Sygn. akt: KIO 1653/20
WYROK
z 13 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 13 sierpnia 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 20 lipca 2020 r. przez E. W. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą F. U. E. E. W. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim w postępowaniu
prowadzonym
przez
Zamawiającego:
Pocztę
Polską
S.A. z siedzibą w Warszawie w imieniu i na rzecz której postępowanie prowadzi Poczta
Polska S.A. Biuro Zamówień Dział Zamówień Terenowych Zachód z siedzibą w Poznaniu,
orzeka:
Uwzględnia zarzut nr 1 odwołania oraz uwzględnia zarzut nr 3 odwołania w zakresie
dotyczącym naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843).
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3. Nakazuje
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w ramach części
postępowania,
unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz uznania
jego oferty za odrzuconą w ramach części 5 tego postępowania,
przeprowadzenie ponownej czynności oceny ofert w ramach części 5 postępowania,
w tym
z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Pocztę Polską S.A. z siedzibą
w Warszawie,
w imieniu i na rzecz której postępowanie prowadzi Poczta Polska S.A.
Biuro Zamówień Dział Zamówień Terenowych Zachód z siedzibą w Poznaniu i:
4.1 zal
icza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego – E. W.
prowadzącą
działalność
gospodarczą
pod
firmą
F.
U.
E.
E.
W.
z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie w imieniu
i na rzecz której postępowanie prowadzi Poczta Polska S.A. Biuro Zamówień Dział
Zamówień Terenowych Zachód z siedzibą w Poznaniu na rzecz Odwołującego – E.
W.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą F. U. E. E. W.
z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysi
ęcy złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…………………………..……………
Sygn. akt KIO 1653/20
U z a s a d n i e n i e
Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w imieniu i na rzecz której postępowanie
prowadzi Poczta Polska S.A. Biuro Zamówień Dział Zamówień Terenowych Zachód
z siedzibą w Poznaniu (dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy
z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.,
dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pod nazwą: „Doręczenie i odbiór paczek pocztowych i przesyłek
kurierskich na terenie województwa łódzkiego (podział na 12 części)”, numer:
BZA.DTZ.2600.81.2020, zwane dalej
Postępowaniem. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 27 marca 2020 r. pod numerem
2020/S 062-149568
. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
20 lipca 2020 r.
Odwołujący E. W. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
F. U. E. E. W.
z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim (Dalej: Odwołujący), wniosła odwołanie,
w którym zaskarżyła niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego,
zarzucając mu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp w zw. z art. 24 ust. 4 Pzp
przez wykluczenie Odwołującego
z p
ostępowania z uwagi na błędne przyjęcie przez Zamawiającego, że Odwołujący
nie wykazał braku podstaw do wykluczenia przez złożenie dokumentu z Krajowego4
Rejestru Karnego (dalej: KRK)
, który w sposób jednoznaczny nie potwierdzał braku
podstaw do wykluczenia;
§ 15 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 1282, dalej: Rozporządzenie), przez
nieuznanie za pr
awidłową złożonej przez Odwołującego potwierdzonej notarialnie
za zgodność z oryginałem kopii zaświadczenia o niekaralności z KRK;
3. art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp przez pod
jęcie względem Odwołującego działań przeczących
zasadzie równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności z 10 lipca 2020 r. polegającej na wykluczeniu Odwołującego
z p
ostępowania;
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
dokonania ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej;
Odwołujący wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania
odwoławczego, w tym kosztami zastępstwa procesowego.
Odwołanie dotyczy postępowania w zakresie części 5 przedmiotu zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Oferta złożona przez Odwołującego w zakresie części 5 (Łódź rejon 14) i 12 (Andrespol)
została oceniona najwyżej, a w konsekwencji została wybrana jako najkorzystniejsza.
Pismem z 26 maja 2020 r.
Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia w terminie
do 5 czerwca 2020 r. aktualny
ch na dzień złożenia następujących oświadczeń i dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp w zakresie braku
podstaw wykluczenia:
a) informacji z KRK
w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13 Pzp, wystawionej nie
wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem składania ofert,
b)
oświadczenia wykonawcy o braku wydania wobec niego prawomocnego wyroku sądu
lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat
lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne albo - w przypadku wydania
takiego wyroku lub decyzji dokumentów potwierdzających dokonanie płatności tych
należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami lub zawarcie wiążącego
porozum
ienia w sprawie tych należności,
c)
oświadczenia wykonawcy o braku orzeczenia wobec niego tytułem środka
zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne.
