KIO 1567/20 WYROK dnia 13 sierpnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 05.10.2020

KIO 1567/20 

Sygn. akt: KIO 1567/20 
 

WYROK 

z dnia 13 sierpnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:   Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:   

Klaudia Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 sierpnia 

2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu    10  lipca  2020  r.  przez  wykonawcę                                     

LEK  S.A.,  ul.  Podlipie  16,  95-

010  Stryków  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  Wojewódzki  Szpital  Zespolony  im.  L.  Rydygiera  w  Toruniu,                                             

ul. Św. Józefa 53-59, 87-100 Toruń 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę LEK S.A., ul. Podlipie 16, 95-010 Stryków i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  LEK  S.A.,                               

ul. Podlipie 16, 95-

010 Stryków tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  LEK  S.A.,  ul.  Podlipie  16,  95-010  Stryków  na  rzecz 

zamawiającego  Wojewódzkiego  Szpitala  Zespolonego  im.  L.  Rydygiera                             

w Toruniu, ul. Św. Józefa 53-59, 87-100 Toruń kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy 

tysi

ące sześćset złotych zero groszy) z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


KIO 1567/20 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2019  poz.  1843) 

na  niniejszy  wyrok  w  terminie 7 dni  od  dnia jego doręczenia 

prz

ysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Toruniu. 

Przewodniczący:  …………………………………... ……..
 


KIO 1567/20 

U z a s a d n i e n i e 

W  odniesieniu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Dostawa 

leków do Aptek Szpitalnych – 80 zadań”, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego 

przez Wojewódzki  Szpital  Zespolony  im.  L.  Rydygiera,  87-100 Toruń,  ul.  Św.  Józefa 53-59 

(dalej „zamawiający”) wykonawca Lek S.A., 95-010 Stryków, Podlipie 16 (dalej „odwołujący”) 

złożył odwołanie w pakietach: 8, 19, 38 wobec: 

  uznaniu  wezwania  z    22.06.2020  r.  umieszczonego  przez  zamawiającego  na  platformie 

zakupowej  (dalej  „platforma”)  za  złożone  i  doręczone  w  sposób  skuteczny  odwołującemu, 

pomimo,  iż  odwołujący  nie  otrzymał  żadnego  automatycznego  powiadomienia  na  maila  jak 

dotychczas z platformy o dodaniu przez zamawiającego nowego wezwania na platformie i tym 

samym uznaniu, że odwołujący nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, 

  zaniechaniu wezwania do przedłużenia okresu ważności wadium w trybie art. 85 ust. 4 ustawy 

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843) [dalej 

„ustawa Pzp”], 

  odrzuceniu oferty odwołującego w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp, 
  zaniechaniu  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  odwołującego  pomimo,  że  oferta  ta  jest 

najkorzystniejsza i nie podlega odrzuceniu.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 10b oraz 36 ust. 1 pk

t 7 ustawy Pzp w zw. z art. 61 § 1 

i  2 KC  i  art.  5 i  6  KC,  poprzez  uznanie,  że wezwanie do  wyrażenia zgody  na  przedłużenie 

terminu związania ofertą o kolejne 60 dni z 22.06.2020 r. w trybie art. 85 ust. 2 ustawy Pzp 

umieszczone  przez  zamawiającego  na  platformie  bez  otrzymania  przez  wykonawcę 

22.06.2020  r.  żadnego  automatycznego  powiadomienia  od  platformy  na  adres  mailowy: 

[email protected]

(tak  jak  miało  to  miejsce  przy  dotychczas  prowadzonej 

kore

spondencji  z  zamawiającym)  i  że  odwołujący,  nie  składając  stosownego  oświadczenia                  

w  terminie  do  26.06.2020  r.  nie  wyraził  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą                             

i przedłużenie ważności wadium, co skutkowało odrzuceniem jego oferty na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp., 

art. 85 ust. 2 i 4 ustawy Pzp, gdyż wezwanie z 22.06.2020 r. było niepełne i wadliwe w treści, 

zabrakło  bowiem  w  nim  podstawy  prawnej  z  art.  85  ust.4  ustawy  Pzp,  tj.  zamawiający 

za

niechał wezwania odwołującego do jednoczesnego przedłużenia okresu ważności wadium, 

a  bez  przedłużenia  okresu  ważności  wadium  nie  jest  dopuszczalne  przedłużenie  terminu 

związania ofertą – wezwanie z 22.06.2020 r. było obarczone nieusuwalną wadą prawną, 

3.  art.  89  ust.  1  pkt  7a  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp,  poprzez  naruszenie  zasady 


KIO 1567/20 

prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji, 

równego  traktowania  wykonawców,  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności                                          

i przejrzystości w związku z bezpodstawnym i bezzasadnym odrzuceniem oferty odwołującego 

pomimo, że nie zaszły przesłanki do odrzucenia oferty na ww. podstawie,  

4.  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej  oferty  odwołującego  pomimo,  że  oferta  tego  wykonawcy  jest 

najkorzystniejsza w niniejszym postępowaniu (w ww. pakietach) i nie podlega odrzuceniu na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie 

zamawiającemu:  

unieważnienia czynności  wezwania  wykonawców  do  przedłużenia terminu związania ofertą                   

i powtórzenie tej czynności, wzywając jednocześnie do przedłużenia okresu ważności wadium, 

przy jednoczesnym przyjęciu oświadczenia odwołującego z 07.07.2020 r. o wyrażeniu zgody 

na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenia  okresu  ważności  wadium  z  datą 

obowiązywania od 26.06.2020 r. wysłanego do zamawiającego 07.07.2020 r., alternatywnie 

wezwanie  tylko  odwołującego  do  przedłużenia  terminu  związania  ofertą  z  jednoczesnym 

przedłużeniem okresu ważności wadium z datą obowiązywania od 26.06.2020 r., 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz  przywrócenie  go  do 

postępowania,  poprzez  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem                          

w szczególności oferty odwołującego, 

wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Wniósł także o dopuszczenie w poczet materiału dowodowego dowodów załączonych 

do  odwołania  oraz  zasądzenie  na  jego  rzecz    kosztów  postępowania  w  tym  kosztów 

zastępstwa procesowego, zgodnie z fakturą przedłożoną na rozprawie. 

Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny. 

W dniu 30 kwietnia 2020 r. ukazała się na platformie informacja z otwarcia ofert, z której 

wynikało, że w zakresie pakietu nr 8,19 i 38, oferta odwołującego plasowała się na 1 pozycji 

w stosunku do ofert konkurencji. 

