Sygn. akt KIO 1636/20
WYROK
z dnia 5 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Ra
fał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia
2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lipca 2020 r. przez wykonawcę PKS
Gorzów Wlkp. Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Rakoniewice w Rakoniewicach
przy udziale wykonawcy T. B. w Wolsztynie
zgłaszającego przystąpienie do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu wyboru jako najkorzystniejszej oferty T. B. w
Wolsztynie i nakazuje Gminie Rakoniewice w Rakoniewicach
unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, oddala odwołanie
w pozostałym zakresie
2. kosztami postępowania obciąża Gminę Rakoniewice w Rakoniewicach i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez PKS Gorzów Wlkp. Sp. z o.o. w
Gorzowie Wielkopolskim
tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Gminy Rakoniewice w Rakoniewicach na rzecz PKS Gorzów Wlkp. Sp. z
o.o.
w Gorzowie Wielkopolskim kwotę 12.200,61 zł (słownie: dwanaście tysięcy dwieście
dwadzieścia złotych 61 groszy) stanowiącą zwrot uzasadnionych kosztów strony
poniesionych z tytułu wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu
pełnomocnika na posiedzenie.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ………………………………..
Sygn. akt KIO 1636/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Rakoniewice w Rakoniewicach – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1843 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie
o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem są przewozy uczniów do szkól podstawowych
i przedszkoli wra
z z opieką na terenie Gminy Rakoniewice na podstawie biletów
miesięcznych.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych 18 czerwca
2020 r. pod numerem 551787-N-
2020. Wartość zamówienia jest większa niż kwota wskazana w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania
wykonawca PKS Gorzów Wlkp. Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim wniósł odwołanie 15
lipca 2020 r. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu
kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 2 pkt 5) lit. a) w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp przez wybranie oferty T. B. w Wolsztynie
jako najkorzystniejszej, pomimo iż wykonawca nie spełniał warunków udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznych samodzielnie, co deklarował w
ofercie, zatem zamawiający nie miał podstaw do dokonania wyboru oleiły tego
wykonawcy jako najkorzystniejszej,
2. art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp przez dokonanie oceny oferty T. B.
w sposób
nierzetelny, niezgodny ze stanem faktycznym, a także zasadami określonymi w siwz i
przyznanie T. B.
w kryterium oceny ofert „Spełnianie przez pojazdy przeznaczone do
realizacji zmówienia normy EUR04” maksymalnej liczby punktów – 20, pomimo iż
wykonawca nie złożył wraz z ofertą dokumentów potwierdzających, że
zadeklarowane w ofercie pojazdy (zresztą nieoznaczone co do tożsamości, co w
ogóle uniemożliwiało ich weryfikację na dzień złożenia oferty) spełniały wymogi,
normy EU
RO 4 co powinno skutkować przyznaniem przez zamawiającego temu
wykonawcy 0 punktów w tym kryterium, a ponadto z dokumentów przekazanych
przez wykonawcę dopiero na wezwanie zamawiającego, a nie wraz z ofertą wynikało,
iż część pojazdów wymienionych w ofercie ww. wykonawcy nie spełniała normy
EURO 4,
3. art. 7 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 3 Pzp przez zaniechanie zbadania, czy wobec T. B.
zachodzą podstawy wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp, pomimo iż z
dokumentów będących w posiadaniu zamawiającego wynika, iż nie wykazał on
samodzielnego spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej, pomimo iż deklarował on w ofercie taki stan rzeczy, co w konsekwencji
mogło doprowadzić do wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt
12) Pzp, gdyby wykonawca nie wykazał na wezwanie zamawiającego, iż dysponuje 5
pojazdami do realizacji zamówienia spełniającymi wymagania określone w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia , dalej jako „siwz” i w związku z tym
odrzucenia jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp.
