Sygn. akt: KIO 1405/20
WYROK
z dnia 10 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2020
roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2020 r. przez
wykonawcę Warbud Spółka Akcyjna w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie
przy udziale wykonawcy
Budimex Spółka Akcyjna w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Warbud Spółka Akcyjna w Warszawie
i
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Warbud
Spółkę Akcyjną w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do
Sądu Okręgowego w Lublinie.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 1405/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 1 w Lublinie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest kompleksowe
wykonanie robót budowlano-instalacyjnych związanych z budową budynku szpitalnego, przy
ul. Stanisława Staszica 16 w Lublinie oraz robót zewnętrznych w ramach programu
wieloletniego na lata 2016-
2022 „Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego
Szpitala Klinicznego nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie"
Część 2.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 rozku, poz. 1843), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 25 czerwca 2020 roku wykonawca
Warbud Spółka Akcyjna w Warszawie (dalej:
odwołujący) wniósł odwołanie zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów
ustawy:
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy
Budimex
S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej „Budimex" lub przystępujący), pomimo że
w
ykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
z
amawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału w
postępowaniu lub zataił informacje, że nie spełnia warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, w zakresie doświadczenia osoby
wskazanej na stanowisko Kierownika budowy/robót;
ewentualnie
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wykluczenia Budimex, pomimo
iż wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mające istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
z
amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia w zakresie spełniania warunków
udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, w zakresie
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko Kierownika budowy/robót;
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy P.z.p.
poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ze względu na
naruszenie wyżej wymienionych przepisów ustawy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
dokonania powt
órnej czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów
zawartych w odwołaniu;
wykluczenia
Budimex z postępowania;
dokonania wyboru oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący podniósł, że ma interes we wniesieniu odwołania. W wyniku naruszenia
przez z
amawiającego ww. przepisów ustawy, interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia
doznał uszczerbku, gdyż w przypadku prawidłowego działania zamawiającego i potwierdzenia
się zarzutów odwołania, oferta złożona przez odwołującego zostałaby uznana za ofertę
najkorzystniejszą, a wykonawca Budimex zostałby wykluczony z udziału w postępowaniu. W
ocenie odwołującego, nie ulega wątpliwości, iż wskutek niezgodnych z przepisami ustawy
działań i zaniechań zamawiającego, odwołujący może ponieść szkodę, gdyż nie uzyska
przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z postawionym przez zamawiającego warunkiem
udziału w postępowaniu dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej (pkt V. ppkt. 2.3.
s.i.w.z.), o udzielenie
zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy dysponują m.in.:
Kierownikiem budowy/robót posiadającym:
e) doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy (w rozumieniu ustawy Prawo
budowlane) przy budowie lub przebudowie budynku kategorii IX, XI, XII, XIII, XIV, XVI, XVII,
(zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane tj. z późn.
zmianami. ) o wartości robót co najmniej 10.000.000,00 zł brutto i pow. całkowitej nie mniejszej
niż 5 000 m
przy czym w ramach tych robót roboty murowe w ilości min 1000 m
, elewacji w
technologii
ETICS w ilości min. 1000 m
, dostawy i montaż stolarki okiennej w ilości min. 300
m
, pokryć dachowych w systemach stropu odwróconego krytego papą bądź membranami
dachowymi w ilości 1000 m
, dachy zielone ekstensywne 100 m
Na potwierdzenie spełniania powyższego warunku Budimex wskazał Pana M. S.. W
w
ykazie osób zostało wskazane następujące doświadczenie Pana M. S.:
Kierownik budowy posiadający ponad 2-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku
kierownika budowy, w tym m.in.:
31.03.2014: budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie o wartości robót
143 273 495,33 zł brutto oraz powierzchni całkowitej 55 249,37 m
, w ramach której wykonano
rob
oty murowe w ilości 13 072,24 m
, elewacji w techno
logii ETICS w ilości 5 724,54 m
dostawy i montażu stolarki okiennej w ilości 2 766,88 m
, pokryć dachowych w systemach
stropu odwróconego krytego papą w ilości 5 802,07 m
, dachów zielonych ekstensywnych o
powierzchni 463,20 m
Odwołujący wskazał, iż – jak wynika z referencji załączonych przez Budimex – ww.
inwestycja była realizowana w latach 15.10.2012 r. -15.11.2015 r. Tymczasem Pan M. S. pełnił
funkcję Kierownika budowy jedynie na jej początku. Zgodnie z informacją podaną przez
Budimex do wiadomości publicznej w ramach konkursu PZITB na Budowę Roku, Kierownikami
budowy na przedmiotowej inwestycji byli
kolejno: mgr inż. M. S. (od 11.2012 do 02.2014), mgr
inż. Z. K. (od 03.2014 do 11.2015).
