Sygn. akt: KIO 1314/20
WYROK
z dnia 27 lipca 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 23 lipca 2020
roku odwołania
wniesionego do Prezesa K
rajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 czerwca 2020 roku przez
wykonawcę
M.K.
prowadzącą
działalność
gospodarczą
pod
nazwą
BUD-TRANS
Roboty
Budowlano
Drogowe
M.K.
z
siedzibą
w
siedzibą
w Sieradzu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Wróblew
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego spółka akcyjna
z siedzibą w Kaliszu zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt KIO 1314/20
po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę M.K. prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą BUD-TRANS Roboty Budowlano Drogowe M.K. z siedzibą
w siedzibą w Sieradzu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(s
łownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M.K.
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą BUD-TRANS Roboty
Budowlano Drogowe M.K.
z siedzibą w siedzibą w Sieradzu tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od wykonawcy M.K. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą
BUD-TRANS Roboty Budowlano Drogowe M.K.
z siedzibą w siedzibą w Sieradzu
na rzecz Zamawiającego Gminy Wróblew kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Sieradzu.
Przewodniczący: ……………………………….
Sygn. akt: KIO 1314/20
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Gmina Wróblew - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą .: Przebudowa drogi gminnej w
miejscowości Kościerzyn gmina Wróblew”.
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 28 kwietnia 2020 roku pod numerem 534152-N-2020.
15 czerwca 2020 roku
działając na podstawie art. 179 ust. 1, art. 180 ust. 2 pkt 3 i 4
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku,
poz. 1843; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego w postępowaniu dotyczącym udzielenia zamówienia publicznego
na wykonanie przebudowy drogi gminnej w miejscowości Kościerzyn gmina Wróblew
polegającej na wyborze oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego
spółka akcyjna z siedzibą w Kaliszu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy przez dokonanie wybory oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s w Kaliszu
w
sytuacji, gdy oferta ta zawierała błąd w obliczeniu ceny i powinna podlegać
odrzuceniu;
2) naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy przez dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej złożonej przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s
w Kalis
zu w sytuacji, gdy jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji
i powinna ona podlegać odrzuceniu;
3) naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy przez dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej złożonej przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s
w Kaliszu w sytuacji, gdy odpierając pytanie o wyjaśnienia w zakresie kalkulacji ceny
Wykonawca powołał się na tajemnicę przedsiębiorstwa z uchybieniem terminu,
o którym mowa w art. 8 ust 3 ustawy oraz w braku wykazania, iż informacje te mogą
s
tanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, co oznacza że oferta pozostaje niezgodna
z ustawą;
4) naruszenie przepisu art. 87 ust. 1 oraz art. 7 ust 1 ustawy przez brak rzetelnego
wyjaśnienia wątpliwości co do treści oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo
Budownictw
a Drogowego S.A. z/s w Kaliszu oraz brak udostępnienia złożonych
wyjaśnień Odwołującemu, co naruszyło zasady uczciwej konkurencyjności i równego
traktowania oferentów, prowadząc do wyboru oferty de facto niejawnej, bez
wyjaśnienia sposobu wyliczenia ceny oraz przyczyn pominięcia przez Wykonawcę
norm KNR przy obliczeniu ceny.
Odwołujący wniósł, na podstawie art. 190 ust. 1 i 4 ustawy o dopuszczenie dowodu z
dokumentów:
Zaświadczenie z CEIDG indywidualnej działalności gospodarczej prowadzonej pod
firmą BUD-TRANS Roboty Budowlano Drogowe M.K. oraz Korespondencji
wymienianej przez Skarżącą a Zamawiającym tj. (i) pismo Skarżącej z dnia 22 maja
2020 roku, (ii) odpowiedzi Zamawiającego z dnia 2 czerwca 2020 roku, (iii) pismo
Skarżącej z dnia 3 czerwca 2020 roku – na okoliczność ich treści,
w szczególności informowania przez Skarżąca Zamawiającego o wadliwości oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s w Kaliszu
w zakresie zaoferowanej ceny jak i jako stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji,
a w konsekwencji o konieczności odrzucenia oferty złożonej przez tego wykonawcę;
2) kalkulacji dokonanej przez
Odwołującego prawidłowej oferty Wykonawcy wybranego
przez Zamawiającego z uwzględnieniem ceny roboczogodziny i narzutów podanych
przez firmę Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. oraz cenę sprzętu
i materiału wycenioną przez Sekocenbud biorąc pod uwagę najniższe ceny –
na okoliczność wadliwości obliczenia ceny i w konsekwencji zaniżenia ceny w ofercie
Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego S.A. o blisko dot. kanalizacji deszczowej
na poziomie ponad 30 %;
dopuszczenie dowodów z przesłuchania świadka J.K., doręczenia na adres: 98-200
Sieradz, ul. Uniejowska 170A
– na okoliczność wadliwości oferty złożonej przez
Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s w Kaliszu w zakresie
zaoferowanej ceny jak i jako stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, informowania
o powyższym Zamawiającego przez Odwołującego, a w konsekwencji konieczności
odrzucenia oferty złożonej przez tego wykonawcę
Odwo
łujący wniósł o
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia dokonanej przez Zamawiającego czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty, a w ramach powtórzonych czynności - odrzucenie oferty złożonej przez
Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s w Kalisz oraz ponowne dokonanie
wyboru najkorzystniejszej oferty spośród pozostałych wykonawców przez wybór oferty
Odwołującego (interes prawny),
rozstrzygnięcie o kosztach postępowania i orzeczenie o obowiązku zwrotu na rzecz
Odw
ołującego uiszczonego wpisu oraz kosztów poniesionych przez Odwołującego
w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą, w tym kosztów odwołującego
związanych z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub posiedzenia Izby
i wynagrodzenie pełnomocnika, jeśli taki pojawi się w sprawie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania, bowiem oferta złożona
przez
Odwołującego w postępowaniu otrzymała punktację plasującą Odwołującego
na drugim miejscu, zaraz po ofercie Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego S.A z/s
w Kaliszu. W konsekwencji czego
Odwołujący posiada interes w uwzględnieniu odwołania
albowiem poniesie szkodę w wypadku nieuwzględnienia odwołania i nieodrzucenia oferty
Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego S.A z/s w Kaliszu.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty
W zakresie zarzutu nr 1 -
sposób obliczenia ceny za realizację zamówienia
publicznego zastosowany przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. z/s
w Kaliszu.
