Sygn. akt KIO 1364/20
WYROK
z dnia 3
września
2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia
2020 r. w Warszawie odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 czerwca 2020 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia [1] Biuro Usług
Komputerowych SOFTRES Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-3
26 Rzeszów [pełnomocnik], [2] Zakład Elektronicznej
Techniki Obliczeniowej ZETO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Lublinie, ul. Diamentowa 2, 20-
447 Lublin i [3] DSGS Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin w postępowaniu
prowadzonym przez Miasto Krasnystaw, Plac 3 Maja 29, 22-300 Krasnystaw
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia [1] Biuro Usług Komputerowych SOFTRES Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-326
Rzeszów [pełnomocnik], [2] Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Diamentowa 2,
447 Lublin i [3] DSGS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Lublinie, ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia [1] Biuro Usług
Komputerowych SOFTRES Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-326 Rzeszów [pełnomocnik], [2]
Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Diamentowa 2, 20-447 Lublin i [3]
DSGS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul.
Cisowa 9, 20-703 Lublin
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia [1]
Biuro
Usług
Komputerowych
SOFTRES
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-326 Rzeszów
[pełnomocnik], [2] Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Diamentowa 2,
447 Lublin i [3] DSGS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Lublinie, ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin na rzecz zamawi
ającego Miasto
Krasnystaw, Plac 3 Maja 29, 22-300 Krasnystaw
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1364/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający miasto Krasnystaw, Plac 3 Maja 29, 22-300 Krasnystaw wszczął
postępowanie na dostawy i usługi w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą »dostawa
i wdrożenie systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług oraz dostawą niezbędnego
sprzętu komputerowego dla miasta Krasnystaw, gminy Kazimierz Dolny i gminy Bełżyce«.
24.04.2019 r.
zostało opublikowane ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod nrem 2019/S 080-191608.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215) zwanej dalej w skrócie
Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.
10.06.2020 r.
zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty odwołującego –
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Biuro
Usług
Komputerowych
SOFTRES
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-326 Rzeszów
[pełnomocnik],
[2] Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Diamentowa 2, 20-447 Lublin i
[3] DSGS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul.
Cisowa 9, 20-
703 Lublin [dalej odwołujący],
gdyż treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji – art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
22.06.2020 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Biuro
Usług
Komputerowych
SOFTRES
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie, ul. Zaciszna 44, 35-326 Rzeszów
[pełnomocnik],
[2] Zakład Elektronicznej Techniki Obliczeniowej ZETO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Diamentowa 2, 20-447 Lublin i
[3] DSGS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul.
Cisowa 9, 20-
703 Lublin [dalej odwołujący], [dalej odwołujący],
– zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł do Prezesa KIO odwołanie w zakresie
części nr 1 i 2.
Odwołujący sformułował zarzut naruszenia przez zamawiającego:
1) art. 26 ust. 3
i
Pzp, w
Części 1 i 2, przez błędne zaniechanie wezwania
Odwołującego do wyjaśnienia lub uzupełnienia próbki i instrukcji postępowania
opisującej sposób weryfikacji poszczególnych scenariuszy dla złożonej próbki;
2) art. 89 ust. 1 pkt 2
ii
Pzp, w zakresie
Części 1, przez uznanie, że zaoferowane
przez
Odwołującego urządzenie FIREWALL typ A nie spełnia wymogów
określonych w Zał. nr 1 do SIWZ – Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia
(SO
PZ) dla części 1-3;
3) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 29 ust. 1
iii
, art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 5 Pzp, w
zakresie
Części 1, przez błędne uznanie, że zaoferowany przez Odwołującego
zestaw głośników nie spełnia wymogów określonych w Zał. nr 1 do SIWZ (SOPZ
dla części 1-3), ewentualnie przez błędne pominięcie, że zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośników stanowi rozwiązanie równoważne dla rozwiązań
opisanych przez
Zamawiającego w SOPZ.
Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego w Części 1 i 2 oraz przeprowadzenie ponownego badania i oceny
ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego (w tym kosztów pomocy prawnej udzielanej przez radcę prawnego,
przy czym stosowna faktura VAT
zostanie złożona na rozprawie).
Argumentacja
odwołującego
1. Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp, w ramach
Części 1 i 2, przez zaniechanie
wezwania
Odwołującego do wyjaśnienia lub uzupełnienia próbki i Instrukcji
postępowania opisującej sposób weryfikacji poszczególnych scenariuszy dla
złożonej próbki
Odwołujący zobowiązany był do przedstawienia na wezwanie Zamawiającego próbek
oferowanego w
Części 1 i 2 oprogramowania. Próbki miały zostać przekazane wraz ze
stosownymi instrukcjami postępowania opisującymi sposób weryfikacji poszczególnych
scenariuszy dla złożonej próbki.