W  dniu  2  lipca  2020  r.  odwołujący  otrzymał  od  zamawiającego  zawiadomienie                                

o  odrzuceniu  jego  oferty 

–  zamawiający  jako podstawę prawna  odrzucenia wskazał  art.  89          

ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp oraz wskazał, że w dniu 22.06.2020 r. na podstawie art. 85 ust.2 

ustawy Pzp wezwano odwołującego do przedłużenia terminu związania ofertą o kolejne 60 

dni,  jednak  w  wyznaczonym  terminie,  tj.  do  dnia  26.06.2020  r.  odwołujący  nie  złożył 

stosownego oświadczenia i nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. 


KIO 1567/20 

Odwołujący  oświadczył,  że  22.06.2020  r.  nie  otrzymał  z  platformy  żadnego 

powiadomienia  o  dodaniu  przez  zamawiającego  na  platformie  nowego  wezwania  dla 

odwołującego na adres email podany przy rejestracji i tworzeniu konta na platformie, tj. adres 

mailowy: 

[email protected]

(tak  jak  miało  to  miejsce  przy  dotychczas 

prowadzonej korespondencji z zamawiającym).  

Oświadczył  także,  że  o  pojawieniu  się  wezwania  z  22.06.2020  r.  na  platformie                        

i  o  upływie  terminu  wyznaczonego  przez  zamawiającego  na  złożenie  oświadczenia                                  

o przedłużeniu terminu związania ofertą do 26.06.2020 r. odwołujący dowiedział się formalnie 

dopie

ro z informacji o odrzuceniu jego oferty z postępowania z 2 lipca 2020 r., a o pojawieniu 

się tejże informacji na platformie dostał tym razem powiadomienie na maila. 

Uzupełnił, że ostatnie powiadomienia od platformy na ww. adres mailowy o pojawieniu 

się  na  platformie  nowej  korespondencji  od  zamawiającego  otrzymał  14.05.2020  r.                                            

i 17.06.2020 r. 

Podał,  że  wysłał  zgłoszenie  numer  61768  do  platformy  Open  Nexus  i  zwrócił  się                           

z  prośbą  o  sprawdzenie  czy  powiadomienie  o  załączeniu  wiadomości  z  22.06.2020  r.  o  

10:48:42  zostało  przesłane  na  adres 

[email protected]

(  dowód:  załącznik                         

nr 7- 

zgłoszenie nr 61768 do Open Nexus).  

Podał dalej, że platforma w odpowiedzi przyznała: „Akurat to jedno powiadomienie nie 

zostało na Państwa adres mailowy wygenerowane. Oczywiście, wiadomość jest dostępna na 

koncie  po  zalogowaniu  jednak  powiadomienia  mailowego  zabrakło.  Jeszcze  nie  wiemy 

dlaczego,  ale  nasz  dział  IT  sprawdza  połączenie  serwerowe  oraz  ewentualny  problem                                 

z połączeniem się w tym czasie z naszym dostawcą usług mailowych. Dołożymy wszelkich 

starań aby znaleźć przyczynę i aby się to więcej nie powtórzyło.”  

Stwierdził na powyższej podstawie, że zamawiający odrzucił jego ofertę pomimo, że 

automatyczne  zawiadomienie  mailowe  o  dodaniu  przez  zamawiającego  na  platformie 

korespondencji do odwołującego nie zostało wysłane przez platformę odwołującemu na adres 

mailowy 

[email protected]

,  wobec czego 

wezwanie z 22.06.2020 r. nie zostało 

złożone  przez  zamawiającego  do  odwołującego  w  taki  sposób,  że  mógł  się  on  zapoznać                           

z  jego  treścią,  zabrakło  bowiem  automatycznego  mailowego  powiadomienia  na  ww.  adres 

mailowy  odwołującego  –  oświadczył,  że  nie  monitorował  platformy  nieustannie  24  h,                            

a  o  korespondencji  od  zamawiającego  dowiadywał  się  dotychczas  poprzez  automatyczne 

powiadomienia otrzymywane o jej pojawieniu się od platformy na ww. adres mailowy. 

Uznał, że nie sprostał wezwaniu z 22.06.2020 r. jedynie w wyniku braku wiedzy o jego 

istnieniu, a nie wobec braku woli przedłużenia terminu związania ofertą.  

W  ocenie  odwołującego  samo  umieszczenie  przez  zamawiającego  wezwania                                 

z 22.06.2020 r. na platformie nie skutkowało tym, że odwołujący mógł się zapoznać z jego 

treścią,  zabrakło  bowiem  powiadomienia  mailowego,  które  dotychczas  informowało 


KIO 1567/20 

odwołującego  o  jakiejkolwiek  nowej  korespondencji  od  zamawiającego;  odwołujący  był                                     

w przeświadczeniu, że zostanie powiadomiony na maila o jakimkolwiek nowym wezwaniu bez 

konieczności nieustannego sprawdzania platformy poprzez logowanie się na nią.  

Wskazał,  że  wedle jego  wiedzy  również  5 innych wykonawców,  którzy  złożyli  ofertę                    

w postępowaniu nie otrzymało tego jednego powiadomienia na maila z platformy o wezwaniu 

z 22.06.2020 r. i ic

h oferty również zostały odrzucone.  

Podniósł,  że  wobec  tego,  że  jego  oferta  została  odrzucona  przez  zamawiającego                           

w  skutek  niesprawnego  funkcjonowania  platformy  i  problemów  technicznych  leżących  po 

stronie platformy Open Nexus, z

a co odwołujący nie ponosi winy, a co potwierdzone zostało 

przez Centrum Wsparcia Klienta platformy Open Nexus, oraz wobec tego, że odwołujący dalej 

wyraża  chęć  bycia  uczestnikiem  postępowania,  co  potwierdził  składając  niezwłocznie 

07.07.2020  r.  oświadczenie  o  wyrażeniu  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą                            

i  terminu  ważności  wadium  z  mocą  obowiązywania  od  26.06.2020  r.,  zdecydował  się  na 

wniesienie odwołania celem ochrony swoich praw w postępowaniu i przywrócenia jego oferty 

odrzuconej bezpodstawnie i bezzasadnie przez zamawiającego. 