Oferta Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego S.A z/s w Kaliszu (dalej: PBD) jest
najniższa i jako jedyna spośród wszystkich złożonych ofert ma wartość niższą niż 5.000.000
złotych. Podstawowa weryfikacja kalkulacji sporządzonej przez tego PBD wskazuje
jednoznacznie, że zaoferowana cena za realizację przedmiotu zamówienia jest niezgodna
z podstawą jej wyliczenia zawartą w kosztorysie ofertowym przez odniesienie
do konkretnych norm KNR. Tym samym, wprowadza ona w błąd i w konsekwencji skutkuje
zaburzeniem uczciwej konkurencji w przedmiotow
ym postępowaniu.
Powyższe skutkuje tym, że oferta złożona przez Wykonawcę zawiera błędy w obliczeniu
ceny lub kosztu, a co z tym idzie, podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 lub/i
pkt 3 PZP.
Odwołujący wskazał, że w pkt. XIISWIZ „Opis sposobu obliczania ceny", Zamawiający
ustalił, że Wykonawca określi ceny na wszystkie elementy zamówienia wymienione w
formularzu kosztorysu ofertowego.
Tym samym, kalkulując cenę oferty, wszyscy oferenci
wypełniali przygotowany przez Zamawiającego kosztorys ofertowy wraz z przedmiarem
robót, które stanowiły załączniki do SIWZ. W kosztorysie i przedmiarze Zamawiający
szczegółowo wpisał zakres robót. Dla każdej pozycji wpisał on konkretny numer KNR, opis
robót, jednostkę oraz ilość. Tam, gdzie Zamawiający nie odwoływał się do norm KNR,
wpisywał „Kalkulacja własna". Wykonawcy zobowiązani byli wypełnić kosztorys w ten
sposób, że do podanych przez Zamawiającego danych, tj. numeru KNR, opisu robót,
jednostki i ilości, wpisać cenę jednostkową swoich prac. W ten sposób, poprzez
przemnożenie ceny jednostkowej wpisanej przez wykonawcę oraz ilości danych robót
określonej przez zamawiającego na podstawie właściwych norm KNR, uzyskiwało się cenę
całkowita za dany rodzaj prac, która stanowiła cześć ceny całkowitej oferty.
Zamaw
iający w przedmiarze robót i kosztorysie podał konkretne numery KNR wraz z opisem
robót. Zarówno opis jak i podany przez niego numer są bardzo istotne dla sprecyzowania
zakresu prac, gdyż powołana norma KNR zastępuje wyliczenie danego zakresu prac
zawieraj
ąc w sobie poszczególne wartości składowe niezbędne dla obliczenia ceny łącznej,
w tym zwłaszcza konkretne wartości dla kryterium roboczogodziny. Skoro zatem formularz
ofertowy stanowi integralny element oferty i poszczególne pozycje oparte są na
oznaczony
ch normach KNR, to treść oferty należy rozumieć w ten sposób, że Wykonawca
oferuje wykonanie określonych prac w zakresie narzutu i roboczogodziny odpowiadającym
właściwym normom KNR. Już zatem z samej oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo
Budownictwa Drog
owego S.A wynika pełna akceptacja dla zakresu prac określonego
z uwzględnieniem norm KNR. Pierwsza strona kosztorysu ofertowego jednoznacznie
wskazuje jakie wartości Wykonawca przyjmuje do wyliczenia poszczególnych pozycji
kosztorysu tj.: Stawka roboczogodziny:
30zł/rb; Koszty pośrednie: 75 %; Zysk: 10%.
Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby
Odwoławcze z dnia 08 czerwca 2009 r. (KIO/UZP/663/09), treść oferty należy rozumieć jako
treść zobowiązania wykonawcy do zgodnego z żądaniami zamawiającego wykonania
zamówienia. Na tak rozumianą treść oferty składa się nie tylko sam formularz ofertowy (czy
ściślej: wyrażone w nim oświadczenie woli wykonawcy), ale również wszystkie dookreślające
i precyzujące zobowiązanie wykonawcy, a składane wraz z formularzem ofertowym
dokumenty (np. przedmiary, olany, rysunki, projekty, kosztorysy.
Krajowa Izba Odwoławcza
w wyroku z dnia 30 października 2019 r. (KIO 2058/18) wskazała, że prawidłowo wskazany
numer KNR również może stanowić odniesienie do zakresu prac koniecznych do wykonania
i korekty w danych pozycjach kosztorysu. Zatem przekazanie wykonawcom przedmiarów
zawierających odniesienie do symbolu, kodu (numeru) KNR, stanowiących załącznik
do SIWZ i przyjęcie oraz zaakceptowanie ich przez wykonawców, nie stwarza podstaw, by
na etapie postępowania odwoławczego można było je skutecznie kwestionować. Innymi
słowy, jeśli Wykonawca oparł kalkulację na kosztorysie opartym na konkretnych kodach KNR
i nie zmienił on opisu określonych robót, to jest on związany normami KNR, które w tym
przypadku kształtują treść jego oferty. Tym samym, jeśli wskutek podstawienia pod daną
normę KNR ustalonych przez Wykonawcę współczynników kosztów roboczogodziny (30 zł),
kosztów pośrednich (75%) i zysku (10%), otrzymujemy wynik większy niż wartość końcowa
określona przez Wykonawcę w poszczególnych pozycjach kosztorysu, to mamy do czynienia
z oczywistym naruszeniem art. 89 ust.1 pkt 6 ustawy
, świadczącym o tym, że cena całkowita
oferty nie odzwierciedla rzeczywis
tego nakładu kosztów, wynikającego z tej samej oferty.
Wskazując na konkretne wyliczenia, Odwołujący podniósł, że wskazane przez Wykonawcę
wartości stałe poszczególnych nakładów, implikują oczywiście wartość kosztorysu za
poszczególne prace zważywszy, że należy doliczyć do przedmiotowej wartości również
koszty pośrednie przyjęte w wysokości 75% oraz zysk przyjęty w wysokości 10%.
Tymczasem w poszczególnych pozycjach kosztorysu wartość ostateczna ceny
poszczególnych prac została zaniżona w niedający się wytłumaczyć sposób w odniesieniu
do przyjętych wartości wyjściowych.
W kosztorysie szczegółowym każda pozycja opisana jest bowiem przez wyszczególnienie
robocizny, materiałów i sprzętu potrzebnego do zrealizowania niniejszej pozycji
przedmiarowej. Ilość robocizny, sprzętu i materiałów są znormalizowane przez określenie
nakładów, tzn. Ilości roboczogodziny, maszynogodziny lub w przypadku materiałów zużycia
tych materiałów wyrażonych w szt., m, m2, m3, tonach i kg., liczonych na wykonanie np. 1
m2,1 m3 itp.
