KIO 1396/20, KIO 2020/20 WYROK dnia września 2020 r.

Stan prawny na dzień: 17.09.2020

Sygn. akt KIO 1396/20, KIO 2020/20 

WYROK 

z dnia 

9 września 2020 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:   Marek Koleśnikow  

Protokolant:  

Aldona Kar

pińska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

7  września  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:  

A) 

w  dniu  23.06.2020  r.  przez  wykonawcę  GRAND  A.  G.,  Korzenna  91,  33-322 

Korzenna KIO 1396/20  

B) 

w  dniu  19.08.2020  r.  przez  wykonawcę  GRAND  A.  G.,  Korzenna  91,  33-322 

Korzenna KIO 2020/20  

–  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gmina  Miasto  Oleśnica  –  Zakład 

Budynków Komunalnych w Oleśnicy, ul. Wojska Polskiego 13, 56-400 Oleśnica  

przy udziale:  

A) 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenia  zamówienia  [1] 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  Częstobud  D.  Ś.,  Al.  Bohaterów  Monte  Cassino 

200  Częstochowa  [pełnomocnik]  i  [2]  Przedsiębiorstwo  Budowlane 

BUDPOL 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością 

siedzibą  

w  Jaskrowie,  ul.  Starowiejska  5,  42-

244  Jaskrów  zgłaszających  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1396/20  po  stronie 

zamawiającego  

B) 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenia  zamówienia  [1] 

Przedsi

ębiorstwo  Budowlane  Częstobud  D.  Ś.,  Al.  Bohaterów  Monte  Cassino 

40,  42-200  Cz

ęstochowa  [pełnomocnik]  i  [2]  Przedsiębiorstwo  Budowlane 

BUDPOL 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością 

siedzibą  

w  Jaskrowie,  ul.  Starowiejska  5,  42-

244  Jaskrów  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  2020/20  po  stronie 

zamawiającego 


orzeka: 

1.  Oddala 

oba odwołania.  

Kosztami postępowania obciąża:  

2.1) wykonawcę GRAND A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna (KIO 1396/20) i: 

2.1.1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

GRAND A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna 

tytułem wpisu od odwołania,  

2.1.2) zasądza od wykonawcy  GRAND  A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna na 

rzecz  zamawiającego  Gmina  Miasto  Oleśnica  –  Zakład  Budynków 

Komunalnych w Oleśnicy, ul. Wojska Polskiego 13, 56-400 Oleśnica kwotę 

3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą 

uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;  

wykonawcę GRAND A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna (KIO 2020/20) i: 

2.2.1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

GRAND A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna 

tytułem wpisu od odwołania,  

2.2.2) zasądza od wykonawcy  GRAND  A. G., Korzenna 91, 33-322 Korzenna na 

rzecz  zamawiającego  Gmina  Miasto  Oleśnica  –  Zakład  Budynków 

Komunalnych w Oleśnicy, ul. Wojska Polskiego 13, 56-400 Oleśnica kwotę 

3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą 

uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego 

dor

ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Kielcach.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1396/20, Sygn. akt KIO 2020/20 

U z a s a d n i e n i e  

Sygn. akt 1396/20  

Zamawiający  Gmina  Oleśnica,  ul.  Wojska  Polskiego  13,  56-400  Oleśnica  wszczął 

postępowanie  na  roboty  budowlane,  dostawy,  usługi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

pod 

nazwą  »Budowa  hali  sportowej  wraz  z  łącznikiem  do  istniejącego  budynku  Szkoły 

Podstawowej  nr  4  przy  u  i  Ignacego  Paderewskiego  2  w  Oleśnicy  oraz  niezbędną 

infrastrukturą towarzyszącą«.  

24.04.2020  r.  zostało  zamieszczone  ogłoszenie  o  zamówieniu  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych pod nrem 534429-N-2020 r.  

Postępowanie  jest  prowadzone  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  29  stycznia  2004  r.  – 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843)  zwanej  dalej  w  skrócie  Pzp  lub 

ustawą bez bliższego określenia.  

.06.2020  r.  zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty  wykonawcy  A.  G. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  GRAND  A.  G.,  Korzenna  91  33-322 

Korzenna, gdyż treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji – art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

23.06.2020 r. wykonawca A. G. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą GRAND 

A. G., Korzenna 91 33-322 Korzenna (dalej 

odwołujący), zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp, 

wniósł do Prezesa KIO odwołanie na odrzucenie oferty odwołującego.  

Odwołujący sformułował zarzut naruszenia przez zamawiającego:  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 87 

ust.  2  pkt  1-3  oraz  art.  90  ust.  3  Pzp  przez  odrzucenie  oferty 

odwołującego,  podczas  gdy 

wszel

kie  omyłki  w  ofercie  odwołującego  powinny  były  zostać  poprawione  przez 

zamawiającego w trybie art. 87 ust. 2 Pzp, a oferta odwołującego nie zawiera niezgodności z 

treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  innych  niż  określone  w  art.  87 

ust. 

2 pkt 3 Pzp, co sprawia, że brak było podstaw do odrzucenia oferty odwołującego.  

Odwołujący wniósł o:  


uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności 

odrzucenia  oferty 

odwołującego  i  w  konsekwencji  dokonania  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem oferty odwołującego; 

przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania na okoliczności 

tam powołane;  

obciążenie zamawiającego kosztami postępowania według norm przepisanych.  

Argumentacja 

odwołującego. Uzasadnienie zarzutów odwołania 

1.  Odwołujący  złożył  ofertę  zgodnie  z  wymaganiami  przedstawionymi  przez 

zamawiającego.  Pismem  z  4.06.2020  r.,  doręczonym  odwołującemu  6.06.2020  r. 

zamawiający,  działając  na  podstawie  art.  87  ust.  2  Pzp,  poinformował  o  zidentyfikowaniu 

omyłek  rachunkowych  oraz  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  oferty 

odwołującego  z  SIWZ,  niepowodujących  istotnych  zmian  w  ofercie.  W  zakresie  omyłek 

wymienionych w pkt 1-4 i 6-8 

zamawiający poprosił o wyjaśnienie, czy omyłka rzeczywiście 

istnieje.  W  zakresie  pkt  5 

zamawiający  poinformował,  że  dokonał  poprawienia  omyłki 

rachunkowej, a w pozostałym zakresie, tj. w zakresie pkt 9-45 zamawiający podał na czym 

owe  omyłki  polegają.  Dla  sprawy  istotne  jest,  że  w  przedmiotowym  piśmie  zamawiający 

jednoznacznie  zakwa

lifikował  wszystkie  stwierdzone  omyłki  jako  nieistotne  i  poprawialne 

powołując się na art. 87 ust. 2 Pzp. 

Dowody:  Pismo 

zamawiającego z 04.06.2020 r. (w aktach postępowania) 

Odwołujący udzielił odpowiedzi w piśmie z 8,06.2020 r. przesyłając je zamawiającemu 

w  wyznaczonym  terminie. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  przedmiar  został  stworzony  z 

wykorzystaniem  programu  komputerowego  NORMA  PRO,  a 

odwołujący  wykorzystał  do 

tworzenia  kosztorysu  program  FORTE

,  co  prowadzi  do  drobnych  różnic  w  sposobie 

przedstawiania tych samych danych. 

Odwołujący wyjaśnił dalej, że w zakresie pkt 1-4 i 6 nie 

występuje  jakiekolwiek  dublowanie  się  pozycji  kosztorysu.  Odwołujący  podał,  że  w 

przedmiarze uwzględniono zagregowane po dwie pozycje pod jedną liczbą porządkową (np. 

KNR 2-31 0114-01 i KNR 2-31 0114-02), natomiast w kosztorysie ofertowym przedstawiono 

rozdzielone  pozycje,  które  przedstawiono  łącznie  w  przedmiarze.  Odwołujący  wyjaśnił,  że 

jest  to  jedynie  inny  sposób  przedstawienia  tych  samych  danych,  ponieważ  sumując  dwie 

rozdzielone 

w kosztorysie pozycje otrzymuje się sumę stanowiącą pozycję przedstawioną w 

przedmiarze. Nie mamy zatem do czynienia z jakąkolwiek różnicą jakościową, ilościową lub 

wartościową, a jedynie z odmienną prezentacją tych samych danych, co było dopuszczalne 

ze  w

zględu  na  brak  szczegółowych  wymogów  w  SIWZ  w  zakresie  treści  kosztorysu  i 

sposobu prezentacji danych. 

Odwołujący podał, że przedmiotowe wyjaśnienia są adekwatne 

również w odniesieniu do pkt 2-4 i 6 pisma zamawiającego z 4.06.2020 r. 


3.  Biorąc  pod  uwagę  stanowisko  zamawiającego  odwołujący  podał,  że  –  jeżeli 

zamawiający  uznaje  przedmiotową  kwestię  za  omyłkę  –  to  jest  możliwe  jej  proste 

poprawienie przez zsumowanie wskazanych pozycji, co pozwala na otrzymanie wartości dla 

jednej  zagregowanej  pozycji  określonej  w  przedmiarze.  Dla  zobrazowania  możliwości 

poprawienia  tej  (wedle  oceny 

zamawiającego)  omyłki  odwołujący  załączył  do  wyjaśnień 

tabele  uwzględniające  połączenie  pozycji  (załącznik  o  nazwie  „egz.  1”)  bez  dokonywania 

jakichkolwiek zmian ilościowych, jakościowych wartościowych, 

4. W zakresie poprawienia omyłki rachunkowej wskazanej w pkt 5 pisma zamawiającego 

z  4.06.2020  r. 

odwołujący  wyraził  zgodę  na  poprawienie  omyłki.  Jednocześnie  odwołujący, 

na  prośbę  zamawiającego,  potwierdził,  że  analogiczna  omyłka  rachunkowa  występuje 

również  w  zakresie  pkt  7  pisma  zamawiającego.  Omyłka  polega  na  pomnożeniu  ceny 

jednostkowej  przez  błędną  liczbę  jednostek.  Poprawienie  tej  omyłki,  podobnie  jak  w  pkt  5, 

jest  możliwe  przez  pomnożenie  prawidłowej  liczby  jednostek  (35)  przez  cenę jednostkową, 

która  nie  ulega  zmianie,  co  pozwala  na  uzyskanie  prawidłowej  wartości  dla  pozycji  nr  378 

przedmiaru i kosztorysu. 

