KIO 1692/20 WYROK dnia 27 sierpnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 14.10.2020

Sygn. akt: KIO 1692/20 

WYROK 

z dnia 27 sierpnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Członkowie:  

Magdalena Rams 

Robert Skrzeszewski 

Protokolant:             Piotr Kur 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  24  sierpnia  2020 

roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej I

zby Odwoławczej w dniu 20 lipca 2020 r. przez GALLUP 

Arteria Management Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Spółkę komandytową w 

Warszawie 

w postępowaniu prowadzonym przez TAURON Sprzedaż Spółkę z ograniczoną 

odpowiedzialnością w Krakowie,  

przy  udziale  wykonawcy 

TRADE  OFFICE  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Warszawie, 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 


uwzględnia zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.) w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z 

dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2019 r., poz. 1010 

ze zm.) 

poprzez zaniechanie ujawnienia przedstawionych przez wykonawcę TRADE OFFICE 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej  ceny, 

zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  i  nakazuje 

zamawiającemu  –  TAURON  Sprzedaż  Spółce  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Krakowie 

–  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  ujawnienie 

przedstawionych  przez  wykonawcę  TRADE  OFFICE  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, zastrzeżonych 

jako tajemnica przedsiębiorstwa, i dokonanie ponownej oceny ofert, 

w pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala; 

kosztami  postępowania  obciąża  TAURON  Sprzedaż  Spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzial

nością w Krakowie i  

z

alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),

uiszczoną  przez  wykonawcę  GALLUP 

Arteria Management Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa w 

Warszawie 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  TAURON  Sprzedaż  Spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Krakowie  na  rzecz  wykonawcy  GALL

UP  Arteria  Management  Spółka  z  ograniczoną 

odpowied

zialnością Spółka komandytowa w Warszawie kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: 

osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam

ówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

do Sądu Okręgowego w Krakowie. 

……………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1692/20 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  TAURON  Sprzedaż  Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Krakowie, 

działający w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz TAURON Sprzedaż GZE 

Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Gliwicach – prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest zawarcie umów ramowych na świadczenie 

w imieniu i na rzecz TAURON Sprzedaż sp. z o.o. i TAURON Sprzedaż GZE sp. z o.o. usług 

pośrednictwa  sprzedaży  produktów  lub  usług  zamawiającego  za  pomocą  centrum 

telefonicznego  i  realizowanych  przy  wykorzystaniu  system

u  CC  zamawiającego  i/lub 

wykonawcy. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 20 lipca 2020 roku wykonawca GALLUP Arteria Management Sp. z o.o. S

półka 

komandytowa 

w Warszawie (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań 

za

mawiającego, związanych z oceną ofert, tj.: 

zaniechaniu  odtajnienia przedstawionych  przez  wykonawców  TRADE  OFFICE  sp.  z 

o.o. (dalej jako „TRADE OFFICE" lub „przystępujący”) oraz PROMO-ART sp. z o.o. (dalej jako 

„PROMO-ART")  wyjaśnień,  dotyczących  zaoferowanej  ceny,  zastrzeżonych  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa, 

ewentualnie (zarzuty ewentualne wobec zarzutu z pkt 1.1) również wobec niżej wymienionych 

czynności: 

dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  (jako  jednej 

spośród  dwóch  wybranych 

przez  zamawi

ającego)  złożonej  przez  TRADE  OFFICE  i  zaniechaniu  jej  odrzucenia  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. 

jako zawierającej rażąco 

niską cenę lub koszt oraz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy P.z.p. jako oferty, której 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji (dalej jako „uznk"); 

zaniechaniu odrzucenia oferty PROMO-ART na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z 

art. 90 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. 

jako zawierającej rażąco niską cenę lub koszt oraz na podstawie 

art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  P.z.p. 

jako  oferty,  której  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji w rozumieniu art. 3 ust. 1 uznk; 


kilkukrotnym wzywaniu wykonawców TRADE OFFICE oraz PROMO-ART do złożenia 

wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny,  pomimo  jednoznacznego  wskazania  przez 

Zamawiającego  w  treści  pierwszego  wezwania  z  dnia  12.05.2020  r.  zakresu  żądanych 

wyjaśnień, determinującego obowiązek wykazania przez wykonawców braku znamion rażąco 

niskiej  ceny  w  pierwszej  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego,  przez  co  doszło  do 

naruszenia zasady równego traktowania wykonawców wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p.; 

Zaskarżonym czynnościom zamawiającego odwołujący zarzucił naruszenie: 

art. 8 ust. 3 ustawy P.z.p. w zw. z art. 11 ust. 2 uznk poprzez zaniechanie odtajnienia 

przedstawionych  przez  wykonawców  TRADE  OFFICE  oraz  PROMO-  ART  wyjaśnień  w 

zakresie zaoferowanej ceny zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa; 

art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. 

poprzez błędną ocenę ofert i 

wyjaśnień złożonych przez wykonawców: TRADE OFFICE oraz PROMO-ART i zaniechanie 

odrzucenia złożonych przez nich ofert jako zawierających rażąco niską ceną lub koszt; 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 1 i w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. 

poprzez kilkukrotne wezwanie wykonawców TRADE OFFICE oraz PROMO-ART do złożenia 

wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny,  pomimo  klarownego  w  swej  treści  pierwszego 

wezwania  z  dnia  12.05.2020  r

.  co  do  wymaganego  zakresu  wyjaśnień,  determinującego 

obowiązek po stronie wykonawców wykazania braku znamion rażąco niskiej ceny w pierwszej 

odpowiedzi na wezwanie z

amawiającego; 

art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  P.z.p.  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  u.z.n.k.  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  ofert  złożonych  przez  TRADE  OFFICE  oraz  PROMO-ART  jako  ofert,  których 

złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji; 

uwagi na powyższe zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz: 

nakazanie z

amawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszych ofert 

w zakresie części II postępowania i: 

odtajnienia przedstawionych przez wykonawców TRADE OFFICE oraz PROMO-ART 

wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, 

ewentualnie: 

odrzucenia  ofert  złożonych  przez  TRADE  OFFICE  oraz  PROMO-ART  w  zakresie 

części II postępowania ze względu na to, że zawierają one rażąco niską cenę lub koszt oraz 

ze względu na to, że ich złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 


ponownego  dokonania  wyboru  najkorzystniejsz

ych  ofert  w  zakresie  części  II 

p

ostępowania, w tym wyboru oferty złożonej przez odwołującego. 

5)  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania,  w 

tym kosztów reprezentacji wg przedstawionych na rozprawie rachunków. 

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania w rozumieniu 

art.  179  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

Podniósł,  że  zgodnie  z  ust.  2.4.1.2.  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia (s.i.w.z.): „Na część 2 Przedmiotu Zamówienia, Zamawiający zawrze 

Umowy ramowe z maksymalnie 2 (słownie: dwoma) Wykonawcami, których oferty okażą się 

najkorzystniejsze w rankingu utworzonym na podstawie kryterium oceny ofert określonym w 

pkt.  4.5.1.  SIWZ,  chyba  że  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  złożyło  mniej  Wykonawców.” 

Przedmiotem części II postępowania było zawarcie umowy ramowej z maksymalnie 2 (dwoma) 

wykonawcami na: 

a) 

świadczenie za pośrednictwem telefonu usług pośrednictwa sprzedaży w imieniu i na 

rzecz Zamawiającego produktów lub usług dla klientów z segmentu Firmy, 

b) 

świadczenie  za  pośrednictwem  telefonu  innych  usług  niż  opisane  w  lit.  a),  w 

szczególności  prowadzenie  kampanii  informacyjnych,  ankiet,  badań  skuteczności  kampanii 

sprzedażowych  itp.  w  imieniu  i  na  rzecz  Zamawiającego  dla  klientów  lub  potencjalnych 

klientów z segmentu Firmy. 

Zamawiający  dokonał  wyboru  dwóch  najkorzystniejszych  ofert  w  części  II 

p

ostępowania  (wykonawcy  CALL  CENTER  POLAND  S.A.  i  TRADE  OFFICE),  przy  czym, 

gdyby  dokonał  prawidłowej  oceny  ww.  ofert,  jedna  spośród  nich  (tj.  złożona  przez  spółkę 

TRADE  OFFICE)  zostałaby  odrzucona  ze  względu  na  to,  że  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a 

ponadto jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji. Ponadto zamawiający powinien 

był  odrzucić  także ofertę  wykonawcy  PROMO-  ART. W tej  sytuacji  to  oferta odwołującego, 

która uplasowała się w rankingu ofert na czwartej pozycji (z łączną ilością punktów 75,46 pkt) 

zostałaby wybrana jako jedna spośród dwóch najkorzystniejszych w części II postępowania. 

