KIO 1455/20 WYROK dnia 23 lipca 2020 r.

Stan prawny na dzień: 18.09.2020

Sygn. akt: KIO 1455/20 

WYROK 

 z dnia 23 lipca 2020 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Magdalena Rams  

Protokolant:  

Piotr Cegłowski  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2020 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 czerwca 2020 r. przez wykonawcę STRABAG 

Sp. z o.o.

, z siedzibą w Pruszkowie,  

w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Gdańsk,  

przy udziale: 

A.  wykonawcy  Firma  Budowlano-Drogowa  MTM  S.A.

,  z  siedzibą  w  Gdyni

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

odwołującego, 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum: 

Kruszywo Sp. z o.o., 

z siedzibą w Linii oraz Bituminium Sp. z o.o., z siedzibą w 

Linii

,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  

orzeka: 

Oddala odwołanie.  

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Strabag  Sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w 

Pruszkowie i: 


zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Strabag Sp. z o.o., 

z siedzibą w Pruszkowie tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od wykonawcy Strabag Sp. z o.o., z siedzibą w Pruszkowie na rzecz 

zamawiającego Gminy Miasta Gdańsk kwotę 3 600  zł 00 gr (słownie: trzy tysięcy 

sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 697 zł 00 gr (słownie: sześćset 

dziewięćdziesiąt siedem złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów dojazdu na 

rozprawę.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w t

erminie 7 dni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Gdańsku.  

Przewodniczący: 

………………………………. 


Sygn. akt: KIO 1455/20  

UZASADNIENIE  

W  dniu  29  czerwca  2020  r.  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  Strabag  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Pruszkowie  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając 

zamawiającemu Gminie Miastu Gdańsk (dalej „Zamawiający”) naruszenie: 

art.  24  ust.  1  pkt  12  w  zw.  z  art.  22a  ust  1  -  4  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia z Postępowania wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia: Kruszywo Sp. z o.o., ul. Długa 4B, 84-223 Linia, oraz Bituminium Sp. 

z  o.o.,  ul.  Długa  4B,  84-223  Linia,  (dalej;  „Konsorcjum”),  a  w  konsekwencji 

zaniechanie odrzucenia złożonej przez nich oferty, pomimo że wykonawcy ci nie 

wykazali spełnienia warunków udziału w postępowaniu związanych z posiadaniem 

wymaganych w postępowaniu wiedzy i doświadczenia określonych w sekcji V lit. C 

ust.  3  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  powołując  się  w  celu 

wykazania spełnienia tego warunku na wiedzę i doświadczenie Przedsiębiorstwa 

Budowy  Dróg  i  Mostów  KOBYLARNIA  S.A.  w  pełnym  zakresie  udostępnienia 

zasobów, podczas gdy podmiot ten złożył zobowiązanie do wykonywania robót w 

ramach zamówienia w węższym zakresie niż udostępnił, ograniczonym jedynie do 

realizacji robót drogowych; 

art. 7 ust. 1 i 3  

poprzez niezachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców,  w  wyniku  naruszenia  wskazanych  wyżej  przepisów  p.z.p.,  a  w 

konsekwencji  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie  z 

przepisami ustawy. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  oceny  ofert  i 

wyboru oferty najkorzystni

ejszej, dokonanie powtórnej oceny ofert, wykluczenie Konsorcjum z 

postępowania,  a  w  konsekwencji  odrzucenie  złożonej  przez  niego  oferty  oraz  dokonanie 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, co następuje: 

Wymagania Specyfikacj

i Istotnych Warunków Zamówienia 

Odwołujący wskazał, że w sekcji V lit. C ust. 3 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia 

(dalej: „SIWZ”) - „Warunki udziału w postępowaniu. Podstawy wykluczenia. Wykaz oświadczeń 


l

ub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak 

podstaw wykluczenia

”, Zamawiający zastrzegł, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego pn. „Rozbudowa ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do skrzyżowania z 

ul.  Nowatorów’  (dalej:  „Postępowanie”),  mogą  wziąć  udział  wykonawcy,  którzy  spełniają 

warunki dotyczące posiadania wiedzy i doświadczenia. 

Jako  warunek  posiadania  wiedzy  i  doświadczenia,  Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawcy 

ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  „nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed 

upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie, 

wykonali  należycie,  zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  i  prawidłowo  ukończyli  co 

najmniej  dwa 

zamówienia,  z  których  każde  obejmowało  swoim  zakresem  budowę  lub 

przebudowę drogi* o nawierzchni bitumicznej, o wartości jednostkowej każdego z zamówień 

równej lub wyższej niż 20 000 000 (słownie: dwadzieścia milionów) zł brutto. 

*droga w rozumieniu Ustawy z dnia 21.03.1985 o drogach publicznych (tj. Dz.U. 2018 r. poz. 

2068 ze zm.)” 

Odwołujący podkreślił, że poczynione przez Zamawiającego zastrzeżenie stanowi odwołanie 

do definicji drogi w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21.03.1985 o drogach publicznych (tj. 

Dz.U. 2018 r. poz. 2068 zezm.; dalej: „ustawa o drogach publicznych’'), zgodnie z którą za 

drogę należy uznać „budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz 

instalacjami,  stanowiącą  całość  techniczno-użytkową,  przeznaczoną  do  prowadzenia  ruchu 

drogowego,  zlokalizowaną  w  pasie  drogowym".  Definicja  ta  wskazuje  zatem,  że  na  drogę 

składa  się  nie  tylko  nawierzchnia  bitumiczna  i  podbudowa,  ale  także  drogowe  obiekty 

inżynierskie, urządzenia oraz instalacje, które stanowią - wraz z budowlą - całość techniczno-

użytkową, zlokalizowaną w pasie drogowym.  

Dalej Odwołujący wskazał, że zgodnie z sekcją III ust. 4 SIWZ, Zamawiający określił, że zakres 

rzeczowy zamówienia obejmuje: 

roboty przygotowawcze 

wycinkę oraz karczowanie drzew i krzewów 

roboty rozbiórkowe 

roboty ziemne 

roboty drogowe (w tym jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe, zjazdy 

na 

posesje, skrzyżowania) 

roboty konstrukcyjne (ekrany akustyczne, przeniesienie kapliczki) 

roboty związane z budową oświetlenia ulicznego 


roboty związane z budową kanalizacji deszczowej 

roboty związane z przebudową i zabezpieczeniem istniejącej infrastruktury technicznej 

(sieci wod-kan, gazowe, energetyczne nn, SN, WN, sieci teletechniczne) 

wykonanie / odtwor

zenie trawników, nasadzenia zieleni wraz z pielęgnacją krzewów 

oraz trawników 

roboty związane z konserwacją rowu 

wprowadzenie oznakowania docelowego 

W  ocenie  Odwołującego  wyższe  potwierdza,  że  zamówienie  realizowane  w  ramach 

niniejszego 

Postępowania jest zadaniem wielobranżowym. 

Dalej Odwołujący wskazał, że w sekcji V lit. C ust. 1 pkt 1) SIWZ, Zamawiający zażądał, aby 

na  potwierdzenie  spełniania  warunku  w  zakresie  wymaganej  wiedzy  i  doświadczenia 

Wykonawca przedstawił wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym 

okresie,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju  i  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na 

rzecz których roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających, czy roboty 

te zosta

ły wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z 

przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone. 

sekcji V lit. C ust. 2 SIWZ Zamawiający określił, że w celu oceny, czy wykonawca polegając 

na zdolnościach lub sytuacji  innych podmiotów na zasadach określonych w art 22a ustawy 

Pzp

,  będzie  dysponował  niezbędnymi  zasobami  w  stopniu  umożliwiającym  należyte 

wykonanie  zamówienia  publicznego  oraz  oceny,  czy  stosunek  łączący  wykonawcę  z  tymi 

podmiotami gwarantuje rzeczywisty dos

tęp do ich zasobów, Zamawiający żąda złożenia wraz 

z  ofertą  dokumentów,  które  określają  w  szczególności:  zakres  dostępnych  wykonawcy 

zasobów  innego  podmiotu,  sposób  wykorzystania  zasobów  innego  podmiotu,  przez 

wykonawcę,  przy  wykonywaniu  zamówienia  publicznego,  zakres  i  okres  udziału  innego 

podmiotu  przy  wykonywaniu  zamówienia  publicznego,  czy  podmiot,  na  zdolności  którego 

wykonawca  polega  w  odniesieniu  do  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących 

wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia,  zrealizuje roboty budowlane lub 

usługi, których wskazane zdolności dotyczą. 

W sekcji V lit. E ust. 4 pkt 1-

4 SIWZ Zamawiający określił, że: 

Wykonawca  może  w  celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udział  w 

postępowaniu,  w  stosownych  sytuacjach  oraz  w  odniesieniu  do  konkretnego 


zamówienia  lub  jego  części,  polegać  na  zdolnościach  technicznych  lub 

zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów. 

