Sygn. akt: KIO 1349/20
WYROK
z dnia 3 sierpnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
Członkowie:
Ryszard Tetzlaff
Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lipca 2020
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca 2020 r. przez wykonawcę Krevox
Europejskie Centrum Ekologiczne Sp. z o.o. w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Miasto Łódź – Urząd Miasta w Łodzi
przy udziale wykonawcy
Inżynieria Rzeszów S.A. w Rzeszowie przystępującego do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
umarza
postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia przez
zamawiającego art. 96 ust. 3 p.z.p., poprzez zaniechanie przekazania odwołującemu
listy urządzeń stanowiącej załącznik nr 3 do koncepcji technologicznej oferowanej
technologii odzysku fosforu
Inżynierii Rzeszów S.A. w Rzeszowie,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Krevox Europejskie
Centrum Ekologiczne Sp. z o.o. w Warszawie i
zalicza na poczet kosztów kwotę
000,00 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawcę tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący: …………………………………
Członkowie:
…………………………………
…………………………………
U z a s a d n i e n i e
wyroku z dnia 3 sierpnia 2020 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1349/20
Zamawiający Miasto Łódź – Urząd Miasta Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Zadanie 5 „Budowa
instalacji
termicznej hydrolizy osadu” Zadanie 6 „Budowa instalacji do usuwania azotu”
Zadanie 7 „Budowa instalacji do odzysku fosforu z odcieków” w ramach Projektu „Gospodarka
ściekowa, faza III w Łodzi”, podzielone na części (zadania), o ogłoszeniu o zamówieniu
publicznym opublikowanym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 31 grudnia
2019 r. pod numerem 2019/S 251-621510,
dalej zwane jako „postępowanie”.
Skład orzekający ustalił, że postępowanie na roboty budowlane, o wartości powyżej
kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej jako
„p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu 18
czerwca 2020 r. odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu w zakresie zadania nr 7 wniósł wykonawca Krevox Europejskie Centrum
Ekologiczne Sp. z o.o., ul. Żurawia 45, 00-680 Warszawa (dalej zwany jako „odwołujący”). We
wniesionym środku zaskarżenia odwołujący postawił zamawiającemu następujące zarzuty
naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty wskazuje wydajność hydrauliczną instalacji
mniejszą niż wydajność minimalna wymagana w postanowieniach Programu
Funkcjonalno
– Użytkowego stanowiącego opis przedmiotu zamówienia
w
Postępowaniu („PFU”);
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty wskazuje, że Inżyniera oferuje tylko
odwadnianie granulatu, zaś nie przewiduje suszenia granulatu pomimo sformułowania
przez Zamawiającego takiego wymogu wynikającego z PFU;
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty wskazuje, że Inżyniera nie zbiornika
buforowego przed instalacją pomimo sformułowania przez Zamawiającego takiego
wymogu wynikającego z PFU;
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty wskazuje, że Inżyniera przewiduje w swojej
ofercie zastosowanie rozwiązania technologicznego, w którym najpierw następuje
odzysk fosforu, a następnie proces usuwania amoniaku przeprowadzany przez
bakterie (tzw. anammox), pomimo tego, że zgodnie z PFU proces technologiczny
powinien przewidywać najpierw proces beztlenowego utleniania amoniaku
przeprowadzany przez bakterie, a dopiero po nim odzysk fosforu;
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty Koncepcji technologicznej oferowanej
technologii do odzysku fosforu nie zawiera wszystkich elementów wymaganych
w SIWZ;
art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP, poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do oferty
Inżynierii pomimo tego, iż treść tej oferty wyrażona w Koncepcji technologicznej
oferowanej technologii do odzysku fosforu wskazuje na to, że Inżyniera zaoferowała
ofertę wariantową;
ewentualnie naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1 PZP, w zw. z art. 82 ust. 1 PZP, poprzez
zaniechanie jego zastosowa
nia w stosunku do oferty Inżynierii, pomimo tego, że treść
Koncepcji technologicznej oferowanej technologii do odzysku fosforu wskazuje na to,
że Inżyniera zaoferowała dwa alternatywne rozwiązania techniczne;
ewentualnie art. 87 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie jego zastosowania w stosunku do
oferty Inżynierii pomimo tego, iż Koncepcja technologiczna oferowanej technologii do
odzysku fosforu załączona do oferty Inżynierii wskazuje na wewnętrzną sprzeczność
treści oferty;
art. 26 ust. 3 PZP poprzez zaniechan
ie jego zastosowania w stosunku do dokumentów
przedłożonych przez Inżynierię na potwierdzenie spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej polegającego na
wykonaniu należycie oraz zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowym
ukończeniu nie wcześniej niż w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) co
najmniej 2 instalacje odzysku fosforu z odcieków wykonane w systemie „zaprojektuj
i
wybuduj” lub „wybuduj”, każda z nich w technologii oferowanej w Formularzu
ofertowym (pkt 7.7) z uwzględnieniem ewentualnych modyfikacji wprowadzonych
przez Dostawcę/Producenta technologii, pracujących na oczyszczalniach ścieków,
z czego p
rzynajmniej jedna o wydajności min. 300 kg P/d, pomimo tego, że dokumenty
te nie potwierdzały, że wykazane roboty zostały wykonane w technologii oferowanej
przez Inżynierię w Formularzu ofertowym;
art. 26 ust. 3 PZP w zw. z § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca
2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126
z
późn. zm. – „Rozp. w spr. dokumentów”) poprzez zaniechanie jego zastosowania
w
stosunku do dokumentów przedłożonych przez Inżynierię na potwierdzenie braku
podstaw do wykluczenia w stosunku do podmiotu, na zasobach którego polega
(Nutrient Recovery System Sp. z o.o. utworzonej na podstawie prawa Królestwa Belgii
– „NuReSys”) pomimo tego, iż dokumenty te zostały przedstawione w kopii
elektronicznej poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Inżynierię, a nie przez
NuReSys;
art. 96 ust. 3 PZP zaniechania przekazania Odwołującemu załącznika do protokołu
Postępowania w postaci listy urządzeń załączonej stanowiącej załącznik nr 3 do
Koncepcji technologicznej oferowanej technologii do odzysku fosforu przedłożonej
przez Inżynierię, pomimo obowiązku jego przekazania wynikającego z art. 96 ust.
3 PZP.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
i nakazanie z
amawiającemu: ponownego badania i oceny ofert, odrzucenia oferty Inżynieria
Rzeszów S.A. w Rzeszowie (zwanej przez odwołującego „Inżynierią”), w przypadku
uwzględnienia któregokolwiek z zarzutów wskazanych w pkt 1- 6, udostępnienia żądanego
dokumentu w przypadku uwzględnienia zarzutu z pkt 10. Ewentualnie nakazanie
z
amawiającemu wyjaśnienie treści oferty Inżynieria - w przypadku uwzględnienia zarzutu z pkt
przy jednoczesnym nieuwzględnieniu któregokolwiek z zarzutów wskazanych w pkt 1-6,
ewentualnie nakazanie z
amawiającemu wezwanie Inżynierii do uzupełnienia dokumentów na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu - w przypadku uwzględnienia
zarzutu z pkt 8,
przy jednoczesnym nieuwzględnieniu któregokolwiek z zarzutów z pkt 1-6.
Ewentualnie nakazanie z
amawiającemu wezwanie Inżynierii do uzupełnienia dokumentów na
potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z postępowania, w przypadku uwzględnienia
zarzutu z pkt 9
, przy jednoczesnym nieuwzględnieniu któregokolwiek z zarzutów wskazanych
w pkt 1-6,
a w każdym przypadku zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego zgodnie ze spisem kosztów, który zostanie
przedst
awiony na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz przeprowadzenie dowodu
z opinii biegłego w zakresie inżynierii środowiska na okoliczność sprzeczności treści oferty
Inżynierii z wymaganiami opisanymi PFU w zakresie aspektów technicznych wynikających
z tej oferty wskazanych w zarzutach 1-6,
przeprowadzenie dowodów wskazanych
w
uzasadnieniu odwołania na okoliczności tam wskazane.
W uzasadnieniu wniesionego
środka zaskarżenia odwołujący podniósł co następuje.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 1.
Zgodnie z postanowieniami pkt 5.2. lit. c) SIWZ w celu potwierdzenia, że oferowane
roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, wykonawca,
którego oferta została najwyżej oceniona, miał złożyć na wezwanie zamawiającego koncepcję
technologiczną oferowanej technologii do odzysku fosforu, która winna zawierać co najmniej:
n
azwę i producenta (właściciela/dostawcy technologii) proponowanej technologii, opis (np.
kartę katalogową, folder informacyjny itp. - o ile nie zostały załączone do oferty) oferowanej
technologii; l
istę referencyjną obiektów w oferowanej technologii, wraz z określeniem
wydajności instalacji i wskazaniem osób do kontaktu; opis proponowanego rozwiązania dla
GOŚ ŁAM z zastosowaniem oferowanej technologii w tym m.in. wstępne schematy
technologiczne wraz z istotnymi danymi bilansowymi (osadu, odcieków, wody technologicznej,
zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i reagenty chemiczne itp.), propozycję
kluczowych urządzeń technologicznych i uzupełniających (ilość szt., producent i typoszereg),
w
stępną propozycję lokalizacji obiektów i rozwiązań technicznych w obiektach. Zamawiający
zastrzegł również, że koncepcje rozwiązania (przyjęte na etapie oferty) stanowić będą bazę
do dalszych prac projektowych na etapie realizacji k
ontraktu. Nie dopuszcza się zmiany
dostawcy technologii na etapie projektowania.