Brak  zaskarżenia  przez  odwołującego  czynności  i  zaniechań  zamawiającego  związanych  z 

wyborem  ofert,  które  powinny  były  zostać  odrzucone,  spowoduje  poniesienie  przez 

o

dwołującego szkody w postaci utraty przedmiotowego zamówienia, a tym samym osiągnięcia 

przychodu  i  zysku  z  realizacji 

zamówienia.  Brak  odrzucenia  ofert  złożonych  przez  spółki 

TRADE OFFICE oraz PROMO-

ART będzie bowiem skutkować niezawarciem umowy ramowej 

przez zama

wiającego z odwołującym. 

Odnosząc się do zarzutu zaniechania odtajnienia złożonych przez TRADE OFFICE i 

PROMO-ART 

wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny odwołujący wskazał, że zamawiający 


nie  udostępnił  odwołującemu  przedstawionych  przez  zamawiającego  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej ceny, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. W ocenie odwołującego 

bra

k było podstaw do takiego nieudostępnienia. 

Odwołujący  poinformował,  że  udostępniono  mu  samo  uzasadnienie  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  odnośnie  złożonych  przez  TRADE  OFFICE  i  PROMO-ART 

wyjaśnień  ws.  ceny.  W  ocenie  odwołującego  zastrzeżenia  te  absolutnie  nie  zasługują  na 

uwzględnienie, albowiem nie wykazują one, aby w odniesieniu do wyjaśnień ws. ceny ziściły 

się wszystkie przesłanki z art. 11 ust. 2 uznk.  

Odwołujący  podniósł,  że  choć  wyjaśnienia  w  sprawie  ceny  co  do  zasady  mogą 

podlegać zastrzeżeniu jako tajemnica przedsiębiorstwa, to jednak per se taką tajemnicą nie 

są.  To  oznacza,  że  w  każdym  wypadku  wykonawca  musi  wykazać,  iż  w  tym  konkretnym 

przypadku  ziściły  się  wszystkie  przesłanki  do  utajnienia  tychże  wyjaśnień.  W  ocenie 

o

dwołującego, przedstawione przez ww. wykonawców uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy 

przedsiębiorstwa  nie  wskazują  na  wystąpienie  w  treści  złożonych  wyjaśnień  żadnych 

informacji,  które  spełniają  ustawowe  znamiona  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Zarówno 

uzasadnienie złożone przez TRADE, jak również uzasadnienie złożone przez PROMO-ART 

nie wskazują na to, by wykonawcy ci zawarli w swoich wyjaśnieniach dot. zaoferowanej ceny 

takie  informacje,  które  stanowiłyby  informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne 

przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje  posiadające  wartość  gospodarczą.  W  ocenie 

o

dwołującego,  jedynym  celem  wykonawców  jest  w  tym  przypadku  utrudnienie  weryfikacji 

skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa odnośnie samych wyjaśnień ws. ceny. 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  szczególności  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy 

złożone  przez  obu  ww.  wykonawców  są  skrajnie  wręcz  lakoniczne,  w  swej  istocie  raczej 

ograniczające się do podania definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, ale już nie odnoszące się 

do  konkretnych  wyja

śnień  złożonych  w  toku  tego  postępowania.  Przykładowo  nie  została 

wyjaśniona bliżej wartość tychże informacji, nie wskazano jakie poczyniono środki w celu ich 

zabezpieczenia,  jak  ich  ujawnienie  ma  zaszkodzić  wykonawcom  i  jak  to  rzekomo  inni 

wykonawcy mogą te informacje wykorzystać ze szkodą dla zastrzegających. Nie wspominając 

już  o  tym,  że  do  zastrzeżenia,  poza  gołosłownymi  twierdzeniami  nie  załączono  żadnych 

dowodów na potwierdzenie tych twierdzeń (np. polityk bezpieczeństwa, przykładowych umów 

czy klauzu

l o zachowaniu poufności), itp.  


Dodatkowo 

odwołujący  zwrócił  uwagę  na  to,  że  ewentualnemu  zastrzeżeniu  jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa  powinny  podlegać  tylko  informacje,  a  nie  cały  dokument  i  to  w 

odniesieniu do  poszczególnych kategorii  informacji  powinno być  odnoszone spełnienie  ww. 

przesłanek.  Z  pewnością  zatem  nie  było  żadnych  podstaw  do  tego,  aby  utajniać  i  nie 

udostępniać  całe  dokumenty  (wyjaśnienia).  Dlatego  też  odwołujący  stoi  na  stanowisku,  że 

zam

awiający  winien  był  udostępnić  odwołującemu  złożone  przez  wykonawców  TRADE  i 

PROMO-ART w

yjaśnienia rażąco niskiej ceny. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy 

P.z.p.  - 

rażąco  niska  cena  w  zakresie  kryterium  cenowego  C3,  odwołujący  podniósł,  że  w 

zaskarżonym  postępowaniu  zamawiający  ustanowił  jedno  kryterium  oceny  ofert,  tj.  Cenę 

(waga 100%), przy czym w ramach tego kryterium wyodrębnił: 

Cl - 

cena jednostkowa sprzedaży produktu prąd (wraz z usługą) w Kampanii Sprzedażowej w 

procesie zawierania umów przez telefon oraz poza siedzibą sprzedawcy (waga 70%), 

C2 - 

cena jednostkowa sprzedaży produktu gaz (wraz z usługą) w Kampanii Pozyskiwaniowej 

w procesie zawierania umów poza siedzibą sprzedawcy (waga 10%) 

C3 - cena jednej roboczogodziny pracy konsultant

a RBH, przez co rozumie się minimum 30 

minut rozmów konsultanta z klientami lub potencjalnymi klientami (waga 20%). 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  zaskarżonym  postępowaniu  (część  II)  średnia 

arytmetyczna  cen  złożonych  ofert  w  zakresie  poszczególnych  kryteriów  cenowych 

kształtowała się następująco: 

Cl - 

58,31 zł brutto, C2 - 181,43 zł brutto, C3 - 24,82 zł brutto. 

Wykonawca TRADE OFFICE w zakresie k

ryterium C3 zaoferował cenę 17,22 zł brutto 

(14,00 zł netto), natomiast spółka PROMO-ART cenę 18,45 zł brutto (15,00 zł netto), a więc 

ceny  niższe  o  więcej  niż  30%  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  w 

postępowaniu ofert w kryterium C3. Jeśli chodzi o cenę zaoferowaną przez TRADE OFFICE, 

to  jest  ona  niższa  o  nieco  ponad  31%  od  średniej  arytmetycznej  złożonych  ofert  w 

przedmiotowym  kryterium,  jeżeli  zaś  chodzi  o  spółkę  PROMO-ART,  to  zaoferowana  cena 

pozostaje niższa o nieco ponad 26% od tej średniej arytmetycznej. 

Odnosząc się do cen zaoferowanych przez wykonawców TRADE OFFICE i PROMO-

ART, 

odwołujący stwierdził, że stawki te są znacznie niższe od obowiązujących minimalnych 

stawek ustawowych w zakresie kosztów pracowniczych. 


Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  24  sierpnia  2020  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania,   dopuszczenie dowodów powołanych w treści odpowiedzi na odwołanie,  

zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego. 

Zamawiający  stwierdził,  że  w  dniu  8  lipca  2020  roku  poinformował  o  wyniku 

postępowania wszystkich wykonawców, korzystając w tym celu z Platformy Zakupowej Grupy 

TAURON (SWOZ). 

W tym  samym  dniu,  w

ykonawca COTEL sp. z o.o. (który składał ofertę wyłącznie w 

zakresie  Części  I  postępowania)  zwrócił  się o udostepnienie dokumentacji  postępowania w 

zakresie ofert przetargowych oferty wykonawców: (i) TRADE OFFICE spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością,  (ii)  PROMO-ART  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  oraz  (iii) 

Konsorcjum: Tevite

l sp. z o. o. i Telenergia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka 

komandytowa  wraz  z  całą  korespondencją  z  zamawiającym  w  ramach  postępowania  (np. 

wezwania  zamawiającego,  informacje  o  poprawieniu  omyłek,  odpowiedzi  wykonawcy, 

wyjaśnienia  i  inne  składane  pisma),  powstałą  do  dnia  udostępnienia  dokumentów  oraz 

protokołu postępowania w stanie aktualnym na dzień udostępnienia. 