4. art. 24 ust. 1 pkt 17) Pzp i art. 24 ust. 4 Pzp przez zaniechanie wykluczenia T. B.,
pomimo iż wykonawca przez złożenie w ofercie oświadczenia o spełnianiu przez
pojazdy wskazane do realizacji zamówienia normy EUR04 i niekompletnych
dokumentów, mógł wywołać u zamawiającego mylne wyobrażenie co do
rzeczywistego stanu rzeczy, co miało istotne znaczenie przy podejmowaniu przez
niego decyzji co do wyboru najkorzystniejszej oferty, co w konsekwencji powinno
skutkować odrzuceniem jego oferty;
art. 2 pkt 5) lit. a) w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp przez niewybranie oferty odwołującego
jako najkorzystniejszej, pomimo iż ww. wykonawca spełniał wszystkie warunki udziału
w postępowaniu i nie zachodziły wobec' niego podstawy do wykluczenia a jego oferta
miała najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert określonych przez
zamawiającego w siwz;
naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp przez przeprowadzenie przez zamawiającego
postępowania w sposób nie zapewniający równego traktowania wykonawców i
dokonanie czynności oraz zaniechanie dokonania czynności opisanych powyżej,
przez co oferta T. B.
została oceniona w sposób nierzetelny, niezgodny ze stanem
faktycznym i stanem prawnym.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty tj. oferty Tomasza
Barskiego,
powtórzenia badania ofert i oceny ofert i przyznanie T. B. 0 punktów w kryterium
oceny ofert „Spełnianie przez pojazdy przeznaczone do realizacji zamówienia normy
EURO 4”, a w przypadku uznania, że nadal jest to oferta najwyżej punktowana w
rankingu ofert wezwanie T. B.
na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia wykazu
sprzętu, z którego będzie wynikać, iż dysponuje on samodzielnie 5 pojazdami do
realiza
cji zamówienia spełniającymi wymagania siwz, a w przypadku gdyby
wykonawca nie wykazał tego warunku samodzielnie wykluczenie z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz odrzucenie jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4
Pzp, ewentualnie wykluczenie T. B. na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17) Pzp, oraz
odrzucenie oferty tego wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp, i w konsekwencji
nakazanie zamawiającemu powtórzenie oceny ofert i wybranie oferty odwołującego
jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł również o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, w
tym kosztów wpisu, opłaty skarbowej od pełnomocnictwa i kosztów zastępstwa procesowego
przed Izbą.
W uzasadnieniu odwołujący wskazał, że w wyniku badania i oceny ofert jako
najkorzystniejsza
została wybrana oferta T. B., która uzyskała 100 pkt (60 pkt w kryterium
„Cena”; 20 pkt w kryterium „Termin płatności”, i 20 pkt w kryterium „Spełnianie przez pojazdy
przeznaczone do realizacji zmówienia normy EUR04”). Oferta odwołującego otrzymała 83,62
p
kt (43,62 pkt w kryterium „Cena”; 20 pkt w kryterium „Termin płatności”, i 20 pkt w kryterium
„Spełnianie przez pojazdy przeznaczone do realizacji zmówienia normy EURO4 ").
Odwołujący podniósł, że zamawiający w siwz w rozdziale IV „Warunki udziału w
postępowaniu wymagane od wykonawców ubiegających się o niniejsze zamówienie
publiczne w pkt 2.2 lit. b) wskazał, że wykonawca w celu spełnienia warunku w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej winien wykazać dysponownie min. pięcioma pojazdami
nie starszy
mi niż 20 lat o opisanym wyposażeniu. T. B. w odpowiedzi wskazał w ofercie, że
do realizacji umowy przeznaczy 5 pojazdów spełniających normę EURO wg zestawienia:
1. Mercedes Sprinter - EURO VI,
2. Irisbus Ares - EURO IV,
3. Neoplan - EURO IV,
4. Neoplan - EURO IV,
5. Mercedes - EURO IV.
Na stronie 2 oferty w pkt 4 T. B.
oświadczył, że nie będzie polegał na zasobach
podmiotu trzeciego w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Złożył
oświadczenie, że spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie polega na zasobach innych
podmiotów celem wykazania warunków udziału w postępowaniu. Podobnie w oświadczeniu
dotyczącym braku podstaw do wykluczenia stwierdził, że nie powołuje się na zasoby innego
podmiotu. T. B.
w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego złożył wykaz sprzętu, w którym
w pozycji 5 wskazał pojazd Mercedes Travego stanowiący własność podwykonawcy.
Wskazując na te okoliczności odwołujący wywiódł, że nie sposób uznać
dysponowanie przez T. B.
pojazdem bezpośrednio, nie jest to bowiem najem, dzierżawa,
leas
ing, użyczenie czy inna forma bezpośredniego dysponowania sprzętem, nawet przy
założeniu, że podwykonawca będzie realizował część umowy, co T. B. wskazał w ofercie.
