Sygn. akt: KIO 1512/20
POSTANOWIENIE
z dnia 20 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestnika postępowania w
Warszawie w dniu 20 lipca
2020r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 6 lipca 2020r. przez wykonawcę
Becton Dickinson Polska spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Osmańska 14 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Dolnośląskie Centrum Onkologii we
Wrocławiu pi. Hirszfelda 12
przy udziale
wykonawcy SARSTEDT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Blizne Łaszczyńskiego, ul. Warszawska 25 zgłaszającego swoje przystąpienie
w sprawie sygn. akt KIO 1063/20 p
o stronie zamawiającego
postanawia :
Odrzucić odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę
Becton Dickinson Polska spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Osmańska 14 i
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł. 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Becton Dickinson Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, ul. Osmańska 14 tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1512/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
sukcesywną dostawę systemu zamkniętego do pobierania krwi żylnej i tętniczej zostało
wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 555186-N-
2020 z dnia 2020-06-29.
W dniu 6 lipca 2020r. Becton Dickinson Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, ul.
Osmańska 14 wniósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (dalej „SIWZ") w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego o szacunkowej wartości przedmiotu
zamówienia poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy, którego przedmiotem jest sukcesywna dostawa systemu zamkniętego do pobierania
krwi żylnej i tętniczej w zakresie Pakietu nr 2. Odwołanie zostało wniesione przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 15 czerwca 2020r.
udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej
reprezentacji. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 6 lipca 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy
przez określenie dyskryminacyjnych kryteriów
oceny ofert;
2. art. 36 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, poleg
ające na naruszeniu zasad uczciwej
konkurencji i równości wykonawców poprzez ukształtowanie kryteriów oceny ofert dla Pakietu
nr 2, które w sposób nieuzasadniony promuje wykonawcę oferującego system aspiracyjno -
próżniowy oraz probówkę z jonami magnezu, czym utrudnia uzyskanie zamówienia
publicznego innym wykonawcom oferującym rozwiązanie równoważne;
3. naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy
przez wadliwe sporządzenie specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w części dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia;
4. art. 2 ust. 5 ustawy
przez ustalenie kryteriów oceny ofert w Pakiecie nr 2 w kontekście
przyznawanej ilości punktów za parametr oceniany oceny jakościowo-użytkowej, które nie
gwarantuje z
amawiającemu wyboru oferty przedstawiającej najkorzystniejszy bilans ceny i
innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego;
5. art. 29 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 u
stawy, przez opisanie przedmiotu zamówienia
poprzez wskazanie, w sposób pośredni, źródła pochodzenia produktów, co prowadzi do
uprzywilejowania niektórych wykonawców i do wyeliminowania innych wykonawców i
oferowanych przez nich produktów, w tym produktów oferowanych przez odwołującego, co nie
jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia.
6. art. 3 ust 1 i art. 15 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję a
jednocześnie „sam w sobie" stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na
zróżnicowanym traktowaniu klienta oraz wymuszaniu na klientach wyboru określonego
kontrahenta oraz wymuszaniu zakupu u określonego przedsiębiorcy;
7. art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy
przez zaniechanie unieważnienia postępowania albowiem do
czasu obowiązywania kwestionowanych zapisów jest ono obarczone wadą uniemożliwiającą
zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego;
art. 5 kc, art. 58 § 1 i 2 kc. w związku z art. 14 ustawy przez bezprawne dokonanie czynności
sprzecznej z ustawą lub mającej na celu jej obejście
Odwołujący wniósł o:
1) uwzg
lędnienie odwołania w całości,
2} nakazanie z
amawiającemu dokonania, w w/w postępowaniu o zamówienie publiczne,
modyfikacji kryteriów oceny ofert poprzez ustalenie równej punktacji dla systemu próżniowego
i aspiracyjno-
próżniowego oraz ustalenie równej punktacji dla probówki do hematologii z
cytrynianem sodu, CTAD, siarczanem magnezu, heparyną sodową, fluorkiem sodu lub
szczawianem amonu, bez jednoznacznego wskazania na probówkę z jonami magnezu czyli
określenie kryteriów na zasadach rzeczywistej i efektywnej konkurencji tj. w zakresie
umożliwienia ubiegania się o udzielenie zamówienia w zakresie pakietu nr 2 oraz usunięcia z
treści opisu przedmiotu zamówienia tych elementów które nie są w zobiektywizowany sposób
niezbędne zamawiającemu zastępując je obiektywnie niezbędnymi dla zamawiającego
parametrami w jak najszerszych zakresach, które nie będą odpowiadały z góry określonemu
wyrobowi określonego producenta, w szczególności poprzez eliminację wskazanych w treści
odwołania dyskryminacyjnych zapisów SIWZ,
3) nakazanie z
amawiającemu przyznania równej punktacji dla systemu próżniowego (37 pkt.)
i dla probówki do hematologii z cytrynianem sodu, CTAD, siarczanem magnezu, heparyną
sodową, fluorkiem sodu lub szczawianem amonu (3 pkt.).
Odwołujący wniósł zatem o uwzględnienie odwołania w całości i modyfikację punktacji dot.
Pakietu nr 2 za ocenę techniczną poprzez zmianę brzmienia zapisów Załącznika nr 3 -
Parametry techniczne oceniane.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że dokonał opisu/zmiany opisu przedmiotu zamówienia
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, poprzez dobór parametrów i preferencje
określonych rozwiązań technicznych, czym preferuje wyłącznie jedna firmę, co nie jest
usprawiedliwione uzasadnionymi potrzebami zamawiającego, czym de facto uniemożliwił
o
dwołującemu złożenie oferty, w wyniku czego w postępowaniu zostały naruszone przepisy
art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust 1 i 2 w ustawy.
Wskutek naruszenia przepisów ustawy uszczerbku doznał interes odwołującego w uzyskaniu
zamówienia (został on pozbawiony możliwości złożenia konkurencyjnej oferty), a tym samym
o
dwołujący został narażony na szkodę. Interes odwołującego wyraża się również w tym, aby
postępowanie o udzielenie zamówienia przeprowadzone zostało zgodnie z przepisami prawa,
a zawarta umowa nie
była dotknięta sankcją nieważności z powodu wady postępowania.