Odwołujący przedstawił wymagane próbki wraz z instrukcjami.
Z uwagi na objęcie próbek tajemnicą przedsiębiorstwa, przekazane Zamawiającemu
próbki zostały zabezpieczone przez Odwołującego hasłami, co miało zminimalizować
ryzyko zapoznania się z ich istotą przez osoby nieuprawnione. Odwołujący nie umieścił
wszystkich haseł od razu w instrukcjach, gdyż uznał, że może być to poczytane przez
Zamawiającego za brak zachowania po jego stronie należytej staranności w celu
utrzymania próbki w poufności, co wykluczałoby możliwość zastrzeżenia jej jako tajemnicy
przedsiębiorstwa (zgodnie z art. 8 ust. 3
iv
Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
v
znk).
Zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, wezwał Odwołującego do
przedstawienia brakującego hasła lub uzupełnienia niezabezpieczonej hasłem próbki.
Odwołujący przekazał hasło.
Po otrzymaniu hasła, Zamawiający przystąpił do badania próbki, w ramach którego to
badania u
zamawiającego zrodziła się wątpliwość co do spełnienia przez próbki części
wymogów SIWZ. Pomimo tego, zamawiający nie wzywał Odwołującego do wyjaśnień lub
uzupełnień. Oferta Odwołującego została od razu odrzucona. W uzasadnieniu odrzucenia,
Zamawiający wskazał, że nie miał możliwości kolejnego wezwania do uzupełnienia próbki
lub złożenia nowej próbki ze względu na zasadę jednokrotności wezwania na podstawie art.
26 ust. 3 Pzp.
W ocenie
Odwołującego powyższe działanie jest błędne, co wynika z pominięcia przez
Zamawiającego, że próbka oprogramowania, stanowiła dokument niezależny od Instrukcji
postępowania opisującej sposób weryfikacji poszczególnych scenariuszy dla złożonej
próbki (dalej jako „Instrukcja”).
Jak
wynika z wyjaśnień do treści SIWZ, przez „próbkę” Zamawiający rozumiał „próbkę
systemów informatycznych w postaci wirtualnej maszyny z zainstalowanym systemem
operacyjnym, bazodanowym i oferowanym przez Wykonawcę pakietem oprogramowania
zasilonym przykładowymi danymi które umożliwiają przeprowadzenie procedury badania
próbki w zakresie funkcjonalności opisanej poniżej w scenariuszu próbkowania” (pkt 1 ust. 2
Zał. nr 12 do SIWZ), która miała być umieszczona na „dwóch dyskach zewnętrznych z
czego jeden z nic
h ma zawierać całą zawartość próbki dla danej części na którą Wykonawca
składa ofertę (dysk główny, podstawowy), a drugi z nich ma stanowić jego kopię” (dysk
zapasowy
– Odpowiedź 1 na str. 7 Wyjaśnień do treści SIWZ z 27.05.2019 r.).
Sposób rozumienia Instrukcji przedstawiają z kolei najlepiej poniższe wyjaśnienia
Zamawiającego (str. 2 Wyjaśnień do treści SIWZ z 27.05.2019 r.):
»Ad 1. Instrukcja, o której mowa w Załączniku nr 12 Rozdz. 1 pkt 3 startowi
dokument w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp wymieni
ony w § 13 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2616 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiajmy od wykonawcy w postępowaniu o
udzielenie zamówienia (Dz. U. poz. 1126), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Przedmiotow
y dokument stanowi opis sposobu weryfikacji poszczególnych scenariuszy
przez
Zamawiającego dla złożonej próbki.
Ad 2. Instrukcję lub opis Wykonawca składa w wersji elektronicznej za pomocą
miniPortalu lub ePUAPu (zgodnie z danymi konta
Zamawiającego podanymi w SIWZ)
lub poczty elektronicznej wskazanej w rozdz. 9 pkt 9.3 ppkt 9.3.2. Z instrukcji (opisu)
musi jasno wynikać jakie kroki powinien wykonać Zamawiający w celu uruchomienia
systemów zawartych na próbce (m.in. uruchomić i skonfigurować maszynę wirtualną)
oraz jak
Zamawiający ma przejść przez wszystkie kroki poszczególnych scenariuszy
badania próbki celem zweryfikowania zgodności systemów z wymaganiami określonymi
przez
Zamawiającego w Załączniku nr 12 z uwzględnieniem postanowień
Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia dla części nr 1, 2, 3 stanowiącego
Załącznik nr 1 (dalej SOPZ).
Ad 3.
Przedmiotowa instrukcja lub opis będzie wykorzystywana w badaniu próbki«.
Instrukcja stanowić miała niezależny od próbki (choć „pomocniczy”) dokument.
