Sygn. akt: KIO 1408/20
POSTANOWIENIE
z dnia 9 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 9 lipca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2020 r. przez wykonawcę
NETPRINT s.c. J.
W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim
w postępowaniu prowadzonym przez
Skarb Państwa - 26 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Juzistek 2, 05-131 Zegrze
postanawia:
odrzuca odwołanie,
2. k
osztami postępowania obciąża wykonawcę NETPRINT s.c. J. W., B. S., ul. Unii
Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez NETPRINT s.c. J. W., B. S., ul. Unii
Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843
z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1408/20
UZASADNIENIE
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na:
„Zakup i Dostawa Tuszy, Tonerów i Innych Materiałów
Eksploatacyjnych do Sprzętu Informatycznego”, nr sprawy: ZP/27/2020; zostało wszczęte
ogłoszeniem w ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 15.05.2020 pod nr 2020/S 095-226362, przez
Skarb Państwa - 26 Wojskowy Oddział
Gospodarczy, ul. Juzistek 2, 05-131 Zegrze zwane dalej:
„Zamawiającym”.
W tym samym dniu udostępnił na swojej platformie zakupowej postanowienia
Specyfikacji Istotnych Warunk
ów Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”.
W dniu 16.06.2020 r. (e-mailem)
Zamawiający przekazał odpowiedź na wniosek
o zmianę SIWZ. W jego ramach stwierdził, że nie wyraża zgody na zmianę treści SIWZ.
W dniu 25.06.2020 r. (
wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) NETPRINT s.c. J. W., B.
S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim zwany dalej: „NETPRINT s.c.” albo
„Odwołującym” wniósł odwołanie, jak stwierdził od w/w czynności Zamawiającego, tj.
odmowy
zmiany treści SIWZ mającej polegać na usunięciu z kryteriów oceny ofert kryterium
punktującego oferowanie produktów oryginalnych. Zamawiającemu zarzucił naruszenie:
- art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 91 ust. 2 i ust. 3 w zw. z art. 38 ust. 1 i ust. 4 ustawy
z dn
ia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r.
poz. 1843) zwanej dalej:
„Pzp” - polegające na: naruszeniu zasady uczciwej konkurencji,
zasady proporcjonalności i równego traktowania wykonawców oraz zakazu ograniczania
w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych
możliwości oferowania produktów równoważnych, a także zakazu określania oceny ofert
przez pryzmat właściwości wykonawcy, poprzez nieusprawiedliwioną odmowę uwzględnienia
wniosku Wykonawcy
o zmianę treści SIWZ i takie skonstruowanie kryteriów oceny ofert,
które przez przyznawanie punktów za to, że produkt jest oryginalny, premiuje wybranych
dostawców lub wybranych producentów, niezależnie od obiektywnych i mierzalnych cech
oferowanych produktów i niezależnie od spełnienia przez ofertę określonych w SIWZ
warunków dotyczących przedmiotu zamówienia, a odnoszących się do ich cech. Wnosił o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany treści SIWZ poprzez
us
unięcie kryterium nr 2 „Rodzaj materiałów eksploatacyjnych (oryginał)” i oraz nakazanie
dokonania czynności w postaci zmiany treści SIWZ poprzez ukształtowanie kryteriów oceny
ofert w sposób nie uwzględniający jakiegokolwiek nawiązania do producenta materiału;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz każdego z odwołujących kwot: po 1/2 uiszczonej
opłaty od odwołania oraz po 1/2 wysokości kosztów obsługi prawnej w związku
z wywiedzionym odwołaniem, tj. łącznie po 8 008,50 zł (osiem tysięcy osiem złotych 50/100)
na rzecz każdego z odwołujących;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści niniejszego pisma na
okoliczności tam przytoczone.