Mając na uwadze powyższe informacje, łatwo ustalić zdaniem Odwołującego,
że kosztorys ofertowy na kanalizację deszczową Wykonawcy został błędnie policzony,
ponieważ w wielu pozycjach kosztorysu Wykonawca podał cenę jednostkową
nieuwzględniającą wielu czynników cenotwórczych zawartych w danych pozycjach
kosztorysu (vide: kody KNR).
Odwołujący wskazał, że dotyczy to następujących pozycji kosztorysu:
pozycja nr 6 - Ręczne roboty ziemne z transportem urobku samochodami
samowyładowczymi na odległość do 1 km (kat. gruntu III).
Wykonawca podał cenę jednostkową w kwocie 79,73 zł/ m3, cena ta według Wykonawcy
uwzględnia robociznę + pracę sprzętu wraz z narzutami podanymi powyżej. Z kolei według
normy KNR dla tej pozycji kosztorysu, potrzebny jest nakład w wysokości 2,57
roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn.
2,57 r-g/m3 * 30 zł./r-g = 77,10 zł / m3. Doliczając
narzuty wg. wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego -
kanalizacja deszczowa wychodzi:
77,10+75%)+10% = 148,42 zł/m3.
W tym miejscu w odwołaniu tabela
Odwołujący podał, że podstawiając zadeklarowaną przez Wykonawcę stawkę dla jednej
roboczogodziny pod opis robót zawarty w ofercie Wykonawcy (kod KNR), otrzymujemy
kwotę niemal dwukrotnie wyższą, niż podana przez Wykonawcę. Podobnie rzecz ma się z
pozostałymi wskazanymi pozycjami kosztorysu.
pozycja nr 8 - Ażurowe umocnienie ścian wykopów wraz z rozbiórką palami
szalunkowymi stalowymi (wypraskami) w gruntach suchych ; wykopów w o
szerokości do 1 m i głębokości do 3.0 m; grunt kat. III-IV
Wykonawca
podał cenę jednostkową 14,94 zł / m2, cena ta uwzględnia robociznę + materiał
wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena jednostkowa uwzględniająca samą robociznę
wraz z narzutami. Potrzeba 2,57 roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn. 0,26 r-g/m2 * 30
zł./r-g = 7,80 zł / m3. Doliczając narzuty wg. wytycznych wskazanych na pierwszej stronie
kosztorysu ofertowego - kanalizacja deszczowa wychodzi:
(7,80+75%)+10% = 15,02 zł/m3.
W tym mie
jscu w odwołaniu tabela
Pozycja nr 9 - Podłoża pod kanały i obiekty z materiałów sypkich grub. 20 cm
Wykonawca podał cenę jednostkową 117,93 zł/m3, cena ta uwzględnia według Wykonawcy
robociznę + pracę sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena
jednostkowa uwzględniająca samą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 1,86
roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn. 1,86 r-
g/m3 * 30 zł./r-g = 55,80 zł / m3
Doliczając
narzuty wg wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego -
kanalizacja deszczowa wychodzi
(55,80+75%)+10% = 107,42 zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
Pozostaje zaledwie 10,51 zł na materiał i sprzęt potrzebny do wykonania 1 m3
pozycja nr 12 - Kanały z rur PVC łączonych na wcisk o śr. zewn. 250 mm - wykopy
umocnione
Wykonawca podał cenę jednostkową 66,64 zł/m, cena ta uwzględnia według Wykonawcy
robociznę + pracę sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena
jednostkowa uwzględniająca samą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 1,1136
roboczogodziny do wykonania 1 m tzn. 1,1136 r-
g/m * 30 zł./r-g = 33,41 zł/m. Doliczając
narzuty wg wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego -
kanalizacja deszczowa wychodzi:
(33,41+75%)+10% = 64,31 zł./m
W tym miejscu w odwołaniu tabela
Pozostaje zaledwie 2,33 zł na materiał i sprzęt potrzebny do wykonania 1 m.
pozycja nr 13 - Kanały z rur PVC łączonych na wcisk o śr. zewn. 200 mm - wykopy
umocnione
Wykonawca podał cenę jednostkową 44,33 zł / m, cena ta uwzględnia według Wykonawcy
robociznę + pracę sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena
jednostkowa uwzględniająca samą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 0,965
roboczogodziny do wykonania 1 m tzn. 0,965 r-
g/m *30 zł./r-g=28,95zł/m. Doliczając narzuty
wg wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego - kanalizacja
deszczowa wychodzi (28,95+75%)+10% = 55, 73
zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
pozycja nr 14 - Kanały z rur PVC łączonych na wcisk o śr. zewn. 160 mm - wykopy
umocnione
Wykonawca podał ceną jednostkową 35,55 zł / m, cena ta uwzględnia robociznę + pracę
sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena jednostkowa uwzględniająca
samą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 0,666 roboczogodziny do wykonania 1 m tzn.
0,666 r-
g/m * 30 zł./r-g = 19,98 zł / m. Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych
na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego
– kanalizacja deszczowa wychodzi
zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
pozycja nr 18 - Obsypka rur z materiałów sypkich.
Wykonawca podał cenę jednostkową 117,93 zł / m3, cena ta uwzględnia robociznę + pracę
sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena jednostkowa uwzględniająca
samą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 1,86 roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn.
1,86 r-g/
m3 * 30 zł./r-g = 55,80 zł / m3. Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych na
pierwszej
stronie
kosztorysu
ofertowego
kanalizacja
deszczowa
wychodzi:
(55,80+75%)+10% = 107,42 zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
Pozostaje zaledwie 10,51 zł na materiał i sprzęt potrzebny do wykonania 1 m3 .
pozycja nr 19 - Zasypka rur z materiałów sypkich.
Wykonawca podał cenę jednostkową 113,69 zł / m3, cena ta uwzględnia robociznę + pracę
sprzętu + materiał wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena jednostkowa uwzględniająca
s
amą robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 1,86 roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn.
1,82 r-
g/m3 * 30 zł./r-g = 54,60 zł/m3. Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych
na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego - kanalizacja deszczowa wychodzi:
(54,60+75%)+10% = 105,11 zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
pozycja nr 22 - Zagęszczenie nasypów zagęszczarkami; grunty sypkie kat. I-III -
wskaźnik zagęszczenia gruntu Js=1.00
Wykonawca podał cenę jednostkową 3,66 zł / m3, cena ta uwzględnia robociznę + pracę
sprzętu wraz z narzutami podanymi powyżej. Cena jednostkowa uwzględniająca samą
robociznę wraz z narzutami. Potrzeba 0,189 roboczogodziny do wykonania 1 m3 tzn.