W odpowiedzi
Odwołujący złożył oświadczenia, których mowa w pkt b i c. W zakresie
informacji z KRK
Odwołujący wniósł o przedłużenie terminu, do złożenia ww. dokumentu
z uwagi na niemożność jego uzyskania w wyznaczonym terminie z przyczyn niezależnych
od Odwołującego, a związanych z ograniczonym funkcjonowaniem Punktu Informacyjnego
Krajowego Rejestru Karnego
przy Sądzie Okręgowym w Piotrkowie Trybunalskim z powodu
wprowadzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii COVID-19.
Zamawiający w uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego wskazał, że w wyznaczonym
terminie nie z
łożył on wymaganych oświadczeń oraz dokumentów. Odwołujący podkreślił
przy tym
, że w terminie do 5 czerwca 2020 r. przekazał wymagane oświadczenia, natomiast
wniósł o przedłużenie terminu do złożenia informacji z KRK.
W konsekwencji Zamawiający wydłużył termin do złożenia dokumentu w postaci
zaświadczenia z KRK do 15 czerwca 2020 roku.
15 czerwca 2020 r.
Odwołujący złożył w postaci elektronicznej przez Platformę SmartPZP
(dalej: Platforma
) wymaganą przez Zamawiającego informację z KRK. Dokument w postaci
zaświadczenia o niekaralności miał postać jednostronicowego dokumentu, natomiast przy
przesyłaniu ww. dokumentu przez Platformę został utworzony dwustronicowy dokument.
Odwołujący nie miał możliwości wykonania podglądu dokumentu przesłanego przez
Platformę.
Przesłany przez Odwołującego dokument wzbudził wątpliwość Zamawiającego, co do jego
prawdziwości. Stąd też Zamawiający pismem z 19 czerwca 2020 r. wezwał Odwołującego
na podstawie
§ 15 Rozporządzenia, do złożenia notarialnie poświadczonej kopii informacji
z KRK
. Zamawiający wskazał, że dokument musi być złożony w terminie do 24 czerwca
2020 roku
w postaci elektronicznej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez
notariu
sza przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W odpowiedzi
Odwołujący 23 czerwca 2020 r. złożył za pośrednictwem Platformy dokument
z KRK z 15 czerwca 2020 r.
potwierdzający brak podstaw do wykluczenia. Przedmiotowy
dokument został poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza oraz został
opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
Odwołującego. Ponadto
23 czerwca 2020 r.
Odwołujący przesłał za pośrednictwem Platformy drugi dokument z KRK
z 22 czerwca 2020 r.
potwierdzający brak podstaw do wykluczenia. Dokument ten został
również poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza oraz został opatrzony
kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
Odwołującego.
Następnie, w celu dołożenia należytej staranności, Odwołujący 1 lipca 2020 r. udał
się na spotkanie z Dyrektorem Biura Zamówień Panem M.K. w siedzibie Zamawiającego
w Warszawie. Na tym spotkaniu Odwołujący okazał Dyrektorowi Biura Zamówień oryginały
zaświadczeń z KRK potwierdzające brak podstaw do wykluczenia. Dyrektor Biura Zamówień
wykonał kserokopie ww. dokumentów oraz przekazał Odwołującemu, że sporządzi notatkę
urzędową z tego spotkania.
Do 10 lipca 2020 r. Zamawia
jący nie wzywał Odwołującego do dostarczenia dodatkowych
informacji lub
wyjaśnień. Tego dnia Odwołujący otrzymał informacje o wyborze
najkorzystniejszej oferty w zakresie części 5 i części 12.
W części 5 postępowania Odwołujący został wykluczony na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12
Pzp z uwagi na niewykazanie braku postaw wykluczenia. W konsekwencji, zgodnie z art. 24
ust 4 Pzp, jego
oferta została odrzucona.
Jednocześnie w oparciu o te same dokumenty, w części 12 postępowania, oferta
Odwołującego otrzymała maksymalna liczbę punktów, spełniła wszystkie wymagania
postawione przez Zamawiającego w SIWZ i została oceniona najwyżej, a w konsekwencji
została wybrana jako najkorzystniejsza. Tym samym Zamawiający uznał, że w zakresie
części 12 Odwołujący wykazał brak podstaw do wykluczenia z postępowania.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie części 5, Zamawiający
stwierdził, że przeprowadzona analiza dokumentu KRK potwierdzającego brak podstaw
wykluczenia na 15 czerwca 2020 roku, wskaz
ywała, że Odwołujący nie podjął
się nielegalnych działań w celu osiągnięcia korzyści majątkowych przez przerobienie
lub podrobienie informacji z KRK w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zamawiający ponadto wskazał, że dokument ten
nie został przez Odwołującego podrobiony lub przerobiony, na co wskazywały chociażby
takie same daty na obu dokumentach oraz fakt, iż dokument został potwierdzony przez
notariusza. Mimo to
Zamawiający uznał, że dokument złożony przez Odwołującego
w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza oraz opatrzony
kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
Odwołującego, nie potwierdzał braku
podstaw wykluczenia.
