KIO 1613/20 WYROK dnia 18 sierpnia 2020 roku

Stan prawny na dzień: 09.10.2020

KIO 1613/20 

Sygn. akt: KIO 1613/20 

WYROK 

z dnia 18 sierpnia 2020 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:            

Aneta Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu    14  sierpnia  2020 

roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kr

ajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  lipca  2020  roku  przez 

wykonawcę – bezpieczne.it sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-797) w postępowaniu 

prowadzonym przez z

amawiającego – Województwo Dolnośląskie, Urząd Marszałkowski 

Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu (50-411) 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  unieważnienia 

postępowania oraz dokonanie czynności badania i oceny ofert,  

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  –  Województwo  Dolnośląskie,  Urząd 

Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu (50-411) i

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00 zł 

słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę – bezpieczne.it 

sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-797) tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od zamawiającego – Województwa Dolnośląskiego, Urzędu Marszałkowskiego 

Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu (50-411) na rzecz wykonawcy – 

bezpieczne.it  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (02-797)    kwotę  18  600,00  zł  (słownie: 

osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 


KIO 1613/20 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1579) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: …………………………. 


KIO 1613/20 

U z a s a d n i e n i e 

W odniesieniu do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego 

w trybie przetargu nieograniczonego na „Zakup Systemu Kopii Zapasowych i Archiwizacji na 

potrzeby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego" (DU-Z.272.87.2017) przez 

U

rząd 

Marszałkowski 

Województwa 

Dolnośląskiego, 

ul. 

Wybrzeże 

Juliusza                               

Słowackiego  12-14,  50-411  Wrocław  (dalej  „zamawiający”)  wykonawca    bezpieczne.it                     

sp.  z  o.o.,  ul.  Klimczaka  1,  02-

797 Warszawa (dalej  „odwołujący”) złożył odwołanie wobec 

czynności  unieważnienia  postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt.  6)  ustawy  z  dnia                             

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1579) [dalej „ustawa 

Pzp”],  zarzucając  zamawiającemu  naruszenie  art.  93  ust.  1  pkt  6)  ustawy  Pzp,  poprzez 

uznanie, że wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania 

lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej 

przewid

zieć oraz art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z prowadzeniem postępowania                           

z  naruszeniem  zasad  udzielania  zamówień  publicznych,  w  sytuacji,  gdy  zamawiający  bez 

wystarczających podstaw unieważnił postępowanie

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu 

unieważnienia  decyzji  o  unieważnieniu  postępowania  oraz  dokonanie  wyboru,  jako 

najkorzystniejszej,  oferty  odwołującego,  z  także  o  przeprowadzenie  dowodów  z:  wyrok                              

KIO 2375/17 z dnia 24 listopada 2017 r., wyrok KIO 458/18 z dnia 20 marca 2018 r., wyrok 

KIO 474/18 z dnia 26 marca 2018 r., wyrok KIO 1015/18 z dnia 8 czerwca 2018 r., odwołania 

KIO 125/20, a nadto dokumentów i oświadczeń przedstawionych na rozprawie. 

Odwołujący podał, że w oferty wykonawców Advatech sp. z o.o. i Intros Technologie 

Multimedialne sp. z o.o. poprzedzające w rankingu ofertę odwołującego podlegają odrzuceniu 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  7a  ustawy  Pzp,  ponieważ  podmioty  te  nie  wyraziły  zgody,                          

o której mowa w art. 85 ust. 2 ustawy Pzp na przedłużenie terminu związania z ofertą, wobec 

czego  najkorzystniejszą  jest  oferta  odwołującego,  która  –  zgodnie  z  wyrokiem  KIO  474/18                      

z 27 marca 2018 r. 

– nie podlega odrzuceniu. Uzupełnił, że zgodnie z Informacją z otwarcia 

ofert  z

amawiający  zamierzał  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia  1.400.000,00  zł 

brutto, a cena oferty odwołującego to 1.338.240,00 zł brutto. 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  czterokrotnie  poszukiwał  podstawy  do 

unieważnienia postępowania i czterokrotnie zostało to zakwestionowane przez Krajową Izbę 

Odwoławczą  w  wyrokach:  KIO  2375/17,  KIO  458/18,  KIO  474/18,  KIO  1015/18.  Wskazał 

nadto, że zamawiający uwzględnił odwołanie KIO 125/20. 


KIO 1613/20 

W  ocenie  odwołującego  nie  można  zawiadomienia  o  unieważnianiu  postępowania 

traktować  w  oderwaniu  do  wcześniejszych  zawiadomień  o  unieważnieniu  i  przyjętej  w  nich 

argumentacji. 

Ocenił, że w części tych unieważnień argumentacja została obalona przez wyroki KIO, 

a w pozostałej części sam zamawiający przyznał się, że jego argumentacja była nieprawdziwa 

i niezwiązana z obowiązującymi przepisami prawa. 

Stanął  na  stanowisku,  że  argumentacja  zamawiającego  sprowadzająca  się  do 

wystąpienia okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć oraz przedłużającej się 

procedury  jest  bez  znaczenia,  ponieważ  element  przedłużającej  się  procedury  w  całości 

obciąża zamawiającego, który wszelkie czynności w postępowaniu wykonywał wadliwie na co 

wskazują  wyroki  KIO,  która  czterokrotnie  przyznawała  rację  wykonawcy  walczącemu                                

z próbami unieważnienia postępowania. 

Stwierdził,  że  zamawiający  celowo  prowadzi  postępowanie  w  sposób  przewlekły                                 

tzn. od chwili otwarci

a ofert poszukiwał sposobu na unieważnienie postępowania, a począwszy 

od wyroku KIO z 8 czerwca 2018 r. do 13 stycznia 2020 r, a i później od momentu uznania 

odwołania  wykonawcy  złożonego  23  stycznia  2020  r,  nie  przeprowadził  żadnej  czynności                          

w toczącym się postępowaniu, pomimo licznych zapytań odwołującego o stan prowadzonego 

postępowania. 

Zdaniem odwołującego bez znaczenia dla podstawy unieważnienia postępowania są 

również przywoływane w unieważnieniu okoliczności postępowań na gruncie prawa karnego 

–  jak  się  finalnie  okazało  bezzasadne,  a  ponadto  sztucznie  podtrzymywane  przez  samego 

zamawiającego,  co  najmniej  od  połowy  2019  roku,  albowiem  to  na  skutek  zażalenia 

zamawiającego, procedura ta została sztucznie przeciągnięta do końca 2019 roku. 

Stwierdził,  że  największe  kontrowersje  w  kontekście  wszczętych  na  wniosek 

zamawiającego  postępowań  karnych,  wzbudziły  postanowienia  SIWZ  i  działania 

zamawiającego związane z opisem przedmiotu zamówienia i w szczególności w tym aspekcie 

miały to być działania mające rzekomo nosić znamiona przestępstwa.  

Podkreślił, że przedmiotowe postępowanie, poza kontrolą działań zamawiającego za pomocą 

orzeczeń  KIO,  z  których  wynika  nakaz  procedowania,  było  również  kontrolowane  w  formie 

kontroli  doraźnej  w  wyniku, której stwierdzono prawidłowość opisu przedmiotu  zamówienia, 

prowadzenia  dokumentacji  i  czynności  zamawiającego  –  uznał,  że  tym  samym  już  od 

28.02.2018 r. zamawiający nie mógł mieć wątpliwości o prawidłowości swoich działań, a mimo 

to,  próbując  unieważnić  postępowanie,  złożył  zawiadomienie  o  podejrzeniu  popełnienia 

przestępstwa, które z uwag! na brak znamion czynu zabronionego zostało umorzone. 

W ocenie odwołującego okoliczność ta nie ma i nie może mieć żadnego znaczenia dla 

sytuacji unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 6) ustawy Pzp, ponieważ 


KIO 1613/20 

przesłanka  wskazana  w  tym  przepisie  nie  odnosi  się  do  prawidłowości  podejmowanych 

czynności czy wad postępowania. 

Wskazał,  że  jak  wynika  z  treści  wcześniejszego  unieważnienia  zamawiający 

2.2019 r. miał wiedzę iż zawiadomienie o nieprawidłowościach jest bezpodstawne, wobec 

czego  zamawiający  miał  czas  na  wystąpienie  o  zabezpieczenie  środków  na  sfinansowanie 

tego zamówienia. 

Uzupełnił, że zamawiający – jako podmiot profesjonalny – winien przewidzieć również 

sytuację, gdy składane przez niego zawiadomienia będą nieprawdziwe, w przeciwnym bowiem 

razie  każdy  zamawiający,  któremu  niewygodne  stanie  się  udzielenie  zamówienia  złoży 

zawiadomienie  do  prokuratury  na  podstawie  dowolnego  pretekstu,  zażalił  się  na  pierwsze 

umorzenie, a następnie po skutecznym umorzeniu postępowania, które zazwyczaj trwa kilka 

lub kilkanaście miesięcy stwierdzi, że środków, które wcześniej miał już nie posiada, kupił coś 

innego lub na rynku są inne lepsze rozwiązania. 

Stwier

dził, że w takim przypadku traci sens charakter gwarancyjny art. 86 ust. 3 ustawy 

Pzp,  który  wymaga  od  zamawiającego,  przed  otwarciem  ofert,  ujawnienia  kwoty,  jaką 

zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia.    Uzupełnił,  że  jeżeli  zamawiający 

wstrzymy

wał  postępowanie  to  jako  profesjonalista  musiał  liczyć  się  z  tym,  że  jego 

zawiadomienie  może  okazać  się  nieuprawnione,  co  nie  zwalniało  go  z  obowiązku 

zabezpieczenia środków na sfinansowanie zamówienia w toku. 

Odwołujący stanął na stanowisku, że próba wykorzystania stanu epidemii Covid-19 nie 

ma związku z niniejszym postępowaniem, które od początku nacechowane jest nieudolnymi 

próbami  unieważniana  –  zamawiający  jedynie  ogólnikowo  wskazał  listę  wydanych 

rozporządzeń,  wskazując  lakonicznie,  iż  spowodowały  konieczność  zmiany  budżetu 

Województwa  Dolnośląskiego,  zawieszenia  niektórych  wydatków  oraz  dokonania 

niezbędnych do usuwania skutków epidemii przesunięć w ramach tegorocznego budżetu. 