Z treści koncepcji technologicznej oferowanej technologii do odzysku fosforu złożonej
przez Inżynierię („koncepcja technologiczna inżynierii”) wynika, że treść oferty tego
wykonawcy jest sprzeczna z SIWZ -
z wymaganiami określonymi w PFU w odniesieniu do
wydajności hydraulicznej instalacji. Zgodnie z pkt 2.3.1. (pt. parametry wyjściowe do
projektowania) t
omu II PFU dla potrzeb oceny wielkości instalacji należy przyjąć przewidywane
max. wielkości obciążeń instalacji: (i) ilość odcieków : Q= 2.420 m3/d, (ii) ładunek fosforu
ogólnego: Łp = 500 kg P/d. Ponadto, udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców do SIWZ,
z
amawiający w dniu 10 stycznia 2020 r. stwierdził, iż potwierdza, że dla potrzeb oceny
wielkości instalacji i przygotowania oferty należy przyjąć przewidywane maksymalne wielkości
obciążeń podane w pkt 2.3.1. PFU.
W koncepcji t
echnologicznej Inżynierii wskazano, że do jej przygotowania przyjęto
następujące założenia: ”maksymalny przepływ 1900 m3/d przy poziomie 300 ppm PO4-P”.
Podana wartość przepływu jest więc znacząco niższa od wymagań zamawiającego
wynikających z PFU (2420 m3/d), tym samym treść oferty Inżynierii jest sprzeczna z treścią
SIWZ w zakresie przyjętych założeń przepływu następującego przez oferowaną instalację.
Sprzeczność treści oferty jest tym bardziej widoczna, jeżeli weźmie się pod uwagę, że
w odpowiedzi na pytanie do SIWZ udzielonej przez z
amawiającego w dniu 31 stycznia 2020 r.
z
amawiający podał także informację, iż podana wielkość obciążenia instalacji powinna zostać
uwzględniona jako optymalny, a nie maksymalny punkt pracy. Pokazane zaniżenie wydajności
instalacji w stosunku do wymagań zamawiającego umożliwiło dostawcy technologii
zmniejszenie wie
lkości oferowanej instalacji, a zatem zaniżenie ceny ofertowej.
Wskazana wadliwość treści oferty Inżynierii pociąga za sobą dalsze konsekwencje.
W
związku z przyjęciem przez Inżynierię sprzecznej z SIWZ wydajności hydraulicznej
instalacji, tj. niższej niż wymagana przez zamawiającego, błędne jest także przyjęte w ofercie
założenie o stężeniu fosforu w odciekach na poziomie 300 ppm PO4-P. Przy uwzględnieniu
wyższego obciążenia hydraulicznego instalacji, stężenie fosforu będzie w rzeczywistości
niższe, co wpłynie na deklarowaną i gwarantowany poziom efektywności odzysku fosforu.
Poziom ten jest bowiem uzależniony właśnie od stężenia fosforu na wejściu do instalacji.
Większe stężenie umożliwia bowiem odzysk bardziej efektywny.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 2.
Zgodnie z postanowieniami pkt 2.3.4.2. tomu II PFU, z
amawiający ustanowił wymóg,
że uzyskiwany w reaktorze struwit o odpowiedniej dla celów handlowych granulacji (1-5 mm)
należy poddać odwodnieniu i osuszeniu. Wymóg zamawiającego przewidywał zatem zarówno
odwodnienie, jak i suszenie uzyskiwanego w reaktorze struwitu.
Koncepcja Inżynierii nie przewiduje suszenia struwitu, a jedynie jego odwodnienie.
Żadne z postanowień tej koncepcji nie zakłada suszenia struwitu. Zamawiający w PFU nie
określił wymagania funkcjonalnego (np. produkcji przez instalację struwitu o określonej
wilgotności), lecz wskazał wymóg strukturalny, tj. konieczność wprowadzenia fazy
odwodnienia oraz fazy suszenia struwitu.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 3.
Zgodnie z postanowieniami pkt 2.3. tomu II PFU z
amawiający wskazał, że wymaga,
aby zaproponowane przez w
ykonawcę rozwiązanie posiadało m.in. wymaganą (z uwagi na
istniejący/projektowany reżim technologiczny pracy węzła przeróbki osadów) zdolność
buforowania strumienia odcieków odprowadzanego z deamonifikacji lub odwadniania osadu.
Dalej, w pkt 2.3.4.1. (pt. zbiornik buforowo-
wyrównawczy odcieków) tomu II PFU, zamawiający
określił wymóg, w myśl którego w celu wyrównania wahań w dopływie odcieków z procesów
odwadniania osadów oraz odcieków z instalacji usuwania azotu (deamonifikacji) – proces
prowadzony sekwenc
yjnie, przewiduje się budowę zbiornika (studni) buforowo-
wyrównawczego. Pojemność zbiornika określona zostanie w ramach prac projektowych
w
zależności od przyjętych rozwiązań technologicznych. Zakłada się wykonanie zbiornika,
częściowo lub całkowicie zagłębionego w gruncie.
W świetle przywołanych postanowień SIWZ nie ma żadnych wątpliwości, iż w PFU
ustanowiono wymóg zaoferowania zbiornika (studni) buforowo-wyrównawczego. Podobnie,
jak w przypadku wcześniej opisanej wadliwości SIWZ zamawiający nie pozostawił swobody
wykonawcom w doborze przyjmowanych rozwiązań, lecz ustanowił wymóg zaoferowania
technologii przewidującej realizację takiego obiektu.
W k
oncepcji Inżynierii nie zostało przewidziane wymagane zapisami SIWZ buforowanie
odcieków po procesie usuwania azotu. Brak jakiegokolwiek zbiornika retencyjnego sprawia,
że proponowane rozwiązanie nie zapewnia wymaganej zdolności buforowania odcieków,
natomiast umożliwia zaniżenie ceny ofertowej.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 4.
Zgodnie z postanowieniami pkt 1.1.3. t
omu I PFU obciążenie hydrauliczne instalacji
winno uwzględniać wytrącanie fosforu z odcieków z procesów odwadniania osadów zarówno
w układzie obecnym (po fermentacji, ale bez hydrolizy) jak i w układzie docelowym (z hydroliza
pośrednią i amonifikacją). Powyższy zapis w PFU wskazuje bez żadnych wątpliwości, iż
oferowana instalacja powinna zostać tak zaprojektowana, aby najpierw następował proces
odzysku fosforu, a dopiero po nim proces utleniania amoniaku. Wskazuje na powyższe zapis
mówiący o uwzględnieniu w stosunku do amonifikacji wytrącania fosforu z odcieków
z
procesów odwadniania osadów. Jest zatem oczywiste dla odwołującego, iż zgodnie
z
wymaganiami PFU najpierw następować miał odzysk fosforu, a następnie proces utleniania
amoniaku. Wy
magana przez SIWZ kolejność procesów tj. najpierw proces usuwania azotu
(będący przedmiotem zamówienia w części 2 - zadanie 6) i odzysku fosforu (będący
przedmiotem zamówienia w części 3 - zadanie 7) z samego faktu, iż instalacja usuwania azotu
nie stanowi
przedmiotu zamówienia w niniejszej części postępowania, a wykonawcy nie mieli
obowiązku składania oferty łącznie na część 2 (obejmującą usuwanie azotu) i na część
(obejmującą odzysk fosforu). W pkt 3.2. zamawiający określił, iż przewiduje możliwość
składania ofert częściowych dla wybranych części/zadań: jednego, dwóch lub trzech.
Ponadto, w ocenie odwołującego konieczność zaoferowania instalacji odzysku fosforu
funkcjonującej po instalacji usuwania azotu wynika z pkt 2.3.3 i pkt 2.3.4.1 PFU. Jak również
kolejność instalacji usuwania azotu (zadanie 6) oraz instalacji odzysku fosforu (zadanie 7)
wynika z z
ałącznika 11 schematu technologicznego przewidywanych powiązań zadań 5, 6 i 7
w
układzie hydrolizy pośredniej.
Tymczasem w k
oncepcji Inżynierii wskazane zostało: Należy pamiętać, że w przypadku
połączenia hydrolizy wysokociśnieniowej oraz deamonifikacji częstym rozwiązaniem jest
rozcieńczanie odcieku co powoduje zarówno większe obciążenie hydrauliczne oraz obniża
stężenie fosforanów. Im niższe stężenie fosforanów tym redukcja fosforanów będzie niższa.
Dlatego też ze względu na możliwy znaczący wpływ procesu deamonifikacji na pracę instalacji
do wytrącania struwitu rekomenduje się następującą konfigurację: odwadnianie, instalacja do
wytrącania struwitu, deamonifikacja (s. 3 i 4 koncepcji).
Zatem w opinii odwołującego Inżynieria przewiduje rozwiązanie odwrotne od
wymaganego w SIWZ. Zachodzi
także uzasadnione podejrzenie, że koncepcja Inżynierii nie
uwzględnia pełnego bilansu azotu i fosforu w nominalnych warunkach pracy instalacji, poprzez
pominięcie kwestii zmian ładunku azotu w poprzedzającym procesu odzysku fosforu procesie
usuwania azotu. Ta sytuacja stwarza możliwość manipulowania interpretacją udzielonych dla
zadania 7 gwarancji procesowych.
N
awet gdyby uznać, iż powyższy zapis nie wyraża postanowień przesądzających
o
treści oferty sprzecznej z treścią SIWZ, to i tak zamawiający zaniechał wyjaśnienia treści
oferty Inżynierii w tym zakresie, do czego obligował go przepis art. 87 ust. 1 p.z.p.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 5.
Inżynieria przedłożyła zamawiającemu wraz koncepcją technologiczną także bilans
masowy oraz wstępny schemat technologiczny. Koncepcja jest jednak niepełna, gdyż bilans
masowy nie uwzględnia wpływu działania instalacji usuwania azotu w węźle poprzedzającym
i
nstalację odzysku fosforu (co było jednym z warunków co do treści koncepcji): brak określenia
wpływu na bilans fosforu; brak określenia wpływu na bilans wyprodukowanego struwitu; brak
określenia wpływu na ładunek azotu , który jest niezbędnym obok fosforu elementem
produkowanego struwitu i wpływającego na osiąganą efektywność odzysku fosforu; jedynie
określenie wpływu instalacji usuwania azotu odnosi się ogólnie do zmiany odczynu pH
i
alkaliczności odcieków, pozostawiając bez analizy wpływ na zmiany pozostałych,
parametrów bilansowych stanowiących podstawy koncepcji.