W wezwaniu z 19 czerwca 2020 r.
Zamawiający powołał się na § 15 Rozporządzenia
z którego wynika, że: „Zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie
poświadczonej kopii dokumentu (...)”. Ponadto zgodnie z pkt 8 rozdział VI SIWZ w zakresie
nią nieuregulowanym zastosowanie mają przepisy ww. rozporządzenia. Odwołujący był
przekonany, że został wezwany do przesłania notarialnie poświadczonej kopii informacji
z KRK
, który to dokument musiał być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym
przez
Odwołującego. Zarówno z Rozporządzenia, jak również z SIWZ, w zakresie
oświadczeń i dokumentów nie wynika, iż Zamawiający może wymagać od wykonawcy
złożenia dokumentu potwierdzonego za zgodność z oryginałem przez notariusza przy użyciu
kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Odwołujący w sposób prawidłowy złożył dokument w postaci informacji z KRK, tj. notarialnie
poświadczoną kopię dokumentu, która została opatrzona kwalifikowanym podpisem
elektronicznym przez
Odwołującego. Dokument potwierdzał, że Odwołujący nie podlegał
wykluczeniu z postępowania.
10 sierpnia 2020
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł
o oddalenie odwołania. Zamawiający wskazał ponadto m. in.:
Zamawiający działając na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp, pismem z 26 maja 2020 r. wezwał
Odwołującego do złożenia aktualnych na dzień złożenia, oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp w zakresie braku
podstaw wykluczenia, w tym informacji z KRK w zakresie okre
ślonym w art. 24 ust. 1 pkt 13
Pzp
, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.
N
ieprawdą było że Odwołujący 5 czerwca 2020 r. złożył oświadczenia, do których został
wezwany w trybie art. 26 ust. 1 Pzp
. Na potwierdzenie powyższego Zamawiający złożył
w charakterze dowodu wydruk odpowiedniego zrzutu ekranowego ze strony platformy
zakupowej SmartPZP.
Zamawiający zaprzeczył, jakoby Odwołujący wniósł o przedłużenie
termin
u do złożenia informacji z KRK. Twierdzenia Odwołującego w tym zakresie były
całkowicie gołosłowne, Odwołujący nie przedstawił na tą okoliczność żadnych dowodów.
Zamawiający, pismem z 9 czerwca 2020 r. wezwał Odwołującego, na podstawie art. 26
ust. 3 Pzp
, do ponownego złożenia aktualnych na dzień złożenia, oświadczeń
lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp
w zakresie braku podstaw wykluczenia o których mowa powyżej, wyznaczając termin na ich
złożenie do 15 czerwca 2020 r.
Odwołujący w wyznaczonym terminie złożył:
oświadczenie w zakresie braku wydania wobec niego prawomocnego wyroku sądu
lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat
lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
oświadczenie w zakresie braku orzeczenia wobec niego z tytułu środka
zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne,
dokument z KRK z 15 czerwca 2020 r.
W opinii Zamawiającego złożony dokument z KRK budził wątpliwości, co do jego
prawdziwości – treść dokumentu mogła wskazywać na to, że nałożone zostały na siebie dwa
dokumenty,
a
przedmiotowy dokument został przez Odwołującego podrobiony
lub przerobiony w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia. Co więcej, na złożonym
dokumencie widni
ało tylko stwierdzenie „IE FIGURUJE W KARTOTECE KARNEJ
KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO”, Wątpliwości Zamawiającego budził szereg
nieprawidłowości i nieścisłości w złożonym dokumencie chociażby takie jak: zastosowanie
różnych czcionek, co wskazywać mogło na nałożenie na siebie dwa dokumenty, brak nazw
odnoszących się do zakresu danych Odwołującego lub ich niepełne brzmienie, a nawet
poucinane wyrazy, pozostawienie niewypełnionych pól we wniosku.