Niezbędne jest złożenie wraz z ofertą zobowiązania podmiotu trzeciego albo innego
dokumentu
służącego do wykazania udostępnienia wykonawcy potencjału technicznego
określonego w siwz na zasadach określonych w art. 22a ust. 1 Pzp. Zobowiązanie podmiotu
trzeciego albo inny dokument, służący wykazaniu udostępnienia wykonawcy potencjału
przez podmiot
trzeci w zakresie określonym w art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, stanowi
potwierdzenie, że określony potencja! dla wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu został wykonawcy faktycznie udostępniony.
Odwołujący wywiódł, że zamawiający, oceniając spełnianie warunków udziału w
postępowaniu w oparciu o wstępne oświadczenia, w szczególności jednolity europejski
dokument zamówienia, dokonuje także oceny braku podstaw do wykluczenia z
postępowania podmiotów trzecich. W celu dokonania takiej oceny zamawiający musi
dysponować pełną informacją o tym, że w ogóle potencjał podmiotu trzeciego powinien
podlegać jego wstępnej ocenie. Dla osiągnięcia takiego celu konieczne jest złożenie przez
wykonawców wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
zobowiązania podmiotu trzeciego.
Odwołujący zarzucił, że T. B. zawarł umowę najmu dwóch pojazdów typu Neoplan już po
otwarciu ofert i tylko na potrzeby spełnienia warunku siwz, co potwierdza obowiązywanie umowy
od 1 września 2020 r. Powinien zatem zostać przez zamawiającego wezwany do wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania potencjałem
technicznym, tj. 5 pojazdami, i w przypadku niewykazania spełniania tego warunku wykluczony z
postępowania a jego oferta winna zostać odrzucona. Wybór oferty T. B. był co najmniej
przedwczesny.
Odwołujący podniósł, że zamawiający dokonał oceny oferty T. B. z naruszeniem siwz w
kryterium oceny ofert „Spełniania przez pojazdy przeznaczone do realizacji zamówienia normy
EURO 4. Zamawiający w siwz poinformował wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia, że jeżeli wykonawca nie załączy do treści oferty dokumentu potwierdzającego
spełnianie tej normy, zamawiający uzna, że wykonawca nie posiada pojazdów spełniających
minimum nomie EU
RO 4 i przyzna w tym kryterium 0 punktów. T. B. nie załączył dokumentów
potwierdzających spełnianie przez pojazdy wskazanie w treści oferty normy EURO 4. Nie
dokonał nawet identyfikacji pojazdów co umożliwiłoby zamawiającemu ich sprawdzenie pod
kątem spełniania normy EURO 4. Dokumenty w tym zakresie dołączył dopiero na wezwanie
zamawiającego.
Nadto odwołujący wskazał, że T. B. oświadczył w ofercie, iż dysponuje 5 pojazdami
spełniającymi normę EURO 4, na skutek czego otrzymał w kryterium oceny ofert pn. „Spełnianie
przez pojazdy przeznaczone do realizacji zmówienia normy EURO4’’ maksymalną liczbę
punktów, tj. 20 choć część pojazdów nie spełniała normy EURO 4. Wywiódł, że w kserokopii
dowodu rejestracyjnego autobusu Mercedes Benz Travego rok prod. 2002 nr rej. PWL43222
widnieje wpis w adnotacjach “Poziom emisji spalin - EURO IV” - zgodnie z załącznikiem 2a
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury zał. nr 3 w sprawie szczegółowych czynności organów
w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych
sprawach. Takiego wpisu urząd może dokonać na podstawie oświadczenia producenta pojazdu
lub jego upoważnionego przedstawiciela, albo na podstawie roku produkcji pojazdu, przyjmując
zasady: EURO III od 2000 do 2004 roku, EURO IV od 2005 do 2007 r. T. B.
nie przedstawił
żadnego dokumentu od producenta pojazdu poświadczającego spełnienie normy EURO 4,
natomiast z roku produkcji wynika, że spełnia on normę EURO 3. Dlatego zamawiający nie miał
podstaw' do uznania, że pojazd spełnia normę EURO 4.
