Sygn. akt: KIO 1637/20
WYROK
z dnia 04.08.2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 sierpnia 2020 roku w Warszawie, odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15.07.2020 r. przez wykonawcę
"AMLUX" Sp. z o.o, ul. Grójecka 77, 02-094 Warszawa, w postępowaniu prowadzonym
przez
Politechnikę Koszalińską, ul. Śniadeckich 2, 75-453 Koszalin.
Orzeka
Oddala odwołanie
Kosztami postepowania obciąża odwołującego AMLUX" Sp. z o.o, i :
a)
Zalicza w poczet kosztów postepowania kwotę 15 000,00 (piętnaście tysięcy) złotych
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania
b)
Zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 4 474,00 (cztery tysiące
czterysta siedemdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztu wynagrodzenia pełnomocnika i
zwrotu kosztu dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze orzeczenie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koszalinie.
Przewodniczący:
………………….…
Sygn. KIO 1637/20
UZASADNIENIE
Politechnika Koszalińska, ul. Śniadeckich 2, 75-453 Koszalin, zwana dalej „zamawiającym”
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego, o w
artości zamówienia powyżej kwot określonych na podstawie 11 ust 8
Pzp, na „Świadczenie usług sprzątania obiektów dydaktycznych Politechniki Koszalińskiej
przy ul. Śniadeckich 2 i E. Kwiatkowskiego 6e w Koszalinie" - nr sprawy 23/PNOG/SZP-
Postępowanie jest prowadzone z zastosowaniem procedury odwróconej w oparciu o
przepis art. 24 aa ust. 1 Pzp.
Przedmiotowe odwołanie jest wnoszone od czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty w zakresie zadania 1 i 3.
W dniu
8 lipca 2020 roku zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej
oferty w
postępowaniu, za którą została uznana oferta złożona przez wykonawcę - Usługi
porządkowe R. S. G. i Spółka Sp. J. ul. Spółdzielcza 31/11, 75-205 Koszalin.
Od takiej
czynności zamawiającego wykonawca "AMLUX" Sp. z o.o., ul. Grójecka 77,
094 Warszawa, dalej zwany „odwołującym” wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.
W wniesionym odwołaniu zarzucił zamawiającemu naruszenie:
Art. 90 ust 3 Pzp w zw. z art. 89 ust 1 pkt 4 Pzp oraz art. 90 ust 2 Pzp w zw. z art. 7
ust 1 i ust 3 Pzp poprzez:
a)
z
aniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę w sytuacji, gdy
Wykonawca złożył nierzetelne, ogólnikowe i lakoniczne wyjaśnienia, a przede wszystkim nie
przedstawił dowodów uzasadniających podniesione przez siebie twierdzenia w zakresie ceny
i jej istotnych części składowych, a tym samym nie wykazał, że jego oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia,
Zamawiający tym samym wbrew dyspozycji art. 90 ust 3 Pzp jedynie formalnie dopełnił
procedury wyjaśnień, nie przeprowadzając pogłębionej merytorycznej analizy wyjaśnień
złożonych przez Wykonawcę, mimo iż Wykonawca nie udźwignął spoczywającego na nim
ciężaru dowodu, a tym samym nie obalił domniemania, że cena oferty jest rażąco niska.
Art. 7 ust 1 i ust 3 Pzp w zw. z art. 91 ust 1 Pzp oraz w zw. z art. 2 pkt 5 Pzp poprzez
prowadzenie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, co przejawiało się poprzez:
w
ybór jako oferty najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu z uwagi na fakt, iż
w
ykonawca nie obalił domniemania prawnego, iż oferta zawiera rażąco niską cenę.
Mając na uwadze powyższe wniósł o:
Uwzględnienie odwołania w całości,
Nakazanie zam
awiającemu unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty
Wykonawcy jako oferty najkorzystniejszej;
Nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert i wyborze oferty
o
dwołującego jako oferty najkorzystniejszej;
Obciążenie kosztami postępowania odwoławczego zamawiającego, w tym
zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Odnosząc się do treści podniesionych zarzutów wskazał na fakt, że zamawiający po
analizie cen złożonych ofert, pismem z dnia 30.06.2020 roku wezwał wykonawcę, którego
oferta została uznana za najkorzystniejszą do złożenia wyjaśnień, podając między innymi iż
powodem takiego wezwania jest kwestią, że cena oferty w zadaniu 1 jest niższa o 46%, a w
zadaniu 3 o 48%. Wykonawca złożył wyjaśnienia pismami z dnia 1 i 2 lipca 2020 roku.