Ponadto w koncepcji używa się określenia wydajności w wysokości max 1.900 m3/d,
podczas gdy SIWZ ok
reśla jednoznacznie parametry projektowe w wysokości nominalnej
2.400 m3/d, co stanowi przedmiot samodzielnego zarzutu.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 6.
W pkt 19.1.2. SIWZ z
amawiający zakazał składania ofert wariantowych. Z kolei z art.
82 ust. 1 p.z.p.
wynika zakaz złożenia więcej niż jednej oferty w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Tymczasem według odwołującego z koncepcji Inżynierii wynika, iż
wykonawca ten albo dopuścił się złożenia oferty wariantowej albo złożył dwie oferty
w pos
tępowaniu (zaoferował dwa rozwiązania technologiczne).
Inżynieria przedłożyła zamawiającemu wraz koncepcją bilans masowy oraz wstępny
schemat technologiczny,
stanowiące razem załącznik nr 2 do koncepcji. Oba te dokumenty
opisują jednakże dwa odmienne rozwiązania technologiczne. Rozbieżności odnoszą się do
następujących elementów oferowanej instalacji odzysku fosforu: a) Miejsca odprowadzenia
struwitu - w
stępny schemat technologiczny, jako miejsce odprowadzenia struwitu wskazuje
reaktor, zaś bilans masowy, jako miejsce odprowadzenia struwitu wskazuje cyklon. Z kolei we
wstępnym schemacie technologicznym cyklon oznaczony jest na odpływie odcieków
z osadnika; b)
Dozowania dodatkowego reagentu (środka antypiennego) - we wstępnym
schemacie technologicznym brak jest wskazania instalacji dozowania dodatkowego reagentu,
zaś w bilansie masowym zaznaczono taką dodatkową instalację; c) miejsca odprowadzania
odcieków - wstępny schemat technologiczny, jako miejsce odprowadzenia ścieków wskazuje
osadnik, zaś bilans masowy, jako miejsce odprowadzenia wskazuje cyklon. Z kolei we
wstępnym schemacie technologicznym odcieki z cyklona zawracane są od osadnika bez
możliwości bezpośredniego zrzutu.
Niezależnie od powyższego bilans masowy jest niespójny matematycznie pod kątem
przedstawionych ładunków i efektów odzysku fosforu. W bilansie określono ładunek fosforu
na wejściu do instalacji w wysokości 570 kg P-PO4. Z kolei ładunek fosforu na wyjściu
z
instalacji rozkłada się na dwa strumienie tj.: produkt (struwit) i odcieki odprowadzane do
z powrotem do oczyszczalni, przy czym w k
oncepcji Inżynierii: ilość produktu w postaci
struwitu określono w wysokości 461 kg P-MAP/d (odpowiada P-PO4/d), ilość fosforu który nie
został zawiązany w produkt tj. postaci odcieku z cyklona to 57 kg P-PO4/d, co daje łącznie
461 +57 = 518 kg P.
W ocenie odwołującego zatem w bilansie „pominięto” ładunek stanowiący
różnicę pomiędzy 570 – 518 = 52 kgP-PO4/d.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 7.
Podstawa faktyczna zarzutu nr 6 wskazuje na naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.,
ewentualnie art. 89 ust. 1 pkt 1 p.z.p. w zw. z art. 82 ust. 1 p.z.p., i stanowi podstawę
odrzucenia oferty, to z najdalej idącej ostrożności procesowej odwołujący wskazuje, iż
w
przypadku nieuwzględnienia żądania odrzucenia okoliczności te powinny stać się
przynajmniej podstawą nakazania zamawiającemu wyjaśnienia treści oferty w trybie art.
87 ust. 1 p.z.p.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 8.
W pkt 5.1.3.1 lit. c) SIWZ z
amawiający określił warunek udziału w postępowaniu
dotyczący zdolności technicznej i zawodowej, zgodnie z którym wykonawcy winni wykonać
należycie oraz zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończyć nie wcześniej
niż w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie co najmniej dwie instalacje odzysku
fosforu z odcieków wykonane w systemie „zaprojektuj i wybuduj” lub „wybuduj”, każda z nich
w technologii oferowanej w f
ormularzu ofertowym (pkt 7.7) z uwzględnieniem ewentualnych
modyfikacji wprowadzonych przez d
ostawcę/producenta technologii, pracujące na
oczyszczalniach ścieków, z czego przynajmniej jedna o wydajności min. 300 kg P/d. Warunek
udziału w postępowaniu ustanawiał zatem wymóg, aby roboty wykazywane na potwierdzenie
spełnienia tego warunku udziału w postępowaniu były robotami wykonanymi w technologii
stanowiącej przedmiot oferty w postępowaniu. W ocenie odwołującego realizacje wykazane
przez Inżynierię w wykazie robót nie spełniają tego wymogu z przyczyn opisanych poniżej.
Charakterystyka odcieków - instalacje przedstawione w formularzu ofertowym jako
referencyjne dla oferowanej instalacji NuReSys pracują na odciekach pochodzących
z
reaktorów UASB, zapewniających odcieki bardzo klarowne w porównaniu do odcieków
powstających na komunalnych oczyszczalniach ścieków (po procesie odwadniania osadów
komunalnych). Odcieki z odwadniania osadów komunalnych charakteryzują się wyższym
stężeniem zawiesiny, które dodatkowo będzie podniesione po zastosowaniu procesu hydrolizy
termicznej, objętego zakresem przedmiotu zamówienia.
Dwustopniowy proces - p
roces oferowany przez firmę NuReSys, co pokazują materiały
informacyjne udostępniane przez firmę (rysunek 1-6), obejmuje zbiornik odgazowania
zlokalizowany przed zbiornikiem krystalizacji. Zbiornik taki nie został przewidziany dla instalacji
odzysku fosforu na GOŚ w Łodzi, mimo że występuje na instalacjach podanych jako
referencyjne dla realizowanego Zadania (rysunek 7-
8). Dla oczyszczalni ścieków w Łodzi
zgodnie z koncepcją technologiczną zaprojektowano napowietrzanie bezpośrednio
w
zbiorniku krystalizacji, co jest rozwiązaniem nieobecnym na podanych instalacjach
referencyjnych, a więc nie popartym doświadczeniem z tych instalacji.
Instalacja NuReSys obejmuje różne technologie - pełnoskalowe instalacje firmy
NuReSys przedstawione w artykule, którego autorem jest prezes firmy, różnią się w zakresie
zastosowanej technologii. Różnice obejmują sposób prowadzenia procesu odgazowania
(mieszanie/napowietrzanie) oraz lokalizację (wewnętrzny/zewnętrzny) osadnika (rysunek 9).
Każda z 3 instalacji NuReSys wybudowanych na komunalnych oczyszczalniach ścieków
pracuje na innym medium. W przypadku instalacji w Aartselaa
r do obu zbiorników
(odgazowania i krystalizacji) wprowadzane są osady, natomiast w Land van Cuijck są to
odcieki z odwadniania osadów. Instalacja w Apeldoorn określana jest jako hybrydowa,
ponieważ przefermentowane osady wprowadzane są do zbiornika napowietrzania,
a
następnie odciek z odwadniania tych osadów kierowany jest do zbiornika krystalizacji.
Określenie „Technologia NuReSys” obejmuje różne procesy: pracę zbiornika
odgazowania i krystalizacji szeregowo na tym samym medium (rysunek 10-
11), pracę w/w
zbiorników na różnym medium poprzez rodzielenie etapem odwadniania (rysunek 12), a także
zastosowanie samego zbiornika odgazowania (rysunek 13).
Instalacje referencyjne na oczyszczalniach ścieków - pierwsza instalacja NuReSys na
oczyszczalni ścieków powstanie w 2013 (rysunek 14). Instalacje wybudowane w latach 2011-
2012 podawane jako referencyjne wybudowane zostały jako elementy zakładów przetwórstwa
ziemniaków, w związku z czym nie spełniają stawianego przez SIWZ wymagania
wybudowania obiektu referencyjn
ego na oczyszczalni ścieków.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 9.
Inżynieria wykazała spełnienie warunków udziału w postępowaniu dotyczących
zdolności technicznej i zawodowej przy pomocy zasobów podmiotu trzeciego w osobie
NuReSys. Na potwierdzenie
jednej z przesłanek wykluczenia z postępowania Inżynieria,
w
stosunku do NuReSys, złożyła elektroniczną kopię oświadczenia z dnia 13 marca 2020 r.
osoby reprezentującej tą spółkę (p. W. M.) złożonego przed notariuszem, że (i) nie otwarto
likwidacji NuReSys
Nutrients Recovery Systems, (ii) nie ogłoszono bankructwa NuReSys
Nutrients Recovery Systems, (iii) nie toczy się żadne postępowanie restrukturyzacyjne w
sprawie NuReSys Nutrients Recovery Systems.
Powyższe oświadczenie zostało potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osoby
uprawnione do reprezentacji Inżynierii, tj. p. A. R. i p. M. C. Potwierdzenie za zgodność z
oryginałem nastąpiło poprzez złożenie kwalifikowanych podpisów elektronicznych tych osób.
Kiedy zgodnie z
§ 14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentów poświadczenia
elektronicznej kopii tego dokumentu powinna dokonać NuReSys, a nie Inżynieria. Odwołujący
zwraca uwagę, iż na kopii przedmiotowego oświadczenia znajduje się znak graficzny mający
wskazywać na złożenie podpisu elektronicznego przez W. M., jednakże plik obejmujący
elektroniczną kopię oświadczenia nie zawiera podpisu elektronicznego tej osoby. Walidacja
tego pliku wskazuje jedynie na złożenie kwalifikowanych podpisów elektronicznych przez p. A.