Odwołujący zauważył, że z tych informacji wynikają rozbieżności pomiędzy datami
pełnienia funkcji Kierownika budowy podanymi do informacji publicznej na potrzeby konkursu,
a wskazanymi ofercie Budimex.
Z informacji posiadanych przez o
dwołującego wynika natomiast, że w ramach ww.
inwestycji w okresie sprawowania funkcji Kierownika budowy przez Pana M. S.
nie zostały
wykonane dachy zielone ekstensywne. Dachy te zostały bowiem wykonane dopiero na
późniejszym etapie inwestycji. Tym samym, oświadczenie złożone w tym zakresie przez
Budimex w toku postępowania, a dotyczące doświadczenia Pana M. S., jest niezgodne ze
stanem faktycznym.
Odwołujący podkreślił, że zamawiający wymagał, aby osoba wskazana na stanowisko
Kierownika budowy/robót legitymowała się doświadczeniem w kierowaniu robotami
szczegółowo wskazanymi w warunku. Brak jednego z zakresów robót powoduje brak
możliwości uznania doświadczenia danej osoby za potwierdzające spełnienie warunku.
Odwołujący zauważył, że Budimex podając informacje dotyczące pełnienia przez niego
funkcji
Kierownika budowy podczas wykonywania przez Budimex dachów ekstensywnych
zielonych, poważnie wprowadził zamawiającego w błąd. Biorąc z kolei pod uwagę, że
informacje te zostały podane w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu,
to wykluczenie Budimex nie jest
uzależnione od konieczności wykazania wpływu tych
inform
acji na wynik postępowania. Niemniej jednak, nie może budzić wątpliwości, że
informacje
te miały istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, przede wszystkim na decyzję o dokonaniu wyboru
oferty Budimex, jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący stwierdził, że skoro wykonawcą inwestycji był Budimex, a Pan M. S., jak
wynika z informacji podanych w w
ykazie osób, jest zatrudniony u tego Wykonawcy na
podstawie umowy
o pracę, to należy przyjąć, że Budimex posiadał w odniesieniu do
doświadczenia tej osoby pełne informacje.
W ocenie odwołującego, w tym przypadku, podanie w wykazie osób informacji
niezgodnych ze stanem faktycznym powinno skutkować wykluczeniem Budimex z
postępowania. Z całą pewnością działanie Budimex wypełnia również znamiona co najmniej
lekkomyślności i niedbalstwa w przedstawianiu informacji zamawiającemu, które miały istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu. Obowiązkiem
wykonawcy jest bowiem upewnienie
się, czy informacje przekazane zamawiającemu
odpowiadają rzeczywistości, gdyż informacje składane w toku postępowania przetargowego
zm
ierzają do udzielenia zamówienia właśnie temu wykonawcy, który je składa i w związku z
tym mają wpływ na podejmowane przez zamawiającego decyzje (por. również wyrok KIO z
dnia 9 kwietnia 2018 r. KIO 531/18).
Odwołujący stwierdził, że powyższe okoliczności wypełniają dyspozycję zarówno art.
24 ust. 1 pkt 16, jak i art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, powodując konieczność wykluczenia wykonawcy
Budimex z postępowania.
Odwołujący zauważył, że informacje przedstawione przez Budimex w odniesieniu do
Pana M. S.
są niezgodne ze stanem faktycznym. Brak było zatem możliwości zastosowania,
na gruncie niniejszej sprawy, dyspozycji przepisu art. 26 ust. 3 i ust. 4 ustawy P.z.p.
W
dalszym ciągu aktualne pozostaje bowiem stanowisko wypracowane w orzecznictwie Izby,
zgod
nie z którym nie można zastąpić informacji nieprawdziwej informacją prawdziwą ponieważ
byłoby to sprzeczne z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców (tak m.in. w wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2018-08-20, KIO 1432/18).
Byłoby to również sprzeczne z przepisem art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p., który stanowi, że
uzupełnieniu podlega oświadczenie lub dokument, który nie został złożony, jest niekompletny
lub budzi wątpliwości zamawiającego. Dokument lub oświadczenie zawierające informacje
niezgodne ze stanem faktycznym nie zalicza się do żadnej z kategorii w/w dokumentów.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca
Budimex SA w Warszawie. W piśmie procesowym z dnia 7 sierpnia 2020 roku przystępujący
wniósł o oddalenie odwołania.