Zdaniem  odwołującego  jest  to  jedynie  pretekst  do  kolejnej  próby  unieważnienia,                         

z po

minięciem możliwości elastycznej zmiany umowy. 

Stanął  na  stanowisku,  że  nie  może  również  wpływać  na  twierdzenia  o  braku 

posiadanych  środków  fakt  wszczęcia  innych  postępowań,  które  zamawiający  sfinalizował                          

w  międzyczasie,  tym  bardziej,  że  zamawiający  zobowiązany  jest  w  pierwszej  kolejności 

zabezpieczyć  środki  na  trwające  postępowanie.  Podał,  że  zamawiający  we  wcześniejszym 

unieważnieniu  stwierdził,  że  wszczęcie  nowych  postępowań  determinuje  konieczność  ich 

zakończenia  wybraniem  oferty  i  podpisaniem  umowy  –  podniósł,  że  nie  wiadomo  z  jakich 

powodów ważniejsze jest postępowanie ogłoszone 23 grudnia 2019 r. na Świadczenie usługi 

wsparci techniczno-

merytorycznego dla Systemów naboru i Oceny Wniosków (SNÓW), czy 

postępowanie (symbol: DU -Z-l.272.51.2019) ogłoszonego 11 grudnia 2019 r. Uzupełnił, że na 

to  postępowanie  zgodnie  z  informacją  zawartą  w  zawiadomieniu  o  unieważnieniu 


KIO 1613/20 

zabezpieczono  środki  w  wysokości  ponad  90.000  zł,  zamawiający  otworzył  oferty                                      

20  stycznia 2020 r.,  a  na otwarciu  ofert  podał,  że na  realizację tego zamówienia zamierzał 

przeznaczyć kwotę 222.431,00 zł., czyli blisko dwa razy więcej niż deklarował. 

Wskazał,  że  w  budżecie  na  2020  rok  Wydział  Informatyki  w  ramach  Pomocy 

Technicznej RPO 

posiada kwotę niższą o 1 mln zł, tj. 1 500 000,00 zł z czego przeznaczono 

na  obsługę  umów  na  wsparcie  systemu  do  generowania  wniosków  SNOW  501.644,44  zł 

(umowy numer: DT-SI/13/2017 oraz DOK-

l/3/2020) oraz 39.215,06 zł na wsparcie urządzeń 

sieciowych  (umowa  numer  DOK-

l/4/2020),  a  na  potrzeby  zarządzania  i  wdrażania 

Regionalnego Programu Operacyjnego- 

Województwa Dolnośląskiego około 300 000,00 zł na 

planowany zakup urządzeń komputerowych oraz urządzeń drukujących.  

Stwierdził, że zamawiający nie wystąpił o środki, choć jak wskazuje występował o nie 

w  roku  201  8  i  2019,  choć  „wiedzę  o  prawidłowym  przebiegu  postępowania  miał  od                                       

25 czerwca 2019 roku, sztucznie eskalowaną do 12 grudnia 2019 roku”

Uznał, że zamawiający podał nieprawdziwe informacje, co oznacza, że zamawiający 

posiada  środki,  którymi  swobodnie  dysponuje,  a  okoliczność  COVID-19  służyć  ma  jedynie 

uzasadnieniu decyzji zamawiającego. 

Podniósł,  że  od  uznania  przez  zamawiającego  odwołania  z  23  stycznia  2020  r.  do  

0  marca  2020  r.  (ogłoszony  stan  pandemii)  minęły  ponad  dwa  miesiące  bezczynności 

zamawiającego, a mając  na  uwadze procedurę  skontrolowaną i trwającą 3 lata,  nie można 

uznać  by  trwające  postępowanie  czymkolwiek  zaskoczyło  zamawiającego,  tym  bardziej  iż                      

w tzw. międzyczasie toczyło się kilka postępowań odwoławczych. 

Ocenił, że rzekomy brak środków na realizację przedmiotowego zamówienia wynika 

jedynie z próby podjęcia kolejnej próby unieważnienia postępowania, tym razem za pomocą 

stanu  epi

demii.  Za  nieuprawnione  uznał  twierdzenie,  że  brak  środków  wynika                                     

z zaangażowania posiadanych środków w inne umowy. 

Podniósł,  że  w  §  2  uchwały  w  sprawie  budżetu  zamawiającego  na  rok  2020 

zamawiający  publikuje  informację  o  nadwyżce  przychodów  budżetu  województwa  nad 

wydatkami, która na rok 2020 wynosi 29 300 000 zł – 5% z tej kwoty całkowicie wystarczy na 

realizację przedmiotowego zamówienia publicznego. 

Zdaniem odwołującego nieprawdą jest, że sprzęt oferowany przez odwołującego miał 

się  „zestarzeć”,  ponieważ  oferta  odwołującego  obejmuje  dostawę  macierzy  dyskowych 

Netapp, biblioteki taśmowych i oprogramowania zarządzającego Veeam. 

W  odniesieniu  do  macierzy  dyskowych  Netapp  stwierdził,  że  nadal  cieszy  się  ona 

niesłabnącym zainteresowaniem na rynku i stanowi numer 2 na świecie i nr 1 w Europie  – 

dostarcza  unikalnych  cech  oprogramowania  zarządzającego  na  dyskach  pojemnościowych 

tzn. tych, które zamawia zamawiający i z danych rynkowych wynika, że cieszą się one nadal 

niesłabnącym popytem ze względu na najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. 


KIO 1613/20 

W odniesieniu do bibliotek taśmowych stwierdził, że sytuacja jest podobna, co wynika 

z  faktu  wykorzystywania  taśm  do  długotrwałego  składowania  danych  dla  których 

technologicznie nie 

wymyślono jeszcze technologii zastępczych. 

W odniesieniu do oprogramowania Veeam będącego składnikiem oferty stwierdził, że 

system  ten  jest  najpopularniejszym  na  świecie  systemem  kopii  zapasowych,  a  sam 

zamawiający nadal wykazuje duże zainteresowanie technologią i zgłasza do producenta chęć 

jej zakupu. 

Stanął na stanowisku, twierdzenie jakoby zakup zamawiającego z 2018 roku zaspokoił 

jego  potrzeby  inwestycyjne  określone  w  zamówieniu  w  2017  jest  również  nieprawdziwy 

bowiem zakup dotyczył jedynie 1 urządzenia pracującego w ośrodku podstawowym o zupełnie 

innych właściwościach niż projektowany system kopii zapasowych o wskazanych elementach 

charakterystycznych. 

W ocenie odwołującego argument, że zmieniły się trendy w technologii, bowiem pojawiły 

się  technologie  hiperkonwergentne  jest  również  nieprawdziwy,  bowiem  technologie 

hiperkonwergente  nie  są  rozwiązaniami  na  bazie,  których  realizowane  są  projekty  systemu 

kopii  zapasowych  z  przesyłaniem  danych  do  ośrodka  zapasowego  i  składowaniem  ich  na 

taśmach. Dodatkowo wskazał, że rozwiązania hiperkonwergentne są popularne od 2013 roku, 

w 2015 roku wartość rynku wynosiła ponad 66 mld dolarów, a na polskim rynku powszechne 

od 2016: 

 

https://www.computerworld.pl/news/Hiperkonwergencja-nowy-pomysl-na-data-

center,404882.html;  (24 marca 2016) 

http://www.virtual-it.pl/6843-vce-vxrail-

rozwiazania-hiperkonwergentne-od-emc-i-vmware.html (20 luty 2016) 

• 

https://www.computerworld.pl/news/Wiecej-niz-moda-hiperkonwergencja- 

transformuje-firmowe-IT,408085.html

; (28 sierpnia 2016) 

• 

https://infowire.pl/generic/release/319587/hiperkonwergentne-data-center-ciaglosc-

pracy-i-bezpieczenstwo/(

 16 czerwca 2016) 

• 

https://www.112it.pl/n/aktualnosci/najnowsze_switche_i_hiperkonwergentne_boxy_o 

d_cisco_konkurencja_dla_partnerow_i_rywali/(l czerwca 2016) 

• 

http://itfocus.pl/dzial-it/wirtualizacja/odwazny-model-it/(l

 9 listopada 2015) 

• 

https://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/netapp-wprowadzi-na-rynek-

korporacyjne-rozwiazania-hiperkonwergentne-hci

 (12 czerwca 2017) 

Podkreślił,  że  wiedza  ta  była  zamawiającemu  znana  w  2017  roku,  wówczas  jednak 

zamawiający  zanegował  zastosowanie  technologii  ze  względu  na  indywidualną 

charakterystykę posiadanego przez siebie środowiska. (Aplikacje Zamawiającego). 

Uznał,  że  gdyby  przyjąć  taką  argumentację  zamawiającego  to  byłoby  można 

unieważnić  z  takich  powodów  niemalże  każde  postępowanie,  gdyż  po  złożeniu  ofert  wielu 


KIO 1613/20 

uczestników  rynku  zamówień  publicznych  byłoby  w  stanie  zadeklarować  zamawiającemu 

wykonanie zamówienia, w oparciu o inne wymagania niż zawarte w SIWZ i OPZ. 

Stwierdził w dalszej kolejności, że rzekome oszczędności nie zostały zweryfikowane 

procedurami zamówień publicznych.  

Uzupełnił,  że  zarówno  NAND  jak  i  rozwiązania  hiperkonwergentne  mają  swoją 

ugruntowaną pozycję na rynku od 201 3 roku, wobec czego nic nie stało na przeszkodzie, aby 

zamawiający w 2017 roku, dał wyraz swoim oczekiwaniom w SIWZ. 