Odwołujący odnosząc się do treści wyjaśnień podał, że wyjaśnienia złożone przez
Wykonawcę są nierzetelne, ogólnikowe i lakoniczne, w tym - ze względu na poziom
ogólności - odnoszą się nie tylko do postępowania prowadzonego aktualnie przez
zamawiającego ale i do innych postępowań i relacji biznesowych Wykonawcy. Wobec
powyższego zamawiający nie był uprawniony przyjąć na ich podstawie, że zaoferowana
przez Wykonawcę w tym postępowaniu cena ma charakter rynkowy.
Zgod
nie z deklaracją Wykonawcy zawartą w treści pisma z dnia 01.07.2020 r.
(pierwsze ze złożonych wyjaśnień) ceny jednostkowe skalkulowane zostały z
uwzględnieniem wszelkich kosztów wykonania zadań w tym także wynagrodzeń
pracowników zgodnie z przepisami o „najniższym wynagrodzeniu", przepisami podatkowymi
oraz składkami ZUS.
Wykonawca podniósł, iż posiada wyjątkowo sprzyjające warunki wykonania zamówienia po
niskich kosztach własnych. Jako uzasadnienie powyższego wskazał na fakt zatrudniania
tylko osób fizycznych, oraz zastanawiający w ocenie Odwołującego fakt, iż kierowanie,
nadzór, prace administracyjno-biurowe wykonują wspólnicy Wykonawcy. Ponadto zgodnie z
wyjaśnieniami przeglądy i konserwację w większości Wykonawca wykonuje we własnym
zakresie. W treści wyjaśnień znajduje się ponadto oświadczenie w myśl którego wspólnicy
mają swoje źródła utrzymania, niezbędny i nawet nieograniczony czas na prowadzenie
spółki, przy jednoczesnym braku nastawienia na duży zysk.
Wykonawca powołuje się również na rozbudowaną i korzystną dla niego ekonomicznie
współpracę z jego kontrahentami i wynikającą z niej możliwość uzyskania dużych zniżek cen
na środki czystości, materiały i usługi. Pismem z dnia 01.07.2020 r. Wykonawca wskazał
niezwykle lakonicznie na wartości poszczególnych kosztów, bez zadania sobie trudu
wskazania jakie elementy brał pod uwagę podczas opracowywania wyjaśnień. Każda ze
wskazanych pozycji zestawienia jest określona wartością brutto bez wskazania co się na nią
składa, co powoduje że takie zestawienie traktować należy jako stworzone jedynie dla celów
dopasowania go do ceny wskazanej w ofercie wykonawcy.
Niezwykle istotne w niniejszej sprawie jest to, iż wykonawca sam w treści swoich
wyjaśnień przyznał że istnieje szereg czynności, koniecznych dla prawidłowego wykonania
przedmiotu umowy, których nie skalkulował ani do swojej oferty ani też udzielając
Zamawiającemu wyjaśnień. Podkreślił, że mając na uwadze utrwalone w polskim
orzecznictwie zasady dotyczące wyjaśnień rażąco niskiej ceny, wskazać należy, że od
wy
konawcy oczekiwać należało przedstawienia szczegółowych kalkulacji ceny popartej
dowodami wskazującymi na rynkowy charakter kosztów i poprawność przyjętych założeń na
potrzeby jej dokonania. Samo wskazanie na rzekome możliwości wynikające z unikalnych
meto
d działania wykonawcy nie spełnia wymogów stawianych wyjaśnieniom z art. 90 ust 1
Pzp
wskazanych na wstępie. Wykonawca powinien ponadto udowodnić że przedstawiane
przez niego założenia przekładają się na konkretną wartość liczbową, tj. na wysokość
oszczędności jakie z tego tytułu udało się osiągnąć Wykonawcy, czego zupełnie jest brak w
jego pismach.
Podkreślił, że obowiązkiem wykonawcy było udowodnić jakie prace wykonują wspólnicy i
jakiego rzędu korzyści oferują tego rodzaju rozwiązania. Podobnie winien postąpić w
odniesieniu do kwestii przeglądów i konserwacji jakie wykonawca wykonuje we własnym
zakresie. Obowiązkiem wykonawcy było obliczyć koszty takich przeglądów i wykazać w
sposób precyzyjny, jaki jest ich udział w jego ofercie. Wykonana w tym zakresie praca musi
być w ofercie kalkulowana nawet jeśli wykonywana jest samodzielnie przez Wykonawcę.
