Sygn. akt: KIO 1651/20
WYROK
z dnia 29 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lipca 2020 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17.07.2020 r. przez wykonawcę
P.T.H.U. DAR-BUS D. D., ul. Szkolna 15, 07-
130 Łochów w postępowaniu prowadzonym
przez
Urząd Gminy Sadowne, ul. Kościuszki 3, 07-140 Sadowne
orzeka
Oddala od
wołanie
Kosztami postępowania obciążą odwołującego P.T.H.U. DAR-BUS D. D., ul. Szkolna
130 Łochów i:
a)
Zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7 500,00 (siedem tysięcy pięćset )
złotych tytułem uiszczonego przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania
b)
Zasądza od odwołującego P.T.H.U. DAR-BUS D. D., ul. Szkolna 15, 07-130 Łochów
na rzecz zamawiającego Urząd Gminy Sadowne, ul. Kościuszki 3, 07-140 Sadowne kwotę 3
600,00 (trzy tysiące sześćset ) złotych tytułem zwrotu kosztu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze orzeczenie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący:
………………….…
Sygn. KIO 1651/20
UZASADNIENIE
Urząd Gminy Sadowne, ul. Kościuszki 3, 07-140 Sadowne, dalej zwany „zamawiającym”
prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Dowóz uczniów z miejscowości położonych na terenie gminy Sadowne do
placówek oświatowych oraz odwóz po zajęciach na podstawie zakupionych biletów
m
iesięcznych wraz z zapewnieniem opieki w roku szkolnym 2020/2021".
Zamawiający w dniu 13.07.2020r dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
za którą została uznana oferta złożona przez RANI-BUS A. R., ul. Gen. J. Sowińskiego
202 Wyszków. Od takiej czynności zamawiającego wykonawca P.T.H.U. DAR-
BUS D. D., ul. Szkolna 15, 07-
130 Łochów, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej. W wniesionym odwołaniu zarzucił zamawiającemu naruszenie art.89 ust.1 pkt
4 w związku z art. 90 ust. 1 i 3 i art. 91 ust.1 Pzp poprzez nieprawidłowy wybór oferty
złożonej przez wykonawcę - RANI-BUS A. R. (ul. Gen. J. Sowińskiego 49/31), zamiast jej
odrzucenia
, gdyż zawiera rażąco niską cenę.
Podnosząc powyższe zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu odrzucenia złożonej przez wykonawcę - RANI-BUS A. R. (ul. Gen. J.
Swoińskiego 49/31) oferty, a w przypadku nieuwzględnienia powyższego - uwzględnienie
odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania ofert.
Odnosząc się do podniesionego zarzutu rażąco niskiej ceny w ofercie wybranej
podał, że zgodnie z treścią SIWZ cenę należało obliczyć zgodnie z formularzem ofertowym,
stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ. Stosownie do pkt VIII SIWZ cena obejmować powinna
wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia oraz warunki stawiane
przez zamawiającego. Wykonawca składający ofertę w postępowaniu zobowiązany był
zaoferować cenę brutto, cenę netto, podatek VAT 8%, wyliczone na podstawie ceny brutto
biletu miesięcznego dla 236 uczniów przez okres 10 miesięcy.
Wykonawca RANI-BUS A. R.
złożył ofertę: 117 497,41 zł. netto 126 897,20 zł. brutto, VAT 9
399,79 zł. Stosownie do treści zawartej w informacji z otwarcia ofert zamawiający na
realizację zamówienia dysponował kwotą 220 000,00 zł.