Tym samym,
Odwołujący 15 czerwca 2020 r. nie potwierdził braku podstaw wykluczenia,
co w konsekwencji zobowiązywało Zamawiającego do podjęcia decyzji o wykluczeniu
go
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 Pzp.
W związku z uzasadnionymi wątpliwościami Zamawiającego, co do prawdziwości złożonego
dokumentu, 19 czerwca 2020 r. wezwano
Odwołującego do złożenia notarialnie
poświadczonej kopii dokumentu tj. informacji z KRK zgodnie z § 15 Rozporządzenia.
W
ezwanie miało na celu ustalenie w zakresie prawdziwości i wiarygodności złożonego
15 czerwca 2020 r. dokumentu z
KRK, mając na względzie prawny obowiązek
zawiadomienia o przestępstwie ściganym z oskarżenia publicznego, sformułowanym
w art. 304
§ 2 Kodeksu postępowania karnego (dalej: Kpk).
23 czerwca 2020 r.
Odwołujący złożył:
1. dokument z KRK z 22 czerwca
2020 r. potwierdzający brak podstaw wykluczenia
na dzień 22 czerwca 2020 r. Dokument ten nie podlegał badaniu i ocenie przez
Zama
wiającego w zakresie części nr 5, z uwagi na to, że Zamawiający nie wzywał
Odwołującego do złożenia zupełnie nowego dokumentu, tylko kopii dokumentu
złożonego 15 czerwca 2020 r., poświadczonego za zgodność z oryginałem przez
notariusza przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
2. dokument z KRK z 15 czerwca
2020 r. mający potwierdzić brak podstaw wykluczenia
na dzień 15 czerwca 2020 r. - dokument został poddany badaniu i ocenie przez
Zamawiającego, w związku z zaistnieniem okoliczności opisanych powyżej,
dotyczących tylko i wyłącznie podejrzenia Zamawiającego co do prawdziwości
dokumentu złożonego 15 czerwca 2020 r.
Zamawiający po badaniu i ocenie tego dokumentu stwierdził, że nie został on poświadczony
za zgodność z oryginałem przez notariusza przy użyciu kwalifikowanego podpisu
elektronicznego. Dokument został poświadczony notarialnie, jednak forma poświadczenia
była niezgodna z wezwaniem. Dokument został opatrzony kwalifikowanym podpisem
elektronicznym wyłącznie przez Odwołującego.
Przeprowadzona a
naliza w zakresie złożonych dokumentów KRK i podjęta przez
Zamawiającego próba ustalenia prawdziwości i wiarygodności złożonego 15 czerwca 2020 r.
potwierdziła, że Odwołujący nie podjął się nielegalnych działań w celu osiągnięcia korzyści
majątkowych przez przerobienie lub podrobienie informacji z KRK w celu wykazania braku
podstaw wykluczenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
D
okument z KRK mający potwierdzić brak podstaw do wykluczenia na 15 czerwca 2020 r.
nie potwierdza
ł braku podstaw wykluczenia wobec Odwołującego.
To na
Odwołującym spoczywał obowiązek złożenia dokumentów potwierdzających
brak podstaw wykluczenia czy
też spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a co za tym
idzie obowiązek złożenia dokumentów i oświadczeń z zachowaniem należytej staranności.
Obowiązkiem Wykonawcy, przed przekazaniem Zamawiającemu dokumentu, było
sprawdzenie i zweryfikowanie prawidłowości tego dokumentu, tzn. czy dokument został
prawidłowo zeskanowany czy skonwertowany i czy w swej treści był on zgodny z oryginałem
dokumentu.
Odwołujący po wysłaniu i umieszczeniu na platformie dokumentu każdorazowo może
go pobrać i tym samym sprawdzić czy wysłany został prawidłowy dokument. Platforma
SmartPZP posiada
taką funkcjonalność. Odwołujący nie złożył żadnych dowodów
na
przeciwną okoliczność. Odwołujący złożył dokument 15 czerwca 2020 r. o godz. 9:42,
a więc miał wystarczająco dużo czasu aby zweryfikować, czy wysłany dokument był
prawidłowy.
Zgodnie z art. 26 ust. 6 Pzp
Zamawiający odstąpił od wezwania Odwołującego do złożenia
dokumentu z KRK na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp
, w zakresie części 12, gdyż Zamawiający
był w posiadaniu złożonego przez Odwołującego 23 czerwca 2020 r. dokumentu z KRK
z 22 czerwca
2020 r., który potwierdzał brak podstaw wykluczenia. Biorąc pod uwagę fakt,
iż ww. dokument został opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez
Odwołującego, co było zgodne z wymaganą formą składania dokumentów określoną
w Rozporządzeniu, Zamawiający uznał dokument za prawidłowy w zakresie części nr 12.