Ergo
– za błędne należy rozumienie pod pojęciem „próbki” zarówno zapisanej na dwóch
dyskach twardych demonstracyjnej wersji systemu informatycznego, jak też Instrukcji, były to
bowiem dwa odrębne „dokumenty” (w rozumieniu ustawy Pzp), co wprost deklarował
również sam Zamawiający:
»Postanowienia Załącznika nr 12 rozdz. 1 pkt 3 oraz rozdz. 2 pkt 3 nie stoją w
sprzeczności, ponieważ Zamawiający w cela potwierdzenia, że dostawy odpowiadają
wymaganiom określonym przez Zamawiającego, dokona weryfikacji złożonych przez
Wyk
onawcę dokumentów w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp wymienionych w § 13
ust. 3 pkt 1 rozporządzenia tj. próbki i instrukcji (opisu) w oparciu o scenariusze
konkretnie określone w Załączniku nr 12 rozdz. 3 – Scenariusz badania próbki«.
Wyjaśnienie charakteru próbki i Instrukcji jest niezbędne dla oceny zaskarżonych
czynności.
Mianowicie, gdy
Zamawiający dostrzegł brak hasła, skierował do Odwołującego
wezwanie do (fragment petitum Wezwania do uzupełnienia dokumentów z 30.04.2020 r.):
»4) uzupełnienia informacji pozwalających na analizę złożonej próbki (hasła do
uruchomienia maszyny wirtualnej Softres (Hyper-V)) lub
złożenia próbki
zaoferowanych systemów informatycznych, potwierdzającej cechy i funkcjonalności
w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w Załączniku nr 12 do SIWZ«.
Mając na uwadze poczynione powyżej uwagi o niezależności próbki i Instrukcji,
stwierdzić należy, że Zamawiający w ramach zacytowanego wezwania skierował, na
podstawie art. 26 ust. 3 Pzp
, alternatywne żądanie uzupełniania Instrukcji (w której
brakowało hasła), bądź też przedstawienie nowej próbki, która nie byłaby zabezpieczona
hasłem. Zamawiający pozostawił po stronie Odwołującego wybór, w jaki sposób wezwanie
zostanie wykonane (który dokument uzupełni). Co jednak należy podkreślić, Odwołujący
mógł zrealizować wyłącznie jedno z żądań Zamawiającego. Wykonanie obydwu, to jest
przedstawienie zarówno hasła do próbki, jak też przekazanie próbki, która by nie była
zabezpieczona hasłem wzajemnie się wykluczało. Ich równoczesne wykonanie było
bezprzedmiotowe.
Odwołujący postanowił uzupełnić samą Instrukcję (wskazać hasło).
Jak już odwołujący wskazał, po otrzymaniu hasła, Zamawiający przystąpił do badania
próbki, w ramach którego zamawiający stwierdził kilka błędów. Co istotne, dotyczyły one
zarówno próbki, jak też Instrukcji. Z analizy treści uzasadnienia Informacji o odrzuceniu
oferty
Odwołującego odwołujący wskazał na podział: (1) błędy Instrukcji; (2) błędy próbki.
Część 1
Lp
Błędy Instrukcji
Lp
Błędy próbki
Część 2
Lp
Błędy Instrukcji
W ocenie
Odwołującego, wezwanie odwołującego do wyjaśnienia względnie usunięcia
powyższych braków lub błędów byłoby w pełni zgodne z ustawą Pzp, w tym nie naruszałoby
powołanej przez Zamawiającego zasady jednokrotności wezwania wykonawcy do
uzupełnienia dokumentu na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp.
Jak wskazuje J. Pieróg „Zamawiający ma prawo i obowiązek wezwać o uzupełnienie
tylko jeden raz w stosunku do tych samych oświadczeń lub dokumentów, składanych na
potwierdzenie tych samych okoliczności. Nie oznacza to, że do tego samego wykonawcy
można skierować tylko jedno wezwanie. Wprost przeciwnie, może to następować
kilkakrotnie, nawet w stosunku do tych samych oświadczeń i dokumentów, pod warunkiem,
że wezwanie będzie dotyczyć innych okoliczności. Jak podkreśliła KIO w wyr. z 7
października 2013 r. (KIO 2217/13), zamawiający ma obowiązek realizowania procedury
wezwania w sposób wyczerpujący, jak również obowiązek całościowej weryfikacji
dokume
ntów i oświadczeń, o których mowa w art 25 ust. 1 Pzp, z którymi sprzężony jest
obowiązek wezwania do ich uzupełnienia w zakresie, który wynika z kompleksowej oceny. W
konsekwencji tego jest możliwe kolejne wezwanie do uzupełnienia tego samego dokumentu,
j
ednak dotyczące innych okoliczności niż uprzednie wezwanie. Do podobnych wniosków
doszedł SO w Białymstoku w wyroku z 18 kwietnia 2014 r. (II Ca 238/14, niepubl.), uznając
za utrwalony pogląd, że możliwe jest nawet kolejne wezwanie do uzupełnienia tego samego
dokumentu, jednak dotyczące innych okoliczności niż uprzednie wezwanie. Sąd przywołał
jednocześnie wyr. KIO z 20 lipca 2012 r. (KIO 1418/12, niepubl.), stwierdzający, że w
wykładni art. 26 ust. 3 Pzp została przyjęta zasada jednokrotnego uzupełniania dokumentów,
jednak odnosi się ona do sytuacji, gdy zamawiający w jednym wezwaniu dokonuje wezwania
kompleksowego, wskazując na wszystkie błędy i wady dokumentu. Jeżeli jego czynność jest
wadliwa lub niepełna, nie można tym faktem obciążać wykonawcy, a czynność tę należy
skorygować.” (Art. 26 Pzp Pieróg 2019, wyd. 15, Legalis).