Równie istotnym co zastanawiającym w ocenie odwołującego jest rzekomo generująca
oszczędność Wykonawcy okoliczność, iż jego wspólnicy dysponują swoimi źródłami
u
trzymania i niezbędnym nieograniczonym jak wskazuje wykonawca czasem, który
poświęcają na prowadzenie spółki. Kolejną kwestią, która nie została przez wykonawcę
udowodniona jest ta traktująca o rzekomej wieloletniej współpracy z dostawcami środków
czystości, materiałów i usług która gwarantuje ponoć otrzymywanie przez wykonawcę
dużych zniżek cen. Tak zdecydowane oświadczenia w ocenie odwołującego można bardzo
prosto udowodnić pokazując chociażby zestawienia cenowe, faktury dokonywanych
cyklicznie zakupów, czy nawet dokumenty wskazujące na wartość otrzymanych upustów
cenowych. Odwołujący wskazuję ponadto, iż nawet fakt współpracy z dostawcami nie został
w żaden sposób udowodniony.
Odnosząc się do zarzutu niewłaściwego wyboru przez zamawiającego
najkorzystnie
jszej oferty w postępowaniu podniósł, że w przekonaniu odwołującego
oferowana przez wykonawcę cena uniemożliwia realizację przedmiotu zamówienia w sposób
prawidłowy, a tym samym w sposób znaczący zagraża jakości takiej realizacji. Zarzucił, że
zamawiający, jako gospodarz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie
wykazał się oczekiwaną od niego rzetelnością, skrupulatnością, nie wykonał czynności do
których był zobligowany i dopuścił się tym samym naruszenia obowiązujących zasad Pzp.
Podkreślenia zdaniem Izby wymaga także kwestia, że odwołujący na poparcie swoich
twierdzeń przywołał kilkanaście orzeczeń sądów, KIO jak i stanowiska Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania
jako niezasadnego. Uzasadniając swoje stanowisko co do wyboru najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu oraz odnosząc się do treści zarzutów odwołania podał, że zamawiający już na
etapie przygotowania procedur dokonał starannego oszacowania wartości zamówienia.
Podczas szacowania analizował realizację usług przez ostatnie trzy lata, wyniki
postępowania prowadzonego na te same zadania w roku 2017, zmiany wynagrodzenia
minimalnego wprowadzane w tym okresie oraz wskaźnik zmiany cen publikowany przez
GUS. U
względnione czynniki doprowadziły zamawiającego do wyniku 4 065 507,38 zł brutto
wobec 3 604 287,03 zł brutto w roku 2017. W postępowaniu z roku 2017 w wyniku procedur
uzyskał cenę za usługę niższą niż szacowana wartość zamówienia o ponad 100 tys. zł.
Zama
wiający dokonał porównania wszystkich ofert oraz uwzględnił swoje wieloletnie
doświadczenie w prowadzeniu zamówień na tego typu usługi. Oszacował też zmiany cen
rynkowych w segmencie usług porządkowych. W trakcie porównania siedmiu ofert, które
wpłynęły na to postępowanie, zaskakująca była zdaniem zamawiającego niezwykle duża
rozbieżność proponowanych cen. Zaproponowane ceny są w przedziale Od 80% do 270%
szacowanej wartości zamówienia i od 52% do 180% średniej ceny złożonych ofert. Przy
czym tylko jedna of
erta mieści się w wysokości środków przeznaczonych na zamówienie.
Natomiast oferta odwołującego opiewa na 125% wartości szacunkowej. Taka duża
rozpiętość cen, w której dwie oferty przekraczają 200% wartości zamówienia spowodowała,
w sposób oczywisty, dużą wartość ceny średniej, w odniesieniu do której ocenia się, czy
wśród ofert nie znajdują się takie, które mają rażąco niską cenę. Efekt rozpiętości cen na
całym zamówieniu i efekt uśrednienia, przeniósł się na poszczególne zadania zamówienia.
Odnosząc się do zarzutu odwołującego w zakresie rażąco niskiej ceny podał, że
odwołujący kwestionuje osobisty wkład pracy wspólników z powodu braku oszacowania tej
pracy na konkretne kwoty. Prowadzenie spółki osobowej, prowadzenie spraw spółki, kwestie
wynagrodzenia ws
pólników oraz udział w zyskach przekracza ramy tego postępowania.