Za  niewiarygodne  uznał  twierdzenie  zamawiającego  jakoby  zamawiający  był 

zmuszony  do  rozbudowy  obecnego  systemu  do  tworzenia  kopii  zapasowych,  bowiem 

skończyły  mu  się  zasoby  w  związku  z  czym  musiał  ogłosić  postępowanie                                                            

w październiku 2018 r. W ocenie odwołującego jest to sprzeczne z argumentacją, że wiąże 

konieczność zakupu z budową centrum, z którego zrezygnował, co dowodzi, że uzasadnienie 

unieważnienia zostało wykreowane na potrzeby chwili.  

Podkr

eślił,  że  fakt  zakupu  urządzenia  do  przechowywania  danych  nie  może  mieć 

żadnego  znaczenia  dla  zawarcia  umowy  w  niniejszym  postępowaniu,  ponieważ  system                            

w  ramach  postępowania  na  Zakup  Sytemu  Kopii  Zapasowych  to  kompletny  system  kopii 

zapasowych i archiwizacji, których różnice wynikają chociażby ze specyfikacji obu zakupów.  

Zdaniem  odwołującego  nie  stanowi  również  żadnego  istotnego  argumentu  fakt 

rezygnacji  z  realizacji  zadania  inwestycyjnego  w  zakresie  budowy  Zapasowego  Centrum 

Pr

zetwarzania Danych, ponieważ działania te miały miejsce w roku 2018, a postępowanie na 

Zakup Systemu Kopii Zapasowych i Archiwizacji było prowadzone od sierpnia 2017 r. Podał, 

że zgodnie z SIWZ termin wykonania przedmiotu zamówienia został określony na 30 dni od 

dnia  dostarczenia  urządzeń  termin  dostarczania  urządzeń  stanowił  kryterium  oceny  ofert                                

i w ofertach wykonawców wynosił nawet nie więcej niż 25 dni, wobec czego całość zamówienia 

miała  być  zrealizowana  w  terminie  55  dni  od  dnia  podpisania  umowy  –  w  okolicach 

drugiego/trzeciego kwartału 2017 r.  

Uznał,  że  za  niezrozumiałą  należy  uznać  argumentację  o  rzekomym  wpływie  na 

możliwość zawarcia umowy na dostawę systemu z 2017 roku, rezygnacji z budowy budynku, 

co do którego dopiero w październiku 2018 r. złożono pismo o rezygnacji z jego wybudowania. 

Ocenił,  że  realizacja  przedmiotowej  umowy  nie  miała  nic  wspólnego  z  budową 

budynku, który miał powstać być może w roku 2019 lub 2020, mając na uwadze cykl budowy 

obiektu. 

Podsumował,  że  nie  sposób  przyjąć,  aby  decyzje  finansowe  na  okoliczność  prac 

budowlanych podejmowane w roku 2018 miały jakikolwiek wpływ na postępowanie wszczęte 

w roku 2017, a tym samym warunkowały dostawy.  


KIO 1613/20 

Stanął na stanowisku, że jedyną okolicznością sprowadzającą się do braku środków 

jest  możliwość  unieważnienia  postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  a  ustawy  Pzp, 

jednakże również tą przesłankę należy interpretować w sposób ścisły.  

Podkreślił, że nie może być argumentem uzasadniającym unieważnienie postępowania 

decyzja  zamawiającego  o  zwrocie  środków,  gdyż  ustawodawca  w  tym  przepisie  nie 

przewidział takiej przesłanki unieważnienia postępowania jak zwrot środków finansowania.  

Stanął  na  stanowisku,  że  wszczynając  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego zamawiający de facto zobowiązuje się do zawarcia umowy z wykonawcą, którego 

oferta okaże się najkorzystniejsza, a wykonawcy przysługuje w stosunku do zamawiającego                       

o  to  roszcze

nie  wyrażające  się  m.in.  możliwością  żądania  wydania  przez  sąd  orzeczenia,                        

o którym mowa w art. 64 kodeksu cywilnego (za wyrokiem KIO z 5 października 2011 r. sygn. 

akt KIO 2047/11). 

Podkreślił,  że  nawet  jeśli  rozstrzygane  są  kwestie  braku  posiadanych  środków                                 

i  unieważnienia  postępowania  to  kluczowe  znaczenie  ma,  czy  owa  utrata  uprzednio 

przyznanych  środków  nastąpiła  z  przyczyn  niezależnych  od  zamawiającego,  pomimo  jego 

starań,  aby  uzyskać,  a  w  tym  przypadku  utrzymać,  finansowanie  –  utrata  finansowania  na 

skutek działań zamawiającego nie może być poczytywana za jego nieprzyznanie i podlegać 

ochronie prawnej zamawiającego. 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  tym  postępowaniu  zamawiający  próbuje  wykazać,  że 

cofnięto  środki  na  sfinansowanie  zamówienia,  podczas  gdy  zamawiający  je  zwrócił  mimo 

trwającego postępowania, a także mając wiedzę o swoich bezzasadnych wątpliwościach co 

do prawidłowości postępowania. 

W  ocenie  odwołującego  środków  nie  cofnięto  tylko  sam  zamawiający  je  zwrócił  –

wiedząc,  że  prowadzi  postępowanie,  które  jest  w  toku  zamawiający  musiał  zabezpieczyć 

środki  z  innego  źródła  np.  środki  własne  na  sfinansowanie  zaciągniętego  zobowiązania  

w postaci wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Podniósł,  że  zamawiający  po  wszczęciu  postępowania,  zwłaszcza  jeżeli  jest  ono                             

w fazie po otwarciu ofert, ma obowiązek zmierzać do jego rozstrzygnięcia, nie zaś kierować 

się wyłącznie własnym interesem, musi brać pod uwagę interes wykonawców, którzy w dobrej 

wierze złożyli  oferty  i  ponieśli  określone nakłady  w  celu uzyskania zamówienia;  wydłużenie 

prowadzonego  postępowania  spowodowane  wnoszeniem  środków  ochrony  prawnej  przez 

wykonawców  ani  zmiana  koncepcji  zamawiającego  co  do  zakresu  przedmiotu  zamówienia                               

i źródeł jego finansowania nie są podstawą do unieważnienia prowadzonego postępowania. 


KIO 1613/20 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  przekazanej  prz

ez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej  „za  zgodność                                

z oryginałem” przy piśmie z dnia 17 lipca 2020 r. – dokumentów przywołanych w dalszej części 

uzasadnienia, „Odpowiedzi na odwołanie” wraz z załącznikami – pismo zamawiającego z dnia 

12  sierpnia 

2020  r.,  „Pisma  procesowego  odwołującego”  z  dnia  14  sierpnia  2020  r., 

dokumentów  i  materiałów,  złożonych  na  rozprawie,  a  także  oświadczeń  i  stanowisk  stron,  

zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił  nadto,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez zamawiającego przepisów,  o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, 

czego zamawiający nie kwestionował. 

Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne  przesłanki  do  rozpoznania  odwołania, 

wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zarzuty: 

  naruszenia przez zamawiającego art. 93 ust. 1 pkt 6) ustawy Pzp, poprzez uznanie, że 

wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub 

wykonanie  zamówienia  nie  leży  w  interesie  publicznym,  czego  nie  można  było 

wcześniej przewidzieć, 

  naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z prowadzeniem postępowania 

z naruszeniem zasa

d udzielania zamówień publicznych, w sytuacji, gdy zamawiający 

bez wystarczających podstaw unieważnił postępowanie 

potwierdziły się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Pismem z dnia 3 lipca 2020 r. zamawiający zawiadomił odwołującego o unieważnieniu 

postępowaniu  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  6)  ustawy  Pzp,  prezentując  następującą 

argumentację:  

„Z  uwagi  na  ograniczenie  środków  przeznaczonych  przez  Regionalny  Program  Operacyjny 

WD dla Wydziału Informatyki w budżecie na 2020 r., oraz wobec niemożności realizacji zakupu 

systemu  kopii  zapasowych  i  archiwizacji  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn:  Zakup  Systemu  Kopii  Zapasowych  i  Archiwizacji  na  potrzeby  Urzędu 

Marszałkowskiego  Województwa  Dolnośląskiego  DU-Z.272.87.2017  w  2017  r.,  w  2018  r.                              


KIO 1613/20 

i  w  2019  r.  z  przyczyn  niezależnych  od  Zamawiającego  tj.  Województwa  Dolnośląskiego  – 

Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa  Dolnośląskiego,  dalej  „Zamawiający”,  jak  i  braku 

realizacji projektów, w ramach których zakup systemu miał zostać sfinansowany, stwierdza się 

brak środków finansowych na zakup systemu kopii zapasowych i archiwizacji. 