Stwierdził, że Zamawiający dopuścił możliwość oferowania produktów równoważnych
(tzw. zamienników) pod warunkiem spełnienia przez nie odpowiednich kryteriów
jakościowych oraz zażądał przedstawienia dokumentów niezależnego podmiotu
uprawnionego do kontroli jakości potwierdzającego, że dostarczone produkty odpowiadają
określonym normom lub specyfikacjom technicznym (ust. 5-7 Rozdziału III SIWZ „Opis
przedmiotu zamówienia”), tj.:
a. potwierdzenia zgodności parametrów technicznych (raport z testów wydajności wykonany
przez jednostkę niezależną od producenta, która posiada akredytację Polskiego Centrum
Akredytacji znajdującego się na ul. Szczotkarskie 42, Ol382 Warszawa), w tym wydajności
określonych na podstawie norm ISO/IEC 19752 dla tonerów monochromatycznych, ISO/IEC
24711 i 24712 dla wkładów atramentowych, ISO/IEC 19798 dla tonerów kolorowych (lub
norm równoważnych). Oświadczenie może zostać wystawione na grupę lub kilka rodzajów
tonerów;
b.
certyfikat potwierdzający, że dostarczany asortyment został wytworzony w systemie
zarządzania jakością zgodnym z ISO 9001:2008 oraz ISO 14001:2004 lub normami
równoważnymi, aktualny w terminie składania ofert;
c.
oświadczenie producenta Towaru, że dostarczane produkty równoważne są wyrobami
fabrycznie nowymi, nieregenerowanymi, w pełni kompatybilnymi ze sprzętem, do którego są
przeznaczone, o parametrach takich samych w stosunku do typu zamawianego produktu
stanowiącego przedmiot zamówienia oraz że proces produkcji i stosowanie
wyprodukowanych przez niego materiałów eksploatacyjnych nie narusza praw własności
intelektualnej producentów oryginalnych tonerów, tuszy i kaset, jak również że użycie tego
produktu do serwisowanych w ramach gwarancji urządzeń nie spowoduje uszkodzenia
naruszającego warunki gwarancji lub utraty gwarancji takich urządzeń.
Równocześnie w rozdziale XIII „Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny
ofert”, Zamawiający wśród dwóch kryteriów przewidział kryterium oceny „Rodzaj materiałów
eksploatacyjnych (oryginał)” i jednoznacznie uzależnił to kryterium wyłącznie od tego, czy
oferowane
produkty
są
oryginalne
(pochodzą
od
producenta
sprzętu
kopiującego/drukującego), czy też są produktami równoważnymi. Drugim kryterium była
cena.
Kryterium temu przyznano wagę 55% punktów, a kryterium „cena” - 45 punktów, czyli
oznacza to w praktyce, że każdy oferent starający się zaoferować produkty zamienne,
niezależnie od ich ceny, nie ma możliwości wygrania z oferentem oferującym produkty
oryginalne.
Następnie przedstawił jak kwestionowane kryterium było zbudowane.
Stwierdził, że NETPRINT s.c. wystosowało do Zamawiającego pismo w trybie art. 38
Pzp
wzywając Go równocześnie do zmiany treści SIWZ oraz wytykając naruszenie prawa
wynikające z takiej redakcji specyfikacji. W piśmie tym szczegółowo i obszernie opisano
stanowisko NETPRINT (z uwagi na analogiczną do argumentów zawartych w odwołaniu
treść wywodów tamtego pisma nie będzie ono przytaczane bardziej szczegółowo),
w szczególności wskazano, że takie określenie kryteriów oceny ofert nie tylko nie jest
obiektywne, ale prowadzi do faktycznego i naru
szającego art. 29 ust. 2 i 3 Pzp (oraz
pozostałe wskazane w zarzucie normy), ograniczenia możliwości oferowania produktów
równoważnych, spełniających równocześnie wszystkie inne oczekiwania Zamawiającego.
Na owo stanowisko NETPRINT s.c. w dniu 16.06.2020 uzyskała jednozdaniową odpowiedź,
iż Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę treści SIWZ.
W ocenie Odwołującego czynności zamawiającego, tj. nieuwzględnienie wskazanych
przez NETPRINT s.c. kieru
nków usunięcia uchybień w treści SIWZ, w sposób oczywisty
narusza przepisy art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 2 oraz art. 91 ust. 2 i 3 Pzp w zw. z art. 38 ust. 1
i ust. 4 P
zp. Skutkuje bowiem tym, że najważniejszy wpływ na wybór oferty będzie miało to,
czy Wykonawca zaoferuje produkty oryginalne, czy nie.