Odwołujący zarzucił, że ze złożonych przez T. B. kserokopii pierwszych stron dowodów
rejestracyjnych dwóch autobusów NEOPLAN o nr rej. PG036792 oraz PG035349 z roku 2005,
nie sposób zweryfikować spełnienia przez pojazdy normy EURO 4. W dokumentacji nie ma
kserokopii drugich stron dowodów rejestracyjnych, na których powinny znajdować się wpisy
dokonane w adnotacjach, m.in. poziom emisji spalin tych autobusów. Z uzyskanej przez
odwołującego informacji pochodzącej z bazy serwisowej producenta pojazdu po wpisaniu
numeru VIN autobusu o nr rej. PG036792 wynika, że autobus posiada klasę emisji EURO 3.
Również drugi zadeklarowany autobus marki Neoplan o nr rej. PG035349 spełnia jedynie normę
emisji spalin BORO 3, co wynika z informacji z bazy serwisowej. Na dowód tych twierdzeń
odwołujący złożył zdjęcia.
W związku z tym odwołujący podniósł, że oferta T. B. powinna uzyskać 80 pkt, a nie 100.
Wówczas to oferta odwołującego byłaby najwyżej oceniona w rankingu, otrzymała bowiem 83,64
pkt. Zamawiający nie powinien zatem wzywać tego wykonawcy do uzupełnienia dokumentów i
badać jej pod kątem spełniania warunków podmiotowych lecz odwołującego.
Odwołujący zarzucił również, że niekompletne dokumenty i zapewnienia, co do
spełniania norm EUR04 przez pojazdy wskazane w ofercie, złożone przez T. B. mogły u
zamawiającego wywołać mylne wyobrażenie, co miało istotne znaczenie przy podejmowaniu
przez niego decyzji co do wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący ocenił, że na rynku istnieją „pseudo” firmy montuje „filtry cząstek stałych”,
które następnie wystawiają zaświadczenia, że pojazd po zamontowaniu takiego filtra spełnia
normę EURO 4. Takie zaświadczenie jest wystarczające, aby pojazd zarejestrować w systemie
poboru opłat ViaToll jako spełniający normę EURO 4, jednak ono nie stanowi podstawy prawnej
do zamieszczenia, w adnotacjach dowodu rejestracyjnego odpowiedniego wpisu. Dlatego,
zdaniem odwołującego, T. B. nie załączył ksera drugiej strony dowodu rejestracyjnego dla
autobusów Neoplan. Gdyby zamawiający miał realną wiedzę na temat emisji spalin pojazdów
wskazanych przez wykonawcę, nie przyznałby mu punktacji w kryterium oceny ofert pn.
spełnianie przez pojazdy przeznaczone do realizacji zmówienia normy EURO4, a jego oferta nie
uzyskałaby w rankingu najwyższej punktacji, co w konsekwencji spowodowałoby, że to oferta
odwołującego uzyskałaby najwyższą punktację i to jego oferta podlegałaby badaniu
podmiotowemu, co do spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Wykonawca T. B.
w Wolsztynie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii
przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z 20 lipca 2020 r. wniósł o
oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, na którą
nie stawili się zamawiający i przystępujący. Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołujący powołuje wymagania zamawiającego opisane w siwz zgodnie z
rzeczywistym stanem rzeczy, z
atem ponowne ich przytaczanie jest zbędne. Jedynie
uzupełniająco należy wskazać, że zamawiający wykorzystuje tzw. procedurę odwróconą
opisaną w art. 24aa ust. 1 Pzp.
Zamawiający ocenił ofertę T. B. jako najkorzystniejszą i wezwał go do złożenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W odpowiedzi
wykonawca złożył m.in. wykaz autobusów oraz kopie dwóch stron dowodów rejestracyjnych
dla autobusów: Mercedes Trivago, Mercedes Sprinter oraz Irisbus Ares. Dla autobusów
Neoplan z
łożył kopie pierwszych stron dowodów rejestracyjnych oraz wydruk z systemu
ViaToll. Dokumenty te zostały złożone w celu potwierdzenia spełnianie przez oferowane
pojazdy wymagań normy EURO4.
Izba ustaliła również na podstawie formularza ofertowego odwołującego, że w celu
uzyskania punktów w kryterium spełnianie normy EURO 4 pięciu autobusów ze wskazaniem
ich marki, typu, roku produkcji oraz normy EURO.