Wybrany w
ykonawca wyjaśnia, po pierwsze, że wspólnik S. G. jest inżynierem mechanikiem
i przeglądy i naprawy urządzeń używanych przy sprzątaniu wykonuje we własnym zakresie,
po drugie, obaj
wspólnicy pobierają świadczenie emerytalne, przez co drugi wspólnik A. R.
bez ograniczeń czasowych prowadzi sprawy spółki. W odniesieniu do tej sytuacji osobisty
wkład pracy wspólników winien być potraktowany jako oszczędności w wykonaniu zlecenia,
które w sposób bezpośredni przekładają się na cenę oferty. Zamawiający podczas analizy
ofert kierował się własną wiedzą o rynku tego typu usług oraz wyjaśnieniami wykonawcy w
sprawie niskiej ceny. Odwołujący twierdzi, że niezależnie od sposobu wykonywania usługi,
wartość wszystkich czynności powinna być wyceniona i umieszczona w kalkulacji. W ten
sposób, jego zdaniem, powinno uwzględnić się w cenie również prace administracyjne, czy
konserwatorskie urządzeń, które wykonują wspólnicy, niezależnie od tego czy zlecają to
odpłatnie wyspecjalizowanym firmom (pracownikom) czy wykonują samodzielnie. Zdaniem
Zamawiającego takie twierdzenie jest nieuprawnione.
Zamawiający uznał wyjaśnienia wykonawcy za wystarczające mimo, że wspólnicy w cenie
nie uwzględnili swojej pracy zakładając, że ich korzyścią jest zysk wypracowany przez firmę i
ewentualny jego podział. Taki model jest możliwy i działający w praktyce, ponadto
sprawdzający się w ramach trzyletniego kontraktu z tą firmą realizująca zamówienie dla
zamawiającego. Przy takiej formule, dla przebiegu postępowania nie ma znaczenia jakie
inne źródła dochodu mają wspólnicy, czego udowodnienie postuluje odwołujący.
Analiza ofert bardzo wyraźnie pokazuje jak odległość siedziby wykonawców wpływa
na oferowaną cenę. Wykonawcy – tak jak odwołujący, którzy nie mają swoich oddziałów w
Koszalinie, w oczywisty sposób muszą ponosić większe koszty na zatrudnienie,
wyposażenie w urządzenia i narzędzia, środki transportu oraz organizację pracy. Przykładem
może tu być odwołujący, który w kwietniu i czerwcu 2020 roku, a więc pod potrzeby
niniejszego zamówienia, podjął próbę zorganizowania zespołu w Koszalinie, dając
ogłoszenia o chęci zatrudnienia na umowę zlecenie osób do sprzątających grup mobilnych.
W takiej sytuacji oczywistym jest, że przedsiębiorca funkcjonujący na miejscu, posiadający
zorganizowaną grupę pracowników, już wyposażony w sprzęt i od kilku lat zorganizowaną
działalnością, będzie o wiele bardziej konkurencyjny w kosztach w stosunku do firm, które
dopiero zamierzają się zorganizować na danym rynku, w wyniku otrzymania zamówienia.
Zauważył także, iż wszystkie oferty poza wybraną znacznie przekraczają szacunkową
wartość zamówienia, a więc nie mogą zatem być przyjęte przez zamawiającego, z powodu
przekroczenia kwoty na wykonanie tego
zamówienia. Najniższa cena, mieszcząca się
jednocześnie w wartości zamówienia uwzględnia również fakt, że zakres i organizacja usługi
zostały zmniejszone w stosunku do zamówienia z 2017 roku, raz ze względu na
zmniejszającą się liczbę studentów, jak również okoliczności związane z COVID-19, który
powoduje zmniejszoną liczbę zajęć prowadzonych bezpośrednio ze studentami. W ostatnim
okresie systematycznie zmniejszano częstotliwość sprzątania pomieszczeń lub okresowo
wyłączano fragmenty nieruchomości z usługi utrzymywania porządku.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając odwołanie na rozprawie i uwzględniając
dokumentację z tego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz
stanowiska stron przedstawione na piśmie i ustnie w trakcie rozprawy uznała, iż
odw
ołanie okazało się niezasadne i nie mogło zostać uwzględnione.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Odwołujący wnosząc przedmiotowe odwołanie, wykazał spełnianie przesłanek
posiadania interesu o których mowa w art. 179 ust.1 Pzp.
