Sygn. akt: KIO 1479/20
POSTANOWIENIE
z dnia 21 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym przeprowadzonym z
udziałem stron w dniu 21
lipca 2020
r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu
1 lipca 2020 r. przez Odwołującego – e-Instytucja.pl Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Marszałkowska 58 (00-545 Warszawa) w
po
stępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Kiwity, Kiwity 28 (11-106
Kiwity)
przy udziale
Wykonawcy
– ZETO Projekt Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Olsztynie, ul. Pieniężnego 15 (10-003 Olsztyn) zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – e-Instytucja.pl Sp. z o.o. kwoty 6.750 zł 00 gr. (słownie: sześć tysięcy
siedemset pięćdziesiąt złotych, zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Pr
zewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1479/20
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Gminę Kiwity na Modernizacja, dostawa i wdrożenie systemów informatycznych, digitalizacja
zasobów informacji przestrzennej oraz uruchomienie e-usług publicznych z dostawą
niezbędnego sprzętu, w ramach projektu pn E-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy
Kiwity
– część 1 (nr postępowania GKŚO.I.271.3.2020), ogłoszonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 16.03.2020r., nr 518443-N-2020, w
wobec czynności polegających na
ocenie próbki i odrzucenia oferty własnej Wykonawca e-Instytucja.pl Sp. z o.o. z/s w
Warszawie wniósł w dniu 1 lipca 2020 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
(sygn. akt KIO 1479/20).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez nieuzasadnione i bezpodstawne odrzucenie
oferty Odwołującego;
art. 92 ustawy Pzp poprzez brak przedstawienia uzasadnienia prawnego podjętej
przez Zamawiającego czynności;
3) art. 92 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne przedstawienie uzasadnienia faktycznego
podjętej przez Zamawiającego czynności polegające w szczególności na braku
zawarcia w tym uzasadnieniu istotnej dla sprawy okoliczności, która godzi w
prawidłowość działania Zamawiającego;
4) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez jego bezpodstawne zastosowanie w trakcie
prowadzenia postępowania;
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez sformułowanie wezwania alternatywnego,
niejednoznacznego, dającego Odwołującemu swobodę wyboru i działania,
nieokreślającego precyzyjnie braków w próbce Odwołującego;
6) art. 58 ust. 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie unieważnienia czynności wezwania (w oparciu o art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp), o którym mowa powyżej;
7) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez jego docelowy brak zastosowania w odpowiednim
–
zgodnym z przepisami Pzp i dokumentacją postępowania – momencie, jeżeli nawet
przyjąć, że dokonanie badania próbki w dniu 10.10.2020r. było zgodne z procedurą
określoną w dokumentacji postępowania (pomimo wcześniejszego otwarcia próbki
przez Zamawiającego);
art. 38 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zmianę dokumentacji postępowania po otwarciu
ofert i zastosowanie procedury nieopisanej wcześniej w dokumentacji postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu uznania
czynności wezwania do uzupełnienia próbki z dnia 27.04.2020r. za naruszającą procedurę
określoną w dokumentacji postępowania, w szczególności procedurę określoną w
postanowieniach pkt 6.8.3 w rozdziale 6 oraz rozdziale 1 ust. 7 (załącznika nr 10 do siwz), a
tym samym nieważne (w szczególności w oparciu o przepis art. 58 ust. 1 k.c. w zw. z art. 14
ust. 1 ustawy Pzp), jako naruszające zasadę zakazu zmiany postanowień dokumentacji
postępowania po czynności otwarcia ofert, nakazanie unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego i wezwania do prezentacji próbki złożonej wraz z ofertą przynajmniej w
terminie 10 dni, następnie wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp Odwołującego do
uzupełnienia próbki, pod warunkiem, że w trakcie prezentacji nie zostanie osiągnięty
pozytywny wynik próbki.
W dniu 06.07.2020r. do postępowania przystąpił po stronie Zamawiającego – Wykonawca
ZETO Projekt Sp. z o.o.
wskazując na podstawę do odrzucenia w części odwołania, tj. w
zakresie zarzutu naruszenia art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, jako spóźnionych (art. 189 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp). Co prawda Odwołujący złożył odwołanie również wobec czynności odrzucenia
jego oferty oraz zakresu uzasadnienia tej czynności, to de facto odwołuje się do czynności
wezwania do uzupełnienia próbki na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, którego wcześniej nie
kwestionował i na nie odpowiedział uzupełniając próbkę.
