Sygn. akt: KIO 1558/20
WYROK
z dnia 06 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 sierpnia 2020 r. w Warszawie
odwołania
wniesi
onego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 09 lipca 2020 r. przez
W
ykonawcę Przedsiębiorstwo Usługowe "Hetman" sp. z o.o. (Al. Krakowska 110/114,
00-971 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Grodzisk
Mazowiecki (
ul. Kościuszki 32a, 05-825 Grodzisk Mazowiecki
przy udziale wykonawcy Jarper sp. z o.o. (Al. Krakowska 108A, 05-552 Kolonia
Warszawska)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Odwołującego Przedsiębiorstwo Usługowe
"Hetman" sp. z o.o. (Al. Krakowska 110/114, 00-971 Warszawa) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Przedsiębiorstwo Usługowe "Hetman" sp. z o.o. (Al. Krakowska 110/114, 00-971
Warszawa)
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego Przedsiębiorstwo Usługowe "Hetman" sp. z o.o. (Al.
Krakowska 110/114, 00-971 Warszawa) na rzecz Zamawi
ającego Gmina Grodzisk
Mazowiecki (
ul. Kościuszki 32a, 05-825 Grodzisk Mazowiecki) kwotę 3600 zł 00
gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz.1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
P
rzewodniczący: ………………………..
Sygn. akt: KIO 1558/20
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Grodzisk Mazowiecki prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest „Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie gminy Grodzisk Mazowiecki.”
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11 maja
2020 roku pod numerem 2020/S-217471.
Odwołujący Przedsiębiorstwo Usługowe „Hetman” sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym
zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp w zw. z art. 41 ust. 2
ustawy z dnia 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług, który zaniechał odrzucenia oferty
złożonej przez Wykonawcę Jarper Sp. z o.o. Wykonawca ten zdaniem Odwołującego w
sposób sprzeczny z ustawą o VAT zastosował preferencyjną 8%-ową stawkę podatku VAT
dla całego zamówienia, pomimo, iż w zakres udzielanego zamówienia wchodzą usługi
transportu
odpadów z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), które
mają charakter odrębny i niezależny od pozostałych usług odbioru odpadów od
mieszkańców, a które to usługi - zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT oraz
rozporządzeniami PKWiU 2008 i 2015 - podlegają opodatkowaniu podstawową (23%-ową)
stawką podatku VAT oraz zgodnie z treścią ogłoszenia o zamówieniu i wskazanego kodu
CPV, główny przedmiot zamówienia stanowi usługa transportu odpadów, która - zgodnie z
przepisami ustawy o podatku VAT
oraz rozporządzeniami PKWiU 2008 i 2015 - podlega
opodatkowaniu podstawową (23%-ową) stawką podatku VAT. Zdaniem Odwołującego,
Zamawiający naruszył również art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15
ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z
2019 r. poz. 1010 ze zm.),
które, nakładają na Zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty
Wykonawcy Jarper sp. z o.o. w sytuacji złożenia przez tego Wykonawcę oferty z
preferencyjną stawką podatku VAT dla całego przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny z
przepisami ustawy o VAT, co naruszało w sposób oczywisty interes Odwołującego,
albowiem Odwołujący, pomimo złożenia tańszej oferty netto i przy takiej samej punktacji ofert
w drugim kryterium oceny ofer
t bezpodstawnie pozbawiony został zamówienia publicznego.
W konsekwencji Odwołujący stwierdził, że Zamawiający naruszył także art. 91 ust. 1 w zw. z
art. 89 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy Pzp,
które obligują Zamawiającego do wyboru oferty
najkorzystniejszej na po
dstawie kryteriów oceny ofert spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu, a więc z wyłączeniem oferty złożonej przez Wykonawcę Jarper sp. z o.o., która
podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy Pzp; art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
który - poprzez dopuszczenie do porównania i oceny oferty z preferencyjną stawką podatku
VAT w okolicznościach nieuzasadnionych ustawą o VAT, co stanowi naruszenie
podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
decyzji o wyborze oferty najkorzystniejszej, nakazanie Zamawiającemu powtórnego
zbadania i odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę Jarper sp. z o.o., zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, w tym kosztów reprezentacji
zgodnie z właściwymi przepisami.
Zgodnie z Rozdziałem XI pkt 1 SIWZ Zamawiający wymagał aby wykonawcy podali cenę w
złotych polskich w formularzu ofertowym (załącznik Nr 1 do SIWZ) w kwocie brutto, tj. z
uwzględnieniem podatku VAT.