R. i p. M. C.
Z uwagi na powyższe uznać należy, że Inżynieria nieprawidłowo wykazała brak
przesłanek wykluczenia z postępowania, co uzasadnia zarzut naruszenia przez
z
amawiającego art. 26 ust. 3 p.z.p.
Argumentacja w zakresie zarzutu nr 10.
Zamawiający nie udostępnił odwołującemu załącznika do protokołu postępowania
w
postaci listy urządzeń, stanowiącej załącznik nr 3 do koncepcji Inżynierii, pomimo obowiązku
jego przekazania wynikającego z art. 96 ust. 3 p.z.p., który gwarantuje jawność załączników
do protokołu postępowania.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołanie w formie
pisemnej
wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający wnosi o oddalenie odwołania
w całości.
Skład orzekający stwierdził spełnienie przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. i dopuścił do
udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę Inżynieria Rzeszów S.A., ul. Podkarpacka
59A, 35-
082 Rzeszów (dalej zwanego jako przystępujący), zgłaszającego przystąpienie po
stronie zamawiającego, co nadaje mu status uczestnika postępowania odwoławczego.
Przystępujący przedstawił swoje stanowisko procesowe w formie pisemnej.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym w sprawie
materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przedstawioną przez zamawiającego, w szczególności z postanowieniami
ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ, złożonymi ofertami i korespondencją prowadzoną
w
toku postępowania przetargu oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk złożonych
ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający ustalił, że odwołanie mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy
p.z.p., zostało wniesione przez podmiot uprawniony, a także dotyczy materii określonej w art.
180 ust. 1 p.z.p., zatem podlega kognicji Krajowej Izby Odwoławczej. Izba ustaliła dalej, że
odwołanie podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 187 ust. 1 p.z.p. i nie została wypełniona żadna
z przesłanek o których mowa w art. 189 ust. 2 p.z.p., których stwierdzenie skutkowałoby
odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Izba stwierdziła również,
że odwołujący posiada legitymację materialną do wniesienia środka zaskarżenia zgodnie
z wymaganiami art. 179 ust. 1 p.z.p.
W
związku z oświadczeniem odwołującego o wycofaniu zarzutu nr 10 z petitum
odwołania, Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie odwoławcze w tym zakresie,
co znalazło odzwierciedlenie w punkcie 1 tenoru sentencji wyroku.
Stan faktyczny rozpoznawanej sprawy nie był pomiędzy stronami sporny, sporna była
ocena prawna ofert
y przystępującego, dokonana przez zamawiającego. Postawione przez
odwołującego zarzuty środka ochrony prawnej sprowadzały problematykę sprawy do
weryfikacji wyników oceny i badania ofert, gdzie zarzucono zamawiającemu naruszenie art.
89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 p.z.p., art. 87 ust. 1 p.z.p., art.
26 ust. 3 p.z.p. oraz art. 26 ust. 3 w zw. z § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia
26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126 ze zm.).
Izba
dokonała oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze art.
192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania
o
udzielenie zamówienia.
Skład orzekający – uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, po dokonaniu
ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, w szczególności w oparciu
o
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ, złożone oferty, korespondencję
prowadzoną w toku przetargu pomiędzy zamawiającym a przystępującym, zważając na
okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu – stwierdził, że sformułowane przez
odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym
samym rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. W ocenie Izby całość
zebranego materiału procesowego wskazuje, w sposób niebudzący wątpliwości, że
zamawiający prawidłowo zbadał i ocenił ofertę wykonawcy przystępującego jako ofertę
najkorzystniejszą w postępowaniu.
Krajowa Izba
Odwoławcza oddaliła zarzuty wskazane w pkt 1 – 6 petitum odwołania,
naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty przystępującego, kiedy jej treść nie odpowiada treści SIWZ.
Skład orzekający nie podzielił twierdzeń odwołującego jakoby wymagana przez
zamawiającego, od wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona (patrz pkt
7.4. i 7.4.3 SIWZ), koncepcja technologiczna wskazana w pkt 5.2. lit. c
SIWZ, stanowiła treść
oferty. Z
atem zarzuty dotyczące niezgodności oferty przystępującego z treścią SIWZ, oparte
na brzmieniu koncepcji, a priori
podlegały oddaleniu.
Podstawą do podniesienia omawianych zarzutów było mylne utożsamienie przez
odwołującego treści oferty z dokumentami i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie
przez oferowane roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (art. 25 ust.
1 pkt 2 p.z.p.). O ile potocznie można przyjąć, że ofertą są wszystkie dokumenty i oświadczenia
składane zamawiającemu, to takie pojęcie oferty nie ma odzwierciedlenia w normach p.z.p.
i aktach wykonawczych do ustawy. Oferta jest
składana przez wykonawcę w wyznaczonym
przez zamawiającego terminie na składanie ofert i aby nie dochodziło do zmiany jej treści,
ustawodawca w ustawie
p.z.p. zawarł obostrzenia zakazujące dokonywania ingerencji w jej
brzmienie po jej złożeniu, czyli kiedy wykonawcy znają ceny i inne warunki, jakie zaoferowała
konkurencja. S
tąd brak jest normy wskazującej na możliwość uzupełnienia treści oferty, a jej
wyjaśnianie nie może prowadzić do dokonania jej zmiany (art. 87 ust. 1 p.z.p.), zaś błędy
w
ofercie mogą być poprawiane, o ile posiadają charakter określony w art. 87 ust. 2 p.z.p.
Inaczej natomiast ustawodawca uregulował dokumenty i oświadczenia wskazane w art.
ust. 1 p.z.p., składane po terminie otwarcia ofert, i co do zasady wymagane jedynie od
wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w kryteriach oceny ofert (art. 26 ust.
1 p.z.p.).
Stąd niezrozumiałym jest postulat odwołującego, aby uznać, że dokument koncepcji,
wymagany
w celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane odpowiadają wymaganiom
określonym przez zamawiającego (li. c pkt 5.2. SIWZ), uregulowany w art. 25 ust. 1 pkt
p.z.p., miałby stanowić treść oferty. Nie tylko przeczy temu jednoznaczna treść dokumentacji
postępowania – która na obecnym etapie wiąże zamawiającego, wykonawców i Krajową Izbę
Odwoławczą – ale niewyjaśnionym pozostało jak dokument, składany po terminie otwarcia
ofert, przez jednego z wykonawców (tego, którego oferta została oceniona najwyżej
w kryteriach),
miałby stanowić treść oferty.
Nie tylko można byłoby zastanowić się, czy odwołujący nie implikuje nieuprawnionego
uzupełnienia treści oferty po terminie na składanie ofert, ale umknęło mu, że oferty winny być
porównywalne, stąd z jaką treścią „oferty” (koncepcji) odwołującego, czy innych wykonawców,
zamawiający miałby porównać treść „oferty” (koncepcji) przystępującego. Jak zamawiający
miałby wykonać nałożony na niego obowiązek właściwego badania i oceny złożonych
w przetargu ofert
z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania, skoro
koncepcja wymagana jest jedynie od w
ykonawcy najwyżej ocenionego. Nie wyjaśniono
również sprzeczności tego wnioskowania – bowiem idąc tym tokiem rozumowania, jeżeli
przykładowo przystępujący nie złożyłby koncepcji na wezwanie zamawiającego, to czy
faktycznie
byłoby to niezłożenie treści oferty – pomimo, że w terminie na składanie ofert
wykonawca złożył ofertę, która została najwyżej oceniona, stąd wezwano go do złożenia
koncepcji. I
wreszcie, czy odwołujący złożył ofertę, skoro idąc tokiem jego myślenia,
odwołujący nie przedstawił w terminie na składanie ofert swojej koncepcji, czyli jego zdaniem
nie złożono merytorycznej treści oferty. Jak widać hasłowe stwierdzenie, że dokument mający
świadczyć o jakości zaoferowanych robót budowlanych, składany po upływie terminu na
złożenie ofert, stanowi treść oferty nie tylko jest sprzeczne z brzmieniem SIWZ, ale godzi
w uregulowany w
p.z.p. sposób składania ofert i weryfikacji ich treści.
Dokumenty i oświadczenia wskazane w art. 25 ust. 1 p.z.p., składane, co do zasady,
przez wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, w przeciwieństwie do oferty, nie
muszą zachować stricte tej samem treści. Zgodnie z art. 26 ust. 3 i 4 p.z.p. ustawodawca
zobligował zamawiającego do uzupełnienia, poprawienia, wyjaśnienia treści rzeczonych
oświadczeń i dokumentów. Zatem, po wykonaniu obowiązku nałożonego na zamawiającego,
częstokroć w postępowaniu wykonawca składa zupełnie nową ich treść, co jest zgodne z wolą
ustawodawcy.
Ponadto, mając na uwadze możliwość wniesienia środków ochrony prawnej
w odniesieniu do regulacji SIWZ, Izba uznaje
za spóźnione zarzuty skierowane do treści
dokumentacji postępowania, która jednoznacznie nadaje koncepcji technologicznej charakter
dokumentu składanego na potwierdzenie wymagań zamawiającego – nie jest bowiem możliwe
obejście terminu na wniesienie odwołania, poprzez formułowanie zarzutów co do brzmienia
SIWZ na etapie, na którym wykonawca uzna, że zarzuty, które mógł zgłosić wcześniej (i na
których zgłoszenie we właściwym trybie termin upłynął) stały się w jego ocenie istotne,
ponieważ chciałby koncepcję konkurencji traktować jako treść jej oferty, z wszystkimi tego
konsekwencjami.
W związku z powyższym w ocenie Izby analiza czy koncepcja technologiczna
przystępującego, jako rzekoma treść oferty, powoduje jej niezgodność z brzmieniem SIWZ
i
powinna powodować odrzucenie oferty – wobec braku potwierdzenia w materiale
procesowym, że koncepcja stanowi treść oferty – nie była w sprawie konieczna i odwołanie
w
tym zakresie podlegało oddaleniu.