Nadmienił, że nie ma żadnej ważnej przyczyny dlaczego odwołujący nie może złożyć
konkurencyjnej oferty w tym „publicznym" przetargu, który do momentu zmiany zapisów jest w
sposób rażący sprzeczny z prawem i to nie tylko z przepisami ustawy, ale przy obecnych
zapisach nawet przepisami prawa o charakterze penalnym.
Odwołujący podniósł, że zamawiający dopuścił w postępowaniu możliwość złożenia ofert na
systemy zamknięte do pobierania krwi - zarówno próżniowy, jak i aspiracyjno próżniowy -
jednocześnie przyznając 37 punktów z 40 możliwych do uzyskania ofercie z systemem
aspiracyjno próżniowym, oferowanym na rynku wyłącznie przez firmę Sarstedt. Pozostałe 3
punkty z
amawiający przyzna za zaoferowanie probówki do hematologii z jonami magnezu,
również oferowanej na rynku tylko przez firmę Sarstedt. Odwołujący podkreślił, iż firma
Sarstedt jako jedyna dystrybuuje system w Polsce i nie korzysta w tym zakresie z innych
podmiotów (z wyłączeniem subdystrybutora firmy Prolab, z którym nie konkuruje) w związku z
tym realnie, w praktyce jest tylko jeden podmiot mogący złożyć ofertę na produkty
wyprodukowane i dystrybuowane przez Sarstedt.
Co powoduje, że umożliwienie złożenia oferty przez więcej niż jeden podmiot jest zdaniem
odwołującego pozorne.
Tak ukształtowane parametry oceny jakościowo-użytkowej są w ocenie odwołującego;
A. nieuzasadnione;
B.
prowadzą do wyboru oferty z góry wybranego wykonawcy;
C.
nie gwarantują zamawiającemu wyboru oferty przedstawiającej najkorzystniejszy bilans
ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego określonego
w Pakiecie 2
Faworyzowanie systemu aspiracyjno-
próżniowego, w szczególności w tak drastyczny sposób
jak uczynił to zamawiający, nie ma uzasadnienia merytorycznego.
W systemie aspiracyjno-
próżniowym, tak wysoko punktowanym przez zamawiającego
konieczne jest wykonanie dodatkowych czynności: pociągnięcie i wyłamanie tłoka w celu
wytworzenia próżni lub manualna aspiracja krwi do probówki (tzn. Użytkownik ciągnie tłok, jak
w strzykawce, podczas gdy probówka Becton Dickinson napełnia się sama).
Aspiracja -
jako czynność manualna - jest zależna od użytkownika, toteż każde pobranie krwi,
do każdej jednej probówki, odbywa się z inną siłą, to oznacza brak standaryzacji pobrania.
Ponadto siła „ciągu" zmienia się nawet w trakcie napełniania 1 probówki, co łatwo sobie
uzmysłowić na przykładzie właśnie tłoka strzykawki. Dodatkowo system aspiracyjny zwiększa
ryzyko powstania błędów przedanalitycznych, a w szczególności:
a)
Ryzyko niedopełnienia probówki w wypadku, gdy tłok nie zostanie odpowiednio
zablokowany (po wyciągnięciu tłoka do samego końca następuje kliknięcie i zablokowanie
tłoka we właściwej pozycji, jeśli użytkownik aspirując i skupiając się na napływie krwi do
probówki nie dociągnie tłoka do końca, to mamy prawie pewną niewłaściwą objętość pobrania
i zaburzenie proporcji krwi do odczynnika).
b)
Zbyt silne pociągnięcie tłoka zwiększa ryzyko hemolizy.
c) I
zdaniem odwołującego najważniejsze: w przypadku trudności z napływem krwi tłok może
się w trakcie pobrania minimalnie cofać (następuje pewnego rodzaju „pompowanie") co grozi
wstrzyknięciem do naczynia krwi wymieszanej z odczynnikiem z probówki (tzw. Przepływ
wsteczny).
• Załącznik nr 5: Prezentacja - tłok w probówce Sarstedt odłamany, niezablokowany.
System próżniowy, wynaleziony przez firmę Becton Dickinson, a oferowany na rynku przez
kilka różnych podmiotów, posiada niepodważalne zalety dla użytkownika i pacjenta:
Wykalibrowaną fabrycznie próżnię w probówce, co eliminuje ryzyko niedopełnienia lub
przepełnienia probówki, a tym samym ryzyko zaburzenia proporcji krwi do odczynnika, co
prowadzi do
występowania błędów przedanalitycznych mających negatywny wpływ na wynik
badania laboratoryjnego
2} Probówka napełnia się krwią automatycznie, bez konieczności dodatkowych czynności i
manipulacji.
Napływ krwi jest wystandaryzowany i delikatny, tak aby minimalizować ryzyko hemolizy i
innych błędów przedanalitycznych.
Przepływ krwi jest niezależny od użytkownika, co minimalizuje ryzyko błędów ludzkich i
zmienność procesu pobrania.
Nie ma możliwości przepływu wstecznego krwi wymieszanej z odczynnikiem z probówki do
żyły pacjenta, co niestety zdarza się w przypadku techniki aspiracji i cofnięcia tłoka. Tym
s
amym wyeliminowane jest również ryzyko wystąpienia błędu przedanalitycznego
wynikającego z niezachowania właściwej proporcji między pobraną krwią a odczynnikiem.
System próżniowy BD Vacutainer® jest najczęściej stosowanym zamkniętym systemem
pobierania krw
i na świecie, wybieranym z powodu swoich cech użytkowych oraz jakości.
System posiada rozwiązania umożliwiające prawidłowe wykonanie tzw „trudnych pobrań" krwi,
w szczególności w przypadku pacjentów onkologicznych i z powodzeniem stosowany jest od
wielu la
t także przez renomowane placówki onkologiczne takie jak: ZCO w Szczecinie, SCO
w Kielcach, CO w Bydgoszczy, CO w Krakowie, NIO w Gliwicach, KCO w Katowicach.