Zamawiający w dokumentacji przetargowej nie określił stawki podatku VAT właściwej dla
przedmiotu udzielanego zamówienia, w związku z tym do obowiązków wykonawców
należało określenie właściwej stawki (stawek) podatku VAT za wykonanie przedmiotu
zamówienia, pod rygorem odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.
Wykonawca Jarper sp. z o.o. podał w ofercie cenę netto 8 722 650,00 zł oraz brutto 9 420
462,00 zł. za wykonanie całego przedmiotu zamówienia. Z powyższego wynika, iż kwota
podatku VAT uwzględniona w treści oferty wynosi 697 812 zł. Zatem stawka VAT jaka
została przyjęta dla wyliczenia ceny brutto była stawką preferencyjną 8% (8 722 650,00 zł x
8%= 697 812 zł).
Zamawiający w skróconym opisie przedmiotu zamówienia ujętym w ogłoszeniu o
zamówieniu jak i SIWZ, wskazał iż zakres prac obejmuje usługę odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie
gminy Grodzisk Mazowiecki
oraz odbiór odpadów z punktów selektywnej zbiórki odpadów.'’'’
(Sekcja II. 1.4) ppkt 2 ogłoszenia o zamówieniu nr 2020/S 091-217471 oraz Rozdział III pkt 2
SIWZ).
Przez odbiór odpadów z nieruchomości mieszkańców Zamawiający rozumie opróżnianie
pojemników z odpadów komunalnych i transport tych odpadów do miejsca ich
zagospodarowania (Rozdział III pkt 2 SIWZ).
Odwołujący wskazał na punkt 2.2. Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia
stanowiącego załącznik nr 7 do SIWZ, zgodnie z którym w odniesieniu do PSZOK, przez
„odbiór odpadów” Zamawiający rozumie „transport odpadów zebranych” w punktach
selektywnej zbiórki odpadów utworzonych i prowadzonych przez Gminę, w tym z Punktu
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Gminie Grodzisk Mazowiecki,
zlokalizowanego we wsi Chrzanów Duży 15A (dalej: „PSZOK”). Z uwagi na to, iż zbiórką i
gospodarowaniem odpadów z PSZOK zajmują się inne podmioty, podstawowym celem
Postępowania jest zapewnienie ich transportu do właściwych instalacji.
W konsekwencji Odwołujący uznał, że postępowanie składa się z dwóch części: odbiór
odpadów od mieszkańców na który składa się opróżnianie pojemników z opadów oraz ich
transport do instalacji; a także transport odpadów z PSZOK w Chrzanowie Dużym.
Odwołujący zwrócił uwagę na powyższe, gdyż usługa transportu odpadów nie powiązana z
ich zbiórką nie jest objęta preferencyjną stawką podatku VAT.
Ponadto Odwołujący zauważył, że Zamawiający w Sekcji II pkt 1.2) ogłoszenia o zamówieniu
(nr 2020/S 091-
217471) wskazał, iż „główny kod CPV” dla przedmiotu zamówienia stanowi
kod 90512000 tj. „usługi transportu odpadów”. W konsekwencji zdaniem Odwołującego
nagłówek ww. ogłoszenia przesądza, iż zamówienie dotyczy „Usługi transportu odpadów”, co
zdaniem Odwołującego oznacza, że główny przedmiot zamówienia stanowi transport
odpadów do instalacji, a opróżnianie koszy ma charakter pomocniczy.
Odwołujący podkreślał, że usługa transportu odpadów z PSZOK jest usługą niezależną od
usługi odbioru odpadów z nieruchomości mieszkańców. Obie usługi obiektywnie mają
charakter samoistny tj. mogą być świadczone niezależnie od siebie nie powodując zmiany
istoty obu świadczeń. Pomiędzy pierwszym a drugim rodzajem usługi nie ma żadnego
funkcjonalnego związku, tj. na możliwość realizacji jednego świadczenia i jego jakość nie ma
wpływu wykonywanie drugiego świadczenia. W świetle postanowień umowy rozliczanie
wykonywanych usług dokonywane będzie w oparciu o ceny jednostkowe (za 1 Mg
odebranego i przetransportowanego odpadu z danej frakcji), a zatem rozliczanie obu
rod
zajów świadczonych usług może być dokonywane niezależnie od siebie. Usługa
transportu odpadów z PSZOK nie ma charakteru służebnego w stosunku do usługi odbioru
odpadów od mieszkańców - co powoduje, iż nie można ich uznać za jedną usługę o
charakterze kompl
eksowym. Zdarza się, iż zamawiający organizują przetargi oddzielnie na
odbiór odpadów od mieszkańców oraz odbiór odpadów z PSZOK-ów, co świadczy o tym, iż
ewentualne rozdzielenie tych usług na odrębne części nie ma charakteru sztucznego.