Niemniej jednak, jedynie na marginesie Izba wskazuje, że w zakresie zarzutu nr
odwołujący oparł go na wadliwym przyjęciu stanu faktycznego. Odwołujący pominął bowiem,
że zamawiający wezwał przystępującego (vide pkt I wezwania z dnia 29 maja 2020 r.) do
wyjaśnienia zapewnienia właściwej przepustowości hydraulicznej, zgodnie z wymaganiami
z punktu 2.3.1. PFU tom II.
W odpowiedzi na wezwanie, przystępujący pismem z 5 czerwca
r. wyjaśnił rzeczony wymóg, potwierdzając postawione wymaganie. Odwołujący nie
zakwestionował wezwania zamawiającego ani nie odniósł się w odwołaniu do złożonych przez
przystępującego wyjaśnień. Zatem zarzut oparty na stanie faktycznym sprzed udzielenia
wyjaśnień nie znalazł potwierdzenia w ustalonym przez Izbę stanie rzeczy. Stanowisko
odwołującego, kwestionujące jedynie wielkość parametrów sprzed wyjaśnienia go przez
zamawiającego, bez zakwestionowania wyjaśnionych parametrów wyjściowych do
projektowania,
nie mogło stanowić o naruszeniu prawa przez jednostkę zamawiającą,
ponieważ to wielkości po wyjaśnieniu były podstawą do wyboru oferty przystępującego jako
oferty najkorzystniejszej w przetargu.
Ponadto, umknęło uwadze strony, że zgodnie z treścią dokumentacji przetargu,
parametry wyjściowe do projektowania wskazane przez zamawiającego są danymi
szacunkowymi, które będą podlegać weryfikacji w oparciu o dane bilansowe, przedstawione
przez wykonawców zadania nr 5 i zadania nr 6 na etapie uzgadniania projektów wstępnych
(pkt 2.3.1. PFU tom II), jest to
spójne z pkt 2.3. PFU tom II, gdzie wskazano, że instalację
odzysku fosforu należy traktować jako ściśle powiązaną z projektowanymi instalacjami
termicznej hydrolizy i usuwania azotu z odcieków, realizowanymi w ramach odrębnych zadań
– dotyczy to wymagań i parametrów technologicznych. Parametry wyjściowe do projektowania
muszą być poddane weryfikacji i uzgodnieniu na etapie projektów wykonawczych technologii
(wstępnych) wszystkich zadań 5, 6 i 7.
Jako bezpodstawny należy ocenić także zarzut nr 2. Ferowana przez odwołującego na
rozprawie
interpretacja treści SIWZ nie znajduje odzwierciedlenia w treści dokumentacji
przetargu.
Natomiast w zakresie okoliczności wskazanych w odwołaniu Izba zaznacza, że
zgodnie z lit. c pkt 5.2. SIWZ, koncepcja technologiczna pow
inna zawierać, co istotne dla
rozstrzygnięcia, „opis (np. kartę katalogową, folder informacyjnych itp. (…) oferowanej
technologii, listę referencyjną obiektów w oferowanej technologii (…), opis proponowanego
rozwiązania z zastosowaniem oferowanej technologii w tym m.in. wstępne schematy
technologiczne wraz z istotnymi danymi bilansowymi (…), propozycję kluczowych urządzeń
technologicznych i uzupełniających (ilość szt. producent i typoszereg), wstępną propozycję
lokalizacji obiektów i rozwiązań technicznych w obiektach. Koncepcje rozwiązania (przyjęte na
etapie oferty) stanowić będą bazę do dalszych prac projektowych na etapie realizacji
kontraktu.
” Zatem z brzmienia SIWZ wynika obowiązek przedstawienia koncepcji, spełniającej
powyższe wymagania zamawiającego, a za taką Izba uznała koncepcję przystępującego,
która zawiera wszystkie elementy wymagane w lit. c pkt 5.2. SIWZ.
Dalej skład orzekający stwierdził, że zgodnie z pkt 2.3.3. PFU tom II dot.
przewidywanego zakresu zadania „Instalacja musi zapewniać uzyskanie struwitu w postaci
suchego, czystego granulatu o odpowiedniej dla celów handlowych granulacji (1-5 mm), który
będzie mógł (po przeprowadzeniu stosownych badań i procedury) być stosowany jako nawóz”.
I dalej, na podstawie pkt 2.3.4.2. PFU tom II
dot. instalacji do odzysku fosforu z odcieków,
„Uzyskiwany w reaktorze struwit o odpowiedniej dla celów handlowych granulacji (1-5 mm)
należy poddać odwodnieniu i osuszeniu. Należy również przewidzieć odpowiednie urządzenia
i miejsca do magazynowania uzyskanego produktu np. w postaci silosu na uzyskany produkt
lub urządzeń do workowania (np. w big-bagach) i miejsce do ich magazynowania. Ewentualne
suszenie struwitu przewidzieć z wykorzystaniem ciepła z wewnętrznej sieci c.o.”
Z dokumentacji przetargu
więc wynika, że celem zamawiającego (ww. pkt 2.3.3.) jest
otrzymanie struwitu o wska
zanej granulacji, który po przeprowadzeniu stosownych badań
i
procedury może być nawozem, zaś sama instalacja (ww. pkt 2.3.4.2), czyli przewidzenie
odpowiednich urządzeń i miejsca do magazynowania zależy od wykonawcy, istotnym jest, aby
struwit został odwodniony i osuszony, w taki sposób, żeby spełnić cel zamawiającego.
Zamawiający podaje przykładowe rozwiązanie jak struwit może być magazynowany, a także
jak może być suszony, bez narzucenia konkretnej technologii suszenia struwitu, pozostawiając
wykonawcom
dowolność w tym zakresie, a pozytywną ocenę uzależniając od realizacji przez
przyjętą technologię konkretnego rezultatu. Przystępujący przyjął, że struwit jest odwadniany
w
płuczce/separatorze struwitu, a następnie suszony podczas składowania w big-bagach
w hali magazynowej
, co spełnia wymagania zamawiającego, zaś odwołujący nie wykazał
okoliczności przeciwnej.
Stawiając zarzut nr 3, podobnie jak zarzut nr 1, odwołujący pominął treść wyjaśnień
przystępującego z dnia 5 czerwca 2020 r., gdzie na niezakwestionowane przez odwołującego
wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p.
, przystępujący we wstępnej propozycji lokalizacji
wskaza
ł zbiornik buforowo-wyrównawczy, którego brak zarzucił odwołujący. Wobec
postawienia zarzutu na kanwie stanu sprzed wyjaśnień wykonawcy, zarzut ten nie znajduje
potwierdzenia w
ustalonym stanie rzeczy, będącym podstawą wyboru oferty przystępującego.
Izba zauważa także, że lokalizacja obiektów, zgodnie z brzmieniem lit. c pkt 5.2. SIWZ jest
wstępną propozycją, którą dopiero stanowi bazę do dalszych prac projektowych, zaś sporny
zbiornik został uwzględniony przez przystępującego w pkt 2 wykazu cen przystępującego
(wypełniony załącznik nr 2c do oferty). Ponadto, jak wyjaśnił przystępujący zbiornik ten nie jest
elementem procesu, lecz punktem
poboru odcieków do instalacji. Pobór ze zbiornika będzie
odbywał się za pomocą pomp, stąd w schemacie i bilansie opis jako pompownia, więc funkcję
zbiornika buforowego pełni przepompownia ścieków o odpowiedniej kubaturze. Zaś
pojemność buforowa zbiornika zostanie ustalona na etapie prac projektowych, co jest spójne
z brzmieniem SIWZ.
W ocenie składu orzekającego zarzut nr 4 również nie posiada uzasadnionych
podstaw. Odwołujący oparł zarzucane zamawiającemu naruszenie prawa na wskazaniu
w
koncepcji przystępującego, iż „Możliwa jest też lokalizacja reaktora do wytrącania struwitu
na odpływie z reaktora po deamonifikacji, niemniej jednak ze względu na niską alkaliczność
na odpływie (średnio ok. 400 mg/L) dozowanie ługu sodowego będzie wyższe. Należy
pamiętać, że w przypadku połączenia hydrolizy wysokociśnieniowej oraz deamonifikacji
częstym rozwiązaniem jest rozcieńczenie odcieku co spowoduje zarówno większe obciążenie
hydrauliczne oraz obniża stężenie fosforanów. Dlatego też, ze względu na możliwy znaczący
wpływ procesu deamonifikacji na pracę instalacji do wytrącania struwitu, rekomenduje się
następującą konfigurację odwadnianie, instalacja wytrącania struwitu, deamonifikacji. Jest to
najlepsze rozwiązanie pod katem bezpieczeństwa procesowego i niższych kosztów
eksploatacyjnych.”
Powyższe stanowi rekomendację przystępującego, z której usiłowano wywodzić
zaoferowanie oferty
niezgodnej z treścią SIWZ. Stanowisko odwołującego jest nieprawidłowe.