Odwołujący wskazał, że zamawiający przyzna 3 punkty za zaoferowanie probówki do
hematologii z jon
ami magnezu. Zwrócił uwagę, że brak jest walidacji takiej probówki do
oznaczania pełnej morfologii na analizatorach hematologicznych Sysmex, Abbott, ABX. Brak
jest rekomendacji oraz publikacji dotyczących używania takiej probówki jako probówki
referencyjnej do identyfikacji pseudotrombocytopenii-
metodą referencyjną w zliczaniu płytek,
zatwierdzoną przez ICSH (International Council for Standardization in Haematology) i ISLH
(International Society for Laboratory Hematology) są metody immunologiczne, w których płytki
krwi są znakowane przeciwciałami monoklonalnymi i analizowane za pomocą cytometru
przepływowego.
Z kolei wśród rekomendowanych probówek do identyfikacji pseudotrombocytopenii wyróżnia
się szereg probówek, np: z: cytrynianem sodu, CTAD, siarczanem magnezu, heparyną
sodową, fluorkiem sodu lub szczawianem amonu, bez jednoznacznego wskazania na
probówkę z jonami magnezu. Najczęściej stosowanym alternatywnym antykoagulantem w
przypadku małopłytkowości indukowanej EDTA jest cytrynian sodu. Probówka z cytrynianem
sodu jest probówką ogólnodostępną i uniwersalną, gdyż rutynowo oznaczane są w niej
parametry krzepnięcia i jest ona również wyspecyfikowana w arkuszu asortymentowo-
cenowym tego postępowania.
Bezzasadna i nieekonomiczna jest zatem potrzeba zakupu d
odatkowej probówki; dodatkowo
pamiętać należy, że w przypadku konieczności identyfikacji pseudtrombocytopenii należy do
niej ponownie pobrać krew od pacjenta- nie jest to bowiem probówka stosowana rutynowo, w
przeciwieństwie do probówki z cytrynianem sodu.
Nie ulega zatem wątpliwości zdaniem odwołującego, że parametry punktowane zostały
ukształtowane wyłącznie w celu preferowania konkretnego wykonawcy, nie zaś w celu
otwarcia postępowania na oferty konkurencyjne i wybór oferty, która zapewni zamawiającemu
usprawnienia procesów klinicznych i diagnostycznych, poprawy efektów leczenia i komfortu
pr
acy oraz optymalizacji kosztów.
Takie określenie kryteriów według odwołującego narusza zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, bowiem tylko jeden - z góry znany - wykonawca, spośród
wielu oferujących systemy pobierania krwi na rynku, uzyska 40 pkt. (z 40 możliwych),
ponieważ tylko jeden wykonawca oferuje system aspiracyjno- próżniowy oraz probówkę do
hematologii z jonami magnezu. Pozostali wykona
wcy nie uzyskają żadnych punktów. Tym
samym zamawiający tylko pozornie dopuszcza możliwość wyboru oferty innej niż oferta firmy
Sarstedt i tylko pozornie poszerza
krąg potencjalnych wykonawców.
Zamawiający poprzez ustanowione kryteria jakościowe w ocenie odwołującego w sposób
wyraźny faworyzuje konkretnego wykonawcę, firmę Sarstedt, czym narusza zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne.
Pozwala to również temu wykonawcy na złożenie oferty cenowej o kilkaset tysięcy złotych
wyższej niż wartość oferty jakiegokolwiek innego wykonawcy. Przyjmując, że wartość
postępowania będzie szacunkowo wynosiła około 300 000 zł, wskazany z góry wykonawca,
przez narzucone kryterium, mając wynikające z ustalonego kryterium 40 pkt przewagi nad
innymi wykonawcami, może takie postępowanie wygrać z ofertą o wartości nawet 900 000 zł,
a więc o 600 000 zł wyższą od oferty z najniższą ceną. Tak dużej straty punktowej żaden inny
wykonawca nie zniweluje kryterium cenowym.
Zatem
w kontekście przyznawanej ilości punktów za parametry oceniane oceny jakościowo-
użytkowej jakim są „System aspiracyjno- próżniowy", oraz „Probówka do hematologii w
przypadku agregacj
i płytek krwi z jonami magnezu zamawiający dokona wyboru oferty, która
nie
będzie przedstawiała najkorzystniejszego bilansu ceny (cena ta będzie zawyżona) i innych
kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego.
Obowiązek zamawiającego przygotowania i przeprowadzenia postępowania z należytą
starannością oznacza m.in. takie kształtowanie procesu szeroko pojętego udzielania
zamówienia publicznego, aby było ono konkurencyjne w możliwie największym stopniu.
Odwołujący podkreślił, że ma to istotne skutki dla racjonalności wydatkowania środków
publicznych oraz postępu technicznego i organizacyjnego wykonawców przez wymuszanie
takiego postępu konkurencją rynkową.
Zamawiający jest gospodarzem postępowania, jednakże z faktu tego nie można wywodzić, iż
uprawnia to z
amawiającego do preferowania określonych wykonawców na szkodę innych
wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający obowiązany jest
ukształtować treść SIWZ w taki sposób, aby otworzyć postępowanie na konkurencję i
umożliwić składanie ofert odzwierciedlających różnorodność rozwiązań technicznych
dostępnych na rynku.