1,82 r-g
/m3 * 30 zł./r-g = 5,67 zł / m3. Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych na
pierwszej
stronie
kosztorysu
ofertowego
kanalizacja
deszczowa
wychodzi:
10% = 10,96 zł./m3
W tym miejscu w odwołaniu tabela
Powyższe wyliczenia wskazują zdaniem Odwołującego, że poszczególne składowe ceny
oferty (pozycje kosztorysu) nie stanowią prawidłowego iloczynu ceny jednostkowej wpisanej
przez wykonawcę (30 zł r-g + nakład 75 % + zysk 10 %) oraz ilości danych robót określonej
w ofercie Wykonawcy (kosztorysie) na podstawie okoliczności obiektywnych - właściwych
norm KNR. Wartości te są bowiem znacznie zaniżone i większości przypadków
nie pokrywają nawet kosztów roboczogodziny, nie mówiąc już o nakładzie i zysku. Ponowne
przeliczenie kosztorysu ofertowego złożonego przez Wykonawcę z uwzględnieniem cen
składowych podanych przez Wykonawcę oraz poszczególnych norm KNR z uwzględnieniem
ceny roboczogodziny i
narzutów podanych przez firmę oraz cenę sprzętu i materiału
wycenioną przez Sekocenbud biorąc pod uwagę najniższe ceny wskazanych w ofercie
powinna wynosić 624.600,74 zł brutto. Powyższe oznacza, że wskutek nieprawidłowych
obliczeń arytmetycznych, łączna cena oferty została zaniżona o 215.314,23 zł czyli o ponad
Co więcej, powyższe stanowi wyliczenie w wariancie możliwie najkorzystniejszym dla
Wykonawcy. Do obliczenia wskazanej ceny każda pozycja kosztorysowa została ustalona w
następujący sposób: roboty prowadzone na zamkniętym odcinku, użycie największego
dostępnego sprzętu co znacząco przyspieszy pracę, zaznaczenie, że roboty będą
przeprowadzone w wykopach nie umocnionych,
praca w suchym podłożu.
W związku z błędami w obliczeniach ujawnionymi w ofercie Wykonawcy, ustawodawca
wprost przewidział jedną konsekwencję jaką jest odrzucenie oferty takiego wykonawcy.
Wynika to z przepisu z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy, zgodnie bowiem z tym przepisem
Zamawiający zobowiązany jest do odrzucenia oferty jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu
ceny lub kosztu. Jak wskazuje M. Jaworska (
M. Jaworska, Prawo zamówień publicznych.
Komentarz. 2020)
„Ustalając wystąpienie tej przesłanki zamawiający zobowiązany jest
do sprawdzenia, czy cena oferty obliczona została w oparciu o prawidłowo ustalony przez
wykonawcę zakres wymagań, określony w postępowaniu, w szczególności, czy uwzględnia
wszystkie elementy cenotwórcze konieczne do prawidłowego wykonania zamówienia.” Dalej
Autorka zauważa, że „Zatem z błędem w obliczeniu ceny lub kosztu oferty będziemy mieli
do czynienia w przypadku nieuwzględnienia (lub uwzględnienia w sposób nieprawidłowy) w
wyliczeniu
ceny lub kosztu wszystkich elementów ceno - lub kosztotwórczych, wynikających
z przepisów prawa oraz cech przedmiotu zamówienia, jego zakresu lub warunków realizacji."
Zatem obowiązkiem zamawiającego jest zweryfikowanie czy zaoferowana cena uwzględnia
wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia. Dotyczy to nie tylko
zatem przyjętej i stosowanej przez wykonawcę PBD, roboczogodziny, ale i innych
elementów jak chociażby koszty materiałów, sprzętu. Tymczasem w złożonej przez PBD nie
tylko nie ujęto w prawidłowy sposób stawki przyjętej przez tegoż Wykonawcę
roboczogodziny, ale również często pominięto w ogóle koszty związane z materiałem,
sprzętem niezbędnym do realizacji zamówienia.
Podkreślić przy tym należy, że w omawianej sytuacji nie można traktować jako omyłki
arytmetycznej w obliczeniu ceny lub kosztów, które mogą być poprawione na podstawie art
87 ust. 2 pkt 2 ustawy. Przepis te
n zobowiązuje zamawiającego do poprawienia w ofercie
oczywistych omyłek rachunkowych z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek. Omyłkę rachunkową stanowi omyłka w dokonywanych rachunkach
prowadzących do wyliczenia ceny lub kosztu. Poprawieniu podlega jednak jedynie oczywista
omyłka rachunkowa, za którą uznaje się w szczególności omyłkę polegającą na błędnym
wykonaniu w ofercie działań arytmetycznych, polegających np. na błędnym przemnożeniu
określonych ilości przez cenę jednostkową lub błędnym zsumowaniu poszczególnych pozycji
w kosztorysie.
W niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, albowiem błędy
w zakresie ceny, kosztów nie wynikają z błędów obrachunkowych dających się usunąć, a
stanowią efekt skosztorysowania poszczególnych pozycji w oderwaniu od ustalonego opisu
robót.
Uzasadnienie w zakresie
zarzutów 2- 4
Odwołujący wskazał, że wobec zasygnalizowanych wątpliwości wobec kalkulacji ceny oferty,
Odwołujący w drodze pisma z dnia 02 i 03 czerwca 2020 r. zwrócił się o ujawnienie
i udostępnienie wyjaśnień złożonych przez Wykonawcę. Niestety, jedyną odpowiedzią
Zamawiającego było poinformowanie Odwołującego, że Wykonawca powołał się w tym
zakresie
na tajemnicę przedsiębiorstwa. W kontekście powyższego, zachowanie
Zamawiającego pozostaje bezprawne i prowadzi do akceptacji stanu rzeczy, w którym
Wykonawca narusza przepisy ustawy, a mimo to, jego oferta zostaje wybrana jako
najkorzystniejsza.
W uzasadnieniu powyższego podniósł Odwołujący, że wyjaśnienia ofert
stanowią w istocie treść oferty i podlegają ujawnieniu po otwarciu ofert. Zgodnie
z uzasadnieniem wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 lutego 2015 r. (sygn. akt: KIO
257/15), „wyjaśnienia i uzupełnienia ofert (...) są de facto treścią ofert (sensu largo),
do których zamawiający i wykonawcy winni mieć dostęp bezpośrednio po otwarciu ofert."