Po pierwsze
– odwołujący pomija, że zgodnie z dokumentacją przetargu zamawiający
jednoznacznie wskazał, iż koncepcja jest bazą do dalszych prac projektowych na etapie
realizacji kontraktu, którym jest wykonanie prac projektowych i robót budowlanych zadania nr
7, i jedyną niezmienną jest dostawca technologii (lit. c pkt 5.2. SIWZ), jak również zamawiający
wielokrotnie zaznacza, że instalacja zadania nr 7 jest ściśle powiązana w zakresie wymagań
i
parametrów technologicznych z projektowanymi instalacjami zadnia nr 5 i nr 6, zatem Izba
podziela argumentację zamawiającego, że koncepcja obecnie ma charakter wstępny. Po
drugie
– jakakolwiek rzekoma sprzeczność z SIWZ, na kanwie której koncepcja jest bazą do
dalszych prac projektowych, jest jedynie subiektywnym przekonaniem strony. Wywodzenie
rzekomej wady z wyrwanego z kontekstu brzmienia koncepcji
, w postaci rekomendacji, którą
zamawiający może wykorzystać na dalszym etapie, kiedy będą już znane stanowcze projekty
zadania nr 5 i zadania nr 6, nie stanowi o braku
spełnia wymagań dokumentacji przetargu i nie
może zostać uznane za usprawiedliwioną podstawę zarzucanego zaniechania
zamawiającego. Zarzuty oparte na pominięciu pozostałej treści koncepcji, wycinku kilku zdań,
które przestawiono z narracją strony, przy oderwaniu od bilansu masowego, stanowią raczej
o
następczym doszukiwaniu się rzekomych niezgodności i wątpliwości, które w sposób łatwy
mogą być „wyjaśnione” w oparciu o treść dokumentów przystępującego. Zaś mając na uwadze
przedmiot zamówienia i warunki dokumentacji postępowania, bezpodstawnym byłoby
dopytywanie wykonawcy, czy jego sugestia co do lokalizacji instalacji odzyskiwania fosforu
przed procesem deamonifikacji (co mogłoby spowodować znacznie niższe zużycie ługu
sodowego, ze względu na dostępną alkaliczność), a co będzie elementem ustaleń na etapie
uzgadniania propozy
cji rozwiązań dla wszarskich trzech zadań, miałaby świadczyć
o
naruszeniu prawa przez jednostkę zamawiającą.
Natomiast w zakresie stanowiska odwołującego, że zachodzi w jego ocenie
uzasadnione podejrzenie, że koncepcja przystępującego pomija kwestie zmian ładunku azotu
w procesie usuwania azotu,
a także zarzutu nr 5, należy przypomnieć, że postępowanie przed
Krajową Izbą Odwoławczą jest postępowaniem kontradyktoryjnym i to na odwołującym
spoczywa ciężar wykazania zasadności stawianego zarzutu. Izba nie orzeka na podstawie
przekonania stron, a na postawie przedstawionych przez nie dowodów na poparcie
konkretnych twierdzeń, o konkretnym wpływie na ustalenie stanu faktycznego poddawanego
późniejszej kwalifikacji prawnej. Skuteczny zarzut wymaga wyjścia przez odwołującego ze
sfery przekonania i przedstawienia w odwołaniu argumentacji, która może świadczyć
o naruszeniu prawa
– poczynając od postawienia twierdzeń, wykazania ich dowodami,
a k
ończąc na wskazaniu na powiązanie udowodnionych okoliczności z naruszeniem prawa
przez jednostkę zamawiającą w ramach postawionego zarzutu. Strona, która w postępowaniu
odwoławczym nie udowodni faktów, z którymi wiąże korzystne dla siebie konsekwencje
praw
ne i nie podoła ciążącemu na niej ciężarowi dowodowemu, musi liczyć się
z
materialnoprawnym skutkiem nieudowodnienia istotnych faktów, co w konsekwencji
powoduje oddalenie zarzutu.
Odwołanie w zakresie rzekomego podejrzenia o brak
uwzględnienia zmian ładunku azotu przez przystępującego jest merytorycznie puste i jedynie
dodatkowo należy zaznaczyć, że bez danych od wykonawcy z zadania nr 6 obejmującego
instalację do usuwania azotu, co nastąpi na etapie uzgadniania projektów wykonawczych,
takiego bilansu w sp
osób zgodny z rzeczywistością nie sposób wykonać. Izba stwierdziła, że
bilans masowy przystępującego odpowiada warunkom SIWZ, jest zgodny z lit. c pkt 5.2. SIWZ
w zakresie wymaganych danych bilansowych,
zaś odwołujący nie wykazał okoliczności
przeciwnej, c
o powoduje, że za bezpodstawny należy uznać także zarzut nr 5 z petitum
odwołania. Ponadto należy podkreślić, że dane bilansowe – co wielokrotnie w dokumentacji
zaznacza
zamawiający (str. 44 akapit 3 PFU tom II, str. 41 akapit 3 PFU tom I, odpowiedź na
pytanie nr 65 w wyjaśnieniach SIWZ z 31.01.2020 r.) – na obecnym etapie w zakresie danych
wyjściowych są parametrami szacunkowymi, podlegającymi weryfikacji w oparciu o dane
przedstawione przez wykonawców zadania nr 5 i zadania nr 6, na późniejszym etapie
uzgadniania projektów technologii.
Skład orzekający nie podzielił argumentacji odwołującego wskazanej w zarzucie nr 6,
ponieważ nie udowodniono, aby przystępujący złożył ofertę wariantową. Zarzut stanowi raczej
polemikę z brzmieniem dokumentów przystępującego, w oderwaniu od zaoferowanej
technologii. Lista urządzeń, schemat i lokalizacja instalacji są spójne i nie potwierdziły się
zarzucane przystępującemu nieprawidłowości. Mając także na uwadze, że koncepcja stanowi
dokument wstępny, podlegający dalszym uzgodnieniom, o czym szerzej we wcześniejszej
części uzasadnienia, Izba podzieliła stanowisko zamawiającego i przystępującego wskazane
w ich stanowiskach procesowych
. I jedynie dodatkowo należy zauważyć, że argumentacja
dotycząca rzekomej sprzeczności miejsca odprowadzania odcieków nie znalazła
potwierdzenia w ustalonym stanie rzeczy. Zaś jedynym miejscem usuwania struwitu jest
płuczka/separator. Struwit zatrzymany przez hydrocyklon służy do zawrócenia kryształków
struwitu z powrotem do reaktora
, celem wyprodukowania większych granulek w rozmiarze
pozwalającym na usunięcie poprzez płuczkę/separator struwitu, stąd twierdzenie o niejasnym
miejscu odprowadzenia struwitu się nie potwierdziło. W zakresie środka antypiennego jego
zużycie, jak wyjaśnił przystępujący, wynosi maksymalnie 1 litr dzienne, stąd jego wpływ na
bilans masowy został na obecnym etapie pominięty, jak również pompki dozujące środek
antypieniący są zawarte w wykazie urządzeń.
Dalej Izba zauważa, że nie wykazano, aby w bilansie nie zgadzał się ładunek 52 kg P-
PO4/d
– pomijając już szacunkowy charakter bilansu, którego parametry będą weryfikowane
na dalszym etapie, zgodnie z danymi przedstawionymi przez wykonawców zadania nr 5 i nr 6,
podczas uzgadniania projektów technologii – główny ładunek fosforu jest odbierany w postaci
struwitu z reaktora (461 kg P). Na odpływie z reaktora fosfor występuje w dwóch formach: jako
rozpuszczony fosfor ortofosforanowy (ta forma fosforu w przefiltrowanej próbce jest brana do
obliczenia wymaganej redukcji 90% fosforu ortofosforanowego) -
ładunek 57 kg PO4-P/d oraz
jako fosfor związany (nierozpuszczony) w bardzo drobnych kryształkach struwitu, który razem
z zawiesiną (osadem biologicznym) jest usunięty podczas filtrowania i nie ma wpływu na
wymaganą redukcję fosforu ortofosforanowego - ładunek 52 kg/d, jak i gwarantowany stopień
wbudowania fosforu w struwit.
Zatem bilans jest zgodny z wymaganiami zamawiającego co
do redukcji fosforu ortofosforanowego rozpuszczonego na poziomie 90%, jak i stopnia
wbudowania fosforu w struwit (80%).
W konsekwencji powyższego Izba stwierdziła, że nie tylko nie wykazano zasadności
zarzutu nr 6, ale także nie ma uzasadnionych powodów, aby przeprowadzić postępowanie
wyjaśniające w tym zakresie i dopytać przystępującego (na podstawie art. 26 ust. 4 p.z.p., nie
zaś wadliwie zarzucanego art. 87 ust. 1 p.z.p.) o okoliczności wskazane w odwołaniu, zatem
nie potwierdziło się stanowisko odwołującego zawarte w zarzucie nr 7.
Konkludując, skład rozpoznający spór nie podzielił stanowiska odwołującego, jakoby
koncepcja technologiczna stanowiła treść oferty. Tezy odwołującego są sprzeczne
z
brzmieniem SIWZ i kłócą się z zasadami składania ofert uregulowanymi w p.z.p., co
powoduje
oddalenie zarzutów naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.,
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego, jako oferty sprzecznej z SIWZ.
Ponadto, nie udowodniono zarzucanych wad koncepcji przystępującego, a także nie
wykazano naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 p.z.p., czy zarzutu ewentualnego
w postaci naruszenia art. 87 ust. 1 p.z.p.
W zakresie zarzutu nr 8 z petitum
odwołania dotyczącego naruszenia przez
zamawiającego art. 26 ust. 3 p.z.p. – poprzez zaniechanie zastosowania w stosunku do
dokumentów przedłożonych przez przystępującego na potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej, pomimo że
dokumenty te nie potwierdzały, że wykazane roboty zostały wykonane w technologii
oferowanej przez
przystępującego w formularzu ofertowym – skład orzekający stwierdził co
następuje.
Izba ustaliła, ze w lit. c pkt 5.1.3.1 SIWZ zamawiający postawił wykonawcom warunek
posiadania odpowiedniej zdolności technicznej w zakresie wykazania, że „wykonawca
wykonał należycie oraz zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył nie
wcześniej niż w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie w postaci: dla zadania 7 – co najmniej
dwie instalacje odzysku fosforu z odcieków wykonane w systemie „zaprojektuj i wybuduj” lub
„wybuduj”, każda z nich w technologii oferowanej w formularzu ofertowym (pkt 7.7)
z uwzgl
ędnieniem ewentualnych modyfikacji wprowadzonych przez dostawcę/producenta
technologii, pracuj
ące na oczyszczalniach ścieków, z czego przynajmniej jedna o wydajności
min. 300 kg P/d
.”
