WYROK
z dnia 11 sierpnia 2020r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2020r., w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu B. w dniu 20 lipca 2020 r. przez wykonawcę
FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Kudrowicach
w postępowaniu prowadzonym przez Gmina Jabłonna Lacka
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu zmianę specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, poprzez unieważnienie zmiany specyfikacji istotnych warunków
zamówienia dokonanej w dniu 9 lipca 2020 r. w odpowiedzi na pytanie wykonawców nr 1 i
nadanie zapisowi zawartemu w Programie Funkcjonalno Użytkowym na stronie 11 punkt a)
tiret
drugie
pierwotnego
brzmienia,
tj.
„Minimalna
powierzchnia
czynna
absorbera/powierzchnia brutto pojedynczego kolektora 2,2 m
/ 2,5 m
”;
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych) poniesioną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
do
Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący : ………………………………..
UZASADNIENIE
Zamawiający – Gmina Jabłonna Lacka, prowadzi na podstawie przepisów ustawy z
dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019r., poz. 1843 ze zm.
zwanej dalej „Pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dostawa i montaż instalacji kolektorów
słonecznych, pomp ciepła oraz paneli fotowoltaicznych w ramach projektu pn. „Odnawialne
źródła energii w gminach nadbużańskich Jabłonna Lacka, Ceranów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 24 czerwca 2020r. pod numerem 2020/S 120-291564.
W dniu 20 lipca 2020r. Odwołujący – FlexiPower Group sp. z o.o., sp. k. z siedzibą w
Kudrowicach wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego z dnia 9 lipca 2020r.
polegającej na zmianie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 38 ust. 4 Pzp, poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób, że opis ten utrudnia lub uniemożliwia
uczciwą konkurencję tj. poprzez ustanowienie w pierwszych odpowiedziach na pytania
wykonawców z dnia 9 lipca 2020 r. - odpowiedź na pytanie 1 wymagania powierzchni
czynnej absorbera pojedynczego kolektora na minimum 2,30 m
oraz powierzchni brutto
kolektora maksimum 2,50 m
, w
taki sposób, że przy zachowaniu pozostałych wymogów
Programu Funkcjonalno -
Użytkowego (PFU) możliwe jest zaoferowanie tylko jednego
urządzenia,
art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 38 ust. 4 Pzp, poprzez
opisanie przedmiotu za
mówienia w taki sposób, że w wyniku odpowiedzi na pytanie
wykonawców z dnia 9 lipca 2020 r. ustanowiono wymóg, który jest zbyt rygorystyczny i
wpływa na ograniczenie konkurencji poprzez wykluczenie możliwości złożenia w
postępowaniu ofert na dostawy niespełniających warunku powierzchni czynnej absorbera
pojedynczego kolektora na minimum 2,30 m
oraz powierzchni brutto kolektora maksimum
2,50 m
, pomimo braku jakiegokolwiek uzasadnienia technicznego lub wynikającego z
potrzeb zamawiającego dla takiego rozwiązania.
art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 38 ust. 4 Pzp, poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób, że w wyniku odpowiedzi na pytanie
wykonawców z dnia 9 lipca 2020 r. ustanowiono wymóg, ograniczający konkurencję, który
nie znajduje uzasadnienia technicznego ani w potrzebach zamawiającego, a uzasadnienie
samej treści zmiany nie zostało w żaden sposób wyjaśnione przez Zamawiającego,
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz:
- na
kazanie Zamawiającemu zmianę SIWZ poprzez unieważnienie zmiany z dnia 9
lipca 2020 r. wyrażonej w odpowiedzi na pytanie 1, zmieniającej zapis PFU str. 11 punkt a)
tiret drugie : „Minimalne parametry kolektorów słonecznych zastosowanych w projekcie:
Powierzchnia absorbera pojedynczego kolektora minimum 2,30 m
oraz powierzchni brutto
kolektora maksimum 2,50 m
” i przywrócenie treści powyższego zapisu do stanu sprzed
zmiany,
nakazanie Zamawiającemu ogłoszenia zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu.