Ponadto, w innych orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej (KIO 258/15 i KIO 308/15)
wskazywano, że udostępnianie uzupełnień i wyjaśnień ofert po otwarciu ofert jest konieczne
dla z
agwarantowania wykonawcom skutecznej (wniesienia odwołania w terminie) ochrony
ich int
eresu w uzyskaniu zamówienia, przez składanie odwołań wobec dopuszczenia
do postępowania wykonawców, którzy winni zostać wykluczeni lub których oferty winny
zostać odrzucone.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy
Wykonawca nie może dowolnie powoływać się tajemnicę
przedsiębiorstwa, gdyż po pierwsze musi zastrzec taką możliwość nie później niż w terminie
składania ofert, a po drugie musi wykazać, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że powyższe przesłanki w niniejszej
sprawie nie zachodzą, a co za tym idzie Zamawiający jest zobowiązany udostępnić innym
wykonawcom
wyjaśnienia złożone przez wykonawcę. Wybór oferty w warunkach tak
istotnego naruszenia zasady transparentności, stanowi naruszenie rażące, które powinno
skutkować unieważnieniem czynności wyboru oferty. Ponadto, brak wymuszenia na PBD
udostępnienia danych pozwalających na weryfikację oświadczeń zawartych w ofercie
Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego -
kanalizacja deszczowa wychodzi:
Doliczając narzuty wg wytycznych wskazanych na pierwszej stronie kosztorysu ofertowego -
kanalizacja deszczowa wychodzi:
świadczy o niedochowaniu przez Zamawiającego obowiązku sprawdzenia, czy cena oferty
obliczona została w oparciu o prawidłowo ustalony przez wykonawcę zakres wymagań.
W sytuacji zatem bezprawnego powołania się na tajemnicę przedsiębiorstwa (vide: art. 8 ust.
3 ustawy
) w celu zatajenia rzeczywistych czynników cenotwórczych i możliwości ich
weryfikacji -
tak przez Zamawiającego jak i przez pozostałych oferentów - dochodzi
do naruszenia zasad uczciwej konkurencji, co samo w sobie winno skutkować odrzuceniem
oferty w oparciu o art. art. 89 ust. 1 pkt 1 oraz 3 ustawy.
W konsekwencji powyższego niniejsze odwołanie okazało się konieczne i uzasadnione.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i
stanowisk Strony
i uczestnika postępowania odwoławczego Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
189 ust. 2 us
tawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843; dalej: „Pzp”
lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej 15 czerwca 2020 roku oraz została przekazana w ustawowym
termini
e kopia odwołania Zamawiającemu, co zostało potwierdzone przez Odwołującego
na posiedzeniu
oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy – Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania.
Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy
– Strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z których
wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony
przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać
aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na Strony postępowania obowiązek, który
zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie faktów, z których
wywodzą skutki prawne. Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że postępowanie przed Izbą
stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty tego postępowania wynika,
że spór toczą Strony postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów,
z których wywodzą określone skutki prawne.
Mając na uwadze, że stosunki z zakresu prawa zamówień publicznych mają charakter
cywilnoprawny, powołując w tym miejscu na regulację art. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
roku
– Kodeks cywilny, zgodnie z którym kodeks reguluje stosunki cywilnoprawne między
osobami fizycznymi i o
sobami prawnymi, przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego, który
stanowi, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne należy wskazać, że właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy.
Przepis art. 6 K
odeksu cywilnego wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie
udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego powstanie określonych
skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z
faktu tego wywodzi s
kutki prawne; ei incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży
dowód kto twierdzi a nie na tym kto zaprzecza).
Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego
pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący
kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert i wykonawców
w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem określonych
działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym ciąży ciężar
dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe.
Izba wskazuje w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009
roku sygn. akt X Ga 32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar
udowodnienia takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który
przytacza twierdzenie o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu
zaprzecza (…). Za wyrokiem z dnia 21 stycznia 2012 roku Krajowej Izby Odwoławczej sygn.
akt KIO 54/12:
Zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy p.z.p. strony są obowiązane wskazywać
dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Ciężar dowodu, zgodnie
z art. 6 k.c. w zw. z art. 14 ustawy p.z.p. spoczywa na osobie, która z danego faktu wywodzi
skutki prawne. Ciężar dowodu rozumieć należy z jednej strony jako obarczenie strony
procesu obowiązkiem przekonania sądu (w tym przypadku Krajowej Izby Odwoławczej)
dowodami o słuszności swoich twierdzeń, a z drugiej konsekwencjami zaniechania realizacji
tego obowiązku, lub jego nieskuteczności, zaś tą konsekwencją jest zazwyczaj niekorzystny
dla strony wynik postępowania (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn.
akt II CSK 293/07). Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się z
uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności, zatem to strony obowiązane są przedstawiać
dowody a Krajowa Izba Odwoławcza nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania stron
w jego wypełnianiu (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt II CSK
293/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997 r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok
Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11).
IV.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2018 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1092) wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz kopia dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także inne pisma składane w sprawie
oraz pisma przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniała stanowisko Zamawiającego zaprezentowane w piśmie z dnia 22 lipca
2020 roku
„Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie” – Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
Izba uwzględniła także stanowiska i oświadczenia Stron i uczestnika postepowania
odwoławczego złożone ustnie do protokołu.
Izba
uwzględniała stanowisko zaprezentowane przez Odwołującego w piśmie z dnia 20 lipca
2020 roku „Zgłoszenie pełnomocnika skarżącego” oraz dopuściła dowody zawnioskowane
i załączone do ww. pisma. Izba dopuściła dowody załączone do odwołania.
V.
Izba ustaliła:
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) w Instrukcji dla Wykonawcy
Zamawiający w rozdziale XII Opis sposobu obliczenia oferty wskazał między innymi:
„1.Wykonawca określi ceny na wszystkie elementy zamówienia wymienione w formularzu
kosztorysu ofertowego.
2.Pozycje, dla których nie zostaną wstawione przez Wykonawcę ceny składowe, nie zostaną
zapłacone po ich wykonaniu i uważać się będzie, że zostały ujęte w cenach wymienionych
w kosztorysie ofertowym.”
W rozdziale III Opis przedmiotu zamówienia Zamawiający podał, że szczegółowo przedmiot
zamówienia określony został w dokumentacji technicznej, przedmiarze robót i specyfikacji
(dokumentacji) technicznej,
które są załącznikami do SIWZ.