Zamawiający udzielił odpowiedzi wykonawcy COTEL sp. z o.o. w dniu 10.07.2020 roku 

zastrzegając jednocześnie, iż nie uczynił  zadość żądaniu wykonawcy  w zakresie wyjaśnień 

rażąco  niskiej  ceny,  gdyż  w  takim  wypadku  uznał  skuteczne  zastrzeżenie  tajemnicy 

przedsiębiorstwa, w pozostałym zaś zakresie udostępnił wykonawcy COTEL sp. z o.o. komplet 

informacji. 

Dnia  20.07.2020  roku  o  godzinie  12:31  odw

ołujący  wystąpił  do  zamawiającego  z 

następującym  żądaniem:  „Szanowni  Państwo,  W  związku  z  odmową  przekazania  nam 

złożonych  przez  wykonawców:  TRADE  OFFICE  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz 

PROMO ART sp. z o.o. z siedzibą w Żyrardowie wyjaśnień, dotyczących zaoferowanej ceny, 

zwracamy się o pilne (w dniu dzisiejszym) udostępnienie nam przedstawionego przez każdego 

z  ww.  wykonawców  zastrzeżenia  wyjaśnień  dot.  zaoferowanej  ceny  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  Przedstawione  przez  każdego  z  wykonawców  uzasadnienie  zastrzeżenia 

ww. wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa nie stanowi bowiem tajemnicy w rozumieniu 

art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  nie  zawiera  bowiem  informacji 

technicznych,  technologicznych,  organizacyjnyc

h  przedsiębiorstwa  czy  też  innego  rodzaju 

informacji 

posiadających  wartość  gospodarczą  dla  wykonawcy.  Brak  odtajnienia  przez 

Zamawiającego przedstawionego przez każdego z ww. wykonawców zastrzeżenia wyjaśnień 

w zakresie zaoferowanej ceny jako tajemnicy prz

edsiębiorstwa, stanowić będzie naruszenie 

przepisów  ustawy  Pzp,  które  może  być  przedmiotem  skutecznego  zarzutu  w  ewentualnym 


postępowaniu  odwoławczym  przed  KIO.”  Powyższe  żądanie  dotyczyło  Części  II 

postępowania, a to związanej z obsługą przedsiębiorstw. 

W odp

owiedzi na powyższe zamawiający wyjaśnił, iż do dnia dzisiejszego nie prowadził 

z  o

dwołującym  jakiejkolwiek  korespondencji  związanej  z  udostępnianiem  dokumentacji 

przetargowej,  zaś  powyższy  wniosek  obejmujący  w  istocie  żądanie  udostępnienia 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  (bez  uwzględnienia  treści  zastrzeganych 

dokumentów)  sformułowanych  przez  Wykonawców  PROMO  —  ART  oraz  TRADE  OFFICE 

jest pierwszym wnioskiem w sprawie. Dyspozycja żądania została zrealizowana w tym samym 

dniu o godzinie 17:01. 

Tego  samego  dnia  o  godzinie  1

8:31  (po  godzinach  pracy  biura  zamawiającego) 

odwo

łujący ponownie zwrócił się do zamawiającego o pilne jeszcze w dniu 20.07.2020 roku 

udostępnienie  dokumentacji  postepowania  w  zakresie  korespondencji  z  wykonawcami 

PROMO - ART 

oraz TRADE OFFICE zaś 0 19:03 nadesłał kopię wniesionego odwołania. Z 

uwagi  na  późne  (po  godzinach  pracy)  wpłynięcie  wiadomości  zarówno  w  zakresie  żądania 

dokumentów jak i wniesienia odwołania potwierdzenie odczytu nastąpiło w dniu następnym, tj. 

21.07.2020 roku. 

Zamawiający stwierdził, że z uwagi na powzięcie wątpliwości co do treści okoliczności, 

na  które  powołuje  się  odwołujący,  tj.  rzekoma wcześniejsza  odmowa  udzielenia  wyjaśnień, 

mylone  daty  korespondencji,  etc. 

zwrócił  się  do  odwołującego  o  udzielenie  wyjaśnień  w 

przedmiocie  ewentualnej  wymiany  informacji  z  innymi  wykonawcami,  dostrzegając 

potencjalne  zagrożenie  dla  uczciwej  konkurencji.  Powyższe  pozostawało  o  tyle  bardziej 

uzasadnione,  iż  jedynym  podmiotem,  choć  w  zakresie  innej  części  postępowania,  który 

zwracał  się  do  zamawiającego  o  dokumenty  był  wykonawca  COTEL  sp.  z  o.o.  co  zostało 

opisane w pkt I l po

wyżej. Z analogicznym pytaniem zamawiający zwrócił się do wykonawcy 

COTEL  sp.  z  o.o.,  który  to  podmiot  zapewnił,  iż  wprawdzie  zamierzał  złożyć  odwołanie  od 

czynności  Zamawiającego  powziętej  w  zakresie  Części  I,  a  nawet  na  jego  zlecenie  S.  K.  i 

Partnerzy  Kancelaria  Radców  Prawnych  przygotowała  projekt  odwołania,  jednakże  finalnie 

zrezygnował  z  wnoszenia  środka  zaskarżenia.  Jednocześnie  przedstawiciel  wykonawcy 

COTEL  sp.  z  o.o.  zapewnił,  iż  nie  udostępniał  innym  wykonawcom  jakiejkolwiek 

korespondencji  z  Zamawiającym,  a  całość  prac  związana  z  ewentualnym  wniesieniem 

odwołania została powierzona reprezentującą odwołującego kancelarii. 

W oc

enie zamawiającego okoliczności faktyczne sprawy, które mylnie zidentyfikował 

o

dwołujący, a w szczególności: 

brak wpływu wezwań o udzielenie wyjaśnień kierowanych do wykonawcy PROMO — 

ART sp. z o.o. które w istocie nie dotyczyły kwestii objętej przedmiotem zaskarżenia (stawka 


15,00 zł PROMO ART była kwestionowana w Części I) na możliwość formułowania zarzutu 

przez o

dwołującego, oraz 

sformułowanie  zarzutu  nieprawidłowego  działania  zamawiającego,  który  w  ocenie 

odwołującego w sposób nieprawidłowy uwzględnił wyjaśnienia rażąco niskiej ceny PROMO — 

ART sp. z o.o. podczas gdy z

amawiający nie zakwestionował rażąco niskiej ceny stawki 15,00 

zł  za roboczo-godzinę  zaoferowanej  przez  PROMO  —  ART sp.  z  o.o.  w  zakresie Części  II 

postępowania, a co za tym idzie nie ustanowił domniemania rażąco niskiej ceny, 

brak  faktycznego  wezwania  zamawiającego  przez  odwołującego  do  udostępnienia 

informacji w zakresie rażąco niskiej ceny przed terminem wniesienia odwołania, 

oraz  w  kontekście  pozostałej  merytorycznej  argumentacji  zaprezentowanej  w  treści 

niniejszej odpowiedzi na o

dwołanie, prowadzą do wniosku, iż w kontekście związania środka 

odwoławczego  granicami  zarzutu  brak  jest  podstaw  do  takiego  uwzględnienia  środka 

odwoławczego aby doprowadzić do odrzucenia wykonawcy PROMO — ART sp. z o.o., co w 

e

fekcie  prowadzi  do  wniosku,  iż  odwołującemu  nie  przysługuje  interes  we  wniesieniu 

odwołania. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy P.z.p. w zw. z art. 11 ust. 2 

uznk poprzez zaniechanie odtajnienia przedstawionych przez w

ykonawców TRADE OFFICE 

sp.  z  o.o.  oraz  PROMO 

—  ART  sp.  z  o.o.  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny 

zastrzeżonych  jako tajemnica  przedsiębiorstwa,  zamawiający  zaznaczył,  że  nie  sposób  nie 

dostrzec  dość  specyficznej  sytuacji,  w  której  celem  ewentualnego  uwzględnienia  zarzutu 

wy

maganym  byłoby  wykazanie,  iż  nie  został  spełniony  wymóg  wykazania  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  w  stosunku  do  informacji,  którymi  odwołujący  nie  dysponuje,  a  zatem  nie 

może znać jej literalnej treści. 