Odwołujący na wezwanie z 16.04.2019 r. (art. 26 ust. 1 Pzp) przedstawił pełną treść
Instrukcji.
Zamawiający nie dokonał jednak jej całościowego sprawdzenia. Poprzestał
wyłącznie na stwierdzeniu, że nie zawiera ona hasła pozwalającego na uruchomienie próbki.
W tym też zakresie skierowano wezwanie na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp.
Dopiero po uzyskaniu hasła i uruchomieniu próbki Zamawiający przystąpił do dalszej
weryfikacji treści Instrukcji. W efekcie stwierdził opisane w powyższych tabelach braki lub
błędy Instrukcji. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że każdy z tych błędów był możliwy
do wcześniejszego wykrycia, nawet bez dostępu do hasła i uruchomienia próbki. W
konsekwencji, uznać należy, że Zamawiający mógł i powinien wezwać Odwołującego do
wyjaśnienia lub usunięcia przedmiotowych nieprawidłowości już w ramach wezwania z
19.05.2020 r.
(wzywającego do podania hasła). To, że Zamawiający tego nie uczynił nie
może skutkować dla Odwołującego negatywnymi skutkami prawnymi. Zamawiający, nie
naruszając zasady jednokrotności wezwania na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, powinien
skierować do Odwołującego kolejne wezwanie. Dopiero jego niewykonanie mogłoby
prowadzić do odrzucenia oferty.
Co się tyczy braków lub błędów samej próbki (rozumianej jako zapisany na dyskach
system IT), stwierdzonych po jej uruchomieniu, wskazać należy, że także one mogły być
przedmiotem wezwania na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp
. Działanie takie nie naruszałoby
reguły jednokrotności takiego wezwania. Pierwsze wezwanie do uzupełnienia próbki (przez
przekazanie nowej niezabezpieczonej hasłem próbki) w skutek uzupełnienia przez
Odwołującego dokumentu Instrukcji (przekazania hasła) okazało się bezprzedmiotowe.
Nie odnosiło się ono bowiem do żadnego realnego braku pierwotnie przekazanej
Zamawiającemu próbki, która (po uzupełnieniu odrębnego od próbki dokumentu w postaci
Instrukcji) mogła zostać uruchomiona i zbadana bez jakichkolwiek wyjaśnień i uzupełnień
(odnoszących się do samej próbki). W konsekwencji pierwsze wezwanie do uzupełnienia
próbki było z prawnego punktu widzenia irrelewantne. Nie może być ono tym samym uznane
za „skuteczne” wezwanie na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, które wykluczałoby skierowane do
Odwołującego kolejnego wezwania, odnoszącego się do faktycznych braków lub błędów
próbki.
Niezależnie od tego odwołujący wskazał można za KIO, że „Wezwanie w trybie art. 26
ust. 3 Pzp
co do zasady to wezwanie jednokrotne, ale dotyczy to sytuacji, w której dane
uchybienie zo
stało w wezwaniu wskazane. W przypadku, gdy w wezwaniu do uzupełnienia
próbki zamawiający zwrócił uwagę na inne uchybienie, brak jest podstaw do uznania, że
kolejne wezwanie nie jest uprawnione” (Wyrok KIO z 2 sierpnia 2016 roku; sygn. akt KIO
1289/16). Z
kolei w uzasadnieniu Wyroku z 11 maja 2015 r. Izba wskazała, że „Z zasady
jednokrotnego wezwania do uzupełnienia dokumentów wynika zakaz ponownego wzywania
o uzupełnienie tego samego dokumentu w zakresie tej samej okoliczności. Ergo,
dopuszczalne jest pono
wne wezwanie o uzupełnienie określonego dokumentu, o He
dotyczyć będzie ono innych braków czy błędów” (KIO 863/15). Mając na uwadze
przytoczone poglądy, z którymi Odwołujący w pełni się zgadza, uznać należy, że
Zamawiający był w pełni uprawniony (a nawet zobowiązany) do wezwania Odwołującego
do wyjaśnienia lub uzupełnienia próbki po stwierdzeniu opisanych w Informacji o odrzuceniu
oferty wątpliwości, nawet gdyby uznać, że pierwsze wezwanie do uzupełnienia próbki (przez
przekazanie nowej niezabezpieczonej ha
słem próbki) było „skuteczne”.