Celem postępowania jest wszakże zaspokojenie konkretnych potrzeb zamawiającego, w
warunkach poszanowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich
wykonawców. Opisując kryteria oceny ofert, zamawiający winien uwzględnić wszystkie
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ofert przez wykonawców, w związku z czym
na z
amawiającym spoczywa obowiązek unikania zapisów utrudniających zachowanie
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Utrudniając możliwość złożenia
ofert konkurencyjnych poprzez manipulację parametrami, w tym nieuzasadnioną
merytorycznie punktację, zamawiający naraża na szkodę potencjalnych wykonawców, a także
naraża się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych, gdyż powyższe może
pro
wadzić do wyboru oferty z wysoką ceną, na jaką może pozwolić sobie wykonawca, którego
rozwiązanie jest preferowane w ocenie jakości i za które otrzyma wysoką i nieuzasadnioną
punktację,
Wniósł o dokonanie stosownej modyfikacji SIWZ w zakresie w/w pozycji, polegającej na
odstąpieniu od punktowania parametru „Probówka do hematologii w przypadku agregacji
płytek krwi z jonami magnezu" oraz potraktowanie systemu próżniowego jako równoważnego
i przyznanie 40 punktów za zaoferowanie takiego systemu, względnie dobór innych
parametrów jakościowych, które będą odzwierciedlać uzasadnione potrzeby zamawiającego
w zgodzie w wymogami PZP.
Wniosek powyższy wypełnia wymogi ustawy, która zobowiązuje zamawiającego do takiego
ukształtowania parametrów ocenianych, które pozwoli mu na uzyskanie oferty, która (art. 2 pkt
5) przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do
przedmiotu zamówienia publicznego, a nie tylko ceny. Intencją ustawodawcy było
zagwarantowanie przez z
amawiającego określonej jakości przedmiotu zamówienia poprzez
jego opis i uwzględnienie w nim jakości dzięki opisaniu wszystkich istotnych
parametrów/standardów przedmiotu świadczenia, ewentualnie określenie wymagań
jakościowych w opisie przedmiotu zamówienia na akceptowalnym minimalnym poziomie i
uwzględnienie w kryteriach oceny ofert wyższych parametrów, które są użyteczne dla
z
amawiającego.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na możliwość sporządzenia oferty.
Wskazana norma prawna wymaga więc dokonania odpowiednio precyzyjnego opisu
przedmiotu zamówienia. Natomiast art. 29 ust. 2 ustawy zawiera wyraźny zakaz dokonywania
opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Zakazane jest więc dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia nie tylko takiego, który
utrudnia uczciwą konkurencję, wskazując na konkretny produkt, ale i takiego, który
potencjalnie mógłby wpłynąć na konkurencję na rynku.
Z powyższych rozważań wynika, iż wystarczającym dla stwierdzenia naruszenia zasady
wyrażonej w art. 29 ust 2 PZP jest takie zestawienie przez zamawiającego
charakter
ystycznych parametrów nabywanych produktów, że wskazuje ono na konkretny
produkt, eliminując lub ograniczając jednocześnie możliwość zaoferowania produktów innych
producentów - co niewątpliwie ma miejsce w niniejszym postępowaniu. W związku z
powyższym, przyjmuje się, że do stwierdzenia faktu nieprawidłowości w opisie przedmiotu
zamówienia wystarczy jedynie zaistnienie możliwości utrudniania uczciwej konkurencji
poprzez zastosowanie określonych zapisów w specyfikacji, niekoniecznie zaś realnego
uniemożliwienia takiej konkurencji. Dlatego też przy opisie przedmiotu zamówienia,
zamawiający powinien unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały
na konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę. Nie można bowiem mówić o zachowaniu
zasady uczciw
ej konkurencji w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia określony jest w sposób
wskazujący na konkretny produkt przy czym produkt ten nie musi być nazwany przez
z
amawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia określone są
tak, że aby je spełnić wykonawca musi dostarczyć jeden konkretny produkt.
Odw
ołujący zdaje sobie sprawę, że zamawiający jest gospodarzem postępowania, jednakże
z faktu tego nie
można wywodzić, iż uprawnia to zamawiającego do preferowania określonych
wykonawców na szkodę innych wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu.
Zatem art. 29 ust. 2 ustawy PZP zawiera wyraźny zakaz dokonywania opisu przedmiotu
zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Zakazane jest więc
dokonywanie opisu prze
dmiotu zamówienia nie tylko takiego, który utrudnia uczciwą
konkurencję, wskazując na konkretny produkt, ale i takiego, który potencjalnie mógłby wpłynąć
na konkurencję na rynku. Zakaz ten nie oznacza konieczności nabycia przez zamawiającego
dostaw nieodpo
wiadających jego potrzebom, zarówno co do jakości, funkcjonalności czy
wymaganych parametrów technicznych, a jedynie nakazuje dopuścić konkurencję między
wykonawcami mogącymi spełnić postawione wymogi w odniesieniu do przedmiotu
zamówienia bez ograniczania dostępu do niego. Jednocześnie jednak zamawiający swobodę
precyzowania swoich wymagać ma ograniczoną, w tym sensie, że jego wymagania muszą
mieć uzasadnienie pozwalające na zrównoważenie ograniczenia konkurencji.
W celu poparcia swojej argumentacji odwołujący wskazał na następujące orzecznictwo:
Sąd Okręgowy w Poznaniu w wyroku z dnia 11 sierpnia 2006 r., sygn. akt IX Ga 137/06, Urząd
Zamówień Publicznych w jednej z opinii prawnych, wyrok S0 w Bydgoszczy z dnia 25 stycznia
2006 r., sygn. akt Il Ca 693/5)",
wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia
2012 r., sygn. akt VI ACa 965/11, LEX nr 1315895,
wyrok Sąd Okręgowy w Lublinie z dnia 9
listopada 2005 r., sygn. akt II Ca 587/05,
wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 17
kwietnia 2009 r„ sygn. akt II Ca 137/09, wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 17
grudnia 2009 r,, sygn. akt Il Ca 992/09 oraz wyrok
Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 2
kwietnia 2009 r., sygn. akt IX Ga 49/09, wyrok z dnia 13 stycznia 2009 r. sygn. akt;
KIO/UZP/1502/08, wyrok z dnia 20 stycznia 2009 r, sygn. akt: KIO/UZP/02/09, wyrok o sygn.
akt KIO/UZP 361/10, wyrok KIO z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie o sygn. akt KIO/UZP
30/09, uchwa
ła KIO o sygn. akt KIO/KD 2/09. Odnosząc się do uzasadnienia zarzutów
niniejszego odw
ołania odwołujący zwrócił uwagę na ewentualne konsekwencje
przeprowadzenia przez z
amawiającego postępowania i zawarcia umowy w sprawie
zamówienia publicznego przy dotychczasowym wadliwym opisie przedmiotu zamówienia.