Obie usługi objęte przedmiotem zamówienia są to usługi, które różnią się od siebie, choćby
tym, że w zakres odbioru odpadów z PSZOK, nie wchodzi zbieranie odpadów jak i ich
załadunek.
Odwołujący wskazywał także, że zgodnie z art. 9c ust. 1 i 1 a ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której
zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, zaś uzyskanie takiego
wpisu nie jest wymagane w odniesieniu do
prowadzenia punktów selektywnego zbierania
odpadów komunalnych.
Odwołujący zauważył, że zbiórka odpadów w PSZOK prowadzona jest przez inny podmiot,
co oznacza, iż transport odpadów z PSZOK nie dotyczy działalności wykonawców w
zakresie zbiórki odpadów.
W obecnie obowiązującym stanie prawnym, stawka podatku VAT wynosi 23%, z
zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przepisami ustawy o VAT i przepisów
wykonawczych do tej ustawy (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ustawy o
podatków od
towarów i usług). Takim wyjątkiem jest m.in. stawka podatku w wysokości 8% mająca
zastosowanie w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o
VAT (art. 41 ust. w zw. z art. 146aa ustawy o podatków od towarów i usług).
Odwołujący wyjaśnił, że znaczenie prawne pojęcia „odbioru odpadów” komunalnych od
mieszkańców jest inne niż znaczenie pojęcia „zbiórki odpadów” jakie obowiązuje na
płaszczyźnie przepisów ustawy o odpadach (art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy o odpadach), to
G
łówny Urząd Statystyczny klasyfikuje odbiór odpadów komunalnych (innych niż
niebezpieczne) od właścicieli nieruchomości do klasy 38.11. PKWiU 2008 oraz PKWiU 2015.
Powyższe oznacza, iż gdyby przedmiot zamówienia stanowił wyłącznie odbiór odpadów
komunalnyc
h od mieszkańców Gminy Grodzisk Mazowiecki, to dla całego zamówienia
można byłoby przyjąć preferencyjną stawkę 8%, z uwagi na to, iż tak określony przedmiot,
zgodnie z klasyfikacją GUS, wymieniony jest w poz. 143-144 Załącznika nr 3 do ustawy o
VAT (poz. 27-
28 Załącznika nr 3 obowiązującego od 1.7.2020 r.).
Dalej Odwołujący argumentował, że GUS jak i załączniki do rozporządzeń w sprawie PKWiU
2008 i 2015 wskazują iż „transport, jeżeli jest integralną częścią zbierania odpadów, nie jest
klasyfikowany odrębnie”, tj. w takim przypadku również zaliczany jest do klasy 38.11.
podlegając tym samym opodatkowaniu stawką preferencyjną 8%. Sam transport odpadów
niezwiązany ze zbiórką odpadów, wykonywany na odrębne zlecenie przez firmy
transportowe (wpisane do rejestru
prowadzonego przez marszałka województwa na
podstawie art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o odpadach) jako usługa objęta kodem 49.41, nie
jest usługą wymienioną w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT, w związku z tym, do usługi
transportu odpadów zastosowanie znajduje podstawowa stawka podatku VAT w wysokości
Odwołujący w celu potwierdzenia swojej argumentacji przedstawił stanowisko Ośrodka
Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 27
października 2005 r. (znak: OK- 5672/KU-6685/2005).
W konsekwencji Od
wołujący wskazał, że Wykonawcy zobowiązani byli do uwzględnienia w
treści złożonej oferty podatek VAT w wysokości 23% co najmniej w odniesieniu do usługi
transportu odpadów z PSZOK.