Zwrócił uwagę, że kryteria oceny
ofert, jakie Zamawiający ma prawo samodzielnie ustalić (katalog ustawowy jest otwarty), nie
mogą prowadzić do wynaturzenia istoty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
czyli zgodności z zasadami obiektywizmu i uczciwej konkurencji. Zatem każda cecha
(kryterium), od którego uzależniona jest ocena ofert, musi się wiązać z obiektywnymi
i mierzalnymi cechami produktu, które wyróżniają go na gruncie konkurencji lub po prostu
odpowiadają oczekiwaniu Zamawiającego, przy czym oczekiwania te z pewnością nie mogą
prowadzić do ograniczenia konkurencji Wykonawców, gdyż wprost zabrania tego treść
ustawy. Zatem choć Zamawiający sam decyduje, jakie dostawy lub usługi są mu potrzebne
(i w tym sensie owe kryteria mogą być subiektywne i swobodnie dobrane), to jednak owa
swoboda decyzyjności ograniczona jest pewnymi ramami ustawowymi, zwłaszcza zaś
zakazem bezpośredniego lub pośredniego eliminowania z postępowania ofert produktów
równoważnych. Konsekwencją powyższego jest zatem i to, że na decyzję o wyborze oferty
w tym konkretnym postępowaniu (z perspektywy zasady obiektywizmu i zakreślonych
opisem przedmiotu zamówienia oczekiwań Zamawiającego) powinny wpływać takie
obiektywne parametry jak: wydajność, wytrzymałość, jakość wydruku, kompatybilność
z urządzeniem drukującym, niezawodność. Na „jakość” może wpływać to, czy produkt jest
fabrycznie nowy, czy regenerowany, czy spełnia określone normy i czy potwierdzono
adekwatnymi dokumentami, że normy owe są spełnione. Wszystkie te cechy Zamawiający
ujął w kryteriach, jakie powinien spełniać oferowany produkt (Rozdz. III Opis przedmiotu
zamówienia), zatem niespełnianie tych cech samo w sobie prowadzić powinno do
odrzucenia oferty podmiotu, który zaoferuje produkty niezgodne z opisem zamówienia
o niezgodn
e z oczekiwaniem Zamawiającego. Tymczasem w opisie kryteriów, którymi
zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, poprzez przyznanie największej liczby
punktów za sam fakt zaoferowania produktów oryginalnych, odwołano się tak naprawdę do
parametr
u nie mającego nic wspólnego z „jakością” produktu ani żadną inną mierzalną
i obiektywn
ie uzasadnioną jego cechą. Zamawiający nie kieruje się tu bowiem w ogóle
cechami technicznymi produktu, czy innymi cechami
„jakościowymi”, ale tak naprawdę
doprowadza do sytuacji, w której najkorzystniejszą ofertą będzie tylko taka, która będzie
zawierała produkty wyłącznie lub głównie oryginalne. Tego zamawiającemu robić nie wolno
z uwa
gi na treść art. 29 ust. 2 i 3 Pzp. Przepis ten wprost zabrania przygotowywania opisu
zamówienia w sposób, jaki uniemożliwi oferowanie rozwiązań równoważnych. Równocześnie
działanie takie narusza art. 7 ust. 1 Pzp poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji
i równego traktowania Wykonawców, skoro oferta spełniająca wszystkie kryteria
Zamawiającego zawarte w opisie przedmiotu zamówienia będzie oceniana znacznie gorzej
niż inna – analogiczna - tylko dlatego, że nie zaoferowano produktów pochodzących od
konkretnego producenta.