W ocenie zamawiającego, nie może jednak ulegać wątpliwości, iż odwołującemu znana 

jest  tr

eść  wezwań  formułowanych  przez  zamawiającego,  w  tym  zwłaszcza  tych 

poprzedzających  oświadczenie  o  utajeniu  wyjaśnień.  Należy  zwrócić  uwagę,  czego 

o

dwołujący powinien być w pełni świadom, iż zamawiający dopytywał wykonawcę PROMO - 

ART  o  uszczegółowienie  informacji  zawartych  we  wcześniejszych  wyjaśnieniach  z  dnia  14 

maja  2020  roku  i  26  maja  2020  roku,  poprzez  wskazanie  wiedzy  z  zakresu  organizacji 

przedsiębiorstwa  skutkujących  możliwością  przyjęcia  określonych  wchodzących  w  skład 

zaoferowanej  stawki  za  roboczogodzinę  (18,45  brutto),  tj.:  kosztów  osobowych,  kosztów 

utrzymania  biura,  kosztów  administracji  i  dokumentów,  kosztów  połączeń,  kosztów  składek 

ZUS, US, kosztów informatycznych oraz koszty przesyłek kurierskiej (pytania dotyczyły Części 

1 postępowania), zaś wykonawcę TRADE OFFICE podobnie bowiem o doprecyzowanie, jakie 

pozycje  kosztowe  wchodzą  w  skład  „kosztu  stanowiska  pracy”  wykazanego  w  załączniku 


„Kalkulacja  księgowa  kosztu  RBH  uwzględniająca  wszystkie  składowe  2020  r.”  oraz 

wyjaśnienie,  czy  przygotowując  ofertę  na  cenę  jednej  roboczogodziny  pracy  konsultanta  w 

ramach Części 1 i Części 2 postępowania, wykonawca zakładał, że nie będzie ponosić pełnych 

kosztów  związanych  z  obciążeniami  publicznymi  (np.  podatki,  opłaty  związane  z 

ubezpieczeniem  społecznym,  zdrowotnym,  chorobowym,  etc.)  należnymi  w  związku  z 

zatrud

nieniem (w tym zleceniem) osób dedykowanych do realizacji umowy. 

Zamawiający  zaznaczył,  że  z  powyższego  wynika  jednoznacznie,  iż  celem  pytań 

z

amawiającego  było  ustalenie  sposobu  obliczenia  zaoferowanej  stawki,  z  uwagi  na 

konieczność rozstrzygnięcia czy zaoferowana cena jest konsekwencją wypracowanego przez 

w

ykonawców know-how, a zatem informacji o charakterze organizacyjnym i faktycznie daje 

rękojmie  prawidłowej  realizacji  umowy,  czy  też  jest  konsekwencją  lekkomyślnej  deklaracji 

wykonawcy  zainteresowanego 

pozyskaniem  zamówienia.  Skoro,  jak  wynika  z  późniejszych 

wydarzeń  zamawiający,  zadecydował  o  pozostawieniu  obydwu  ofert  to  założyć  należy,  że 

uznał wyjaśnienia obydwu podmiotów za satysfakcjonujące. 

Zamawiający  zwrócił  uwagę,  iż  uregulowania  w  zakresie  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  zostały  przez  ustawodawcę  sformułowane  w  ten  sposób,  że  wprawdzie 

ciężar  wykazania  (nie  udowodnienia)  istnienia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  spoczywa  na 

wykonawcy  (zastrzegającym),  to  jednak  kompetencje  do  uznania  tego,  czy  owo  wykazanie 

skutecznie  nastąpiło,  przysługują  wyłącznie  zamawiającemu  (oczywiście  przy  ustaleniu  czy 

z

amawiający  dysponował  ku  temu  stosownymi  przesłankami).  Skutkiem  tak  przyznanej 

kompetencji  jest  uznanie  prawidłowości  decyzji  zamawiającego,  nie  tylko  wówczas  kiedy 

rozstrzygnięcie zastrzeżenia tajemnicy jest obiektywnie jednoznaczne ale także wówczas gdy 

jest  efektem  uznaniowości  zamawiającego,  której  efekt  mieści  się  jednak  w  granicach 

wyznaczonych towarzyszącymi przesłankami. 

Zamawiający stwierdził, że pod pojęciem „wykazania”, o którym mowa w art. 8 ust. 3 

ustawy  P.z.p., 

rozumieć  należy  nie  tylko  złożenie  oświadczenia,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  ale  również,  w  określonych  okolicznościach, 

przedstawienie  stosown

ych  dowodów  na  jego  potwierdzenie.  Oczywiście  nie  można  w  tym 

upatrywać  bezwzględnego  obowiązku  potwierdzania  dowodami  zaistnienia  każdej  z 

przesłanek  wymienionych  w  art.  11  ust.  4  uznk,  bowiem  zależnie  od  przypadku,  co  także 

znajduje  potwierdzenie  w  dotyc

hczasowej  judykaturze  rzeczonymi  dowodami  może  być  w 

konkretnych okolicznościach treść samych wyjaśnień. 

Zamawiający  stwierdził,  iż  w  konsekwencji  wezwań,  wykonawcy  ujawnili  w  swoich 

wyjaśnieniach część know-how funkcjonowania ich przedsiębiorstw, która to wiedza pozwoliła 

z

amawiającemu  na  rozstrzygniecie  postępowania  z  przekonaniem,  iż  zaoferowana  stawka 


daje rękojmię realizacji obowiązków umownych i pozwala na wypracowanie marży. Podkreślił, 

iż pomimo całego szeregu istotnych uregulowań prawnych towarzyszących przeprowadzeniu 

postępowania  przetargowego  (jak  badanie  rażąco  niskiej  ceny  czy  spełnienie  kryteriów 

kwalifikacji), 

jego nadrzędnym celem jest uzyskania pożądanego przedmiotu świadczenia na 

możliwie  optymalnych  warunkach.  Stąd  istotnym  dla  zamawiającego  było  ustalenie,  czy 

faktycznie ma do czynienia z cenami realnymi i rzetelnie skalkulowanymi, a co za tym idzie 

czy  wykonawcy  będą  w  stanie  realnie  świadczyć  przedmiot  zamówienia.  Jak  bowiem 

wspomniano  wcześniej  powinnością  Zamawiającego  związaną  z  zarządzaniem 

przedsiębiorstwem  jest  rzetelne  gospodarowanie  jego  finansami,  a  co  za  tym  idzie  wybór 

optymalnego  wykonawcy,  który  w  ramach  najkorzystniejszej  ceny  da  rękojmię  prawidłowej 

rea

lizacji  przedmiotu  świadczenia.  Celem  powzięcia  wiedzy  w  powyższym  zakresie 

z

amawiający  oczekiwał  zaprezentowania  mu  aspektów  funkcjonowania  przedsiębiorstw 

TRADE  OFFICE  sp.  o.o.  oraz  PROMO 

— ART sp. o.o., co w istocie zostało uczynione. W 

ocenie  zamawiającego,  nie  budzi  wątpliwości,  iż  wykonawcy  dzieląc  się  powyższymi 

in

formacjami, które niewątpliwie maja charakter organizacyjny i posiadają wartość handlową 

oczekują,  iż  zamawiający  zachowa  co  do  nich  dyskrecję.  Złamanie  tej  zasady  i 

nierespektowanie  przez  z

amawiającego  prawa  do  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

nara

żałoby  zamawiającego  nie  tylko  na  odpowiedzialność  odszkodowawczą  ale 

udaremniałoby zaufanie gospodarcze, które powinno cechować partnerów, co w przyszłości 

mogłoby stanowić barierę dla składania zamawiającemu ofert korzystniejszych od konkurencji, 

na  pods

tawie  wypracowanych  w  przedsiębiorstwie  mechanizmów.  Zamawiający  oceniając 

charakter przedmiotowych wyjaśnień odwoływał się nie tylko do własnych przekonań ale oparł 

swoje  ustalenia  na  licznym  orzecznictwie, 

z którego jednoznacznie wynika, „iż informacje o 

charakterze  technicznym  i  organizacyjnym,  w  tym  informacje  o  przyjętej  strategii 

konstruowania  oferty  i  metodzie  realizacji  zamówienia,  szacowanej  marży,  know-how 

wykonawcy,  kosztach  dostawy  elementów  przedmiotu  zamówienia  oraz  wysokości 

ponoszonych  koszt

ów  i  uzyskiwanych  rabatów,  są  to  informacje  posiadające  wartość 

gospodarczą  dla  wykonawcy”.  Zastrzeżenie  tego  rodzaju  informacji  rozpatrywane  w  tym 

konkretnym przypadku w odniesieniu do segmentu informatycznego jest w zasadzie 

praktyką 

powszechną.  W  ocenie  zamawiającego  funkcjonowanie  branży  call  center  oraz 

konkurencyjność  opiera  się  na  wiedzy  której  ujawnienie  niewątpliwie  mogłoby  zagrozić 

interesom wykonawcy. 