Zdaniem Odwołującego, wobec braku wskazania w OPZ ilości transportowanych odpadów w
poszczególnych frakcjach odbieranych z PSZOK i od mieszkańców, braku takiego
wyodrębnienia w Tabeli kosztowej, oraz przy jednoczesnym obowiązku wskazania ceny
jednostkowej
dla poszczególnych frakcji odpadów, niemożliwe było wyliczenie stawki
podatku VAT odrębnej i właściwej dla obu rodzajów usług. Powyższe, rodziło obowiązek
zastosowania przez wykonawców podstawowej stawki podatku VAT dla całego przedmiotu
zamówienia, szczególnie jeśli uwzględni się fakt, iż sam Zamawiający określił jako główną -
usługę transportu odpadów.
Odwołujący wskazał, że Wykonawca Jarper sp. z o.o. - oferujący wykonanie całego
przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, pomimo,
iż w zakres zamówienia wchodzi samoistna usługa transportu odpadów z PSZOK objęta
23% podatkiem VAT -
popełnił błąd w obliczeniu ceny, co skutkuje obowiązkiem odrzucenia
oferty złożonej przez tego wykonawcę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT.
Z ostrożności procesowej Odwołujący podkreślił, że dla decyzji o odrzuceniu oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp nie ma znaczenia ewentualne uznanie, że oferta
złożona przez Wykonawcę Jarper sp. z o.o. zawiera w błąd w obliczeniu ceny jedynie w
odniesieniu do samoistnej części dotyczącej transportu odpadów z PSZOK.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem
nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli
zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Zdaniem Odwołującego,
uznanie zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w okolicznościach nieprzewidzianych
ustawą o VAT, prowadzi do spełnienia pierwszej z ww. przesłanek czynu nieuczciwej
konkurencji, albowiem działanie takie jest niewątpliwie sprzeczne z art. 41 ust. 2 ustawy o
VAT. W takich okolicznościach spełnienie drugiej przesłanki - zagrożenie lub naruszenie
interesu Odwołującego - jest oczywiste. Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w
sposób sprzeczny z przepisami przez jednego z wykonawców, rzutuje w sposób bezpośredni
na sytuację innych przedsiębiorców (w tym przypadku Odwołującego) powodując w
konsekwencji, iż Odwołujący, pomimo, iż złożył ofertę netto niższą nie ma możliwości
pozyskania przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący podkreślił, że działanie Wykonawcy Jarper sp. z o.o. wypełnia także przesłanki
art. 15 ust. 1 pkt 5 uznk,. Zgodnie z powołanym przepisem, czynem nieuczciwej konkurencji
jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności mające na celu
wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub
stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub
usługi u określonego przedsiębiorcy.
Dalej Odwołujący wskazał, że zasady postępowania wynikające z dokumentacji przetargowej
oraz przepisów obowiązującego prawa powinny być stosowane tak samo wobec wszystkich
wykonawców, w szczególności w zakresie wymogów dotyczących sposobu obliczenia ceny
oferty. Prawidłowa i jednolita stawka podatku VAT stosowana wobec wszystkich
wykonawców pod rygorem sankcji o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp jest
instrumentem gwarantującym skuteczną realizację podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych, porównywalności ofert. Dopuszczenie do sytuacji, w której wybrany
Wykonawca stosuje preferencyjną stawkę podatku VAT w okolicznościach nie
uzasadnionych przepisami ustawy o VAT, stanowi
w opinii Odwołującego rażące naruszenie
ww. zasad ujętych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba zważyła co następuje:
Zgodnie z artykułem 89 ust. 1 pkt 6 stawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.
W niniejszym postępowaniu Odwołujący nie wykazał, aby oferta Wykonawcy Jarper sp. z
o.o. zawierała błędy w obliczeniu ceny. Odwołujący nie wykazał, że zastosowana przez
Wykonawcę Jarper sp. z o.o. stawka podatku VAT była nieprawidłowa. W szczególności
Odwołujący nie przedstawił indywidualnej interpretacji prawno-podatkowej. Odwołujący w
trakcie rozprawy podniósł, że dopiero w przyszłości wystąpi do odpowiednich organów w
celu uzyskania odpowiedniej interpretacji podatkowej.
Przede wszystkim należy zauważyć, że przedmiotem zamówienia określonym przez
Zamawi
ającego w sekcji 11.1.4) ogłoszenia o zamówieniu, jak również opisanym w SIWZ,
jest „odbieranie odpadów komunalnych (opróżnianie pojemników z odpadów komunalnych i
transport tych odpadów do miejsca ich zagospodarowania) od właścicieli nieruchomości, na
których zamieszkują mieszkańcy z terenu gminy Grodzisk Mazowiecki w okresie od dnia
zawarcia umowy nie wcześniej jednak niż od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.”