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
Jest wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia.
Zarzucane zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący, który złożył
ofertę z najniższą ceną, może ponieść szkodę w postaci utraty możliwości uznania jego
oferty za najkorzystniejszą.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba nie podzieliła wniosków wywodzonych przez zamawiającego i przystępującego z
faktu posłużenia się przez zamawiającego tzw. procedurą odwróconą. Zgodnie z art. 24aa
ust. 1 Pzp zamawiający dokonuje oceny ofert, a następnie bada, czy wykonawca, którego
oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki
udziału w postępowaniu.
Do dokonania wezwania do złożenia dokumentów potwierdzających brak podstaw do
wykluczenia oraz spe
łnianie warunków udziału w postępowaniu niezbędne jest zatem
przpeorwadzenie oceny ofert i ustalenie, która z ofert jest ofertą najkorzystniejszą. Tej
właśnie czynności oceny ofert zamawiający dokonał z rażącym naruszeniem art. 91 Pzp,
gdyż całkowicie pominął wymagania opisane w siwz. Prawdą jest, że zamawiający nie
nakazał podania w formularzu ofertowym numeru rejestracyjnego autobusu lub numeru VIN.
Niemniej jednak zamawiający jasno wskazał, że brak złożenia wraz z ofertą dokumentów
potwierdzających spełanianie wymagan normy EURO4 spowoduje nie przyznanie punktów
kryterium spełniania wymagań normy EURO4. Skoro zamawiający nie ustalił przy tym
katalogu dokumentów, z których ma wynikać potwierdzenie tego wymagania, wykonawcy
mogli to uczynić za pomocą dowolnie wybranego przez siebie oświadczenia lub dokumentu.
Mógł również uczynić to tak, jak zrobił to odwołujący, który wskazał markę oraz typ autobusu,
rok produkcji oraz właściwą normę EURO. Ponieważ obowiązujące przepisy rozporządzenia
Ministra Infrastruktur
y z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności
organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów
dokumentów w tych sprawach wiążą daną normę EURO z rokiem produkcji pojazdu
mechanicznego, dane te były wystarczające do oceny oferty w kryterium spełaniania
wymagań normy EURO4. Tymczasem przystępujący w dwóch z pięciu wskazanych w
formularzu ofertowym pojazdów wskazał markę i typ autobusu oraz normę EURO, w trzech
pozostałych jedynie markę i normę EURO. Brak wskazania roku produkcji oraz niezłożenie
przez przystępującego jakichkolwiek innych dokumentów dotyczących autobusów
przewidzianych do wykonania umowy uniemożliwiał w każdym przypadku potwierdzenie
przez zamawiającego spełniania przez autobusy wymagań normy EURO4. Przystępujący
zatem w tym kryterium oceny ofert nie powinien otrzymać punktów. Przyznanie mu przez
zamawiającego maksymalnej liczby 20 pkt stanowiło naruszenie nie tylko art. 91 ust. 1 Pzp,
ale również zasad wskazanych w art. 7 ust. 1 Pzp. Zamawiający przez swoje działanie
faworyzował przystępującego kosztem odwołującego, pomimo tego, że wskazał on w swej
ofercie informacje umożliwiające przyznanie mu punktów za spełnianie wymagań normy
EURO4. Enigmatyczne informacje przedstawione przez przystępującego nie pozwalają na
przyznanie mu punktów w tym kryterium. Niezasadnie powołują się zamawiający i
przystępujący na złożenie tych dokumentów w odpowiedzi na wezwanie do złożenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Dostrzec
bowiem
trzeba, że warunkiem udziału w postępowaniu było posiadanie minimum 5
autobusów nie starszych niż 20 lat o cechach opisanych przez zamawiającego, czyli
wyposażonych w sprawne, niezależne od silnika, ogrzewanie postojowe i zabezpieczenie
przed otwarciem wszystkich drzwi sterowane z kokpitu kierowcy.
Spełnianie wymagań normy EURO4 nie było zawarte w opisie warunku, zatem tym
bardziej logiczne było przedstawienie informacji dotyczących spełniania tej normy już na
etapie składania ofert przez wszystkich wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia w tym postępowaniu, tak jak tego wymagał zamawiający.