Wobec powyższego Zamawiający zawiadamia na podstawie art. 92 ust. 1 pkt. 7) ustawy z dnia 

29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (  t.  j.  Dz.  U.  z  2019r.  poz.  1843)  –  dalej 

„ustawa”,  że unieważnia  niniejsze postępowanie na  podstawie art.  93  ust.  1 pkt  6)  ustawy, 

ponieważ wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania 

lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej 

przewidzieć. 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: Zakup Systemu Kopii Zapasowych                            

i  Archiwizacji  na  potrzeby  Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa  Dolnośląskiego                              

DU-

Z.272.87.2017  zostało  ogłoszone  w  sierpniu  2017  r.  Cała  dokumentacja  została 

przygotowana w pierwszym półroczu 2017 r. u, a zakończenie postępowania było planowane 

na grudzień 2017 roku. W niniejszym postępowaniu złożono kilka odwołań do Krajowej Izby 

O

dwoławczej,  co  znacznie  przedłużyło  czas  trwania  procedury.  Ponadto,  w  związku                                     

z  dotarciem  do  Zamawiającego  informacji  sugerujących  nieprawidłowości  dotyczące  tego 

przetargu,  w  dniu  9  stycznia  2018  r.  Zamawiający  złożył  zawiadomienie  o  podejrzeniu 

popełnienia przestępstwa i zwrócił się z wnioskiem o zbadanie okoliczności sprawy w związku 

z  przebiegiem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  dotyczącego  zakupu 

sprzętu.  Dopiero  w  dniu  25  czerwca  2019  r.  Prokuratora  Rejonowa  dla  Wrocławia  Krzyki 

Wschód zakończyła czynności postępowania przygotowawczego i zatwierdziła postanowienie 

Policji  z  dnia  25.06.2019  r.  o  umorzeniu  śledztwa  w  sprawie  zakłócenia  niniejszego 

zamówienia publicznego, poprzez wejście w porozumienie z inną osobą, na szkodę Marszałka 

Województwa Dolnośląskiego tj. o czyn z art. 305 5 2 k.k. wobec stwierdzenia braku znamion 

czynu  zabronionego.  Z  uwagi  na  rażące  naruszenia  przepisów  postępowania  karnego, 

niezbędne było złożenie zażalenia na ww. postanowienie, co nastąpiło 11.07.2019 r. W dniu 

01.08.2019  r.  Zamawiający  został  poinformowany,  że  na  mocy  postanowienia  Prokuratora                    

z  dnia 

31.07.2019  r.  uwzględniono  złożone  zażalenie  i  skierowano  sprawę  do  dalszego 

procedowania.  Uwzględnienie  zażalenia  w  tym  trybie  potwierdziło  oczywistą  zasadność 

zaskarżenia  decyzji  z  25.06.2019  r.  Prokuratura  przeprowadziła  następnie  niezbędne 

czynności  postępowania  przygotowawczego,  aby  zrealizować  cele  tegoż  postępowania 

określone w art. 297 51 pkt 1 k.p.k., o co wnosił Zamawiający w swoim zawiadomieniu. W dniu 

10.12.2019 r. zostało wydane postanowienie o umorzeniu śledztwa na podstawie art. 17 § 1 

pkt  2  k.p.k.,  tj.  z  uwagi  na  brak  znamion  czynu  zabronionego,  a  11.12.2019  r.  zostało 

zatwierdzone  przez  Prokur

atora  Prokuratury  Rejonowej  dla  Wrocławia  Krzyki  Wschód. 

Postanowienie  zostało  doręczone  Zamawiającemu  w  dniu  16.12.2019  r.  Uzasadnienie 


KIO 1613/20 

postanowienia 

umorzeniu 

wykazało 

zbadanie 

przez 

organy 

postępowania 

przygotowawczego  zgłoszonych  przez  Zamawiającego  podejrzeń  i  wykazało  ziszczenie 

negatywnej  przesłanki  procesowej  uzasadniającej  umorzenie  postępowania.  Postanowienie 

uprawomocniło  się  23.12.2019  r.  Tym  samym  dopiero  z  tą  datą  ustała  przeszkoda 

uniemożliwiająca  dotychczas  kontynuowanie  postępowania  o  zamówienie  publiczne.  Bez 

zakończenia  ww.  postępowania  nie  było  bowiem  możliwe  rozstrzygnięcie  postępowania                            

o  zamówienie  publiczne,  ponieważ  mógł  z  niego  wyniknąć  fakt  konieczności  wykluczenia 

Wykonawcy na podstawie przesłanek określonych w art. 24 ust. 1 ustawy. 

Dodatkowo wskazać należy, iż na tle przedmiotowego postępowania toczyły się w tym czasie 

także inne dwa postępowania karne z zawiadomienia Wykonawców. 

Projektując  system  do  wykonywania  kopii  zapasowych  i  archiwizacji,  który  miał  zastąpić 

istniejący  w  2017r.  system,  Wydział  Informatyki  brał  pod  uwagę  umieszczenie  systemu                               

w  Zapasowym  Centrum  Przetwarzania  Danych w  pomieszczeniach  przy  ul.  Walońskiej  3-5 

oraz opierał się na najnowszych technologiach jakie były dostępne na rynku. W skład systemu 

miały  wchodzić  dwie  macierze  na  których  miały  być  składowane  kopie  danych  systemów 

wykorzystywanych przez Urząd Marszałkowski. Kolejnym elementem do wykonywania kopii 

zapasowych  i  archiwizacji  miało  być  wyspecjalizowane  oprogramowanie  przeznaczone  dla 

serwerów  znajdujących  się  w  Centrum  Przetwarzania  Danych.  Oprogramowanie  to  oprócz 

tworzenia  kopii  zapasowych  i  odzyskiwania  danych,  miało  posiadać  funkcjonalność 

uruchomienia  bezpośrednio  z  kopii  zapasowej  w  przypadku  awarii  któregoś  z  systemów 

działających  w  Urzędzie.  Funkcjonalność  ta  zapewniłaby  zwiększenie  dostępności                                        

i  niezawodności  systemów  oraz  bardzo  szybkie  uruchomienie  systemów  po  ewentualnej 

awarii, co pozwoliłoby na zwiększenie czasu na naprawę systemu produkcyjnego. 

W 2018 r. podjęto decyzję, że budowa Zapasowego Centrum Przetwarzania Danych zostanie 

sfinansowana  i  zrealizowana  w  ramach  zadania  „Poprawa  efektywności  energetycznej 

budynku 

biurowego 

Urzędu 

Marszałkowskiego 

Województwa 

Dolnośląskiego                                           

ul. Walońska 3-5 Wrocław” realizowanego przez Wydział Inwestycji. 

Szacunkowy koszt zadania opiewał na kwotę 34 120 211,00 zł brutto z czego większość miała 

być  finansowana  ze  środków  RPO  (w  lipcu  2018  roku  Wydział  Inwestycji  otrzymał  dotację                            

w  wysokości  18  028  012,86  zł  brutto),  środki  własne  na  realizację  zadania  wynosiły                            

9 897 617,00 zł (w ramach tej kwoty mieściła się szacunkowa wartość budowy Zapasowego 

Centrum Przetwarzania Danych tj. kwota 1 900 000,00 zł brutto), ale nadal brakowało 6 194 

581,14 zł brutto. 

W  konsekwencji  Wydział  Inwestycji  w  październiku  2018  r.  złożył  pismo  do  Wydziału 

Zamówień  Publicznych  informując  między  innymi,  że  rezygnuje  z  realizacji  zadania 

inwestycyjnego  w  roku  bieżącym  i  odstępuje  od  zamiaru  udzielenia  zamówienia  na  nadzór 

inwestorski nad wykonywaniem robót budowlanych dla zadania inwestycyjnego pn: „Poprawa 


KIO 1613/20 

efektywności  energetycznej  bud  biurowego  Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa 

Dolnośląskiego ul. Walońska 3-5 Wrocław”. 

Przeznaczone  środki  na  zakup  systemu  kopii  zapasowych  i  archiwizacji  w  kwocie                                             

1  400  000,00  zł  w  2017  r.  jak  i  w  2018  r.  oraz  w  2019  r.  w  związku  z  niemożliwością 

rozstrzygnięcia  postępowania  z  przyczyn  przedstawionych  na  wstępie  zostały  zwrócone. 

Kwota ta nie przechodziła nigdy na kolejny rok automatycznie, co powodowało, że nie było co 

do  zasady  możliwości  jej  wykorzystania  i  konieczne  było  ponowne  zagwarantowanie 

niezbędnych środków w budżecie RPO WD na zadania realizowane przez Wydział Informatyki 

w  ramach  Pomocy  Technicznej  RPO.  Ponowne  przyznanie  środków  finansowych  na 

przedmiotowe postępowanie miało miejsce zarówno w 2018 r. i 2019 r. Aktualnie jednak ilość 

środków  przyznanych  z  Pomocy  Technicznej  Regionalnego  Programu  Operacyjnego 

Województwa  Dolnośląskiego  2020-2022  (RPO  Pomoc  Techniczna  w  2020-2022  r.)  jest 

niewystarczająca. W budżecie na 2020 r. Wydział Informatyki w ramach Pomocy Technicznej 

RPO posiada kwotę niższą 0 1 mln zł, tj. 1 500 000,00 zł z czego przeznaczono na obsługę 

umów na wsparcie systemu do generowania wniosków SNOW kwotę 501.644,44 zł (umowy 

numer:  DTSI/13/2017  oraz  DOK-

1/3/2020),  oraz  kwotę  39.215,06  zł  na  wsparcie  urządzeń 

sieciowych (umowa numer DOK-

1/4/2020). Dodatkowo na potrzeby zarządzania i wdrażania 

Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego, przeznaczono w roku 

2020  około  300  000,00  zł  na  planowany  zakup  urządzeń  komputerowych  oraz  urządzeń 

drukujących. 

Dodatkowo wskazać należy, że nieustający rozwój technologii informatycznych powoduje, że 

aktualnie za te same środki, przy założeniu ich przyznania przez RPO, Województwo kupiłoby 

rozwiązanie pojemnościowo większe oraz dużo wydajniejsze. W ostatnich trzech latach mocno 

rozwinęła się technologia dysków półprzewodnikowych Solid-State Drive – SD, które są dużo 

szybsze  i  mniej  awaryjne  od  standardowych  dysków  twardych  Hard  Disk  Drive  –  HDD. 

Przemawia  za  tym  popularyzacja  w  macierzach  dysko

wych  standardu  NVMe,  który  powoli 

wypiera  starsze  technologie  typu  SATA  lub  SAS.  Cena  pamięci  NAND,  która  jest 

wykorzystywana do produkcji dysków SSD spadła na przestrzeni ostatnich 3 lat o około 60% 

co  przełożyło  się  na  duży  spadek  cen  dysków  SSD  na  rynku.  Zmianie  uległy  także  trendy                                    

w budowie centrów danych i procesie ich rozbudowy. Obecnie popularnym trendem są zakupy 

urządzeń  hiperkonwergentnych.  Urządzenia  hiperkonwergentne  zapewniają  większą 

elastyczność,  skalowalność  oraz  są  prostsze  w  zarządzaniu  i  serwisowaniu.  W  interesie 

publicznym,  który  niewątpliwie  istnieje  w  Pomocy  Technicznej  RPO  WD,  nie  byłoby  zatem 

nabywanie  sprzętu  technologicznie  przestarzałego  po  cenie  znacząco  wyższej,  która 

obowiązywała przed 3 laty. 