Na wstępie Izba uznaje za zasadne przypomnienie, że postępowanie odwoławcze
służy do zbadania poprawności czynności i zaniechań zamawiającego w zakresie
wyznaczonym podniesionymi zarzutami, ocenianymi przez pryzmat wymagań stawianych w
postępowaniu o zamówienie publiczne i z uwzględnieniem instrumentów, jakie zamawiający
przewidział w nim dla zbadania ofert.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej w skład
których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia z Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2018 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018
r. poz. 1092 ze zm.) wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania w postaci elektronicznej, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma
przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem. Rozpoznanie odwołania
nastąpiło w granicach podniesionych przez odwołującego zarzutów. Dodać należy, że
zamawiający zastosował do oceny ofert procedurę odwróconą przewidzianą w art. 24aa
ust.1 Pzp.
Zgodnie z treścią art. 89 ust 1 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeśli
zawie
ra rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Mając na względzie cel
przedmiotowej regulacji wydaje się, że za ofertę z rażąco niską ceną można uznać ofertę z
ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień.
Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych przez innych wykonawców,
wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów świadczenia usług. Przyczyną
wyraźnie niższej ceny od innych ofert może być albo świadome działanie wykonawcy, co
groz
i nienależytym wykonaniem lub niewykonaniem zamówienia w przyszłości, bądź
celowym działaniem wykonawcy zmierzającym do przejęcia określonej gałęzi rynku. Cena
rażąco niska oferty wynika w szczególności ze złożenia oferty zawierająca cenę nierealną z
punkt
u widzenia logiki, doświadczenia życiowego oraz racjonalnego prowadzenia
działalności gospodarczej (podob. wyrok KIO 1391/20 z dnia 24 lipca 2020 roku).
Wskazać należy, że pomimo tego, iż w wyniku nowelizacji Pzp w 2016 roku
obowiązek dowodowy w zakresie zaoferowanej ceny został przesunięty na wykonawcę, który
winien wykazać, iż wybrana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. W przedmiotowej sytuacji
w związku z brakiem przystąpienia do postępowania wykonawcy, którego oferta została
uznana za najkorzystniej
szą w postępowaniu, to ciężar dowodowy obciążał zamawiającego.
Jednakże zauważyć należy, że zgodnie przepisem art. 180 ust 3 Pzp to na
wykonawcy wnoszącym odwołanie spoczywa ciężar wykazania i uwiarygodnienia
okoliczności mających uzasadniać podniesione w odwołaniu zarzuty. Izba stoi na
stanowisku, że samo podniesienie zarzutu rażąco niskiej ceny nie jest wystarczające, dla
uwzględnienia zarzutu, lecz należy szczegółowo wskazać, jakie koszty rodzajowe są
kwestionowane oraz wskazać dowodowo fakty je uzasadniające. Również wskazywanie na
niektóre orzecznictwo KIO w zakresie rażąco niskiej ceny, nie może być uznane za element
przesadzający o słuszności podniesionych zarzutów. Każda sprawa jest rozpatrywana biorąc
pod uwagę stan faktyczny, indywidualną ocenę oferty wykonawcy wraz z wyjaśnieniami i
przedłożony Izbie materiał dowodowy.
Izba wskazuje, że w zakresie zarzutów podnoszonych w odwołaniu- w szczególności
odnoszących się do rażąco niskiej ceny oferty, należy rozróżnić potrzebę uwiarygodnienia
podnoszonego
zarzutu od ciężaru dowodowego wykazania, że zaoferowana w ofercie cena
nie jest rażąco niska. Otóż nie jest wystarczające wskazanie ogólnikowe w odwołaniu tylko
zarzutu rażąco niskiej ceny oferty, ale niezbędne jest wykazanie poprzez opis stanu
faktycznego i dokonane wyliczenia
, że podniesiony zarzut jest uprawdopodobniony.
W przedmiotowym stanie faktycznym odwołujący oprócz wskazania hasłowo kilku
elementów, które winny być zawarte w cenie za wykonanie zamówienia nie przytoczył opisu
stanu faktycznego w
jakich ma być wykonywane to zamówienie. Również nie przedłożył
jakichkolwiek dowodów w tym zakresie, a w szczególności dokonania wyliczeń jak według
obiektywnej sytuacji rynkowej winna w tym zakresie kształtować się cena poszczególnego
elementu oferty i o ile tym samym oferta wybranego wykonawcy jest niedoszacowana.
