Sygn. akt: KIO 1533/20
POSTANOWIENIE
z dnia 10 sierpnia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestników postępowania
w Warszawie w dniu 10 sierpnia 2020 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 6 lipca 2020 r. przez wykonawcę W. M. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą W. M. „ART SERWIS” z siedzibą w Gdyni w postępowaniu
prowadzonym przez
44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim
przy udziale wykonawcy R. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą R. S. MAGIC
SERVICE z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy W. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W. M. „ART
SERWIS” z siedzibą w Gdyni kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych
zero groszy) uiszczonej
przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1533/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę naprawy i
konserwacji komputerowych urządzeń peryferyjnych (nr ref. 20/PN/2020). Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 9 kwietnia
2020 r. pod numerem 530603-N-2020.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz.
1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”).
W dniu 6 lipca 2020 r. wykonawca W. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
W. M.
„ART SERWIS” z siedzibą w Gdyni (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności wyboru oferty wykonawcy MAGIC
SERVICE R. S.
(dalej jako „MS”), zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania w sposób zapewniający
zach
owanie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz
naruszenie innych pozostających w związku z art. 7 przepisów, tj.:
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty MS jako najkorzystniejszej w postępowaniu,
pomimo że oferta ww. wykonawcy nie jest ofertą najkorzystniejszą w świetle kryteriów
oceny ofert określonych w SIWZ i przyznanie firmie MS 20 punktów w odniesieniu do
kryterium „Posiadanie certyfikatu autoryzacji na serwisowanie sprzętu” za posiadanie
certyfikatu serwisowego firmy RICOH, podczas gdy punktacja za to kryterium w zw.
z
zarzutami z pkt 2 powinna wynieść 0 punktów;
2. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wybór oferty MS jako najkorzystniejszej w postępowaniu,
pomimo że oferta ww. wykonawcy nie jest ofertą najkorzystniejszą w świetle kryteriów
oceny ofert określonych w SIWZ i przyznanie firmie MS 20 punktów w odniesieniu do
kryterium „Posiadanie certyfikatu autoryzacji na serwisowanie sprzętu” za posiadanie
certyfikatu serwisowego firmy UTAX., podczas gdy punktacja za to kryterium w zw.
z
zarzutami z pkt 1 powinna wynieść 0 punktów;
3. art. 24 ust. 1 pkt
17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania MS
wobec przedstawienia informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd, w wyniku co
najmniej lekkomyślności lub niedbalstwa, poprzez przedstawienie w ofercie - certyfikatów
serwisowych firmy Ricoh oraz UTAX
w celu przyznania dodatkowych punktów zgodnie
z
kryterium oceny ofert w zakresie opisanym w odwołaniu;
4. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie dokonania
prawidłowej oceny ofert na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ i braku przyznania Odwołującemu 10
punktów w kryterium oceny ofert dotyczących poz. 2 „Posiadanie certyfikatu autoryzacji na
serwisowanie sprzętu”
oraz innych przepisów wskazanych w treści odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty MS jako najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wykluczenia MS z postępowania,
a w konsekwencji odrzucenia oferty tego wykonawcy, ewentualnie na wypadek
nieuwzględnienia tego żądania dokonanie ponownego badania wraz z ponownym
przyznaniem i przeliczeniem punktów za kryterium „Posiadanie certyfikatu autoryzacji na
serwisowanie sprzętu” oraz wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Izba
dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę R. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą R. S. MAGIC SERVICE zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego („Przystępujący”).
Z
amawiający w piśmie z dnia 6 sierpnia 2020 r. oświadczył, iż uznaje zarzuty
Odwołującego wskazane w pkt 1, 2 i 3 odwołania, nie uznaje zarzutu wskazanego w pkt. 4
odwołania. Przystępujący na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników w dniu 10 sierpnia
2020 r. oświadczył, iż nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia zarzutów przez
Zamawiającego w ww. części. Odwołujący na posiedzeniu oświadczył, iż cofa odwołanie
w
zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego, tj. w zakresie zarzutu nr 4.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 3a ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów przedstawionych
w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu
wo
bec uwzględnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Oświadczenie
Z
amawiającego o częściowym uwzględnieniu zarzutów, brak wniesienia przez
Przystępującego sprzeciwu wobec tej czynności oraz wycofanie pozostałych zarzutów przez
Odwołującego obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powoduje to
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Zgodnie z dyspozycją art. 186 ust. 3a in
fine ustawy Pzp
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia
lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 3a ustawy Pzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uznała, że z mocy art. 186 ust.
6 pkt 1 ustawy Pzp
koszty te znoszą się wzajemnie. Jednocześnie Izba nakazała dokonanie
na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 lit.
a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………