Zamawiający podkreślił, iż wbrew treści odwołania, to nie szczegółowość czy rozmiar 

oświadczenia  w  przedmiocie  zastrzeżenie  tajemnicy  decyduje  o  sprostaniu  ciężarowi 

udowodnienia  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W  ocenie  zamawiającego,  decydującym  jest 

racjonalizm i rzetelność twierdzeń w kontekście konkretnego stanu faktycznego. Jeżeli zatem 


zamawiający dopytuje o aspekty organizacyjne, które wpływają na cenę (a zatem niewątpliwie 

mają  wartość handlową),  zaś wykonawcy  w  sposób  wiarygodny  wyjaśnili,  iż  przedstawione 

informację są w ramach ich przedsiębiorstw chronione, co koreluje z ich treścią i charakterem, 

to  jest  to  w  ocenie  z

amawiającego  dostateczne  zastrzeżenie.  Wydaje  się  bowiem,  iż  w 

niniejszym przypadku skuteczność zastrzeżenia ma charakter oczywisty, co daje podstawy do 

uznania skuteczności bez szczegółowych opisów, których wymaga odwołujący.  W tej sytuacji 

odtajnienie  poczynionych  zastrzeżeń  należałoby  uznać  za  działanie  naruszające  zasady 

uczciwej konkurencji, 

bowiem umożliwiałoby podmiotom konkurencyjnym zapoznawanie się 

ze  strukturą  podmiotów  trzecich  i  wykorzystywanie  ich  wiedzy  i  doświadczenia  na  własne 

potrzeby. 

Zamawiający podkreślił, iż informację, których ujawnienia domaga się odwołujący, 

nie dotyczą wyłącznie kosztów składających się na treść oferty, bo te pozostają znane, ale 

przede wszystkim  struktury  organizacyjnej  przedsiębiorstwa i  sposobu jego funkcjonowania 

oraz sposobu w jaki powyższe miało wpływ na możliwość złożenia ofert przez poszczególnych 

wykonawców. 

Zamawiający  podkreślił,  iż  żaden  przepis  nie  zabrania  zastrzegania  podobnych 

informacji  jako  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Nieprzekraczalną  granicę 

zastrzeżenia  wyznacza  dyspozycja  art.  86  ust.  4  ustawy  P.z.p.,  wskazując  enumeratywnie, 

jakie  informacje  nie  podlegają  zastrzeżeniu.  W  konsekwencji,  zależnie  od  okoliczności 

towarzyszących,  wszystko,  co  nieobjęte  dyspozycją  przywołanego  przepisu  może  być 

przedmiotem skutecznego zastrzeżenia. 

Zamawiający podkreślił, iż wezwania do udzielenia wyjaśnień w zakresie ewentualnego 

zaniżenia  stawki  15,00  zł  kierowane  do  PROMO  —  ART  sp.  z  o.o.  nie  dotyczyły  Części  II 

postępowania,  a  w  konsekwencji  zapoznanie  się  z  ich  treścią  nie  mogło  wpływać  na  treść 

zarzutów.  Ponadto  odwołujący  przed  wniesieniem  odwołania  skutecznie  nie  zwrócił  się  do 

z

amawiającego  o  udostępnienie  informacji,  w  ramach  których  podnosi  obecnie  zarzuty. 

W

ystąpieniem  z  dnia  8.07.2020  roku  o  udostępnienie  informacji  (których  zastrzeżenie  jest 

kwestionowane) zwrócił się wykonawca Cotel sp. z o.o. a nie odwołujący.  

Odnosząc się do zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 1 i w zw. z art. 90 

ust.  1  ustawy  P.z.p. 

poprzez  kilkukrotne  wezwanie  wykonawców  TRADE  OFFICE  oraz 

PROMOART do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, zamawiający wskazał, że 

żaden z obowiązujących przepisów nie zabrania zamawiającemu kilkukrotnego zwrócenia się 

do  danego  wykonawcy 

o  udzielenie  wyjaśnień,  byleby  zachowanie  zamawiającego  nie 

naruszało  zasad  uczciwej  konkurencji.  Niedopuszczalna  byłaby  zatem  sytuacja,  w  której 

z

amawiający wybiórczo dopytywałby jednego wykonawcę zaś innego eliminował nie dając mu 

okazji do udzielenia w

yjaśnień. 


Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy P.z.p. w zw. z art. 3 

ust. 1 u.z.n.k. poprzez zaniechanie odrzucenia ofert złożonych przez TRADE OFFICE oraz 

PROMO-

ART jako ofert, których złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji oraz zarzut 

naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. 

poprzez błędną ocenę 

ofe

rt  i  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawców:  TRADE  OFFICE  oraz  PROMO-ART  i 

zaniechanie odrzucenia złożonych przez nich ofert jako zawierających rażąco niską ceną lub 

koszt, 

zamawiający  stwierdził,  że  myli  się  odwołujący  w  zasadniczej  kwestii,  która  wedle 

zasady  związania  zarzutami  przesądza  o  braku  możliwości  uwzględnienia  zarzutu  wobec 

wykonawcy PROMO 

— ART z przyczyn formalnych, co w efekcie w ocenie zamawiającego 

przesądza  o  braku  interesu  we  wniesieniu  odwołania.  Zamawiający  wezwał  rzeczonego 

wykonawcę do wyjaśnienia stawki 15 zł netto jako niższej o 30% od średniej złożonych ofert. 

Przedmiotowa  stawka  została  zakwestionowana  (objęta  żądaniem  wyjaśnień),  jednakże  w 

zakresie Części I postępowania, gdzie istotnie mieściła się w progu kwotowym. W zakresie 

przedmiotu odwołania i treści sformułowanego zarzutu (odrzucenie oferty wobec niewykazania 

ciężaru dowodu rażąco niskiej ceny 90 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p.) zamawiający nigdy nie wezwał 

wykonawcy PROMO 

— ART. sp. z o.o. do udzielenia wyjaśnień, albowiem graniczną kwotą 

była w tym wypadku kwota 14,92 zł, a zatem oferta wykonawcy w zakresie rzeczonej pozycji 

nie p

rzekraczała stawki obligującej zamawiającego z mocy ustawy do zażądania wyjaśnień, a 

zatem  wobec  braku  stosownego  żądania  nie  sposób  jest  uwzględnić  zarzutu,  bowiem  na 

wykonawcy PROMO 

— ART nigdy nie zostało ustanowiono domniemanie rażąco niskiej ceny. 

W  konsekwencji  podstawą  prawidłowo  postawionego  zarzutu  winno  być  ewentualne 

uchybienie z

amawiającego w zakresie braku wezwania, co jednak nie zostało uczynione. Na 

marginesie należy jedynie zaznaczyć, iż stan faktyczny, który opisuje odwołujący jest właściwy 

dla Części  I  a zatem  dla wykonawcy  Cotel  sp.  z  o.o., który  pierwotnie rozważał  wniesienie 

odwołania. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

TRADE  OFFICE  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie.  Przystępujący 

poparł stanowisko zamawiającego i wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Ogłoszeniem nr 2020/S 066-158171 Zamawiający wszczął postępowanie o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  przedmiotem  którego  mają  być  powszechnie  dostępne  usługi 

pośrednictwa sprzedaży usług/ofert świadczonych przez firmy TAURON Sprzedaż sp. z o.o. 

i/lub TAURON Sprzedaż GZE sp. z o.o. za pomocą centrum telefonicznego i realizowanych 

przy wykorzystaniu systemu CC zamawiającego i/lub wykonawcy (usługi CallCenter). Celem 

udzielanego  zamówienia  jest  pozyskanie  wykonawców  mogących  oferować  produkty 


z

amawiającego  na  płaszczyźnie  tzw.  klientów  z  segmentu  „gospodarstw  domowych”  oraz 

sektora „przedsiębiorstw”, w związku z czym zamawiający dokonał podziału zamówienia na 

dwie części.   

Zamawiający ustanowił jedno kryterium oceny ofert, tj. Cenę (waga 100%), przy czym 

w ramach tego kryterium wyodrębnił: 

C1 

—  cena  jednostkowa  sprzedaży  produktu  prąd  (wraz  z  usługą)  w  Kampanii 

Sprzedażowej  w  procesie  zawierania  umów  przez  telefon  oraz  poza  siedzibą  sprzedawcy 

(waga 70%), 

C2  - 

cena  jednostkowa  sprzedaży  produktu  gaz  (wraz  z  usługą)  w  Kampanii 

Pozyskiwaniowej w procesie zawierania umów poza siedzibą sprzedawcy (waga 10%) 

C3 

—  cena  jednej  roboczogodziny  pracy  konsultanta  RBH,  przez  co  rozumie  się 

minimum 30 minu

t rozmów konsultanta z klientami lub potencjalnymi klientami (waga 20%). 