W trakcie trwania niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego okazało się, 

że  skończyły  się  zasoby  obecnego  systemu  do  tworzenia  kopii  zapasowych.  W  związku                               


KIO 1613/20 

z  brakiem  możliwości  rozstrzygnięcia  przetargu,  ze  względu  na  toczące  się  postępowania 

prowadzone przez prokuraturę, o których mowa na wstępie uzasadnienia, Zamawiający był 

zmuszony do rozbudowy obecnego systemu do tworzenia kopii zapasowych. W październiku 

2018  r.  Zamawiający  ogłosił  postępowanie  (symbol:  DU-Z.272.93.2018)  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pn: „Dostawa wyspecjalizowanego urządzenia do przechowywania 

zarchiwizowanych  danych  wraz  z  wdrożeniem  dla  UMWD,  na  potrzeby  zarządzania                                      

i wdrażania RPO WD 2014-2020” Zamawiający zrealizował to zadanie, a jego koszt wyniósł 

565 692,10 zł brutto. 

Zakup był niezbędny celem zabezpieczenia danych oraz systemów wykorzystywanych przez 

Regionalny Programu Operacyjny Województwa Dolnośląskiego. Zamawiający nie mógł sobie 

pozw

olić na utratę danych, zwłaszcza jeśli chodzi o dane z Systemu Naboru i Oceny Wniosków 

przy  pomocy,  którego  Beneficjenci  starają  się  o  dofinansowanie  projektów  przez  siebie 

realizowanych. 

Decyzja  wyrażająca  zamiar  nabycia  przedmiotu  zamówienia  podjęta  w  2017  r.,  zawierała                            

w sobie wyznaczone przez Zamawiającego granice w jakich będzie się poruszał, w tym granice 

finansowe  do 

jakich  jest  zainteresowany  nabyciem  przedmiotu  zamówienia  w  warunkach 

własnej kalkulacji, co mieści się w autonomii Zamawiającego. Zgodnie z ustawą o finansach 

publicznych  Zamawiający  zobligowany  jest  do  wydatkowania  środków  w  sposób  celowy                                   

i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Do 

gr

udnia  2019  r.  Zamawiający  z  przyczyn  od  niego  niezależnych  nie  miał  możliwości 

kontynuowania  postępowania  i  nie  miał  też  wiedzy,  jakiej  treści  będzie  decyzja  kończąca 

postępowanie  przygotowawcze.  Przez  trzy  lata  były  blokowane  środki  na  potrzeby 

przedmioto

wego  postępowania,  co  wobec  braku  rozstrzygnięcia  oznaczało  ich 

niewykorzystanie i konieczność każdorazowego zwrotu. 

Zamawiający  wskazuje  także,  że  ostatnie  wydarzenia  w  kraju  związane  z  epidemią 

koronawirusa  znalazły  swoje  przełożenie  na  stan  środków  w  budżecie  Województwa 

Dolnośląskiego.  Restrykcje  i  ograniczenia  związane  z  prowadzoną  działalnością  wynikały                           

z  kolejnych  aktów  normatywnych  władz  publicznych  odpowiedzialnych  za  bezpieczeństwo                        

i  życie  obywateli,  w  związku  z  wystąpieniem  nadzwyczajnych  okoliczności  związanych                                

z pandemią SARS-CoV-2 na terenie kraju co skutkowało wydaniem: 

w  dniu  13  marca  2020  r.  Rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  w  sprawie  ogłoszenia  na 

obszarze 

Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 13 marca 

2020 r. poz. 433), które to wprowadziło z dniem 14 marca 2020 r. do odwołania na obszarze 

Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego; 

w  dniu  20  marca  2020  r.  Rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  w  sprawie  ogłoszenia  na 

obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 20 marca 2020 r., poz. 491); 


KIO 1613/20 

w  dniu  31  marca  2020  r.  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  w  sprawie 

ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu 

epidemii (Dz. U. z 31 marca 2020 r., poz. 566); 

w  dniu  10  kwietnia  2020  r.  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  w  sprawie 

ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu 

epidemii (Dz. U. z 10 kwietnia 2020 r., poz. 658); 

w  dniu  19  kwietnia  2020  r.  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  w  sprawie 

ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu 

epidemii (Dz. U. z 19 kwietnia 2020 r., poz. 697); 

w dniu 2 maja 2020 r. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie w sprawie ustanowienia 

określonych  ograniczeń,  nakazów  i  zakazów  w  związku  z  wystąpieniem  stanu  epidemii                       

(Dz. U. z 2 maja 2020 r., poz. 792); 

w dniu 16 maja 2020 r. Roz

porządzenia Rady Ministrów w sprawie w sprawie ustanowienia 

określonych  ograniczeń,  nakazów  i  zakazów  w  związku  z  wystąpieniem  stanu  epidemii                      

(Dz. U. z 16 maja 2020 r., poz. 878); 

w dniu 29 maja 2020 r. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie w sprawie ustanowienia 

określonych  ograniczeń,  nakazów  i  zakazów  w  związku  z  wystąpieniem  stanu  epidemii                     

(Dz. U. z 29 maja 2020 r., poz. 964); oraz kolejnych Rozporządzeń zmieniających, a także 

uchwaleniem ustaw; 

z  dnia  2  marca 

2020  r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  związanych  z  zapobieganiem, 

przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych 

nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 7 marca 2020 r., poz. 374); 

z  dnia  31  marca  2020  r.  o  zmianie  ustawy  o  sz

czególnych  rozwiązaniach  związanych                                  

z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych 

oraz 

wywołanych  nimi  sytuacji  kryzysowych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.U.                                                   

z 31 marca 2020 r., poz. 568); 

z  dnia  16  kwietnia  2020  r.  o  szczególnych  instrumentach  wsparcia  w  związku                                                    

z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U., poz. 695); 

z  dnia  30 

kwietnia  2020  r.  o  zmianie  niektórych  ustaw  w  zakresie  działań  osłonowych                                 

w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 875). 

Powyższe  spowodowało  konieczność  zmiany  budżetu  Województwa  Dolnośląskiego, 

zawieszenia niektórych wydatków oraz dokonania niezbędnych do usuwania skutków epidemii 

przesunięć w ramach tegorocznego budżetu. 

Wobec  powyższego  oraz  wobec  faktu  braku  środków  w  budżecie  z  Pomocy  Technicznej 

Regionalnego  Programu  Operacyjnego  Województwa  Dolnośląskiego  2020-2022 

zamieszczonego pod linkiem 

(…), Zamawiający unieważnia niniejsze postępowanie. 


KIO 1613/20 

Uzasadnienie prawne 

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy zamawiający zobowiązany jest unieważnić postępowanie 

jeżeli  wystąpiła istotna  zmiana okoliczności  powodująca,  że prowadzenie postępowania lub 

wykonanie  zamówienia  nie  leży  w  interesie  publicznym,  czego  nie  można  było  wcześniej 

przewidzieć.  Z  treści  przepisu  wynika  więc,  że  trzy  przesłanki  muszą  zaistnieć  w  sposób 

kumulatywny:  istotna  zmiana  okolic

zności,  brak  interesu  publicznego,  brak  możliwości 

przewidzenia  istotnej  zmiany.  Tylko  łączne  wystąpienie  tych  trzech  elementów  pozwala 

zamawiającemu  na  zastosowanie  przesłanki  art.  93  ust.  1  pkt  6  p.z.p.  i  unieważnienie 

postępowania. 

Z całą pewności wyjaśnienia wymaga pojęcie „interesu publicznego” użyte przez ustawodawcę              

w ramach przedmiotowej przesłanki. Otóż „interes publiczny jest to potrzeba ogółu, określonej 

społeczności  czy  grupy  mieszkańców  charakteryzującej  się  jakąś  wspólną  cechą                                     

np.: koniecznością dojazdu do miejsca pracy. Czyli interes publiczny to nie potrzeba jednostki 

czy  mniejszości  w  jakiejś  zorganizowanej  grupie  osób,  tylko  potrzeba  ogółu.”.

Zgodnie                              

z uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 marca 1997 r. za interes publiczny należy bez 

wątpienia uznawać korzyści uzyskiwane w wyniku realizacji przedsięwzięć służących ogółowi 

w  zakresie  zadań  ciążących  na  administracji  rządowej  oraz  samorządowej,  realizowanych                        

w  drodze  świadczenia  usług  powszechnie  dostępnych,  związanych  np.  z  ochroną  zdrowia, 

oświaty, kultury, porządku publicznego. Z kolei Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 

10  lipca  2002  r.  uznał,  że  dopiero  wykazanie,  że  wykonanie  zamówienia  będzie  godzić                             

w interes publiczny, może powodować, iż środki nań przeznaczone nie powinny być wydane, 

a  zamówienie  nie  powinno  być  udzielone.  Ponadto  nie  zawsze  interes  publiczny  musi 

przeważać nad interesem indywidualnym. Aby taka sytuacja miała miejsce, interes publiczny 

musi być na tyle istotny, że niezbędne jest jego postawienie przed indywidualnym interesem 

uczestników  postępowania.

Nie  jest  też  możliwe  na  gruncie  omawianej  przesłanki 

utożsamianie przez zamawiającego interesu publicznego z nakazem wykorzystania środków 

budżetowych  w  danym  roku  w  wielkościach  i  na  cele  przewidziane  planem  finansowym. 

Oznacza  to  tylko  przestrzeganie  zasad  dyscypliny  finansów  publicznych.  Omawiana 

przesłanka unieważnienia ze względu na nieprzewidywalny charakter wspomnianych w niej 

okoliczności  może  wystąpić  na  każdym  etapie  postępowania,  aż  do  momentu  podpisania 

umowy.  Nawet  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  i  poinformowaniu,  wykonawców 

zamawiający może - powołując się na jej wystąpienie - unieważnić postępowanie. Jak z tego 

wynika  unieważnienie  postępowania  na  gruncie  omawianej  przesłanki  może  nastąpić  ze 

względu  na  interes  publiczny,  który  sprawia,  że  dalsze  prowadzenie  postępowania  lub 

wykonanie  zamówienia  byłoby  sprzeczne  z  tym  interesem.  „Interes  publiczny,  do  którego 

odwołuje  się  art.  93  ust.  1  pkt  6  ustawy  p.z.p.,  związany  jest  z  interesem  określonej  grupy 

społecznej, pracowniczej, która może funkcjonować w normalnych standardowych warunkach 


KIO 1613/20 

również dzięki realizacji, czy też poprzez realizację określonych dostaw, czy usług albo też 

robót budowlanych.” 