W efekcie w
zakresie części nr 12 oferta Odwołującego została uznana przez
Zama
wiającego za najkorzystniejszą. Zamawiający zaznaczył przy tym, że rozstrzygnięcie
nastąpiło w związku z wykluczeniem w zakresie części 12 wykonawcy AR Glob, którego
oferta na pocz
ątkowym etapie postępowania została najwyżej oceniona.
Zamawiający wskazał ponadto, że oferta Odwołującego nr 5515/BZA.DTZ.2600.81.2020
przewyższała kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia, w związku z czym Sekretarz Komisji Zamawiającego 16 czerwca 2020 r.
poinformował właściwą Jednostkę Kompetencyjną Zamawiającego o konieczności
potwierdzenia posiadania dodatkowych środków finansowych na realizację zamówienia,
które to potwierdzenie nastąpiło 26 czerwca 2020 r.
Wbrew twierdzeniom
Odwołującego, w zakresie rozstrzygnięcia postępowania w części
nr 5 i części nr 12 istniały zasadnicze różnice w sferze czasu dokonywania poszczególnych
czynności oraz rozstrzygnięć przez Zamawiającego, a w konsekwencji zastosowania
określonych przepisów prawa w toku oceny ofert w zakresie części nr 5 i nr 12 omawianego
postępowania.
Odnosząc się do twierdzeń Odwołującego w zakresie okazania oryginału zaświadczeń
z KRK na spotkaniu 10 lipca 2020 r.
Zamawiający wskazał, że okoliczność ta nie miała
znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy z uwagi na to, że postępowanie prowadzone było
z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, zatem nie można było uznać za skuteczne
w jakimkolwiek względzie zarówno złożenie, jak okazania jakiegokolwiek dokumentu
m
ającego znaczenie dla ważności złożonej oferty.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na częściowe uwzględnienie.
W części V SIWZ określone zostały następujące warunki udziału w postępowaniu:
„1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
1) nie pod
legają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 oraz art. 24 ust. 5 pkt 1
ustawy Pzp;
spełniają warunki udziału w postępowaniu: Zamawiający nie precyzuje warunków
w zakresie kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności
zawodowej, sytuac
ji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej
lub zawodowej.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego Wykonawca nie podlega
wykluczeniu w przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13 lit. d) ustawy Pzp,
oraz w przypadku, o kt
órym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp, jeżeli osoba,
o której mowa w tym przepisie została skazana za przestępstwo wymienione
w art. 24 ust. 1 pkt 13 lit. d) ustawy Pzp.
Zamawiający najpierw dokona oceny ofert, a następnie zbada, czy Wykonawca,
którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu
(art. 24aa Pzp)
”.
W części VI pkt 3 SIWZ Zamawiający wskazał:
„3. Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie Wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni,
terminie aktualnych na dzień złożenia następujących oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp,
w zakresie:
1) braku podstaw wykluczenia:
a) informacji z K
rajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24
ust. 1 pkt 13) a)
– c), art. 24 ust. 1 pkt 14) w zw. z ust. 1 pkt 13) a) – c) i art. 24
ust. 1 pkt 21) ustawy Pzp, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed
upływem terminu składania ofert,
b) o
dpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji
o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu
do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1) ustawy Pzp,
c)
oświadczenia Wykonawcy o braku wydania wobec niego prawomocnego
wyroku sądu lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu
z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne
lub zdrowotne albo
– w przypadku wydania takiego wyroku lub decyzji –
dokumentów potwierdzających dokonanie płatności tych należności wraz
z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami lub zawarcie wiążącego
porozumienia w sprawie spłat tych należności,
d)
oświadczenia Wykonawcy o braku orzeczenia wobec niego tytułem środka
zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne”.
Zgodnie z
częścią III SIWZ, pkt 1: „Przedmiotem zamówienia jest Doręczanie i odbiór paczek
pocztowych i przesyłek kurierskich na terenie województwa łódzkiego (podział na 12 części)
– usługa B”. Podział przedmiotu zamówienia na części został wskazany w punkcie 3 części
III SIWZ:
Łódź rejon 9,
Łódź rejon 10,
Łódź rejon 11,
Łódź rejon 12,
Łódź rejon 14,
Łódź rejon 15,
Łódź rejon 17,
Łódź rejon 19,
Łódź rejon 20,
Łódź rejon 21,
Łódź rejon 22,
12. Andrespol.
Przytoczone wyżej postanowienia SIWZ dotyczące warunków udziału w postępowaniu
dotyczą całego postępowania. Zamawiający nie przewidział odrębnych warunków udziału
dla każdej z części postępowania, nie przewidział również odrębnej procedury oceny
spełniania tych warunków w ramach poszczególnych części przedmiotu zamówienia.