Otóż w świetle dotychczasowych rozważań postępowanie podlegałoby unieważnieniu na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy jako obarczone niemożliwa do usunięcia wada
uniemożliwiająca zawarcie nie podlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Natomiast w przypadku zawarcia umo
wy podlegałaby ona unieważnieniu na
podstawie art. 168 pkt. 3 ustawy, zgodnie z którym Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
może wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez
Zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisów
ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. Zdecydowanie należy
stwierdzić, że opisanie przedmiotu zamówienia z naruszeniem przepisu art. 7 ust. 1 i art. 29
ust. 11 2 ustawy stanowi czynność zamawiającego mającą zasadniczy wpływ na wynik
postępowania.
Powyższe nie budzi wątpliwości w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach
wszczętych na skutek powództw Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wytaczanych na
podstawie art. 146 ust 6 ustawy. Przykładowo, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie
wyroku z dnia 21 kwietnia 2011 r., sygn. akt III C 1161/09. w literaturze komentarzowej por.:
Dzierżanowski Włodzimierz, Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata komentarz
LEX 2017; Komentarz do art.29 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.07.223,1655), [w:] M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski,
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, wyrok KIO KIO/UZP 984/08, wyrok KIO
KIO/UZP 700/08, wyrok KIO KIO/UZP 682/08, wyrok KIO KIO/UZP 442/08
Brak modyfikacji SiWZ
pociąga za sobą skutek w postaci obowiązku unieważnienia
postępowania albowiem niemożliwe jest zachowanie zasady równości i uczciwej konkurencji
w niniejszym postępowaniu i złożenie porównywalnych ofert.
W tym stanie rzeczy z powołaniem na stanowisko doktryny (literaturą komentarzową,
orzecznictwo sądów powszechnych i orzecznictwo KIO odwołujący stwierdził, że w niniejszym
postępowaniu dochodzi do ewidentnego naruszenia zasad poszanowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. W obowiązujących zasadach przetargowych
podnosi się, że nie można opisywać przedmiotu zamówienia tak by utrudnić uczciwą
konkurencję, a w konsekwencji opisywać przedmiot zamówienia, w sposób, który nie wynika
z usprawiedliwionych potrzeb zamawiającego . Zakazane jest formułowanie opisu przedmiotu
zamówienia w taki sposób, eliminować któregokolwiek z potencjalnych oferentów.
W związku z powyższym, kierując się chęcią zapewnienia poszanowania zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców w niniejszym postępowaniu odwołujący
wniósł o modyfikację opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który umożliwi złożenie
konkurencyjnych ofert przez pozostałych wykonawców zdolnych do należytego wykonania
zamówienia.
Otwarcie postępowania na konkurencję z całą pewnością będzie korzystne dla zamawiającego
zarówno ze względów finansowych, jak również ze względu na jakość produktów oferowanych
przez poszczególnych dostawców. W konsekwencji pozwoli to zamawiającemu na wybór
oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, albowiem do momentu dokonania zmiany SlWZ jest to
de facto niemożliwe, gdyż obecny opis przedmiotu zamówienia w najwyższy sposób utrudnia
czyni "bezprzedmiotowym" złożenie oferty przez wykonawców, którzy są zdolni do wykonania
zamówienia i zaspokojenia rzeczywistych (realnych) potrzeb zamawiającego, a obecna
„wersja opisu przedmiotu zamówienia" nie jest uwarunkowana usprawiedliwionymi potrzebami
zamawiającego.
Odwołujący wniósł także o obciążenie zamawiającego wszystkimi kosztami postępowania
odwoławczego i kosztami zastępstwa procesowego wg faktury przedłożonej na rozprawie.
Podkreślił, że działania zamawiającego polegające na sporządzeniu dokumentacji
przetargowej w sposób rażąco sprzeczny z prawem ma decydujący wpływ na uniemożliwienie
ubiegania się o przedmiotowe zamówienie publiczne na zasadach równości i uczciwej
konkurencji. Modyfikacja w sposób opisany powyżej pozwoli doprowadzić do stworzenia stanu
zgodnego z prawem i umożliwi protestującemu ubieganie się o zamówienie publiczne, którym
jest on zainteresowany.
W dniu 7 lipca 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 10 lipca 2020r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnia zarzuty odwołania w całości i oświadczył,, że dopuści możliwość pobierania krwi
w systemie aspiracyjno-
próżniowym jak i w systemie próżniowym – załącznik nr 2 do siwz i
rezygnuje równocześnie z kryteriów ocenianych w postaci parametrów technicznych
(ocenianych) tj. systemu próżniowo-aspiracyjnego oraz probówki do hematologii i usuwa tym
samym załącznik nr 3 do siwz. Odpowiedź na odwołanie została wniesiona przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 9 lipca 2020r. udzielonego
przez dyrektora jednostki ujawnionego w odpisie z KRS.
W dniu
10 lipca 2020r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił swój
udział wykonawca SARSTEDT Sp. z o.o. z siedzibą w Blizne Łaszczyńskiego, ul. Warszawska
wnosząc o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy z uwagi na to,
że odwołanie dotyczy kryteriów oceny ofert, a nie jest to czynności podlegająca zaskarżeniu
w postępowaniach poniżej progów unijnych, a na wypadek nie uwzględnienia wniosku o
odrzucenie odwołania, wniósł o jego oddalenie w całości. Przystępujący wskazał, że ma
interes w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż zamierza złożyć ofertę, a
uwzględnienie odwołania zmniejsza jego szanse na uzyskanie zamówienia. Przystępujący
może ponieść szkodę w związku z nieuzyskaniem zamówienia. Przystępujący podniósł, że nie
jest prawdą, że jedynie przystępujący oferuje system próżniowo=aspiracyjny, również firma
Kabe taki system oferuje. Opis przedmiotu zamówienia nie wyklucza udziału odwołującego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. Stosowanie określonego systemu wynika zawsze z
potrzeb zamawiającego tak w zakresie bezpieczeństwa jak i jakości. Odwołujący wskazuje na
rzekome niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem kwestionowanego systemu, ale są to
oświadczenia gołosłowne nie poparte dowodami. Zamawiający ma prawo kształtować
przedmiot zamówienia zgodnie ze swoimi potrzebami i zawężenie udziału w takim
postępowaniu nie jest niedopuszczalne. Zgłoszenie zostało wniesione przez prezesa zarządu
ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z
KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 10 lipca
2020r.