Zgodnie z pkt. 2.10 s.i.w.z., z

amawiający skorzysta z możliwości przewidzianej w art. 

24aa ust. 1 ustawy P.z.p.,  tj. dokona oceny 

ofert, a następnie zbada, czy wykonawca, którego 

of

erta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki 

udziału w postępowaniu.   

W postępowaniu wpłynęły następujące oferty: 

Segment „Gospodarstwa domowe”: 3LABS sp. z o.o., Call Center Poland sp. z o.o. 

(4), COTEL sp. z o.o., GALLUP sp. z o.o., PROMO - ART sp. z 0.0.(3), TEVITEL sp. z o.o. (2) 

oraz TRADE OFFICE sp. z o.o.  

Segment „Firmy”: 3LABS sp. z o.o., Call Center Poland sp. z o.o., GALLUP sp. z o.o., 

PROMO - ART sp. z o.o. oraz TRADE OFFICE sp. z o.o., M. P. 

działający pod firmą GRUPA 

WBC M. P. . 

Średnia  arytmetyczna  cen  złożonych  ofert  w  zakresie  poszczególnych  kryteriów 

cenowych 

kształtowała się następująco: C1 — 74,69 zł brutto, C2 — 129,87 zł brutto, C3 — 

28,77 zł brutto 

W dniu 12 maja 2020 roku z

amawiający zwrócił się do wykonawców TRADE OFFICE 

sp. z o.o. oraz PROMO 

— ART sp. z o.o. o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny w zakresie części 

2  zamówienia.  Wykonawca  PROMO  –  ART  Sp.  z  o.o.  został  wezwany  do  wyjaśnienia 

elementu  Kampania  Pozyskaniowa  Gaz 

(gdzie  zaoferował  stawkę  100  zł),  natomiast 

wykonawca TRADE OFFICE Sp. z o.o. 

– do wyjaśnienia elementów Kampania Pozyskaniowa 

Gaz oraz roboczogodzina (RBH), gdzie wykonawca zaoferował stawki – odpowiednio 90 zł i 


14 zł. Wykonawca PROMO – ART Sp. z o.o. nie został wezwany do wyjaśnienia elementu 

RBH, w którym zaoferował stawkę 15 zł netto. 

Wyjaśnienia wykonawców TRADE OFFICE sp. z o.o. oraz PROMO - ART sp. z o.o. 

wpłynęły do zamawiającego 16 maja 2020 roku.  

Wykonawca  TRADE  OFFICE  w  piśmie  z  dnia  16  maja  2020  roku  poinformował,  że 

wyjaśnienia stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 

roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

W dniu  21 maja  2020 roku  zamawiaj

ący skierował ponowne pismo do wykonawców 

TRADE  OFFICE  sp.  z  o.o.  oraz  PROMO  -  ART  sp.  z  o.o.  wezwanie  do 

złożenia kolejnych 

wyjaśnień. Wezwanie skierowane do wykonawcy PROMO — ART sp. z o.o. dotyczyło stawki 

za roboczogodzinę tylko w zakresie Części 1 postępowania. 

Odpowiedzi 

na  powyższe  pisma  wpłynęły  do  zamawiającego  25.05.2020  roku,  przy 

czym  pismo  w

ykonawcy  TRADE  OFFICE  sp.  z  o.o.  zawierało  informacje,  że  wyjaśnienia 

stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa Trade Office sp. z o.o. i spełniają przesłanki wymienione 

w definicji tajemnicy p

rzedsiębiorstwa wskazanej w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 marca 1993 

r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2018 r. poz. 419).    

Przystępujący TRADE OFFICE wskazał, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie 

się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje 

posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze 

ich  elementów  nie  są  powszechnie  znane  osobom  zwykle  zajmującym  się  tym  rodzajem 

informacji  albo  nie  są  łatwo  dostępne  dla  takich  osób,  o  ile  uprawniony  do  korzystania  z 

informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w 

celu utrzymania ich w poufności.  

Wykonawca wskazał, że wyjaśnienia ujawniają m.in.: autorską metodę kalkulacji ceny 

oferty,  przyjęte  założenia  kalkulacyjne,  czynniki  kosztotwórcze,  informacje  o  zasobach 

pozostających w dyspozycji Wykonawcy, w tym warunki współpracy z partnerami handlowymi. 

Są to więc informacje o charakterze organizacyjnym, handlowym i finansowym, które w sposób 

oczywisty  posiadają dla Wykonawcy  istotną  wartość gospodarczą.   Zastrzegane informacje 

zostały przygotowane specjalnie na potrzeby przedmiotowego postepowania oraz nie zostały 

ujawnione  do  wiadomości  publicznej.  Wykonawca  podjął  niezbędne  działania  w  celu 

zachowania ich poufności, w szczególności poprzez utajnienie przedmiotowych informacji oraz 

zobowiązanie  pracowników  do  zachowania  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  oparciu  o 

obowiązujące  u  Wykonawcy  zasady  obiegu  informacji.  Informacje  te  stanowią  wartość 

gospodarczą  dla  Wykonawcy,  gdyż  ujawniają  m.in.  samodzielnie  wypracowaną  metodę 


wyceny kosztów realizacji kontraktu i kalkulacji ceny ofertowej. Ujawnienie treści niniejszego 

pisma podmiotom konkurencyjnym może doprowadzić do wyrządzenia Wykonawcy szkody. 

Zapoznanie  się  z  autorskimi  metodami  kalkulacyjnymi  wynikającymi  z  przedmiotowych 

wyjaśnień,  pozwoliłoby  konkurencji  na  doskonalenie  swoich  metod  kalkulacyjnych,  a  tym 

samym na optymalizację cenową swoich ofert w postępowaniach wykonawczych, a przez to 

na zwiększenie własnej konkurencyjności ze szkodą dla Wykonawcy. W wyniku takich działań 

konkurencyjność  Wykonawcy  uległaby  istotnej  redukcji  względem  przedsiębiorców 

konkurencyjnych.  

W  ocenie  wykonawcy  TRADE  OFFICE,  o

koliczności  te  w  sposób  jednoznaczny 

potwierdzają wartość gospodarczą zastrzeganych informacji.   

W dniu  8.07.2020  r., 

zamawiający przesłał odwołującemu zawiadomienie o wyborze 

najkorzystniejszych  ofert. 

Zamawiający  dokonał  wyboru  dwóch  najkorzystniejszych  ofert  w 

części II Postępowania (wykonawcy CALL CENTER POLAND S.A. i TRADE OFFICE). 

W dniu 

20.07.2020 roku o godzinie 12:31 Odwołujący wystąpił do Zamawiającego z 

następującym  żądaniem:  „Szanowni  Państwo,  W  związku  z  odmową  przekazania  nam 

złożonych  przez  wykonawców:  TRADE  OFFICE  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz 

PROMO ART sp. z o.o. z siedzibą w Żyrardowie wyjaśnień, dotyczących zaoferowanej ceny, 

zwracamy się o pilne (w dniu dzisiejszym) udostępnienie nam przedstawionego przez każdego 

z  ww.  wykonawców  zastrzeżenia  wyjaśnień  dot.  zaoferowanej  ceny  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  Przedstawione  przez  każdego  z  wykonawców  uzasadnienie  zastrzeżenia 

ww. wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa nie stanowi bowiem tajemnicy w rozumieniu 

art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  nie  zawiera  bowiem  informacji 

technicznych,  technologicznych,  organizacyjnych  przedsiębiorstwa  czy  też  innego  rodzaju 

informacji  p

osiadających  wartość  gospodarczą  dla  wykonawcy.  Brak  odtajnienia  przez 

Zamawiającego przedstawionego przez każdego z ww. wykonawców zastrzeżenia wyjaśnień 

w zakresie zaoferowanej ceny jako tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowić będzie naruszenie 

przepisów  ustawy  Pzp,  które  może  być  przedmiotem  skutecznego  zarzutu  w  ewentualnym 

post

ępowaniu odwoławczym przed KIO.” 