Uzasa
dniając zarzuty odwołania Odwołujący wskazał, że Zamawiający w ramach
prowadzonego postępowania opis przedmiotu postępowania dla kolektorów słonecznych
zawarł w PFU, w którym postawił m.in. wymóg: „Minimalna powierzchnia czynna
absorbera/powierzchnia brutto pojedynczego kolektora: 2,2 m
/ 2,5 m
W dniu 9 lipca 2020 r. Zamawiający zastosował procedurę przewidzianą w art. 38 Pzp
i w odpowiedzi na pytanie 1 dokonał korekty PFU w zakresie ww. wymagania wskazując, że
„powierzchnia absorbera pojedynczego kolektora minimum 2,30 m
oraz powierzchnia brutto
pojedynczego kolektora maximum 2,50 m
”.
Odwołujący stwierdził, że wobec tak dokonanej zmiany treści opisu przedmiotu
zamówienia jedynym urządzeniem pasującym do opisu przedmiotu zamówienia jest kolektor
KS 2400
F TLP ACRm produkowany przez Hewalex sp. z o.o. sp.k. Podkreślił, że krąg
dostępnych produktów zawężony został właśnie przez dokonanie przedmiotowej zmiany -
wyłączenie parametru maksymalnej powierzchni brutto powoduje możliwość dopuszczenia w
postępowaniu co najmniej 7 innych produktów producentów:
- Wagner Solar GmbH,
- Energetyka Solarna ensol sp. z o.o.,
- HEWALEX sp. z o.o., sp.k.,
- Viessmann Werke GmbH&Co kG,
- SOLVIS GmbH,
- Sailer GmbH.
Natomiast dokonanie czynności z dnia 9 lipca 2020r., w taki sposób, w jaki zrobił to
Zamawiający stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób eliminujący część wykonawców nie mających dostępu do konkretnego
urządzenia i faworyzujący tych, którzy współpracują z producentem konkretnego modelu
kolektora słonecznego.
W ocenie Odwołującego zmiana przedmiotowego parametru maksymalnej
powierzchni brutto kolektora nie jest w żaden sposób uzasadnione potrzebami
Zamawiającego, a zmierza jedynie do maksymalizacji ograniczeń konkurencji. Należy przy
tym podkreślić, że powierzchnia brutto kolektora jest wielkością charakteryzującą jedynie
fizyczne wymiary urządzenia i definiowana jest jako powierzchnia, którą zajmuje kolektor
obliczona jako iloczyn szerokości i długości kolektora. Powierzchnia czynna absorbera to
dokładnie szerokość i długość płyty absorbera, która w kolektorze słonecznym
odpowiedzialna jest za przetworzenie promieniowania słonecznego na energię cieplną.
Zatem, im większa jest powierzchnia czynna kolektora, tym bardziej wzrasta moc kolektora,
co jest wprost proporcjonalne do ilości energii wyprodukowanej w skali roku. Podkreślił
także, że zmiana powierzchni brutto na nie większą niż 2,5m
oraz podtrzymanie powierzchni
czynnej na poziomie 2,3 m
, przekłada się na faworyzowanie kolektorów o jak najmniejszej
różnicy pomiędzy rantem absorbera a ramą kolektora. Doprowadza to wówczas, że
preferowane są przez Zamawiającego kolektory o mniejszej izolacji bocznej, co przekłada
się na większe straty energii podczas użytkowania oraz o znacznie cieńszy profil ramy
kolektora, który nadaje sztywność i wytrzymałość całemu kolektorowi słonecznemu.
Ponadto absorber podczas pracy, poddany jest działaniu wysokiej temperatury (ulega
zjawisku dylatacji termicznej), zatem w przypadku braku
odpowiedniej przestrzeni może
dotykać profilu mocującego kolektora (obudowy), doprowadzając do wychładzania się
kolektora, a w skrajnych przypadkach do jego uszkodzenia. Tym samym za całkowicie
nieuzasadnione uznać należy ustalenie w PFU minimalnej powierzchni absorbera na 2,30 m
przy jednoczesnym ograniczeniu do 2,50 m
powierzchni brutto. Ogranicza to bowiem w
znaczny sposób jakikolwiek zakres pozostawiony wykonawcom do zaoferowania urządzeń,
których powierzchnia czynna może — ze względów konstrukcyjnych oscylować jedynie
pomiędzy 2,30 m
, a 2,50 m
(i to nie uwzględniając warstwy izolacyjnej). Samo
ograniczenie maksymalnej powierzchni brutto nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia i nie
wynika nawet z żądania zawartego w pytaniu wykonawcy, z którego wynika zmiana. Co
jednak najistotniejsze postanowienia zmienione w treści odpowiedzi na pytanie nr 1 z dnia 9
lipca 2020 r. w koniunkcji z pozostałymi zapisami PFU powodują, że opis przedmiotu
zamówienia jest spełniany wyłącznie przez produkt konkretnego producenta tj. kolektor KS
2400F TLP ACRm produkowany przez Hewalex sp. z o.o. sp.k. Powyższe powoduje
całkowitą eliminację kolektorów innych producentów, nie istnieją bowiem na tynku żadne
inne rozwiązania (poza kolektorami marki Hewalex), które spełniałyby w całości wymagania
OPZ.