Przystępujący wskazał, że literalna treść warunku udziału w postępowaniu oparta była
więc na trzech zmiennych: (i) wymaganiu co do pełnionej funkcji (funkcja kierownika budowy);
(ii) wymaganiu co do wykonywanych czynności (uczestnictwo w budowie lub przebudowie)
oraz (iii) charakter
ystyki obiektu referencyjnego (rodzaj obiektu; wartość; powierzchnia;
charakterystyczne cechy obiektu). Wbrew twierdzeniom o
dwołującego, warunek nie
wskazywał, iż wymienione w ramach niego elementy, charakteryzujące referencyjny obiekt,
miały być wykonane w całości w okresie sprawowania funkcji kierownika budowy przez daną
osobę. Zamawiający, poprzez dookreślenie parametrów referencyjnego obiektu, zdefiniował
jedynie poziom skomplikowania inwestycji, w ramach której doświadczenie nabywać miał
kierownik budo
wy, w żaden sposób nie sformułował jednak wymagania co do czasookresu
sprawowania przez niego funkcji na tak zdefiniowanej inwestycji (a w konsekwencji czasowego
zaangażowania w wykonanie poszczególnych asortymentów).
Przystępujący wskazał, że charakterystykę wymaganego doświadczenia zamawiający
zawarł w pierwszej części omawianego warunku udziału w postępowaniu posługując się
sformułowaniem „doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy przy budowie lub
przebudowie budynku
określonej kategorii. Dalsza część warunku referuje już do
charakterystyki referencyjnej inwestycji, posługując się sformułowaniami „o wartości”, „o
powierzchni", „w ramach tych robót". W drugiej części warunku udziału w postępowaniu, z
której odwołujący próbuje wyciągnąć negatywne względem przystępującego wnioski, nie
pojawia się czasownik w formie osobowej, który wskazywałby na czynności wykonywane
przez podmiot. B
rak więc wskazania, iż chodzi o czynności bezpośrednio wykonywane przez
osobę pełniącą dane stanowisko. Uwzględniając powyższe a także dyrektywy stosowane w
ramach wykładni literalnej, które z jednej strony wskazują, że w braku dostatecznego
uzasadnienia dla nadania słowom szczególnego znaczenia, przyjmuje się znaczenie, jakie
wynika z języka potocznego; z drugiej zaś, że znaczenie zwrotów i zdań, powstałych z
połączenia kilku wyrazów, należy ustalać zgodnie z zasadami gramatyki języka, w którym
został sformułowany, podkreślić należy, że omawiany warunek udziału w postępowaniu w
żadnym razie nie wskazywał na konieczność bezpośredniego nadzorowania przez kierownika
budowy wszys
tkich asortymentów robót w nim wymienionych, nie precyzując też długości
zaangażowania w wykonanie poszczególnych elementów.
Przystępujący stwierdził, że prawidłowość interpretacji przedstawianej przez niego,
wynika też z odniesienia przedmiotowego warunku do warunku udziału w postępowaniu
zdefiniowanego w odniesieniu do doświadczenia wykonawcy, gdzie przy użyciu tożsamych
sformułowań (taka sama wartość inwestycji, poszczególne asortymenty robót), zamawiający
zdefiniował skalę obiektu, którego dotyczyć miało doświadczenie wykonawcy (pkt V.2.3.
SIWZ). Co za
tym idzie, tak literalna treść wymagań dotyczących zdefiniowane względem
doświadczenia wykonawcy, obrazuje, że poszczególne elementy wymienione w drugiej części
omawianego
warunku udziału w postępowaniu opisywać miały skalę i kształt referencyjnego
obiektu, na którym zdobyte miało zostać doświadczenie w budowie lub przebudowie, nie zaś
czynności wykonywane bezpośrednio przez daną osobę.
Przystępujący stwierdził, że elementy opisowe, które znalazły się w drugiej części
warunku z pkt V. ppkt 2.3. lit. e
SIWZ, dotyczą nie tyle czynności, które wykonywać miał
bezpośrednio kierownik budowy, a charakterystyki samego obiektu referencyjnego.
Odwołujący zaznaczając w swoim odwołaniu fragmentaryczne elementy treści warunku
próbuje wywrzeć mylne wrażenie, że literalnie wskazywał on, że kierownik budowy obecny
miał być bezpośrednio przy wykonywaniu całości prac związanych z wykonaniem dachów
zielonych ekstens
ywnych. Gdyby intencją zamawiającego była taka weryfikacja zakresu
doświadczenia posiadanego przez kierownika budowy to jednoznaczne zastrzeżenie takie
poczyniłby w treści SIWZ.