W odpowiedzi na powyższe zamawiający wyjaśnił, iż do dnia dzisiejszego nie prowadził 

z  o

dwołującym  jakiejkolwiek  korespondencji  związanej  z  udostępnianiem  dokumentacji 

przetargowej,  zaś  powyższy  wniosek  obejmujący  w  istocie  żądanie  udostępnienia 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  (bez  uwzględnienia  treści  zastrzeganych 

dokumentów) sformułowanych przez wykonawców PROMO — ART oraz TRADE OFFICE jest 

pierwszym wnioskiem w sprawie. Dyspozycja żądania została zrealizowana w tym samym dniu 

o godzinie 17:01. 


Tego  samego  dnia  o  godzinie  1

8:31  (po  godzinach  pracy  biura  zamawiającego) 

o

dwołujący ponownie zwrócił się do zamawiającego o pilne jeszcze w dniu 20.07.2020 roku 

udostępnienie  dokumentacji  postepowania  w  zakresie  korespondencji  z  wykonawcami 

PROMO - ART oraz TRADE OFFICE, 

zaś o 19:03 nadesłał kopię wniesionego odwołania. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie  jest  zasadne  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  8  ust.  3  ustawy  P.z.p. 

poprzez zaniechanie ujawnienia przedstawionych przez wykonawcę TRADE OFFICE Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny, 

zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

W pozostałym zakresie odwołanie podlega oddaleniu. 

pierwszej kolejności, odnosząc się do stanowiska zamawiającego, iż odwołujący nie 

ma  interesu,  ponieważ  nie  wezwał  zamawiającego  do  udostępnienia  informacji  w  zakresie 

rażąco niskiej ceny przed terminem wniesienia odwołania, Izba wskazuje, że zgodnie z art. 

179 ust. 1 ustawy P.z.p., środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują 

wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w 

uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia 

przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. 

Dla  oceny,  czy  danemu  wykonawcy  przysługują  uprawnienia  do  korzystania  ze 

środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p., należy ustalić, czy zaszły 

przesłanki wskazane w przedmiotowym unormowaniu, tj., czy: 

wykonawca wnoszący odwołanie ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia, 

wykonawca ten poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów ustawy P.z.p. 

Przenosząc  powyższe  na  grunt  niniejszej  sprawy  wskazać  należy,  że  odwołujący 

wykazał istnienie powyższych przesłanek. W szczególności dowiódł, że posiada obiektywną, 

tj.  wynikającą  z  rzeczywistej  utraty  możliwości  uzyskania  zamówienia  lub  ubiegania  się  o 

udzielenie zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia, co uzasadnia jego 

interes  w  uzyskaniu  zamówienia.  Wykazał  również,  że  zamawiający  zaniechał  dokonania 

określonej  czynności  wbrew  przepisom  ustawy  P.z.p.,  czego  normalnym  następstwem,  w 

okolicznościach  danej  sprawy,  jest  poniesienie  lub  możliwość  poniesienia  szkody  przez 

wnoszącego odwołanie. 

Odnosząc  się  do  argumentu,  że  odwołujący  nie  wezwał  zamawiającego  do 

udostępnienia  informacji  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  Izba  wskazuje,  że  wezwanie 


zamawiającego do dokonania określonej czynności nie musi być warunkiem sine qua non do 

wniesienia  odwołania  przez  danego  wykonawcę.  Podkreślić  należy,  że  pełnomocnik 

odwołującego, miał wiedzę w zakresie tego, że zamawiający nie ujawnił wyjaśnień w zakresie 

ceny, którą to wiedzę uzyskał reprezentując innego wykonawcę w tym samym postępowaniu. 

Fakt  utajnienia  dokumentów  przez  zamawiającego  w  danym  postępowaniu  odnosi  bowiem 

skutki wobec wszystkich wykonawców, nie zaś tylko wobec tego, który wezwał zamawiającego 

do ich ujawnienia.  

Niezależnie od powyższego, Izba wskazuje, że w ramach procedury odwróconej, a z 

taką mamy do czynienia w przedmiotowym postępowaniu, odwołujący ma interes w uzyskaniu 

zamówienia bez względu na zajmowane przez niego miejsce w rankingu. Szerokie rozumienie 

interesu zostało potwierdzone między innymi wyrokiem z dnia 10 grudnia 2018 r., wydanym 

przez  KIO  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2446/18,  w  którym  Izba  uznała,  iż  w  przypadku 

uwzględnienia odwołania, przy ponownym badaniu ofert, odwołujący może podnosić zarzuty 

wobec  wyłonionego  wykonawcy.  W  wyniku  ich  potwierdzenia,  czyli  w  sytuacji  kolejnego 

badania i oceny ofert przez zamawiającego, odwołujący ma możliwość uzyskania zamówienia, 

w sytuacji, gdyby jego oferta została uznana za najkorzystniejszą. W ocenie KIO, bez względu 

na  ilość  złożonych  przez  odwołującego  odwołań,  w  dalszym  ciągu  dysponować  on  będzie 

realnymi  szansami  na  uzyskanie  zamówienia.  Zdaniem  Izby,  w  odniesieniu  do  procedury 

odwróconej, interes we wniesieniu odwołania wobec wyboru najkorzystniejszej oferty posiada 

każdy wykonawca, który został sklasyfikowany w rankingu ofert (tzn. którego oferta nie została 

odrzucona). 

Odnosząc się do uwzględnionego przez Izbę zarzutu naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy 

P.z.p. 

poprzez zaniechanie ujawnienia przedstawionych przez wykonawcę TRADE OFFICE 

wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, Izba 

wskazuje

, że jedną z zasad udzielania zamówień publicznych, zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy 

P.z.p.,  jest  jawność  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Zasada  ta  gwarantuje 

transparentność prowadzonego postępowania i pozwala na urzeczywistnienie zasad uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. Odstępstwo od tej zasady, zgodnie z art. 8 

ust. 2 ustawy P.z.p., może zostać ograniczone tylko w przypadkach określonych w ustawie. 

Zgodnie z art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze i drugie ustawy P.z.p, nie ujawnia się informacji 

stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji,  jeżeli  wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz 

wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie 

może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4.  


Zgodnie z  art. 11 ust. 2 ustawy  z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1010 ze zm.), przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie 

się  informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa  lub  inne 

inform

acje  posiadające  wartość  gospodarczą,  które  jako  całość  lub  w  szczególnym 

zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym 

się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do 

korz

ystania  z  informacji  lub  rozporządzania  nimi  podjął,  przy  zachowaniu  należytej 

staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

Tym  samym,  określone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  jeżeli 

spełniają łącznie trzy warunki: 

mają charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiadają 

wartość gospodarczą, 

informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są 

powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo 

dostępne dla takich osób 

podjęto w stosunku do nich działania w celu zachowania poufności. 

Powyższe zostało potwierdzone wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 3 października 

2000 r. (I CKN 304/00).  

Ciężar udowodnienia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa 

spoczywa na wykonawcy, który takiego zastrzeżenia dokonuje.  

Przedsiębiorca  ma  obowiązek  podjęcia  działań,  które  zgodnie  z  wiedzą  i 

doświadczeniem zapewnią ochronę informacji przed upowszechnieniem, czy - ściślej mówiąc 

ujawnieniem. Ocena ma być dokonana ex ante, a nie ex post. Działanie przedsiębiorcy musi 

doprowadzić  do  powstania  warunków  stwarzających  duże  prawdopodobieństwo,  że 

informacja  pozostanie  nieujawniona.  Tak  więc,  dopóki  sam  przedsiębiorca,  nie  podejmie 

działań bezpośrednio zmierzających do zachowania danych informacji w poufności, nie można 

mówić  o  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji. 

W przedmiotowym postępowaniu przystępujący TRADE OFFICE złożył wyjaśnienia na 

okoliczność  wykazania  zasadności  dokonanych  zastrzeżeń.  W  ocenie  Izby  niektóre 

informacje, których ujawnienia żąda odwołujący, mogłyby zostać uznane za mające charakter 

uzasadniający  objęcie  ich  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  niemniej  jednak  przystępujący  nie 


wskazał, które konkretnie informacje mają taki charakter. Przystępujący przykładowo wskazał 

jedynie  na 

autorską  metodę kalkulacji  ceny  oferty,  przyjęte  założenia kalkulacyjne,  czynniki 

kosztotwórcze, informacje o zasobach pozostających w dyspozycji wykonawcy, w tym warunki 

współpracy  z  partnerami  handlowymi.  Izba  zwraca  uwagę,  że  w  złożonych  wyjaśnieniach 

znajdują  się  również  inne  informacje  niż  wskazane  przykładowo  przez  wykonawcę  i 

wykonawca  nie  wyjaśnił,  dlaczego  ich  charakter  uzasadnia  objęcie  ich  tajemnicą 

przedsiębiorstwa. 