Odwołujący  wskazał,  że  ze  względu  na  wartość  zamówienia  (przekracza  tzw.  progi 

unijne)  komunikacja  pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcami  odbywa  się  przy  użyciu 

środków  komunikacji  elektronicznej  –  w  SIWZ  zamawiający  podał  (rozdział  II  pkt  1),  że 

komunikacja  z  wykonawcami  będzie  odbywała  się  za  pośrednictwem  formularza  "Wyślij 

wiadomość"  dostępnego  na  stronie  danego  postępowania,  której  adres  wskazany  jest  na 

stroni

www.platformazakupowa.pl/wszz_torun

Wskazał  również,  że  każdy  z  wykonawców  zobowiązany  był  założyć  na  platformie 

swoje indywidualne konto niezbędne do prowadzenia korespondencji z zamawiającym – konto 

założone na tej platformie było przypisane do wskazanego przez wykonawcę adresu poczty 

elektronicznej,  na  który  kierowane  były  generowane  automatycznie  przez  platformę 

powiadomienia  o  dodanej  korespondencji  do  wykonawcy  (w  przypadku  odwołującego 

adresem tym był: 

[email protected]

Zaznaczył, że zgodnie z rozdziałem II pkt 5 SIWZ: „Za datę przekazania oświadczeń, 

wniosków, zawiadomień, dokumentów elektronicznych, oświadczeń lub elektronicznych kopii 

dokumentów  lub  oświadczeń  oraz  innych  informacji  przyjmuje  się  datę  ich  doręczenia  za 

pośrednictwem formularza "Wyślij wiadomość" dostępnego na stronie danego postępowania, 

której adres wskazany jest na stroni

www.platformazakupowa.pl/wszz_torun”

Stwierdził,  że  pomimo,  że  zamawiający  22.06.2020  r.  wysłał  formularz  „Wyślij 

wiadomość” z wezwaniem do przedłużenia terminu związania ofertą, to jednak wiadomość ta 

nie  została  dostarczona  do  odwołującego  jak  dotychczas,  tj.  poprzez  automatyczne 

powiadomienie na maila o zamieszczeniu przez zamawiającego wezwania na platformie, tym 


KIO 1567/20 

samym nie została dostarczona w sposób skuteczny i wiążący zgodnie z art. 61 K.C. 

Podniósł  nadto,  że  zgodnie  z  art.  10b  ustawy  Pzp  zamawiający  zapewnia,  aby 

narzędzia i urządzenia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków 

komunikacji  elektronicznej  oraz  ich właściwości  techniczne  były  niedyskryminujące,  ogólnie 

dostępne  oraz  interoperacyjne  z  produktami  służącymi  elektronicznemu  przechowywaniu, 

przetwarzaniu  i  przesyłaniu  danych  będącymi  w  powszechnym  użyciu  oraz  nie  mogły 

ograniczać wykonawcom dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia.  

W ocenie odwołującego w świetle przywołanego przepisu to zamawiający ponosi pełną 

odpowiedzialność  za  prawidłowość  działania  środków  komunikacji  elektronicznej 

wykorzystywanych  do  komunikacji  z  wykonawcami;  ryzyko  niesprawnego  funkcjonowania 

systemu elektr

onicznego należy więc uznać za jedno z wielu ryzyk procesu komunikowania 

się,  nieróżniące  się  w  istocie  niczym  np.  od  ryzyka  niesprawnego  działania  operatora 

pocztowego, którym adresat oświadczenia nie może być obciążony.  

Skonstatował,  że  w  niniejszym  postępowaniu  zamawiający  obciążył  tymże  ryzykiem 

odwołującego,  odrzucając  jego  ofertę  i  tym  samym  uniemożliwiając  wybór  jego  oferty  jako 

najkorzystniejszej  narażając  odwołującego  na  poniesienie  szkody  w  postaci  utraty 

zamówienia.  

Uznał,  że  choć  korespondencja  skierowana  do  odwołującego  została  fizycznie 

załadowana  na  platformę,  to  jednak  odwołujący  nie  otrzymał  standardowo  otrzymywanego 

przy  takich  działaniach  automatycznego  powiadomienia  kierowanego  na  skrzynkę  mailową 

wykonawcy.  

Zdaniem odwołującego brak powiadomienia miał, po pierwsze, charakter obiektywny 

(w  sytuacji  odwołującego  mógł  znaleźć  się  każdy  wykonawca,  który  akurat  tego  dnia 

otrzymałby  jakąkolwiek  korespondencję  od  zamawiającego),  po  wtóre,  niezależny  od 

odwołującego i wynikał wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora platformy, którego 

przedstawiciel przyznał tę okoliczność w skierowanej do odwołującego korespondencji czym 

zostały wypełnione przesłanki z art. 6 K.C.  

Stwierdził,  że  nie  można  przyjąć,  że  wezwanie  zostało  mu  skutecznie  doręczone                            

w  myśl  art.  61  §  2 K.C, tj.  że oświadczenie  woli  wyrażone  w  postaci  elektronicznej  zostało 

złożone odwołującemu z chwilą wprowadzenia go do środka komunikacji elektronicznej w taki 

sposób, że odwołujący mógł zapoznać się z jego treścią.  

Zaznaczył,  że  prawo  zamówień  publicznych  nie  zawiera  szczególnych  przepisów 

dotyczących  doręczeń  pism  przekazywanych  drogą  elektroniczną,  co  oznacza,  zgodnie                            

z art. 14 ustawy Pzp, że stosuje się w tym zakresie odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego, 

wobec czego zasadne jest odwołanie się do regulacji zawartych w kodeksie cywilnym (art. 61 

§ 2, zgodnie z którym oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej 

osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby 


KIO 1567/20 

osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.) 

Uzupełnił,  że  zgodnie  z  tym  przepisem,  koniecznym  warunkiem  do  stwierdzenia 

skutecznego złożenia oświadczenia woli drugiej stronie jest  to, aby mogła się ona zapoznać 

z  jego  treścią.  Zaznaczył,  że  w  świetle  art.  61  §  1  K.C.  wymóg  ten  dotyczy  wszelkich 

oświadczeń, a nie wyłącznie tych składanych w postaci elektronicznej wobec czego możliwe 

jest analogiczne stosowanie wypracowanych na przestrzeni lat zasa

d dotyczących doręczania 

pism na odległość w formie tradycyjnej.  

Wskazał, że zgodnie z ogólną regułą art. 6 K.C, to na składającym oświadczenie woli 

(nadawcy)  spoczywa  ciężar  dowodu,  że  jego  oświadczenie  woli  doszło  do  adresata  w  taki 

sposób, że adresat mógł się z nim zapoznać w normalnym toku czynności – w tym przypadku 

ciężar ten obciąża zamawiającego).  

Podał,  że  w  przypadkach  komunikacji  elektronicznej  podstawę  do  ustalenia  chwili 

złożenia  oświadczenia  przyjęto  wprowadzenie  tej  informacji  "do  środka  komunikacji 

elektronicznej", jednakże nie jest to jeszcze moment uznany za złożenie oświadczenia woli. 

Aby go ustalić, należy jeszcze wziąć pod uwagę, że powinno to nastąpić w taki sposób, żeby 

adresat mógł zapoznać się z treścią oświadczenia w normalnym toku czynności – taki stan 

rzeczy  może  się  ziścić  później  niż  w  momencie  wprowadzenia  informacji  do  środka 

komunikacji adresata.  

Przytoczył  wyrok  Sądu  Apelacyjnego  w  Katowicach  z  6  kwietnia  2018  r.  (sygn.  V                      

AG

a 259/18), w którym stwierdza się, że dla uznania, że doręczenie faktycznie miało miejsce, 

nie  jest  wystarczające  wyłącznie  wprowadzenie  oświadczenia  do  systemu  komunikacji 

elektronicznej, ponieważ stan taki nie stwarza pewności co do tego, czy rzeczywiście trafiło 

ono do operatora u

sług telekomunikacyjnych, a następnie stało się dostępne dla adresata tak, 

aby ten miał możliwość zapoznania się z jego treścią.  