W dniu 06.07.2020 Zamawiający wezwał Wykonawcę RANI-BUS A. R. do złożenia
wyjaśnień. Dnia 10.07.2020 Wykonawca przedłożył wyjaśnienia, z których wynika, że:
Średnie spalanie jednego autobusu wynosi 20 l/ 100 km. Zgodnie z danymi
uzyskanymi na stronie www.nafta.wnp.pl. wynika, iż koszt paliwa wynosi na dzień
07.07.2019 w woj. mazowieckim 4,25zł. w związku z tym koszt paliwa oferenta wyniesie:
według oszacowanych przez wykonawcę tras przejazdu, dziennie 3 autobusów zrobi
łącznie ok. 276 km, koszt paliwa wyniesie: 55,21x4,25 zł.=234,60zł
Łącznie za całe zamówienie: 234,60 zł. x 188 dni = 44 104,80 zł
Koszt utrzymania jednego pracownika zatrudnionego na cały etat wynosi:
2600,00 zł. brutto x 6 = 15 600,00 zł. miesięcznie
Łącznie za okres całego zamówienia 15 600,00 zł. x 10= 156 000,00 brutto
inne koszty jakie poniesie wykonawca z tytułu świadczenia usługi:
koszty ubezpieczeń komunikacyjnych - 3 000,00 zł. jeden autobus x 3 =
9 000,00 zł. brutto
koszty przeglądów - 200 zł. jeden autobus x 3= 600,00 zł. brutto
koszty ewentualnych napraw autobusów - ok 5000,00 zł. brutto
Łącznie inne koszty 14 600,00 zł. brutto
wykonawca zaoferował kwotę 53,77zł/ brutto za jeden bilet. Zgodnie z Ustawą o
dopłatach przewozów autobusowych z tytułu honorowania ulg ustawowych jest to 49% ceny
całości biletu, natomiast 51% ceny pokryje Urząd Marszałkowski Województwa
Mazowieckiego. Wykonawca dostanie wsparcie w wysokości 121 917,60 zł. brutto.
Podał, że po pierwsze, wykonawca RANI-BUS A. R. wskazał spalanie paliwa odnośnie
autobusów wykazanych w ofercie w wysokości 20 l / 100 km., co jest absolutnie nierealne,
ponieważ spalanie takiego pojazdu wynosi 26-29 l/100 km. Ponadto RANI-BUS A. R. ujął
jedynie wynagrodzenie brutto pracowników. Natomiast narzuty na wynagrodzenia - składki
finansowane przez pracodawcę od pensji brutto 2 600,00 (emerytalne 9,76, rentowe 6,50%,
wypadkowe 1,67%, fundusz Pracy 2,45
%, FGŚP 0,1%, FEP dla pracowników warunkach
szkodliwych 1%) to również koszt pracodawcy, co daje dodatkowo 32 728,80zł.
Zakwestionował także kosztów napraw autobusów, odwołujący założył na ten cel 5000,00 zł
za 3 autobusy w ciągu 10 miesięcy co daje miesięcznie (5000zł/10m-cy/3 autobusy)=
166,57zł. na koszty wszystkich napraw na jeden autobus. To jest nierealne, a kwota taka
wystarczy jedynie na myjnię. W umowie użyczenia wykonawca wskazał, że będzie pokrywał
koszty związane z eksploatacją oraz utrzyma autobusy w należytym stanie czystości. Kwota
w/w również nie jest realną. Podał także, iż przeglądów technicznych autobusów dokonuje
się dwa razy w roku, wymieniony koszt wykazany jest pojedynczo.
RANI-BUS A. R.
wskazał, że dopłaty do ustawowych ulg jest to 51% od Urzędu
Marszałkowskiego, natomiast dopłaty przez Urząd do biletów uczniowskich to 49% z Urzędu
Marszałkowskiego. Wykonawca nie ujął kosztów takich jak: podatek od środków transportu,
OC firmy, czy wynagrodzenie księgowej, pracownika biura itp.
Wezwany do wyjaśnień Wykonawca jedynie w sposób hasłowy, przytoczył określone
generalne okoliczności, nie tylko nie ujawnił czynników cenotwórczych, ale w ogóle nie
uzasadnił elementów kalkulacyjnych czynników kosztotwórczych przyjętych do wyceny
oferowanej przez Wykonawcę. W ocenie odwołującego wyjaśnienia są hasłowe i
uniemożliwiają dokonanie oceny, czy cenę skalkulowano w sposób rynkowy i zgodny z
zasadami uczciwej konkurencji. Powyższe zdaniem Odwołującego nie może być uznane na
wyjaśnienia, które wskazują, że cena oferowana nie jest rażąco niska.