5.  Dla  zobrazowania  braku  istotnego  wpływu  tych  omyłek  rachunkowych  na  cały 

kosztorys,  w  załączeniu  do  pisma  z  8.06.2020  r.  odwołujący  załączył  tabele  (załącznik  o 

nazwie  „egz.  2”)  przedstawiające  możliwość  poprawienia  omyłek  i  stanowiące  dowód  na 

niewielki wpływ tej poprawki na łączną wartość kosztorysu.  

6.  W  zakresie  pozostałych  punktów  pisma  zamawiającego  z  4.06.2020  r.,  tj.  pkt  8-45, 

odwołujący potwierdził, że występują omyłki polegające na niepełnym opisie danej pozycji w 

porównaniu  do  przedmiaru  (przy  tej  samej  liczbie  porządkowej  i  tym  samym  nr  KNR),  co 

również  wynika  z  zastosowania  różnych  programów  do  kosztorysowania,  oraz  błędnym 

określeniu  nazwy  poszczególnych  jednostek  (np.  kpl.  zamiast  m2),  Dla  zobrazowania 

możliwości  łatwego  poprawienia  tych  omyłek  odwołujący  przedstawił  możliwe  poprawki  w 

załączonych tabelach.  

7.  Podsumowując  powyższe,  odwołujący  w  swoim  piśmie  z  8.06.2020  r.  i  załączonych 

tabelach  wyraził  zgodę  na  poprawienie  wszystkich  stwierdzonych  przez  zamawiającego 

nieistotnych  omyłek,  a  dodatkowo  –  dla  ułatwienia  pracy  zamawiającemu  –  przedstawił 

tabele obrazujące możliwy sposób prostego poprawienia wszystkich omyłek. 

Dowody:  Pismo 

odwołującego z 4.06.2020 r. (w aktach postępowania) 

8.  Pismem  z  18.06.2020  r. 

zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

odwołującego. Przedstawione uzasadnienie tej decyzji pełne jest wzajemnych sprzeczności 

do  tego  stopnia,  że  w  zasadzie  nie  sposób  stwierdzić  z  jakiego  powodu  tak  naprawdę 

zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego,  co  już  samo  w  sobie  prowadzi  do  wadliwości 

dokonanej czynności. 

Dowody:  Pismo 

zamawiającego z 18.06.2020 r. (w aktach postępowania) 


9.  W  piśmie  z  18.06.2020  r.  w  pierwszej  kolejności  zamawiający  podaje,  że  rzekomo 

odwołujący  dokonał  niedozwolonej  zmiany  oferty.  Ustosunkowując  się  do  tego 

bezpodstawnego  twierdzenia 

odwołujący  podnosi  przede  wszystkim,  że  wykonawca  w 

postępowaniu nie dysponuje kompetencją do skutecznego dokonania zmian złożonej oferty, 

ponieważ  zasadą  jest  złożenie  jednej  oferty  (vide  art.  81  Pzp).  Wszelkie  ewentualne 

oświadczenia  wykonawców  po  dniu  składania  ofert  są  bezskuteczne,  tj.  nie  wywołują 

jakichkolwiek skutków prawnych, a wykonawca jest związany ofertą złożoną przed upływem 

terminu składania ofert. „Wyjaśnienia udzielone w trybie art. 87 ust. 1 Pzp mogą co najwyżej 

potwierdzać  ewentualną  sprzeczność  oferty  z  SIWZ,  samodzielnie  zaś  nie  mogą  być 

podstawą  do  odrzucenia  oferty  (wyrok  KIO  z  22  lipca  2009  r.;  sygn.  akt  KIO/UZP  860/09, 

KIO/UZP  925/09)

,  „Art.  87  ust.  1  zdanie  drugie  Pzp  należy  interpretować  tak,  że  dopiero 

ewentualne  próby  zmiany  treści  oferty  (ceny,  przedmiotu,  warunków  realizacji  itp.)  w 

udzielonych  wyjaśnieniach należy  uznać  za bezskuteczne  lub  nieważne”  (por.  wyrok KIO  z 

13 sierpnia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 992/09). 

10. Powyższe sprawia, że nie jest nawet teoretycznie możliwe naruszenie art. 89 ust. 1 

pkt  2  Pzp 

przez  oświadczenie  o  zmianie  oferty,  ponieważ  takie  oświadczenie  byłoby 

nieskuteczne  prawnie  i  w  konsekwencji  nie  mogłoby  doprowadzić  do  skutecznej  zmiany 

oferty.  

11.  Niezależnie  od  powyższego  –  odwołujący  nie  dokonał  jakiejkolwiek  zmiany  oferty. 

Formułowanie tego rodzaju twierdzeń przez zamawiającego świadczy o niezapoznaniu się z 

treścią  pisma  odwołującego  z  8.06.2020  r.  lub  nieznajomości  podstawowych  zasad  i 

instytucji Prawa zamówień publicznych.  

12.  W  przypadku  omyłek  określonych  w  art.  87  ust.  2  Pzp,  na  które  powołał  się 

zamawiający w swoim piśmie z 4.06.2020 r., Wykonawca nie dokonuje samodzielnie zmian 

w ofercie, ale 

zamawiający. Wykonawca może jedynie wyrazić zgodę na poprawienie omyłek 

i  ewentualnie  przedstawić  wyjaśnienia  ułatwiające  zamawiającemu  dokonanie  tych 

czynności. Tak  też  zrobił  odwołujący  w  piśmie z  8.06.2020  r. Odwołujący  wyraził  zgodę na 

poprawienie  owych  nieistotnych  omyłek  i  dodatkowo  przedstawił  w  załączeniu  tabele 

obrazujące  możliwy  sposób  poprawienia  omyłek.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  odwołujący 

dokonał  zmiany  oferty.  Z  całą  pewnością  takowej  zmiany  nie  stanowi  podanie 

zamawiającemu  możliwego  sposobu  dokonania  poprawy  omyłek,  ponieważ  ostateczna 

decyzja  w  tym  zakresie  należy  do  zamawiającego,  a  zamawiający  wcale  nie  musi 

wykorzystać  przedstawionych  przez  odwołującego  –  jedynie  w  celach  poglądowych  – 

materiałów, ponieważ poprawienie oferty odwołującego jest możliwe wyłącznie na podstawie 

samej oferty i SIWZ 

wraz z załącznikami. 

13.  Uzasadniając  odrzucenie  oferty  odwołującego  zamawiający  rozwodzi  się  nad 

rzekomą  rażąco  niską  ceną  dwóch  pozycji  kosztorysu,  a  jako  podstawę  prawną  swojej 


decyzji  podaje  art.  90  ust.  3  Pzp

.  Przedmiotowe  wywody  są  bezprzedmiotowe  dla  sprawy, 

ponieważ  zamawiający  nigdy  nie  wzywał  odwołującego  do  wyjaśnień  w  sprawie  rażąco 

niskiej  ceny,  co  jest  bezwzględnym  warunkiem  podejmowania  jakichkolwiek  negatywnych 

decyzji dla 

zamawiającego na kanwie rażąco niskiej ceny. 

14.  Równie  bezprzedmiotowe  są  wywody  zamawiającego  dotyczące  „wątpliwości  do 

jakości wykonania robót i zgodności tych robót z przedstawioną w przetargu nieograniczoną 

nr  MT.481.11.2020  dokumentacją”,  ponieważ  zamawiający  nie  sprecyzował  wątpliwości. 

Podejmując  jakiekolwiek  decyzje  w  postępowaniu  zamawiający  zobowiązany  jest  do 

opierania  się  na  konkretnych  faktach  i  przepisach  prawa,  a  nie  na  ogólnikowych 

„wątpliwościach”,  cokolwiek  zamawiający  ma  na  myśli.  Wyciągnięta  na  podstawie  błędnej 

argumentacji 

zamawiającego konkluzja, że odwołujący nie jest podmiotem, który gwarantuje 

odpowiednią  jakość  wykonanych  robót  w  razie  rozstrzygnięcia  przetargu  na  jego  korzyść, 

j

est daleko idącą nadinterpretacją, bez wskazania faktycznych podstaw. Odwołujący posiada 

bogate  doświadczenie  w  prowadzeniu  prac  budowlanych  jako  generalny  wykonawca  i 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  a  zawarcie  w  kosztorysie  oferty  przetargowej 

omy

łek,  wynikających  głównie  z  używania  różnych  programów  komputerowych,  nie  jest 

wystarczającym uzasadnieniem do wyciągania tego typu wniosków. 

Zamawiający podaje wreszcie, że oferta odwołującego nie odpowiada treści SIWZ, a 

dokonanie  poprawek  stwierdzonych  przez 

zamawiającego  omyłek  prowadziłoby  do  istotnej 

zmiany oferty. Z tego rodzaju tezą nie sposób się zgodzić. Przede wszystkim,  zamawiający 

przeczy sam sobie, ponieważ w piśmie z 4.06.2020 r. zakwalifikował wszystkie stwierdzone 

omyłki  jako  omyłki  rachunkowe  i  omyłki  nieistotne  niepowodujące  zmian  w  ofercie  (art.  87 

ust. 2 pkt 2 i 3 Pzp). 

Obecnie 

zamawiający próbuje twierdzić coś zgoła innego, nie precyzuje jednak na czym 

miałaby polegać istotność owych omyłek. 