Odwołujący złożył ofertę w ramach części 3, 5, 6 i 12.
Izba ustaliła następującą kolejność czynności i zdarzeń prowadzących do wykluczenia
Odwołującego z postępowania w ramach części 5 postępowania:
26 maja 2020 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp wezwał Odwołującego
do
„złożenia aktualnych na dzień złożenia, następujących oświadczeń i dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp
w zakresie braku podstaw wykluczenia:
a)
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1
pkt 13) ustawy Pzp, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem
terminu składania ofert (...).
Dokument i oświadczenia muszą być złożone w oryginale w postaci dokumentów
elektronicznych lub w elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia
poświadczonej za zgodność z oryginałem. Poświadczenie za zgodność
z oryginałem elektronicznej kopii dokumentu, następuje przy użyciu
kwalifikowanego podpisu elektronicznego (...).
Przedmiotowy dokument i oświadczenia należy złożyć w postaci elektronicznej
poprzez
Platformę
pod
adresem
https://portal.smartpzp.pl/poczta-polska
w nieprzekraczalnym terminie do dnia 05.06.2020 r.
”
Złożona przez Zamawiającego dokumentacja postępowania nie potwierdza twierdzenia
Odwołującego o piśmie, jakie Odwołujący miał skierować do Zamawiającego, tj. o prośbie
w przedmiocie wydłużenia terminu na złożenie dokumentu z KRK. Dokumentacja nie
potwierdza
też, by Odwołujący w jakikolwiek sposób zareagował na wezwanie z 26 maja
2020 r.
9 czerwca 2020 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wezwał
Odwołującego do „złożenia aktualnych na dzień złożenia, następujących oświadczeń
i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy
Pzp w zakresie braku podstaw wykluczenia:
a)
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1
pkt 13) ustawy Pzp, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem
termin
u składania ofert (...).
Dokument i oświadczenia muszą być złożone w oryginale w postaci dokumentów
elektronicznych lub w elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia
poświadczonej za zgodność z oryginałem. Poświadczenie za zgodność
z oryginałem elektronicznej kopii dokumentu, następuje przy użyciu kwalifikowanego
podpisu elektronicznego (...).
Przedmiotowy dokument i oświadczenia należy złożyć w postaci elektronicznej
poprzez
Platformę
pod
adresem
https://portal.smartpzp.pl/poczta-polska
w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15.06.2020 r.
Niezłożenie dokumentu i oświadczeń w wyznaczonym terminie spowoduje
wykluczenie Pani firmy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy
Pzp
”.
W odpowiedzi na wezwanie z 9 czerwca 2020 r. Odwołujący złożył m. in. dokument
z KRK.
Dokument ten miał wady techniczne, które uniemożliwiały uznanie
go za
potwierdzający spełnianie warunków udziału w postępowaniu przez
Odwołującego. Wątpliwości Zamawiającego, co do prawdziwości tego dokumentu
były w pełni uzasadnione. Zaświadczenie z KRK Odwołującego dawało podstawy
do uznania, że mogło ono się z składać z kilku różnych dokumentów bądź zostało
zmodyfikowane w programie do edycji plików graficznych. W uzasadnieniu (z 10 lipca
2020 r.)
czynności wykluczenia Odwołującego z części 5 postępowania Zamawiający
zawarł następujący komentarz do ww. dokumentu z KRK: „W związku z powyższym
Wykonawca na dzień 15.06.2020 r. nie potwierdził braku podstaw wykluczenia i tym
samym podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12
ustawy Pzp
”.
Zamawiający wbrew wyraźnej informacji o sankcji za niezłożenie prawidłowego
dokumentu z KRK zawartej w wezwaniu z 9 czerwca 2020 r. zaniechał wykluczenia
Odwołującego z postępowania.
19 czerwca 2020 r. Zamawiający skierował do Odwołującego kolejne wezwanie:
„Zamawiający, działając zgodnie z regulacją zawartą w § 15 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
Zamawiający od Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wzywa Panią
do złożenia notarialnie poświadczonej kopii dokumentu tj. informacji z Krajowego
Rejestru Karnego.
