KIO 1576/20 POSTANOWIENIE dnia 5 sierpnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 05.10.2020

POSTANOWIENIE 

z dnia 5 sierpnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:   Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Ernest Klauziński 

Daniel Konicz 

Protokolant: Piotr Cegłowski 

po  rozpozna

niu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego 5 sierpnia 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej 10 lipca 2020 r. 

przez 

wykonawcę: Comarch Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. E-szpital – stworzenie cyfrowego 

systemu  informacji  telemedycznej,  gromadzenia,  przetwarzania,  archiwizacji  danych 

dla Brzeskiego  Centrum  Medycznego  w Brzegu 

–  czwarte  postępowanie  (nr  postępowania 

ZAM. 272.1.1.2020) 

prowadzonym 

przez zamawiającego: Powiat Brzeski z siedzibą w Brzegu 

przy  udziale  wykonawców  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Odwołującego: 

A. 

Asseco Healthcare sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu  

B. 

Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  13500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie 

–  w  terminie 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu


U z a s a d n i e n i e 

Powiat  Brzeski  z  siedzibą  w  Brzegu  {dalej:  „Zamawiający”}  prowadzi  na podstawie 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. Dz.  U.  z  2019  poz. 

1843  ze  zm.)  {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub „pzp”}  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  usługi  pn. E-szpital  –  stworzenie 

cyfrowego  systemu  informacji  telemedycznej,  gromadzenia,  przetwarzania,  archiwizacji 

danych  dla  Brzeskiego  Centrum  Medycznego  w Brzegu 

–  czwarte  postępowanie 

(nr 

postępowania  ZAM.  272.1.1.2020).  Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  30  czerwca  2020  r. 

zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  nr  2020/S_124  pod  poz. 

303390.  Wa

rtość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

10 lipca 2020 r. 

Comarch Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie {dalej: „Odwołujący”} 

wniósł  w stosownej formie  elektronicznej  odwołanie  od  postanowień  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  {dalej:  „SIWZ”}  szczegółowo  wskazanych  w  odwołaniu,  zarzucając 

Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp {jeżeli poniżej nie wskazano 

inaczej}:  

1.  Art.  29  ust.  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  opis  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

utrudniający  uczciwą konkurencję oraz  prowadzący  do  preferowania jednego podmiotu 

funkcjonującego  na  rynku  poprzez  zastosowanie  w  załączniku  nr  12  do  SIWZ 

stanowiącego  „Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia”  opisu  macierzy  dyskowej 

zastosowaniem  kombinacji  parametrów  wskazujących  na  konkretne  urządzenie 

tj. macierz  firmy  HUAWEI  z  rodziny  Huawei  OceanStor  2600  v3,  co  narusza  zasady 

uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców. 

2.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  29  ust.  1  i  2  i 

art.  25  ust.  1  pkt  2  oraz  §  13  ust.  1  pkt  1 

ro

zporządzenia  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający 

od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  –  przez  opisanie:  próbki 

systemu  w 

sposób  nieuzasadniony  i  ograniczający  konkurencję  oraz  możliwość 

uzyskania  zamówienia,  sposobów  prezentacji  wymogów,  jak  również  przedmiotu 

zamówienia  w sposób  ograniczający  uczciwą  konkurencję  oraz  niejednoznacznie 

i nieprecyzyjnie,  w 

szczególności  bez  podania  szczegółowego  scenariusza  weryfikacji 

próbki  w  zakresie  funkcjonalności,  których  zaprezentowania  będzie  wymagał 

Zamawiający,  co  utrudnia  wykonawcy  określenie,  jakie  są  wymagania  Zamawiającego 

stosunku  do  prezentowanego  systemu  oraz  umożliwia  Zamawiającemu  wpływ  na 

ocenę  spełniania  wymagań  oraz  określenia  zadania  testowego  w  sposób  preferujący 


określonych wykonawców. 