Pomimo powyższego w dniu 13.07.2020 Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej
oferty złożonej przez RANI-BUS A. R. .
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania w
całości uznając, że je za całkowicie niezasadne. W ocenie zamawiającego, wyjaśnienia
wykonawcy były zgodne z wymogami określonymi w art. 90 ust. 1 ustawy. Wykonawca
przedstawił średnie spalanie autobusu i w oparciu o nie wyliczył związane z tym koszty.
Wskazał koszty zatrudnienia jednego pracownika na cały etat, wysokość kosztów
ubezpieczeń komunikacyjnych, przeglądów oraz ewentualnych napraw autobusu. Uwzględnił
także wysokość środków jakie uzyska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Mazowieckie
go z tytułu ulg ustawowych.
Podkreślił, że złożone w sprawie odwołanie sprowadza się do kwestionowania zasadności
wyjaśnień złożonych przez wykonawcę. W ocenie zamawiającego, zarzuty te nie są trafne i
nie potwierdzają tezy o tym, że wybrany wykonawca zaoferował rażąco niską cenę.
Wysokość spalania określona przez wykonawcę nie budziła wątpliwości zamawiającego i nie
została właściwie zakwestionowana przez odwołującego. Zauważył, że spalanie zależy od
wielu czynników tak zewnętrznych, jak i wewnętrznych i nie sposób jednoznacznie
przesądzać, czy spalanie to będzie wynosiło 20 czy 26 litrów na 100 km. Na podstawie tak
gołosłownego zarzutu nie można stawiać tezy o rażąco niskiej cenie oferty. Zamawiający nie
miał podstaw do uznania, że spalanie to jest wyższe, niż wskazuje to wykonawca. Trudno
podważać wiedzę wykonawcy na temat tego, jakie spalanie występuje w pojeździe, który
stanowi jego własność. Nie ma także uzasadnienia do tego, by nie uwzględniać stylu jazdy
kierowcy, natężenia ruchu na obszarach wiejskich, braku korków i innych czynników
powodujących, że spalanie może być niższe.
W zakresie kosztu związanego z wynagrodzeniem pracowników, odwołujący
przedmiotem zarzutu uczynił fakt, że jest to jedynie wysokość wynagrodzenia brutto
pracownika, bez uwzględnienia kosztów pracodawcy. Odwołujący nie wziął pod uwagę faktu,
że pracownik o którym mowa, w ramach swojego całego etatu nie będzie wykonywał
wyłącznie umowy, której dotyczy postępowanie. Nie ma zatem powodów do uznania, że w
wyjaśnieniach dotyczących rażąco niskiej ceny wykonawca powinien uwzględnić całość
kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika, skoro koszty te nie będą w całości
finansowane z wynagrodzenia wykonawcy z tego konkretnego kontraktu. W swoim zarzucie
o
dwołujący się zupełnie nie uwzględnił realnego czasu potrzebnego na wykonanie umowy w
stosunku do czasu pracy pracownika.
Zarzuty dotyczące niedoszacowania kosztów napraw
są nieweryfikowalne. Po pierwsze, nie da się przewidzieć czy takie koszty wystąpią i w jakiej
wysokości. Po drugie, również w tym przypadku ryzyko napraw i kosztów z tym związanych
dotyczyć powinno wszystkich przychodów jakie generuje usługowe wykorzystywanie
pojazdu, a nie tylko użytkowanie go w ramach wykonania umowy, który może zostać zawarta
w wyniku tego postępowania. Nie muszą to zatem być koszty wszystkich napraw. Ponadto,
wykonawca jest uprawniony -
w ramach składanych wyjaśnień - do przedstawienia własnej
oceny stanu technicznego pojazdu i oszacowania jakie będą koszty z tym związane.