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  w  niniejszym    postępowaniu  nie  wprowadził 

jakiegokolwiek domniemania skuteczności doręczenia korespondencji do wykonawców, tym 

bardziej zatem istotne znaczenie miały automatycznie generowane powiadomienia wysyłane 

na  adres  poczty  elektronicznej  wykonawców,  które  dawały  możliwość  uzyskania  wiedzy                          

o nowej korespondencji, 

a zatem stwarzały realną (a nie formalną) możliwość zapoznania się 

z oświadczeniem skierowanym do wykonawcy.  

Ocenił,  że  w  zaistniałym  w  sprawie  stanie  faktycznym,  brak  takiego  powiadomienia 

skutkował  tym,  że  odwołujący  miał  ograniczoną  możliwość  zapoznania  się  z  treścią 

korespondencji  niż  by  miał,  gdyby  narzędzie  do  komunikacji  zapewnione  przez 

zamawiającego  (Platforma  Open  Nexus)  nie  miało  22.06.2020  r.  przejściowych  trudności                       

w działaniu systemu mailingowego.  

Uznał, że powyższe było bezpośrednią i jedyną przyczyną bierności odwołującego i nie 

powinno stanowić podstawy do odrzucenia jego oferty.  


KIO 1567/20 

W  ocenie  Odwołującego  zupełnie  irrelewantną  pozostaje  należyta  staranność 

wykonawcy,  której  odwołującemu nie sposób  odmówić,  ponieważ  nie można  oczekiwać od 

wykonawcy (który bierze udział w kilkunastu równolegle prowadzonych przetargach w Polsce, 

obsługiwanych przez rozmaite platformy zakupowe), aby co kilka godzin logował się na każdą 

platformę, w oparciu o którą prowadzone są postępowania, w których bierze udział.) Sytuację 

porównał do tej, kiedy przedsiębiorca w oczekiwaniu na ważną przesyłkę listową codziennie 

miałby chodzić do urzędu pocztowego (na wszelki wypadek) i każdorazowo upewniać się, czy 

jakiś list nie został do niego awizowany. 

Podkreślił,  że  ewentualna  argumentacja  zamawiającego  sprowadzająca  się  do 

uznania, że skoro odwołujący pozostaje podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą 

(profesjonalistą),  to  należy  wymagać  od  niego  należytej  staranności  i  w  związku  z  tym, 

powinien o

n regularnie sprawdzać platformę Open Nexus pod kątem nowej korespondencji, 

byłaby zbyt daleko posunięta.  

Zdaniem odwołującego skoro nie został on skutecznie wezwany w oparciu o art. 85 

ust.2 ustawy Pzp to tym samym odrzucenie jego oferty oparte na tej po

dstawie jest również 

nieważne, mając na uwadze art. 58 § 1 K.C. i nie zaszły przesłanki z art. 89 ust. 1 pkt 7a do 

odrzucenia oferty odwołującego.  

Podsumował, że jego oferta została odrzucona z naruszeniem ww. przepisów ustawy 

Prawo zamówień publicznych i ww. przepisów kodeksu cywilnego.  

Powołując  się  na  opinię  prawną  dotyczącą  sposobu  postępowania  z  ofertą 

elektroniczną,  opublikowaną  w  Informatorze  3/2019  w  sytuacji  wystąpienia  problemów 

technicznych  zamawiający  jest  zobligowany  do  podjęcia  czynności  mających  na  celu 

wyjaśnienie, jaka jest przyczyna zaistniałych problemów, gdyż ma to kluczowe znaczenie dla 

dalszego przebiegu postępowania i determinuje dalsze czynności zamawiającego. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że    zamawiający  zaniechał  w  tym  przypadku 

jakichkolwiek  czynności  weryfikacyjnych,  mimo  że  powinny  zaistnieć  u  niego  obiektywne 

wątpliwości  co do  zasadności  dalszych działań  –  wątpliwości  powinny  były  pojawić  się tym 

bardziej,  że jego działania zmierzały  ku  jednej  z  najpoważniejszych sankcji  przewidzianych 

przepisami  Pzp  w  stosunku  do  wykonawcy 

–  odrzucenia  jego  oferty.  Uzupełnił,  że  gdyby 

zamawiający taką próbę podjął, z łatwością ustaliłby, że wezwanie nie zostało odwołującemu 

doręczone, a odwołujący wyraża zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą.  

Uznał,  że  fakt,  iż  platforma  Open  Nexus  posiada  stałą  funkcjonalność  wysyłania 

powiadomień  mailowych  o  zamieszczeniu  na  platformie  elektronicznej  korespondencji 

skierowanej do wykonawców  i że powiadomienia te były do odwołującego wysyłane z datą 

wcześniejszą  od  nieprzesłanego  powiadomienia  z  22.06.2020,  tj.  z  datą  14.05.2020                                  

i 0

7.06.2020 oraz z datą późniejszą, tj. 02.07.2020 został udowodniony, poprzez załączone 

zrzuty ekranu.  


KIO 1567/20 

Powołał się na wyroku KIO z dnia  12 marca 2020 r. (sygn. akt: KIO 415/20):  „Istotą 

sporu  było  więc  to,  czy  fakt  nieotrzymania  powiadomienia  mailowego  o  skierowaniu  do 

wykonawcy  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów  usprawiedliwia  niezareagowanie  na  to 

wezwanie.  W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  nie  można  uznać,  że 

wezwanie zostało wykonawcy doręczone w sposób gwarantujący mu możliwość zastosowania 

się  do  tego  wezwania.  Za  udowodnione  uznano,  że  platforma  posiada  funkcjonalność 

wysyłania  powiadomień  mailowych  o  zamieszczeniu  na  platformie  elektronicznej 

korespondencji  skierowanej  do  wykonawców.  Wynika  to  nie  tylko  z  przedstawionej  przez 