Zamawiający  powinien  więc  wykazać,  że  wcześniej  czyli  w  momencie  wszczęcia 

postępowania,  nie  można  było  przy  zachowaniu  odpowiedniej  staranności  przewidzieć,  że 

zmienią  się  okoliczności,  a  w  wyniku  ich  zmiany  kontynuowanie  postępowania  i  udzielenie 

zamówienia  publicznego  nie  będzie  leżało  w  interesie  publicznym.  Zmiana  okoliczności 

powinna  mieć  przy  tym  charakter  istotny,  a  więc  znaczący  i  niebagatelny,  a  jednocześnie 

zamawiający  nie  był  w  stanie  jej  przewidzieć.  Ustawodawca  nie  wskazuje  zatem  na  samą 

możliwość  zaistnienia  zmiany  okoliczności,  ale  na  fakt  jej  rzeczywistego  wystąpienia.                                   

W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający pomimo dołożenia należytej staranności nie 

był  w  stanie  przewidzieć  w  momencie  jego  wszczęcia,  że  nastąpi  podejrzenie  naruszenia 

przepisów  prawa  karnego.  Nie  dość  bowiem,  że  zostało  wniesionych  kilka  odwołań  do 

Krajowej Izby Gospodarczej, to z uwagi na podej

rzenie naruszenia prawa konieczne stało się 

zawiadomienie organów ścigania o możliwości popełnienia przestępstwa. Również działanie 

organów ścigania w powyższym  zakresie przyczyniła się do wydłużenia procesu udzielania 

zamówienia publicznego. Wskazać bowiem należy, że Prokuratora Rejonowa dla Wrocławia 

Krzyki  Wschód  zakończyła  czynności  postępowania  przygotowawczego  i  zatwierdziła 

postanowienie Policji z dnia 25 czerwca 2019 r. o umorzeniu śledztwa w sprawie zakłócenia 

niniejszego  zamówienia  publicznego,  poprzez  wejście  w  porozumienie  z  inną  osobą,  na 

szkodę  Marszałka  Województwa  Dolnośląskiego  tj.  o  czyn  z  art.  305  ś  2  k.k.  wobec 

stwierdzenia  braku  znamion  czynu  zabronionego,  ale  w  sytuacji  gdy  samo  zawiadomienie 

zostało  złożone  przez  Zamawiającego  już  9.01.2018  r.  Jednak  i  tak,  z  uwagi  na  rażące 

naruszenia  przepisów  postępowania  karnego,  niezbędne  było  złożenie  zażalenia  na  ww. 

postanowienie,  co  nastąpiło  11.07.2019  r.  W  dniu  1.08.2019  r.  Zamawiający  został 

poinformowany,  że na  mocy postanowienia Prokuratora  z  dnia 31.07.2019  r.  uwzględniono 

złożone zażalenie i skierowano sprawę do dalszego procedowania. Uwzględnienie zażalenia 

w tym trybie potwierdziło oczywistą zasadność zaskarżenia decyzji z 25.06.2019 r. Prokuratura 

przeprowadziła  następnie  niezbędne  czynności  postępowania  przygotowawczego,  aby 

zrealizować  cele  tegoż  postępowania  określone  w  art.  297  Ś  1  pkt.  1  k.p.k.,  o  co  wnosił 

Zamawiający  w  swoim  zawiadomieniu.  Dopiero  w  dniu  10.12.2019  r.  zostało  wydane 

postanowienie o umorzeniu śledztwa na podstawie art. 1751 pkt. 2 k.p.k., tj. z uwagi na brak 

znamion  czynu  zabronionego,  a  11.12.2019  r.  zostało  zatwierdzone  przez  Prokuratora 

Prokuratury  Rejonowej  dla  Wrocławia  Krzyki-Wschód.  Postanowienie  zostało  doręczone 

Zamawiającemu  w  dniu  16.12.2019  r.  Uzasadnienie  postanowienia  o  umorzeniu  wykazało 

zbadanie przez organy postępowania przygotowawczego zgłoszonych przez Zamawiającego 

podejrzeń i wykazało ziszczenie negatywnej przesłanki procesowej uzasadniającej umorzenie 

postępowania. Postanowienie uprawomocniło się 23.12.2019r. Tym samym dopiero z tą datą 


KIO 1613/20 

ustała przeszkoda uniemożliwiająca dotychczas kontynuowanie postępowania o zamówienie 

publiczne. Odnosząc powyższe do przesłanek uzasadniających unieważnienie postępowania 

wskazać  należy,  że  Zamawiający  nie  mógł  przewidzieć,  że  nastąpi  konieczność 

zawiadomienia organów ścigania oraz nie mógł przewidzieć zakresu czasowego prowadzenia 

postępowania przez organy Prokuratury.  

Analizowany art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy pozwala na unieważnienie postępowania nawet po 

dokonanym  wyborze  najkorzystniejszej  oferty.  Nie  sposób  bowiem  wykluczyć  zaistnienia 

sytuacji, gdy na skutek nadzwyczajnych okoliczności już po wyborze najkorzystniejszej oferty 

realizacja  danego  zamówienia  byłaby  niecelowa  lub  w  skrajnych  wypadkach  wiązałaby  się                         

z wyrządzeniem szkody w mieniu publicznym. W takim przypadku zamawiający z uwagi na 

interes publiczny może dokonać unieważnienia postępowania. Może to jednak następować na 

skutek  zdarzeń  wyjątkowych  i  w  szczególnie  uzasadnionych  wypadkach.  Zamawiający 

powinien wykazać spełnienie dyspozycji przepisu art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy. Unieważnienie 

postępowania może nastąpić w każdym momencie postępowania, nawet po wyborze oferty                        

i powiadomieniu o tym wszystkich wykonawców, aż do chwili podpisania umowy w sprawie 

zamówienia publicznego. Działania samego Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu 

są  jednak  na  tyle  szybkie,  że  unieważnienie  następuje  jeszcze  przed  wyborem 

najkorzystniejszej oferty i de facto nie wiadomo, któremu z Wykonawców zostałoby udzielone 

zamówienie publiczne. 

Aby Zamawiający mógł powołać się na przesłankę unieważnienia postępowania z art. 93 ust. 

1 pkt 6 u

stawy musi udowodnić, że wcześniej, czyli w momencie wszczęcia postępowania, nie 

można było przy zachowaniu odpowiedniej staranności przewidzieć, iż nastąpi istotna zmienia 

okoliczności,  w  wyniku  której  -  kontynuowanie  postępowania  i  udzielenie  zamówienia 

publicznego nie będzie leżało w interesie publicznym. W przedmiotowym postępowaniu czas 

trwania  prac  Prokuratury  spowodował  niestety  utratę  przez  Zamawiającego  środków 

finansowych  przeznaczonych  na  realizację  zamówienia,  co  stanowi  istotną  zmianę 

okoliczno

ści, o której mowa w art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy. Jak stanowi wyrok Sądu Okręgowego 

w Warszawie z dnia  

1 grudnia 2003 r. sygn. akt V Ca 2224/03 ( ) "istotna zmiana okoliczności 

to  kategoria  obiektywna,  ściśle  powiązana  z  przedmiotem  i  terminem  wykonania  zadania 

objętego postępowaniem o zamówienie publiczne, która w określonych warunkach powoduje, 

iż  dalsze  kontynuowanie  postępowania  przetargowego  narusza  interes  publiczny,  któremu 

miało  służyć  to  postępowanie".  Utrata  środków  finansowych  spowodowana  działaniami 

organów  ścigania  to  właśnie  kategoria  obiektywna  o  istotnym  znaczeniu  dla  postępowania                     

o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Zachwianie  się  źródła  finansowania,  przy 

jednoczesnym zachowaniu pełnej wartości zamówienia, będzie skutkowało niedomknięciem 

finansowym  zamówienia  publicznego,  czyli  brakiem  środków  na  regulowanie  zobowiązania 

wobec  Wykonawcy.  Nieoczekiwane  nieprzyznanie  środków  na  finansowanie  zamówienia 


KIO 1613/20 

spowodowało zburzenie struktury finansowania, brak środków i w konsekwencji uniemożliwiło 

podpisanie umowy o udzielenie zamówienia publicznego na realizację kontraktu. Jak wynika 

z  wcześniejszego  opisu  stanu  faktycznego  dotyczącego  finansowania  zamówienia 

publicznego to nie sam Zamawiający ograniczył stan posiadanych przez  siebie środków na 

realizację  zamówienia.  Pozbawienie  Zamawiającego  kwoty,  jaką  może  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  przedmiotowego  zamówienia  wynika  z  decyzji,  której  Zamawiający  się  nie 

spodziewał się i na którą nie miał i nie ma żadnego wpływu. Co istotne decyzja ta warunkuje 

możliwość udzielenia zamówienia i jego realizacji. Niewątpliwie więc w dacie unieważnienia 

postępowania  zamawiający  nie  posiada  środków  umożliwiających  zawarcie  umowy                                             

o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Nawet  jeśli  Zamawiający  poczyni  oszczędności                              

w  innych  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  to  na  dzień  unieważnienia 

przedmiotowego postępowania mają one charakter hipotetyczny. Ponadto brak podstaw do 

p

rzyjęcia, że w każdym z nich zostanie dokonany wybór oferty z ceną przyjętą jako podstawa 

kalkulacji  szacunkowej  wartości  zamówienia.  Przywołać  trzeba  możliwość  złożenia                        

w  tych  postępowaniach  oferty,  której  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  lub  oferujących  cenę  rażąco  niską  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia,  co  w  obu  przypadkach  niesie  skutek  niedopuszczalności  wyboru  takiej  oferty. 

