją udział, 

zasądzeniu na jej rzecz podlega różnica. 

Jak wynika z postanowienia Sądu Okręgowego w Gliwicach z 20 lipca 2016 r. sygn. 

akt X Ga 280/16 

– w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego do 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostaje  oddalona,  zaś  część  uwzględniona,  zasada 

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego 

rozdzielenia  kosztów  postępowania  odwoławczego  w  takiej  części,  w  jakiej  odwołanie 

odniosło  skutek.  Identyczny  pogląd  wyrażono  w  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie                      

z dnia 22 stycznia 2016 r. sygn. akt XXIII Ga 1992/15, w postanowieniu Sądu Okręgowego 

we  Wrocławiu  z  dnia  3  października  2013  r.  sygn.  akt  X  Ga  286/13,  wyroku  Sądu 

Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  29  listopada  2016  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  880/16,  wyroku 

Sądu  Okręgowego  we  Wrocławiu  z  dnia  17  listopada  2016  r.  sygn.  akt  X  Ga  653/16  oraz  

postanowieniu Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2017 r. sygn. akt XXIII Ga 

Także skarga na  wyrok  KIO  630/18  dotycząca  podziału kosztów  pomiędzy  strony 

została  oddalona  postanowieniem  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  (sygn.  akt    XXIII  Ga 

niniejszej  sprawie  odwołujący  zakwestionował  prawidłowość  czynności 

zamawiającego,  w  tym  wybór  ofert,  w  czterech  częściach  postępowania.  Izba  oddaliła 

odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących części nr 1 i 2 postępowania oraz  uwzględniła 

odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  wymiany  dysku  w  części  nr  3  i  4.  Wynik 

postępowania  odwoławczego  jest  więc  korzystny  dla  odwołującego  w  dwóch  spośród 

czterech  części  postępowania,  których  dotyczyły  zarzuty  odwołania.  Dlatego  też  kosztami 

postępowania  Izba  po  połowie  obciążyła  zamawiającego  i  odwołującego.  Na  koszty 

postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez  odwołującego  w  wysokości 


KIO 1731/20 

.000  zł  oraz  koszty  poniesione  przez  odwołującego  i  zamawiającego  z  tytułu 

wynagrodzenia  pełnomocników  (2  x  3.600  zł  =  7.200  zł),  co  daje  łącznie  kwotę  22.200  zł. 

Skoro  ww.  koszty  zostały  podzielone  po  połowie,  to  każda  ze  stron  powinna  ponieść  je                        

w wysokości 11.100 zł. Odwołujący poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego 

w  wysokości  18.600  zł  tytułem  wpisu  i  wynagrodzenia  pełnomocnika  (15.000  +  3.600  = 

, tymczasem odpowiadał za nie jedynie do wysokości 11.100 zł. Wobec powyższego 

Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 7.500 zł (18.600 – 11.100 = 

stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez 

odwołującego,  a  kosztami  postępowania,  za  jakie  odpowiadał  w  świetle  jego  wyniku. 

Jednocześnie  zamawiający  poniósł  dotychczas  koszty  w  wysokości  3.600  zł  tytułem 

wynagrodzenia  pe

łnomocnika,  a  jak  wskazano  wyżej,  powinien  ponieść  je  w  wysokości 

zł. Zasądzona od zamawiającego na rzecz odwołującego kwota 7.500 zł wyrównuje 

zatem także koszty, które powinien ponieść zamawiający (3.600 + 7.500 = 11.100).  

Kierując  się  ww.  rozważaniami,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 oraz w oparciu o § 5 ust. 2 pkt 1 i                      

§ 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów                   

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.                         

z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący    …………………….