Takie określenie kryteriów oceny ofert narusza także art. 91 ust. 2
i 3 P
zp, albowiem nie odwołuje się ono do przedmiotu zamówienia, lecz de facto prowadzi do
punktowania właściwości wykonawcy, a w szczególności jego właściwości technicznych,
skoro a priori uznaje się za gorsze produkty tego wykonawcy, który zdecyduje się
zaoferować produkty równoważne, a za lepsze - produkty „markowe”. W takim stanie rzeczy,
treść wymagań zawartych w opisie przedmiotu zamówienia przytoczona na wstępie
uzasadnienia, jawi się jako wyłącznie fasadowa i de facto wyłącznie stwarzająca pozory
zachowania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania, albowiem krytykowane
w niniejszym odwołaniu ukształtowanie kryteriów oceny ofert wymusza na wykonawcach
odstąpienie od oferowania produktów równoważnych. Tylko bowiem oferując produkty
oryginalne mogą liczyć na wygraną.
Zwrócił także uwagę, że art. 10 ust. 1 ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru
rynku z 13.04.2016 r. (którą to ustawą nadano kompetencje PCA do akredytowania
jednostek badawczych oraz kompetencje tych jednostek do oceny zgodności produktów
z normami) stanowi,
co następuje: domniemywa się, że wyrób spełnia określone wymagania,
jeżeli jest zgodny z postanowieniami norm zharmonizowanych, ich częściami lub
dokumentami, o których mowa w ust. 4 tego przepisu. Tym samym wprowadzono do
polskiego porządku prawnego domniemanie prawne, zgodnie z którym produkt posiadający
certyfikat wystawiony przez jednostkę akredytowaną przez PCA jest zgodny z określoną
normą zharmonizowaną. Oznacza to, że nie jest wymagany żaden inny ani dalej idący
dowód na ten fakt, a każdy, kto owo domniemanie chce obalić, musi swoje twierdzenia
udowodnić - zaprzeczając w ten sposób treści certyfikatu. Powyższe oznacza zatem też i to,
że na gruncie Pzp istnieje domniemanie, iż każdy produkt posiadający certyfikat wystawiony
przez jednostkę akredytowaną przez PCA (lub równoważną na gruncie europejskim) jest
produktem równoważnym. Tym samym wylegitymowanie się takim certyfikatem, o którym
mowa w art. 30b ust. 1-
2 całkowicie wypełnia wymóg z art. 30 ust. 5 Pzp. Nie może być więc
tak, że choć bezsporne dla zamawiającego staje się to, iż produkt „nieoryginalny” jest
w istocie „równoważny” oryginałowi, to mimo wszystko „premiuje się” w jakikolwiek sposób
produkty
„oryginalne”, gdyż traci to jakiekolwiek obiektywne uzasadnienie. Bezpośrednio
korzystają na tym wyłącznie producenci i dostawcy sprzętu „oryginalnego”, co tylko pogłębia
przepaść między takimi potentatami rynkowymi a mniejszymi podmiotami oferującymi
rozwiązania równoważne. Proponowane w SIWZ kryterium oceny ofert łamie zatem
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa zamówień publicznych i prowadzi do zaburzenia
uczciwej konkurencji, poprzez premiowanie wybranych dostawców lub wybranych
produktów, niezależnie od obiektywnych i mierzalnych cech tych produktów. Zamawiający,
mając świadomość i znając doniosłość prawną zasygnalizowanych przez wykonawcę
uchybień w zakresie redakcji SIWZ zobowiązany był, na podstawie art. 38 ust. 1 i 4 Pzp,
zmienić treść SIWZ, gdyż bez takowej zmiany zamówienie prowadzone byłoby w sposób
sprzeczny z prawem. Nie uczyniono jednak tego, a zatem w sposób oczywisty owa
czynność, jako niezgodną z prawem, podlega weryfikacji w toku procedury odwoławczej.
Zamawiający w dniu 25.06.2020 r. wezwał (poprzez swoją platformę zakupową) wraz
kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpienia nie miały
miejsca.
W dniu 08.07.2020 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający wobec
wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp,
odpowiedź na odwołanie. Wnosił o:
Umorzenie postępowania w związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego w całości
zarzu
tów przedstawionych w odwołaniu; ewentualnie o:
Odrzucenie odwołania jako wniesionego pa terminie wyznaczonym zgodnie z art. 182 ust
2 Pzp.
W dniu 24.06.
2020r. odwołujący wniósł odwołanie, w którym zarzucał naruszenie art.