W załączonym do dokumentacji postępowania (załącznik B) wzorze „Kosztorysu ofertowego”
dla „Kosztorys ofertowy – kanalizacja deszczowa” oraz w „Przedmiar robót – kanalizacja
deszczowa” Zamawiający zawarł następujące postanowienie: „Klauzula o uzgodnieniu
kosztorysu. Podstawy nakładów podano jako rozszerzenie opisu robót w poszczególnych
pozycjach, nie narzucają one technologii wykonania robót.”
Izba ustaliła również, że w załączniku „Kosztorys ofertowy – kanalizacja deszczowa”
w kolumnie 2 „podstawy wyceny” wskazano w poszczególnych wierszach numery KNR,
a w kolumnie 3 „opis” wskazał Zamawiający opis każdej pozycji.
W
Przedmiar robót – kanalizacja deszczowa” w kolumnie 2 „podstawa” wskazano
w poszczególnych wierszach numery KNR, a w kolumnie 3 „opis i wyliczenia” wskazał
Zamawiający opis każdej pozycji.
W wyniku wyjaśnień SIWZ Zamawiający pismem z dnia 5 maja 2020 roku poinformował,
że do oferty należy załączyć kosztorys sporządzony metodą kalkulacji uproszczonej (odp.
pyt.1).
W ofercie złożony został przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Budownictwa
Drogowego
spółka akcyjna z siedzibą w Kaliszu (dalej: PBD lub uczestnik postępowania
odwoławczego) Kosztorys ofertowy – kanalizacja deszczowa, w treści którego wykonawca
ten z
awarł klauzulę: „Klauzula o uzgodnieniu kosztorysu. Podstawy nakładów podano jako
rozszerzenie opisu robót w poszczególnych pozycjach, nie narzucają one technologii
wykonania robót.”
W zakresie
zarzutów odwołania Izba stwierdziła:
W zakresie zarzutu nr 1
odnoszącego się do sposób obliczenia ceny za realizację
zamówienia publicznego zastosowany przez PBD – Izba uznała zarzut za niezasadny.
Obowiązkiem Zamawiającego jest prowadzenie postępowania o udzielnie zmówienia
publicznego z poszanowaniem zasad za
mówień publicznych oraz w zgodzie z obowiązkami
nałożonymi przez ustawę na Zamawiającego. Izba wskazuje, że ustawa zobowiązując
Zamawiających zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy do odrzucenia oferty jeżeli zawiera błąd
w obliczeniu ceny lub kosztu. Izba z
aznacza w tym miejscu, że błędem w obliczeniu ceny
lub kosztu, który stanowi obligatoryjną podstawę odrzucenia oferty wykonawcy
w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego jest błąd w rachunku matematycznym,
którego nie można poprawić z uwagi na to, że nie wiadomo, który składnik działania
matematycznego jest prawidłowy i nie wiadomym jest jak ten błąd poprawić. Błędem
w obliczeniu ceny lub kosztu również będzie wynikał z błędnego ustalenia stanu faktycznego
przez wykonawcę składającego ofertę w postępowaniu, a polegający np.:
na nieuwzględnieniu w cenie oferty wszystkich elementów, dokonaniu wyliczenia ceny oferty
w sposób niezgodny z wymaganiami Zamawiającego wskazanymi w dokumentacji
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego.
W rozpozna
wanej sprawie odwoławczej w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 6 ustawy
Odwołujący oparł argumentację na tym, że kosztorys ofertowy na kanalizację
deszczową został błędnie wyliczony, bowiem w wielu pozycjach tego kosztorysu PBD podał
cenę jednostkową nieuwzględniającą wielu czynników cenotwórczych zawartych w danych
pozycjach kosztorysu przez odniesienie do konkretnych norm KNR.
Stanowisko to również
podtrzymał Odwołujący w złożonym piśmie procesowym wskazując miedzy innymi, że
określone normy KNR zastępują wyliczenia danego zakresu prac zawierając w sobie
poszczególne wartości składowe niezbędne do obliczenia ceny łącznej, w tym zwłaszcza
konkretne wartości dla kryterium roboczogodziny, a więc określają również przedmiot
zamówienia.
W ocenie I
zby argumentacja i stanowisko Odwołującego są niezasadne i nie mogły
zostać uwzględnione. Izba podkreśla, że Odwołujący swoje stanowisko oparł
na niekom
pletnym stanie faktycznym. Odwołujący nie odniósł się do wszystkich okoliczności
jakie zostały ukształtowane przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego, a tym samym stanowisko jakie prezentuje nie może zostać uznane
za zasadne.
Wymaga podkreślenia, że Odwołujący opierając zarzut na stwierdzeniu, że to normy KNR
stanow
ią podstawę wyliczenia ceny jednostkowej pominął w argumentacji okoliczność
wskazaną przez Zamawiającego, a mianowicie, że podstawy nakładów podano jako
rozszerzenie opisu robót w poszczególnych pozycjach, nie narzucają one technologii
wykonania robót. Odwołujący pominął również w prezentowanym stanowisku fakt,
że Zamawiający jednoznacznie w SIWZ podał, że pozycje, dla których nie zostaną
wstawione przez Wykonawcę ceny składowe, nie zostaną zapłacone po ich wykonaniu
i uważać się będzie, że zostały ujęte w cenach wymienionych w kosztorysie ofertowym
(rozdział XII pkt 2). Wskazane powyżej regulacje z dokumentacji postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego jednoznacznie potwierdzają, że normy KNR nie stanowiły podstawy
wyceny oraz że wykonawcy składający oferty w postępowaniu byli tymi normami związani.
W ocenie Izby przedstawiony przez Odwołującego w odwołaniu, oraz podtrzymany w piśmie
procesowym, sposób wyliczenia ceny oferty jest intencjonalny i nie znajduje uzasadnienia jak
również potwierdzenia w postanowieniach SIWZ. Odwołujący wydaje się celowo pomija treść
ww. rozdziału XII punkt 2, bowiem dostrzegł w swoim stanowisku brzmienie punktu 1 tego
rozdziału. Przy czym z treści punktu 1 rozdziału XII SIWZ wynika, że wykonawcy określić
mają ceny na wszystkie elementy zamówienia wymienione w formularzu kosztorysu
ofertowego.