W dniu 13 lipca 2020r. Izba wezwała przystępującego do zgłoszenia sprzeciwu wobec
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości w terminie 3 dni pod rygorem umorzenia
postępowania.
W terminie zakreślonym przystępujący nie zgłosił sprzeciwu.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj., ogłoszenia o zamówienia, siwz wraz
z załącznikami, zmiany ogłoszenia oraz siwz wraz z załącznikami z dnia 9 lipca 2020r.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
Z siwz wynika, że:
Przedmiotem zamówienia jest:
Sukcesywna dostawa systemu zamkniętego
do pobierania krwi żylnej i tętniczej
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają: Arkusz asortymentowo-cenowy -
Załącznik nr 1 do SIWZ, Parametry wymagane – Załącznik nr 2 do SIWZ oraz Parametry oceniane
– Załącznik nr 3 do SIWZ.
Szczegółowe warunki i zasady realizacji przedmiotu zamówienia określa dodatkowo
projekt umowy będący Załącznikiem nr 6.
Złożona oferta ma składać się z:
wypełnionego i podpisanego Arkusza asortymentowo-cenowego - załącznik Nr 1 do
SIWZ,
wypełnionego i podpisanego załącznika Nr 2 do SIWZ - Parametry wymagane,
wypełnionego i podpisanego załącznika Nr 3 do SIWZ - Parametry oceniane,
wypełnionego i podpisanego Druku oferty - załącznik Nr 4 do SIWZ,
wypełnionego i podpisanego Oświadczenia - załącznik Nr 5 do SIWZ,
pełnomocnictwo- jeżeli niezbędne- vide pkt. 11.3-11.4
Ocena ofert nieodrzuconych, złożonych przez Wykonawców niewykluczonych z
postępowania zostanie dokonana wg niżej opisanych zasad.
Przy wyborze oferty najkorzystniejszej Zamawiający będzie się kierował następującymi
kryteriami:
Oferowana cena brutto - 60 %
Parametry techniczne - 40 %
Ocena ofert w zakresie przedstawionych wyżej kryteriów zostanie dokonana według
następujących zasad:
Oferta może uzyskać max. 100 pkt
W -
oznacza sumaryczną ilość punktów do dwóch miejsc po przecinku
Pt
– liczba punktów za kryterium parametry techniczne
WCmin
– najniższa cena ogółem brutto spośród prawidłowo złożonych i ważnych ofert
WCb
– cena ogółem brutto ocenianej oferty.
Ocena ofert w zakresie przedstawionych wyżej kryteriów zostanie dokonana wg następujących
zasad:
W = 60*( WCmin/ WCb) + Pt
UWAGA:
Brak potwierdzenia parametrów ocenianych w dołączonych do oferty katalogach/ prospektach/
folderach/ materiałach firmowych producenta lub innych dokumentach będzie skutkować
przyznaniem 0 punktów.
W przypadku, kiedy ilość uzyskanych punktów przez dwie lub więcej ofert będzie taka
sama, Zamawiający dokona wyboru oferty i uzna za najkorzystniejszą – ofertę z
najniższą ceną; jeżeli zostały złożone oferty o takiej samej cenie, Zamawiający wezwie
wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym terminie przez
Zamawiającego ofert dodatkowych - zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy.
W toku oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawcy pisemnych wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty.
Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania o
udzielenie zamówienia, zamawiający może na każdym etapie postępowania wezwać
wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających, że nie podlegają wykluczeniu, spełniają warunki udziału w
postępowaniu, a jeżeli zachodzą uzasadnione podstawy do uznania, że złożone
uprzednio oświadczenia lub dokumenty nie są już aktualne, do złożenia aktualnych
oświadczeń lub dokumentów.
O wyniku postępowania (wyborze oferty), Zamawiający powiadomi niezwłocznie na
piśmie wszystkich wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia.
Zamawiający udzieli zamówienia wykonawcy, którego oferta:
■ odpowiada zasadom określonym w ustawie
■ odpowiada zasadom określonym w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
■ uzyska najwyższą wartość oceny punktowej „W” zgodnie z punktem 14.3
Załącznik nr 2 do siwz - Parametry wymagane (graniczne) zamkniętego systemu do pobierania
krwi żylnej i tętniczej
Uwaga:
Dla umożliwienia Zamawiającemu weryfikacji udzielonych odpowiedzi należy załączyć
katalogi, foldery lub materiały źródłowe oferowanego sprzętu (w języku polskim lub angielskim
(wraz z tłumaczeniem na język polski)), w oryginale lub kserokopie poświadczone za zgodność
z oryginałem).
Do oferty należy dołączyć po 3 szt. próbek asortymentu (poz. 1 – 15 załącznika Nr 1).
Uwaga: Każdą próbę asortymentu należy opisać nr pozycji załącznika Nr 1
Wykonawca obowiązany jest wypełnić wszystkie niezaciemnione pola w kolumnie 3
„Odpowiedzi – TAK/NIE/NIE DOTYCZY” oraz w kolumnie 4 „Wartości parametrów (lub
nazwy/opisy)”
Niewypełnione pole w tej kolumnie spowoduje odrzucenie oferty.
Cechy i parametry podane w poniższej tabeli w kolumnie „Opis Parametru/Cechy” z
wymaganą odpowiedzią „TAK”/ NIE DOTYCZY w kolumnie „Wartości parametrów” stanowią
warunek, którego niespełnienie spowoduje odrzucenie oferty.