Zamawiający na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą w dniu 10 sierpnia 2020
roku oświadczył, że akceptuje treść stanowiska przystępującego wyrażonego w piśmie
procesowym z dnia 7 sierpnia 2020 r. i traktuje je jak własne. Stwierdził, że gdyby oczekiwał
obecności kierownika budowy na każdym etapie wykonywania prac, inaczej sformułowałby ten
warunek.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z postawionym przez z
amawiającego warunkiem udziału w postępowaniu
dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej (pkt V. ppkt. 2.3. s.i.w.z.), o udzielenie
zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy dysponują m.in.: Kierownikiem
budowy/robót posiadającym:
e) doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy (w rozumieniu ustawy Prawo
budowlane) przy budowie lub przebudowie budynku kategorii IX, XI, XII, XIII, XIV, XVI, XVII,
(zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane tj. z późn.
zmianami. ) o wartości robót co najmniej 10.000.000,00 zł brutto i pow. całkowitej nie mniejszej
niż 5 000 m
przy czym w ramach tych robót roboty murowe w ilości min 1000 m
, elewacji w
technologii ETICS w ilości min. 1000 m
, dostawy i montaż stolarki okiennej w ilości min. 300
m
, pokryć dachowych w systemach stropu odwróconego krytego papą bądź membranami
dachowymi w ilości 1000 m
, dachy zielone ekstensywne 100 m
N
a potwierdzenie spełniania powyższego warunku Budimex wskazał Pana M. S.. W
w
ykazie osób zostało wskazane następujące doświadczenie Pana M. S.:
Kierownik budowy posiadający ponad 2-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku
kierownika budowy, w tym m.in.:
31.03.2014: budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie o wartości robót
143 273 495,33 zł brutto oraz powierzchni całkowitej 55 249,37 m
, w ramach której wykonano
rob
oty murowe w ilości 13 072,24 m
, elewacji w techno
logii ETICS w ilości 5 724,54 m
dostawy i montażu stolarki okiennej w ilości 2 766,88 m
, pokryć dachowych w systemach
stropu odwróconego krytego papą w ilości 5 802,07 m
, dachów zielonych ekstensywnych o
powierzchni 463,20 m
Jak wynika z referen
cji załączonych przez Budimex, ww. inwestycja była realizowana
w latach 15.10.2012 r. -15.11.2015 r. Kierownikami budowy na przedmiotowej inwestycji byli
kolejno: mgr inż. M. S. (od 10.2012 do 02.2014), mgr inż. Z. K. (od 03.2014 do 11.2015).
Przedmiotowa inwestycja obejmowała układanie dachów zielonych ekstensywnych.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest bezzasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p.
W rozpoznawanej sprawie istotą sporu jest wykładnia treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w (s.i.w.z.) zakresie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
zdolności technicznej lub zawodowej (pkt V. ppkt. 2.3. lit. e s.i.w.z.), zgodnie z którym, o
udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy dysponują m.in.: Kierownikiem
budowy/robót posiadającym doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy (w
rozumieniu ustawy Prawo budowlane) przy budowie lub przebudowie budynku kategorii IX, XI,
XII, XIII, XIV, XVI, XV
II, (zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo
budowlane tj. z późn. zmianami.) o wartości robót co najmniej 10.000.000,00 zł brutto i pow.
całkowitej nie mniejszej niż 5 000 m
przy czym w ramach tych robót roboty murowe w ilości
min 1000 m
, elewacji w technologii ETICS w ilości min. 1000 m
, dostawy i montaż stolarki
okiennej w ilości min. 300 m
, pokryć dachowych w systemach stropu odwróconego krytego
papą bądź membranami dachowymi w ilości 1000 m
, dachy zielone ekstensywne 100 m
W tym miejscu należy wskazać, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia, od
momentu jej udostępnienia, jest wiążąca dla zamawiającego – jest on obowiązany do
przestrzegania waru
nków w niej umieszczonych. Jak wskazuje art. 70
§ 3 Kodeksu cywilnego
jest to zobowiązanie, zgodnie z którym organizator od chwili udostępnienia warunków, a
oferent od chwili złożenia oferty, zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani
postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu.