To w ocenie Izby prowadzi do wniosku, że kalkulacja ceny oferty ma
uwzględniać wszystkie elementy wymienione w formularzu, jednakże z treści tego
postanowienia nie wynika w żadnej mierze, że wykonawcy mają skalkulować ceny ofert,
ceny poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego obligatoryjnie uwzględniając podstawy
nakładów określone we wskazanych normach KNR. Niespornym było miedzy stronami
postępowania, że wynagrodzenie za realizację przedmiotowego zamówienia ma charakter
wynagrodzenia kosztorysowego, które będzie rozliczane w oparciu o jednostki miary podane
w kosztorysie ofertowym wykonawcy. W tym postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego Zamawiający przewidział również, że gdy nie zostaną wstawione (podane)
w kosztorysie ofertowym określone ceny składowe, to nie będą one osobno płacone
po wykonaniu robót bo przyjęto w tym postępowaniu, że zostały one ujęte w cenach
wymienionych w kosztorysie ofertowym. Budując argumentację Odwołujący pominął fakt
tego, że Zamawiający dopuścił sytuację, w której w ogóle nie doszło do wyceny danej pozycji
kosztorysowej i nie podano ceny za dane roboty.
Kluczem do rozstrzygnięcie zarzutu odwołania jest rozstrzygniecie czy wykonawca
miał obowiązek stosowania nakładów określonych w KNR przy wycenie poszczególnych
pozycji kosztorysu ofertowego. W ocenie Izby odpowiedź na to pytanie jest negatywna,
tzn. wykonawca wyceniając poszczególne pozycje kosztorysu ofertowego nie był związany
w tych po
zycjach nakładami jakie określają normy KNR, co jednoznacznie wynikało
z załączników do SIWZ. Wymaga odnotowania w tym miejscu również, że z treści SIWZ
również nie wynika, Odwołujący nie wskazał takiej okoliczności, że podstawą wyceny
poszczególnych pozycji były normy KNR. Katalogi Nakładów Rzeczowych nie są
dokumentami powszechnie obowiązującymi stanowiącymi obligatoryjną podstawę kalkulacji
ceny roboty budowlanej. Tym samym skoro Zamawiający nie określił w dokumentacji
postępowania, że stanowią one podstawę wyceny robót to nie można przypisać im takiego
znaczenia. W rozpoznawanym przypadku jest wręcz przeciwnie, Zamawiający
jednoznacznie podał, że podstawy nakładów podano jako rozszerzenie opisu i nie narzucają
one technologii wykonania robót. Odnosząc się do treści Kosztorysu ofertowego oraz
Przedmiaru robót dla kanalizacji deszczowej w obu przypadkach w kolumnie
3 Zamawiający zawarł opis poszczególnych pozycji (wierszy kosztorysu), które
to w kontekście poszczególnych wycen dla danych pozycji wskazanych w odwołaniu nie były
kwestionowane. Tym samym skoro Zamawiający zawarł opis robót w poszczególnych
pozycjach, a podstawy nakładów stanowiły jego rozszerzenie jednocześnie nienarzucające
technologii wykonania robót to jednoznacznie wynika z regulacji zawartych w dokumentacji
postępowania, że wykonawca nie był związany normami KNR i nakładami jakie one
określają. Co więcej, wykonawca mógł zastosować technologię, której one nie określają
bowiem Zamawiający jednoznacznie podał, że nie narzucają one technologii wykonania
robót.
W ocenie Izby nie znajduje również uzasadnienia argumentacja podana przez Odwołującego
w uzasadnieniu odwołania, że skoro wykonawca oparł kalkulację na kosztorysie opartym
na konkretnych kodach KNR i nie zmienił on opisu określonych robót, to jest on związany
normami KNR, które w tym przypadku kształtują treść jego oferty. Izba wskazuje,
że Odwołujący w zupełności pomija klauzulę zawartą na pierwszej stronie kosztorysu
ofertowego PBD, choć dostrzega inne elementy z pierwszej strony kosztorysu ofertowego,
co w ocenie Izby stanowi działanie celowe. Wykonawca PBD zawarł na pierwszej stronie
kosztorysu klauzulę dotyczącą tego, że podstawy nakładów podano jedynie jako
rozszerzenie opisu robót w poszczególnych pozycjach, nie narzucają one technologii
wykonania robót. Klauzula ta jest zgodna z treścią załącznika B do SIWZ. Wymaga również
odnotowania, że złożenie oferty w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego
stanowi odpowiedź na publiczne zaproszenie do złożenia ofert, a samo złożenie oferty
wymaga dochowania określonych wymagań Zamawiającego. Odwołujący nie wyjaśnił
dlaczego wykonawca miałby dokonywać zmian w zakresie norm KNR określonych robót
w formularzu ofertowym oraz w oparciu o jakie regulacje byłby wykonawca uprawniony
do dokonywania zmian w formularzu ofertowym.
Oświadczenie jakie wykonawca zawarł
na pierwszej stronie kosztorysu zostało przez niego złożone, zaakceptowane. Jednocześnie
podstawą określenia przedmiotu zamówienia pozostaje nadal opis zawartych
w dokumentacji,
w formularzu ofertowym, a w konsekwencji to on stanowi podstawę
do wyceny poszczególnych pozycji kosztorysowych, z uwzględnieniem zastrzeżeń
poczynionych przez Zamawiającego (rozdział XII pkt 2 SIWZ).
Dokonane w uzasadnieniu odwołania przeliczenia poszczególnych pozycji kosztorysu
ofertowego PBD, w których to zdaniem Odwołującego nie zostały uwzględnione nakłady
zgodnie z normą KNR nie mają żadnego znaczenia, ponieważ jak wykazano wyżej
wykonawca nie musiał stosować nakładów określonych poszczególnymi normami
KNR do dokonania wyceny poszczególnej pozycji kosztorysu ofertowego. Wymaga
wskazania, że podane w Kosztorysie ofertowym oraz w Przedmiarze robót dla kanalizacji
deszczowej określonych norm KNR stanowiło jedynie rozszerzenie opisu, które mogło
posłużyć do identyfikacji rodzaju oraz zakresu robót, natomiast – jak słusznie wskazał
Zamawiający – nie wiązało się z obowiązkiem stosowania określonych tam nakładów.
Sąd Okręgowy w Bydgoszczy w wyroku z dnia 10 maja 2017 r., sygn. akt VIII Ga 43/17za
argument
ował: "Wskazać trzeba, że w nauce prawa, a także w orzecznictwie ugruntowane
jest stanowisko zgodnie z którym zamawiający nie może wywodzić negatywnych skutków
prawnych dla ubiegającego się o udzielenie zamówienia wykonawcy w postaci odrzucenia
jego oferty
, jeżeli specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) nie zawiera
wyraźnych i jednoznacznych wymagań dotyczących treści oferty (zob. A. Bazan Prawo
zamówień publicznych Komentarz, komentarz do art, 89, LEX 2015). Odrzucenie oferty - a w
ocenie Sądu także wykluczenie wykonawcy skutkujące uznaniem takiej oferty za odrzuconą -
może zatem nastąpić tylko wówczas gdy niezgodność z treścią SIWZ będzie niewątpliwa.