16.  Jak już  wykazano wyżej,  wszystkie stwierdzone  przez  zamawiającego  omyłki  mają 

charakter  nieistotny  i  poprawialny  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  Pzp

.  Wbrew  gołosłownym 

twierdzeniom 

zamawiającego,  poprawienie  tych  omyłek  nie  prowadzi  do  istotnych  zmian 

oferty, co jednoznacznie wykazał odwołujący w piśmie z 8.06.2020 r. wraz z załącznikami. 

Dowody:  Pismo 

odwołującego z 4.06.2020 r. (w aktach postępowania) 

17. Zidentyfikowane przez 

zamawiającego omyłki można podzielić na trzy kategorie: 

17.1. Dublowanie si

ę pozycji – pkt 1-4 i 6 pisma zamawiającego z 4.06.2020 r. 

Omyłki w tym zakresie w ogóle nie występują, ponieważ mamy do czynienia wyłącznie z 

innym  sposobem  przedstawienia  tych  samych  danych  merytorycznych.  Nawet  jeżeli 

zakwalifikować  tą  różnicę  w  prezentacji  danych  jako  omyłkę,  to  z  całą  pewnością  jest  to 

omyłka  nieistotna,  ponieważ  jej  poprawienie  nie  prowadzi  do  jakiejkolwiek  zmiany  w 

aspekcie ilości, jakości i wartości świadczenia. Omyłka ta może zostać poprawiona w prosty 


sposób, na podstawie danych zawartych w samej ofercie, przez zsumowanie dwóch pozycji 

znajdujących się pod jedną liczbą porządkową, przez co otrzymujemy zagregowaną pozycję 

wymienioną w przedmiarze robót. Odwołujący wyraził zgodę na dokonanie takiej operacji. 

17.2. Oczywiste omyłki rachunkowe – pkt 5 i 7 pisma zamawiającego z 4.06.2020 r. 

Omyłki polegają na pomnożeniu prawidłowej ceny jednostkowej przez błędnie wskazaną 

liczbę jednostek. W związku z tym omyłki mają charakter oczywistych omyłek rachunkowych, 

co  przyznał  sam  zamawiający  w  piśmie  z  4.06.2020  r.  Nawet  gdyby  teoretycznie 

kwalifikować  te  omyłki  nie  jako  omyłki  rachunkowe,  ale  inne  omyłki,  to  z  całą  pewnością 

mamy do czynienia z pomyłkami nieistotnymi, które nie prowadzą do istotnej zmiany oferty. 

Należy  bowiem  zauważyć,  że  przez  poprawienie  tych  dwóch  omyłek  rachunkowych  łączna 

wartość netto kosztorysu ulega zmianie o 8.773,97 zł netto, tj. 10.791,98 zł brutto, co stanowi 

ceny  ofertowej.  Podkreślenia  wymaga  również,  że  do  poprawienia  tych 

omyłek zamawiający nie potrzebuje żadnych dodatkowych danych, poza samą ofertą i SIWZ, 

ponieważ  cena  jednostkowa  wskazanych  pozycji  nie  ulega  zmianie,  a  prawidłowa  liczba 

jednostek,  przez  którą  należy  pomnożyć  cenę  jednostkową,  znajduje  się  w  załączniku  do 

SIWZ. Zastosowana przez 

Wykonawcę stawka VAT również wynika z oferty (vide pierwsza 

strona kosztorysu załączonego do oferty). Zamawiający dysponuje zatem kompletem danych 

umożliwiających poprawienie przedmiotowych omyłek. 

Odwołujący  podnosi,  że  możliwość  poprawienia  tego  rodzaju  omyłek  została 

potwierdzona  w  orzecznictwie 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  („KIO”).  KIO  uznała  za 

dopuszczalne  poprawienie  nieznacznej  ilości  pozycji  przedmiarowych  (odpowiednio  jednej 

spośród stu trzydziestu kilku i trzech spośród około trzystu pięćdziesięciu). „KIO stwierdziła, 

że  po  pierwsze  różnica  w  cenie  ofert  wykonawców  po  poprawieniu  omyłki  w  stosunku  do 

ceny oferty sprzed dokonania tej czynności kształtować się będzie na poziomie jedynie ok, tj. 

1,79% ceny ofertowej brutto (w przypadku odwołującego X) i ok. 0,12% ceny ofertowej brutto 

(w  przypad

ku  odwołującego  Y).  Po  drugie,  poprawienie  omyłek  nie  będzie  wymagać 

uzyskania jakiekolwiek wyjaśnień ze strony odwołujących. Możliwie będzie w oparciu o treść 

samych  ofert  złożonych  przez  obu  wykonawców,  gdyż  stanowi  wynik  przemnożenia 

podanych  przez  wyko

nawców  cen  jednostkowych  w  kwestionowanych  pozycjach  przez 

prawidłowe  ilości  przedmiarowe  (Wyrok  KIO  z  18  marca  2013  r.,  sygn.  akt  476/13,  KIO 

495/13). W tym samym wyroku KIO wyraziła następującą tezę: „Z przepisu art. 87 ust. 2 pkt 

3  Pzp  wynika  zamiar  ust

awodawcy  dopuszczenia  do  oceny  w  postępowaniu  wszystkich 

ofert,  nawet  tych,  które  zawierają  różnego  rodzaju  błędy,  niedoskonałości,  byleby  tytko  nie 

prowadziło to do zniekształcenia woli wykonawcy w zakresie istotnej części jego oferty. Tak 

ogólnie  sformułowana  przesłanka  wskazuje  na  pewną  dozę  elastyczności  i  uznaniowości 

pozwalającą odnieść ją do okoliczności konkretnego stanu faktycznego”.  

17.3. Błędne opisy i nazwy jednostek  


Omyłki  wymienione  w  pkt  8-45  pisma  zamawiającego  z  4.06.2020  r.  polegają  na 

n

iepełnym opisie słownym poszczególnych pozycji w porównaniu do przedmiaru oraz błędnej 

nazwie  poszczególnych  jednostek  poszczególnych  jednostek.  Należy  podkreślić,  że  w 

kosztorysie  podano  liczby  porządkowe  oraz  nry  KNR  zbieżne  z  przedmiarem.  Na  tej 

podstaw

ie  w  sposób  łatwy  zamawiający  jest  w  stanie  ustalić,  że  poszczególne  pozycje 

odpowiadają  pozycjom  w  przedmiarze.  Abstrahując  od  faktu,  że  wykonawcy  nie  mieli 

obowiązku powielania dokładnych opisów z przedmiaru, zamawiający jest w stanie uzupełnić 

opis  prze

pisując  treść  z  przedmiaru.  Prawidłowe  nazwy  jednostek  również  są  podane  w 

przedmiarze  załączonym  do  SIWZ.  Zamawiający  dysponuje  zatem  kompletem  danych 

umożliwiających  poprawienie  przedmiotowych  omyłek,  a  dokonanie  w  ten  sposób  poprawy 

omyłek  nie  wpływa  na  wartość  poszczególnych  pozycji.  W  załącznikach  do  pisma  z 

8.06.2020  r. 

Odwołujący  zobrazował  zamawiającemu,  że  dokonanie  poprawy  omyłek  jest 

możliwe i nie wymaga znacznego nakładu pracy. Należy również zwrócić uwagę na treść pkt 

5  pkt  1  SIWZ,  zgodnie  z  kt

órym  „Z  samego  faktu  uczestnictwa  w  przetargu  wynika,  że 

Wykonawca zobowiązuje się do  zrealizowania,  zgodnie z  zasadami  dobrego wykonawstwa 

oraz dokumentacją pełnego zakresu robót”.  

18.  Z  analizy  orzecznictwa  KIO  wynika,  że  poprawienie  tego  rodzaju  omyłek  jest  jak 

najbardziej  dopuszczalne.  Poprawieniu  mogą  podlegać  wadliwie  podane  elementy 

kalkulacyjne,  w  tym  ilości  lub  wymiary  dla  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  – 

zarówno nie mające wpływu, jak również mające wpływ na cenę całkowitą oferty, czy cenę 

jednostkową,  nie  powodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  z  ewentualnym 

uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek.  

19.  W  wyroku  z  5  maja  2011  r.  KIO  za  uzasadnione  uznała  poprawienie  omyłki  w 

oznaczeniu  jednostki  miary  w  jednej  pozycji  kosztorysu  ofertowego  (metr  kwadratowy 

zamiast metr sześcienny) nie wpływające ani na cenę jednostkową ani na wartość elementu 

robót.  Izba  uwzględniła  fakt,  że  numer  KNNR-u  1  0313-01  jaki  podany  był  w  kosztorysie 

ofertowym jednoznacznie wskazywał, że właściwą jednostką dla tej pozycji był m2. W ocenie 

KIO, uzasadnione było również dokonanie w oparciu o powołany wyżej przepis poprawienia 

omyłki  polegającej  na  nieuwzględnieniu  przez  wykonawcę,  przy  obliczeniu  wartości  pozycji 

wskazanej w przedmiarze, krot

ności „2” (zamawiający poprawił obmiar z 300 m na 600 m). 

Konsekwencją powyższego była zmiana wartości tej pozycji z kwoty 3 456 zł na kwotę 6 912 

zł. W tym miejscu KIO zaznaczyła, że stanowisko odwołującego, że poprawienie omyłek na 

podstawie art. 87 ust. 

2 pkt 3 Pzp nie może prowadzić do zmiany ceny, gdyż zmiany takie są 

dopuszczalne jedynie w razie poprawiania omyłek rachunkowych na podstawie art. 87 ust. 2 

pkt  2  Pzp,  nie  jest  uzasadnione.  Przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  nie  zawiera  takiego 

ograniczenia

,  gdyż  jedynym  ograniczeniem  zakresu  poprawiania  omyłek  jest  skutek  w 

postaci  zmiany  treści  oferty,  która  nie  jest  zmianą  istotną.  W  konsekwencji  KIO  wskazała: 


„Przyjęcie  w  postępowaniu kosztorysowej  formy  wynagrodzenia  nie  stanowi  przeszkody  do 

zastosowan

ia procedur poprawienia omyłek  oferty  na  podstawie  art.  87 ust.  2  Pzp”,  (Sygn. 

akt KIO 822/11).  