Dodatkowo, w piśmie procesowym z dnia 20.07.2020r. Przystępujący wniósł o odrzucenie
o
dwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 pzp w zakresie wszystkich zarzutów, z
ostrożności o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego odrzucenie/oddalenie w
całości.
Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów spóźnionych wobec
czynności wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, zawierającego szczegółowe wyjaśnienia
braków i wątpliwości wynikających z opisu oferowanego Oprogramowania Aplikacyjnego
oraz próbki.
Na posiedzeniu niejawnym
Izba rozpoznała wnioski o odrzucenie odwołania, którego
zakresem zarzutów objęto czynność odrzucenia oferty Odwołującego. Izba nie stwierdziła
wystąpienia żadnej z przesłanek opisanej w art. 189 ust. 2 Ustawy, w szczególności
wskazanej w pkt 6
– dedykowanej dla postępowań o wartości zamówienia mniejszej niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Odnosząc się do
argumentów Zamawiającego prezentowanych do protokołu posiedzenia, w których
podkreślał wiodące znaczenie okoliczności stanowiącej podstawę zarzutów, a dotyczącą
wezwania do uzupełnienia próbki w trybie art. 26 ust. 3 Ustawy, Izba uznała, iż odwołanie
zasadniczo kwestionuje
poprawność decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego, jako
niezgodnej z treścią siwz. Niewątpliwie na czynność tą wpływ miały inne działania
Zamawiającego podejmowane w ramach procedury badania oferty Odwołującego, co
jeszcze nie daje podstawy do odmowy skorzystania z prawa do kwestionowania
poprawności czynności odrzucenia oferty Odwołującego. Próba ograniczenia prawa do
skorzystania z środków ochrony prawnej, tylko na tej podstawie, iż kwestionowana decyzja
jest wynikową wcześniejszych czynności, na które wykonawcy nie przysługiwało prawo do
wniesienia odwołania (w związku z ograniczeniem tego prawa wyłącznie do czynności
wskazanych w art. 180 ust. 2 Ustawy), stanowiłoby nieuprawnioną ingerencję w przyznane
ustawowo prawo podmiotowe. Odwołując się do ukształtowanego już jednolicie
orzecznictwem stanowiska w przedmiocie wykładni stosowania art. 180 ust. 2 Ustawy,
należy przyjąć, iż odwołanie na czynność odrzucenia oferty, podobnie jak na czynność
wyboru oferty najkorzystniejszej, pozwala objąć kontrolą decyzje Zamawiającego, które
doprowadziły do tych czynności w postępowaniu. Wykładnia przepisów przyznających
uprawnienia do korzystania z środków ochrony prawnej nie może prowadzić do wypaczenia
celu, jakiemu służyć ma kontrola czynności, które zasadniczo wieńczą proces badania i
oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Szczególnie widoczne
jest to w postępowaniach o mniejszej wartości, w których wykonawcom nie przysługują
środki ochrony prawnej na inne niż wskazane w art. 180 ust. 2 Ustawy czynności
zamawiającego. Możliwość, jaką daje art. 181 ust. 1 Ustawy – poinformowania o niezgodnej
z
przepisami ustawy czynności lub zaniechania, nie wpływa na możliwość rozpoznania
odwołania, w którym zarzuty dotyczą decyzji o odrzuceniu oferty. W świetle powyższego Izba
nie stwierdziła wystąpienia przesłanki do odrzucenia odwołania w całości.
Niezależnie od oceny formalnoprawnej odwołania postępowanie odwoławcze zakończyło się
bez rozpoznania
zarzutów, w tym podniesionej w piśmie Zamawiającego kwestii dotyczącej
istnienia po stronie Odwołującego interesu we wniesieniu odwołania w sytuacji, gdy przed
złożeniem odwołania upłynął termin związania ofertą oraz termin ważności wadium (art. 179
ust. 1 Ustawy).
W trakcie posiedzenia niejawnego Odwołujący cofnął odwołanie. Zamawiający nie zgłosił
wniosków o zwrot kosztów z tytułu udziału w posiedzeniu.
W związku z powyższym na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019, poz. poz. 1843) Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze.
Orzekając o kosztach, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz w
oparciu o przepisy
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tekst jednolity Dz.U. z
2018 r., poz. 972), Izba nakaza
ła zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego w
wysokości 7.500 zł. wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ………………………………