7 ust. 1, art. 29 ust 2 i ust. 3 oraz art. 91 ust. 2 i ust. 3 w zw. z art. 38 ust 1 i ust 4 Pzp.
Uwzględniając zarzuty Odwołującego oraz w związku z licznymi wnioskami o zmianę
i wyjaśnienie treści SIWZ w dniu 02.07.2020 w ramach udzielonych odpowiedzi na pytania
Zamawiający zgodnie z art. 38 ust. 4 Pzp, dokonał zmiany zapisów SIWZ w zakresie
kryteriów oceny ofert na następujące:
Zamawiający dokona obliczenia punktów dla każdej oferty w następujący sposób:
Nr
kryterium
Nazwa kryterium
Cena oferty - 60% - zostanie przeliczona w następujący
sposób:
Liczba najniższa oferowana cena brutto
x 60 %
x 100 pkt
oferowana cena oferty badanej
Nr
kryterium
Nazwa kryterium
Liczba
punktów
(waga)
Cena
Termin dostawy od daty zgłoszenia
zamówienia częściowego
Liczba wszystkich punk
tów uzyskanych przez ofertę
badaną.
100 pkt
Punkty w ramach kryterium: Termin dostawy od daty
zgłoszenia zamówienia częściowego - 40% zostaną
przeliczone w następujący sposób:
oferowany termin dostawy - 1 dzień roboczy 40 pkt
oferowany termin dostawy - 2 dni robocze 30 pkt
oferowany termin dostawy - 3 dni robocze - 20 pkt
oferowany termin dostawy -4 dni robocze - 10 pkt
oferowany termin dostawy - S dni robocze - 1 pkt
Dowód: Pytania - Wyjaśnienia i zmiany treści SIWZ z dnia 02.07.2020r. wraz
z potwierdzeniem publikacji na stronie platformy Zakupowej i potwierdzeniem przesłania do
Wykonawców uczestniczących w postępowaniu w tym Odwołującego.
Jednocześnie Zamawiający dokonał Sprostowania Ogłoszenia o Zamówieniu
w zakresie kryteriów Oceny ofert i przesunął termin składania ofert. (Ogłoszenie nr 2020/S
128313384 z 06.07.2020r.).
Dowód: Ogłoszenie - Sprostowanie nr 2020/S 128-313384
z dnia 06.07.2020r.
Mając powyższe na uwadze Zamawiający działając na podstawie art.
186 ust. 2 Pzp, uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu złożonym w dniu
24.06.2020r.
W zakresie wniosku o odrzucenie odwołania stwierdził, co następuje.
Zamawiający w dniu 13.05.2020 r. przesłał do Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu, które w dniu 15.05.2020 zostało opublikowane pod
numerem 2020/s 095-226362.
Dowód: Ogłoszenie o Zamówieniu z dnia 15 maja 2020r nr
2020/S 095-226362.
Postępowanie zostało opublikowane przez Zamawiającego w dniu
15.05.2020 r, poprzez zamieszczenie na platformie
zakupowej ogłoszenia i SIWZ. Dowód:
Potwierdzenie publikacji postępowania na platformie zakupowej.
W ocenie Zamawiającego odwołanie zostało wniesione po terminie określonym
przepisami prawa d
o jego złożenia określonymi w art. 182 ust 2 Pzp, w odwołaniu
Odwołujący wskazuje, że składa odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na
udzieleniu odpowiedzi na wniosek
o wyjaśnienie treści SIWZ, na podstawie której
odmówiono zmiany treści SIWIZ mającej polegać na usunięciu kryteriów oceny ofert
kryterium punktującego oferowanie produktów oryginalnych. Zdaniem Zamawiającego tak
sformułowany zarzut de facto jest odwołaniem od treści SIWZ, nie zaś od czynność
Zamawiającego polegającej na udzieleniu odpowiedzi na wniosek o wyjaśnienie treści SIWZ.