20.  Podobnie  Sąd  Okręgowy  w  Gliwicach  przyjął,  że  odstępstwo  w  zakresie  żądanych 

przedmiarem  ilości  stanowiące  różnicę  wynoszącą  5  m3  ziemi,  co  w  efekcie  wpłynęło  na 

podwyższenie  ceny  oferty  wykonawcy  o  kwotę  399,56  zł,  przy  oferowanej  cenie 

462,42  zł,  nie  przesądza  to,  że  wskazana  rozbieżność  powodowała  nieporówny-

walność ofert. Sąd stwierdził, że niewielka rozbieżność w sposób oczywisty nie wpływała na 

m

ożliwość  porównania  ofert.  (Wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Gliwicach  z  23  lutego  2007  r., 

sygn. akt X Ga 23/07). 

21.  Również  brak  przeredagowania  standardowego  opisu  pozycji  KNR  5  0303-02  na 

występujący  w  poz.  24 przedmiarów  robót  elektrycznych załączonych do  SIWZ  KIO  uznała 

za  omyłkę,  która  może  być  poprawiona  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  KIO  wzięła  pod 

uwagę,  że  do  stwierdzenia  tej  omyłki  w  kosztorysie  ofertowym  odwołującego,  nie  były 

konieczne żadne wyjaśnienia z jego strony, lecz wystarczyło porównanie tego kosztorysu z 

przedmiarem, co de facto przeprowadził zamawiający, bezbłędnie identyfikując rozbieżność 

opisu  w  poz.  24  robót  elektrycznych.  W  ocenie  KIO  brakowi  cechy  istotności  dokonanej 

zmiany  nie stoi również  na  przeszkodzie przyjęta dla rozliczenia  wykonanych robót  zasada 

wynagrodzenia  kosztorysowego.  „Nie  można  stwierdzić,  że  co  do  zasady  wynagrodzenie 

kosztorysowe wyłącza możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp do omyłek 

popełnionych w kosztorysach ofertowych stanowiących treść ofert” (wyrok z 24 marca 2011 

r., sygn. akt KIO 554/11). 

22.  Zgodnie  z  wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  10  marca  2020  r.  KIO  378/20 

„Odrzuceniu  podlega  zatem  wyłącznie  oferta,  której  treść  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  w 

sposób  zasadniczy  i  nieusuwalny,  gdyż  obowiązkiem  zamawiającego  jest  poprawienie  w 

złożonej ofercie niezgodności z SIWZ niemających istotnego charakteru.  

23. W informacji o odrzuceniu oferty 

odwołującego z 18.06.2020 r. brak jest wskazania 

jakiejkolwiek  uzasadnienia przemawiającego za tym,  że stwierdzone omyłki  mają charakter 

istotny  i  nieusuwalny.  Większość  z  przytoczonych  przez  zamawiającego  orzeczeń  KIO 

odnosi  się  do  samej  możności  podjęcia  czynności  odrzucenia  oferty  przez  zamawiającego 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  jednak  nie

mal  brak  podania  argumentów 

uzasadniających  wystąpienie  przesłanek,  które  muszą  zaistnieć,  aby  taką  decyzję  można 

było uznać za zgodną z prawem. 

24.  Wszystkie  stwierdzone  przez 

zamawiającego  omyłki  mieszczą  się  w  zakresie 

przedmiotowym  art.  87  ust.  2  Pzp,  co  obliguje 

zamawiającego  do  ich  poprawienia.  Jedyną 

konsekwencją  rachunkową  omyłek  jest  zmniejszenie  ceny  ofertowej  o  kwotę  8.773,97  zł 

netto,  tj.  10.791,98  zł  brutto,  tj.  z  kwoty  8.980.000,00  zł  brutto  do  kwoty  8,969.208,02  zł 


brutto.  Mamy  zatem  do  czyni

enia  ze  zmianą  nawet  nie  o  jeden  procent  ceny,  ale  ułamek 

procenta  (0,12% 

–  dwanaście  setnych  procenta).  Jakiekolwiek  inne  elementy  oferty  nie 

ulegają  zmianie.  Co  więcej,  przedmiotowa  zmiana  nie  prowadzi  do  żadnej  zmiany  w 

punktacji ofert, ponieważ oferta odwołującego jest na pierwszym miejscu. Różnica pomiędzy 

ceną odwołującego a kolejną ofertą wynosi ponad 300 tys. zł. 

25.  Poprawienie  omyłek  wraz  z  następstwami  rachunkowymi  jest  możliwe  bez 

uzyskiwania  jakichkolwiek  danych  od 

odwołującego.  W  piśmie  z  8.06.2020  r.  odwołujący 

starał  się  wyłącznie  ułatwić  zamawiającemu  pracę  obrazując  w  załącznikach  możliwość 

łatwego poprawienia omyłek, jednak zamawiający wcale nie musi z tej pomocy skorzystać. 

26.  Wobec  powyższego  oferta  odwołującego  nie  powinna  zostać  odrzucona  przez 

zamawiającego,  a  odwołujący  powinien  mieć  prawo  do  dalszego  brania  udziału  w 

postępowaniu wraz ze swoją ofertą. 

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 23.06.2020 r. (art. 180 

ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).  

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 24.06.2020 

r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp). 

26.06.2020 r. wykonawca  C 

złożył Prezesowi KIO pismo o zgłoszeniu przystąpienia do 

postępowania  toczącego  się  w  wyniku  wniesienia  odwołania  po  stronie  zamawiającego 

odwołującego. Przystępujący przekazał kopie przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu 

(art. 185 ust. 2 Pzp).  

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 7.09.2020 

r. (art. 186 ust. 1 Pzp).  

Argumentacja zamawi

ającego – zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.  

Sygn. akt 2020/20  

Zamawiający  Gmina  Oleśnica,  Zakład  Budynków  Komunalnych w  Oleśnicy,  ul. Wojska 

Polskiego  13,  56-

400  Oleśnica  wszczął  postępowanie  na  roboty  budowlane  w  trybie 

przetargu  nieograniczone

go  pod  nazwą  »Budowa  hali  sportowej  wraz  z  łącznikiem  do 

istniejącego  budynku  Szkoły  Podstawowej  nr  4  przy  ul.  Ignacego  Paderewskiego  2  w 

Oleśnicy oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą«.  


24.04.2020  r.  zostało  zamieszczone  ogłoszenie  o  zamówieniu  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych pod nrem 534429-N-2020 r. .  

Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami Pzp z 29 stycznia 2004 r. – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) zwanej dalej w skrócie Pzp lub ustawą 

bez bliższego określenia.  

14.08 .2020 r. zamawiający poinformował o:  

wyborze  najkorzystniejszej  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenia  zamówienia  [1]  Przedsiębiorstwo  Budowlane  Częstobud  D.  Ś.,  Al. 

Bohaterów  Monte  Cassino  40,  42-200  Częstochowa  [pelnomocnik]  i  [2] 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  BUDPOL  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Jaskrowie, ul. Starowiejska 5, 42-244 Jaskrów;  

2)  odrzuceniu  oferty  GRAND  A.  G.,  33-

322  Korzenna  91,  gdyż  treść  oferty  nie 

odpowiada treści specyfikacji – art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

19.08.2020  r.  wykonawca  GRAND  A.  G.,  33-322  Korzenna  91  (dalej 

odwołujący), 

zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp, wniósł do Prezesa KIO odwołanie.  

Odwołujący sformułował zarzut naruszenia przez zamawiającego:  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 91 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 w 

związku z art. 87 ust. 2 pkt 1-3 oraz art. 90 ust. 3 Pzp przez wybór oferty najkorzystniejszej 

innego  wykonawcy 

–  wykonawcy  C  –  na  skutek  bezzasadnego  odrzucenia  oferty 

odwołującego,  podczas  gdy  wszelkie  omyłki  w  ofercie  odwołującego  powinny  były  zostać 

poprawione  przez  zamawiającego  w  trybie  art.  87  ust.  2  Pzp,  a  oferta  odwołującego  nie 

zawiera  niezgodności  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  innych 

niż  określone  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp,  co  sprawia,  że  brak  było  podstaw  do  odrzucenia 

oferty odwołującego i to oferta odwołującego powinna być uznana za najkorzystniejszą.  

Odwołujący wniósł o:  

uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  odrzucenia  oferty 

odwołującego  i  w 

konsekwencji  dokonania  ponownej  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty 

odwołującego;  

przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania na okoliczności 

tam powołane;  

obciążenie zamawiającego kosztami postępowania według norm przepisanych. 


Argumentacja 

odwołującego. Uzasadnienie zarzutów odwołania 

1.  Odwołujący  złożył  ofertę  zgodnie  z  wymaganiami  przedstawionymi  przez 

zamawiającego.  Pismem  z  4.06.2020  r.,  doręczonym  odwołującemu  6.06.2020  r., 

zamawiający,  działając  na  podstawie  art.  87  ust.  2  Pzp,  poinformował  o  zidentyfikowaniu 

omyłek  rachunkowych  oraz  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  z  SIWZ, 

niepowodujących  istotnych  zmian  ofert.  W  zakresie  omyłek  wymienionych  w  pkt  1-4  i  6-8 

zamawiający  poprosił  o  wyjaśnienie,  czy  omyłka  rzeczywiście  istnieje.  W  zakresie  pkt  5 

zamawiający  poinformował,  że  dokonał  poprawienia  omyłki  rachunkowej,  a  w  pozostałym 

zakresie,  tj.  w  zakresie  pkt  9-45 

zamawiający  podał  na  czym  owe  omyłki  polegają.  Dla 

sprawy istotne jest, że w przedmiotowym piśmie zamawiający jednoznacznie zakwalifikował 

wszystkie  stwierdzone  omyłki  jako  nieistotne  i  poprawialne  powołując  się  na  art.  87  ust.  2 

Pzp. 