Reasumując odwołujący wskazał, że Zamawiający błędnie zaniechał wezwania
Odwołującego do wyjaśnienia lub uzupełnienia Instrukcji i próbki, w zakresie wskazanym w
uzasadnieniu odrzucenia oferty
Odwołującego.
Każda z dwóch próbek (dla Części 1 i 2) przekazanych Zamawiającemu w odpowiedzi
na wezwanie z art 26 ust. 3 Pzp
składała się z 6 maszyn wirtualnych. Przekazane z nimi
Instrukcje
zawierały hasła do 5 maszyn. Zamawiający nie dysponował więc jedynie hasłem
do 1 maszyny. W kon
sekwencji, nie jest tak jak można wywieść z uzasadnienia odrzucenia
oferty, że Zamawiający na początku pozbawiony był możliwości uruchomienia i zbadania
próbki. Mógł to uczynić w znacznej części, co pozwalało na przeprowadzenie większości
scenariusza badan
ia próbki. Gdyby Zamawiający to uczynił, wezwanie do przedstawienia
brakującego hasła mogłoby zostać połączone z jednoczesnym wezwaniem do wyjaśnień lub
uzupełnień odtworzonej już części próbki.
2. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, w zakresie
Części 1 Postępowania, przez
uznanie, że zaoferowane przez Odwołującego urządzenie FIREWALL typ A nie
spełnia wymogów określonych w Załączniku nr 1 do SIWZ (SOPZ dla części 1-3).
W ramach uzasadnienia odrzucenia oferty
Odwołującego Zamawiający wskazał:
»Zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ rozdział 4.24 zamawiający wymagał, aby
urządzenie firewall – typ A spełniało wymaganie dotyczące wydajności „przepustowość
firewall z włączonym IPS – co najmniej 3 Gbps”. Wartość wydajności funkcji IPS
oferowanego przez
wykonawców urządzenia (IPS Throughput) wynosi 400 Mbps, a więc
jest niższa od oczekiwanego przez zamawiającego minimum. Jednocześnie w
wyjaśnieniach Wykonawca deklaruje, że „łączna przepustowość firewall po włączeniu
IPS pozostaje na poziomie 3 Gbps”. Zamawiający nie uznaje wyjaśnień wykonawcy za
potwierdzające zgodność oferowanego urządzenia z wymaganiami zamawiającego.
Deklarując łączną przepustowość firewall po włączeniu IPS na poziomie 3 Gbps,
wykonawca odnosi się do wydajności funkcji firewall, a nie urządzenia. Zaś z całości
opisu przedmiotu zamówienia wynikało, że wymóg osiągnięcia parametru min. 3 Gbps
odnosi się do urządzenia, a nie funkcji IPS. Podsumowując, zaoferowane urządzenie nie
spełnia wymagań dotyczących oczekiwanej przez zamawiającego wydajności«.
Odwołujący nie uznaje powyższego uzasadnienia za zasadne.
W tym miejscu aktualne pozost
ają udzielone Zamawiającemu przez Odwołującego
wyjaśnienia. Mianowicie, w pierwszej wersji SOPZ Zamawiający w zakresie wydajności
urządzenia FIREWALL typ A określił m.in. wymagania w odniesieniu do jego przepustowości
IPSec VPN (na poziomie 1 Gbps) oraz w
przypadku włączenia funkcji Kontroli Aplikacji (na
nie mniej niż 650 Mbps), nie określił przy tym w sposób jednoznaczny całkowitej
przepustowości urządzenia. W ramach reakcji na jeden z wniosków o wyjaśnienie SIWZ,
Zamawiający określił przepustowość firewall z włączonym IPS na co najmniej 3 Gbps.
Parametr ten został podany na skutek pytania od treści SIWZ i wskazuje on jednoznacznie,
że wielkość 3 Gbbps dotyczy łącznej przepustowości urządzania wraz z możliwością
włączania funkcji IPS. Odwołujący przyjął, że tak należy rozumieć powyższe uzupełnienie
wymogów dla wydajności urządzenia.
Przepustowość z włączoną funkcją IPS dla zaoferowanego urządzenia jest określna
przez Producenta na:
IPS Throughput 2:
400 Mbps
SSL Inspection Throughput (IPS, avg. HTTPS) 3:
135 Mbps
Jednocześnie łączna przepustowość firewall po włączeniu IPS pozostaje na
poziomie 3 Gbps.