W uzasadnieniu wezwania Zamawiający wskazuje, iż złożona przez Panią w dniu
15.06.2020 r. informacja z Krajowego Rejestru Karnego budzi wątpliwości
Zamawiającego co do prawdziwości tego dokumentu.
Dokument musi być złożony w postaci elektronicznej kopii poświadczonej
za zgodność z oryginałem przez notariusza przy użyciu kwalifikowanego podpisu
elektronicznego.
Przedmiotowy dokument należy złożyć w postaci elektronicznej poprzez Platformę
pod adresem https://portal.smartpzp.pl/poczta-polska w nieprzekraczalnym terminie
do dnia 24.06.2020 r.
”
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Odwołujący złożył dwa dokumenty z KRK.
Pierwszy, z 15 czerwca 2020 r.
potwierdzał, że Odwołujący na dzień 15 maja 2020 r.
nie figurował w Kartotece Karnej KRK. Drugi, z 23 czerwca 2020 r. potwierdzał,
że Odwołujący nie figurował w Kartotece Karnej KRK na dzień 22 czerwca 2020 r.
Oba dokumenty zostały sporządzone w ten sam sposób tj. papierowa kopia
dokumentu została potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza,
następnie zeskanowana (tym samym zdigitalizowana) i opatrzona kwalifikowanym
podpisem elektronicznym przez
Odwołującego.
10 lipca 2020 r. Zamawiający przekazał wykonawcom informację o wyborze jako
najkorzystniejszej w ramach części 5 postępowania oferty wykonawcy P.W.
MARZENA M. S.
z siedzibą w Łodzi. Zamawiający poinformował również:
a)
o wykluczeniu Odwołującego z postępowania w ramach części 5,
b) wyborze ofe
rty Odwołującego jako najkorzystniejszej w ramach części 12
przedmiotu zamówienia.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny Izba uznała, że działania Zamawiającego były
w znaczącej części nieprawidłowe i pozbawione podstaw – tak prawnych jak faktycznych.
Nie budzi wątpliwości, że Zamawiający ustalił warunki udziału w postępowaniu dla całego
postępowania. Złożenie oferty na jedną, kilka bądź wszystkie z dwunastu części przedmiotu
zamówienia nie powodowało żadnych różnic w zakresie obowiązku wykonawców
do
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający potwierdził w toku
rozprawy ustalenie Izby poczynione w oparciu o dokumentację postępowania, że nie
przewidywał prowadzenia odrębnej oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
dla każdej z części przedmiotu zamówienia z osobna. Tym samym decyzja Zamawiającego
o wykluczeniu Odwołującego z postępowania jedynie w ramach części piątej przedmiotu
zamówienia była pozbawiona podstaw. Zamawiający nie mógł uznać, że Odwołujący spełnia
warunki u
działu w postępowaniu dla części 12, a nie spełnia dla części 5. Wobec treści SIWZ
Zamawiający uprawniony był jedynie do uznania, że Odwołujący podlega albo nie podlega
wykluczeniu z postępowania.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z 9 czerwca 2020 r. (na podst. art. 26 ust. 3
Pzp) Odwołujący złożył wadliwy dokument z KRK. W efekcie Odwołujący nie wykazał
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zgodnie z przytoczonym wyżej stanowiskiem
Zamawiającego zawartym w uzasadnieniu wykluczenia z 10 lipca 2020 r. oraz w odpowiedzi
na odwołanie Odwołujący na dzień 15 czerwca 2020 r. nie potwierdził braku podstaw
wykluczenia i tym samym podlega
ł wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 12 Pzp.
Wobec tego stanowiska Zamawiającego całkowicie niezrozumiała jest jego
decyzja o ponownym wezwaniu Odwołującego do uzupełnienia dokumentu z KRK. Wskazać
przy tym należy, że § 15 Rozporządzenia nie stanowi podstawy do jakiegokolwiek wezwania.
Przepis ten stanowi,
że zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie
poświadczonej kopii dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu, innych
niż oświadczenia, wyłącznie wtedy, gdy złożona kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi
wątpliwości co do jej prawdziwości. Przepis ten stanowi jednak wyjątek od ogólnych reguł
określonych w § 14 Rozporządzenia. Nie stanowi on jednak odstępstwa od reguły
jednokrotnego wzywania na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do
uzupełniania dokumentów przez
wykonawcę. W orzecznictwie Izby wielokrotnie podkreślano, że możliwość ponownego
wezwania do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp może mieć
wyłącznie wyjątkowy charakter. W przedmiotowej sprawie do takiej wyjątkowej sytuacji nie
doszło. Odwołujący po wezwaniu na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp nie wykazał spełniania
warunków udziału w postępowaniu i podlegał od wykluczeniu z tego postępowania - przy
czym podkreślić należy, że wykluczenie to powinno dotyczyć całego postępowania, a nie
jedynie jego części piątej.