Odwołujący wskazał, że wykonawcy w przedmiotowym postępowaniu podjęli już
czynności zmierzające do poprawienia błędnej decyzji Zamawiającego — zostało zadane
pytanie o wyjaśnienie powodów określenia minimalnej powierzchni czynnej oraz
m
aksymalnej powierzchni brutto kolektora. Zamawiający udzielając odpowiedzi na pytanie
28 w dniu 17 lipca 2020 r. nie potrafił odpowiedzieć merytorycznie na zadane pytanie,
jedynie podtrzymał zapisy wprowadzone zmianami z dnia 9 lipca 2020 r. Podtrzymanie
z
mienionych zapisów w całości eliminuje równie sprawne oraz lepsze produkty niż kolektor
KS 2400F TLP ACRm i w nieuzasadniony sposób ogranicza konkurencję, bez podania przez
Zamawiającego jakichkolwiek przyczyn uzasadniających jego potrzeby lub technicznych.
Odwołujący podkreślił, że ograniczenie konkurencji w zaskarżonym zakresie sprowadza się
także do faktu, że kolektor o tej samej powierzchni czynnej oraz wszelkich zbieżnych
parametrach technicznych, a różniący się wartością powierzchni brutto, będąc przy tym
bardziej sprawny, lepiej izolowany nie zostanie dopuszczony, gdyż nie jest zgodny z opisem
przedmiotu zamówienia dopasowanym do urządzenia produkcji Hewalex.
Odwołujący wskazał ponadto, że opis przedmiotu zamówienia powinien odpowiadać
rzeczywistym potrzebom zamawiającego, co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie
Krajowej Izby Odwoławczej (m.in. wyroki KIO z 5 lipca 2011 r. r. KIO 1307/11, z 12 lipca
2012 r., KIO 1360/12, z 8 li
pca 2011 r., KIO 1344/11). Podkreślił, że przejawem naruszenia
zasady uczciwej konkurencji jest nie tylko opisanie przedmiotu zamówienia z użyciem
oznaczeń wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem
parametrów wskazujących na konkretnego producenta, dostawcę albo konkretny wyrób, ale
także określenie na tyle rygorystycznych wymagań co do parametrów technicznych, które nie
są uzasadnione obiektywnymi potrzebami zamawiającego i które uniemożliwiają udział
niektórym wykonawcom w postępowaniu, ograniczając w ten sposób krąg podmiotów
zdolnych do wykonania zamówienia. (tak np. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 21
kwietnia 2009r.).
W piśmie procesowym z dnia 31 lipca 2020r. Odwołujący wskazał, że jedynym
urządzeniem pasującym do opisu przedmiotu zamówienia jest kolektor VITOSOL 200-F SVE
/ EV2 TYP SVE produkcji Viessmann Werke GmbH & Co. KG.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również oświadczenia,
stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania ze
środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 179 ust. 1 Pzp, według którego
środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu,
a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy. Izba wskazuje, że Odwołujący jest potencjalnym wykonawcą zainteresowanym
uzyskaniem zamówienia publicznego, którego dotyczy postępowanie objęte niniejszym
odwołaniem. Specyfikacja, jak twierdził Odwołujący, zawiera postanowienia naruszające
przepisy Pzp, w konsekwencji czego zarzucane u
chybienia mogą uniemożliwić
Odwołującemu złożenie oferty konkurencyjnej w stosunku do ofert innych wykonawców.
Wobec powyższego działanie Zamawiającego narusza interes Odwołującego, albowiem
może doprowadzić do utraty możliwości uzyskania zamówienia publicznego i związanego z
tym wynagrodzenia.
W ocenie Izby ustalenie przez Zamawiającego powierzchni absorbera pojedynczego
kolektora na minimum 2,30 m
oraz powierzchni brutto pojedynczego kolektora na maximum
2,50m
stanowiło naruszenie przepisu art. 29 ust. 2 Pzp.