Dowody:  Pismo zamaw

iającego z 4.06.2020 r. (w aktach postępowania) 

2. Odwołujący udzielił odpowiedzi w piśmie z 8.06.2020 r. przesyłając je zamawiającemu 

w  wyznaczonym  terminie. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  przedmiar  został  stworzony  z 

wykorzystaniem  programu  komputerowego  NORMA  PRO,  a 

odwołujący  wykorzystał  do 

tworzenia  kosztorysu  program  FORTE,  co  prowadzi  do  drobnych  różnic  w  sposobie 

przedstawiania tych samych danych. 

Odwołujący wyjaśnił dalej, że w zakresie pkt 1-4 i 6 nie 

występuje  jakiekolwiek  dublowanie  się  pozycji  kosztorysu.  Odwołujący  podał,  że  w 

przedmiarze uwzględniono zagregowane po dwie pozycje pod jedną liczbą porządkową (np. 

KNR 2-31 0114-01 i KNR 2-31 0114-02), natomiast w kosztorysie ofertowym przedstawiono 

rozdzielone  pozycje,  które  przedstawiono  łącznie  w  przedmiarze.  Odwołujący  wyjaśnił,  że 

jest  to  jedynie  inny  sposób  przedstawienia  tych  samych  danych,  ponieważ  sumując  dwie 

rozdzielone w kosztorysie pozycje otrzymuje się sumę stanowiącą pozycję przedstawioną w 

przedmiarze. 

Nie mamy zatem do czynienia z jakąkolwiek różnicą jakościową, ilościową lub 

wartościową, a jedynie z odmienną prezentacją tych samych danych, co było dopuszczalne 

ze  względu  na  brak  szczegółowych  wymogów  w  SIWZ  w  zakresie  treści  kosztorysu  i 

sposobu prezentacji danych. 

Odwołujący podał, że przedmiotowe wyjaśnienia są adekwatne 

również w odniesieniu do pkt 2-4 i 6 pisma zamawiającego z 4.06.2020 r. 

3.  Biorąc  pod  uwagę  stanowisko  zamawiającego  odwołujący  podał,  że  –  jeżeli 

zamawiający  uznaje  przedmiotową  kwestię  za  omyłkę  –  to  jest  możliwe  jej  proste 

poprawienie przez zsumowanie wskazanych pozycji, co pozwala na otrzymanie wartości dla 

jednej  zagregowanej  pozycji  określonej  w  przedmiarze.  Dla  zobrazowania  możliwości 

poprawienia  tej  (wedle  oceny 

zamawiającego)  omyłki  odwołujący  załączył  do  wyjaśnień 

tabele  uwzględniające  połączenie  pozycji  (załącznik  o  nazwie  „egz.  1”)  bez  dokonywania 

jakichkolwiek zmian ilościowych, jakościowych i wartościowych. 


W zakresie poprawienia omyłki rachunkowej wskazanej w pkt 5 pisma zamawiającego z 

4.06.2020 r. 

odwołujący wyraził zgodę na poprawienie omyłki. Jednocześnie odwołujący, na 

prośbę  zamawiającego,  potwierdził,  że  analogiczna  omyłka  rachunkowa występuje również 

w  zakresie  pkt  7  pisma 

zamawiającego.  Omyłka  polega na  pomnożeniu ceny  jednostkowej 

przez  błędną  liczbę  jednostek.  Poprawienie  tej  omyłki,  podobnie  jak  w  pkt  5,  jest  możliwe 

przez pomnożenie prawidłowej liczby jednostek (35) przez cenę jednostkową, która nie ulega 

zmianie,  co  pozwala  na  uzyskanie  prawidłowej  wartości  dla  pozycji  nr  378  przedmiaru  i 

kosztorysu. 

5.  Dla  zobrazowania  braku  istotnego  wpływu  tych  omyłek  rachunkowych  na  cały 

kosztorys,  w  załączeniu  do  pisma  z  8.06.2020  r.  odwołujący  załączył  tabele  (załącznik  o 

nazwie 

„egz.  2”)  przedstawiające  możliwość  poprawienia  omyłek  i  stanowiące  dowód  na 

nie

wielki wpływ tej poprawki na łączną wartość kosztorysu. 

6.  W  zakresie  pozostałych  punktów  pisma  zamawiającego  z  4.06.2020  r.,  tj.  pkt  8-45, 

odwołujący potwierdził, że występują omyłki polegające na niepełnym opisie danej pozycji w 

porównaniu do przedmiaru (przy tej samej liczbie porządkowej i tym samym  nrze KNR), co 

również  wynika  z  zastosowania  różnych  programów  do  kosztorysowania,  oraz  błędnym 

określeniu  nazwy  poszczególnych  jednostek  (np.  kpl.  zamiast  m2).  Dla  zobrazowania 

możliwości  łatwego  poprawienia  tych  omyłek  odwołujący  przedstawił  możliwe  poprawki  w 

załączonych tabelach.  

7.  Podsumowując  powyższe,  odwołujący  w  swoim  piśmie  z  8.06.2020  r.  i  załączonych 

tabelach  wyraził  zgodę  na  poprawienie  wszystkich  stwierdzonych  przez  zamawiającego 

nieistotnych  om

yłek,  a  dodatkowo  –  dla  ułatwienia  pracy  zamawiającemu  –  przedstawił 

tabele obrazujące możliwy sposób prostego poprawienia wszystkich omyłek.  

Dowody:  Pismo 

odwołującego z 4.06,2020 r. (w aktach postępowania) 

8.  Pismem  z  14.08.2020  r. 

zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

odwołującego. Przedstawione uzasadnienie tej decyzji pełne jest wzajemnych sprzeczności 

do  tego  stopnia,  że  w  zasadzie  nie  sposób  stwierdzić  z  jakiego  powodu  tak  naprawdę 

zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego,  co  już  samo  w  sobie  prowadzi  do  wadliwości 

dokonanej czynności. 

Dowody:  Pismo 

zamawiającego z 14,08.2020 r. (w aktach postępowania) 

9.  W  piśmie  z  14.08.2020  r.  w  pierwszej  kolejności  zamawiający  podaje,  że  rzekomo 

odwołujący  dokonał  niedozwolonej  zmiany  oferty.  Ustosunkowując  się  do  tego 

bezpodstawnego  twierdzenia 

odwołujący  podnosi  przede  wszystkim,  że  wykonawca  w 

postępowaniu nie dysponuje kompetencją do skutecznego dokonania zmian złożonej oferty, 

ponieważ  zasadą  jest  złożenie  jednej  oferty  (vide  art.  81  Pzp).  Wszelkie  ewentualne 


oświadczenia  wykonawców  po  dniu  składania  ofert  są  bezskuteczne,  tj.  nie  wywołują 

jakichkolwiek skutków prawnych, a wykonawca jest związany ofertą złożoną przed upływem 

terminu składania ofert, „Wyjaśnienia udzielone w trybie art. 87 ust. 1 Pzp mogą co najwyżej 

potwierdzać  ewentualną  sprzeczność  oferty  z  SIWZ,  samodzielnie  zaś  nie  mogą  być 

podstawą  do  odrzucenia  oferty”  (wyrok  KIO  z  22  lipca  2009  r.;  sygn.  akt  KIO/UZP  860/09; 

KIO/UZP  925/09

).  „Art  87  ust.  1  zdanie  drugie  Pzp  należy  interpretować  tak,  że  dopiero 

ewentualne  próby  zmiany  treści  oferty  (ceny,  przedmiotu,  warunków  realizacji  itp.)  w 

udzielonych wyjaśnieniach  należy  uznać  za bezskuteczne  lub  nieważne”  (por.  wyrok KIO  z 

13 sierpnia 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 992/09). 

10.  Sprawia  to,  że  nie  jest  nawet  teoretycznie  możliwe  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2 

Pzp 

przez oświadczenie o zmianie oferty, ponieważ takie oświadczenie byłoby nieskuteczne 

prawnie i w konsekwencji nie mogłoby doprowadzić do skutecznej zmiany oferty. 

11.  Niezależnie  od  powyższego  –  odwołujący  nie  dokonał  jakiejkolwiek  zmiany  oferty. 

Formułowanie tego rodzaju twierdzeń przez zamawiającego świadczy o niezapoznaniu się z 

treścią  pisma  odwołującego  z  8.06.2020  r.  lub  nieznajomości  podstawowych  zasad  i 

instytucji prawa zamówień publicznych.  

12.  W  przypadku  omyłek  określonych  w  art.  87  ust.  2  Pzp,  na  które  powołał  się 

zamawiający w swoim piśmie z 4.06,2020 r., Wykonawca nie dokonuje samodzielnie zmian 

w ofercie 

– czyni to zamawiający. Wykonawca może jedynie wyrazić zgodę na poprawienie 

omyłek  i  ewentualnie  przedstawić  wyjaśnienia  ułatwiające  zamawiającemu  dokonanie  tych 

czynności.  Tak  też  zrobił  odwołujący  w  piśmie  z  8.06.2020  r.  odwołujący  wyraził  zgodę  na 

poprawienie  owych  nieistotnych  omyłek  i  dodatkowo  przedstawił  w  załączeniu  tabele 

obrazujące  możliwy  sposób  poprawienia  omyłek.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  odwołujący 

dokonał zmiany oferty. Z całą pewnością takiej zmiany nie stanowi podanie zamawiającemu 

możliwego  sposobu  dokonania  poprawy  omyłek,  ponieważ  ostateczna  decyzja  w  tym 

z

akresie  należy  do  zamawiającego,  a  zamawiający  wcale  nie  musi  wykorzystać 

przedstawionych  przez 

odwołującego  –  jedynie  w  celach  poglądowych  –  materiałów, 

ponieważ  poprawienie  oferty  odwołującego  jest  możliwe  wyłącznie  na  podstawie  samej 

oferty i SIWZ wraz 

z załącznikami. 