Przytoczone parametry wskazane są na oficjalnej stronie Producenta urządzenia
(https://www.fortinet.com/content/dam/fortinet/assets/data-
sheets/FortiGate_FortiWiFi_60E_Series.pdf).
Odwołujący wskazał za Izbą warto, że „Postanowienia specyfikacji na etapie oceny
ofert nie mogą być interpretowane na niekorzyść wykonawcy, nawet gdyby taka
interpretacja z punktu widzenia zamawiającego była korzystniejsza dla jakości i
walorów użytkowych zamówienia, przykładowo przedmiotu dostawy (urządzenia)”
(Wyrok KIO z 9 stycznia 2019 r., sygn. akt KIO 2618/18).
3. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP w zw. z art. 29 ust. 1 PZP, art. 29 ust 3 PZP
i art. 30 ust. 5 PZP, w zakresie
Części 1 Postępowania, poprzez błędne uznanie, że
zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośników nie spełnia wymogów określonych
w
Załączniku nr 1 do SIWZ (SOPZ dla części 1-3), ewentualnie przez błędne
Głośniki
1. Dwukanałowe: co najmniej 16cm (6”) głośnik nisko-średniotonowy oraz co najmniej 25mm {1")
kopulkowy wysokotonowy;
pominięcie, że zaoferowany przez Odwołującego zestaw głośników stanowi
rozwiązanie równoważne dla rozwiązań opisanych przez Zamawiającego w SOPZ.
Zamawiający wskazał w ramach uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego:
Zacytowane uzasadnienie osadzone zostało na błędnym założeniu, że zgodnie z
Załącznikiem nr 1 do S1WZ (SOPZ) spełnienie warunku zaoferowania 16 cm (6”) głośnika
nisko-
średniotonowego mogło być zrealizowanie jedynie przez zaoferowanie jednego
głośnika o średnicy 16 cm (6”).
Istotny dla sprawy wymóg brzmi;
W treści zacytowanego postanowienie brak wskazania, że wymóg odnosi się do jednego
głośnika. SOPZ wskazuje jedynie, że głośnik ten powinien mieć średnice wynoszącą co
najmniej 16 cm (6”). To czy – warunek ten zostanie spełniony przez zaoferowanie jednego
elementu (jednego głośnika o średnicy co najmniej 16 cm), czy też kilku pomniejszych
e
lementów, których łączna powierzchnia będzie co najmniej równa powierzchni właściwej dla
średnicy 16 cm (6”) – pozostawiono w gestii wykonawców.
Zamawiający w treści SOPZ w sposób niejednoznaczny posługuje się pojęciem
„głośnika”. Z jednej strony jako zestaw (lub kolumna) głośników; z drugiej zaś – jako element
tego zestawu. W analizowanym przypadku,
Odwołujący uznał, że pojęcie „głośnik” może
odnosić się również do zestawu głośników, o ile zestaw ten jako całość spełniać będzie
opisany powyżej wymóg.
Zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośników spełnia ww. wymóg. Dostrzec
bowiem należy, że łączna powierzchnia membran drgających odpowiedzialnych za
wytwarzanie fali dźwiękowej w zakresie pasma nisko-średniotonowego w przypadku głośnika
o średnicy 16 cm (6”) (promień 8 cm), wynosi:
P= π r
∗ (8 cm)
= 200,96 cm
Zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośnikowy jest z kolei wyposażony w
zakresie odtwarzania średnich i niskich tonów z kolei w aż 8 głośników
nisko-
średniotonowych o średnicy 7,7 cm (3”) (promień 3,85 cm) każdy, co w tym wypadku
daje łączną powierzchnię membrany drgającej:
P= 8 π r
= 8 szt.
∗ 3,14 ∗ (3,85 cm)
= 8 * 3,14 * 14,82 = 372,34 cm
Powyższe znacznie przekracza minimalne wymagania określone w SOPZ.
Dowód: Pismo iDom – Systemy Inteligentne W. W.
Odwołujący spełnił określone dla głośników wymogi SIWZ. Dodatkowo nawet przy
założeniu, że głośniki zaoferowane przez Odwołującego nie spełniają formalnych wymogów
SOPZ
, stanowią one rozwiązania równoważne dla opisanych przez Zamawiającego. Zestaw
głośników zaoferowany przez Odwołującego ma większą niż wymaga w SOPZ
powierzchnię membrany drgającej. Dodatkowo, ich moc muzyczna przewyższa stawiane
wymagania minimalne (100 W) i wynosi maksymalnie 200 W. Oferowany zestaw pozwala
również na lepsze (wierniejsze) odtwarzanie dźwięków w zakresie częstotliwości mowy, co
ma duże znaczenie w przypadku sal konferencyjnych lub sal obrad.