Z uwagi na to, że – obok ogłoszenia – zamawiający konkretyzuje warunki przetargu zarówno
odnośnie do zamówienia (umowy), jak i prowadzenia postępowania w specyfikacji, to s.i.w.z.
należy uznać za warunki przetargu w rozumieniu K.c. Udostępnienie s.i.w.z. jest zatem
czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie zamawiającego, który jest
związany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia postępowania i kształtu
zobowiązania wykonawcy wymienionych w si.w.z. Zaznaczyć przy tym należy, iż co do
zasady, dla oparcia i wyprowadzenia konsekwencji prawnych z norm s.i.w.z., jej postanowienia
winny być sformułowane w sposób precyzyjny i jasny. Precyzyjne i jasne formułowanie
warunków przetargu, a następnie ich literalne i ścisłe egzekwowanie jest jedną z
podstawowych gwarancji, czy wręcz warunkiem sine qua non, realizacji zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia, jako oświadczenie woli zamawiającego,
podlega wykładni przy zastosowaniu zasad określonych w art. 65 K.c. Izba dokonała analizy
spornej treści warunku udziału w postępowaniu i skonstatowała, iż możliwa jest taka jego
interpretacja, z której wynika, że osoba wskazana jako pełniąca funkcję kierownika
budowy/robót winna wykazać, że pełniła daną funkcję na wskazanej inwestycji, jednakże
niekoniecznie nadzorowała wszystkie czynności objęte przedmiotem zamówienia. Istotny dla
wykazania spełnienia warunku jest bowiem sam fakt wykazania pełnienia takiej funkcji.
Podkreślić należy, iż proces budowlany jest procesem rozłożonym w czasie, nierzadko
wieloletnim. Zmiany na stanowiskach osób pełniących określone funkcje w tym procesie nie
należą do rzadkości. Zamawiający, mimo to, nie wymagał, by osoba kierownika budowy/robót
sprawowała swą funkcję od początku do końca inwestycji opisanej w treści warunku.
Podkreślić również należy, że każdy z wykonawców biorących udział w postępowaniu, był
uprawniony do zapytania zamawiającego, w jaki sposób należy rozumieć treść spornego
warunku. Izbie nie przedstawiono żadnego dowodu na okoliczność, by którykolwiek
wykonawca o to zapytał. W tej sytuacji nie podstaw do twierdzenia, że jedyną uprawnioną
interpretacją treści warunku jest interpretacja prezentowana przez odwołującego.
Odwołujący na rozprawie podnosił, że w przedmiotowej sprawie zamawiający wymagał
osoby z określonym doświadczeniem, a zatem kierownik budowy/robót, który nie nadzorował
bezpośrednio wszystkich wskazanych robót, nie posiada odpowiedniego doświadczenia.
Odnosząc się do powyższego, Izba wskazuje, że zamawiający zaprzeczył, iż jego
intencją było wymóg, by kierownik budowy/robót nadzorował wszystkie wymienione w warunku
cz
ynności. Tym samym interpretacja przyjęta przez odwołującego nie jest jedyną
dopuszczalną interpretacją warunku. Podkreślić należy, że treść specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, oprócz niewątpliwie uzewnętrznienia woli i intencji zamawiającego, ma
n
a celu ochronę wykonawców, którzy dostosowali się do jej treści. W sytuacji, w której możliwe
są różne interpretacje zapisów s.i.w.z., zachodzi niejednoznaczność s.i.w.z. Z kolei
niejednoznaczność postanowień s.i.w.z. nie może powodować negatywnych skutków dla
wykonawców, a wszelkie wątpliwości zamawiający powinien rozstrzygać na korzyść
wykonawcy -
tak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku o sygn. akt KIO 643/12 z dnia
16 kwietnia 20
12 roku: "Badanie i ocenę ofert powinien zamawiający prowadzić z
uwzględnieniem zasady, iż wszelkiego rodzaju niedopowiedzenia, niejasności,
niedoprecyzowania, zawarte w postanowieniach SIWZ należy interpretować na korzyść
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.”
Izba wskazuje, że bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy pozostają zatem
argumenty i dowody przywoływane przez odwołującego i przystępującego na okoliczność
wykazania, czy i w jakim zakresie Pan M. S.
nadzorował prace związane z układaniem dachów
zielonych.
Istota sporu dotyczyła bowiem interpretacji warunku udziału w postępowaniu
opisanego w pkt V. ppkt. 2.3.
lit. e s.i.w.z. Sam zaś fakt, iż inwestycja wykazana przez
przystępującego obejmowała swoim zakresem dachy zielone ekstensywne, nie był w
postępowaniu kwestionowany. Izba postanowiła zatem odmówić przeprowadzenia dowodów
z dokumentów i materiałów złożonych podczas rozprawy uznając je za bezprzedmiotowe dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7
ustawy P.z.p.
, czyli stosownie do wyniku postępowania.
……………………………………….