13.  Uzasadniając  odrzucenie  oferty  odwołującego  zamawiający  rozwodzi  się  nad 

rzekomą  rażąco  niską  ceną  dwóch  pozycji  kosztorysu,  a  jako  podstawę  prawną  swojej 

decyzji  podaje  art.  90  ust.  3  Pzp

.  Przedmiotowe  wywody  są  bezprzedmiotowe  dla  sprawy, 

ponieważ  zamawiający  nigdy  nie  wzywał  odwołującego  do  wyjaśnień  w  sprawie  rażąco 

niskiej  ceny,  co  jest  bezwzględnym  warunkiem  podejmowania  jakichkolwiek  negatywnych 

decyzji dla 

zamawiającego na kanwie rażąco niskiej ceny. 

14.  Równie  bezprzedmiotowe  są  wywody  zamawiającego  dotyczące  „wątpliwości  do 

jakości  wykonania  robót  i  zgodności  tych  robót  z  przedstawioną  w  przetargu 


nieograniczonym  nr  MTA81.11.2020  r.  dokumentacją”,  ponieważ  zamawiający  nie 

sprecyzował owych wątpliwości. Odwołujący podkreślił, że podejmując jakiekolwiek decyzje 

w  postępowaniu  zamawiający  zobowiązany  jest  do  opierania  się  na  konkretnych  faktach  i 

przepisach  prawa,  a  nie  na  ogólnikowych  „wątpliwościach”,  cokolwiek  zamawiający  ma  na 

myśli.  Wyciągnięta  na  podstawie  błędnej  argumentacji  zamawiającego  konkluzja,  że 

odwołujący  nie  jest  podmiotem,  który  gwarantuje  odpowiednią  jakość  wykonanych  robót  w 

razie  rozstrzygnięcia  przetargu  na  jego  korzyść,  jest  daleko  idącą  nadinterpretacją,  bez 

wskazania faktycznych podstaw. 

Odwołujący posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu 

prac  budowlanych  jako  generalny  wykonawca  i  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  a 

zawarcie  w  kosztorysie  oferty  przetargowej  omyłek,  wynikających  głównie  z  używania 

różnych programów komputerowych, nie jest wystarczającym uzasadnieniem do wyciągania 

tego typu wniosków. 

15. Zamawiający podaje wreszcie, że oferta odwołującego nie odpowiada treści SIWZ, a 

dokonanie  poprawek  stwierdzonych  przez 

zamawiającego  omyłek  prowadziłoby  do  istotnej 

zmiany oferty. Z tego rodzaju tezą nie sposób się zgodzić. Przede wszystkim, zamawiający 

przeczy sam sobie, ponieważ w piśmie z 4.06.2020 r. zamawiający zakwalifikował wszystkie 

stwierdzone  omyłki  jako  omyłki  rachunkowe  i  omyłki  nieistotne  niepowodujące  zmian  w 

ofercie  (art.  87  ust.  2  pkt  2  i  3  Pzp).  Obecnie 

zamawiający  próbuje  twierdzić  coś  zgoła 

innego, nie precyzuje jednak na czym miałaby polegać istotność owych omyłek. 

16.  Jak już  wykazano wyżej,  wszystkie stwierdzone  przez  zamawiającego  omyłki  mają 

charakter  nieistotny  i  poprawialny  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  Pzp

.  Wbrew  gołosłownym 

twierdzeniom 

zamawiającego,  poprawienie  tych  omyłek  nie  prowadzi  do  istotnych  zmian 

oferty, co jednoznacznie wykazał odwołujący w piśmie z 8.06.2020 r. wraz z załącznikami. 

Dowody:  Pismo 

odwołującego z 4.06.2020 r. (w aktach postępowania) 

17. Zidentyfikowane przez 

zamawiającego omyłki można podzielić na trzy kategorie: 

17.1. Dublowanie się pozycji – pkt 1-4 i 6 pisma zamawiającego z 4.06,2020 r. 

Omyłki w tym zakresie w ogóle nie występują, ponieważ mamy do czynienia wyłącznie z 

innym  sposobem  przedstawienia  tych  samych  danych  merytorycznych.  Nawet  jeżeli 

zakwalifikować  tę  różnicę  w  prezentacji  danych  jako  omyłkę,  to  z  całą  pewnością  jest  to 

omyłka  nieistotna,  ponieważ  jej  poprawienie  nie  prowadzi  do  jakiejkolwiek  zmiany  w 

aspekcie ilości, jakości i wartości świadczenia. Omyłka ta może zostać poprawiona w prosty 

sposób, na podstawie danych zawartych w samej ofercie, przez zsumowanie dwóch pozycji 

znajdujących się pod jedną liczbą porządkową, przez co otrzymujemy zagregowaną pozycję 

wymienioną w przedmiarze robót. Odwołujący wyraził zgodę na dokonanie takiej operacji. 

17.2. Oczywiste omyłki rachunkowe – pkt 5 i 7 pisma zamawiającego z 4.06.2020 r. 


Omyłki polegają na pomnożeniu prawidłowej ceny jednostkowej przez błędnie wskazaną 

liczbę jednostek. W związku z tym omyłki mają charakter oczywistych omyłek rachunkowych, 

co  przyznał  sam  zamawiający  w  piśmie  z  4.06.2020  r.  Nawet  gdyby  teoretycznie 

kwalifikować  te  omyłki  nie  jako  omyłki  rachunkowe,  ale  inne  omyłki,  to  z  całą  pewnością 

mamy do czynienia z pomyłkami nieistotnymi, które nie prowadzą do istotnej zmiany oferty. 

Przez poprawienie tych dwóch omyłek rachunkowych łączna wartość netto kosztorysu ulega 

zmianie  o 

8.773,97  zł  netto,  tj.  10,791,98  zł  brutto,  co  stanowi  0,0012  (dwanaście  setnych 

procenta) 

ceny  ofertowej.  Podkreślenia  wymaga  również,  że  do  poprawienia  tych  omyłek 

zamawiający  nie  potrzebuje  żadnych  dodatkowych  danych,  poza  samą  ofertą  i  SIWZ, 

ponieważ  cena  jednostkowa  wskazanych  pozycji  nie  ulega  zmianie,  a  prawidłowa  liczba 

jednostek,  przez  którą  należy  pomnożyć  cenę  jednostkową,  znajduje  się  w  załączniku  do 

SIWZ. Zastosowana przez 

Wykonawcę stawka VAT również wynika z oferty (vide pierwsza 

strona kosztorysu załączonego do oferty). Zamawiający dysponuje zatem kompletem danych 

umożliwiających poprawienie przedmiotowych omyłek. 

Odwołujący  podniósł,  że  możliwość  poprawienia  tego  rodzaju  omyłek  została 

potwierdzona  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  („KIO”).  KIO  uznała  za 

dopuszczalne  poprawienie  nieznacznej  liczby  pozycji  przedmiarowych  (odpowiednio  jednej 

spośród  stu trzydziestu kilku i  trzech  spośród  około trzystu pięćdziesięciu).  KIO  stwierdziła, 

że  po  pierwsze  różnica  w  cenie  ofert  wykonawców  po  poprawieniu  omyłki  w  stosunku  do 

ceny oferty sprzed doko

nania tej czynności kształtować się będzie na poziomie jedynie ok. tj. 

ceny  ofertowej  brutto  (w  przypadku  odwołującego  X)  i  ok.  0,12  %  ceny  ofertowej 

brutto (w  przypadku odwołującego  Y).  Po drugie,  poprawienie omyłek  nie będzie  wymagać 

uzyskania jaki

ekolwiek wyjaśnień ze strony odwołujących. Możliwie będzie w oparciu o treść 

samych  ofert  złożonych  przez  obu  wykonawców,  gdyż  stanowi  wynik  przemnożenia 

podanych  przez  wykonawców  cen  jednostkowych  w  kwestionowanych  pozycjach  przez 

prawidłowe ilości przedmiarowe (Wyrok KIO z 18 marca 2013 r., sygn. akt KIO 476/13, KIO 

495/13). W tym samym wyroku KIO 

wyraziła następującą tezę: „Z przepisu art. 87 ust. 2 pkt 

3  Pzp  wynika  zamiar  ustawodawcy  dopuszczenia  do  oceny  w  postępowaniu  wszystkich 

ofert,  nawet  tych,  które  zawierają  różnego  rodzaju  błędy,  niedoskonałości,  byleby  tylko  nie 

prowadziło to do zniekształcenia woli wykonawcy w zakresie istotnej części jego oferty. Tak 

ogólnie  sformułowana  przesłanka  wskazuje  na  pewną  dozę  elastyczności  i  uznaniowości 

pozwalającą odnieść ją do okoliczności konkretnego stanu faktycznego”. 

17.3. Błędne opisy i nazwy jednostek 

Omyłki  wymienione  w  pkt  8-45  pisma  zamawiającego  z  4.06.2020  r.  polegają  na 

niepełnym opisie słownym poszczególnych pozycji w porównaniu do przedmiaru oraz błędnej 

nazwie  poszczególnych  jednostek  poszczególnych  jednostek.  Należy  podkreślić,  że  w 

kosztorysie  podano  liczby  porządkowe  oraz  nry  KNR  zbieżne  z  przedmiarem.  Na  tej 


podstawie  w  sposób  łatwy  zamawiający  jest  w  stanie  ustalić,  że  poszczególne  pozycje 

odpo

wiadają  pozycjom  w  przedmiarze.  Abstrahując  od  faktu,  że  wykonawcy  nie  mieli 

obowiązku powielania dokładnych opisów z przedmiaru, zamawiający jest w stanie uzupełnić 

opis  przepisując  treść  z  przedmiaru.  Prawidłowe  nazwy  jednostek  również  są  podane  w 

przedm

iarze  załączonym  do  SIWZ.  Zamawiający  dysponuje  zatem  kompletem  danych 

umożliwiających  poprawienie  przedmiotowych  omyłek,  a  dokonanie  w  ten  sposób  poprawy 

omyłek  nie  wpływa  na  wartość  poszczególnych  pozycji.  W  załącznikach  do  pisma  z 

8.06.2020  r. 

