Sygn. akt: KIO 1493/20
POSTANOWIENIE
z dnia 10 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 10 lipca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 lipca 2020 r. przez wykonawcę Agencję Ochrony K.
sp. z o.o. w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Impel
Defender sp. z o.o. we Wrocławiu, Impel Facility Services sp. z o.o. we Wrocławiu,
Impel Safety sp. z o.o. we Wrocławiu, Impel Provider sp. z o.o. we Wrocławiu oraz
Gwarant Agencja Ochrony S.A. w Opolu
, zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
odrzuca odwołanie,
2. k
osztami postępowania obciąża wykonawcę Agencję Ochrony K. sp. z o.o.
w Warszawie i zalicza w poczet ko
sztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00
gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Agencję
Ochrony K. sp. z o.o. w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: …………….………
Sygn. akt: KIO 1493/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni, prowadzi, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019
r. poz. 1843 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na „ochronę portu morskiego w Gdyni w latach 2020–2024. Numer referencyjny:
DBM/227/SIWZ-8/KJ/2020,
”.
Szacunkowa wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp (
protokół postępowania, dokumentacja
postępowania przesłana przez zamawiającego, w aktach sprawy).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 25 marca 2020 r., nr 2020/S 060-144641
(ogłoszenie o zamówieniu, w
aktach sprawy).
Do upływu terminu składania ofert, swoją ofertę wspólną złożyli m.in. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Agencja Ochrony K. sp. z o.o. w
Warszawie oraz Agencja Ochrony MK sp. z o.o. w Warszawie
, zwani dalej „konsorcjum”
(oferta ww. konsorcjum wykonawców, dokumentacja postępowania przesłana przez
zamawiającego, w aktach sprawy).
W dniu 24 czerwca 2020 r. z
amawiający, drogą elektroniczną, zawiadomił ww.
konsorcjum o
odtajnieniu informacji, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w
zakresie self-
cleaningu do fakultatywnej przesłanki wykluczenia z art. 25 ust. 5 pkt 4 ustawy
wraz z dowodami (zawiadomienie z 24 czerwca 2020 r. o odtajnieniu w dokumentacji
postępowania przekazanej przez zamawiającego).
W dniu 3 lipca 2020 r.,
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec ww.
czynności wniosła Agencja Ochrony K. sp. z o.o. w Warszawie. W komparycji odwołania jako
„odwołujący” została wskazana Agencja Ochrony K. sp. z o.o. w Warszawie, posiadająca nr
NIP 822-19-78-748
. Do odwołania zostały załączone informacje odpowiadające odpisowi
aktualnemu z rejestru przedsiębiorców dotyczące wyłącznie Agencji Ochrony K. sp. z o.o. w
Warszawie
. Odwołanie zostało podpisane przez członka zarządu Agencji Ochrony K. sp. z
o.o. - pana A. W. oraz prokurenta Agencji Ochrony K. sp. z o.o.
– pana L. K. . Do odwołania
załączono dowód uiszczenia wpisu, w którym w polu „szczegółowy płatności” wskazano, że
jest to wpis od odwołania „odwoluAgencja Ochrony K.sp. z o.o.” (odwołanie wraz z
załącznikami, w aktach sprawy).
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z powołanym przepisem, Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z art. 179 ustawy Pzp środki ochrony prawnej określone w ustawie Pzp, w
tym odwołanie, przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy, z tym
zastrzeżeniem, że wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków
zamówienia przysługują one również organizacjom wpisanym na listę, o której mowa w art.
154 pkt 5 ustawy Pzp. Tym samym tylko podmioty wskazane
w tym przepisie mogą zostać
uznane za uprawnione do wniesienia odwołania, stąd a contrario podmioty niezaliczające się
do tego grona, uznane muszą zostać za nieuprawnione do wniesienia odwołania, a
wniesione przez nie odwołanie musi zostać odrzucone na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2)
ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy Pzp przez
wykonawcę należy rozumieć osobę
fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w
sprawie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy Pzp przepisy dotyczące
wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Jak wynika z art. 2 pkt 11 ustawy P
zp, status wykonawcy wiąże się z czynnym
uczestnictwem w kolejnych etapach postępowania o udzielenie zamówienia. Po upływie
terminu składania ofert status wykonawcy, przysługuje temu oferentowi, który złożył ofertę.
Jak ustalono, ofertę wspólną w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Agencja Ochrony K. sp.
z o.o. w Warszawie oraz Agencja Ochrony MK sp. z o.o. w Warszawie. W konsekwencji, od
momentu otwarcia ofert,
status „wykonawcy” w postępowaniu przysługiwał wspólnie
wszystkim członkom konsorcjum. Powyższe dotyczy również prawa do wniesienia
odwołania, w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. W przypadku, gdy ofertę składają
wykonawcy
występujący wspólnie, to im wszystkim razem, a nie każdemu z osobna,
przysługują środki ochrony prawnej określone w ustawie, co jest zgodne z utrwalonym
orzecznictwem Izby oraz poglądami doktryny.