Wykonawca,  który  polega  na  zdolnościach  lub  sytuacji  innych  podmiotów  musi 

udowodnić  Zamawiającemu,  że  realizując  zamówienie,  będzie  dysponował 

niezbędnymi  zasobami  tych  podmiotów,  w  szczególności  przedstawiając 

zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów 

na potrzeby realizacji zamówienia. 

Zamawiający ocenia, czy udostępniane wykonawcy przez inne podmioty zdolności 

techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja finansowa lub ekonomiczna, pozwalają 

na wykazanie przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz 

badaczy  nie  zachodzą  wobec  tego  podmiotu  podstawy  wykluczenia,  o  których 

mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13-22 i ust. 5 pkt 1, 4 i 8 p.z.p. 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych 

lub doświadczenia, wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, 

jeśli  podmioty  te  zrealizują  roboty  budowlane  lub  usługi,  do  realizacji  których  te 

zdolności są wymagane. 

Jednocześnie  Zamawiający  załączył  do  SIWZ  wzór  zobowiązania  podmiotu  trzeciego 

(Załącznik  nr  9),  którym  mogli  się  posłużyć  wykonawcy  ubiegający  się  o  przedmiotowe 

zamówienie, a w formularzu oferty zażądał wskazania przez Wykonawcę części zamówienia, 

której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom oraz podania, o ile jest to wiadome, 

nazw (firm) podwykonawców. 

Odwołujący wskazał, że Konsorcjum, w celu wykazania spełnienia warunku posiadania wiedzy 

i doświadczenia, tj. warunku w zakresie wykonania co najmniej dwóch zamówień, z których 

każde obejmowało swoim zakresem budowę lub przebudowę drogi o nawierzchni bitumicznej, 

o wartości jednostkowej każdego z zamówień równej lub wyższej niż 20 000 000 zł brutto, w 

złożonym Wykazie wykonanych robót budowlanych powołało się na wiedzę i doświadczenie 

podmiotu  trzeciego  w  rozumieniu  art.  22a  ust.  1  p.z.p.,  tj.  Przedsiębiorstwa  Budowy  Dróg  i 

Mostów KOBYLARNIA S.A. (dalej: „Kobylarnia”), jako wykonawcy zadania pn. „Budowa drogi 

wojewódzkiej nr 577 (obwodnicy miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin” i załączył wraz 

z ofertą dokument zobowiązania podmiotu do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych 

zasobów na potrzeby wykonania zamówienia zgodnie z wzorem stanowiącym Załącznik nr 9 

do SI

WZ. Zgodnie z treścią tego dokumentu, Kobylarnia oświadczyła, że udostępnia Kruszywo 

sp.  z 

o.o.  zasoby  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia  w  pełnym  zakresie,  tj.  wykonanie  w 

ostatnich 5 latach przed up

ływem terminu składania ofert, zamówienia obejmującego swoim 


zakresem  budowę  lub  przebudowę  drogi  o  nawierzchni  bitumicznej  o  wartości  równej  lub 

wyższej niż 20 000 000,00 zł brutto, tj. zadania „Budowa drogi wojewódzkiej nr 577 (obwodnicy 

miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin”. Jako sposób wykorzystania przez wykonawcę 

udostępnionych  zasobów,  Kobylarnia  wskazała,  w  zobowiązaniu  do  oddania  do  dyspozycji 

wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia - dokument załączony 

do oferty „poleganie na udostępnionej przez PBDiM Kobylarnia S.A. wiedzy i doświadczeniu 

poprzez bezpośrednie włączenie w realizację robót drogowych” jako podwykonawca. 

Odwołujący przy tym wskazał, że zgodnie z sekcją III ust. 4 SIWZ, roboty drogowe stanowią 

tylko  cześć  zakresu  rzeczowego  zamówienia,  który  obejmuje  dodatkowo  również  roboty 

przygotowawcze,  wycinkę  oraz  karczowanie  drzew  i  krzewów,  roboty  rozbiórkowe,  roboty 

ziemne,  konstrukcyjne,  związane  z  budowa  oświetlenia  ulicznego,  kanalizacji  deszczowej, 

przebudowa  i  zabezpieczeniem  infrastruktury  technicznej,  wykonaniem  i  odtworzeniem 

trawników,  nasadzeń  zieleni,  konserwacją  rowu  oraz  wprowadzeniem  oznakowania 

docelowego.   

W ocenie Odwołującego istotne jest przy tym, że zgodnie z referencjami wystawionymi przez 

Mazowiecki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  dla  Przedsiębiorstwa  Budowy  Dróg  i  Mostów 

KOBYLARNIA  S.A,  w  związku  z  realizacją  zadania  „Budowa  drogi  wojewódzkiej  nr  577 

(obwodnicy miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin” przedmiot udostępnienia zasobów 

Kobyłami  dotyczył  całości  wielobranżowego  zadania,  które  zgodnie  z  przedstawionymi 

referencjami obejmowało następujący zakres prac: 

branżę drogową, w skład której wchodziły: 

a) 

roboty ziemne 

b) 

podbudowy 

c) 

nawierzchnie 

ekrany akustyczne 

bariery energochłonne 

płotki dla herpetofauny 

balustrady ochronne 

przepusty 

brana elektroenergetyczna 

branża teletechniczna 

branża sanitarna 

W  ocenie  Odwołującego  z  powyższego  wynika,  że  zakres  zobowiązania  Kobyłami  do 

wykonywania  robót  w  ramach  realizacji  zadania  stanowiącego  przedmiot  niniejszego 


postępowania,  jest  węższy  niż  zakres,  w  którym  podmiot  ten  udostępnia  zasoby  i  na  jaki 

powołuje  się  Konsorcjum  w  celu  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  Postępowaniu. 

Skoro zatem u

dostępnienie zasobów przez Kobylarnię polega na bezpośrednim włączeniu w 

realizację jedynie robót drogowych (które, w rozumieniu sekcji III ust. 4 SIWZ, nie obejmują 

wykonania robót ziemnych i przygotowawczych), a przedmiot udostępnienia zasobów dotyczy 

całości  wielobranżowego  zadania  (którym  to  wielobranżowym  zadaniem  jest  również 

przedmiotowe  zadanie),  zasadne  jest  uznanie

,  w  ocenie  Odwołującego,  że  Kobylarnia  nie 

będzie  realizowała  zamówienia  w  zakresie,  w  jakim  udostępniła  własne  zasoby.  Zgodnie  z 

sekcją III ust. 4 SIWZ, roboty drogowe stanowią tylko część zakresu rzeczowego zamówienia, 

który obejmuje dodatkowo również roboty przygotowawcze, wycinkę oraz karczowanie drzew 

i krzewów, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, konstrukcyjne, związane z budową oświetlenia 

ulicznego, kanalizacji deszczowej, przebudową i zabezpieczeniem infrastruktury technicznej, 

Wykonaniem  i  odtworzeniem  trawników,  nasadzeń  zieleni,  konserwacją  rowu  oraz 

wprowadzeniem oznakowania docelowego. 

Dalej Odwołujący wskazał, iż w wyniku wezwania Zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 3 

p.z.p., Konsorcjum złożyło w dniu 12.06.2020 r. wyjaśnienia, do których dołączyło: 

zmodyfikowane oświadczenie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA 

S.A.  dotyczące  zobowiązania  ww.  podmiotu  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy 

niezbędnych zasobów  na  potrzeby  wykonania zamówienia zgodnie z  wzorem  stanowiącym 

Załącznik  nr  9  do  SIWZ,  uzupełnione  o  oświadczenie  Kobyłami  o  udostępnieniu  wiedzy  i 

doświadczenia  w  pełnym  zakresie  w  związku  z  realizacją  zadanie  a:  „Projekt  i  budowa 

obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 (łącznik) o długości około 4,880 km” 

zmodyfikowany  wykaz  robót,  uzupełniony  o  wykonane  przez  podmiot  trzeci  - 

Kobyl

arnię - zadanie „Projekt i budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 

25 (łącznik) o długości około 4,880 km", na zasoby którego Konsorcjum powołuje się w celu 

wykazania spełnienia wymagań w Postępowaniu  

referencje wystawione przez zamawiającego dla Kobyłami oraz Mirbud S.A. w związku 

z realizacją zadania „Projekt i budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 

25 (łącznik) o długości około 4,880 km". Konsorcjum nie złożyło jednak wyjaśnień ani dowodów 

potwierdzających, jaki zakres robót został wykonany w ramach tego zadania przez Kobylarnię, 

a jaki przez Mirbud S.A. 

