Sygn. akt: KIO 1509/20
POSTANOWIENIE
z dnia 21 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu bez udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 21 lipca 2020 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 6 lipca 2020 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia konsorcjum Rokom Sp. z o.o. w Warszawie, Tombruk Sp. z o.o. w Warszawie
i Wiemar Sp. z
o.o. w Chodzieży w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę
Łomianki przy udziale wykonawcy Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp. k. w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
odrzucić odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciążyć konsorcjum Rokom Sp. z o.o.
w Warszawie, Tombruk Sp. z o.o. w Warszawie i Wiemar Sp. z
o.o. w Chodzieży
i
zaliczyć na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł (dziesięć
tysięcy złotych) uiszczoną przez konsorcjum tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
postanowienia z dnia 21 lipca 2020 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1509/20
Zamawiający – Gmina Łomianki, ul. Warszawska 115, 5-092 Łomianki, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Rozbudowa ulicy Fabrycznej wraz
z
budową kanalizacji deszczowej wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury wod-kan,
energetycznej i telekomunikacyjnej w ramach zadania: Przebudowa ul. Fabrycznej",
o
ogłoszeniu o zamówieniu publicznym opublikowanym w dniu 29 stycznia 2020 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 507303-N- 2020, zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie na roboty budowlane, o wartości poniżej kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) zwanej dalej jako „p.z.p.”,
jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
Dalej ustalono, że pierwsze odwołanie w postępowaniu wniesiono w dniu 7 kwietnia
2020 r. Konsorcjum Rokom Sp. z o.o., ul. Karnicka 20, 03-162 Warszawa, Tombruk Sp. z o.o.,
ul.
Grodzieńska 20 lok. 20, 03-750 Warszawa i Wiemar Sp. z o.o., ul. Wojska Polskiego 10,
800 Chodzież (dalej zwani jako „odwołujący”) zarzuciło zamawiającemu nieprawidłowy
wybór oferty najkorzystniejszej i zaniechanie wykluczenia z postępowania wykonawcy Fal-
Bruk Sp. z o.o. Sp. k. w Warszawie
, pomimo że nie wykazał on spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie kluczowego personelu. Wyrokiem z dnia 10 czerwca 2020 r. sygn.
akt KIO 759/20, Izba
uwzględniła wniesiony środek zaskarżenia i nakazała zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, wezwanie w trybie art. 26 ust.
3 i/lub 4 ustawy p.z.p. wykonawcy Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp. k., ul. Sarabandy 42, 02-868
Warszawa,
do uzupełnienia dokumentów i/lub ich wyjaśnienia w zakresie doświadczenia
osoby wskazanej na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu opisanego
w pkt 5.1.2.3.8 SIWZ
, a po ich złożeniu i/lub wyjaśnieniu powtórną czynność badania i oceny
ofert.
Skład orzekający ustalił także, że zgodnie z aktami postępowania zamawiający w dniu
czerwca 2020 r. unieważnił czynność wyboru oferty Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp. k. w Warszawie
i wezwał tego wykonawcę – zgodnie z nakazem zawartym w sentencji ww. wyroku – do:
„zgodnie z wyrokiem KIO 759/20 z dnia 10 czerwca 2020 r. oraz uzasadnieniem do niego (…)
działając na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający wzywa
ww. wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do uzupełnienia i/lub wyjaśnienia
w
zakresie doświadczenia osoby wskazanej na potwierdzenie spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu (…) działając na podstawie wyroku KIO 759/20 zamawiający do złożenia
właściwego wykazu, który potwierdziłby wszystkie elementy warunku ustalonego przez
zamawiającego w SIWZ lub jego wyjaśnienia w zakresie osoby pana J.O. w powyższej kwestii,
zgodnie z uzasadnieniem do wyroku.” W odpowiedzi na to wezwanie, pismem z dnia
22 czerwca 2020 r., w
ykonawca wyjaśnił i uzupełnił wskazane doświadczenie pana J.O.
Zamawiający w dniu 29 czerwca 2020 r. ponownie wybrał ofertę tego wykonawcy, jako ofertę
najkorzystniejszą w przetargu.