Odwołujący  zobrazował  zamawiającemu,  że  dokonanie  poprawy  omyłek  jest 

możliwe  i  nie  wymaga  znacznego  nakładu  pracy.  Należy  również  zwrócić  uwagę  na  treść 

ust.  5  pkt  1  SIWZ

, zgodnie z którym  „Z samego faktu uczestnictwa w przetargu wynika,  że 

Wykonawca 

zobowiązuje się do  zrealizowania, zgodnie  z  zasadami  dobrego wykonawstwa 

oraz dokumentacją pełnego zakresu robót”. 

18.  Z  analizy  orzecznictwa  KIO 

wynika,  że  poprawienie  tego  rodzaju  omyłek  jest  jak 

najbardziej  dopuszczalne.  Poprawieniu  mogą  podlegać  wadliwie  podane  elementy 

kalkulacyjne,  w  tym  ilości  lub  wymiary  dla  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  – 

zarówno nie mające wpływu, jak również mające wpływ na cenę całkowitą oferty, czy cenę 

jednostkową,  nie  powodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  z  ewentualnym 

uwzgl

ędnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek. 

19.  W  wyroku 

z  5  maja  2011  r.  KIO  za  uzasadnione  uznała  poprawienie  omyłki  w 

oznaczeniu  jednostki  miary  w  jednej  pozycji  kosztorysu  ofertowego  (metr  kwadratowy 

zamiast metr sześcienny) nie wpływające ani na cenę jednostkową ani na wartość elementu 

robót.  KIO  uwzględniła  fakt,  że  numer  KNNR-u  1  0313-01  jaki  podany  był  w  kosztorysie 

ofertowym jednoznacznie wskazywał, że właściwą jednostką dla tej pozycji był m2. W ocenie 

KIO

, uzasadnione było również dokonanie w oparciu o powołany wyżej przepis poprawienia 

omyłki  polegającej  na  nieuwzględnieniu  przez  wykonawcę,  przy  obliczeniu  wartości  pozycji 

wskazanej w przedmiarze, krotności „2” (zamawiający poprawił obmiar z 300 m na 600 m). 

Konsekwencją powyższego była zmiana wartości tej pozycji z kwoty 3 456 zł na kwotę 6 912 

zł. W tym miejscu KIO zaznaczyła, że stanowisko odwołującego, że poprawienie omyłek na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

nie może prowadzić do zmiany ceny, gdyż zmiany takie są 

dopuszczalne j

edynie w razie poprawiania omyłek rachunkowych na podstawie art. 87 ust. 2 

pkt  2  Pzp,  nie  jest  uzasadnione.  Przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  nie  zawiera  takiego 

ograniczenia,  gdyż  jedynym  ograniczeniem  zakresu  poprawiania  omyłek  jest  skutek  w 

postaci  zmian

y  treści  oferty,  która  nie  jest  zmianą  istotną.  W  konsekwencji  KIO  wskazała: 

„Przyjęcie  w  postępowaniu  kosztorysowej  formy  wynagrodzenia  nie  stanowi  przeszkody  do 

zastosowania  procedur  poprawienia  omyłek  oferty  na  podstawie  art.  87  ust.  2  Pzp”  (Sygn. 

akt KIO 822/11). 


20.  Podobnie  Sąd  Okręgowy  w  Gliwicach  przyjął,  że  odstępstwo  w  zakresie  żądanych 

przedmiarem  ilości  stanowiące  różnicę  wynoszącą  5  m3  ziemi,  co  w  efekcie  wpłynęło  na 

podwyższenie  ceny  oferty  wykonawcy  o  kwotę  399,56  zł,  przy  oferowanej  cenie  1  894 

462,42  zł,  nie  przesądza  to,  że  wskazana  rozbieżność  powodowała  nieporównywalność 

ofert.  Sąd  stwierdził,  że  niewielka  rozbieżność  w  sposób  oczywisty  nie  wpływała  na 

możliwość  porównania  ofert  (Wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Gliwicach  z  23  lutego  2007  r., 

sygn. akt X Ga 23/07). 

21.  Również  brak  przeredagowania  standardowego  opisu  pozycji  KNR  5  0303-02  na 

występujący  w  poz.  24 przedmiarów  robót  elektrycznych  załączonych do  SIWZ  KIO  uznała 

za  omyłkę,  która  może  być  poprawiona  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp.  KIO  wzięła  pod 

uwagę,  że  do  stwierdzenia  tej  omyłki  w  kosztorysie  ofertowym  odwołującego,  nie  były 

konieczne żadne wyjaśnienia z jego strony, lecz wystarczyło porównanie tego kosztorysu z 

przedmiarem, co de facto 

przeprowadził zamawiający, bezbłędnie identyfikując rozbieżność 

opisu  w 

poz.  24  robót  elektrycznych.  W  ocenie  KIO  brakowi  cechy  istotności  dokonanej 

zmiany  nie  stoi  również  na  przeszkodzie  przyjęta  dla  rozliczenia  wykonanych  robót  zasad 

wynagrodzenia  kosztorysowego. 

„Nie  można  stwierdzić,  że  co  do  zasady  wynagrodzenie 

kosztorysowe wyłącza możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp do omyłek 

popełnionych w kosztorysach ofertowych stanowiących treść oferty” (wyrok z 24 marca 2011 

r., sygn. akt KIO 554/11). 

22. Zgodnie z wyrokiem KIO z 10 marca 2020 r. KIO 378/20 

„Odrzuceniu podlega zatem 

wyłącznie  oferta,  której  treść  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  w  sposób  zasadniczy  i 

nieusuwalny,  gdyż  obowiązkiem  zamawiającego  jest  poprawienie  w  złożonej  ofercie 

niezgodności z SIWZ niemających istotnego charakteru”.  

23.  W  piśmie  zamawiającego  z  14.08.2020  r.  brak  jest  wskazania  jakiejkolwiek 

uzasadnienia  przemawiającego  za  tym,  że  stwierdzone  omyłki  mają  charakter  istotny  i 

nieusuwalny. Większość z przytoczonych przez zamawiającego orzeczeń KIO odnosi się do 

samej możności podjęcia czynności odrzucenia oferty przez zamawiającego na podst. art. 89 

ust.  1  pkt  2  Pzp

,  jednak  niemal  brak  podania  argumentów  uzasadniających  wystąpienie 

przesłanek, które muszą zaistnieć, aby taką decyzję można było uznać za zgodną z prawem. 

24. Jak wykazano wyżej, wszystkie stwierdzone przez zamawiającego omyłki mieszczą 

się  w  zakresie  przedmiotowym  art.  87  ust.  2  Pzp,  co  obliguje  zamawiającego  do  ich 

poprawienia.  Jedyną konsekwencją  rachunkową omyłek jest  zmniejszenie ceny  ofertowej  o 

kwotę 8.773,97 zł netto, tj., 10.791,98 zł brutto, tj., z kwoty 8.980.000,00 zł brutto do kwoty 

8.969.208,02 zł brutto. Mamy zatem do czynienia ze zmianą nawet nie o jeden procent ceny, 

ale  ułamek  procenta  (0,12%  –  dwanaście  setnych  procenta).  Jakiekolwiek  inne  elementy 

oferty nie ulegają zmianie. Co więcej, przedmiotowa zmiana nie prowadzi do żadnej zmiany 


w  punktacji  ofert,  ponieważ  oferta  odwołującego  jest  na  pierwszym  miejscu.  Różnica 

pomiędzy ceną odwołującego a kolejną ofertą wynosi ponad 300 tys. zł. 

25.  Poprawienie  omyłek  wraz  z  następstwami  rachunkowymi  jest  możliwe  bez 

uzyskiwania  jakichkolwiek  danych  od 

odwołującego.  W  piśmie  z  8.06.2020  r.  odwołujący 

starał  się  wyłącznie  ułatwić  zamawiającemu  pracę  obrazując  w  załącznikach  możliwość 

łatwego poprawienia omyłek, jednak zamawiający wcale nie musi z tej pomocy skorzystać. 

26.  Wobec  powyższego  oferta  odwołującego  nie  powinna  zostać  odrzucona  przez 

zamawiającego,  a  odwołujący  powinien  mieć  prawo  do  dalszego  brania  udziału  w 

postępowaniu wraz ze swoją ofertą.  

27.  Powyższe  prowadzi  również  do  wniosku,  że  –  skoro  oferta  odwołującego  została 

bezpodstawnie  odrzucona 

–  to  wybór  oferty  najkorzystniejszej  jest  wadliwy,  ponieważ 

zamawiający  nie  wziął  pod  uwagę  oferty  odwołującego,  która  –  jak  wynika  z  protokołu 

otwarcia  ofert 

–  uzyskałaby  najwyższą  liczbę  punktów  i  tym  samym  byłaby  ofertą 

najkorzystniejszą.  

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 19.08.2020 r. (art. 180 

ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).  

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 24.08.2020 

r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).  

25.08.2020 r. wykonawca  C 

złożył Prezesowi KIO pismo o zgłoszeniu przystąpienia do 

postępowania  toczącego  się  w  wyniku  wniesienia  odwołania  po  stronie  zamawiającego 

odwo

łującego. Przystępujący przekazał kopie przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu 

(art. 185 ust. 2 Pzp).  