Zgodnie z powyższym przepisem przedmiotu zamówienia nie można opisywać w
sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Oczywistym jest, że nie oznacza to
konieczności dokonania takiego opisu przedmiotu zamówienia, który da możliwość udziału w
postępowaniu wszystkim wykonawcom działającym w danej branży. Opis ten musi
odpowiadać uzasadnionym potrzebom Zamawiającego, pozwalając uzyskać przedmiot
zamówienia, który będzie zgodny pod względem jakości i funkcjonalności z oczekiwaniami
Zamawiającego. Konieczność zapewnienia jak największej konkurencji, poprzez
umożliwienie otrzymania zamówienia nieograniczonemu kręgowi wykonawców nie może
bowiem prowadzić do sytuacji, w której Zamawiający zmuszony jest nabyć dostawy, usługi
lub roboty budowlane niepr
zydatne, niespełniające jego obiektywnie uzasadnionych
oczekiwań. Innymi słowy, Zamawiający ma pełne prawo tak opisać przedmiot zamówienia,
aby zapewnić jak najlepszą realizację swoich potrzeb. Nie jest to jednak prawo
nieograniczone. Swoboda Zamawiającego w tym zakresie nie może bowiem w sposób
nieuzasadniony zawężać kręgu wykonawców, którzy mogą wykonać przedmiot zamówienia.
Zatem oceniając opis przedmiotu zamówienia pod kątem zgodności z art. 29 ust. 2 Pzp
należy ustalić, czemu służą jego poszczególne elementy - czy są one uzasadnione istotą i
celem zamówienia, czy też, nie służąc żadnym obiektywnie uzasadnionym potrzebom,
zawężają krąg wykonawców mogących zamówienie wykonać.
Nie ma wątpliwości, że w przedmiotowym postępowaniu określenie parametrów
kolekt
ora dotyczących minimalnej powierzchni absorbera oraz maksymalnej powierzchni
brutto pojedynczego kolektora uniemożliwia ubieganie się o udzielenie zamówienia tym
wykonawcom, którzy oferują kolektory o tej samej powierzchni czynnej oraz zbieżnych
parametra
ch technicznych, ale które posiadają powierzchnię brutto większą niż określona
przez Zamawiającego. Nie ma przy tym znaczenia podnoszony przez Zamawiającego fakt,
że na rynku istnieją wykonawcy i urządzenia będące w stanie ww. wymaganie spełnić.
Nieuzasadn
ione ograniczenie konkurencji może mieć bowiem miejsce nie tylko w sytuacji,
gdy krąg wykonawców ubiegających się o zamówienie zostaje ograniczony do jednego czy
dwóch, ale również wtedy, gdy dopuszczając do postępowania wielu wykonawców, w
sposób nieuzasadniony uniemożliwia się udział w nim równie dużej grupie.
Wobec powyższego, rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy wymagało dokonania
oceny, czy przytoczony wyżej wymóg znajduje uzasadnienie w usprawiedliwionych
potrzebach Zamawiającego. Na tak postawione pytanie należy - zdaniem Izby - udzielić
odpowiedzi negatywnej.
Skład orzekający stwierdził, że Zamawiający nie potrafił w sposób przekonujący
uzasadnić konieczności określenia maksymalnej powierzchni brutto pojedynczego kolektora.
Zauważyć należy, że główny argument Zamawiającego uzasadniający w jego ocenie
ustalenie maksymalnej powierzchni brutto pojedynczego kolektora związany był z tym, że
kolektory mają być instalowane na dachach budynków mieszkalnych o różnej budowie, co
powoduje, że nie istnieje możliwość zainstalowania na nich np. kolektorów
wielkopowierzchniowych. Jakkolwiek argument ten jest zrozumiały w zakresie np. kolektora
producenta Wagner Solar GmbH model WGK 80 AR o powierzchni brutto 7.910 m
to jednak
Zamawiający nie wyjaśnił, a tym bardziej nie uzasadnił dlaczego kolektory o powierzchni np.