Zatem w takiej sytuacji odwołanie, zgodnie z treścią art. 182 ust. 2 pkt 1 Pzp powinno
zostać wniesione w terminie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej. Wartość zamówienia przetargu nieograniczonego pod nazwą „Zakup
i dostawa Tuszy Tonerów i innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu informatycznego"
prowadzonego przez Zamawiającego przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 1
1 ust. 8 powołanej ustawy. Wskazujemy, iż zamówienie zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 15.05.2020 r. natomiast
odwołanie Wykonawca złożył w dniu 24.06.2020 r. tym samym Odwołujący nie dotrzymał
ustawowego terminu do jego z
łożenia.
Jak oceniła KIO w postanowieniu z 16.11.2017r., sygn. akt: KIO 2302/17: „Istotne dla
ustalenia początku biegu terminu na wniesienie odwołania w sprawie, a w konsekwencji dla
rozstrzygnięcia samej sprawy, jest to, iż odwołanie dotyczy tożsamych postanowień
zawartych zarówno w treści ogłoszenia o zamówieniu, jak i w Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia”. Stwierdził, że Zamawiający w dniu publikacji Ogłoszenia
o zamówieniu udostępnił na platformie zakupowej SIWZ, zatem postanowienia skarżone
przez Odwołującego zostały przekazane potencjalnym Wykonawcom w dniu 15.05.2020r.
zarówno w ogłoszeniu o zamówieniu jak i SIWZ. Tym samym już w związku z publikacją
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i udostępnieniem dokumentacji
postępowania na platformie zakupowej odwołujący mógł powziąć informacje
o postanowieniach stanowiących podstawę wniesienia odwołania.
W związku z powyższym termin na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie
powinien być liczony od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej, tj. od dnia 15.05.2020 r.
, co oznacza, że odwołanie wniesione w dniu
24.06.2020 r.
, zostało wniesione z uchybieniem 10-dniowego terminu wynikającego
z Pzp, który mijał w dniu 25.05.2020 r.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje:
Izba podkreśla, że czynność uwzględnienia odwołania w całości ma charakter
merytoryczny. Pierwszeństwo nad nią ma czynność formalna, oceny czy złożone odwołanie
kwalifikuje się, czy też nie, do odrzucenia. Zamawiający w swojej odpowiedzi na odwołanie
form
ułuje m.in. wniosek o odrzucenie odwołania, jednocześnie formułując konkretne
uzasadnienie
i przedstawiając swoją argumentację. W rezultacie, Izba musiała rozpoznać
zasadność złożonego wniosku o odrzucenie, mimo uwzględnienia odwołania i dokonanej
zmiany postanowień SIWZ (w dniu 02.07.2020 r. – na potwierdzenie powyższej czynności
załączano stosowny dowód dokonanej zmiany), o czym także Zamawiający poinformował
w swojej odpowiedzi na
odwołanie. Należy wyjaśnić, że aby odwołanie zostało merytorycznie
uwzględnione musi ono formalnie zostać wniesione m.in. w terminie, czyli spełniać wymogi
formalne.
W tym stanie faktycznym Zamawiający wskazywał na to, że odwołanie jest jakoby
od czynności odmowy zmiany SIWZ, ale w jego ocenie dotyczy de facto postanowień SIWZ,
stąd jest, w jego ocenie, po terminie.
Izba po wnikliwej analizie przywołanych okoliczności, załączonych dowodów, tak do
odpowiedzi na odw
ołanie, jak i pisma Zamawiającego z 01.07.2020 r. uznała, że odwołanie
zostało wniesiono po upływie terminu określonego w art. 182 ust. 2 pkt 1 Pzp i tym samym,
stosownie do dyspozycji art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp, podlega odrzuceniu na podstawie art. 189
ust
. 2 pkt 3 Pzp. Ustawodawca w przepisie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp, nakazał odrzucenie
odwołania, jeżeli odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Zgodnie z przepisem art. 182 ust. 2 pkt 1 Pzp, odwołanie wobec treści ogłoszenia
o zamówieniu, a jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego,
także wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie
10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub
zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli
wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8.
Przedmiotowe postępowanie przetargowe ma wartość zamówienia
przekraczającą wyrażoną w złotych równowartość kwoty określonej w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Potwierd
ził to Zamawiający w piśmie z 01.07.2020 r.