W konsekwencji do złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających brak
podstaw do wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu zamawiający
powinien wezwać odwołującego, a nie przystępującego. Przystępujący w kryterium
spełniania przez autobusy normy EURO4 powinien otrzymać 0 pkt, zatem jego oferta nie
powinna być uznana za najkorzystniejszą. Naruszenie przez zamawiającego art. 91 ust. 1
oraz
art. 7 ust. 1 Pzp przez pominięcie zasad oceny ofert opisanych w siwz miało zatem
wpływ na wynik postępowania, co przyniosło skutek w postaci uwzględnienia odwołania.
Pozostałe zarzuty odwołania dotyczące spełniania przez przystępującego warunku
udziału w postępowaniu opisanego w rozdziale IV pkt 2.2 lit. b) siwz nie znalazły
potwierdzenia.
Przystępujący w wykazie złożonym na wezwanie zamawiającego wskazał na
potrzeby wykonania zamówienia pięć autobusów, z których dwa stanowią jego własność, a
trzema dys
ponuje na podstawie umów najmu. Umowy te, zawarte 20 i 22 czerwca 2020 r., a
zatem przed upływem terminu składania ofert w dniu 26 czerwca 2020 r. złożył
zamawiającemu wraz z wykazem. Spełnianie przez te autobusy wymagania zamawiającego
dotyczącego wieku i wyposażenie pojazdów nie jest sporne. Istotą sporu jest to, czy najem
autobusów uzasadnia wskazanie ich jako znajdujących się w dyspozycji wykonawcy.
Zdaniem odwołującego najem autobusów stanowi powołanie się na zasoby podmiotu
trzeciego.
W ocenie składu orzekającego przystępujący dysponuje autobusami przeznaczonymi
do wykonania zamówienia i nie musiał w tym celu powoływać się na zasoby podmiotu
trzeciego. Dysponowanie sprzętem niezbędnym do wykonania zamówienia może mieć
charakter bezpośredni, gdy wykonawca jest właścicielem sprzętu, w tym przypadku
autobusów, albo pośredni, gdy dysponuje nimi na podstawie innego tytułu prawnego,
przykładowo umowy najmu, dzierżawy lub leasingu. Istotne jest tutaj władztwo nad rzeczą,
które zostało wykazane za pomocą umów najmu.
T. B.
, ani na etapie składania ofert, ani w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
nie wskazywał podmiotu trzeciego, na którego sprzęcie polega w celu wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca w formularzu ofertowym oświadczył, że nie
polega na zasobach innych osób, zastrzegł natomiast, że część zamówienia zamierza
wykonać przy pomocy podwykonawcy.
Okoliczność, iż w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego w pozycji nr 5 wykazu
sprzętu podał, że pojazd Mercedes Travego stanowi „własność podwykonawcy” nie oznacza,
że nie przysługuje mu do niego tytuł prawny, czy że nie dysponuje on zdolnością techniczną
do realizacji zamówienia. Autobusy Neoplan wymienione w pozycji nr 3 i 4 wykazu sprzętu
wykonawca wynajął od osoby trzeciej D. D. i w wykazie sprzętu oznaczył je jako „najem”.
Mercedes Travego stanowi własność podwykonawcy, zgłoszonego w formularzu ofertowym,
przy pomocy którego wykonawca będzie realizował część zamówienia. Wykonawca
dysponuje tytułem prawnym także i do tego pojazdu, zatem dysponuje potencjałem
technicznym wymaganym w siwz tj. pięcioma pojazdami nie starszymi niż 20 lat,
W tym stanie rzeczy brak jest podstaw do wezwania przystępującego do uzupełnienia
wykazu na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp.
Izba uznała również, że przystępujący nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 17 Pzp. Jak Izba wskazała wcześniej, zamawiający nie ustalił sposobu
wykazywania przez wykonawców spełniania przez pojazdy przeznaczone do wykonywania
zamówienia normy EURO4. Wobec tego oraz formułowaniu zarzutu odwołania wyłącznie na
podstawie nieuprawdopodobnionych przypuszczeń zarzut ten został uznany za niewykazany
przez wykonawcę.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O ko
sztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł oraz koszty dojazdu
pełnomocnika odwołującego na posiedzenie w łącznej kwocie 4.720 zł 61 gr zgodnie z § 3
pkt 2 lit.
a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodniczący: