Sygn. akt: KIO 1412/20
POSTANOWIENIE
z dnia 29 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Kisiel
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 29 lipca 2020 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2020 r.
przez wykonawcę T-mobile S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Marynarskiej 12 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Okręgowe Przedsiębiorstwo
Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. z
siedzibą w Gdyni przy ul. Opata Hackiego 14,
przy udziale:
A. wykonawcy Vector Smart Data Sp. z o.o.
z siedzibą w Gdyni przy ul. Krzemowej
, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
B. wykonawcy
Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie przy Al. Jerozolimskich
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umarza postępowania odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy T-
mobile S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Marynarskiej 12 kwoty 13
500 z
ł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo za
mówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 j.t.) na niniejsze postanowienie
w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: ……………………..……..
Sygn. akt: KIO 1412/20
U z a s a d n i e n i e
Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni przy
ul. Opata Hackiego 14
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 j.t.), zwanej dalej „ustawą” lub
„Pzp”, którego przedmiotem jest „Usługa zdalnego odczytu układów pomiarowo –
rozliczen
iowych”.
W
artość zamówienia przekracza kwotę, określoną w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 15 czerwca 2020 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 114-277684.
W dniu w dniu 25 czerwca 2020 r. wykonawca T-
mobile S.A. z siedzibą w Warszawie
przy ul. Marynarskiej 12 (
dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: „SIWZ”).
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy:
Vector Smart Data Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni przy ul. Krzemowej 6,
Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie przy Al. Jerozolimskich 160.
W dniu 3 lipca 2020 r. do Izby, w formie elektronicznej na adres:
płynęło pismo Zamawiającego „Odpowiedź na odwołanie” w której
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz dopuszczenie dowodów
wskazanych w uzasadnieniu.
W treści uzasadnienia Zamawiający podał m. in. że:
„Ad. Zarzut 1.
Opis warunku udziału w postępowaniu - doświadczenie.
W pierwszej kol
ejności Zamawiający wskazuje, iż uwzględnił zarzut braku zdefiniowania
pojęcia „usługa zdalnego odczytu" w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik
nr 1 do SIWZ, w związku z czym uczynił to w drodze Modyfikacji SIWZ w dniu 2 lipca 2020 r.
dodając niżej zacytowaną definicję:
(…) Biorąc pod uwagę powyższe, a także treść warunku udziału w postępowaniu, zarzut
braku proporcjonalności jest nieaktualny.
Dodatkowo, Zamawiający dokonał definicji „usługi zdalnego odczytu” na potrzeby weryfikacji
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, nadając mu
poniższe brzmienie: (…)
Zamawiający wyszedł zatem naprzeciw wątpliwościom i zarzutom Odwołującego, nie mogąc
jednak zgodzić się w całości na jego żądanie.
W tym miejscu wskazuje się, iż pierwsze z dwóch alternatywnych żądań Odwołującego w
zakresie zmiany opisu spełniania warunku udziału w postępowaniu, jest identyczna z tym jaki
pierwotnie widniał w Ogłoszeniu i SWIZ.
Drugi z zapisów, wskazanych przez Odwołującego, jest niedopuszczalny, albowiem nie
uwzględnia on specyfiki zamówienia.
Mylnie bowiem zakłada, bądź interpretuje SIWZ„ Odwołujący, iż przedmiot zamówienia
zakłada „dostarczenie infrastruktury” a następnie zapewnienie „usługi wsparcia”, w związku z
czym Jego zdaniem warunek doświadczenia winien być sformułowany na takiej podstawie,
lec
z w sposób proporcjonalny. Wydaje się zatem, iż Odwołujący nie zauważa, jednej z
głównych cech specyfiki przedmiotu zamówienia, kłów zakłada chmurowa infrastrukturę
Systemu, kt
óra z kolei wyklucza możliwość żądanego przez Odwołującego sformułowania
warunku ud
ziału w postepowaniu, ze względu na lego nieadekwatność, a wręcz oderwanie
od istoty
przedmiotu zamówienia. Zmawiający w modyfikacji SIWZ z dnia 02 lipca 2020 r.
rozszerzył definicję CHMURY zawartą w opisie przedmiotu zamówienia - w Załączniku nr 1
do SIWZ, aby jeszcze
wydatniej wskazać na oczekiwania Zamawiającego.