Mimo powyższego, Izba uznała, że odwołanie jest zasadne w zakresie określonym
w sentencji.
Izba wydając rozstrzygnięcie wzięła pod uwagę fakt, że celem żądania informacji z KRK było
uzyskanie przez Z
amawiającego potwierdzenia, że wykonawca nie popełnił określonego
rodzaju przestępstw. Treść uzasadnienia decyzji o wykluczeniu wskazuje jednoznacznie,
że Zamawiający na podstawie dokumentów złożonych mu przez Odwołującego doszedł
do przekonania, że Odwołujący nie jest podmiotem karanym za takie przestępstwa. Mimo
braku podstaw w Pzp i SIWZ, Zamawiający, w oparciu o dokument z KRK z 23 czerwca
2020 r.
(którego złożenia Zamawiający nie żądał i - słusznie nie wziął pod uwagę
w zakresie części piątej postępowania) uznał, że Odwołujący wykazał spełnianie warunków
udziału w postępowaniu w zakresie części 12 postępowania.
W uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego w części piątej Zamawiający wskazał odnosząc
się do uzupełnionego przez Odwołującego dokumentu z KRK z 15 czerwca 2020 r.: „Forma
potwierdzenia jest wprawdzie niewłaściwa, ale nie zmienia to faktu, że notariusz poświadczył
ten dokument”. Zamawiający uzasadniając wykluczenie potwierdził jednocześnie, że nie
budzi jego wątpliwości fakt, że Odwołujący nie był karany za przestępstwa umyślne,
a dokument został potwierdzony za zgodność z oryginałem przez notariusza. Stwierdzenie
to zostało zawarte w ww. uzasadnieniu, mimo, że w wezwaniu z 19 czerwca 2020 r.
Zamawiający wprost wskazał, że żąda, by dokument z KRK został złożony w postaci
elektronicznej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza przy użyciu
kwalifikowanego podpisu elektronicznego
, a Odwołujący nie zastosował się do tego wymogu.
Wobec opisanej wyżej skali nieprawidłowości w działaniach Zamawiającego Izba doszła
do przekonania, że zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp potwierdził się. Nie mając
do tego żadnych podstaw prawnych i faktycznych Zamawiający stwierdził, że Odwołujący
jednocześnie spełnia i nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. W świetle
przytoczonych wyżej postanowień SIWZ decyzja taka była irracjonalna. Izba wzięła jednak
pod uwagę, że wniesienie odwołania od czynności zamawiającego w postępowaniu nie służy
pogorszeniu sytuacji odwołującego. W ocenie Izby niewątpliwym było, że Odwołujący
powinien zostać wykluczony z postępowania od razu po złożeniu w odpowiedzi na wezwanie
na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wadliwego dokumentu z KRK.
Mimo to nie budzi również
wątpliwości fakt, że Zamawiający uznał Odwołującego za podmiot niekarany w zakresie
określonym w SIWZ. Z tego względu, przy zastosowaniu zasady rozstrzygania wątpliwości
na korzyść wykonawcy, jedyną możliwością było nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wykluczenia Odwołującego.
Potwierdził się również zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 Pzp. Przepis
ten
stanowi, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Izba wskazuje,
że wbrew wyrażonemu w toku rozprawy stanowisku Zamawiającego, obowiązek równego
traktowania
wykonawców w postępowaniu należy rozumieć szeroko – nie tylko jako nakaz
stosowania takich samych reguł wobec wszystkich wykonawców, ale również jako zakaz
odstępstw od przepisów prawa i reguł określonych w SIWZ wobec każdego z wykonawców.
Zamawiający bezpodstawnie, po upływie terminu składania ofert, zmienił wobec
Odwołującego obowiązujące w SIWZ reguły i w efekcie w części piątej postępowania
wykluczył go z postępowania uznając jednocześnie, że Odwołujący spełnia warunki udziału
w postępowaniu w części 12. Powyższe, w ocenie Izby, stanowiło przejaw złamania przez
Zamawia
jącego art. 7 ust. 1 Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…………………………..……………