Zgodnie z treścią referencji wystawionych w związku z realizacją zadania „Projekt i budowa 

obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 (łącznik) o długości około 4,880 km", 

Kob

ylarnia oraz Mirbud S.A. wykonały wspólnie następujący zakres robót: 

roboty drogowe, na które składało się m.in. wykonanie: 


a) 

nawierzchni 

b) 

robót ziemnych 

c) 

urządzeń ochrony środowiska - ekranów akustycznych, przepustów, nasadzeń drzew i 

krzewów 

d) 

oznakowania drogi 

e) 

humusowania, umocnienia skarp i rowów 

obiekty inżynierskie 

roboty branży wod-kan i odwodnienia 

roboty branży teletechnicznej 

roboty elektryczne 

oświetlenie 

Mając  powyższe  na  uwadze  Odwołujący  wskazał,  że  zakres  zobowiązania  Kobylarni  do 

wykonywania  robót  w  ramach  udostępnionych  zasobów  przy  wykonywaniu  zamówienia 

stanowiącego  przedmiot  Postępowania,  nie  obejmuje  wykonania  robót  ziemnych,  robót 

konstrukcyjnych,  robót  związanych  z  budowa  oświetlenia  ulicznego,  robót  związanych  z 

budowa kanalizacji deszczowej, robót związanych z przebudowa i zabezpieczeniem istniejącej 

infrastruktury  technicznej  (sieci  wod-kan,  gazowych,  energetycznych  nn.  SN.  WN.  sieci 

teletechnicznych) - 

mimo że stanowiły one przedmiot udostępnienia zasobów dla Konsorcjum 

w celu wykazania przez Konsorcjum spełnienia wymagania, o którym mowa w sekcji V lit. C 

ust. 3 SIWZ. tj. wykonania dwóch zamówień, z których każde obejmowało swoim zakresem 

budowę lub przebudowę drogi (w rozumieniu ustawy o drogach publicznych) o nawierzchni 

bitumicznej, o wartości jednostkowej każdego z zamówień równej lub wyższej niż 20 000 000 

zł brutto. Zgodnie z definicją drogi, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy o drogach publicznych, 

a do jakiej odwołuje się Zamawiający stawiając ww. wymaganie, należy za nią uznać „budowlę 

wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość 

techniczno-

użytkową,  przeznaczoną  do  prowadzenia  ruchu  drogowego,  zlokalizowaną  w 

pasie  drogowym”.  Definicja  ta  wskazuje  zatem,  że  na  drogę  składa  się  nie  tylko  budowla 

składająca się z nawierzchni bitumicznej i podbudowy (czyli zakres zobowiązania Kobyłami 

udostępniającej zasoby), ale także drogowe obiekty inżynierskie, urządzenia oraz instalacje, 

które  stanowią  -  wraz  z  budowlą  -  całość  techniczno-użytkową,  zlokalizowaną  w  pasie 

drogowym. W ocenie Odwołującego polegając zatem na zdolnościach technicznych Kobylarni 

w  wykonaniu  zadań  spełniających  wymagania  wskazane  w  sekcji  V  lit.  C  ust.  3  SIWZ. 

Konsorcjum powinno włączyć Kobylarnie jako podwykonawcę do wykonania wszystkich robót, 

co  do  których  podmiot  ten  udostępnia  swoje  zasoby  -  szczególnie,  że  zgodnie  z 

oświadczeniem, udostępnia on swoją wiedze i doświadczenie w pełnym zakresie. Kobylarnia 

oświadczyła natomiast, że wykona jedynie roboty drogowe (w rozumieniu zakresu rzeczowego 


wskazanego  w  sekcji  III  ust.  4  SIWZ:  jedynie  nawierzchni  i  podbudowy,  lecz  już  nie  robót 

ziemnych), co oznacza, że nie wykona pozostałych robót, co do wykonania których udostępnia 

swoje  zasoby,  w  tym 

tych  robót,  w  wyniku  których  powstają  urządzenia  i  instalacje,  które 

stanowią  całość  techniczno-użytkową  z  budowlą  (jezdnią)  składającą  się  z  nawierzchni  i 

podbudowy.   

W  ocenie  Odwołującego  wnioski  te  są  spójne  z  pozostałą  treścią  oferty.  Należy  bowiem  w 

kontekście powstaniowych zarzutów skazać, że Konsorcjum oświadczyło w ofercie, że prace 

objęte  przedmiotem  zamówienia  zamierza  powierzyć  podwykonawcom  w  części 

elektroenergetycznej, gazowej, sygnalizacji oraz części sanitarnej, wskazując że na tym etapie 

K

onsorcjum nie jest w stanie podać podwykonawcy - mimo, że branże te objęte są zakresem 

zadań, w ramach których Kobylarnia udostępniła swoje zasoby, a Konsorcjum polega na tych 

zasobach dla wykazania spełnienia wymagań Postępowania. Oświadczenie to oznacza także, 

ze Konsorcjum nie planuje wykonać tych robót w zakresie wskazanych branż samodzielnie. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  w  ocenie  Odwołującego  taka  forma  udostępnienia  przez 

Kobylarnię, jako podmiot trzeci w rozumieniu art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, zasobów w zakresie 

posiadanej  wiedzy  i  doświadczenia,  nie  jest  wystarczająca  dla  uznania,  że  Konsorcjum 

wykazało,  że  spełnia  warunki  udziału  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Zobowiązanie  nie 

potwierdza  bowiem  rzeczywistego  i  realnego  charakteru  dysponowania 

doświadczeniem 

podmiotu 

trzeciego,  co  w  świetle  art.  22a  i  wyroków  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  oraz 

poglądów  doktryny  prezentowanych  na  gruncie  ustawy  Pzp,  jest  konieczne  do  wykazania 

spełnienia  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  z  powołaniem  się  na 

potencjał podmiotu trzeciego. 

W zakresie rozważań prawnych, Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, 

Wykonawca  może  w  celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w 

stosownych  sytuacjach  oraz  w  odniesieniu 

do  konkretnego  zamówienia,  polegać  na 

zdolnościach technicznych innych podmiotów. Udostępnienie to powinno mieć wymiar realny, 

tj. musi odnosić się do konkretnego zamówienia, dla którego zdefiniowane zostały warunki, 

których spełnienie będzie wykazywane przez potencjał podmiotu udostępniającego. Na taki 

charakter  instytucji  udostępnienia  wskazał  Trybunał  Sprawiedliwości  w  wyroku  z  dnia 

07.04.2016  r.,  C-324/14,  D.  A. 

v.  Zarząd  Oczyszczania  Miasta,  CURIA:  „o  ile  oferent  ma 

swobodę wyboru w zakresie ustanowienia i charakteru prawnego powiązań, które zamierza 

ustanowić z podmiotami, na których zdolnościach polega, to jest on zobowiązany przedstawić 

dowód, że rzeczywiście dysponuje zasobami tych podmiotów, które to zasoby nie stanowią 

jego własności a są niezbędne do wykonania zamówienia”. 


Udostępnienie dopuszczalne jest jedynie w stosownych sytuacjach, a więc takich, w których 

udostępnienie  potencjału  jest  obiektywnie  możliwe.  Zgodnie  z  przyjęta  linią  orzeczniczą 

Trybunału  Sprawiedliwości  udostępnienie  potencjału  nie  może  mieć  wymiaru  jedynie 

formalnego.  Przyznana  możliwość  dotyczy  wykorzystania  przez  podmiot  gospodarczy 

środków należących do jednego lub kilku innych podmiotów w celu realizacji zamówienia (tak 

w wyrokach TS: z 10.10.2013 r., C-94/12, Swm Costruzioni 2 SpA, Mannocchi Luigino Dl v. 

Provincia di Fermo, CURIA, pkt 32; z 2.12.1999 r., C-176/98, Holst Italia SpA v. Comune di 

Cagliari,  CURIA,  pkt  26,  27;  z  18.03.2004  r.,  C-

314/01, Siemens AG Ósterreich and ARGE 

Telekom & Partner v. Hauptverband der ósterreichischen Sozialversicherungstrager, CURIA, 

pkt 43). Celem jest wiec nie tylko wykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, 

ale przede wszystkim zabezpieczenie prawidłowego wykonania zamówienia przez możliwość 

wykorzystania udostępnianych potencjałów. 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 22a ust. 4 ustawy Pzp, dopuszczalne jest wykazanie 

się potencjałem podmiotów trzecich, o ile podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi, 

do  których  wykonania  te  zdolności  są  wymagane.  Ustawa  nakłada  więc  wymóg,  aby 

udostępnienie potencjału co do określonych zdolności nastąpiło poprzez udział podmiotu w 

realizacji  zamówienia  w  zakresie  w  jakim  udostępniony  potencjał  podmiotu  trzeciego 

przedstawiany jest na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu. Zakres ten 

wyznaczony jest przedmiotowo - 

jako realizacja takich prac, do których podmiot trzeci posiada 

kompetencje a wykonawca wykazał je w ramach oceny spełniania warunków. Skorzystanie z 

potencjału  podmiotu  trzeciego  zapewnić  ma  bowiem  ten  sam  co  cel  w  przypadku 

samodzielnego spełnienia warunków udziału w postępowaniu tj. realizacje zamówienia przez 

podmiot  posiadający  doświadczenie  w  robotach  objętych  zamówieniem  nie  zaś  tylko  przez 

podmiot  dopiero  to  doświadczenie  nabywający.  Jak  wyjaśniła  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w 

wyroku  KIO  711/19  z  29  kwietnia  2019r.  „Ustawodawca,  w  art.  22a  ust  4  p.z.p.  ustanowił 

obowiązek  realizacji  zamówienia  przez  podmiot  udostępniający  zasoby  w  postaci  m.in. 

doświadczenia, w zakresie w którym wykonawca, powołał się na zasoby podmiotu trzeciego. 

Nie można zatem uznać, iż podmiot wykazujący spełnienie warunku udziału w postępowaniu 

w  całym  wymaganym  zakresie,  będzie uczestniczył  w  realizacji  tego  zamówienia jedynie w 

pewnym, wybranym przez siebie zakresie, stanowiącym element a nie całość wykazywanego 

doświadczenia.  W  sytuacji  kiedy  podmiot  trzeci  udostępnia  swoje  zasoby.  polegające  na 

wykazaniu  doświadczenia  stanowiącego  warunek  udziału  w  postępowaniu.  podmiot  ten 

zobowiązany  jest  do  osobiste  go  wykonania  tej  części  zamówienia,  która  była  objęta 

warunkiem udziału w postępowaniu. Taka okoliczność stanowi wykazanie przez Wykonawcę 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jeżeli wykonawca podjął decyzję o udziale w 


postępowaniu,  opierając  się  na  zasobach  podmiotów  trzecich,  powinien  zatem  -  zgodnie  z 

treścią  art.  22a  udowodnić  zamawiającemu,  że  będzie  dysponował  tymi  zasobami 

niezbędnymi  dla  realizacji  umowy  w  zakresie  w  jakim  udostępnione  zasoby  stanowią 

potwierdzenie  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Przepis  ten  wskazuje  na  to,  że 

doświadczenie  (zasoby)  w  zakresie  w  jakim  służy  spełnieniu  warunków  udziału  w 

postępowaniu powinno być faktycznie dostępne na etapie wykonywania zamówienia. Zgodnie 

z  treścią  §9  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  26.07.2016  r.  w  sprawie  rodzajów 

dok

umentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  (Dz.U.  poz.  1126),  zamawiający  ma  prawo  do  doprecyzowania  obowiązku 

dokumentacyjnego  wykonawcy  przez  żądanie  złożenia  dokumentów,  które  określają  w 

szczególności:  zakres  dostępnych  wykonawcy  zasobów  innego  podmiotu;  sposób 

wykorzystania  przez  wykonawcę  zasobów  innego  podmiotu  przy  wykonywaniu  zamówienia 

publicznego; zakres i okres udziału innego podmiotu w wykonywaniu zamówienia publicznego; 

czy podmiot, na którego zdolnościach wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału 

w  postępowaniu  dotyczących  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych  lub  doświadczenia, 

zrealizuje  roboty  budowlane  lub  usługi,  których  wskazane  zdolności  dotyczą.  W 

przedmiotowym Postępowaniu, Zamawiający zażądał takich informacji w sekcji V lit. C ust. 2 

SIWZ, a także dołączył wzór takiego oświadczenia podmiotu trzeciego jako Załącznik nr 9 do 

SIWZ. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  obrocie  prawnym  funkcjonują  liczne  orzeczenia  Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  zgodnie  z  którymi  podmiot  udostępniający  zasoby  powinien  wykonać 

zamówienie w zakresie, w którym udostępnił swoje zasoby, tj. m.in.: wyrok KIO z dnia 11 maja 

2018 r., KIO 764/18, wyrok KIO z dnia 17 grudnia 2018 r., KIO 2480/18, wyrok KIO z dnia 3 

września 2018 r., KIO 1643/18, wyrok KIO z dnia 28 maja 2018 r., KIO 908/18, wyrok KIO z 

dnia 17 listopada 2016 r., KIO 2082/16.  

W  ocenie  Odwołującego  zobowiązanie  przedstawione  przez  Kobylarnię  nie  zapewnia 

rzeczywistego  udziału  podmiotu  trzeciego  w  zakresie  udostępnionego  potencjału. 

Zamawiający  stawiając  w  przedmiotowym  postępowaniu  warunek  posiadania  określonego 

doświadczenia,  wymagał  aby  zamówienie  było  wykonywanie  przez  podmiot  posiadający 

odpowiednie doświadczenie w  pełnym  zakresie tego doświadczenia uzyskanego  w  ramach 

zadań, na które powołuje się wykonawca. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  ramach  niniejszego  zamówienia,  zakres  zobowiązania  do 

wykonywania robót w ramach udostępnionych zasobów przedstawiony przez Kobylarnię, nie 

obejmuje  wykonania  robót  ziemnych,  robót  konstrukcyjnych,  robót  związanych  z  budową 


oświetlenia ulicznego, robót związanych z budową kanalizacji deszczowej, robót związanych 

z  przebudową  i  zabezpieczeniem  istniejącej  infrastruktury  technicznej  (sieci  wod-kan, 

gazowych,  energetycznych  nn,  SN,  WN,  sieci  teletechnicznych)  - 

mimo  że  stanowiły  one 

przedmiot  udostępnienia  zasobów  dla  Konsorcjum  w  celu  wykazania  przez  Konsorcjum 

spełnienia wymagania,  o którym mowa w  sekcji V  lit.  C  ust.  3  SIWZ.  Co  istotne,  zgodnie z 

treścią  oferty,  ani  Konsorcjum  ani  Kobylarnię  nie  będą  również  wykonywać  robót  w  części 

elektroenergetycznej, gazowej, sygnalizacji oraz części sanitarnej - mimo, że branże te objęte 

są zakresem zadań, w ramach których Kobylarnia udostępniła swoje zasoby, a Konsorcjum 

polega  na  tych  zaso

bach dla wykazania spełnienia wymagań  Postępowania.  Zarazem,  taki 

sposób  udostępnienia  zasobów  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia  nie  stanowi  realnego 

udostępnienia  potencjału  podmiotu  trzeciego,  którego  udział  w  zamówieniu  ogranicza  się 

jedynie  do  wykonania 

jedynie  części  robót  co  do  których  udostępnia  swoją  wiedzę  i 

doświadczenie,  mimo  że  deklaruje  w  oświadczeniu  udostępnienie  wykonawcy  wiedzy  i 

doświadczenia nabytego przy realizacji określonych zadań w pełnym zakresie. 

Mając  powyższe  na  względzie,  w  ocenie  Odwołującego,  przywołane  w  ofercie  Konsorcjum 

doświadczenie  podmiotu  trzeciego  na  wykazanie  spełnienia  wymagań  określonych  w 

Postępowaniu, nie spełnia wymagań określonych w Postępowaniu określonych w sekcji V lit. 

C  ust.  3  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia.  Należy  przy  tym  podkreślić,  że 

ewentualne wezwanie Wykonawcy do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie 

warunków  udziału  w  postępowaniu  poprzez  rozszerzenie  zakresu  podwykonawstwa 

Przedsiębiorstwa  Budowy  Dróg  i  Mostów  Kobylarnia  S.A.  w  drodze  zmiany  dokumentu 

„zobowiązanie  podmiotu  do  oddania  do  dyspozycji  wykonawcy  niezbędnych  zasobów  na 

potrzeby  wykonania  zamówienia”,  jest  niedopuszczalne,  gdyż  Konsorcjum  dokonało  już 

uzupełnienia tego dokumentu w drodze wyjaśnień z dnia 12.06.2020 r. Podobnie, Konsorcjum 

uzupełniło dokument „wykaz robót”. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem KIO, wykonawca 

ma możliwość  jedynie  jednokrotnego  uzupełnienia  określonego  dokumentu  w  trybie  art.  26 

ust. 3 ustawy Pzp. 

Przepis ten stanowi wyjątek od zasady niezmienności oferty i możliwość 

jego  zastosowania  nie  może  być  interpretowana  rozszerzająco.  Również  samodzielne 

działanie wykonawcy zgodnie z orzecznictwem i doktryną nie może powodować naruszenia 

zasady  jednokrotnego  wezwania  i  uzupełniania  dokumentów  na  podstawie  art.  26  ust.  3 

ustawy Pzp. 


