Sygn. akt: KIO 1629/20
POSTANOWIENIE
z dnia 21 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym przeprowadzonym bez
udziału stron w dniu 21
lipca 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 14 lipca
2020 r. przez Odwołującego – ECM Group Polska Spółka Akcyjna, ul. Rondo
ONZ 1, 00-124 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe
Spółka Akcyjna, ul. Targowa 74 03-734 Warszawa, w imieniu którego działa Centrum
Realizacji Inwestycji Region Śląski, ul. 3 Maja 16, 41-200 Sosnowiec
przy udziale
Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: BBF Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, ul. Dąbrowskiego 461, 60-451 Poznań (Lider), IDOM Inżynieria,
Architektura i Doradztwo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Ślężna 104, lok.
111 Wrocław, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U, ul. Avda.
Zarandoa 23, 48015 Bilbao (Hiszp
ania), zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
Wykonawcy SAFEGE S.A.S, 15-
27 rue du Port, Parc de I’IIe, 92022 Nanterre CEDEX
(Francja), SAFEGE Oddział w Polsce, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – ECM Group Polska Spółka Akcyjna kwoty 13.500 zł 00 gr. (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych, zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Pr
zewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1629/20
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
PKP PLK S.A, w imieniu którego działa Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski, na
zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektów wykonawczych i
wykonaniem robót budowlanych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo
nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” – nr postępowania IREZA4/1f-
ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w dniu 26
listopada 2019 r., 2019/S 228-560816,
wobec czynności polegających na badaniu i ocenie
oferty zakończonej decyzją o wykluczeniu z postępowania, Wykonawca ECM Group Polska
S.A.
wniósł w dniu 14 lipca 2020 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn.
akt KIO 1629/20).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 92 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niejasne uzasadnienie postaw prawnych i
faktycznych wykluczeni i odrzucenia oferty Odwołującego, tj. w petitum decyzji
Zamawiający wskazał jako jedyną podstawę naruszenie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp,
podczas gdy w uzasadnieniu faktycznym wskazuje się również na podstawy z art. 24
ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp czy nawet art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z
jednoczesnym brakiem wskazania na jakich
podstawach Zamawiający doszedł do
przekonania, że zaistniały przesłanki wskazane w tych przepisach, co uniemożliwia
skuteczne wniesienie środka odwoławczego;
2) art.
24 ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne przyjęcie,
że Odwołujący podlega wykluczeniu z uwagi na fakt, że wykonał nienależycie lub nie
wykonał zamówienia realizowanego na rzecz Zamawiającego w związku z realizacją
Umowy nr 90/101/0044/16/Z/I na zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją
zadania inwestycyjnego w
ramach projektu „Prace na linii obwodowej w Warszawie
(odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodni – Warszawa Gdańska)’, co
doprowadziło do rozwiązania umowy, podczas gdy to Odwołujący wypowiedział
przedmiotową umowę z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego;
3) art.
24 ust. 9 ustawy Pzp poprzez błędną ocenę wyjaśnień i dowodów złożonych
przez Odwołującego w ramach self-cleaningu, która to ocena doprowadziła do
przyjęcia przez Zamawiającego, że podjęte działania w związku z rozwiązaniem
umowy na realizację usługi dla Miasta Gliwice nie są wystarczające, podczas gdy
właściwa ocena winna prowadzić do wniosku, że procedura self-ceaningu została
przeprowadzona prawidłowo;
z ostrożności, również naruszenie:
4) art. 24 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp pop
rzez błędne przyjęcie, że
Odwołujący w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa podał
nieprawdziwe informacje w dokumencie JEDZ w zakresie braku podstaw do
wykluczenia w odniesieniu do realizacji umowy 90/101/0044/16/Z/I na zarządzenie i
spra
wowanie nadzoru nad realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu
„Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa
Zachodnia
– Warszawa Gdańska), podczas gdy Odwołujący nie podał
nieprawdziwych danych w tym zakresie, ponieważ to Odwołujący odstąpił od
przedmiotowej umowy, a tym samym nie zaistniały podstawy do wskazywania
realizacji tej umowy w JEDZ w kontekście przesłanek do wykluczenia;
5) art.
24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że
Odwołujący w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa podał w dokumencie JEDZ w
zakresie braku podstaw do wykluczenia w odniesieniu do realizacji umowy
90/101/0044/16/Z/I na zarządzenie i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadania
inwestycyjnego w ramach projektu „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc.
Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska) informacje
wprowadzające w błąd, podczas gdy Odwołujący nie podał takich informacji, gdyż to
Odwołujący odstąpił od przedmiotowej umowy, a tym samym nie zaistniały podstawy
do wskazywania realizacji tej umowy w JEDZ w kontekście przesłanek do
wykluczenia;
6) art.
89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że przepis ten ma w ogóle
zastosowanie w niniejszej sprawie, podczas gdy ewentualnie
– w kontekście podstaw
wykluczenia
– Zamawiający winien odwołać się do dyspozycji art. 24 ust. 4 ustawy
Pzp, a ponadto mając na uwadze spełnianie wszystkich warunków udziału w
postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia, Odwołujący był w pełni uprawniony do
złożenia oferty w niniejszym postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i czynności odrzucenia jego oferty,
nakazanie dokonania wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej.
Zamawiający poinformował Odwołującego o podjętych wobec jego oferty czynnościach w
dniu 3.07.2020r.
Odwołujący w dniu 20.07.2020r. cofnął odwołanie wskazując na przyczynę formalną
wynikającą z doręczenia odwołania do KIO w dniu 14.07.2020 r. (po terminie na złożenie
odwołania). Oświadczenie złożył pełnomocnik umocowany treścią pełnomocnictwa z dnia
06.02.2020 r.
(załączone do odwołania).
W związku z powyższym na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019, poz. poz. 1843) Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze.
Orzekając o kosztach, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz w
oparciu o przepisy
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tekst jednolity Dz.U. z
2018 r., poz. 972), Izba nakaza
ła zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego w
wysokości 15.000 zł. wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ………………………………