Odwołującego korespondencji z przedstawicielem spółki Portal PZP, ale również  z tego, że                    

o  zamieszczeniu  wcześniej  kierowanej  korespondencji  wykonawca  został  poinformowany 

mailowo.  Podobnie,  został  poinformowany  o  zamieszczeniu  na  platformie  informacji                                  

o wykluczeniu go z postępowania. Skoro więc Odwołujący miał wiedzę, że taka funkcjonalność 

na platformie istnieje, to mógł działać w zaufaniu do sposobu jej funkcjonowania i uznać, że 

brak  informacji  mailowych  oznacza,  że  żadna  nowa  korespondencja  nie  została  do  niego 

skierowana. W tych okolicznościach nie można Odwołującemu zarzucić niedołożenia należytej 

staranności w związku z zaniechaniem bieżącego monitorowania platformy i zamieszczanych 

na niej dokumentów. Oceny tej nie zmienia brzmienie postanowień SIWZ odnoszących się do 

komunikacji między Zamawiającym a wykonawcą. W ocenie Izby, nawet jeśli postanowienia 

te nie przewidywały powiadomień mailowych, to nie ulega wątpliwości, że powiadomienia takie 

były do wykonawców wysyłane, a w jednym przypadku, na skutek błędu w działaniu platformy, 

powiadomienie takie nie 

nastąpiło. Ponadto, zdaniem Izby, z postanowień SIWZ dotyczących 

sposobu  komunikacji  między  Zamawiającym  a  wykonawcą  nie  wynika  domniemanie,  że 

zamieszczenie  wezwania  na  platformie  jest  równoznaczne  z  jego  doręczeniem.  Ze 

sformułowania  „za  datę  wpływu  (...)  przyjmuje  się  datę  zapisania  na  serwerach”  takie 

domniemanie jednoznacznie nie wynika. Nie wiadomo, co Zamawiający rozumie przez datę 

wpływu, literalnie sformułowanie to nie oznacza daty doręczenia. W związku z nieprecyzyjnym 

brzmieniem tego postanowieni

a, nie może być ono interpretowane na niekorzyść wykonawcy 

i  stanowić  podstawy  do  wniosku  o  zaistnieniu  podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy                                        

z  postępowania.  W  związku  z  powyższym  Izba  doszła  do  przekonania,  że  Odwołujący                            

w  sposób  niezawiniony  nie  zapoznał  się  z  wezwaniem,  a  w  konsekwencji  nie  mógł  na  nie 

zareagować.” 

Podkreślił, że nawet mimo faktu, że ani SIWZ, ani regulamin platformy nie przewidywał 

dodatkowych powiadomień e-mail, to w konsekwencji, w ocenie Izby, usprawiedliwionym było 

przyjęcie  przez  wykonawcę,  że  brak  informacji  mailowych  oznaczał,  że  żadna  nowa 

korespondencja nie została do niego skierowana.  

Powołał się także na wyrok KIO z dnia 24.09.2019 r. (sygn. Akt: KIO 1748/19): „Biorąc 

pod uwagę opisane powyżej okoliczności Izba uznała, że brak jest podstaw do stwierdzenia, 


KIO 1567/20 

że  nieskuteczne  doręczenie  nastąpiło  z  przyczyn  leżących  po  którejkolwiek  ze  Stron.  Co 

istotne,  w  ocenie  Izby,  wykazane  zostało,  że  wykonawca  nie  przyczynił  się  do  braku 

możliwości  zapoznania się z treścią wezwania wystosowanego przez Zamawiającego. Izba 

nie przychyliła się do  stanowiska Zamawiającego,  który  stwierdził,  że wykonawca  powinien 

monitorować  tok  postępowania  logując  się  na  platformę  bez  względu  na  otrzymywane 

powiadomienia  lub  ich  brak.  Izba  uznała,  biorąc  pod  uwagę  sposób  działania  platformy,                              

tj. system wysyłania powiadomień na podane przez wykonawcę adresy poczty elektronicznej, 

że nie można wyciągać wobec wykonawcy konsekwencji z tytułu zaniechania poszukiwania 

aktywności  Zamawiającego  na  platformie  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  nie  otrzymał 

powiadomień o takiej aktywności. Należy zauważyć, że system powiadomień został utworzony 

właśnie po to, aby nie było konieczne nieustanne monitorowanie czy na platformie pojawiła się 

jakakolwiek korespondencja.

”  

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  platformę  elektroniczną,  za  pomocą  której 

prowadzona  jest  komunikacja  w  przetargu  można  porównać  do  swoistego  operatora 

pocztowego 

–  analogia  ta  wydaje  się  trafna  zwłaszcza  biorąc  pod  uwagę,  że  większość 

platform  funkcjonujących  na  rynku  posiada  system  powiadomień  e-mail  informujących                        

o otrzymaniu nowego dokumentu. Podążając tym tokiem rozumowania, wywodził odwołujący, 

sama  pl

atforma  elektroniczna  pełni  rolę  urzędu  pocztowego,  zaś  powiadomienie  e-mail                             

o  otrzymanym  piśmie,  podobnie  jak  znalezione  w  skrzynce  awizo,  stanowi  dla  wykonawcy 

informację  o możliwości  odbioru  przesyłki  (swoiste e-awizo). W sytuacji, w  której  określone 

pismo  zostanie  wprawdzie  przez  zamawiającego  zamieszczone  na  platformie  i  to  w  taki 

sposób,  że gdy  wykonawca zaloguje  się na  swoje konto,  będzie mógł się z  nim  zapoznać, 

jednak  zawiedzie  elektroniczny  listonosz,  tj.  system  powiado

mień  e-mail  doręczenia  nie 

można  zatem  uznać  za  skuteczne,  bowiem  w  myśl  art.  61  §  2  K.C.  nie  zostało  złożone 

wykonawcy w taki sposób, że mógł on się zapoznać z jego treścią.  

Stwierdził, że nie był zobowiązany do nieustannego monitorowania platformy, a wobec 

braku otrzymania powiadomienia na maila jak dotychczas o pojawieniu się korespondencji od 

zamawiającego z  22.06.2020 r. nie można uznać, iż wezwanie z 22.06.2020 r. zostało mu 

skutecznie doręczone, tj. w taki sposób, że mógł zapoznać się z jego treścią.  

Uzupełnił,  że  uchylenie  terminu  26.06.2020  r.  do  wyrażenia  zgody  na  przedłużenie 

terminu związania ofertą o kolejne 60 dni nastąpiło nie z winy odwołującego, nie powinien on 

zatem  ponosić  negatywnych konsekwencji  z  tym  związanych,  tj.  zamawiający  nie powinien 

odrzucić jego oferty w postępowaniu w zakresie ww. pakietów. Uznał, że dochował należytej 

staranności,  poprzez  monitorowanie  adresu  mailoweg

[email protected]

,  na 

który  jednak  ze  względu  na  problemy  techniczne  platformy  Open  Nexus  powiadomienie                           

o wezwaniu z 22.06.2020 r. nie zostało mu wysłane. 

Podniósł  nadto,  że  wezwanie  z  22.06.2020  r.  było  obarczone  nieusuwalną  wadą 


KIO 1567/20 

prawną,  co  powinno  skutkować  uznaniem  jego  nieważności  –  zamawiający,  konstruując to 

wezwanie dopuścił się bowiem naruszenia art. 85 ust. 2 i 4 ustawy Pzp, gdyż było niepełne                    

i  wadliwe  w  treści,  zabrakło  bowiem  w  nim  podstawy  prawnej  z  art.  85  ust.  4  ustawy  Pzp,                           

tj.  zamawiający  zaniechał  wezwania  odwołującego  do  jednoczesnego  przedłużenia  okresu 

ważności  wadium,  a  bez  przedłużenia  okresu  ważności  wadium  nie  jest  dopuszczalne 

przedłużenie terminu związania ofertą. 