Zatem na dzień unieważnienia postępowania Zamawiający nie dysponuje rezerwą finansową 

umożliwiającą mu zawarcie umowy z wybranym w procesie wyboru najkorzystniejszej oferty, 

Wykonawcą. Zamawiający zobowiązany jest do działania na podstawie przepisów prawa oraz 

w  jego  granicach,  co  ma  znaczenie  w  kontekście  dysponowania  środkami  publicznymi                                    

i  rygorów  ustawy  o  finansach  publicznych.  Pozbawienie  Zamawiającego  środków  na 

finansowanie zamówienia ma charakter wyjątkowy, a tym samym nieprzewidywalny. Kategoria 

przewidywalności  referuje  się  bowiem  do  zwykłych  warunków  prowadzenia  działalności,                              

w których czynniki zewnętrzne nie mają przesadzającego wpływu na wykonanie zamierzonych 

planów.  Zamawiający  wszczynając  postępowanie  działał  mając  zagwarantowane  środki                           

w budżecie Regionalnego Programu Operacyjnego, a więc mógł racjonalnie przypuszczać, że 

w  wyniku  rozstrzygnięcia  postępowania  będzie  mógł  zrealizować  zamierzoną  inwestycję. 

Jednocześnie  podkreślenia  wymaga,  że  ponowne  przyznanie  środków  finansowych                                      

w  przedmiotowym  zakresie  miało  miejsce  w  2018  r.  i  2019  r.  Zamawiający  dokładał  więc                             

w tym względzie należytej staranności zapewniając źródło finansowania zamówienia pomimo 

przedłużających  się  działań  Prokuratury  uniemożliwiających  prowadzenie  postępowania. 

Ostatecznie jednak  zaistniała przesłanka związana  z istotną  zmianą okoliczności, której nie 

można było przewidzieć. 

W  polskim  prawie  nie  ma  jednolitej  definicji  interesu  publicz

nego.  W  systemie  zamówień 

publicznych interes publiczny należy wiązać z funkcjami i zadaniami jakie ustawodawca stawia 

podmiotom wydatkujących środki publiczne. Należą do nich racjonalne, efektywne i skuteczne 


KIO 1613/20 

wydatkowanie  środków  publicznych  na  zadania  publiczne,  zagwarantowanie  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  na  rynku,  zapobieganie  korupcji                                          

w  zamówieniach  publicznych,  kształtowanie  właściwych  wzorów  zachowań  rynkowych 

zarówno przez wykonawców jak i zamawiających, ochrona podmiotów działających na rynku 

zamówień  publicznych  poprzez  przyjmowanie  przez  instytucje  zamawiającego  jasnych                                 

i  przejrzystych  zasad  udzielania  zamówień  publicznych.  Realizacja  powyższych  funkcji 

systemu  zamówień  publicznych  to  realizacja  interesu  publicznego.  Podkreślenia  w  tym 

miejscu  wymaga,  że  instrumentalne  traktowanie  zamówień  publicznych  przez  podmioty 

publiczne  jako  narzędzia  do  wydatkowania  środków  publicznych  bez  uwzględnienia  celów,                        

w tym przede wszystkim, zwiększania konkurencyjności na rynku, kształtowania pozytywnych 

zachowań,  odpowiedzialności  i  równowagi  kontraktowej  obu  stron  postępowania 

przetargowego,  godzi  w  nadrzędne  i  docelowe  zasady  systemu  zamówień  publicznych. 

System zamówień publicznych nie może być traktowane przez podmioty wydatkujące środki 

publiczne  wyłącznie  jako  instrumentalne  narzędzie  do  realizacji  zmiennych  interesów 

zamawiających. Stabilność decyzji podmiotów realizujących zadania publiczne w trybie ustawy 

sprzyja  rozwojowi  współpracy  z  podmiotami  prywatnymi  przy  realizacji  zadań  publicznych,                           

a tym samym przekłada się na konkurencyjność i stymulacje rozwój gospodarczy. 

Podtrzymując  dotychczasowe  poglądy  orzecznictwa  dotyczące  braku  tożsamości  interesu 

publicznego  z  interesem  zamawiającego,  wskazać  trzeba,  że  nie  mają  one  zastosowania                                

w  okolicznościach  niniejszego  postępowania.  Stwierdzenie  istnienia  lub  braku  spełnienia 

przesłanek  do  unieważnienia  postępowania  jest  badane  ad  casum  w  okolicznościach 

konkretnego  przypadku.  Zdaniem  Zamawiającego  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia 

public

znego  ze względu  na  brak  środków  nie jest możliwe. Wskazać trzeba,  że  zaciąganie 

przez  Zamawiającego  zobowiązania,  z  którego  na  dzień  jego  podjęcia  nie  mógłby  się 

wywiązać  przeczy  interesowi  publicznemu  wprost.  Interes  publiczny  winien  być  oceniany                           

z uwzględnieniem sytuacji finansowej województwa jako jednostki samorządu terytorialnego i 

uwarunkowanej nią możliwości realizacji przedsięwzięcia. Nie można pominąć, że art. 93 ust. 

1 pkt 6 ustawy pozwala na unieważnienie postępowania jeśli prowadzenie postępowania lub 

wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym. Przesłanka ta opisana została z użyciem 

funktora alternatywy  rozłącznej  "lub",  do  jej  ziszczenia wystarczające  jest  ziszczenie jednej                       

z opisanych sytua

cji albo obu z nich. Zatem dalsze prowadzenie o postępowania, z uwagi na 

brak środków umożliwiających sfinansowanie wykonania umowy, jest z interesem publicznym 

sprzeczne. Teza zawarta 

w uchwale Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 marca 1997 r., sygn. 

W/96 - 

wielokrotnie podnoszona w orzecznictwie KIO, głosi "za interes publiczny należy bez 

wątpienia uznawać korzyści uzyskiwane w wyniku realizacji przedsięwzięć służących ogółowi 

w  zakresie  zadań  ciążących  na  administracji  rządowej  oraz  samorządowej,  realizowanych                       

w  drodze  świadczenia  usług  powszechnie  dostępnych,  związanych  np.  z  ochroną  zdrowia, 


KIO 1613/20 

oświaty, kultury, porządku publicznego" Uznać zatem trzeba, że interes publiczny wyraża się 

przede  wszystkim   

w  bezpieczeństwie  finansowym  samorządu  województwa,  którego 

zachwiane  powodować  będzie  zagrożenie  zaniechania  wykonania  innych  obowiązków 

ciążących  na  Województwie  Dolnośląskim,  a  wyrażonym  wprost  w  ustawie  o  samorządzie 

województwa. Korzyści uzyskane w wyniku wykonania zamówienia w danych w wyjątkowych 

okolicznościach  niniejszego  postępowania  nie  mogą  przeważać  nad  koniecznością 

zapewnienia  stabilności  finansowej  Województwa  Dolnośląskiego.  Zamawiający  zwraca 

uwagę, że prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz wykonywanie 

umów w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi celu samego w sobie, który może być 

postrzegany  w  oderwaniu  od  szerszego  kontekstu.  Zamawiający  udzielając  zamówień 

gospodarują, co do zasady środkami publicznymi, służącymi zaspokojeniu potrzeb szerszej 

zbiorowości, następuje to jednak w ramach realizacji budżetu państwa lub budżetu jednostki 

samorządu  terytorialnego.  Uznać  zatem  należy,  że  wobec  zaistniałych  wyjątkowych 

okoliczności, unieważnienie postępowania mieści się w interesie publicznym. Sprzyja bowiem 

zachowaniu  bezpieczeństwa  finansowego  Województwa  Dolnośląskiego  oraz  pozwala  na 

realizację  innych  zamówień,  możliwych  do  wykonania  w  aktualnej  sytuacji  finansów 

publicznych. 

Podkreślenia  także  wymaga,  że  ewentualny  zakup  produktu,  który  z  uwagi  na  nieustający 

rozwój  technologii  informatycznych  uznać  należy  na  przestarzały,  również  narusza  interes 

publiczny. Aktualnie bowiem za porównywalną kwotę środków, przy założeniu ich przyznania 

przez  RPO,  Zamawiający  kupiłby  rozwiązanie  pojemnościowa  większe  oraz  dużo 

wydajniejsze.  W  ostatnich  trzech  latach  mocno  rozwinęła  się  technologia  dysków 

półprzewodnikowych  Solid-State  Drive  SSD,  które  są  dużo  szybsze  i  mniej  awaryjne  od 

standardowych dysków twardych Hard Disk Drive HDD. Przemawia za tym popularyzacja w 

macierzach dyskowych standardu NVMe, który powoli wypiera starsze technologie typu SATA 

lub SAS. Cena pamięci NAND, która jest wykorzystywana do produkcji dysków SSD spadła 

na przestrzeni ostatnich 3 lat o około 60% co przełożyło się na duży spadek cen dysków SSD 

na rynku. Zmianie uległy także trendy w budowie centrów danych i procesie ich rozbudowy. 

Obecnie  popularnym  trendem  są  zakupy  urządzeń  hiperkonwergentnych.  Urządzenia 

hiperkonwergentne  zapewniają  większą  elastyczność,  skalowalność  oraz  są  prostsze                             

w zarządzaniu i serwisowaniu. W interesie publicznym, które to pojęcie również funkcjonuje                      

w  Pomocy  Technicznej  RPO  WD,  nie  byłoby  zatem  nabywanie  sprzętu  technologicznie 

przestarzałego po cenie znacząco wyższej, która obowiązywała przed 3 laty. 

Orzecznictwo  KIO  wskazuje,  że  każda  decyzja  zamawiającego  skutkująca  unieważnieniem 

postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  6  ustawy  winna  zawierać  uzasadnienie, 

wykazanie korzyści wynikających  z jej podjęcia,  sposobu ochrony interesu publicznego, jak 

również  wykazanie,  że  przyjęta  strategia  działania  przewyższa  interes  indywidulany 


KIO 1613/20 

przedsiębiorcy  i  nie  stoi  w  sprzeczności  z  funkcjami  systemu  zamówień  publicznych.                                 