Izba ustaliła co następuje: 

Izba 

rozpoznając  sprawę  uwzględniła  akta  sprawy  odwoławczej,  w  rozumieniu  §  8  ust.  1 

rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 22  marca  2018  roku  w sprawie regulaminu 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U. z 2018 r. poz. 1092)

Izba dopuściła w poczet materiału dowodowego następujące dokumenty: (i) oświadczenie z 

dnia 16 lipca 2020 r. na okoliczność wykazania prawidłowego zakresu udostępnienia zasobów 

na  rzecz  Konsorcjum;  (ii)  wykaz  prac  zrealizowanych  i  obecnie  realizowanych  przez 

Konsorcjum 

wraz 

dokumentami 

źródłowymi 

(SIWZ, 

ogłoszenia 

oraz 

referencje/poświadczenia) dotyczącymi tych inwestycji na okoliczność wykazania rzetelności 

Konsorcjum.   

Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

pn. „Rozbudowa ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do skrzyżowania z ul. Nowatorów” 

(dalej: „Postępowanie”).  

Izba ustaliła, że w Rozdziale V lit. C ust. 3 SIWZ „Warunki udziału w postępowaniu. Podstawy 

wykluczenia.  Wykaz  oświadczeń  lub  dokumentów,  potwierdzających  spełnianie  warunków 

udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  podstaw  wykluczenia”,  Zamawiający  zastrzegł,  że  w 

Postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące posiadania 

wiedzy i doświadczenia. Zamawiający wymagał, aby wykonawcy ubiegający się o udzielenie 

zamówienia „nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, 

a  jeżeli  okres  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonali  należycie,  zgodnie  z 

przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończyli co najmniej dwa zamówienia, z których 

każde  obejmowało  swoim  zakresem  budowę  lub  przebudowę  drogi*  o  nawierzchni 

bitumicznej, o wartości jednostkowej każdego z zamówień równej lub wyższej niż 20 000 000 

(słownie: dwadzieścia milionów) zł brutto. 

*droga w rozumieniu Ustawy z dnia 21.03.1985 o drogach publicznych (tj. Dz.U. 2018 r. poz. 

2068 ze zm.)” 

Izba  ustaliła,  że  w  Rozdziale  III  ust.  4  SIWZ,  Zamawiający  określił,  że  zakres  rzeczowy 

zamówienia obejmujący: 

roboty przygotowawcze 

wycinkę oraz karczowanie drzew i krzewów 

roboty rozbiórkowe 


roboty ziemne 

roboty drogowe (w tym jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe, zjazdy 

na 

posesje, skrzyżowania) 

roboty konstrukcyjne (ekrany akustyczne, przeniesienie kapliczki) 

roboty związane z budową oświetlenia ulicznego 

roboty związane z budową kanalizacji deszczowej 

roboty związane z przebudową i zabezpieczeniem istniejącej infrastruktury technicznej 

(sieci wod-kan, gazowe, energetyczne nn, SN, WN, sieci teletechniczne) 

wykonanie / odtworzenie trawników, nasadzenia zieleni wraz z pielęgnacją krzewów 

oraz trawników 

roboty związane z konserwacją rowu 

wprowadzenie oznakowania docelowego 

W Rozdziale 

V lit. C ust. 1 pkt 1) SIWZ, Zamawiający zażądał, aby na potwierdzenie spełniania 

warunku w zakresie wymaganej wiedzy i doświadczenia Wykonawca przedstawił wykaz robót 

budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed 

upływem terminu składania ofert, a 

jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju 

i wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, 

z  załączeniem  dowodów  określających,  czy  roboty  te zostały  wykonane w  sposób  należyty 

oraz  wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  i 

prawidłowo ukończone. 

sekcji V lit. C ust. 2 SIWZ Zamawiający określił, że w celu oceny, czy wykonawca polegając 

na  z

dolnościach lub sytuacji innych podmiotów na zasadach określonych w art 22a ustawy 

Pzp

,  będzie  dysponował  niezbędnymi  zasobami  w  stopniu  umożliwiającym  należyte 

wykonanie  zamówienia  publicznego  oraz  oceny,  czy  stosunek  łączący  wykonawcę  z  tymi 

podmiotami g

warantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów, Zamawiający żąda złożenia wraz 

z  ofertą  dokumentów,  które  określają  w  szczególności:  zakres  dostępnych  wykonawcy 

zasobów  innego  podmiotu,  sposób  wykorzystania  zasobów  innego  podmiotu,  przez 

wykonawcę,  przy  wykonywaniu  zamówienia  publicznego,  zakres  i  okres  udziału  innego 

podmiotu  przy  wykonywaniu  zamówienia  publicznego,  czy  podmiot,  na  zdolności  którego 

wykonawca  polega  w  odniesieniu  do  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących 

wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty budowlane lub 

usługi, których wskazane zdolności dotyczą. 

W Rozdziale V lit. E ust. 4 pkt 1-

4 SIWZ Zamawiający określił, że: 


Wykonawca  może  w  celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udział  w 

postępowaniu,  w  stosownych  sytuacjach  oraz  w  odniesieniu  do  konkretnego 

zamówienia  lub  jego  części,  polegać  na  zdolnościach  technicznych  lub 

zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów. 

Wykonawca,  który  polega  na  zdolnościach  lub  sytuacji  innych  podmiotów  musi 

udowodnić  Zamawiającemu,  że  realizując  zamówienie,  będzie  dysponował 

niezbędnymi  zasobami  tych  podmiotów,  w  szczególności  przedstawiając 

zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów 

na potrzeby realizacji zamówienia. 

Zamawiający ocenia, czy udostępniane wykonawcy przez inne podmioty zdolności 

techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja finansowa lub ekonomiczna, pozwalają 

na wykazanie przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz 

badaczy  nie  zachodzą  wobec  tego  podmiotu  podstawy  wykluczenia,  o  których 

mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13-22 i ust. 5 pkt 1, 4 i 8 p.z.p. 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych 

lub doświadczenia, wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, 

jeśli  podmioty  te  zrealizują  roboty  budowlane  lub  usługi,  do  realizacji  których  te 

zdolności są wymagane. 

Jednocześnie  Zamawiający  załączył  do  SIWZ  wzór  zobowiązania  podmiotu  trzeciego 

(Załącznik  nr  9),  którym  mogli  się  posłużyć  wykonawcy  ubiegający  się  o  przedmiotowe 

zamówienie, a w formularzu oferty zażądał wskazania przez Wykonawcę części zamówienia, 

której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom oraz podania, o ile jest to wiadome, 

nazw (firm) podwykonawców. 

Izba ustaliła, że w Postępowaniu złożono 8 ofert. Zamawiający pismem z dnia 14 maja 2020 

r. wezwał Konsorcjum w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia m.in. dokumentów w celu 

wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Konsorcjum,  w  celu  wykazania 

spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia, tj. warunku w zakresie wykonania co 

najmniej  dwóch  zamówień,  z  których  każde  obejmowało  swoim  zakresem  budowę  lub 

przebudowę drogi o nawierzchni bitumicznej, o wartości jednostkowej każdego z zamówień 

równej  lub  wyższej  niż  20  000  000  zł  brutto,  w  złożonym  Wykazie  wykonanych  robót 

budowlanych powołało się na wiedzę i doświadczenie podmiotu trzeciego w rozumieniu art. 

22a ust. 1 ustawy Pzp

., tj. Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (dalej: 

Kobylarnia”), jako wykonawcy zadania pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 577 (obwodnicy 

miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin” i załączył wraz z ofertą dokument zobowiązania 


podmiotu do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania 

zamówienia zgodnie z wzorem stanowiącym Załącznik nr 9 do SIWZ.  

Izba ustaliła, że w powyższym dokumencie Kobylarnia oświadczyła, że udostępnia Kruszywo 

sp.  z 

o.o.  zasoby  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia  w  pełnym  zakresie,  tj.  wykonanie  w 

ostatnich 5 latach przed upływem terminu składania ofert, zamówienia obejmującego swoim 

zakresem  budowę  lub  przebudowę  drogi  o  nawierzchni  bitumicznej  o  wartości  równej  lub 

wyższej niż 20 000 000,00 zł brutto, tj. zadania „Budowa drogi wojewódzkiej nr 577 (obwodnicy 

miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin”. Jako sposób wykorzystania przez wykonawcę 

udostępnionych  zasobów,  Kobylarnia  wskazała,  w  zobowiązaniu  do  oddania  do  dyspozycji 

wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia - dokument załączony 

do oferty „poleganie na udostępnionej przez PBDiM Kobylarnia S.A. wiedzy i doświadczeniu 

poprzez bezpośrednie włączenie w realizację robót drogowych” jako podwykonawca, a okres 

udziału przy  wykonywaniu zamówienia jest  następujący: „oddanie  zasobów  nastąpi  na  cały 

okres realizacji zamówienia i w pełnym (całym) zakresie realizacji zamówienia”. 