Na potwierdzenie spełnienia warunku składano środek dowodowy, wykaz robót
budowlanych, gdzie
należało podać nazwę, rodzaj i zakres robót – zamawiający w zakresie
instalacji wymagał podania: technologii (z odniesieniem do pkt 7.7. formularza oferty),
wydajności, oczyszczalni, projektu, określenia systemu (wybuduj lub zaprojektuj i wybuduj).
Zamawiający wymagał też wskazania okresu wykonania robót i podmiotu, na rzecz którego
wykonano instalacje.
Dalej ustalono, że zgodnie z pkt 7.7. formularza oferty przystępujący „w celu wstępnego
potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez
zamawiającego dla zadania 7 w zakresie oferowanej technologii do odzysku fosforu
z
odcieków informuję: proponowana technologia NuReSys, producent (właściciel/dostawca)
NuReSys Nutrients Recovery Systems”.
Od
wołujący podnosił, że wskazane w wykazie robót budowlanych przystępującego:
instalacja odzysku fosforu z odcieków o wydajności 540 kg/P w technologii krystalizacji
NuReSys
pracująca na oczyszczalni ścieków w Clarebout Warneton sa – Waasten, Belgia,
wykonana w
ramach kontraktu na urządzenia do odzyskiwania fosforanów ze ścieków oraz
instalacja odzysku fosforu z odcieków w technologii krystalizacji NuReSys pracująca na
oczyszczalni ścieków w Clarebout Potatoes w Belgii, wykonana w ramach kontraktu na
odzyskiw
anie fosforanów, nie są robotami wykonanymi w technologii stanowiącej przedmiot
oferty
przystępującego w przetargu.
Na wstępie należy zauważyć, że w treści dokumentacji przetargu zamawiający nie
określił parametrów, wytycznych czy kryteriów, a nawet nie określono sposobu w jaki będzie
weryfikowane czy technologia instalacji odzysku fosforu z robót wymaganych na potwierdzenie
spełnienia warunku jest zgodna z technologią oferowaną w formularzu ofertowym.
Zamawiający tego nie uszczegółowił, wymagając od wykonawców, na potwierdzenie
wykazania zdolności zawodowej, środka dowodowego w postaci wykazu robót, w którym
należało podać jedynie technologię w jakiej instalacje zostały wykonane i dane je
identyfikujące, bez szczegółowego opisu, parametrów, warunków technologicznych czy
jakichkolwiek innych
odrębnych informacji technicznych. Nie postawiono wymogu podawania
żadnych szczegółowych danych technicznych, zaś wymóg jedynie podania technologii
w
wykazie robót jest spójny z wymogiem wskazania technologii w formularzu ofertowym
i zakazem zmiany dostawcy technologii
wynikającym z lit. c pkt 5.2. SIWZ.
Żaden z wykonawców, na etapie przed składaniem ofert, nie pytał zamawiającego
jakimi wytycznymi technicznymi, parametrami, systemami, czyli jakimi kwantyfikowanymi
narzędziami, będzie weryfikowane czy technologia wskazana w ofercie to technologia z robot
referencyjnych.
Nie pytano także co zamawiający rozumie przez możliwość uwzględnienia
modyfikacji technologii, wprowadzonych przez dostawcę/producenta, o której mowa
w warunku. I j
ak już wcześniej zaznaczono, po upływie terminu na składanie ofert, nie ma
możliwości dokonania zmiany dokumentacji postępowania. Wykonawcy nie pytali
zamawiającego o wskazanie rozumienia treści warunku, nie żądano uszczegółowienia pojęć
w nim zaw
artych, czy wskazania wytycznych do porównania technologii instalacji
referencyjnych do technologii
oferowanej, a w szczególności nie pytano co zamawiający uzna
za uprawnione modyfikacje, a co będzie już stanowiło wyjście poza granicę dopuszczalnych
modyfi
kacji wprowadzonych przez dostawcę technologii.
Odwołujący we wniesionym środku zaskarżenia podnosił, że wskazane przez
przystępującego w wykazie robót instalacje nie są robotami wykonanymi w technologii
zaoferowanej w ofercie. W
odwołaniu wskazano na charakterystykę odcieków, zbiornik
odgazowania zlokalizowany przed zbiornikiem krystalizacji,
sposób prowadzenia procesu
odgazowania oraz lokalizację osadnika, podnoszono także pracę na innym medium. W ocenie
składu orzekającego wybrane arbitralnie przez odwołującego cechy instalacji nie mogą
świadczyć o wadliwej ocenie zamawiającego, ponieważ nie wskazano treści SIWZ, która
powodowałaby, że przywołane w odwołaniu cechy techniczne świadczą o zmianie technologii
zaoferowanej przez przystępującego w stosunku do technologii instalacji na potwierdzenie
warunku. Innymi słowy, skoro w SIWZ nie zostało jednoznacznie uregulowane, że
zamawiający pod pojęciem oferowanej technologii rozumie konkretne, ustalone rozwiązanie –
o tożsamej charakterystyce odcieków, o takim samym napowietrzaniu, odgazowaniu oraz
tożsamej lokalizacji osadnika, pracujące na jednakowym medium, czy jakiejkolwiek określonej
cesze technicznej lub technologicznej
– w stosunku do technologii instalacji wykonanych, czyli
zmiana tych cech powoduje
, że w rozumieniu SIWZ mówić można o zastosowaniu już innej
technologii
, to subiektywny wybór elementów instalacji przez odwołującego nie może
s
powodować podważenia, że instalacje w wykazie robót są w technologii NuReSyS, ale
w ofercie
jest już inna technologia. Dokumentacja przetargu nie zawiera uregulowań
określających co należy rozumieć przed daną technologię i gdzie przebiega granica zmiany
technologii. Zamawiaj
ący wyjaśniał, że z jego doświadczenia wynika konieczność ciągłego
monitorowania i
wprowadzenia bieżących ulepszeń w instalacjach, w celu dostosowania do
zmieniających się wymagań, parametrów technologicznych, nowoczesnych urządzeń i wiedzy
wynikającej z postępu technologicznego, co jest szczególnie istotne dla przedmiotu umowy.
Zatem, aby dokonać weryfikacji argumentacji odwołującego, że wskazane przez niego
cechy powodują wadliwą ocenę oferty i konieczność wezwania przystępującego w trybie art.
26 ust. 3
p.z.p., to najpierw musiałaby istnieć merytoryczna treść SIWZ wskazująca co należy
przyjąć jako parametry i cechy wyjściowe do weryfikacji tożsamości technologii z wykazu
z
technologią z oferty. A następnie, o ile byłyby to elementy wskazane przez odwołującego,
ocenić, czy doszło do jej zmiany i czy ewentualnie zmiana ta dyskwalifikuje instalację, bądź
czy jest to zmiana nieistotna
, lub modyfikacja o której mowa w warunku. Obowiązująca treść
SIWZ jest nazbyt ogólna (niedookreślona) w zakresie rozumienia pojęcia technologii i na
obecnym etapie próba rozstrzygnięcia jak rozumieć wymóg – niezależnie, czy dotyczy to
podzielenia stanowiska odwołującego, czy zamawiającego i przystępującego – wymagałoby
zmiany dokumentacji postępowania, poprzez dodanie do niej nowej treści, pozwalającej na
jednoznaczne określenie jakie warunki powodują przyjęcie, że zaoferowano tą samą
technologię, co technologia w ramach doświadczenia wykonawcy. Izba musiałaby zastąpić
zamawiającego i dokonać nie tyle wyjaśnienia treści dokumentacji postępowania, co jej
modyfikacji
– dodania do SIWZ elementów treściowych pozwalających lukę usunąć (poprzez
wypełnienie jej treścią).
Warto podkreślić, że ustalony stan rzeczy rozpoznawanego sporu jest zupełnie
odmienny od sytuacji, kiedy dokumentacja p
ostępowania jest niejasna, istnieją wątpliwości jak
należy rozumieć daną treść w korelacji z całością dokumentacji, czy kiedy wyjaśnienia
zamawiającego są niejednolite. Innymi słowy, nie jest to stan faktyczny, kiedy na kanwie
dokumentacji postępowania można rozstrzygnąć jak rozumieć sporny wymóg, ponieważ
zamawiający po prostu tego nie sprecyzował w treści warunku udziału w przetargu i żaden
z
wykonawców o to nie zapytał. O ile zatem Izba jest uprawniona do dokonania wykładni
warunku stawianego w SIWZ, o tyle nie jest uprawniona do jego zmiany
– dodania nowej treści
do tego, co określił zamawiający.
Warto przy tym wskazać, że w odróżnieniu od zwykłej wykładni oświadczeń woli na
gruncie kodeksu cywilnego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie zezwala
interpretatorowi (tu: Izbie) na prowadzenie procesu wykładni tak długo, aż przyniesie to efekt
– proces ten jest ograniczony w czasie i zakresie poprzez fakt, że – jak wskazano powyżej,
zmiana SIWZ po dokonaniu otwarcia ofert nie jest już możliwa. Na późniejszym etapie możliwa
jest jedynie wykładnia istniejącej treści dokumentacji postępowania, nie jest natomiast możliwe
uzupełnianie SIWZ nową treścią, konieczną dla wypełnienia istniejącej tam luki. Absolutną
barierą na uzupełnienie dokumentacji postępowania jest upływ terminu na składanie ofert
i
jakiekolwiek późniejsze rozszerzenie treści SIWZ jest niedopuszczalne.