Opis przedmiotu zamówienia w Ogłoszeniu, SIWZ, załącznikach do SIWZ, a nawet sama
nazwa zamówienia wskazuje wyraźnie, iż wręcz niedopuszczalne nieprzewidziane
zamówieniem jest „dostarczenie/sprzedaż infrastruktury” oraz „wsparcie” w jej używaniu, lecz
zamówieniem tym objęta jest sama „usługa zdalnego odczytu”. żaden z elementów
infrastruktury nie będzie przedmiotem sprzedaży ani własności Zamawiającego, lecz
stanowić będzie narzędzie Wykonawcy do wykonania przedmiotu zamówienia, którym jest
zdalny odczyt. Zamawiającego nie interesuje też „wsparcie” w obsłudze infrastruktury, lecz
uzyskanie „zdalnego odczytu”, a zatem to nie Zamawiający, lecz Wykonawca, ma te dane
odczytać, przekazać do chmury, przetworzyć m.in. w raporty, i w sposób kompletny i
prawidłowy dostarczyć czysty „wsad” do faktury rozliczeniowej, a Zamawiający ma jedynie
ten „wsad” zobaczyć w chmurze.
Mając powyższe na względnie Zamawiający wskazuje, iż zarzut Odwołującego,
prawdopodobnie
ma źródło w nieprawidłowym odczytaniu Przedmiotu zamówienia.
(…) Zamawiający nie widzi zatem potwierdzenia zarzutu naruszenia zasad
proporcjonalności, zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zamawiający przeczy także temu, iż w sposób nieuprawniony eliminuje z postępowania
podmioty gwarantujące należyte wykonanie zamówienia, w szczególności iż zarówno
sformułowanie zarzutu, jak i żądana propozycja zmiany opisu spełniania tego warunku,
wskazuje, ii nie ma on na celu umożliwienie Zamawiającemu odpowiedniej i proporcjonalnej
weryfikacji wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia. lecz takie jego sformułowanie,
które będzie odlegle od specyfiki przedmiotu zamówienia, po to aby umożliwić samodzielne
złożenie oferty przez wykonawców, którzy nie zdobyli minimum wymaganego
doświadczenia.
Ad. Zarzut 2a,
Zarzut dotyczący treści załącznika nr 1 (listy adresowej) do załącznika nr 1 do SIWZ, i
żądanie dopuszczenia we wskazanym zakresie modułów komunikacyjnych wewnętrznych
został przez Zamawiającego uwzględniony co uwidoczniono w modyfikacji SIWZ z dnia 02
lipca 2020 r.
Ad. Zarzut 2b.
Zarzut dotyczący nieuwzględnienia w dokumentacji przetargowej integratora Kamstrup
Multical 403 został przez Zamawiającego uwzględniony co uwidoczniono w modyfikacji
SIWZ z dnia 02 lipca 2020 r. gdzie oprócz integratora Kamstrup Multical 66 C dodano także
Integrator Kamstrup Multical 403 i tak samo jak pierwotnie dla integratora Kamstrup 66C
dopuszczono również wniesienie baterii poza obudowę INTEGRATORA i umieszczenie jej
bezpośrednio przy INTEGRATORZE w dedykowanej plombowanej obudowie. W związku z
powyższym wnoszę jak na wstępie”.
W dniu 10 lipca 2020 r. do Izby w formie pisemnej
wpłynęło ze strony Odwołującego
pismo o cofnięciu w części zarzutów odwołania, tj. zarzutu z pkt III. 1 petitum odwołania.
Natomiast w dniu 29 lipca 2020 r. do Izby w formie elektronicznej na adres:
ze strony Odwołującego wpłynęło oświadczenie o cofnięciu w całości
odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Zgodnie
zaś z art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba orzeka
w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie.
Odwołujący złożył skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego przez siebie
odwołania, co nastąpiło przed otwarciem rozprawy. Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba
Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8, art. 192 ust. 1 zdanie 2 Pzp,
postanowiła, w drodze postanowienia, umorzyć postępowania odwoławcze w sprawie.
Stosownie do art. 187 ust. 8 zd. 2 Pzp,
jeżeli cofnięcie odwołania nastąpiło przed
otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Analogiczne brzmienie posiada
przepis
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Ponieważ Odwołujący cofnął odwołanie przed otwarciem rozprawy, Izba na
podstawie art. 187 ust. 8 zdanie 2 Pzp oraz
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a powołanego rozporządzenia
postanowiła o dokonaniu zwrotu Odwołującym z rachunku bankowego Urzędu Zamówień
Publicznych
łącznej kwoty 13 500 zł, stanowiących 90% uiszczonego wpisu.
Przewodniczący: ……………………..……