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  9  czerwca  2020  r.  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  do 

uzupełnienia  wykazu  robót  budowalnych  lub  złożenia  nowego  wykazu  na  potwierdzenie 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, 

wskazując, że  złożony w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 Pzp 

wykaz robót budowlanych zawiera jedno zamówienie (poz. nr 2), które zostało zrealizowane 

pr

zez Kobylarnię, a drugie przez wykonawcę. Zamawiający wskazał, że wskazując po jednym 

referencyjnym  zamówieniu  dla  różnych  podmiotów,  nie  potwierdzają  Państwo  spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu. Ponadto Zamawiający w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp 

wezwał Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w zakresie treści złożonej oferty i określenie czy 

wykonawca zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia w zakresie robót drogowych 

podwykonawcy. Z treści formularza ofertowego wynika, iż roboty drogowe stanowiące część 

zamówienia  wykonawca  będzie  realizować  samodzielnie  bez  udziału  podwykonawców, 

natomiast  złożone  wraz  z  ofertą  zobowiązanie  podmiotu  trzeciego  PBDiM  Kobylarnia  S.A. 

wskazuje,  iż  stosunek  prawny  między  wykonawcą,  a  podmiotem  udostępniającym  zasób 

wiedzy i doświadczenia oparty będzie na podwykonawstwie. 

Pismem z dnia 12  czerwca 2020 r. 

Konsorcjum złożyło nowy wykaz robót budowalnych, w 

celu 

wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  powołując  się  na 

doświadczenie  podmiotu  trzeciego  tj.  Kobylarni  w  realizacji  przez  ten  podmiot  dwóch 

inwestycji:  „Budowa  drogi  wojewódzkiej  nr  577  (obwodnicy  miejscowości  Gąbin)  na  terenie 

gminy Gąbin” oraz „Projekt i budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 


25  (łącznik)  o  długości  około  4,880  km"  (dalej  „Zobowiązanie”).  Konsorcjum  wyjaśniło 

również,  iż  zamierza  powierzyć  wykonanie  części  zamówienia  w  zakresie  robót  drogowych 

podwykonawcy zgodnie z zobowiązaniem podmiotu trzeciego - PBDiM Kobylarnia S.A. oraz 

stosownie  do  art.  22a  ust.  4  ustawy  P

zp.  Treść  Zobowiązania  w  pozostałym  zakresie 

odpowiadała  treści  zobowiązania  złożonego  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  z 

dnia 14 maja 2020 r.  

Izba ustaliła, że pismem z dnia 19 czerwca 2020 r. Zamawiający poinformował wykonawców 

o  wynikach  postępowania  przetargowego.  Za  najkorzystniejszą  została  uznana  oferta 

Konsorcjum. 

Izba zważyła co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp  przesłanki 

korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie 

przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez  niego 

szkody, polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. W przypadku zasadności podniesionych w 

odwołaniu zarzutów mogłoby dojść do wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W ocenie  Izby  nie potwierdziły  się zarzuty  podniesione przez  Odwołującego,  a tym  samym 

odwołanie podlegało oddaleniu.  

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp 

z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza 

się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie został 

zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie  wykazał  braku 

podstaw wykluczenia.  

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy Pzp 

o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, 

którzy: 1) nie podlegają wykluczeniu; 2) spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały 

one  określone  przez  zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  zaproszeniu  do 

potwierdzenia  zainteresowania.  Zgodnie  z  art.  22  ust.  1a  ustawy  Pzp 

zamawiający  określa 

warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób 

proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do 

należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności  wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy 

zdolności.  


Zgodnie z art. 22a ust. 1 

– 3 ustawy Pzp wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  stosownych  sytuacjach  oraz  w  odniesieniu  do 

konkretnego  zamówienia,  lub  jego  części,  polegać  na  zdolnościach  technicznych  lub 

zawodowych  lub  sytuacji  finansowej  lub  ekonomicznej  innych  pod

miotów,  niezależnie  od 

charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych. Wykonawca, który polega na 

zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów, musi udowodnić zamawiającemu, że realizując 

zamówienie,  będzie  dysponował  niezbędnymi  zasobami  tych  podmiotów,  w  szczególności 

przedstawiając  zobowiązanie  tych  podmiotów  do  oddania  mu  do  dyspozycji  niezbędnych 

zasobów  na  potrzeby  realizacji  zamówienia.  Zamawiający  ocenia,  czy  udostępniane 

wykonawcy  przez  inne  podmioty  zdolności  techniczne  lub  zawodowe  lub  ich  sytuacja 

finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez wykonawcę spełniania warunków 

udziału  w  postępowaniu  oraz  bada,  czy  nie  zachodzą  wobec  tego  podmiotu  podstawy 

wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13 - 22 i ust. 5

Z  kolei  zgodnie  z  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  a  oświadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające m.in. spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zamawiający wskazuje w 

ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  lub  zaproszeniu  do 

składania ofert. 

W  kontekście  powyższych  regulacji  podkreślić  należy,  że  żaden  przepis  ustawy  Pzp  nie 

zobowiązuje zamawiającego, aby określił warunki udziału w postępowaniu dokładnie takie, jak 

przedmiot  zamówienia w prowadzonym postępowaniu. Co więcej, zamawiający ma prawo w 

ogóle odstąpić od opisania takich warunków. Jeśli zamawiający określa warunek w sposób 

bardziej ogólny niż opis przedmiotu zamówienia, nie może żądać wykazania warunku dalej 

idącego, jeśli takiego nie opisał, tylko dlatego, że przedmiot zamówienia charakteryzuje  się 

jakimiś dodatkowymi cechami lub wymaga dodatkowego doświadczenia, którego zamawiający 

nie w

ymagał jednoznacznie w warunkach udziału w postępowaniu.  

W analizowanym  stanie faktycznym  Zamawiający  wymagał  od  wykonawcy  wykazaniem  się 

doświadczeniem w realizacji dwóch zamówień, z których każde obejmowało swoim zakresem 

budowę  lub  przebudowę  drogi,  przy  czym  Zamawiający  wskazał,  iż  pojęcie  drogi  należy 

rozumieć  zgodnie  z  przepisami ustawy  o drogach publicznych (Dz.U.  2018  r.  poz.  2068  ze 

zm.)  (dalej  „ustawa  o  drogach  publicznych”).  Zgodnie  z  art.  4  pkt  2  ustawy  o  drogach 

publicznych  za  drogę  należy  rozumieć  budowlę  wraz  z  drogowymi  obiektami  inżynierskimi, 


urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącymi całość techniczno  – użytkową, przeznaczoną 

do prowadzenia ruchu drogowego, zloka

lizowaną w pasie drogowym.  

Nie  było  sporne  pomiędzy  stronami,  iż  Konsorcjum,  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego  z  dnia  9  czerwca  2020  r.  złożyło  wymagany  wykaz  robót  budowalnych, 

powołując  się  na  zasoby  podmiotu  trzeciego  tj.  firmy  Kobylarnia  oraz  dwie  inwestycje 

zrealizowane  przez  ten  podmiot  tj. 

„Budowa  drogi  wojewódzkiej  nr  577  (obwodnicy 

miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin” oraz „Projekt i budowa obwodnicy Inowrocławia 

w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 (łącznik) o długości około 4,880 km".  Nie było również sporne 

pomi

ędzy  stronami,  iż  powyższe  inwestycje  spełniają  wymagania  określone  w  warunki  z 

Rozdziału V lit. C ust. 3 SIWZ. 

Co 

było  sporne  pomiędzy  stronami  to  zakres  udostępnionych  Konsorcjum  zasobów  przez 

Kobylarnię. Odwołujący bowiem argumentował, iż z treści Zobowiązania wynika, że Kobylarnia 

zobowiązała się udostępnić wiedzę i doświadczenie wyłącznie w zakresie robót drogowych, 

nie zaś całego przedmiotu zamówienia. Innymi słowy, Odwołujący argumentował, iż  zakres 

zobowiązania  Kobylarni  do  wykonania  robót  w  ramach  realizacji  przedmiotowego 

postępowania  jest  węższy  niż  zakres,  w  którym  podmiot  ten  udostępnia  zasoby  i  na  jakie 

powołuje  się  Konsorcjum  w  celu  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  w  Postępowaniu. 

Zakres  Z

obowiązania  Kobylarni  nie  obejmuje  wykonania  robót  ziemnych,  robót 

konstrukcyjnych, robót związanych z budową oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej, 

robót  związanych  z  przebudową  i  zabezpieczeniem  istniejącej  infrastruktury  technicznej, 

pomimo,  że  stanowiły  one  przedmiot  udostępnienia  zasobów  w  celu  wykazania  spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu.   