Z żadnego fragmentu odwołania, ani z dokumentów do niego załączonych nie
wynikało, że odwołanie składane jest w imieniu konsorcjum. Nawet gdyby przyjąć, że
o
dwołujący był uprawniony do wniesienia środków ochrony prawnej w imieniu konsorcjum, to
z treści odwołania, nawet przy najbardziej przychylnej interpretacji, nie można wyprowadzić
wniosku, iż niniejsze odwołanie jest składane w imieniu konsorcjum biorącego udział w
prowadzonym postępowaniu.
Dostrzeżenia wymagało, że w komparycji odwołania jako „odwołujący” została
wskazana Agencja Ochrony K. sp. z o.o
. w Warszawie, posiadająca nr NIP 8..-..-7.-748.
Faktu, że odwołanie składane jest w imieniu konsorcjum nie można było wyprowadzić
również z żadnego z dokumentów załączonych do odwołania. Do odwołania zostały
załączone informacje odpowiadające odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców
dotyczące wyłącznie Agencji Ochrony K. sp. z o.o. w Warszawie. Nie załączono
dokumentów rejestrowych innych członków konsorcjum. Odwołanie zostało podpisane przez
członka zarządu Agencji Ochrony K. sp. z o.o. - pana A. W. oraz prokurenta Agencji Ochrony
K. sp. z o.o.
– pana L. K. . Wreszcie, do odwołania załączono dowód uiszczenia wpisu, w
którym Do odwołania załączono dowód uiszczenia wpisu, w którym w polu „szczegółowy
płatności” wskazano, że jest to wpis od odwołania „odwoluAgencja Ochrony K. sp. z o.o.”.
Biorąc powyższe pod uwagę należało dojść do wniosku, że odwołanie wniosła
samodzielnie Agencja Ochrony K. sp. z o.o. w Warszawie
. Odwołujący nie był podmiotem
upra
wnionym do wniesienia odwołania, gdyż nie złożył w przedmiotowym postępowaniu
samodzielnie oferty. Zatem odwołanie powinien wnieść w imieniu wszystkich wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienia, tymczasem środek ochrony prawnej w postaci
odwołania w przedmiotowym postępowaniu wniósł samodzielnie. Stanowisko odnośnie
konieczności odrzucenia odwołania w analogicznych okolicznościach prezentowane jest
jednolicie w orzecznictwie Izby (por. jedynie
przykładowo postanowienie z 6 czerwca 2011 r.
sygn. akt KIO 1129/11, postanowienie z 12 sierpnia 2010 r. sygn. akt KIO 1615/10,
postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 sierpnia 2013 r. KIO 1899/13,
postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 lutego 2013 r. KIO 176/13,
postanowienie KIO z dnia 9 sierpnia 2018 r. sygn. akt KIO 1423/18,
dostępne na stronie
internetowej uzp.gov.pl).
Ww. pogląd podzielany jest również w literaturze prawniczej: „Za podmiot
nieuprawniony należy też uznać jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie, wnoszącego odwołanie bez umocowania od pozostałych wykonawców lub
jedynie we własnym imieniu.” (J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Wyd. 14,
Warszawa 2017).
Podkreślenia wymaga, iż w świetle poglądów wyrażanych w orzecznictwie jednego z
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia nie zalicza się do kategorii
„innych podmiotów”, o których mowa w 179 ust. 1 ustawy Pzp. W rozumieniu tego przepisu
„innymi podmiotami” będą potencjalni wykonawcy, którzy kwestionują prawidłowość
zastosowania trybów niekonkurencyjnych przez zamawiającego (zamówienie z wolnej ręki,
negocjacje bez ogłoszenia czy też zapytania o cenę). /por. wyrok Sądu Okręgowego w
Gdańsku z dnia 25 maja 2012 r. XII Ga 92/12; ZPwO 2014 nr 18, poz. 162, ZPwO 2014 nr
18, poz. 208, Legalis, oraz postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 listopada
2014 r. KIO 2215/14).
Izba stwierdziła zatem, że odwołujący nie posiada statusu wykonawcy w
przedmiotowym postępowaniu w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp i w konsekwencji jest
podmiotem nieuprawnionym do skorzystania ze środka ochrony prawnej. Wobec
powyższego odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp,
gdyż zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2, art. 189 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 189 ust. 3 zd. 1 ustawy Pzp odwołanie odrzucono na posiedzeniu
niejawnym.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w
oparciu o przepi
sy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972).
W myśl powołanych przepisów, a także zgodnie z poglądem jednolicie
prezentowanym w orzecznictwie tak Izby jak i Sądów Okręgowych, w przypadku odrzucenia
odwołania odwołującego obciąża się całością wniesionego wpisu, zgodnie z zasadą
odpowiedzialności za wynik postępowania wynikającą z art. 192 ust. 10 ustawy Pzp (por.
przykładowo wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z 22 listopada 2012 r., sygn. akt XII Ga
Przewodniczący: …………………