Prawidłowości wyjaśnień w tym zakresie nie może wyłączać gołosłowny zarzut
odwołującego. Zarzut dotyczący dopłat do biletów uczniowskich nie powinien zostać
uwzględniony, ponieważ wykonawca prawidłowo wyliczył ich wysokość, a jedynie w opisie
podał błędne wartości dotacji i procent wartości biletów. Wartości te zostały omyłkowo
zamienione:
53,77 zł = 51% wartości biletu
100% = 105,43 zł - wartość całkowita biletu
105,43 zł x 236 biletów x 10 m-cy = 248 814,80 zł - wartość wszystkich biletów 49% z 248
814,80 zł = dopłata z UM.
Z powyższych powodów zamawiający nie znalazł podstaw do zakwestionowania wyjaśnień
wykonawcy i uznania zarzutów odwołania. Wykonawca w sposób przekonujący wykazał, że
przy zaoferowanej cenie może osiągnąć zysk i stąd też cena ta nie może zostać uznana za
r
ażąco niską. Wbrew twierdzeniom Odwołującego, złożone w sprawie wyjaśnienia nie miały
ogólnego charakteru. Wykonawca szczegółowo wskazał konkretne, dające się zweryfikować
czynniki umożliwiające mu skalkulowanie ceny lub kosztu na poziomie umożliwiającym
uzyskanie zysku.
Reasumując powyższe podał, że argumentacja odwołującego pozbawiona była konkretnych
informacji uzasadniających rażąco niski charakter ceny oferty wykonawcy. Odwołujący nie
przedstawił żadnych dowodów na poparcie swoich tez. W takiej sytuacji spełnienie
obowiązku ciężaru dowodu po stronie zamawiającego sprowadzało się do wykazania
rzetelności wyjaśnień wykonawcy oraz braku zasadności zarzutów podniesionych w
odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając odwołanie na rozprawie i uwzględniając
dokumentację z tego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz
stanowiska stron przedstawione na piśmie i ustnie w trakcie rozprawy uznała, iż
odwołanie okazało się niezasadne nie mogło zostać uwzględnione.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Odwołujący wnosząc przedmiotowe odwołanie wykazał spełnianie przesłanek
posiadania interesu o których mowa w art. 179 ust.1 Pzp.
Na wstępie Izba uznaje za zasadne przypomnienie, że postępowanie odwoławcze
służy do zbadania poprawności czynności i zaniechań zamawiającego w zakresie
wyznaczonym podniesionymi zarzutami, ocenianymi przez pryzmat wymagań stawianych w
pos
tępowaniu o zamówienie publiczne i z uwzględnieniem instrumentów, jakie zamawiający
przewi
dział w nim dla zbadania ofert. Rozpoznanie odwołania nastąpiło w granicach
podniesionych i podtrzymanych przez o
dwołującego zarzutów. Dodać należy, że
zamawiający zastosował do oceny ofert procedurę odwróconą i w ramach tej oceny
odwołujący został sklasyfikowany na trzecim miejscu listy rankingowej.
Dodania
za odwołującym wymaga kwestia, że pierwotnie za najkorzystniejszą ofertę,
została uznana oferta złożona przez wykonawcę Usługi Transportowe Przewóz Osób B. R.,
jednakże wykonawca ten wezwany do złożenia wyjaśnień zaoferowanej ceny ofertowej- czy
cena oferty nie jest
ceną rażąco niską takich wyjaśnień nie złożył, co skutkowało
odrzuceniem jego oferty.
Skutkiem powyższego był wybór kolejnej oferty, tj. RANI-BUS A.
R.
. Odwołujący wskazał, że prywatnie A. R. jest synem B. R., swoją firmę założył dla tego
postępowania, a zezwolenie na wykonywanie usługi przewozu uzyskał dopiero w dniu
otwarcia ofert. Oferta obecnie wybrana
przez zamawiającego, jest droższa od oferty
wybranej pierwotnie.
Jednakże Izba nie ocenia tej kwestii, gdyż brak było zarzutu w tym
zakresie
. Mając na względzie powyższe Izba uznała za zasadne podać zamawiającemu, iż
taka sytuacja może wskazywać na klasyczny przykład zaistnienia zmowy przetargowej.
Z
godnie z treścią art. 89 ust 1 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeśli
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Mając na względzie cel
przedmiotowej regulacji wydaje się, że za ofertę z rażąco niską ceną można uznać ofertę z
ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień.
Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych przez innych wykonawców,
wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów świadczenia usług. Przyczyną
wyraźnie niższej ceny od innych ofert może być albo świadome działanie wykonawcy, co
grozi nienależytym wykonaniem lub niewykonaniem zamówienia w przyszłości, bądź
celowym działaniem wykonawcy zmierzającym do przejęcia określonej gałęzi rynku. Cena
rażąco niska oferty wynika w szczególności ze złożenia oferty zawierająca cenę nierealną z
punktu widzenia logiki, doświadczenia życiowego oraz racjonalnego prowadzenia
działalności gospodarczej (podob. wyrok KIO 1391/20 z dnia 24 lipca 2020 roku).
Wskazać należy, że pomimo tego, iż w wyniku nowelizacji Pzp w 2016 roku obowiązek
dowodowy
został przesunięty na wykonawcę, który winien wykazać, iż wybrana oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny. W przedmiotowej sytuacji w związku z brakiem przystąpienia do
postępowania wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą w
postępowaniu, to ciężar dowodowy obciążał zamawiającego.
Jednakże zauważyć należy, że zgodnie przepisem art. 180 ust 3 Pzp to na
wykonawcy
wnoszącym odwołanie spoczywa ciężar wykazania i uwiarygodnienia
okoliczności mających uzasadniać podniesione w odwołaniu zarzuty. Izba stoi na
stanowisku, że samo podniesienie zarzutu rażąco niskiej ceny nie jest wystarczające, dla
uwzględnienia zarzutu, lecz należy szczegółowo wskazać, jakie koszty rodzajowe są
kwestionowane oraz wskazać dowodowo fakty je uzasadniające.
Nadto Izba
podkreśla, iż oceniając zarzut w zakresie rażąco niskiej ceny oferty może uznać
zarzut zaniechania
przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty wykonawcy, jeśli
zostanie wywiedzione, że na etapie oceny ofert zamawiający w oparciu o pozyskane dowody
mógł powziąć przekonanie, że zaistniały w sprawie przesłanki uzasadniające odrzucenie
oferty.
W przedmiotowej sprawie odwołujący na uzasadnienie podniesionego zarzutu
wskazał na kilka rodzajów kosztów, które jego zdaniem zostały wycenione na zbyt niskim
poziomie.
Zaistniałe dysproporcje pomiędzy kosztami rzeczywistymi, a tymi ujętymi w
kalkulacji odwołujący uzasadniał swoim doświadczeniem zawodowym i wiedzą w tym
zakresie, np. ile paliwa spalają autobusy, które wybrany wykonawca zaoferował do
wykonywania usługi przewozu uczniów. Kwestionował wysokość kosztu wynagrodzenia
pracownik
ów, a także wskazał jaką według jego wiedzy kwotę wykonawca będzie płacił z
tytułu podatku od środków transporty. Kwestionował kwoty przeznaczone na naprawy
autobusów, wysokość polis OC, kosztu mycia pojazdów, itp. Zauważyć należy, zdaniem
Izby,
że żadna pozycja z zakwestionowanego wyliczenia kosztów nie została poparta
jakimkolwiek dowodem. Odwołujący argumentował złe skalkulowanie kosztów wykonania
zamówienia przez wykonawcę RANI-BUS opierając się zdaniem Izby o analizę własnych
kosztów działalności. Dodać należy, że zamawiający w SIWZ nie wymagał składania przez
wykonawców jakichkolwiek szczegółowych wyliczeń elementów kosztów składających się na
cenę ofertową. Zauważyć należy, że nawet sama formuła w jakiej odwołujący prezentował
treści zarzutów mają charakter bardzo ogólny, uznaniowy i niepewny.
Izba oceniając zarzut miała na względzie kwestie, że usługa dowozu uczniów będzie
świadczona co do zasady w godzinach 7:00-8:00 rano oraz 12:00-16:00, czyli średnio 5
godzin dziennie. W swoim zarzucie
odwołujący nie uwzględnił powyższego realnego czasu
potrzebnego na wykonanie umowy
i wyliczenia przyjął jakby świadczenie usługi trwało co
najmniej 8 godzin dziennie.