W ocenie Izby Odwołujący dokonał błędnej interpretacji treści Zobowiązania złożonego przez 

Kobylarnię. Wskazać należy, że treść zobowiązania podmiotu trzeciego podlega wykładni w 

świetle  przepisów  kodeksu cywilnego,  w  szczególności  art.  65  ust.  1 k.c.  stanowiącego,  że 

o

świadczenie  woli  należy  tak tłumaczyć, jak  tego  wymagają  ze względu na  okoliczności,  w 

których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. Ustalenie 

treści oświadczenia woli podmiotu trzeciego udostępniającego zasoby winno być dokonane 

według  wzorca  obiektywnego,  co  gwarantuje  zachowanie  zasady  równego  traktowania 

wykonawców  i  minimalizuje  ryzyko  nieuprawnionych  subiektywnych  interpretacji  ze  strony 

zamawiającego czy innych wykonawców. Zawartym zatem w oświadczeniu zapisom  należy 

nadać takie znaczenie jakie przypisałaby mu rozsądna osoba, która z należytą starannością 

dokonuje analizy jego treści z uwzględnieniem kontekstu jego złożenia. Nie  chodzi zatem o 

subiektywną interpretację Konsorcjum czy Odwołujący, ale o ustalenie jak zapisy zawarte w 


zobowiązaniu powinny być  – obiektywnie rzecz biorąc – rozumienie w świetle okoliczności, 

które  były  –  lub  powinny  im  być  wiadome  autorowi  zobowiązania  działającemu  z  należytą 

starannością.  Przy czym zaznaczenia wymaga, że postępowanie przetargowe cechuje duży 

stopień  profesjonalizmu  zawodowego  uczestników.  Dotyczy  to  również  przedmiotowego 

postępowania.  Dlatego  też  uzasadnione  jest  interpretowanie  zapisów  zawartych  w 

zobowiązaniu  podmiotu  trzeciego  z  uwzględnieniem  reguł  językowych  funkcjonalnych  na 

rynku branżowy budowlanej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że Konsorcjum, Kobylarnia jak i 

Odwołujący  należą  do  kręgu  osób,  którym  można  przypisać  znajomość  znaczenia  reguł 

takiego  języka  branży  budowlanej,  a  zatem  wykładnia  zapisów  zobowiązania  powinna 

prowadzić do przyjęcia znaczenia zgodnego z tymi regułami, nawet jeżeli nie odpowiada ono 

znaczeniu  zrekonstruowanemu  na  podstawie  reguł  języka  powszechnego.    Konieczność 

uwzględnienia  w  procesie  wykładni  reguł  szczególnych  podsystemów  językowych  wynika  z 

uczynionego przez ustawodawcę w art. 65 § 1 KC odwołania do zwyczajów (Z. Radwański, 

Wykładnia oświadczeń  woli  składanych indywidualnym  adresatom, Wrocław  – Warszawa  – 

Kraków 1992, s. 89).  

Mając na uwadze powyższe Izba wskazuje, że z treści Zobowiązania w sposób jednoznaczny 

wynika, iż Kobylarnia udostępni Konsorcjum swoją „zdolność techniczną”. Taki zapis stanowi 

odzwierciedlenie warunku udziału w  postępowaniu określonego  w  Rozdziale V  lit.  C  ust.  3. 

Dalej  Kobylarnia  oświadczyła  w  pkt  1  i  4,  iż  swoją  zdolność  techniczną  w  postaci  wiedzy  i 

doświadczenia  zdobytego  podczas  realizacji  dwóch  zadań  udostępni  w  pełnym  zakresie 

Konsorcjum, w pełnym, całym zakresie realizacji zamówienia. Izba nie podziela stanowiska 

Odwołującego, iż z oświadczenia zawartego w pkt 2 Zobowiązania wynika, że podmiot trzeci 

zobowiązał  się  do  udostępnienia  wiedzy  i  doświadczenia  wyłącznie  w  zakresie  robót 

drogowych, co winno skutkować wykluczeniem Konsorcjum z Postępowania na podstawie art. 

24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.  

Po pierwsze, udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego na rzecz Konsorcjum miało na celu 

wykazanie  spełnienia  warunku  udziału  w  Postępowaniu  sprecyzowanego  przez 

Zamawiającego  w  Rozdziale  V  lit.  C  ust.  3  SIWZ  i  w  tym  zakresie  Konsorcjum  było 

zobowiązane  wykazać  realność  dostępu  do  deklarowanego  zasobu  podmiotu  trzeciego  na 

etapie realizacji zamówienia. W konsekwencji, interpretacja i wykładania treści Zobowiązania 

winna być  ściśle związana  z  treścią warunku udziału w  postępowaniu sprecyzowaną przez 

Zamawiającego w SIWZ. Zgodzić się należy z Odwołującym, iż w treści warunku Zamawiający 

doprecyzował jak należy rozumieć pojęcie „drogi”. Jednakże nie ma żadnych podstaw, aby ze 

sformułowania  użytego  w  treści  Zobowiązania  „włącznie  w  realizację  robót  drogowych” 

wywodzić, iż zakresem udostępnionego zasobu nie jest objęte doświadczenie w budowie lub 


przebudowie  drogi  w  rozumieniu  ustawy  o  drogach  publicznych,  zażywszy  na  okoliczność 

bezsporną, iż podmiot trzeci tj. Kobylarnia podczas realizacji inwestycji wskazanych w wykazie 

nabył wiedzę i doświadczenie w budowie drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. 

Po drugie wskazać należy, że z żadnego zapisu Zobowiązania nie wynika, że Kobylarnia nie 

udostępniła wiedzy i doświadczenia w budowie lub rozbudowie drogi w rozumieniu ustawy o 

drogach publicznych.  

Po  trzecie,  dokonując  obiektywnej  wykładni  sformułowania  zawartego  w  Zobowiązaniu 

włącznie w realizację robót drogowych” Izba uznała, że sformułowanie to oznacza, że podmiot 

trzeci udostępni swój potencjał techniczny w postaci wiedzy i doświadczenia, które nabył w 

związku z realizacją dwóch zadań wskazanych w wykazie, które to zadania obejmowały swoim 

zakresem wykonanie robót drogowych, w tym budowę/przebudowę drogi w rozumieniu ustawy 

o drogach publicznych.  W ocenie Izby pojęcie robót drogowych jest pojęciem obejmującym 

swym 

zakresem  budowę  lub  przebudową  drogi.  Rozsądna  osoba  dokonując  wykładni  ww. 

oświadczenia przypisałaby mu znaczenie powszechnie przyjęte tj. iż roboty drogowe obejmują 

swoim  zakresem  również  budowę  lub  przebudowę  drogi.  Z  kolei  uwzględniając  kontekst 

złożenia oświadczenia przez Kobylarnię tj. iż zostało ono złożone na potwierdzenie spełnienia 

warunku  udziału  z  Postępowaniu,  w  którym  Zamawiający  odwołuje  się  do  pojęcia  drogi 

zgodnie  z  definicją  zawartą  w  ustawie  o  drogach  publicznych,  racjonalne  i  zasadne  jest 

przyjęcie,  iż  roboty  drogowe  dotyczą  właśnie  robót  związanych  z  budową  lub  przebudową 

drogi  w  rozumieniu  ustawy  o  drogach  publicznych.  Za  taką  interpretacją  zapisów 

Zobowiązania  przemawiają  okoliczności  jego  złożenia  tj.  brzmieniu  warunku  udziału  w 

postępowania  oraz  cel  złożenia  Zobowiązania.  Ponadto,  w  ocenie  Izby,  za  szeroką 

interpretacją  spornego  sformułowania  przemawiają  również  reguły  językowej  wykładni 

funkcjonujące na rynku branży budowlanej. Nie ulega wątpliwości, że w branży budowlanej nie 

funkcj

onuje  jednolita  definicja  robót  drogowych.  Odwołujący  powoływał  się  na  wąskie 

rozumienie pojęcia robót drogowych, sam jednak nie przedstawiając ogólnie przyjętej definicji, 

która funkcjonowałaby w profesjonalnym obrocie. Z kolei z dokumentów w aktach sprawy tj. 

SIWZ,  referencji  wynika,  iż  każdy  z  profesjonalnych  podmiotów  przyjmuje  na  potrzeby 

konkretnych dokumentów węższy lub szerszy zakres prac wchodzący w zakres pojęcia robót 

drogowych. Dlatego też, w ocenie Izby, istotne znaczenie ma w omawianym stanie faktycznym 

wspomniany powyższej kontekst złożenia Zobowiązania przez podmiot trzeci i cel złożenia. 

