Sygn. akt: KIO 1400/20
POSTANOWIENIE
z dnia 15 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 15 lipca 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 24 czerwca 2020 r. przez K. B., ul. Golloba 10/9, 85-791 Bydgoszcz
w postępowaniu
prowadzonym przez Miasto Bydgoszcz, ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz
reprezentow
ane przez pełnomocnika: Administrację Domów Miejskich ADM Sp. z o.o.,
ul. Śniadeckich 1, 85-011 Bydgoszcz
postanawia:
odrzuca odwołanie
kosztami postępowania obciąża K. B., ul. Golloba 10/9, 85-791 Bydgoszcz i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez K. B., ul. Golloba
10/9, 85-791 Bydgoszcz
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
tj.: Dz. U. z 27 września 2019 r., poz. 1843), na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący: …………….……
Sygn. akt: KIO 1400/20
U z a s a d n i e n i e
Miasto Bydgoszcz reprezentowane przez pełnomocnika: Administrację Domów
Miejskich ADM Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, zwane dalej „zamawiającym”, działając na
podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U.
z 27 września 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi, w trybie przetargu
nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Rewitalizację społeczno-
gospodarczą Starego Fordonu – gminne budynki mieszkalne (GPR). Termomodernizacja
i zagospodarowanie otoczenia 7 komunalnych budynków mieszkalnych”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 12 marca 2020 r., poz. 523345.
W dniu 24 czerwca 2020 r. (pismem z dnia 20 czerwca 2020 r.) K. B.
zamieszkały w
Bydgoszczy, zwany dalej „odwołującym”, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 24 czerwca 2020 r.), zarzucając
zamawiającemu naruszenie art. 20a i art. 20a ust. 4 ustawy Pzp poprzez brak zespołu
wymaganego do nadzoru nad realizacją zamówienia i, wnosząc o unieważnienie
przedmiotowego postępowania.
W uzasadnieniu
odwołujący wskazał, że jest członkiem Komitetu Rewitalizacji Miasta
Bydgos
zczy, który nadzoruje GPR i współfinansuje zadanie polegające na przebudowie
kamienic wymienionych w przetargu. Podniósł także, że w kwestionowanym postępowaniu
brak jest zespołu (osób) wymaganego do nadzoru nad realizacją przedmiotowego
zamówienia, gdyż wymienione w protokole osoby zajmują się wyłącznie zamówieniami
publicznymi.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp stanowi, iż Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,
że odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z
art. 179 ustawy Pzp środki ochrony prawnej określone w ustawie Pzp, w tym
odwołanie, przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli
ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wy
niku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy, z tym zastrzeżeniem,
że wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia
przysługują one również organizacjom wpisanym na listę, o której mowa w art. 154 pkt 5
ustawy Pzp. Ozna
cza to, że tylko podmioty wskazane w tym przepisie mogą zostać uznane
za upra
wnione do wniesienia odwołania.
P
rzez wykonawcę – zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy Pzp - należy rozumieć osobę
fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę
w sprawie zamówienia publicznego. Status wykonawcy wiąże się z czynnym uczestnictwem
w kolejnych etapach postępowania o udzielenie zamówienia, czy też z realizacją samego
zamówienia.
W rozpoznawanej sprawie odwołujący – jak wynika z akt przedmiotowej sprawy - nie
złożył oferty, jak również nie reprezentuje żadnego wykonawcy, a odwołanie złożył we
własnym imieniu, działając jako „osoba prywatna” będąca członkiem Komitetu Rewitalizacji
Miasta Bydgoszczy, który nadzoruje GPR, a tym samym nie ubiega się o udzielenie
zamówienia publicznego. Niewątpliwym jest zatem, że nie posiada on statusu wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez zamawiającego.
Reasumując, Izba uznała, że odwołanie, które wpłynęło w dniu 24 czerwca 2020 r. było
odwołaniem wniesionym przez podmiot nieuprawniony, co skutkuje koniecznością jego
odrzucenia zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz
w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysoko
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz.
238 ze zm.).
Przewodniczący: …………….……