Powyższe zdaniem Izby determinuje fakt, że wykonawca może w
pozostałym czasie świadczyć inne usługi, czy też korzystać z pracy osób zatrudnionych dla
tego zamówienia, przy wykonywaniu innych zleceń dla wykonawcy. Tym samym brak jest
podstaw do wyliczania kosztów wykonywania zamówienia tak, jakby zamawiający wymagał,
aby zarówno sprzęt jak i osoby były wyłącznie dedykowane do wykonania przedmiotowego
zamówienia. Powyższe uzasadnia stanowisko zamawiającego, że wykonawca może w
zakresie około 1/3 normy czasu pracy przekazać osoby oraz autobusy dla realizacji, np.
innych zamówień, a tym samym koszty w tym zakresie rozdzielić proporcjonalnie do
wykonywanych zadań. Izba uznaje, że zarzut rażąco niskiej ceny należy rozpatrywać w
kontekście warunków dostępnych danemu wykonawcy. Aby zakwestionować te wyliczenia
należało wykazać dowodowo brak możliwości realizacji zadania w cenach oferowanych
przez danego wykonawcę. W tej sytuacji brak było podstaw do zakwestionowania czynności
zamawiającego w zakresie oceny ceny ofertowej wykonawcy.
Wskazać należy, że przedmiotowe zamówienie należy zaliczyć do bardzo prostych i
po
legających na wykonywaniu codziennie takich samych nieskomplikowanych czynności.
Zamawiający oceniając złożone poprzez wykonawcę wyjaśnienia zasadnie uznał, że biorąc
pod uwagę cenę ofertową, kwotę należnego dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego
oraz fakt,
iż czas dzienny wykonywania zamówienia obejmuje tylko część dziennej normy
czasu pracy pracowników, że zaoferowana cena nie jest ceną rażąco niską.
Izba uznała, że odwołujący podniósł zarzut rażąco niskiej ceny na dużym poziomie
ogólności wykazania stanu faktycznego, a to przy braku złożenia jakichkolwiek dowodów w
tym zakresie
nie mogło skutkować uwzględnieniem odwołania. Aby Izba mogła oprzeć
orzeczenie na złożonych dowodach to dowody te muszą być pewne i kategoryczne - wyrok
SO w Wrocławiu z 6 lutego 2018 roku Sygn. akt XI Ga 692/17. Odwołujący w żaden sposób
dowodowy
nie podważył wiarygodności złożonych wyjaśnień. Sam fakt nieprzedstawienia
przez wykonawcę wyjaśnień takich, jakich oczekiwałby odwołujący nie może z kolei być
przesłanką do automatycznego odrzucenia oferty. Nadto należy mieć na względzie kwestie,
że zamawiający może dokonać odrzucenia oferty wykonawcy dopiero w sytuacji, kiedy w
sposób nie budzący wątpliwości uzyska informacje potwierdzone dowodowo, że oferta
wykonawcy winna być odrzucona w oparciu o przepis art. 89 ust.1 Pzp, co w tym przypadku
nie mogło mieć miejsca.
Nadto zauważyć należy, że wykonawca składa wyjaśnienia zamawiającemu i te wyjaśnienia
winny przekonać zamawiającego, a niekoniecznie innego wykonawcę.
Zgodnie z art. 190
ust. 1 ustawy Pzp strony są obowiązane wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Postępowanie przed Krajową Izbą
Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności, zatem to strony
obowiązane są przedstawiać dowody a Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku
wymuszania ani zastępowania stron w jego wypełnianiu (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7
listopada 2007 r., sygn. akt II CSK 293/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997
r., sygn. akt II UKN 406/97, w
yrok Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V
ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11).
Izba nie stwierdziła naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp wskazanych w
odwołaniu.
Izba orzekła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7,
191 ust.2 i 192 ust. 2 ustawy Pzp
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a) i b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41 poz. 238).
Przewodniczący: …………………….