Możliwość pobierania krwi w systemie aspiracyjno – próżniowym lub próżniowym,
Wszystkie elementy systemu są kompatybilne – pochodzące od jednego producenta,
Igła systemu próżniowego z okienkiem wizualizacyjnym o długość co najmniej 0,7cm dla
potwierdzenia skutecznego nakłucia naczynia żylnego,
Możliwość wykonywania dodatkowych zabiegów przy łóżku chorego – pobranie krwi igłą
typu „Luer”, podanie leku po pobraniu krwi z tego samego wkłucia lub pobranie krwi z wenflonu
Każdy rodzaj probówek musi być oznakowany innym kolorem oraz zaopatrzony w
przyklejoną etykietę z możliwością opisu próbki,
Możliwość wykonywanie badań w probówkach systemu w analizatorach: Cobas 6000, ACL
TOP, Sysmex,
Probówki systemu zakręcane różnymi kolorami nakrętek , lub wciskanym korkiem
zapobiegającym efektowi aerosolowemu,
Wszystkie elementy systemu za wyjątkiem statywu do odczytu OB. są jednorazowego
użytku,
Termin ważności probówek systemu minimum 6 miesięcy od daty dostawy.
Otwarcie opakowania zbiorczego minimalnego nie powoduje skrócenia terminu ważności.
10 Statyw do odczytu OB. odpo
wiedni do oferowanych probówek,
Wymagane przeszkolenie personelu według bieżących potrzeb Zamawiającego,
Załącznik nr 3 do siwz
1 System aspiracyjno-
próżniowy Tak – 37 pkt./Nie – 0 pkt.
Probówka do hematologii w przypadku agregacji płytek krwi z jonami magnezu Tak – 3
pkt./Nie
– 0 pkt.
Maksymalnie 40 pkt.
Łącznie
Z prezentacji graficznej załączonej do odwołania widać 3 zdjęcia z probówkami i wokół
fotografii znajdują się napisy: „tłok odłamany we właściwej pozycji, ale niezablokowany”,
„ryzyko: probówka z cytrynianem wygląda na prawidłowo wypełnioną względem znacznika
wypełnienia, ale w rzeczywistości nie jest”, „ryzyko: aparaty ze stałą pozycją próbki mogą
powodować uszkodzenia i przestoje”, „wirowanie może przesunąć dno do właściwej pozycji”,
„tłok odłamany w niewłaściwej pozycji: dodatkowe ryzyko niewłaściwej RCF oraz brak
możliwości poprawienia położenia dna podczas wirowania”, „przestój aparatu”, „nieprawidłowe
wyniki laboratoryjne”, „potrzeba szkolenia”.
Izba ustaliła ponadto, że w załączniku nr 2 dopuszczono system aspiracyjno-próżniowy i
system próżniowy, zaś elementem opisu przedmiotu zamówienia w wymaganiach
minimalnych nie jest probówka do hematologii w przypadku agregacji płytek krwi z jonami
magnezu. Z tego ustalenie Izba wywiodła, że w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający
nie wymagał bezwzględnie systemu aspiracyjno-próżniowego, ani probówki do hematologii w
przypadku agregacji płytek krwi z jonami magnezu.
Zamawiający wyraźnie rozdzielił opis przedmiotu zamówienia – załącznik nr 2 od kryteriów
oceny ofert
– załącznik nr 3. Przepis art. 180 ust. 2 stanowi, że w postępowaniach poniżej
progów unijnych odwołanie przed upływem terminu składania ofert przysługuje wyłącznie od
wyboru trybu n
egocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
określenia warunków udziału w postępowaniu; opisu przedmiotu zamówienia.
A
rt. 22 [Udział w postępowaniu]
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
nie podlegają wykluczeniu;
spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez zamawiającego
w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania.
1b. Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:
kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika
to z odrębnych przepisów;
2) sytuacji ekonomicznej lub finansowej;
zdolności technicznej lub zawodowej.
A
rt. 29 [Opis przedmiotu zamówienia]
1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję.
3. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to
uzasadnione spec
yfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą
wyrazy "lub równoważny".
Art. 30 [Opis przedmiotu zamówienia]
1. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia w jeden z następujących sposobów, z
uwzględnieniem odrębnych przepisów technicznych:
przez określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagań
środowiskowych, pod warunkiem że podane parametry są dostatecznie precyzyjne, aby
umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a zamawiającemu udzielenie
zamówienia;
przez odniesienie się w kolejności preferencji do:
a)
Polskich Norm przenoszących normy europejskie,
b)
norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących
normy europejskie,
c)
europejskich ocen technicznych, rozumianych jako udokumentowane oceny działania
wyrobu budowlanego względem jego podstawowych cech, zgodnie z odpowiednim
europejskim dokumentem oceny, w rozumieniu art. 2
pkt 12 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego
zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego
dyrektywę Rady 89/106/EWG (Dz.Urz. UE L 88 z 04.04.2011, str. 5, z późn. zm.),
d)
wspólnych specyfikacji technicznych, rozumianych jako specyfikacje techniczne w
dziedzinie produktów teleinformatycznych określone zgodnie z art. 13 i art. 14 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie
normalizacji europejskiej, zmieniającego dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE,
98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz u
chylającego decyzję
Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.Urz. UE
L 316 z 14.11.2012, str. 12),
e)
norm międzynarodowych,
f)
specyfikacji technicznych, których przestrzeganie nie jest obowiązkowe, przyjętych przez
ins
tytucję normalizacyjną, wyspecjalizowaną w opracowywaniu specyfikacji technicznych w
celu powtarzalnego i stałego stosowania w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,
g)
innych systemów referencji technicznych ustanowionych przez europejskie organizacje
normalizacyjne;
3) przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych i
systemów referencji technicznych, o których mowa w pkt 2, oraz przez odniesienie do
wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, o których mowa w pkt 1, w zakresie
wybranych cech;
przez odniesienie do kategorii wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, o
których mowa w pkt 1, i przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych,
specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w pkt 2,
stanowiących środek domniemania zgodności z tego rodzaju wymaganiami dotyczącymi
wydajności lub funkcjonalności.