Powyższe stanowisko Izby znajduje oparcie w orzecznictwie sądów okręgowych i tak np. w
wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 5 listopada 2018 r. XXIII Ga 423/18, sąd
wskazał, że „Na oferencie spoczywa ciężar wykazania, że jego oferta nie zawiera nie
zawiera rażąco niskiej ceny. Odwrócony w ramach oceny zaoferowanej ceny ciężar dowodu
nie zwalnia jednak strony kwestionującej realność ceny konkurenta i jego wyjaśnienia ceny
od obowiązku wykazania i udowodnienia okoliczności, które czyni podstawą swoich
zarzutów. Skarżący zaproponował ogólne twierdzenia, natomiast powinien przedstawić
materiał dowodowy, z którego będzie wynikać, że oferta zawierała rażąco niską cenę, a
zamawiający błędnie ją ocenił”.
Podkreślenia wymaga fakt, że zgodnie z art. 180 ust. 3 Pzp w treści odwołania należy
zawrzeć m.in. wskazanie czynność lub zaniechania czynności zamawiającego, która
doprowadziła do naruszania ustawy, zwięzłe przedstawienie zarzutów. W odwołaniu należy
też określić żądanie oraz wskazać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. Przywołany przepis znajduje rozwinięcie w § 4 ust. 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 22.03.2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz.U. 2020 poz. 1296). W szczególności zgodnie z pkt 8 §4 ww. rozporządzenia
odwołanie winno zawierać: wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających
wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności. Powyższe
stanowi element wymogu formalnego wobec treści odwołania i postawionych w nim
zarzutów. Odwołujący przedłożył jako dowód na rażąco niską cenę (na rozprawie) wykaz 6
orzeczeń KIO, w tym w całości wyrok o sygn. KIO 2454/19.
Przechodząc do oceny dalszych podnoszonych w odwołaniu kwestii wskazać należy,
że zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień i takie wyjaśnienia w pismach z
daty 1 i 2 lipca 2020 roku uzyskał. Izba odnosząc się do treści wyjaśnień nie ukrywa, że
złożonych wyjaśnień nie można określić jako ideał przyjmując, że są konkretne, jasne i
spójne, jednakże wyjaśnienia jako złożone podlegają ocenie Izby. Zdaniem Izby wskazać
należy, po pierwsze, że przedmiotowe zamówienie należy do bardzo prostych zamówień,
gdyż jego realizacja opiera się na codziennym wykonywaniu takich samych czynności
polegających na sprzątaniu określonych powierzchni, a po drugie oceny wyjaśnień należy
dokonać przez pryzmat treści wezwania zamawiającego. Podkreślić należy, że zamawiający
nie powinien, co do zasa
dy, obarczać wykonawcy negatywnymi konsekwencjami w postaci
odrzucenia oferty, skoro nie sprecyzował stopnia szczegółowości wyjaśnień, jakich oczekuje.
Stanowisko Izby znajduje aprobatę także w orzecznictwie KIO (np. wyrok KIO z dnia 24 lipca
2017 r., sygn. akt: KIO 1395/17, wyrok KIO z dnia 23 lutego 2017 r., sygn. akt: KIO 289/17),
w których wskazano, że nie podziela się zapatrywania, jakoby wezwanie do złożenia
wyjaśnień ograniczające się wyłącznie do przytoczenia przepisu art. 90 ust. 1 Pzp rodziło po
s
tronie wykonawcy obowiązek wyjaśnienia bliżej nieokreślonych aspektów, które wywarły
wpływ na skalkulowanie ceny jego oferty. Izba podziela pogląd, że na ile jest to możliwe, to
wezwanie zamawiającego winno zawierać konkretne pytania do wykonawcy, aby ten miał
świadomość wątpliwości, jakie wzbudziła w zamawiającym jego cena ofertowa. Treść
wezwania powinna wykonawcy pozwolić na dobór odpowiedniej argumentacji i ewentualnie
dowodów, które łącznie pozwolą przekonać zamawiającego o braku podstaw do odrzucenia
oferty z uwagi na rażąco niską cenę lub koszt. W przedmiotowej sprawie zamawiający
dokonał prostego przeniesienia do treści wezwania brzmienia przepisu art. 90 ust.1 Pzp bez
jakiegokolwiek odniesienia wskazanych w tym przepisie
hasłowo elementów, do specyfiki
przedmiotu zamówienia i ewentualnej potrzeby uzasadnienia pewnych elementów
cenotwórczych.