W dniu
6 lipca 2020 r. odwołujący wniósł kolejne odwołanie, któremu nadano sygn. akt
KIO 1509/20,
zarzucając jednostce zamawiającej naruszenie (pisownia oryginalna):
art. 24 ust.
1 pkt 16 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania Wykonawcy
FAL-
BRUK pomimo, że wprowadził on Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu,
naruszenie art. 24 ust.
1 pkt 12 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania
Wykonawcy FAL-
BRUK pomimo, że ten nie udowodnił spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu,
naruszenie art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust.
1 Pzp poprzez wadliwy wybór oferty
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu wniesionego środka zaskarżenia odwołujący przytoczył treść warunku
udziału w przetargu dotyczącego osoby, która będzie pełniła funkcję kierownika robót
elektryczn
ych i wskazał na fragment wyroku Izby sygn. akt KIO 759/20, jak należy rozumieć
wymagania tego warunku. Następnie odniesiono się do wezwania zamawiającego do złożenia
dokumentów (z dnia 12 marca 2020 r.) skierowanego do wykonawcy Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp.
k. w Warszawie
, gdzie w odpowiedzi na to wezwanie wskazano w wykazie osób pana J.O.
i
opisano jakie doświadczenie podano dla tej osoby, a także procedurę pierwszego wezwania
do uzupełnienia z dnia 30 marca 2020 r. Następnie wskazano na informację, którą pozyskano
od Urzędu Miejskiego w Piastowie (pismo z 02.06.2020 r. złożone także jako dowód w sprawie
KIO 759/20), informację od Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno (pismo z 05.06.2020 r. złożone
również jako dowód w sprawie KIO 759/20) i odniesiono się do tego, co działo się w toku
rozprawy przed Izbą 10 czerwca 2020 r., co podsumowano cytatem z zapadłego orzeczenia,
że ówczesny skład orzekający stwierdził, że wykonawca Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp. k.
w Warszawie
podał w przetargu nieprawdziwe informacje, które powinny być podstawą do
wykluczenia go
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p.
W dniu 13 lipca 2020 r.
zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, gdzie wskazano,
że jednostka zamawiająca wykonała czynności w przetargu zgodnie z nakazem wynikającym
z wyroku Izby z 10 czerwca 2020 r. sygn. akt: KIO 759/20, a konsorcjum obecnie wni
osło
kolejne
odwołanie, które bezpośrednio dotyczy czynności, które Krajowa Izba Odwoławcza już
rozpoznała. Powołano się na te same dokumenty, które Izba już oceniła, a nie zaś na te, które
wykonawca złożył jako nowe, w wyniku wezwania do uzupełnienia na podstawie art. 26 ust.
3 p.z.p. w dniu 22 czerwca 2020 r.
, wystosowanego do wykonawcy zgodnie z sentencją
wyroku Izby.
Ponadto, wobec
spełnienia przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. skład orzekający
dopuścił do udziału w postępowaniu odwoławczym, w charakterze uczestnika postępowania,
wykonawcę Fal-Bruk Sp. z o.o. Sp. k., ul. Sarabandy 42, 02-868 Warszawa (dalej zwanego
jako „przystępujący”), zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego.
Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje:
Skład orzekający, na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, przedstawionej w kopi
i uwierzytelnionej przez zamawiającego, a także akt
post
ępowania odwoławczego sygn. akt KIO 759/20 ustalił, że wniesione odwołanie dotyczy
wyłącznie dokumentów i oświadczeń przystępującego, które były przedmiotem rozpoznania
Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie KIO 759/20. Odwołujący w obecnie rozpoznawanym
odwołaniu powołuje się na okoliczności, które wskazano w pierwszym postępowaniu
odwoławczym, zainicjowanym odwołaniem z dnia 7 kwietnia 2020 r. W drugim odwołaniu
wykonawca wręcz podnosi, że skład orzekający w sprawie KIO 759/20 stwierdził, że podano
nieprawdziwe informacje i na tej podstawie żąda wykluczenia przystępującego z przetargu,
wskazując na cytaty z wcześniej zapadłego wyroku.