Mając więc na uwadze brzmienie SIWZ, Izba podzieliła stanowisko zamawiającego, że
dostawca technologii NuReSys pod nazwą swojej technologii może stosować rozwiązania
dostosowane do zróżnicowanych warunków pod względem rodzaju oczyszczanego medium,
stężeń zanieczyszczeń,
warunków lokalizacyjnych i uwarunkowań techniczno-
technologicznych na obiekcie, ponieważ obciążany ciężarem dowodu odwołujący nie
udowodnił okoliczności przeciwnej. Jak również nie wykazano, aby na kanwie SIWZ,
zamawiający wymagał konkretnego w omawianym warunku rodzaju oczyszczalni, więc
doświadczenie przystępującego z oczyszczalni przemysłowej, oczyszczającej ścieki
z
przetwórstwa ziemniaków, wypełnia wymóg zamawiającego.
Ponadto,
przystępujący zaoferował zamawiającemu technologię z modyfikacjami
w stosunku do technologii z instalacji z wykazu,
czego odwołujący nie kwestionował. Jedynie
na marginesie należy zaznaczyć, że tutaj także brzmienie dokumentacji przetargu nie
uprawnia do dokonywania arbitralnej
oceny rozwiązań technicznych na obiektach
referencyjnych i weryfikacji czy
rozwiązania technologiczne, materiałowe, wyposażenia
urządzeń, itp. we wskazanych obiektach mieszczą się w dopuszczonym zakresie „modyfikacji
wprowadzonych przez d
ostawcę/producenta technologii”, czy też mogą stanowić podstawę do
uznania, że jest to zupełnie inna technologia. Aby próbować porównywać parametry wskazane
przez odwołującego, wpierw musiałby istnieć merytoryczna treść SIWZ kwantyfikująca
modyfikacje dostawcy, a następnie możliwa byłaby ocena czy zmiana jest dopuszczalna, czy
też nie jest. W szczególności, że skład orzekający podziela stanowisko przystępującego, że
i
stniejące różnice pomiędzy instalacjami referencyjnymi, wskazywane przez odwołującego,
wynikają z dostosowywania instalacji do różnych potrzeb szczegółowych, na co pozwala
elastyczność techniczno-procesowa systemu oferowanego przez NuReSys. Wprowadzane są
udoskonalenia, które nie podważają możliwości wykazywania się doświadczeniem w realizacji
każdej poprzedniej instalacji, a stanowią one modyfikacje o którym mowa w warunku
dokumentacji, jak również zaoferowane rozwiązanie to system w technologii NuReSys,
dostosowany do wyma
gań i warunków tego konkretnego zamawiającego.
W konsekwencji powyższego skład orzekający stwierdził, że odwołujący nie podważył
oceny zamawiającego w zakresie spełnienia przez przystępującego warunku posiadania
odpowiedniej zdolności z lit. c pkt 5.1.3.1 SIWZ. Zamawiający prawidłowo ocenił
przedstawione doświadczenie jako spełniające wymóg wskazany w treści dokumentacji
przetargu. Wezwanie w trybie naprawczym, którego żądał odwołujący nie posiada
uzasadnionych podstaw, a postulowana weryfikacja byłaby bezprawna, bowiem nie wynika
ona z brzmienia warunku, co jest konieczne dla uruchomienia procedury z art. 26 ust. 3 p.z.p.
Omawiany zarzut został zatem przez Izbę oddalony.
W zakresie zarzutu nr 9 z petitum
odwołania – naruszenia art. 26 ust. 3 p.z.p. w zw.
z
§ 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126 ze zm)., poprzez zaniechanie zastosowania
w sto
sunku do dokumentów przedłożonych przez przystępującego na potwierdzenie braku
podstaw do wykluczenia w
stosunku do podmiotu, na zasobach którego polega, pomimo tego,
iż dokumenty te zostały przedstawione w kopii elektronicznej poświadczonej za zgodność
z
oryginałem przez przystępującego, a nie przez podmiot trzeci – Izba stwierdziła jak niżej.
Skład orzekający ustalił, że zgodnie z aktami postępowania odwoławczego,
przystępujący w dniu 18 maja 2020 r. samodzielnie uzupełnił oświadczenie podmiotu
trzeciego,
na zasobach którego polega w zakresie wykazania potencjału zawodowego –
NuReSys Nutrients Recovery Systems BVBA w Deerlijk (Belgia)
– dotyczące wykazania braku
podstaw do wykluczenia z postępowania, prawidłowo podpisane przez osobę upragnioną do
składania oświadczeń w imieniu podmiotu trzeciego (pan W.M.). Zatem zarzut nie znalazł
potwierdzenia w ustalonym stanie faktycznym i jako niepotwierdzony w materiale procesowym
został przez Izbę oddalony.
Krajowa Izba Odwoławcza włączyła w poczet materiału dowodowego złożone przez
odwołującego: kopię artykułu pana M.W. wraz z tłumaczeniem, prezentację NuReSys i dwie
opinie prywatne
. Skład orzekający stwierdził, że aby dowody te były w ogóle przydatne do
roz
strzygnięcia okoliczności, które mogłyby okazać się istotne dla sporu, najpierw odwołujący
musiałby wykazać, że ferowane przez niego rozumienie wykazania spełnienia warunku udziału
w przetargu w zakresie technologii wynika z SIWZ, czego nie uczyniono.
Dowody te
również pomijają, że przystępujący wykazał spełnienie warunku poprzez
uprawnioną modyfikację technologii, czego nie podważano w odwołaniu. Dodatkowo,
w
zakresie opinii prywatnych należy zauważyć, że odwołujący usiłował wykorzystać możliwość
złożenia dowodów do uzupełnienia odwołania, po terminie na jego złożenie. Zgodnie bowiem
z art. 180 ust. 3 p.z.p. odwołanie powinno wskazywać okoliczności faktyczne uzasadniające
wniesienie środka zaskarżenia. Dowodzenie w procesie przed Izbą należy utożsamiać
z c
zynnościami strony, zmierzającymi do przekonania składu rozpoznającego spór
o
prawdziwości przedstawianych twierdzeń faktycznych, a nie do uzupełniania podstawowej
treści odwołania, co czynią obie opinie, znacząco wykraczając poza wniesiony środek
zaskarżenia i postawione w nim zarzuty.
Ponadto, Izba
oddaliła wniosek odwołującego o przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłego „na okoliczność sprzeczności treści oferty przystępującego z wymaganiami
opisanymi PFU w
zakresie aspektów technicznych wynikających z tej oferty wskazanych
w zarzutach 1-6
”. Pomijając już brak potwierdzenia w dokumentacji przetargu, że koncepcja
stanowi treść oferty, konieczne wydaje się przypomnienie, że dowody w postępowaniu przed
Krajową Izbą Odwoławczą są powoływane na okoliczność stwierdzenia faktów (art. 190 ust.
1 p.z.p.)
. Natomiast wnioski dowodowe powoływane na okoliczność sądów, ocen, wyrażenia
stanowiska co do tego jak należy coś interpretować (w tym SIWZ, czy dokumenty wykonawcy)
są z zasady niedopuszczalne, jako nieznane procedurze postępowania przed Izbą. Dowód
z
opinii biegłego ma z założenia służyć wykazaniu okoliczności wymagających specjalistycznej
wiedzy
– w sytuacji, w której bez tej wiedzy ustalenie elementu stanu faktycznego nie jest
możliwe, a w konsekwencji nie byłoby możliwe bez tej wiedzy, na podstawie całokształtu
zgromadzonego materiału, rozstrzygnięcie okoliczności, która zaważa na wyniku
postępowania. Powołanie dowodu z opinii biegłego nie może tymczasem zastąpić strony
w procesie dowodzenia,
poprzez próbę wykorzystania go do weryfikacji subiektywnych
przekonań i ocen opartych na błędnym rozumieniu pozostałego materiału dowodowego.
Podobny zresztą charakter mają przedstawione przez stronę dwie opinie prywatne, które
zamiast wykazywać fakty, stanowią próbę transponowania do materiału dowodowego ocen
i
przekonań autorów opinii prywatnych, które nie znajdują powiązania z dokumentacją
postępowania.
W zakresie dowodu złożonego przez przystępującego w postaci oświadczenia pana
M.W. d
owód ten byłby przydatny jako ewentualny kontrdowód, gdyby odwołujący wykazał, że
parametry techniczne i technologiczne przez niego wskazane, a mające świadczyć o różnych
technologiach zaoferowanych w ofercie i w warunku przez przystępującego, miały
odzwierciedlenie w SIWZ. Dowód ten wykazuje bowiem zgodność technologii z instalacji
z
wykazu robót z technologią z oferty. Ustalenie to nie odgrywa zasadniczego znaczenia dla
rozstrzygnięcia, ponieważ odwołujący nie przeciwstawił mu żadnych dowodów, z którymi
można byłoby je skonfrontować. Innymi słowy, aby oceniać czy przedmiotowe oświadczenie
jest przydatne dla ustalenia, że w istocie technologia nie uległa zmianie, konieczne byłoby
najpierw wykazanie przez odwołującego, że istnieją parametry dla dokonania takiej oceny,
czego odwołujący wykazać nie zdołał, albowiem dokumentacja postępowania w treści
warunku udziału w przetargu takich parametrów nie zawiera. Skoro zatem nie istniały
parametry oceny zgodności technologii, to też i czynienie zamawiającemu zarzutu, że wadliwie
ocenił tą zgodność było treściowo puste, a żadne dalsze okoliczności merytoryczne nie mogły
odegrać dla rozstrzygnięcia żadnego znaczenia.
Natomiast dowody złożone przez odwołującego, które stanowiły dokumentację
postępowania, już się ex lege znajdował w aktach sprawy (vide § 8 ust. 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz. U. z 2018 r., poz. 1092 ze zm.)).
Zgodnie z treścią art. 192 ust. 2 p.z.p. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia zarzutów wskazanych
w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie została wypełniona
hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 p.z.p.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 p.z.p
., tj. stosownie do wyniku postępowania – obciążając odwołującego, jako
stronę przegrywającą, kosztami postępowania odwoławczego, na które zgodnie z § 3 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobie
rania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) złożył się uiszczony przez
wykonawcę wpis od odwołania.
Przewodniczący: …………………………………
Członkowie:
…………………………………
…………………………………