Podkreślić należy nadto, że aby zamawiający mógł dokonać odrzucenia oferty z
powodu rażąco niskiej ceny to muszą zaistnieć przesłanki z art. 90 ust. 3 Pzp tj. wezwany
wykonawca nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena złożonych wyjaśnień
potwierdziła, że oferta zwiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
zamówienia. Nadto dokonując oceny złożonych wyjaśnień, zamawiający winien mieć na
względzie okoliczność, iż może dokonać odrzucenia oferty jedynie w sytuacji, gdy w sposób
nie budzący wątpliwości ustalił, że jest ona dotknięta nieusuwalną wadą, czyli zaoferowana
cena jest tak niska, że za przychód od zamawiającego wykonawca nie będzie w stanie
wykonać zamówienia.
Odwołujący kwestionując złożone wyjaśnienia wskazał na potrzebę odrzucenia oferty
wykonawcy
z powodu nie załączenia dowodów do złożonych wyjaśnień zgodnie z treścią
wezwania do złożenia wyjaśnień. Izba uznała powyższy zarzut za niezasadny. Z żadnego
przepisu Pzp nie da się wywieść możliwości odrzucenia oferty wykonawcy z powodu nie
załączenia do złożonych wyjaśnień dowodów. W świetle brzmienia ustawy Pzp nie ma
kategorycznego obowiązku przedstawiania dowodów na okoliczność poprawności kalkulacji
ceny przez wykonawcę. Niewątpliwie brak dowodów osłabia argumentacje wykonawcy w
zakresie wyjaśnienia przesłanek ustalenia ceny oferty, na wskazanym w ofercie poziomie.
Wykonawca wezwany do wyjaśnienia wysokości ceny oferty może przedłożyć dowody na
poparcie swoich twierdzeń, jednakże brak dowodów nie deprecjonuje udzielonych wyjaśnień
(por. wyrok KIO z dnia 18 lipca 2014 r. sygn. KIO 1396/14 .
Odnosząc się do kolejnego zarzutu odwołania, iż wykonawca nie wycenił i wskazał
jako kosztu pracy wspólników spółki jawnej, w szczególności polegającego na prowadzeniu
spraw spółki oraz wykonywania napraw sprzętu używanego do sprzątania, Izba uznała, że
powyższą okoliczność stanowi niewątpliwie okoliczność mającą wpływ na oszczędność
metody wykonania zamówienia. Niezasadne jest oczekiwanie, iż praca wspólników spółki
jawnej będzie wycenia jak praca osób zatrudnionych. Wskazać należy, że stosownie do art.
39 § 1 Ksh każdy wspólnik spółki jawnej jest uprawniony i jednocześnie zobowiązany do
prowadzenia spraw s
półki, a zgodnie z art. 46 Ksh za prowadzenie spraw spółki wspólnik nie
otrzymuje wynagrodzenia. Wobec tego wspólnik spółki jawnej nie może zawrzeć ze spółką
umowy o pracę, której przedmiotem byłoby prowadzenie spraw spółki. Taka osoba bierze
udział w podziale zysku spółki i to stanowi dla niej ekwiwalent za wykonywane czynności na
rzecz spółki.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia i rozważania Izba uznała zarzuty odwołania za
niezasadne. Wskazać należy, że brak było podstaw do odrzucenia oferty, gdyż niewątpliwie
wykonawca złożył wyjaśnienia z których zamawiający wywiódł, że pokrywają koszty
wykonania zamówienia. Odwołujący w żadnym z podnoszonych zarzutów nie wykazał, że
cena oferty jest rażąco niska, tak niska, że skutkuję to brakiem możliwości wykonania
z
amówienia. Zauważyć należy, że za rażąco niską cenę należy uznawać cenę nierealną,
nieadekwatną do rzeczywistego zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot
zamówienia, zakładającą wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów.
Bezw
zględną granicą dozwolonej ale niskiej - w odróżnieniu do rażąco niskiej ceny, musi tu
być zatem najniższy możliwy koszt wykonania przedmiotowego zamówienia, zgodnie z
pożądanymi przez zamawiającego warunkami.