Uzasadnienie żądań odwołania
Żądanie
unieważnienia
czynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego
oraz
przepr
owadzenie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem tej oferty stanowi
naturalną konsekwencję uwzględnienia któregokolwiek z zarzutów odwołania.
Żądanie zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego oparte jest na przepisach ustawy Pzp i rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 22.06.2020 r. (art.
180 ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom
23.06.2020 r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy .2020 r.
(art. 186 ust. 1 Pzp).
Argumentacja zam
awiającego: Przystępujący po stronie zamawiającego wniósł
sprzeciw
do uwzględnienia w całości odwołania przez zamawiającego .2020 r. (art. 186
ust. 4 Pzp).
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.
Izba
stwierdza, że nie zachodzą przesłanki określone w art. 189 ust. 2 Pzp, których
zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem odwołania.
W ocenie Izby
odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest
odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia
oraz
odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba
ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w
ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba
postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z
oryginałem.
Izba
nie wzięła pod uwagę dowodu złożonego przez odwołującego – wydruk ze strony
internetowej producenta, stwierdzający na str. 1, że urządzenie posiada 3 Gbps, gdyż
dowód ten nie został przetłumaczony.
W ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 26 ust. 3
vi
Pzp, w
Części 1 i 2 – przez
błędne zaniechanie wezwania Odwołującego do wyjaśnienia lub uzupełnienia próbki i
instrukcji postępowania opisującej sposób weryfikacji poszczególnych scenariuszy dla
złożonej próbki – nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba
stwierdza, że odwołujący nie załączył do oferty w sposób wymagany w SIWZ
hasła do próbki, w wyniku czego zamawiający nie był w stanie przeprowadzić badania
próbki.
Zamawiający zgodnie z postanowieniami SIWZ traktował próbkę jako komplementarną
całość wraz z instrukcją opisującą sposób weryfikacji poszczególnych scenariuszy dla
złożonej próbki. Dlatego zamawiający wezwał do uzupełnień odwołującego zgodnie z art.
26 ust. 3 Pzp
, który to przepis brzmi »Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania«. Zamawiający traktował próbkę i instrukcję jej stosowania jako jeden
dokument. Jest to
zachowanie zgodne ze stanowiskiem wyrażonym przez Izbę w wyroku z
20 lipca 2020 r. (sygn. akt KIO 1598/20), gdzie Izba
w podobnej sprawie wskazała, że cyt.
»
Możliwość jednokrotnego uzupełnienia dokumentów przedmiotowych nie może być
postrzegana przez wykonawców […] jako narzędzie do poznania ewentualnych
słabych punktów w oferowanym przedmiocie zamówienia. Takie podejście przeczy
zasadzie profesjonalizmu i rzetelno
ści wykonawców. Procedura oceny i badania ofert
nie służy udoskonaleniu produktu oferowanego przez wykonawcę, nie jest formą
dialogu technicznego pomiędzy zamawiającym a wykonawcami w celu
wypracowania lepszego produktu. To etap, podczas którego zamawiający ocena
profesjonalizm, wiedzę i rzetelność wykonawcy, które mają zagwarantować
poprawne i terminowe wykonanie zamówienia. Odwołujący zaś przez błędne
interpretowanie przepisów ustawy Pzp i postanowień SIWZ próbuje usprawiedliwić
własne zaniechania i błędy w oferowanym przedmiocie zamówienia, co, w ocenie
Izby, jest nieuprawnione
«. Izba stwierdza, że w rozpoznawanym postępowaniu
zamawiający także musi stosować się do reguły możliwości jednokrotnego wzywania do
uzupełnień oferty na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. Izba podkreśla, że przepis art. 26 ust. 3
Pzp jest wyjątkiem od reguły jednoczesnego składania ofert przez wszystkich wykonawców
do momentu upływu terminu składania ofert, zgodnie z art. 84 ust. 1 Pzp, który to przepis
brzmi »Wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać
ofertę«. Dlatego postanowień art. 26 ust. 3 Pzp dotyczących uzupełnień oferty po upływie
terminu składania ofert nie wolno interpretować rozszerzająco, a należy je stosować ściśle.
Izba
stwierdza, że wykonawcy, a w tym odwołujący, powinni byli złożyć ofertę wraz z
odpowiednimi załącznikami do upływu terminu składania ofert, zgodnie z art. 84 ust. 1 Pzp i
tak też w rozpoznawanym postępowaniu się działo. Ponadto w rozpoznawanym przypadku
wykonawcy
mieli możliwość jeszcze uzupełnienia swoich ofert na podstawie wezwania
zgodnego z art. 26 ust. 3 Pzp. Ponowne wezwanie do
uzupełnienia ofert dałoby
wykonawcom
możliwość złożenia pewnych elementów oferty po raz trzeci, a to już nie
może być zaaprobowane przez Izbę jako działanie bez podstaw prawnych.