3.  Art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 w zw. z art. 5 i 353

 Kodeksu cywilnego 

(dalej: „kc”) oraz 

art.  471 

kc,  art.  473  §  1  kc  oraz  art.  483  kc  i  484  kc  –  przez  ukształtowanie  treści 

przyszłego  stosunku  zobowiązaniowego  w  sposób  naruszający  jego  właściwość 

(naturę),  bezwzględnie  obowiązujące  przepisy  prawa  i  równowagę  stron,  a  także 

prowadzący do nadużycia przez Zamawiającego jego prawa podmiotowego, jak również 

przez  wykorzystanie  pozycji  dominującej  organizatora  przetargu  i  uprzywilejowanie 

pozycji Zamawiającego wobec wykonawcy, przejawiające się w szczególności poprzez: 

a) 

niewprowadzenie  w  §  13  ust.  1  i  2  wzoru  umowy  górnego  limitu  kar  umownych 

za 

opóźnienie  w  realizacji  przedmiotu  umowy  w  wysokości  nieprzekraczającej  kary 

umownej  z  t

ytułu  odstąpienia  od  umowy  zastrzeżonej  w  §  13  ust.  1  pkt  4  i  5  wzoru 

umowy; b) uregulowaniu we wzorze umowy w § 13 ust. 1 pkt 1 i 2 rażąco wygórowanych 

kar umownych, 

c) wprowadzenie w § 13 wzoru umowy zapisów, zgodnie z którymi kary 

umowne podle

gają kumulacji, d) wprowadzenie w § 13 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 wzoru umowy 

zapisów,  zgodnie  z  którymi  kara  umowna  obejmuje  odpowiedzialność  za  opóźnienie 

w

zględem  terminów  oznaczonych  w  §  6  wzoru  umowy  oraz  względem  szczegółowych 

terminów  wskazanych  w  §  4,  a  nie  za  zwłokę,  co  powoduje,  że  wykonawca  ponosić 

będzie  ryzyko  zapłaty  kar  umownych  nawet  w  sytuacjach,  w  których  opóźnienie  nie 

będzie wynikiem okoliczności leżących po stronie wykonawcy, a nawet będzie wynikiem 

okoliczności,  które  będą  leżeć  po  stronie  Zamawiającego,  jak  również  wykonawca 

ponosić  będzie  ryzyko  zapłaty  kar  umownych  w  przypadku  naruszenia  każdego 

ze szcze

gółowych terminów  wskazanych w § 4 wzoru umowy, nawet  w przypadku gdy 

nie będzie to miało istotnego wpływu na realizację zamówienia, w szczególności nawet 

w  razie  dochowania  końcowego  terminu  wykonania  zamówienia  określonego  w  §  6 

wzoru umowy. 

Ponadto  w  uzasadnieniu  sprecyzowano  dodatkowo  zarzuty  przez  podanie 

okoliczności  faktycznych  i  prawnych,  które  według  Odwołującego  uzasadniają  wniesienie 

odwołania. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania zmian SIWZ szczegółowo wskazanych w uzasadnieniu odwołania. 

3  sierpnia  2020  r. 

wpłynęło  do  Izby  pismo  Odwołującego,  w  którym  oświadczył, 

że wycofuje powyższe odwołanie i w związku z tym wnosi o zwrot 90% uiszczonego wpisu.  

W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 


Skuteczne  skorzystanie  przez  którąkolwiek  ze  stron  postępowania  odwoławczego 

przysługującej  jej  tzw.  czynności  dyspozytywnej  (czyli  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

odwołania  przez  zamawiającego  lub  cofnięcia  odwołania  przez  odwołującego,  względnie 

uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez 

odwołującego)  powoduje  zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego 

rozpoznania zarzutów odwołania. 

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli 

cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. 

Od

wołujący  skorzystał  z  przysługującego  mu  uprawnienia  i  skutecznie  wycofał 

uprzednio  wniesione  odwołanie,  co  nastąpiło  przed  otwarciem  posiedzenia  w  tej  sprawie 

odwoławczej.  

Z  tych  względów  –  działając  na  podstawie  art.  187  ust.  8  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  –  Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  na 

posiedzeniu z udziałem Stron i Przystępujących. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust. 

8 zd. 

2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. 2018 r. 

poz. 972)

, nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.