Art. 36 ust. 1
1. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:
opis przedmiotu zamówienia;
warunki udziału w postępowaniu;
opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z
podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wagi nie jest możliwe
z obiektywnych przyczyn, zamawia
jący wskazuje kryteria oceny ofert w kolejności od
najważniejszego do najmniej ważnego;
Art. 91 [Kryteria oceny ofert]
2. Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się
do przedmiotu zamówienia, w szczególności:
jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne;
aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 22
ust. 2, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników;
aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia;
4) aspekty innowacyjne;
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia;
serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy,
sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
3. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
Z ustaleń stanu prawnego i przytoczonych powyżej przepisów prawa wynika w ocenie Izby
jednoznacznie, że ustawodawca określając czynności, od których w postępowaniach poniżej
progów unijnych przysługuje odwołanie wyraźnie odwołał się do pojęć mających swoje
desygnaty w ustawie. Pojęcia te nie mogą być wykładane łącznie, ani rozszerzająco. Tym
samym pojęciem opisu przedmiotu zamówienia nie można obejmować kryteriów oceny ofert,
czy też podciągać kryteriów oceny ofert pod warunek udziału w postępowaniu. Odwołujący
kwestionuje w rzeczywistości wyłącznie załącznik nr 3 do siwz oraz pkt. 14 siwz stanowiący o
kryteriach oceny ofert i w tych postanowieniach specyfikacji upatruje się dyskryminacji,
również jego żądanie dotyczy wyłącznie zmiany załącznika nr 3 do siwz. Tym samym należało
dać wiarę twierdzeniom przystępującego, że odwołanie skierowane jest wobec kryteriów
oceny ofert, a przywołanie naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy ma na celu jedynie nadanie
pozoru
czynności mieszczącej się w brzmieniu art. 180 ust. 2 ustawy. Przy czym również w
uzasadnieniu zarzutu z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy odwołujący wskazuje na naruszenie zakazu
dyskryminacji pośredniej, a więc nie tkwiącej bezpośrednio w opisie przedmiotu zamówienia,
jako
preferującego określone rozwiązanie techniczne, producenta, czy dostawcę. Przeciwnie
sam odwołujący w odwołaniu przyznał, że zamawiający dopuścił w parametrach granicznych
w załączniku nr 2 tak system aspiracyjno-próżniowy jak i system próżniowy, a Izba ustaliła, że
parametrach granicznych załącznika nr 2 nie wskazana została kwestionowana przez
odwołującego probówka. Odwołujący zatem dyskryminacji dopatruje się w doborze kryteriów
oceny ofert, nie zaś w opisie przedmiotu zamówienia sensu stricte.
Izba z
ważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185 ust.
2 ustawy.
Izba
stwierdziła zaistnienia przesłanek odrzucenie odwołania, o których mowa w art. 189 ust.
2 ustawy.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Izba odrzuca od
wołanie, jeżeli stwierdzi, że w
postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w art. 180 ust.
2. Według ustaleń Izby odwołujący wniósł odwołanie wobec treści załącznika nr 3 do siwz i
ustalonych kryteriów oceny ofert, jak również domagał się wyłącznie modyfikacji treści
załącznika nr 3 do siwz. Tym samym w ocenie Izby czynnością zaskarżoną przez
odwołującego była czynność ustalenia przez zamawiającego kryteriów oceny ofert i ich opis.
Ta czynność nie mieści się w katalogu czynności opisanych w art. 180 ust. 2 ustawy.
Ustawodawca przez użycie słowa „wyłącznie” w art. 180 ust. 2 ustawy określił zamknięty
katalog przesłanek dopuszczalności odwołania poniżej progów unijnych, tym samym treść tych
przesłanek powinna być wykładana ściśle bez zastosowania wykładni rozszerzającej. W
konsekwencji należało uznać, że odwołujący wniósł odwołanie na czynność, na którą
odwołanie mu nie przysługiwało, zatem podlegało odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt
6 ustawy.
Izba zobowiązana jest do badania przesłanek odrzucenia z urzędu. Jest to ocena poprawności
odwołania pod względem formalnym, czyli czy odwołanie pochodzi od uprawnionego
podmiotu, czy zostało wniesione w terminie, czy mieści się w granicach zaskarżenia
dop
uszczonych przez prawo, czy uiszczono wpis itp. Dopiero przejście przez odwołanie tej
weryfikacji z wynikiem pozytywnym otwiera drogę do merytorycznego rozpoznania odwołania.
Natomiast uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów odwołania odnosi się do sfery
merytorycznej rozpoznania odwołania, gdyż wyraża stanowisko zamawiającego w toczącym
się sporze. Tym samym w przypadku ziszczenia się negatywnej przesłanki dopuszczalności
odwołania z art. 189 ust. 2 ustawy i jednoczesnego uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutów odwołania, Izba ma obowiązek odrzucić odwołanie i nie może umorzyć
postępowania na skutek uwzględnienia zarzutów. Odwołanie odrzucone bowiem nie wywiera
żadnego skutku dla postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, tak jakby nie zostało
wniesione. Natomiast umorzenie postępowania na skutek uwzględnienia odwołania nakłada
na zamawiającego obowiązek wykonania żądań odwołania. Oczywiście zamawiający może
swoją deklarację zmiany siwz wykonać niezależnie od odrzucenia odwołania, ale będzie to
jego prawo, a nie obowiązek nałożony przepisami art. 186 ust. 3 ustawy.
Mając na względzie powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2, art. 189 ust. 2 pkt 6
ustawy, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy oraz w
oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia o kosztach. W myśl powołanych
przepisów, a także zgodnie z poglądem jednolicie prezentowanym w orzecznictwie, tak Izby
jak i Sądów Okręgowych, w przypadku odrzucenia odwołania odwołującego obciąża się
całością wniesionego wpisu, zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik postępowania
wynika
jącą z art. 192 ust. 10 ustawy.
Postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 189 ust. 3 zd.
pierwsze ustawy.
Prze
wodniczący: …………….………..