Skład rozpoznający spór stwierdził, że dopuszczenie do merytorycznego rozpoznania
odwołania z dnia 6 lipca 2020 r., doprowadziłoby do sytuacji kiedy inny skład orzekający
dokonałby ponownej oceny czynności zamawiającego, w oparciu o te same okoliczności
(i zgodnie z tre
ścią odwołania również o te same dowody), które zostały już ocenione przez
Krajową Izbę Odwoławczą w sprawie KIO 759/20. Zatem dochodzi do sytuacji, kiedy
odwołujący – powołując się na tożsame okoliczności faktyczne – żąda dokonania ich
odmiennej oceny i
podnosi, że co prawda Izba uwzględniając odwołanie z dnia 7 kwietnia
r. nakazała wezwać przystępującego do uzupełnienia i/lub wyjaśnienia co do
doświadczenia pana J.O., ale przystępującego jednak należałoby z przetargu wykluczyć (na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p.).
Odwołujący nie wskazuje na jakiekolwiek wady
oświadczeń i dokumentów złożonych w wyniku wykonania nakazu wyroku KIO 759/20,
a w
odwołaniu wraca do stanu sprzed wykonania orzeczenia i żąda ponownego ocenienia
wcześniejszych oświadczeń i dokumentów, tylko z innym skutkiem. Przy tym od wyroku KIO
759/20 nie wniesiono skargi
do sądu powszechnego, a ponownie wniesiono odwołanie do
Krajowej Izby Odwoławczej. Rozszerzenie odwołania o dodatkową normę (art. 24 ust. 1 pkt
16 p.z.p.),
jednocześnie bez zmiany podstawy faktycznej zaskarżenia – nadal jest to potencjał
osobowy oceniany przez zamawiającego w toku pierwszego wyboru oferty najkorzystniejszej
– jest jedynie zabiegiem formalnym, mającym stworzyć wrażenie, że mamy do czynienia
z
innym przedmiotem zaskarżenia, chociaż jak twierdzi sam odwołujący skład orzekający
w
sprawie KIO 759/20 już jednoznacznie stwierdził, że doszło do wprowadzenia
zamawiającego w błąd.
Ustalony
przez skład orzekający stan rzeczy powoduje, że odwołanie należało
odrzucić. Po pierwsze, spór w zakresie czynności i zaniechań zamawiającego dotyczących
prawidłowości oceny i badania oświadczeń oraz dokumentów złożonych przez
przystępującego w zakresie doświadczenia pana J.O., a złożonych przed ponownym wyborem
oferty najkorzystniejszej, czyli przez
wezwaniem do uzupełnienia z 16 czerwca 2020 r., został
zakończony prawomocnym wyrokiem Izby. W sprawie występuje tożsamość stron i tożsamość
podstawy rozpoznania, odwołujący powołuje się na te same okoliczności fatyczne, które
oceniono w postępowaniu odwoławczym KIO 759/20, co wypełnia hipotezę art. 189 ust. 2 pkt
4 p.z.p. I j
edynie na marginesie należy zauważyć, że wbrew stanowisku odwołującego skład
orzekający nie jest związany podstawą prawną wskazaną w odwołaniu, zatem niezrozumiałym
jest podnoszenie przez odwołującego, że nie mogło dojść do nakazania wykluczenia
przystępującego z przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza nie jest związana podstawą prawną
podaną przez odwołującego przy dokonywaniu kwalifikacji naruszenia prawa przez
zamawiającego. Sąd Najwyższy w swoich orzeczeniach wskazuje, że sąd nie jest związany
wskazaną przez powoda podstawą prawną roszczenia, przeciwnie – sąd jest obowiązany
rozpatrzyć sprawę wszechstronnie i wziąć pod rozwagę wszystkie przepisy prawne, które
powinny
zostać zastosowane w rozważanym przypadku (por. wyroki Sądu Najwyższego:
z 30.11.2016 r. sygn. akt III CSK 351/15, z 28.03.2014 r. sygn. akt III CSK 156/13,
z 19.03.2012 r. sygn. akt II PK 175/11, z 12.12.2008 r. sygn. akt II CSK 367/08, z 27.03.2008 r.
sygn. akt II CSK 524/07, z 29.10.2008 r. sygn. akt IV CSK 260/08, z 02.12.2005 r. sygn. akt
II CK 277/05, 13.07.2005 r. sygn. akt I CK 132/05).