Uznał, że zamawiający powinien ponownie sformułować wezwanie o poprawnej treści 

i ze wskazaniem poprawnych podstaw prawnych, wzywając do jednoczesnego przedłużenia 

okresu ważności wadium przy wezwaniu do przedłużenia terminu związania ofertą.  

Zdaniem  odwołującego,  skoro  jego  oferta  jest  najkorzystniejsza  w  ww.  pakietach 

należałoby  wybrać  jego  ofertę  jako  najkorzystniejszą  i  wezwać  już  do  ww.  czynności  tylko 

odwołującego, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza.  

W odniesieniu do naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 7a w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp 

odwołujący  stwierdził,  że  w  związku  z  całokształtem  okoliczności  faktycznych  i  prawnych 

opisanych  w  uzasadnieniu  zarzutu 

pierwszego  należy  uznać,  iż  odrzucenie  oferty 

odwołującego było bezpodstawne i niezasadne, nie zostały bowiem wypełnione przesłanki do 

zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp.  

W  ocenie  odwołującego  wobec  takiego  działania  zamawiającego  należy  uznać,  iż 

postępowanie  nie  było  prowadzone  w  sposób  zapewniający  zachowanie  zasad  uczciwej 

konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i 

przejrzystości  i  naraziło  odwołującego  na  szkodę  w  postaci  utraty  możliwości  uzyskania 

zamówienia i podpisania umowy z sprawie zamówienia publicznego.  

W  odniesieniu  do  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp 

odwołujący  stwierdził,  że  w  związku  z  całokształtem  okoliczności  faktycznych  i  prawnych 

opisanych  w  uza

sadnieniu  zarzutu  pierwszego  należy  uznać,  że  zaniechanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej oferty odwołującego w ww. pakietach pomimo, że oferta odwołującego jest 

najkorzystniejsza i nie podlega odrzuceniu jest działaniem niezgodnym z prawem zamówień 

publicz

nych  i  niezgodnym  z  zasadami  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej 

konkurencji oraz przejrzystości i proporcjonalności. Uzupełnił, że zamówienie w zakresie ww. 

pakietów  powinno  być  udzielone  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami 

ustawy, tj

. odwołującemu, którego oferta w zakresie ww. była najkorzystniejsza i nie podlegała 

odrzuceniu. 

Do odwołania załączono: informację z 02.07.2020 r. o odrzuceniu oferty odwołującego, 

zrzut  ekranu  powiadomienia  z  02.07.2020  r.,    zrzuty  ekranu  powiadomień  otrzymanych  na 

maila z 14.05.2020 i 17.06.2020 r., zgłoszenie nr 61768 do platformy OpenNexus w sprawie 


KIO 1567/20 

nieotrzymania powiadomienia z 22.06.2020 r., zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą 

z  jednoczesnym  przedłużeniem  okresu  ważności  wadium,  wezwanie  z  22.02.2020  r. 

umieszczone na platformie przez zamawiającego, Informację z otwarcia ofert, zrzut ekranu ze 

wszystkimi powiadomieniami na email odwołującego od platformy. 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publi

cznego,  przekazanej  przez  zamawiającego  na  informatycznym  nośniku  danych  (płyta 

CD)  przy  piśmie  z  dnia  15  lipca  2020  r.  –  dokumentów  przywołanych  w  dalszej  części 

uzasadnienia, O

dpowiedzi na odwołanie – pismo zamawiającego z dnia 10 sierpnia 2020 r.,            

a także oświadczeń i stanowisk stron, zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający 

Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę. 

Skład orzekający Izby ustalił jednak w dalszej kolejności, że odwołujący nie posiada 

interesu 

w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia 

szkody  w  wyniku naruszenia przez  zamawiającego  przepisów,    o których mowa w  art.  179                 

ust. 1 ustawy Pzp. 

Skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Przedmiotem zamówienia – zgodnie ze strona tytułową oraz rozdziałem IV pkt 1 SIWZ 

– jest dostawa leków do Aptek Szpitalnych – 80 zadań. Zamawiający dopuścił składanie ofert 

częściowych „z podziałem na 80 zadań” (rozdział I pkt 5 SIWZ). 

Zamawiający podał, że komunikacja pomiędzy nim a wykonawcami odbywa się przy 

u

życiu Platformy Zakupowej 

https://www.platformazakupowa.pl/wszz_torun

(rozdział I pkt 3.1. 

SIWZ) oraz, że „Składając ofertę Wykonawca akceptuje Regulamin platformazakupowa.pl dla 

Użytkowników (Wykonawców)” (rozdział I pkt 3.2. SIWZ). Podał także, iż „Na stronie Platformy 

znajduje  się  ponadto  Instrukcja  dla  Wykonawców  zawierająca:  –  informacje  ogólne,  – 

informacje dot. Sposobu i formy złożenia oferty, – sposobu komunikowania się Zamawiającego 

z  Wykonawcami  (nie  dotyczy  składania  ofert),  –  informacje  dot.  sposobu  otwarcia  ofert  na 

www.platformazakupowa.pl

 (rozdział I  pkt 3.8. SIWZ).   Zgodnie z rozdziałem II pkt 5 SIWZ 

Za  datę  przekazania  oświadczeń,  wniosków,  zawiadomień,  dokumentów  elektronicznych, 

oświadczeń  lub  elektronicznych  kopii  dokumentów  lub  oświadczeń  oraz  innych  informacji 

przyjmuje  się  datę  ich  doręczenia  za  pośrednictwem  formularza  „Wyślij  wiadomość” 

dostępnego na stronie danego postępowania (…)”. 


KIO 1567/20 

Termin  związania  ofertą  zamawiający  określił  na  60  dni,  licząc  od  dnia,  w  którym 

upływa  termin  składania  ofert  (rozdział  VII  pkt  1  SIWZ),  zaś  termin  składania  ofert  na 

30.04.2020 r. godz. 9

(rozdział VIII pkt 1 SIWZ). 

Odwołujący  złożył  ofertę  (nr  20)  w  pakietach:  7,  8,  19,  20  i  38,  wniósł  wadium                                   

w pieniądzu (przelew). (Oferta odwołującego).  

Zgodnie  z  „Rankingiem  punktowej  oceny  ofert,  które  nie  podlegają  odrzuceniu                            

w  oparciu  o  kryteria  ustalone  w  SIWZ

”,  stanowiącym  załącznik  do  protokołu  postępowania 

oferta odwołującego została oceniona najwyżej w pakietach: 8, 19 i 38. 