Jednocześnie, w ramach pisma z 01.07.2020 r. Zamawiający zwracał uwagę, iż Odwołujący
w trybie art. 181
ust.1 Pzp poinformował także Zamawiającego o naruszeniu przepisów
prawa dotyczących sposobu określenia kryteriów oceny ofert. Z kolei Zamawiający
w odpowiedzi z 16.06.2020 r.
nie wyraził zgody na zmianę postanowień SIWZ.
Z inf
ormacji uzyskanych z odpowiedzi na odwołanie, ogłoszenie zostało
opublikowane 15.05.2020 r., jak również w tym samym dniu Zamawiający udostępnił
dokumentację postępowania na platformie zakupowej. Odwołujący mógł więc, z tym dniem,
powziąć informacje o treści ogłoszenia oraz postanowieniach SIWZ stanowiących podstawę
wniesienia odwołania. Niewątpliwe także złożenie wniosku z art. 181 ust.1 Pzp w dniu
02.06.2020 r. potwierdza, że miał Odwołujący świadomość istniejących ówcześnie treści
ogłoszenia oraz postanowień SIWZ, składał bowiem tzw. quasi odwołanie w trybie art. 181
ust. 1 Pzp do Zamawiającego (wnosząc w jego ramach o zmianę postanowień SIWZ),
zamiast odwołania do Prezesa KIO.
Izba podzieliła stanowisko Zamawiającego, za postanowieniem KIO z 16.11.2017r.,
sygn. akt: KIO 2302/17:
„Istotne dla ustalenia początku biegu terminu na wniesienie
odwołania w sprawie, a w konsekwencji dla rozstrzygnięcia samej sprawy, jest to, iż
odwołanie dotyczy tożsamych postanowień zawartych zarówno w treści ogłoszenia
o zamówieniu, jak i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia”.
W tych okolicznościach sprawy, sama odmowa zmiany SIWZ z 16.06.2020 r nie
przywraca
ła terminu na składnie środka ochrony prawnej, gdyż dotyczyła
zakwestionowanych kryteriów oceny ofert, czyli treści ogłoszenia oraz postanowień SIWZ
(o czym świadczy obszerna treść odwołania zacytowana powyżej w treści uzasadnienia),
których treść znał Odwołujący od dnia upublicznienia, czyli od 15.05.2020 r. Taki termin
biegłby na nowo tylko w wypadku zmiany treści ogłoszenia lub postanowień SIWZ, w tym lub
innym zakresie.
W takiej sytuacji, jak miała miejsce Izba podnosi, że Odwołujący winien albo
równolegle z wnioskiem o zmianę SIWZ albo niezależnie złożyć środek ochrony prawnej do
Prezesa KIO,
czego nie uczynił.
W rezultacie,
termin na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie powinien być
liczony od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tj. od dnia
15.05.2020 r., co oznacza, że odwołanie wniesione w dniu 24.06.2020 r., zostało wniesione
z uchybieniem 10-
dniowego terminu wynikającego z Pzp, który mijał w dniu 25.05.2020 r.
Izba uznała bowiem, że odwołanie nie jest de facto od czynności odmowy zmiany SIWZ, ale
na treść ogłoszenia oraz postanowienia SIWZ.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp, Izba odrzuciła
odwołanie, orzekając w formie postanowienia, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp.
Jednocześnie, Izba wskazuje, że Zamawiający dokonał zmiany treści ogłoszenia
i postanowień SIWZ w dniu 02.07.2020 r., jak stwierdził nie tylko w kontekście odwołania, ale
również w związku z licznymi wnioskami o zmianę i wyjaśnienie treści SIWZ. Do czego
zawsze jest uprawniony w trybie art. 38 ust. 4 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i ust. 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 lit. a oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
(t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). W myśl powołanych przepisów, a także zgodnie
z poglądem jednolicie prezentowanym w orzecznictwie, tak Izby, jak i Sądów Okręgowych,
w przypadku odrzucenia odwołania Odwołującego obciąża się całością wniesionego wpisu,
zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik postępowania wynikającą z art. 192 ust. 10
Pzp (por. przykładowo wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z 22 listopada 2012 r., sygn.
akt: XII Ga 517/11).
Przewodniczący:
………………………………