Sygn. akt: KIO 1406/20
POSTANOWIENIE
z dnia 3 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 3 sierpnia 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25
czerwca 2020 r. przez wykonawcę Polimex Infrastruktura sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Powiat Słupecki
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz wykonawcy Polimex Infrastruktura sp. z o.o. z sied
zibą w Warszawie kwoty 18 000 zł
00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koninie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 1406/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Powiat Słupecki wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „budowę drogi powiatowej nr 3040P
pomiędzy m. Powidz a m. Niezgoda oraz rozbudowę drogi powiatowej nr 3054P na odcinku
Niezgoda - Kochowo
” znak sprawy: BZP.272.4.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 15 czerwca 2020 r. pod nr 2020/S 114-275648.
Tego samego dnia na platformie zakupowej dedykowanej dla komunikacji w
przedmiotowym postępowaniu opublikowana została Specyfikacja Istotnych Warunków
Zamówienia wraz z załącznikami, zwana dalej SIWZ.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami ogłoszenia i SIWZ Odwołujący:
Polimex Infrastruktura sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w dniu 25 czerwca 2020 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu naruszenie:
1) art.647 kodeksu cywilnego, art.654 kodeksu cywilnego, zwanego dalej kc, art.656
§ 1 kc, art.353¹ kc i art. 58 § 3 kc w związku z art. 14 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej ustawą
Pzp oraz art. 139 ust.1 ustawy Pzp,
poprzez ukształtowanie określonych odpowiednio w § 15
ust.7 pkt 1)
– 2) Wzoru umowy – załącznika nr 4 do SIWZ postanowień,
2)art.14 ust.1 i art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 387
§1 kc poprzez określenie
przez Zamawiającego w pkt V ust. 1. lit. a) SIWZ oraz § 6 ust. 1 pkt 1) Wzoru Umowy -
Załącznika nr 4 do SIWZ niemożliwego do dotrzymania terminu realizacji części zamówienia
tj. wykonania kompletnej dokumentacji projektowej oraz z uzyskaniem prawomocnej
stosownej decyzji na. realizację inwestycji w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Z
uwagi na zakres czynności wymaganych przez Zamawiającego dotyczący dokumentacji
projektowej obejmujący nie tylko opracowanie projektów ale również uzyskanie wszystkich
niezbędnych opinii, uzgodnień, decyzji, zatwierdzeń itp. oraz złożenie wniosku i uzyskanie
prawomocnej decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej jest to termin
niemożliwy do dotrzymania, a tym samym zamawiający wymaga świadczenia niemożliwego
w rozumieniu art. 387 § 1 kc,
3)art. 29 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ust
awy Pzp, w związku z zarzutem 2
powyżej, poprzez określenie przez Zamawiającego w pkt V ust. 1. lit. b) SIWZ oraz § 6 ust. 1
pkt 2) Wzoru Umowy -
Załącznika nr 4 do SiWZ terminu realizacji przedmiotu umowy do dnia
15 grudnia 2021 r. który to termin nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności
mających wpływ na czas niezbędny do realizacji tego zakresu przedmiotu zamówienia, jest
zbyt krótki, oznaczony konkretną datą, naruszający zasady uczciwej konkurencji, z uwagi na
brak możliwości wpływu Wykonawcy na faktyczny termin zakończenia postępowania
przetargowego i zawarcia umowy w sp
rawie zamówienia publicznego, co czyni świadczenie
Wykonawcy przewidziane w umowie świadczeniem niemożliwym co do odgórnie
narzuconego terminu zakończenia robót i całego przedmiotu umowy, a ponadto niemożliwym
do przewidzenia co do faktycznego czasu na uko
ńczenie inwestycji.
Wobec naruszenia przez Zamawiającego wyżej wskazanych przepisów Odwołujący
wnosi
ł o:
uwzględnienie Odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian w treści:
w zakresie zarzutu 1.:
w §15 ust. 7 pkt 1) - 2) Wzoru Umowy Załącznika nr 4 do SIWZ w ten sposób, że
dotychczasowa treść tego postanowienia otrzyma nowe, następujące brzmienie:
7. „Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostaną stwierdzone wady:
w przypadku gdy wady nadają się do usunięcia to:
a)
jeśli wady są istotne tj. uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
Zamawiający może odmówić odbioru robót do czasu usunięcia wad istotnych.
b)
jeśli wady są nieistotne, to Zamawiający dokona odbioru końcowego, a do
protokołu odbioru zostanie dołączona lista wad i usterek odbiorowych wraz z ustalonym
terminem ich usunięcia;
w przypadku gdy wady nie nadają się do usunięcia to:
a)
jeżeli wady umożliwiają użytkowanie przedmiotu odbioru zgodnie z
przeznaczeniem, Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie za wykonanie
robót,
b)
jeżeli wady uniemożliwiają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem
Zamawiający może żądać ponownego wykonania robót lub odstąpić od umowy w terminie 30
dni od dnia, w którym powziął o tym wiadomość.”
w zakresie zarzutu 2.:
w pkt V ust. 1. lit. a) SIWZ oraz
§ 6 ust. 1 pkt 1) Wzoru Umowy - Załącznika nr 4 do
SIWZ
poprzez zmianę terminu wykonania kompletnej dokumentacji projektowej wraz z
uzyskaniem prawomocnej stosownej decyzji na realizację inwestycji etap I oraz etap II z
terminu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy na termin 39 tygodni od dnia zawarcia umowy;
w zakresie zarzutu 3.:
w pkt V ust. 1. lit. b) SIWZ oraz
§ 6 ust. 1 pkt 2) Wzoru Umowy - Załącznika nr 4 do
SIWZ
poprzez określenie terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy z daty 15
grudnia 2021 r
. na datę adekwatną do przedmiotu umowy tj. poprzez wskazanie terminu
wyrażonego w tygodniach lub miesiącach liczonego od daty zawarcia umowy.
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów powołanych w
tr
eści niniejszego odwołania lub przedłożonych w toku postępowania odwoławczego przed
Izbą, na okoliczności wskazane w treści uzasadnienia lub w dacie ich powołania.
Izba zważyła, co następuje.
W dniu 31
lipca 2020r. przed wyznaczoną rozprawą, do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zd.2 ustawy Pzp Izba postanowiła zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3
lit. a i ust. 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
Przewodniczący…………………….