2,520m
lub 2,550 m
, a więc o powierzchni około 2-5 cm
większej niż określona przez
Zamawiającego nie mogą zostać zainstalowane na takich dachach. Zamawiający wskazywał
również, że zwiększenie powierzchni czynnej absorbera wpływa na wysokość emisji CO
a
tym samym na zapewnienie Zamawiającemu bezpieczeństwa w zakresie emisji CO
i
zmniejsza ryzyko nałożenia na niego kary w zw. z przekroczeniem poziomu określonego w
umowie o dofinansowanie. Odnosząc się do powyższego to skład orzekający stwierdził, że
powyższe twierdzenia Zamawiającego pozostały gołosłowne. Zamawiający nie przedłożył
bowiem żadnych dowodów w tym np. analiz, które potwierdzałyby prezentowane przez niego
stanowisko dotyczące emisji CO
Ty
mczasem Odwołujący wskazywał, że zmiana powierzchni brutto na nie większą niż
2,5m
oraz podtrzymanie powierzchni czynnej na poziomie 2,3 m
, przekłada się na
faworyzowanie kolektorów o jak najmniejszej różnicy pomiędzy rantem absorbera a ramą
kolektora. D
oprowadza to wówczas, że preferowane są przez Zamawiającego kolektory o
mniejszej izolacji bocznej, co przekłada się na większe straty energii podczas użytkowania
oraz o znacznie cieńszy profil ramy kolektora, który nadaje sztywność i wytrzymałość całemu
k
olektorowi słonecznemu. Ponadto jak wskazywał Odwołujący, im większa jest powierzchnia
czynna kolektora, tym bardziej wzrasta moc kolektora, co jest wprost proporcjonalne do ilości
energii wyprodukowanej w skali roku. Tym samym, Izba uznała, że Odwołujący zdołał
wykazać, że całkowicie nieuzasadnione jest ustalenie przez Zamawiającego w PFU
minimalnej powierzchni absorbera na 2,30 m
przy jednoczesnym ograniczeniu do 2,50 m
powierzchni brutto, co w znaczny sposób jakikolwiek zakres pozostawiony wykonawcom do
zaoferowania urządzeń, których powierzchnia czynna może — ze względów konstrukcyjnych
oscylować jedynie pomiędzy 2,30 m
, a 2,50 m
. Zamawiający nie przedstawił natomiast
żadnego dowodu przeciwnego w stosunku do powyższych twierdzeń Odwołującego. W
związku z tym brak było podstaw do uznania, że określenie spornego parametru było
usprawiedliwione obiektywnymi potrzebami Zamawiającego.
Odnosząc się natomiast do złożonego przez Zamawiającego dowodu, wskazującego,
że na rynku istnieją oprócz kolektora produkcji Viessmann również inne urządzenia
spełniające wymogi SIWZ, to wskazać należy, że Odwołujący zdołał skutecznie podważyć,
że wskazywany przez Zamawiającego kolektor Sun Wing T4 Alu 2,5 nie może zostać
zaoferowany w postępowaniu, ponieważ nie spełnia on postawionego przez Zamawiającego
wymogu dotyczącego budowy układu hydraulicznego urządzenia. Izba uznała natomiast, że
Odwołujący nie zdołał zakwestionować stanowiska Zamawiającego, że kolektor KA88/2020
INOX spełnia wymagania PFU i może zostać zaoferowany w niniejszym postępowaniu.
Stwierdzić należy, że argument Odwołującego wskazujący, że kolektor ten nie spełnia
minimalnej powierzchni absorbera, tj. 2,30 m
został skutecznie podważony przez
Zamawiającego, który wyjaśnił, że wielkość 2,28m
wynikająca z przedłożonego na
rozprawie przez Odwołującego dowodu dotyczy powierzchni apertury nie zaś absorbera.
Nie mniej jednak, pomimo istnienia na rynku dwóch urządzeń spełniających wymogi
Zamawiającego określone w PFU, skład orzekający uznał, że wprowadzenia
kwe
stionowanego przez Odwołującego parametru doprowadziło do nieuzasadnionego
ograniczenia kręgu wykonawców mogących zrealizować niniejsze zamówienia, co stanowi
naruszenie art. 29 ust. 2 Pzp. Zamawiający nie wykazał natomiast zasadności dokonanej
przez siebi
e zmiany dotyczącej zwiększenia minimalnej powierzchni absorbera z 2,20 m
do
2,30 m
W związku ze stwierdzeniem naruszenia przepisów Pzp, które to naruszenie mogło
mieć wpływ na wynik postępowania, odwołanie - stosownie do art. 192 ust. 2 - zostało
uwzg
lędnione.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt
3 lit. b ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………………….