Ponadto Izba
stwierdza, że próbkę, instrukcję jak stosować próbkę lub hasło konieczne
do zapoznania się z funkcjonowaniem próbki należy traktować jako jedność, gdyż każdy z
tych elementów brany oddzielnie nie spełniałby funkcji, dla której był zażądany w SIWZ czyli
wykazania jak działa próbka, a więc czy będzie ona spełniać wymagania postawione w SIWZ
i czy próbkę konkretnego wykonawcy będzie można porównać do innych próbek w zakresie
porównywalności ofert. Z tych przyczyn zamawiający nie może żądać po raz kolejny
uzupełniać oferty o elementy żądane wcześniej przez zamawiającego na podstawie art. 26
ust. 3 Pzp.
Z tych przyczyn Izba
nie może przychylić się do zarzutu pierwszego naruszenia przez
zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp.
W ocenie Izby, zarzut drugi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
vii
Pzp, w zakresie
Części 1
– przez uznanie, że zaoferowane przez Odwołującego urządzenie FIREWALL typ A nie
spełnia wymogów określonych w Zał. nr 1 do SIWZ – SOPZ dla części 1-3 – nie zasługuje
na uwzględnienie.
Izba
stwierdza, że zgodnie z rozdz. 4.24 zał. nr 1 do SIWZ zamawiający wymagał aby
zaoferowane urządzenie FIREWALL typ A miało przepustowość co najmniej 3 Gbps.
W ocenie Izby, zarzut trzeci naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 29 ust.
viii
, art. 29 ust. 3 i art. 30 ust. 5 Pzp, w zakresie
Części 1 – przez błędne uznanie, że
zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośników nie spełnia wymogów określonych w
Zał. nr 1 do SIWZ (SOPZ dla części 1-3), ewentualnie przez błędne pominięcie, że
zaoferowany przez
Odwołującego zestaw głośników stanowi rozwiązanie równoważne dla
rozwiązań opisanych przez Zamawiającego w SOPZ – nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stoso
wnie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).
Przewodniczący:
………………………………
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10
Pzp
, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty Związane z
dojazdem
na wyznaczoną rozprawę Izby w kwocie _ _ oraz koszty wynagrodzenia
pełnomocnika
zamawiającego
w kwocie
3 600,00 zł
zgodnie z
§ 3 pkt 2 lit. a i b
rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (
Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie
art. 192 ust. 9 i 10
Pzp
, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika
przystępującego po stronie zamawiającego
w kwocie
600,00 zł
zgodnie z
§ 3 pkt 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(
Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47
i
Art. 26. 1. Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa
lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8, wzywa
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do
złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na
dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się
do udzielania zamówień w przypadkach, o których mowa w art. 101a ust. 1
pkt 1 lub pkt 2 lit. a.
Art. 26. 3.
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust.
1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których
mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są
niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub
udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania.
ii
Art. 89. 1.
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3;
iii
Art. 29. 1.
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
Art. 29. 3.
Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie
znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez
konkretnego
wykonawcę,
jeżeli
mogłoby
to
doprowadzić
do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub
produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia
i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą
dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy
„lub równoważny”.
Art. 30 ust. 5.
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne
opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że
oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
wymagania określone przez zamawiającego.
iv
Art. 8 ust. 3.
Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później
niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których
mowa w art. 86 ust. 4. Przepis stosuje się odpowiednio do konkursu.
v
Opracowanie na podstawie: t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1010, 1649.
Art. 11. 1. znk:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie
cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako
całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile
upraw
niony do korzystania ©Kancelaria Sejmu s. 4/17 02.01.2020 z informacji lub rozporządzania
nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji, w szczególności gdy następuje bez zgody uprawnionego do korzystania z informacji lub
rozporządzania nimi i wynika z nieuprawnionego dostępu, przywłaszczenia, kopiowania dokumentów,
przedmiotów, materiałów, substancji, plików elektronicznych obejmujących te informacje lub
umożliwiających wnioskowanie o ich treści.
vi
Art. 26. 1. Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust
. 8, wzywa wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni,
terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. Przepisu
zda
nia pierwszego nie stosuje się do udzielania zamówień w przypadkach,
o których mowa w art. 101a ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 lit. a.
Art. 26. 3.
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust.
1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których
mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są
niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub
udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania.
vii
Art. 89. 1.
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3;
viii
Art. 29. 1.
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i
wy
czerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
Art. 29. 3.
Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie
znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez
konkretnego
wykonawcę,
jeżeli
mogłoby
to
doprowadzić
do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub
produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia
i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą
dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy
„lub równoważny”.
Art. 30 ust. 5.
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne
opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że
oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
wymagania określone przez zamawiającego.