Niezależnie od powyższego, Izba podkreśla, że przystępujący nie wykazał przy tym, iż 

w stosunku do zastrzeżonych informacji podjął działania w celu zachowania ich poufności.  

Izba stoi na stanowisku, iż użyte przez ustawodawcę w art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze 

ustawy  P.z.p.  sformułowanie  zobowiązujące  wykonawcę  do  „wykazania”,  że  zastrzeżone 

informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  należy  rozumieć  jako  obowiązek 

„dowiedzenia”,  że informacje te mają  właśnie taki  charakter.  Podkreślić  należy,  że jawność 

postępowania jest zasadą postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, czyli ma ona 

pierwszorzędne znaczenie na wszystkich etapach postępowania. Wszelkie odstępstwa od tej 

zasady  muszą  być  uzasadnione  i  udowodnione.  Złożenie  gołosłownych  wyjaśnień,  bez 

wskazania  konkretnych  dowodów,  nie  może  być  podstawą  do  jej  ograniczenia.  Przyjęcie 

odmiennej  argumentacji  pozwoliłoby  wykonawcom  biorących  udział  w  postępowaniach 

dokonywanie zastrzeżeń jawności  informacji  zawartych w  ofertach  w  każdym  przypadku,  w 

którym  takie  zastrzeżenie  uznaliby  za  korzystne  dla  siebie,  bez  konieczności  poczynienia 

jakichkolwiek  wcześniejszych  starań  pozwalających  na  zachowanie  poufności  tychże 

informacji.  Takie  działanie  prowadziłoby  do  nagminnego  naruszania  zasady  jawności 

postępowania  i  –  jako  takie  –  byłoby  zjawiskiem  niekorzystnym  i  niebezpiecznym  z  punktu 

widzenia również takich zasad postępowania, jak zachowanie uczciwej konkurencji i równego 

traktowania wykonawców. 

Izba wskazu

je, że przystępujący w wyjaśnieniach z dnia 16 maja 2020 roku ograniczył 

się jedynie do  stwierdzenia,  że wyjaśnienia stanowią tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Z kolei  w 

wyjaśnieniach  z  dnia  25  maja  2020  roku  stwierdził,  że  podjął  niezbędne  działania  w  celu 

zach

owania ich poufności, w szczególności poprzez utajnienie przedmiotowych informacji oraz 

zobowiązanie  pracowników  do  zachowania  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  oparciu  o 

obowiązujące u wykonawcy zasady obiegu informacji. Przystępujący nie załączył do wyjaśnień 

rzeczonych zobowiązań ani też zasad obiegu informacji, na które się powoływał. 

Stanowisko  Izby  wyrażone  w  wyroku  stanowi  kontynuację  ugruntowanej  linii 

orzeczniczej Krajowej Izby Odwoławczej. I tak, zgodnie z wyrokiem z dnia 13 marca 2018 r., 


sygn.  akt:  KIO  315/18, 

zasadność  dokonania  zastrzeżenia  powinna  być  dokonywana  na 

podstawie  podanych  przez  danego  w

ykonawcę  argumentów,  a  nie  samego  charakteru 

zastrzeżonych informacji. Taka argumentacja winna być poparta dowodami, gdyż wykazanie 

z  tym  się  niewątpliwie  wiąże.  A  przynajmniej  jeśli  istnieją  określone  ograniczenia  co  do 

możliwości  dowodowych  w  tym  zakresie,  winny  być  one,  tj.  określone  dowody  także 

przywołane z  nazwy  w  uzasadnieniu  -  np.  dany  dokument,  regulacja,  zarządzenie,  polityka 

bezpieczeństwa - w sposób pozwalający na uznanie że ta informacja jest wiarygodna, a dany 

dokument rzeczywiście istnieje. Z kolei w wyroku z 10 marca 2016 r., sygn. akt: KIO 223/16, 

KIO 224/16, KIO 225/16, KIO 228/16 

Izba wskazała, że dla prawidłowego wykazania, o którym 

mowa  przepisie  art.  8  ust.  3  ustawy  P.z.p.

,  nie  wystarczą  jedynie  gołosłowne  i  ogólnikowe 

twierdzenia, bez odniesienia się do konkretnych faktów, działań itd. 

Z uwagi na powyższe Izba uwzględniła zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy P.z.p. 

poprzez  zaniechanie  ujawnienia  przedstawionych  przez 

przystępującego  TRADE  OFFICE 

wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny,  zastrzeżonych  jako  tajemnica przedsiębiorstwa,  

nakazała zamawiającemu ujawnienie przedstawionych przez przystępującego wyjaśnień. 

Jednocześnie  Izba  uznała,  że  pozostałe  zarzuty  podniesione  wobec  oferty 

przystępującego  TRADE  OFFICE  podlegają  oddaleniu  jako  przedwczesne.  Izba  nakazała 

zamawiającemu  również  unieważnienie  czynności  najkorzystniejszej  oferty,  co  oznacza,  że 

od

wołujący,  po  zapoznaniu  się  treścią  wyjaśnień,  będzie  mógł  podnosić  dalsze  zarzuty  w 

zakresie 

ceny zaoferowanej przez przystępującego oraz złożonych przez niego wyjaśnień. 

Izba uznała natomiast za nieuzasadnione zarzuty podniesione wobec oferty złożonej 

p

rzez wykonawcę PROMO - ART.  

Odwołujący domagał się ujawnienia wyjaśnień złożonych przez wykonawcę PROMO-

ART w zakresie 

elementów mających wpływ na wysokość ceny, jednocześnie podnosząc, że 

wykonawca PROMO-ART 

w zakresie kryterium C3 zaoferował cenę 18,45 zł brutto (15,00 zł 

netto), 

która  to  cena  pozostaje  niższa  o  nieco  ponad  26%  od  średniej  arytmetycznej. 

Jednocześnie  odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  słusznie  poczynił  domniemanie 

wystąpienia rażąco niskiej ceny i wystąpił do wykonawcy z wezwaniem z dnia 12.05.2020 r. o 

stosowne wyjaśnienia zaoferowanej ceny. 

Z ustaleń dokonanych w sprawie wynika, że zaoferowana przez wykonawcę PROMO-

ART  cena  nie  obligowała  zamawiającego  do  wszczynania  postępowania  wyjaśniającego. 

Wskazać  należy,  że  –  w  myśl  art.  90  ust.  1a  ustawy  P.z.p.  –  obowiązek  taki  istnieje,  gdy 

zaoferowana cena jest niższa o co najmniej 30% od szacunkowej wartości zamówienia lub 


średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert.  Zamawiający  nie  wzywał  zatem 

wykonawcy  PROMO-

ART  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  kryterium  C3  w  zadaniu  2,  w 

którym  wniesiono  odwołanie.  Zamawiający  natomiast  wzywał  wykonawcę  PROMO-ART  do 

złożenia wyjaśnień w zakresie kryterium C3 w zadaniu 1, którego nie dotyczy przedmiotowe 

odwołanie. 

Tym samym zarzuty naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3  ustawy 

P.z.p. 

poprzez  błędną  ocenę  ofert  i  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  PROMO-ART  i 

zaniechanie odrzucenia złożonej przez niego oferty jako zawierającej rażąco niską ceną lub 

koszt oraz naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 1 i w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy P.z.p. 

poprzez kilkukrotne wzywanie wykonawcy PROMO-

ART do złożenia wyjaśnień, Izba uznała 

za bezpodstawne. 

Jednocześnie, również z uwagi na treść art. 90 ust. 1a ustawy P.z.p., Izba uznała za 

nieuzasadniony zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 u.z.n.k. 

poprzez zaniechanie odrzucenia ofert

y złożonej przez wykonawcę PROMO-ART jako oferty, 

której złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji. Jak już wyżej wskazano, zaoferowana 

przez wykonawcę PROMO-ART cena w zakresie kryterium C3 nie była niższa o co najmniej 

30%  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  oraz  średniej  arytmetycznej  cen  innych  ofert,  w 

związku  z  czym  zamawiający  nie  był  obowiązany  prowadzić  wobec  niej  postępowania 

wyjaśniającego  ani  cena  nie  była  rażąco  niskiej,  a  złożenie  oferty  nie  stanowiło  czynu 

nieuczciwej konkurencji. 


Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy P.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania. 

…………………………………… 

…………………………………… 

……………………………………