W przypadku pr

zesłanki unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy, 

należy  zbadać  czy  udzielenie  danego  zamówienia  w  dalszym  ciągu  leży  w  interesie 

publicznym.  Przy  czym  nie  chodzi  tu  o  udzielenie  zamówienia  danemu  wykonawcy,  ale 

generalnie  o  udz

ielenie tego zamówienia jakiemukolwiek wykonawcy.

„Na rynku  zamówień 

publicznych, zdarzają się przypadki tzw. zamówień zawieszonych, czyli formalnoprawnie nie 

zakończonych, ale też bez możliwości zawarcia umowy. 

Brak możliwości zawarcia umowy wynika z braku środków lub ze zmiany potrzeb, które leżały                      

u  podstaw  wszczęcia  danego  postępowania.  Oczywistym  jest,  iż  przepisy  prawa  nie  mogę 

zezwalać zamawiającym na samowolne i dowolne unieważnienia postępowań w sytuacji, gdy                      

z  różnych  względów  dane  postępowanie  nie  leży  w  interesie  zamawiającego.  Ale  gdy,  ten 

interes  zamawiającego  jest  tożsamy  z  interesem  publicznym,  a  udzielenie  zamówienia 

godziłoby  w  ten  interes  publiczny,  należy  dane  postępowanie  unieważnić,  temu  zadaniu 

właśnie  służy  przesłanka  unieważnienia  postępowania  z  art.  93  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp.”                      

W  przypadku  przedmiotowego  zamówienia  publicznego  Zamawiający  wykazał,  że 

bezsprzecznie  zaistniały  przesłanki  jego  nieważnienia  we  wskazanym  trybie.  Zaistniały 

bowiem  okoliczności,  których  nie  dało  się  wcześniej  przewidzieć  i  to  okoliczności  istotne, 

wskazujące,  że  prowadzenie  postępowania  lub  udzielenie  zamówienia  nie  leży  w  interesie 

publicznym.” 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Jak  podał  w  sposób  syntetyczny  zamawiający  w  pierwszym  zdaniu  swojego 

zawiadomienia  o  unieważnieniu  postępowania  powodem  decyzji  zamawiającego  było 

ograniczenie  środków  przeznaczonych  przez  Regionalny  Program  Operacyjny  WD  dla 

Wydziału Informatyki w budżecie na 2020 r. oraz wobec niemożności realizacji  zakupu (…)                               

w 2017 r., 2018 r. i 2019 r. z przyczyn niezależnych od Zamawiającego, jak i braku realizacji 

projektów,  w  ramach  których  zakup  systemu  miał  zostać  sfinansowany,  stwierdza  się  brak 

środków finansowych na zakup kopii zapasowych i archiwizacji.” 

Ograniczenie środków przeznaczonych przez Regionalny Program Operacyjny WD dla 

Wydziału Informatyki w budżecie na 2020 rok wynikać ma z Uchwały Nr WD 1499/VI/ Zarządu 

Województwa  Dolnośląskiego  z  dnia  3  grudnia  2020  r.,  zgodnie,  z  którą  na  projekt 

RPDS.11.01.00-02-0039/19  przyznano  12 163 

840  zł,  która  to  kwota,  jak  wskazał 

zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, „nie dotyczy tylko Wydziału Informatyki UMWDS”.  


KIO 1613/20 

Podnieść  jednak  należy,  że  powyższa  Uchwała  stanowi  „odpowiedź”  na  „Wniosek                           

o  dofinansowanie  projektu  z  Pomocy  Technicznej  Regionalnego  Programu  Operacyjnego 

Województwa  Dolnośląskiego  2014-2020  (złożony  30  października  2019  r.),  tj.  projektu                             

nr  RPDS.11.01.00-02-0039/19

,  w  którym  wnioskowano  –  pkt  7  „Planowane  koszty/wydatki                      

w ramach projektu

” – w pozycji „Koszty organizacyjne, techniczne i administracyjne” o kwotę 

1,5 mln zł w 2020 roku, jak i o taką samą kwotę w dwóch kolejnych latach (łącznie 4 mln zł                     

w okresie 2020-2022). 

Sam zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał: „O tym, jakie środki w danym 

roku  RPO  przekazuje  na  Pomoc  Techniczną  realizowaną  przez  Wydział  Informatyki  nie 

decyduje Zamawiający jako Województwo Dolnośląskie, ale Województwo Dolnośląskie jako 

Instytucja Zarządzająca w konsekwencji wniosku o dofinansowanie składanego przez Wydział 

Zarządzania Finansowego RPO.”  

Nie sposób założyć, że wniosek został opracowany bez udziału „Zamawiającego jako 

Województwa  Dolnośląskiego”  –  bez  udziału  realizującego  Pomoc  Techniczną  Wydziału 

Informatyki w oderwaniu od potrzeb znanych temu Wydziałowi. 

Innymi  słowy,  to,  że  środki  na  potrzeby  postępowania  nie  zostały,  wzorem  lat 

poprzednich, 

„zarezerwowane”  (tak  sformułował  to  zamawiający  w  odniesieniu  do  środków                     

z 2018 i 2019 r. 

– „Środki rezerwowane na potrzeby postępowania musiały być każdorazowo 

zwracane z uwagi na brak ich wykorzystania

.” – str. 8 odpowiedzi na odwołanie drugi akapit), 

także w 2020 roku należy przypisać zamawiającemu skoro we wniosku uwzględniono jedynie 

1,5 mln zł, tj. kwotę, którą sam zamawiający ocenia jako niewystarczającą („Aktualnie ilość 

środków (…) na rzecz zamówień informatycznych jest niewystarczająca.” – str. 8 odpowiedzi 

na odwołanie drugi akapit).  

Nie  może  zatem  twierdzić  zamawiający,  że  ograniczenie  środków,  co  stało  się 

powodem  unieważnienia  postepowania,  jest  okolicznością,  której  nie  mógł  wcześniej 

przewidzieć.  

Przesądza  to  o  braku  przesłanki  niemożności  wcześniejszego  przewidzenia 

wystąpienia  istotnej  zmiany,  o  której,  obok  wystąpienia  istotnej  zmiany  i  braku  interesu 

publicznego, mowa w przepisie art. 96 ust. 1 pkt 6) ustawy Pzp. 

Tym  samym  decyzję  zamawiającego  o  unieważnieniu  postepowania  z  dnia                                         

3  lipca  2020  r.  skład  orzekający  Izby  uznał  za  podjętą  z  naruszeniem  art.  93  ust.  1  pkt  6) 

ustawy Pzp. 

Nawiązując  dodatkowo  do  oceny  zamawiającego,  iż  „Nieoczekiwane  nieprzyznanie 

środków na finansowanie zamówienia spowodowało zburzenie struktury finansowania, brak 

środków  i  w  konsekwencji  uniemożliwiło  podpisanie  umowy  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na realizacje kontraktu.

” – str. 18 odpowiedzi na odwołanie zdanie drugie, skład 


KIO 1613/20 

orzekający  Izby  zauważa,  że  nieoczekiwanym  byłoby  raczej  przyznanie  środków                                         

w wystarczającej wysokości, pomimo iż o taką wysokość dofinansowania nie wnioskowano. 

Ze  względu  na  powyższe,  inne  poruszane  przez  zamawiającego  kwestie  (brak 

możliwości kontynuowania postępowania do grudnia 2019 roku z przyczyn niezależnych od 

zamawiającego,  a  związanych  z  działaniami  organów  ścigania,  ocena  zamawiającego                               

co  do 

możliwości  zakupu  obecnie  „rozwiązań  pojemnościowo  większych  oraz  dużo 

wydajniejszych

”,  rozbudowa  obecnego  systemu    do  tworzenia  kopii  zapasowych                                     

w następstwie zakupu z 2018 roku, odstąpienie w 2018 roku od pierwotnej koncepcji biorącej 

pod  uwagę  umieszczenie  systemu  w  Zapasowym  Centrum  Przetwarzania  Danych,  dalsze 

ograniczenie  środków  w  związku  ze  zwiększonymi  wydatkami  na  „usuwanie  skutków 

epidemii

”) pozostają bez znaczenia, tym bardziej, że to nie one zostały wskazane jako powód 

unieważnienia postępowania. 

Uzupełniająco  skład  orzekający  Izby  wskazuje,  że  zamawiający  ani  w  decyzji                                 

o unieważnieniu postępowania, ani w odpowiedzi na odwołanie, ani na rozprawie nie twierdził, 

że realizacja przedmiotu zamówienia, objętego toczącym się od 2017 roku postępowaniem, 

jest już zbędna. 

Podkreślić  należy,  że  zamawiający  nie  wskazał  (tym  bardziej  nie  wykazał)  na  czym 

polega związek rozbudowy obecnego systemu do tworzenia kopii zapasowych z przedmiotem 

zamówienia postępowania ogłoszonego w 2017 rojku, tj. czy i z jakich względów  zakup ten 

powoduje, że dalsze prowadzenie postępowania z 2017 roku nie leży w interesie publicznym.  

Podkreślić także należy, że zamawiający, twierdząc, że „aktualnie za te same środki, 

przy założeniu ich przyznania przez RPO, Województwo kupiłoby rozwiązanie pojemnościowo 

większe  oraz  wydajniejsze,  nie  twierdził  jednocześnie,  że  rozwiązanie  opisane  w  SIWZ 

postępowanie  z  2017  roku  nie  jest  już  w  stanie  spełnić  celu,  dla  którego  postępowanie  to 

zostało przez niego wszczęte.  

Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby orzekł jak w sentencji. 


KIO 1613/20 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp,                    

§  3  pkt  1)  lit.  a)  oraz  pkt  2)  lit.  b)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia                                                

15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 

kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.                      

poz. 972). 

Przewodniczący: 

..……………………………………...