Podmiot trzeci jednoznacznie w treści Zobowiązania oświadczył, że udostępnia Konsorcjum 

swoją  zdolność  techniczną  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia  zdobytego  podczas  realizacji 

dwóch inwestycji, których przedmiotem była budowa/przebudowa drogi w rozumieniu ustawy 

o drogach publicznych. Jednoznacznie wskazuje, że oddanie powyższych zasobów nastąpi w 


pełnym (całym) zakresie realizacji zamówienia. Precyzuje w zakresie sposobu wykorzystania 

zasobów, iż udostępnienie posiadanej wiedzy i doświadczenia nastąpi poprzez bezpośrednie 

włączenie realizacji robót drogowych, przy czym podmiot trzeci nie ogranicza swojego udziału 

do  zakresu  rzeczowego  robót  drogowych  w  sposób  określony  w  SIWZ.  W  ocenie  Izby, 

oświadczenie to należy interpretować w ten sposób, iż dotyczy ono wszelkich robót drogowych 

związanych z budową/przebudową drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Zostało 

bowiem złożone w odpowiedzi na konkretne wymagania Zamawiającego wskazane w SIWZ i 

w  takim  kontekście  należy  je  interpretować.   W  ocenie  Izby  zakres  informacji  zawartych  w 

Zobowiązaniu  oraz  w  udzielonych  przez  Konsorcjum  wyjaśnieniach  potwierdza  realność 

dostępu do zasobów podmiotu trzeciego.  

W ocenie Izby, 

Odwołujący de facto chciałaby, aby w treści oświadczenia podmiotu trzeciego 

został  wymieniony  cały  zakres  rzeczowy  przedmiotowego  zamówienia.  Takie  stanowisko 

uznać należy za błędne. Prowadziłoby to bowiem to nieuprawnionego zrównania warunków 

udziału  w  postępowaniu  z  zakresem  przedmiotowym  zamówienia,  czego  Zamawiający  nie 

uczynił w niniejszym Postępowaniu.  W ocenie Izby nie ma żadnych przesłanek do przyjęcia, 

aby zakres prac związanych z budową lub przebudową drogi wymagany przez Zamawiającego 

w  Rozdziale  V  lit. 

C  ust.  3  SIWZ  utożsamiać  z  zakresem  prac  objętych  przedmiotem 

zamówienia.  Takich  zapisów  Izba  nie  odnalazła  w  SIWZ.  Brak  jest  w  SIWZ  jakichkolwiek 

zapisów  pozwalających  na  stwierdzenie,  iż  zakresie  postawionych  przez  Zamawiającego 

wym

agań należy odnieść jednocześnie do zakresu rzeczowego przedmiotowego zamówienia 

określonego  w  sekcji  III  ust.  4  SIWZ,  a  tym  samym,  że  wykonawca  uczestniczący  w 

postępowaniu  musi  się  wykazać  realizacją  dwóch  robót,  z  których  każda  obejmowałaby 

wszystkie el

ementy zakresu rzeczowego zamówienia.  

Jak Izba wskazała powyżej, odróżnić należy, warunek posiadania wiedzy i doświadczenia od 

przedmiotu zamówienia publicznego, o którego wykonanie ubiega się dany wykonawca, gdyż 

Zamawiający nie musi oczekiwać i w tym konkretnym wypadku nie żądał wykazania się przez 

wykonawcę identycznym zakresem prac, który został przewidziany do wykonania w ramach 

zamówienia  publicznego.  Wcześniejsze  doświadczenie  ma  dawać  rękojmię  należytego 

wykonania zamówienia publicznego i sam Zamawiający ocenia jakie doświadczenie stanowi 

wystarczającą podstawę do tego, aby wykonawca wykazał się określonymi zdolnościami. I tak 

w  ramach przedmiotowego postępowania Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawcy  wykazali 

się doświadczeniem w ramach budowy lub przebudowy drogi (w rozumieniu ustawy o drogach 

publicznych) 

o nawierzchni bitumicznej o wartości jednostkowej każdego z zamówień równej 

lub  wyższej  niż  20  000  000  zł.    Konsorcjum  powołując  się  w  wykazie  wykonanych  robót 

budowlanych  na  wiedzę  i  doświadczenie  podmiotu  trzeciego,  tj.  Przedsiębiorstwa  Budowy 


Dróg i Mostów Kobylarnia S.A., jako wykonawca zadania pn. „Budowa drogi wojewódzkiej nr 

577 (obwodnicy miejscowości Gąbin) na terenie gminy Gąbin”, jak również wykonawca zadnia 

„Projekt i budowa obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 (łącznik) o długości 

około 4,880 km” spełniło warunki udziału w postępowaniu, gdyż w ramach obu powyższych 

zadań  doszło  do  budowy  drogi,  w  rozumieniu  ustawy  o  drogach  publicznych.  Konsorcjum 

złożyło  Zobowiązanie  Kobylarni,  z  treści,  którego  wynika,  sposób  i  zakres  udostępnionych 

zasobów  technicznych  w  postaci  wiedzy  i  doświadczenia.  Interpretacja  sformułowanie 

zawartego  w  Zobowiązaniu  dotyczącego  sposobu  wykorzystania  zasobu  poprzez 

bezpośrednie włącznie w realizację robót drogowych przedstawiona przez Odwołującego, jest 

oparta, w ocenie Izby, na błędnym założeniu, iż pojęcie robót drogowych należy odnieść do 

zakresu rzeczowego przedmiotu  zamówienia.  Takiego odniesienia brak  jest  w  treści  SIWZ, 

zaś  jak  Izba  wskazała  powyżej,  sformułowanie  to  należy  wykładać  obiektywnie  z 

uwzględnieniem  kontekstu  w  jakim  zostało  złożone.  Elementy  te  pozwalają  na  przyjęcie,  iż 

p

odmiot trzeci udostępni swoje zasoby techniczne w postaci wiedzy i doświadczenia zdobyte 

podczas  realizacji  dwóch  inwestycji  zawartych  w  wykazie  w  pełnym  zakresie  poprzez 

wyłączenie się w realizacji robót drogowych polegających na budowę/przebudowie drogi, w 

rozumieniu ustawy o drogach publicznych.   

Nie  można  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego,  że  Konsorcjum  w  odpowiedzi  na 

wezwanie Zamawiającego do wyjaśnienia treści oferty z dnia 9 czerwca 2020 r. potwierdziła 

udział  Kobylarni  wyłącznie  w  realizacji  robót  drogowych,  a  więc  w  zakresie  węższym  niż 

wymagany przez Zamawiającego. Wskazać należy, że zapytanie Zamawiającego dotyczyło 

wyłącznie  doprecyzowania  czy  Kobylarnia  będzie  brała  udział  w  realizacji  zamówienia  jako 

podwykonawca, zaś Konsorcjum udzieliło w piśmie z dnia 12 czerwca 2020 r. odpowiedzi na 

tak  zadane  pytanie  Zamawiającego.  Nie  sposób  więc  na  tej  podstawie  określać  zakres 

udostępnionych zasobów przez Kobylarnię.  

Ponadto  Izba  uznała,  iż  dowody  złożone  przez  Konsorcjum  podczas  rozprawy  nie  mają 

znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu.    Po  pierwsze,  jak 

oświadczył  Odwołujący  podczas  rozprawy  nie  kwestionował  on  rzetelności  Konsorcjum,  w 

związku z czym przeprowadzenie dowodu na okoliczność wykazania rzetelności Konsorcjum, 

a  więc  co  do  okoliczności  niespornej,  uznać  należy  za  bezprzedmiotowe.  Po  drugie, 

przedmiotem  oceny  w  kontekście  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu  były  czynności 

Zamawiającego  w  kontekście  oceny  oferty  Konsorcjum.  Oświadczenie  zaś  złożone  do  akt 

spr

awy  z  dnia  16  lipca  2020  r.  nie  stanowiło  treści  oferty  Konsorcjum,  a  w  związku  z  tym 

stanowi dowód nieprzydatny do wykazania niezasadności zarzutów Odwołującego.  


Tym samym Izba uznała, że nie doszło do naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w zw. 

z art. 22a ust. 1 

– 3 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.   

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku 

postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepis § 3 ust. 

1 i 2 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238). Izba zauważa, że Zmawiający 

złożył wniosek o zasądzenie kosztów dojazdu na rozprawę w kwocie 1 054 złotych, składając 

do  akt  sprawy  dokumenty,  które  miały  potwierdzać  poniesione  koszty.  Izba  do  dokonaniu 

analizy złożonych dokumentów postanowiła zasądzić na rzecz Zamawiającego koszty dojazdu 

na rozprawę w kwocie 697 zł 00 gr, zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia. Zamawiający 

złożył do akt sprawy wydruki biletów kolejowych potwierdzających poniesione koszty dojazdu. 

pozostałym zakresie Izba oddaliła wniosek o zasądzenie kosztów z uwagi na brak złożenia 

odpowiednich dokumentów potwierdzających ich poniesienie. Za takie dokumenty nie można 

bowiem  uznać  wydruku  dokonanej  płatności  na  booking.com,  bez  dokładnego  określenia 

miejsca  noclegu,  jak  również  wzajemnych  rozliczeń  kosztów  pomiędzy  pełnomocnikami 

Zamawiającego.  Przesłany  zaś  do  Izby  rachunek  za  nocleg  został  złożony  po  zamknięciu 

rozprawy, a tym samym nie może być uwzględniony przez Izbę.  

Przewodniczący:      ………………….…………