Pismem  z  dnia  17  czerwca  2020  r.,  wobec  faktu,  że  oferta  odwołującego  została 

oceniona najwyżej w pakietach: 8, 19 i 38, zamawiający wezwał odwołującego, z powołaniem 

się na przepis art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wymaganych w SIWZ i potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, dokumentów (wymieniając je). 

Zamawiający zakreślił termin złożenia dokumentów do 29 czerwca 2020 r. 

Odwołujący nie złożył wymaganych dokumentów. 

Pismem  z  dnia  22  czerwca  2020  r.  zamawiający,  powołując  się  na  przepis  art.  85                        

ust.  2  ustawy  Pzp 

zwrócił  się  z  wnioskiem  o  wyrażenie  zgody  na  przedłużenie  terminu 

związania ofertą, „który upływa 28.06.2020 r. o okres kolejnych 60 dni” oraz wskazując, że 

Pisemne oświadczenie w tym zakresie należy złożyć w siedzibie Zamawiającego w terminie 

do dni

a 26.06.2020r.” 

Pismem  z  dnia 2 lipca  2020  r.  zamawiający  zawiadomił  odwołującego  o odrzuceniu 

oferty  odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  7a  ustawy  Pzp  z  tego  względu,  że 

odwołujący „nie złożył stosownego oświadczenia i nie wyraził zgody na przedłużenie terminu 

związania ofertą”. 

W  odniesieniu  do  pakietów:  8,  19  i  38  zamawiający  nie  dokonał  wyboru  oferty/ofert 

najkorzystniejszej/najkorzystniejszych. 

Biorąc  pod  uwagę  ustalony  w  postępowaniu  stan faktyczny,  skład  orzekający  Izby 

uznał,  że  odwołanie  nie  mogło  zostać  uwzględnione  z  uwagi  na  stwierdzony  przez  Izbę 

po  stronie  o

dwołującego  brak  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  w  rozumieniu przepisu 


KIO 1567/20 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.                         

Z  tego  względu  Izba  odstąpiła  od  merytorycznego  rozpatrzenia  podniesionych                                

w  odwołaniu  zarzutów.  Jak  wskazano  bowiem  w  uzasadnieniu  wyroku  Sądu  Okręgowego                        

w  Lublinie  z  dnia  5  maja  2008  r.,  sygn.  akt:  IX  Ga  44/08: 

„Mając  na  uwadze  powyższe 

rozważania należy wskazać, iż prawidłowo przyjęła Krajowa Izba Odwoławcza, że po stronie 

skarżącego  nie  został  wskazany  przez  niego fakt  naruszenia jego interesu  prawnego. (….)                   

W  związku  z  tym  trafne  jest  rozstrzygnięcie  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  skutkujące 

oddaleniem  odwołania  tylko  i  wyłącznie  już  z  tego  względu.  Niemniej  w  uzasadnieniu 

wydanego przez siebie wyroku Izba, oprócz powyższej kwestii odniosła się również w sposób 

merytoryczny do podniesionych przez 

odwołującego zarzutów, czego w świetle powyższego 

nie musiała już czynić”.  

Podkreślić należy, że szkoda, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp musi być 

wynikiem  naruszenia 

przepisów  ustawy  Pzp  przez  zamawiającego.  Oznacza  to,  że  szkoda 

musi  pozostaw

ać  w  adekwatnym  związku  przyczynowym  z  naruszeniem  przez 

z

amawiającego przepisów ustawy Pzp.  

W ocenie składu orzekającego Izby odwołujący w chwili wniesienia odwołania nie ma          

i nie miał interesu w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, w związku z tym, że szkoda, którą 

może ponieść nie jest wynikiem naruszenia przepisów ustawy Pzp przez zamawiającego.  

O

bliczając 60-cio dniowy termin związania ofertą zgodnie ze sposobem wskazanym 

przez  zmawiającego  w  SIWZ  („licząc  od  dnia,  w  którym  upływa  termin  składania  ofert”),                               

tj. 

licząc od 30 kwietnia 2020 r., stwierdzić należy, że odwołujący był związany złożoną ofertą 

do 29 czerwca 2020 r. (art. 111 

§ 2 k.c.). 

Obliczając 60-cio dniowy termin związania ofertą zgodnie ze sposobem wskazanym                       

w art. 

85 ust. 5 ustawy Pzp („Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem 

terminu  składania  ofert”),  stwierdzić  należy,  że  odwołujący  był  związany  złożoną  ofertą  do                            

28 czerwca 2020 r.

, jednak termin ten uległ przesunięciu na 29 czerwca 2020 r.  (art. 114 k.c. 

w zw. z art. 14 ustawy Pzp), a to wobec faktu, że 28 czerwca 2020 r. to niedziela, tj. dzień 

ustawowo wolny od pracy. 

Abstrahując od oceny, czy zamawiający prawidłowo wskazał sposób liczenia terminu 

związania  ofertą  w  SIWZ,  termin  związania  ofertą  odwołującego  (jak  wskazano  powyżej)  

u

pływał 29 czerwca 2020 r.  

29  czerwca  2020  r.  b

ył  jednocześnie  –  co  istotne  –  terminem  zakreślonym  przez 

zamawiającego  do  złożenia  dokumentów  (na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia                                          

17 czerwca 2020 r.). 


KIO 1567/20 

Patrząc  z  perspektywy  odwołującego  i  oceniając  jego  wolę  dalszego  udziału                                  

w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  po  dniu                                     

29 czerwca 2020 r. 

i uzyskania przedmiotowego zamówienia, skład orzekający Izby doszedł 

do przekonania, że woli takiej odwołujący nie prezentował.  

Przesądza  to  o  braku  możliwości  poniesienia  szkody  przez  odwołującego                                     

w następstwie ewentualnych naruszeń zarzuconych zamawiającemu odwołaniem. 

P

rzyjmując nawet, że odwołujący nie mógł zapoznać się z treścią wezwania wcześniej 

niż 2 lipca 2020 r., to skutek tego byłby wyłącznie taki, że odwołujący nie został wezwany do 

przedłużenia  terminu  związania  ofertą  i  nie  złożył  oświadczenia  o  wyrażeniu  zgody  na 

przedłużenia  terminu  związania  ofertą  (sam  odwołujący  w  odwołaniu  stwierdził:  „Zdaniem 

Odwołującego skoro nie został on skutecznie wezwany w oparciu o art. 85 ust. 2 ustawy Pzp”). 

Bez 

wątpienia  zatem  termin  związania  ofertą  upłynął  „bezpowrotnie”  w  dniu                                  

29 czerwca 2020 r. skoro od

wołujący  nie skorzystał także z przysługującego mu, na podstawie 

art.  85  ust.  2  ustawy  Pzp,  prawa  do  samodzielnego  przedłużenia  termin  związania  ofertą. 