Już powyższe jednoznacznie określa przedmiot zamówienia, jak również wskazuje wprost na
jego cel. Celem jest odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy. Sam transport odpadów,
w tym w szczególności transport odpadów z PSZOK, nie jest celem samym w sobie, a
jedynie środkiem prowadzącym do realizacji głównego zadania, związanego z zebraniem,
wywozem i
zagospodarowaniem odpadów komunalnych z terenu całej Gminy.
Kod CPV, na który powoływał się Odwołujący, nie przesądza o przedmiocie zamówienia.
Przede wszystkim to,
co jest przedmiotem zamówienia, wynika z treści SIWZ, opisu
przedmiotu zamówienia. W niniejszym postępowaniu głównym przedmiotem zamówienia jest
odbiór odpadów komunalnych, a nie ich transport. Zamawiający dodatkowo wskazał, że kody
CPV przy sporządzaniu ogłoszenia o zamówieniu są wybierane z gotowej listy dostępnej w
serwisie enoti
ces. W ramach głównego kodu CPV pod nazwą usługi związanej z odpadami
nie jest dostępny kod odnoszący się do odbioru odpadów komunalnych, stąd decyzja
Zamawiającego o wyborze kodu CPV zbliżonego do opisu przedmiotu zamówienia, którym
jest transport odpadów.
Zamawiający wskazał, że w Gminie został opracowany Regulamin utrzymania czystości i
porządku (Uchwała nr 676/2018 Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z 31 stycznia
2018 roku), który określa sposób gromadzenia odpadów komunalnych oraz ich podział na
f
rakcje. Regulamin określa, które odpady zbierane są sprzed posesji mieszkańców, a które
mieszkaniec jest zobowiązany dostarczyć do PSZOK. Dodatkowo, w PSZOK zbierane są
także wszystkie te odpady, których właściciel nieruchomości może pozbywać się
bezpośrednio z nieruchomości, co oznacza, że z PSZOKu będą wywożone te same odpady,
które wywożone są (odbierane) bezpośrednio z nieruchomości. Oznacza to, że właściciele
nieruchomości mogą wszystkie selektywnie zbierane przez siebie odpady oddawać do
PSZOKu i nie
korzystać z usuwania ich bezpośrednio z nieruchomości.
Okoliczność ta wskazuje na spójny, zintegrowany system gospodarowania odpadami. Odbiór
odpadów z PSZOK i ich transport stanowi jedną z szeregu czynności, które prowadzą do
wykonania konkretnej usługi, jaką jest odbiór/usunięcie odpadów z terenu całej Gminy.
Oznacza to, że nie ma powodu, aby w sposób sztuczny dzielić poszczególne usługi. Być
może jest tak, że na każdą z czynności jest możliwe zorganizowanie osobnego
postępowania przetargowego. Jednakże byłby to podział sztuczny, który nie służy celowi
ogłoszonego postępowania, którym jak wskazano powyżej, jest odbiór odpadów z terenu
całej Gminy. Bez znaczenia w świetle powyższego pozostają wywody Odwołującego,
dotyczące osobnego sposobu rejestracji, czy innego (fizycznego) sposobu odbierania
odpadów od mieszkańców Gminy oraz z PSZOK. Istotne jest powiązanie funkcjonalne i
ekonomiczne pojedynczych świadczeń składających się na świadczenie złożone.
Na taki sposób rozumienia usługi wskazywał nie tylko opis przedmiotu zamówienia, brak
podziału zamówienia na części, ale również skonstruowana treść wzoru umowy,
stanowiącego załącznik do SIWZ. We wzorze umowy brak jest wyodrębnienia ceny za odbiór
z PSZOK oraz ceny za odbiór odpadów od mieszkańców. Jak wskazał Zamawiający,
podstawą ustalenia miesięcznego wynagrodzenia ma być sprawozdanie miesięczne, w
którym wskazywany jest rodzaj odpadów, masa i miejsce zagospodarowania. Nie ma zaś w
nim podziału na sposób odbioru.
Podnoszona przez Odwołującego kilkakrotnie okoliczność, że Zamawiający w pkt. 2.2 SOPZ
utożsamia odbiór odpadów z PSZOK z transportem, świadczy w ocenie Izby jedynie o próbie
odwrócenia uwagi od istoty prowadzonego przez Zamawiającego postępowania.