Wskazać należy także na kwestię, że wykonawca podał zakładany zysk z
wykonywania zamówienia z każdej części w wysokości 1000,00 złotych miesięcznie, co daje
w okresie trzyletnim kwotę 72 tys. złotych. Niewątpliwym jest, że planowana kwota zysku
może być przeznaczona na pokrycie innych kosztów nieprzewidzianych w kalkulacji. Izba
nie zgadza się że stanowiskiem odwołującego, że biorąc pod uwagę, iż działalność
gospodarcza winna być prowadzona w celu osiągnięcia zysku to sytuacja, kiedy ten zysk nie
występuje lub jest minimalny, to wskazuje to także na rażącą cenę ofertową. Izba uznaje, że
kwestia osiągnięcia lub nie zysku, nie jest elementem decydującym o rażąco niskiej ceny.
Istotne jest, aby przychód od zamawiającego z tytułu wykonywania zamówienia pokrył koszty
jego wykonywania.
Niezasadny jest także zarzut dotyczący naruszenia przepisu art. 7 ust.1 i 3 Pzp.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy Pzp wprowadza zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Zasada równego traktowania wykonawców oznacza jednakowe
traktowanie wykonawców na każdym etapie postępowania, bez stosowania przywilejów, ale
także środków dyskryminujących wykonawców ze względu na ich właściwości. Jej
przestrzeganie polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących
się w tej samej lub podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej ocenie wykonawców.
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że jego oferta została oceniona inaczej niż oferty
innych wykonawców w tym oferta uznana za najkorzystniejszą. W sprawie nie mogło dojść
do naruszenia art. 7 ust.3 Pzp, gdyż przepis ten dotyczy zawarcia umowy z wykonawcą o
wykonanie zamówienia, co na tym etapie sprawy nie miało miejsca w tym postępowaniu.
Izba
uznała, że pomimo iż ciężar dowodowy w zakresie wyjaśnienia podstaw
kalkulacji ceny i wykazania, że zaoferowana cena nie jest rażąco niską to w stosunku do
odwołującego podać należy, że nie uwiarygodnił zasadności podnoszonych zarzutów.
Przedstawienie przez stronę dowodu w celu wykazania określonych twierdzeń o faktach, z
których wywodzi dla siebie korzystne skutki, jest nie tyle jej prawem co obowiązkiem
procesowym, zagwarantowanym przepisami prawa, przede wszystkim w jej własnym
interesie. To interes strony nakazuje jej podjąć wszelkie czynności procesowe w celu
udowodnienia faktów, z których wywodzi korzystne skutki prawne.
Izba uznała, że
odwołujący podniósł zarzut rażąco niskiej ceny na dużym poziomie ogólności wykazania
stanu faktycznego, a to przy braku złożenia jakichkolwiek dowodów w tym zakresie nie
mogło skutkować uwzględnieniem odwołania. Aby Izba mogła oprzeć orzeczenie na
złożonych dowodach to dowody te muszą być pewne i kategoryczne - wyrok SO w
Wrocławiu z 6 lutego 2018 roku Sygn. akt XI Ga 692/17.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy Pzp strony są obowiązane wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Postępowanie przed Krajową Izbą
Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności, zatem to strony
obowiązane są przedstawiać dowody, a Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku
wymuszania ani zastępowania stron w jego wypełnianiu (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7
listopada 2007 r., sygn. akt II CSK 293/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997
r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V
ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11).
Podkr
eślenia wymaga także fakt, mający znaczenie w przedmiotowej sprawie, iż
wybrany wykonawca obecnie realizuje dla zamawiającego taką samą usługę, wykonuje je
według oświadczenia zamawiającego) w sposób dobry – bez uwag. Tym samym
wykonawca ma już zorganizowaną ekipę wykonawczą i sprzęt do wykonywania zamówienia.
Izba uznała, że niezasadnym byłoby wywodzenie, że wykonawca znający od strony
wykonawczej zakres robót ustalił w ofercie cenę w takiej wysokości, że nie będzie w stanie
wykonać za nią zamówienia. Uznać należy, że odwołujący swoje stanowisko opierał na
założeniu, iż skoro oferta odwołującego zawiera się w podanej kwocie, to każda niższa cena
ofertowa stanowi ofertę z ceną rażąco niską.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że nie zostało wykazane, że zamawiający
uznając, iż oferta wybrana nie została złożona z ceną rażąco niską i tym samym nie dopuścił
się naruszenia przepisów prawa wskazanych w odwołaniu.
Izba orzekła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7,
191 ust.2 i 192 ust. 2 ustawy Pzp
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a) i b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41 poz. 238).
Przewodniczący: …………………….