Jednak, co należy podkreślić, do 29 czerwca 2020 r. odwołujący był zobowiązany do złożenia 

oczekiwanyc

h  przez  zamawiającego  dokumentów,  czego  –  z  niewiadomych  względów  – 

zaniechał. 

O  ile  po  upływie  terminu  związania  ofertą  możliwe  jest  zawarcie  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego ( jeżeli wykonawca, nie będąc już do tego zobowiązanym, zechce ją 

podpisa

ć),  o  tyle  wybór  oferty  najkorzystniejszej  możliwy  jest  jedynie  w  terminie  związania 

ofertą albo w sytuacji, o której mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp, tj. gdy wykonawca, którego 

oferta  została  wybrana  uchylił  się  od  zawarcia  umowy  lub  nie  wniósł  wymaganego 

zabezpieczenia należytego wykonania umowy, co w przypadku oferty odwołującego nie może 

mieć  zastosowania,  ponieważ  w  pakietach  8,  19  i  38  złożył  ofertę  najwyżej  ocenioną  –  na 

pierwszym  (a  nie  drugim)  miejscu  w  rankingu  ofert  (w  pakiecie  19  ofertę  złożył  tylko 

odwołujący).  

Uwzględniając powyższe zastrzeżenie  co do  terminu,  w  jakim może nastąpić  wybór 

oferty najkorzystniejszej, p

odnieść należy, co następuje. 

Po pierwsze, odwo

łujący, pomimo wezwania zamawiającego z 17 czerwca 2020 r., nie 

złożył  w  terminie  do  29  czerwca  2020  r.,  tj.  w  pierwotnym  terminie  związania  ofertą, 

dokumentów.  Dawałoby  to  zamawiającemu  szansę  na  wybór  oferty  odwołującego                         

w ww. trzech 

pakietach w terminie związania ofertą. Odwołujący – jako profesjonalny uczestnik 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  –  winien  wiedzieć,  że  wezwanie  do 

uzupełnienia  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  nie  będzie  już,  po                                    


KIO 1567/20 

29  czerwca  2020  r., 

możliwe  (wezwanie  mogłoby  najwcześniej  zostać  skierowane  do 

odwołującego po tym terminie, tj. 30 czerwca 2020 r.). 

Po  drugie,  odwołujący  samodzielnie  nie  przedłużył  terminu  związania  ofertą,  co  – 

wobec  braku  w

ezwania  przez  zamawiającego  do  przedłużenia  terminu  związania  ofertą 

perspektywa  odwołującego),  przekazanej  odwołującemu  przez  zamawiającego  informacji                      

w  wezwaniu  z  17  czerwca  2020  r.,  że  to  oferta  odwołującego  została  ocenione  najwyżej                           

w trzech ww. pakietach 

oraz wobec zaniechania złożenia dokumentów przez odwołującego – 

nie może być poczytane inaczej jak brak dalszego zainteresowania udziałem w postępowaniu 

i uzyskaniem zamówienia. 

Po 

trzecie, 

odwołujący 

pozostał 

bezczynnym 

także 

kilka 

dni 

po                                                         

29  czerwca  2020  r. 

(po  upływie  terminu  związania  ofertą),  a  nawet  po    zawiadomieniu  go                       

o  odrzucenie  jego  oferty,  ponieważ  oświadczenie  o  przedłużeniu  terminu  związania  ofertą 

złożył  zamawiającemu  dopiero  7  lipca  2020  r.,  co  nie  sposób  uznać  za działanie  właściwe 

zainteresowanemu uzyskaniem zamówienia wykonawcy. 

O ile można zgodzić się z odwołującym co do tego, że miał podstawy przyjąć (wobec 

wcześniejszych  powiadomień  e-mail),  że  „zostanie  powiadomiony  na  maila  o  jakimkolwiek 

nowym wezwaniu

”, o tyle „co najmniej ryzykowne” było założenie, że zamawiający skorzysta                                         

z  przysługującego  mu,  na  podstawie  art.  85  ust.  2  ustawy  Pzp,  prawa  do  jednokrotnego 

wezwania wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. 

Co więcej, 29 czerwca 2020 r. założenie to było o tyle niezasadne, że zamawiający                       

w  tej  dacie  nie mógłby  się wywiązać z  obowiązku wezwanie  wykonawców  do  przedłużenia 

terminu związania ofertą z trzydniowym wyprzedzeniem. 

W okolicznościach niniejszej sprawy odwołujący, gdyby był zainteresowany dalszym 

udziałem w postępowaniu powinien do 29 czerwca 2020 r. złożyć dokumenty na wezwanie 

zamawiającego z 17 czerwca 2020 r. i samodzielnie przedłużyć termin związania ofertą.  

Skład  orzekający  Izby  zauważa  nadto,  że  odwołujący  1  lipca  2020  r.  skierował  do 

„platformazakupowa.pl” prośbę o „sprawdzenie czy powiadomienie o załączeniu wiadomości 

z  dnia  2020-06-

22  10:48:42  zostało  przesłane”  na  jego  adres,  zaś  informację  od 

zamawiającego o odrzuceniu jego oferty w następstwie braku zgody na przedłużenie terminu 

związania ofertą otrzymał dnia następnego – 2 lipca 2020 r.  

W  tym 

kontekście,  przy  braku  jakiejkolwiek  informacji  ze  strony  odwołującego                                    

(w  odwołaniu  odwołujący  oświadczył  jedynie,  że  „O  pojawieniu  się  wezwania  z  dnia 

22.06.2020  r.  na  platformie  i  o  upływie  terminu  wyznaczonego  przez  Zamawiającego  na 

złożenie oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą dnia 26.06.2020 r. Odwołujący 

dowiedział się formalnie dopiero z informacji o odrzuceniu jego oferty z postępowania z dnia 


KIO 1567/20 

2 lipca 2020 r. (…)” , niewiadomym pozostaje, kiedy odwołujący zapoznał się „nieformalnie”                  

z wezwaniem 

z dnia 22 czerwca 2020 r. (to, że wiadomość – wezwanie zamawiającego była 

cały czas dostępna na koncie odwołującego wynika choćby z załączonej przez odwołującego 

do odwołania odpowiedzi z „platformazakupowa.pl.”). 

Biorąc powyższe pod uwagę, skład orzekający Izby orzekł jak w sentencji, oddalając 

odwołanie  wobec  braku  po  stronie  odwołującego  legitymacji  do  skorzystania  ze  środka 

ochrony  prawnej 

–  wobec  braku  materialnoprawnej  przesłanki,  warunkującej  rozpoznania 

odwołania co do meritum. 


KIO 1567/20 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp,                    

§  3  pkt  1)  lit.  a)  oraz  pkt  2)  lit.  b)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia                                                

15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 

kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.                      

poz. 972). 

Przewodnicz

ący: 

..……………………………………...