Zamawiający  nie  zgłosił  opozycji  przeciw  przystąpieniu  innego  wykonawcy  C  (art.  185 

ust. 4 Pzp).  

Odwołujący nie zgłosił opozycji przeciw przystąpieniu innego wykonawcy C (art. 185 ust. 

4 Pzp).  

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 7.09.2020 

r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.  


Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  stron,  na  podstawie  dokumentacji 

postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy – 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:  

Sygn. akt KIO 1396/20 i KIO 2020/20 

Izba 

stwierdziła, że oba odwołania nie są zasadne.  

Izba  stwie

rdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  określone  w  art.  189  ust.  2  Pzp,  których 

zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem któregokolwiek z odwołań.  

W ocenie Izby 

odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to 

jest 

odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz 

odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego.  

Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

(postanowienia  specyfikacji  isto

tnych  warunków  zamówienia  oraz  informacje  zawarte  w 

ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.  

Izba  postanowiła  dopuścić,  jako  dowód,  dokumentację  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  przekazaną  przez  zamawiającego,  potwierdzoną  za  zgodność  z 

oryginałem.  

Izba  wzięła  pod  uwagę  dowód  poglądowy  złożony  przez  przystępującego  –  tabela 

dotycząca  błędów  w  ofercie  odwołującego  na  wykazanie  liczebności  i  charakteru  tych 

błędów.  

Izba 

–  rozpoznając  łącznie  oba  odwołania  odwołującego  –  stwierdziła,  że  odwołanie  z 

19.08.2020 r. (KIO 2020/20) jest rozszerzeniem odwołania 23.06.2020 r. (KIO 1396/20) o  – 

tylko 

–  zarzuty  dotyczące  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  C,  a  pozostałe 

okoliczności  przedstawione  przez  odwołującego  są  tożsame  w  obu  odwołaniach.  Dlatego 

Izba  jednolicie  rozpoznała  oba  odwołania  z  uwzględnieniem  rozszerzenia  odwołania  z 

19.08.2020 r. (KIO 2020/20).  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 91 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 w 

związku z art. 87 ust. 2 pkt 1-3 oraz art. 90 ust. 3 Pzp przez wybór oferty najkorzystniejszej 

innego  wykonawcy 

–  wykonawcy  C  –  na  skutek  bezzasadnego  odrzucenia  oferty 

odwołującego,  podczas  gdy  wszelkie  omyłki  w  ofercie  odwołującego  powinny  były  zostać 


poprawione  przez  zamawiającego  w  trybie  art.  87  ust.  2  Pzp,  a  oferta  odwołującego  nie 

zawiera  niezgodności  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ)  innych 

niż  określone  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp,  co  sprawia,  że  brak  było  podstaw  do  odrzucenia 

oferty odwołującego i to oferta odwołującego powinna być uznana za najkorzystniejszą. 

Izba 

stwierdziła,  że  po  wniesieniu  odwołania  na  odrzucenie  oferty  odwołującego 

zamawiający  mógł  dokonać  następną  czynność  –  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  bo  po 

wniesieniu odwołania zamawiający nie może tylko zawrzeć umowy, co wynika z art. 183 ust. 

1  Pzp

,  który  brzmi  »W  przypadku  wniesienia  odwołania  zamawiający  nie  może  zawrzeć 

umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie 

odwoławcze, zwanych dalej „orzeczeniem”«.  

Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  związku  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp 

Izba 

stwierdziła,  że  zamawiający  –  w  toku  badania  ofert  natykając  się  na  błędy  lub 

stwierdzenia wątpliwe w ofercie odwołującego – zażądał w piśmie z 4.06.2020 r. wyjaśnień 

dotyczących treści złożonej oferty przez odwołującego. W piśmie tym zamawiający przywołał 

art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp,  który  to  przepis  brzmi  »Zamawiający  poprawia  w  ofercie  […]  inne 

omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia, 

niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  […]  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę, którego oferta została poprawiona«. I rzeczywiście w przy wielu z wykazanych 

omyłek  zamawiający  pokazał  sposób  poprawy  tych  omyłek,  jednak  przy  wielu  innych  z 

wykazanych  omyłek  zamawiający  zażądał  wyjaśnień.  Ponadto  –  bez  wskazania  wszczęcia 

procedury  badania  rażąco  niskiej  ceny  w  ofercie  odwołującego  –  zamawiający  wskazał,  że 

jeżeli  odwołujący  nie  złoży  wyjaśnień  to  odrzuci  ofertę  odwołującego  na  podstawie  art.  90 

ust. 3 Pzp, który to przepis brzmi »Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił 

wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że 

oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia«.  

Izba 

stwierdziła, że przywołane błędnie przepisy przez zamawiającego nie wprowadziły 

odwołującego  w  błąd  w  takim  stopniu,  że  odwołujący  nie  mógł  właściwie  wykonać  żądania 

zamawiającego  –  wyjaśnienia  treści  oferty,  gdyż  samo  żądanie  wyjaśnienia  treści  oferty 

zostało  sformułowane  poprawnie,  cytat  z  przywoływanego  pisma  z  4.06.2020  r.  »[…] 

informuję, że w ofercie przetargowej wykonawca popełnił inną omyłkę […], o której mowa w 

art. 87 ust. 2 pkt 3, a która polega na: [wykaz 45 omyłek]; W związku z powyższym proszę o 

udzielenie wyjaśnień na piśmie […]«.  

Odwołujący  dokonał  we  właściwym  terminie  wyjaśnień  pierwszych  ośmiu  błędnych 

pozycji  oferty  wykazanych  przez  zamawiającego,  a  w  stosunku  do  pozostałych  odwołujący 

złożył zamawiającemu, cytat z pisma odwołującego z 8.06.2020 r. »W załączeniu kosztorys 

ofertowy  uwzgledniający  uwagi  zamawiającego  egz.  1  oraz  kosztorys  ofertowy 

uwzględniający poprawę oczywistej omyłki w poz. 88 PZT i w poz. 378 kubatura egz. 2«.  


Izba  musi  stwierdzić,  że  samo  zaaprobowanie  przez  wykonawcę  (odwołującego) 

poprawienia  oczywistych  omyłek,  w  sytuacji  gdy  zamawiający  nie  przedstawił  sposobu  tej 

poprawy (w znacznej liczbie wskazanych omyłek), a tylko przedstawił zauważone omyłki nie 

może  zastąpić  wyjaśnienia  oferty,  którego  to  wyjaśnienia  zażądał  zamawiający.  Również 

wniesienie nowego kosztorysu ofertowego (po upływie terminu na składanie ofert) nie może 

być  potraktowane  jako  złożenie  wyjaśnień,  gdyż  zamawiający  –  aby  móc  nanieść  niektóre 

poprawki 

–  musi  znać  powody  pojawienia  się  omyłek  w  ofercie  i  dokładnie  znać  sposób 

poprawy omyłek. Szczególnie, że przepisy art. 87 ust. 2 Pzp dotyczące poprawy omyłek są 

wyjątkiem  od  reguły  niezmienności  ofert  po  upływie  terminu  składania  ofert,  a  więc  jako 

wyjątki  muszą  być  stosowane  ściśle  i  z  wielką  ostrożnością,  zwłaszcza,  że  gospodarzem 

oferty  jest  wykonawca  i  zamawiający  nie  powinien  ingerować  w  ofertę.  Wynika  to  z  art.  84 

ust.  1  Pzp,  który  brzmi  »Wykonawca  może,  przed  upływem  terminu  do  składania  ofert, 

zmienić lub wycofać ofertę«.  

Na podstawie braku wyjaśnień w pełnym zakresie, a wiec czerpiąc swoją wiedzę z oferty 

odwołującego  –  zamawiający  odrzucił,  cytat  z  pisma  zamawiającego  z  18.06.2020  r.:  »[…] 

ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 90 ust. 3 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  (t.j.  Dz.  U.  2019  r.,  poz.  1843)« 

[pisownia 

wszystkich cytatów oryginalna – przyp. Izba]. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp brzmi 

»Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli […] jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3«.  

Izba 

stwierdziła, że zamawiający właściwie odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2  Pzp 

biorąc  pod  uwagę  merytoryczne  odstępstwa  w  ofercie  odwołującego  od  wymagań 

postawionych w SIWZ przez zamawiającego.  

Ponadto Izba st

anęła na stanowisku, że niewłaściwe przywołanie przez zamawiającego 

art. 90 ust. 3 Pzp nie miało wpływu na postępowanie, gdyż w rzeczywistości zamawiający nie 

odrzucił oferty ze względu na niezłożenie przez odwołującego wyjaśnień, ale ze względu na 

stwierdzenie  przez 

zamawiającego,  że  treść  oferty  nie  odpowiada  treści  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia.  

Wreszcie  Izba  musi  uznać,  że  zamawiający  nie  naruszył  art.  91  ust.  1  Pzp,  gdyż  po 

koniecznym  dorzuceniu  oferty  odwołującego  zamawiający  wybrał  ofertę  najkorzystniejszą 

zgodnie  z  art.  91  ust.  1  Pzp,  który  to  przepis  brzmi  »Zamawiający  wybiera  ofertę 

najkorzystniejszą  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia«.  

W ocenie Izby, zarzut naruszenia 

art. 91 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 

87  ust.  2  pkt  1-

3  oraz  art.  90  ust.  3  Pzp  przez  wybór  oferty  najkorzystniejszej  innego 


wykonawcy  i  bezzasadnego  odrzucenia  oferty  odwołującego  –  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Zamawiający  –  podczas  prowadzenia  postępowania  –  nie  naruszył  wskazanych  przez 

odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.  

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

Pzp,  czyli  stosownie  do  wyniku  postępowania  uznając  za  uzasadnione  koszty 

wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł za każde postępowanie 

z

godnie z  §  3  pkt  2  lit. b rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 15 marca  2010 r.  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący: 

………………………………