Podstawowym przedmiotem zamówienia i celem postępowania jest odbiór odpadów z terenu
całej Gminy. Transport odpadów z terenu PSZOK stanowi jedynie jedną z części
składających się na realizację całej usługi.
W 2019 roku Zamawiający przeprowadził analogiczne postępowanie, jak będące
przedmiotem niniejszego p
ostępowania. Oferty złożone przez Wykonawcę Jarper sp. z o.o.
oraz przez Odwołującego zawierały cenę z 8% stawką VAT. Od tamtego czasu nie zaszły
żadne szczególne okoliczności uzasadniające konieczność zmiany stawki podatku VAT, w
szczególności Odwołujący nie wystąpił do właściwych organów, które dokonują interpretacji
w zakresie obowiązujących przepisów podatkowych i nie uzyskał interpretacji podatkowej w
przedmiotowym zakresie
, która potwierdzałaby stanowisko Odwołującego przedstawione w
złożonym w niniejszej sprawie odwołaniu. Ponadto nawet w sytuacji, gdy istniały w tym
zakresie wątpliwości, Odwołujący miał możliwość zwrócenia się zarówno do Zamawiającego,
jak i odpowiednich organów, które dokonują interpretacji w zakresie obowiązujących
przepisów podatkowych.
Odwołujący wraz z odwołaniem przedstawił udzieloną przez Urząd Statystyczny w Łodzi
interpretację statystyczną z 27 października 2015, znak: OK-5672/KU-6685/2005. Zgodnie z
przedstawioną interpretacją, transport gruzu drogowymi pojazdami specjalistycznymi i
uniwersalnymi świadczony przez podmioty prowadzące działalności gospodarczą w zakresie
usług transportowych, mieści się w grupie związanej z transportem drogowym towarów.
Wskazać należy, że przedstawiona interpretacja dotyczy innego przedmiotu, a zatem nie
może zostać zastosowana analogicznie w niniejszym postępowaniu. Usługa opisana w
interpretacji dotyczy usługi transportu gruzu. Charakter tego świadczenia jest inny niż usługi
odbioru odpadów. Transport gruzu jest zupełnie innym świadczeniem niż będąca
przedmiotem niniejszego postępowania kompleksowa usługa odbioru odpadów z całej
Gminy. Powyższe oznacza, że interpretacja przedstawiona przez Odwołującego nie może
zostać zastosowana w niniejszym postępowaniu.
W odniesieniu do przedstawionych p
rzez Odwołującego opinii sporządzonych w dniu 17 i 27
lipca 2020 roku należy zauważyć, że zostały wystawione na polecenie Odwołującego, zatem
mają charakter opinii prywatnej strony postępowania. Z tego względu mogą zostać uznane
jedynie za stanowisko strony
, nie zaś niezależną opinię. Ponadto, jak wskazano powyżej,
Odwołujący, co sam przyznał, miał możliwość uzyskania interpretacji właściwego organu,
jednak z takiej
możliwości nie skorzystał. Nie wykazał zatem, że zastosowana przez
Wykonawcę Jarper sp. z o.o. stawka podatku VAT jest nieprawidłowa.
Zarzut Odwołującego dotyczący naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
Prawo z
amówień publicznych w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.3.2004 r. o podatku od
towarów i usług, należy więc uznać za bezzasadny.
W konsekwencji,
za bezzasadny należało uznać zarzut naruszenia przez Zamawiającego
również art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15
ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wobec braku
stwierdzenia podstawy do odrzucenia oferty Wykonawcy Jarper sp. z o.o., brak jest
podstawy do uznania, że zachodzi podstawa do odrzucenia oferty tego Wykonawcy na
podstawie ww. artykułu. Wykonawca ten składając ofertę z preferencyjną stawką podatku
VAT dla całego przedmiotu zamówienia (w sytuacji, gdy nie wykazano, że stawka ta nie jest
prawidłowa) nie naruszył interesu Odwołującego.
Zamawiający nie naruszył także art. 91 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy Prawo
z
amówień publicznych. Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie
kryteriów oceny ofert spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Ofertą niepodlegającą
odrzuceniu była także oferta Wykonawcy Jarper sp. z o.o. W konsekwencji należało
s
twierdzić, że Zamawiający nie naruszył artykułu 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz nie
naruszył podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj.
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
P
rzewodniczący: ………………………..