Przenosząc ten pogląd na grunt
postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą, w myśl zasady da mihi factum,
dabo tibi ius,
Izba, w ramach dokonywanej subsumpcji, jest uprawniona do oceny odwołania
w aspekcie tych norm
prawnych, które powinny zostać zastosowane. Izba nie jest natomiast
związana podstawą prawną podnoszonych naruszeń, którą wskazał odwołujący.
Krajowa Izba Odwoławcza związana jest zawartymi w odwołaniu zarzutami
(art. 192
ust. 7 p.z.p.), ale nie jest związana przyjętą przez odwołującego kwalifikacją prawną
okoliczności faktycznych wskazanych w zarzucie. Art. 192 ust. 2 p.z.p. stanowi bowiem, że
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia – niezależnie
od tego, jak to naruszenie zostanie zakwalifikowane przez
odwołującego. Innymi słowy, Izba
nie jest związana podstawą prawną podaną przez odwołującego i powołana podstawa
faktyczna, która może być kwalifikowana według różnych podstaw prawnych, uzasadnia
rozważenie ich przez Izbę i zastosowanie jednej z nich, nawet odmiennej od tej, która została
wskazana przez
odwołującego. Krajowa Izba Odwoławcza oceniając wskazane okoliczności
faktyczne i złożone dowody stwierdza naruszenie prawa i dokonuje kwalifikacji prawnej
zarówno tego naruszenia, jak i skutków, jakie jego stwierdzenie ze sobą niesie, które znajdują
swoje odzwierciedlenie w rozstrzygnięciu zawartym w sentencji wydanego orzeczenia.
Po drugie, skład orzekający stwierdził, że zamawiający wykonał czynność wezwania
przystępującego zgodnie z sentencją wyroku z 10 czerwca 2020 r., co szczegółowo opisano
we wcześniejszej części uzasadnienia, co zdaniem składu rozpoznającego spór wypełnia
przesłanki art. 189 ust. 2 pkt 5 p.z.p. Zatem trudno zgodzić się z odwołującym, że wobec treści
oświadczeń i dokumentów przystępującego, ocenianych przez Izbę w wyroku KIO 759/20
w
szczególności przez pryzmat złożonych przez odwołującego dowodów (na które powołuje
się on także w drugim odwołaniu), powinno dojść nie do wezwania przystępującego na
podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p., a do jego wykluczenia na kanwie art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p.
Ponadto zarzuty w zakresie podnoszonych w odwołaniu okoliczności, a dotyczących
stanu sprzed ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej, po
winny być wniesione w zawitym
pięciodniowym terminie liczonym od dnia pierwszego wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanego przez zamawiającego 2 kwietnia 2020 r., który to termin skutecznie upłynął
z dniem 7 kwietnia 2020 r.
Powyższe powoduje, że w sprawie zastosowanie znajdzie także
art. 189 ust. 2 pkt 3 p.z.p. w zw. z art. 182 ust. 1 pkt 2 p.z.p.
Skład orzekający nie podzielił natomiast stanowiska przystępującego o konieczności
odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 p.z.p. W ocenie Izby pełnomocnictwo
przedłożone wraz z odwołaniem jest wadliwe, zatem odwołujący na podstawie art. 187 ust.
3 w
zw. z art. 187 ust. 7 p.z.p. oraz § 13 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz. U. z 2018 r. poz. 1092) został wezwany przez skład rozpoznający spór do
uzupełnienia braku formalnego, który w sposób prawidłowy, w wyznaczonym terminie,
uzupełnił. Stanowisko Izby o możliwości konwalidowania tego braku potwierdzono
przykładowo w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 4 marca 2015 r. sygn. akt
V Ca 4080/14.
Konkludując, w wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła spełnienie przesłanek opisanych w dyspozycji art. 189 ust. 2 pkt 4 i 5 p.z.p. oraz
art. 189 ust. 2 pkt 3 p.z.p. w zw. z art. 182 ust. 1 pkt 2 p.z.p. i
zobligowana była odwołanie
odrzucić, w związku z czym orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 p.z.p. oraz § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U z 2018 poz.
obciążając odwołującego kosztem wpisu, zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
…………………………