Zasadą bowiem powinno być takie interpretowanie i ocenianie ofert wykonawców, aby w
ramach przep
isów o zamówieniach publicznych w pierwszej kolejności dążyć do ich
utrzymania w postępowaniu (S. Babiarz Prawo zamówień publicznych Komentarz,
komentarz do art. 89, LEX 2015 Prawo zamówień publicznych Komentarz, wyd. III
komentarz do art. 89, LexisNexis 2
013; zob. także m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 4 maja 2016 r., KIO 600/16, LEX nr 2048459).
W ocenie Izby dowody załączone do odwołania czy złożone przy piśmie procesowym
Odwołującego pozostają bez znaczenia dla rozpoznania tej sprawy. Skoro bowiem każdy
wykonawca mógł dokonać wyceny oferty w kosztorysie ofertowym w poszczególnych jego
pozycjach bez stosowania nakładów określonych poszczególnymi normami KNR, to dowody
odnoszące się do obliczenia wartości oferty PBD w zakresie kosztorysu – kanalizacja
deszczowa sprowadzające się do obliczenia wartości przy stosowaniu nakładów określonych
normami KNR nie mają żadnego znaczenia, nie wykazują one żadnego błędu w kalkulacji
ceny oferty, a dowodzi jedynie tego, że tak tą cenę skalkulował Odwołujący,
a nie wykonawca PBD.
Pozostałe dokumenty jak kopia oferty, projekt umowy, kosztorys
odwołującego stanowią element dokumentacji postępowania odwoławczego (akta sprawy).
Dowody w postaci oświadczeń, jakie załączył Odwołujący do pisma procesowego również
zos
tały oparte na błędnym założeniu wynikającym z błędnie ustalonego stanu faktycznego
konieczności dokonania kalkulacji cen poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego
w oparciu o nakłady wynikające z norm KNR – tym samym również i te dowody
nie przedstaw
iają żadnej wartości w kontekście oceny zarzutu odwołania.
Izba nie dopuściła również dowodu z opinii biegłego, jaki został wskazany w piśmie
procesowym Odwołującego mając na uwadze, że wniosek ten został wskazany warunkowo
tzn. wedle uznania Izby. Taka konstrukcja wniosku dowodowego nie pozwala na jego
uwzględnienie. Jednocześnie Izba wskazuje, że brak ukształtowania w dokumentacji
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego (rozdział XII SIWZ) obowiązku wyliczenia
ceny oferty, cen w poszczególnych pozycjach kosztorysu w oparciu o nakłady określone
w normach KNR powoduje bezzasadność wniosku o powołanie biegłego. Jedynie
na marginesie wymaga również odnotowania, że brak precyzyjnego wskazania zakresu
ustanowienia biegłego oraz skonkretyzowania pytań jakie Izba, dopuszczając dowód z opinii
biegłego, byłaby obowiązana zawrzeć w postanowieniu stanowi o nieprzydatności takiego
wniosku dowodowego.
Mając na uwadze całą powyższą argumentację Izba uznała, że nie doszło
do naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy. Zamawiający prawidłowo
dokonał oceny oferty wykonawcy PBD, który skalkulował ofertę zgodnie z postanowieniem
dokumentacji postępowania o udzielnie zamówienia publicznego, która to dokumentacja
nigdzie nie zawiera obowiązku kalkulacji ceny oferty w poszczególnych pozycjach kosztorysu
na kanalizację deszczową w oparciu o normy KNR.
Jednocześnie Izba zaznacza, że odniesienie do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy jakie
poczynił Odwołujący pojawia się dopiero na etapie pisma procesowego z dnia 20 lipca 2020
roku. W odwołaniu brak było zarzutu naruszenia ww. przepisu i jednocześnie brak było
argumentacji w uzasadnieniu odwołania pozwalającej na dokonanie subsumpcji określonego
w uzasadnieniu faktycznym stanu do określonej wyżej normy prawnej wskazującej
na podniesienie zarzutu wyboru przez Zamawiającego oferty zawierającej rażąco niską cenę
lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Podnoszona porozpierawszy na tym etapie
argume
ntacja jest spóźniona, ponieważ podnoszona jest po upływie terminu na wniesienie
od
wołania.
W zakresie zarzutu nr 2
– 4 odnoszących się do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 się
przez dokonanie wyboru oferty PBD
w sytuacji, gdy jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej
konkurencji, art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy przez dokonanie wyboru oferty PBD w sytuacji, gdy
odpierając pytanie o wyjaśnienia w zakresie kalkulacji ceny Wykonawca powołał się na
tajemnicę przedsiębiorstwa z uchybieniem terminu, o którym mowa w art. 8 ust 3 ustawy
oraz w braku wykazania, iż informacje te mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa,
co oznacza że oferta pozostaje niezgodna z ustawą, oraz naruszenie przepisu art. 87 ust. 1
oraz art. 7 ust 1 ustawy przez brak rzetelnego wyjaśnienia wątpliwości co do treści oferty
złożonej przez PBD oraz brak udostępnienia złożonych wyjaśnień Odwołującemu,
co naruszyło zasady uczciwej konkurencyjności i równego traktowania oferentów, prowadząc
do wyboru oferty de facto niejawnej, bez wyjaśnienia sposobu wyliczenia ceny oraz przyczyn
pominięcia przez Wykonawcę norm KNR przy obliczeniu ceny - Izba uznała zarzuty za
niezasadne.
Na wstępie Izba wskazuje, że w ramach środków ochrony prawnej następuje - w
zakresie wyznaczonym treścią zarzutów odwołania - kontrola poprawności działania
Z
amawiającego (podejmowanych przez niego czynności w postępowaniu bądź bezprawnych
zaniechań), pod względem zgodności z przepisami ustawy. Zgodnie z treścią art. 180 ust. 3
ustawy odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności Zamawiającego,
której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie
zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające
wniesienie odwołania. Odwołanie powinno konkretyzować postawiony zarzut, zawierać
wskazanie okoliczności faktycznych, które uzasadniają stawianie Zamawiającemu
wyartykułowanych w odwołaniu zastrzeżeń. Orzecznictwo wskazuje na potrzebę ścisłego
odczytywania treści zarzutu, w tym przede wszystkim niedopuszczalność wykraczania poza
jego treść. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach z 29
czerwca 2009 r. w spr. X Ga 110/09,
„O tym jakie twierdzenia lub zarzuty podnosi strona w
postępowaniu nie przesądza bowiem proponowana przez nią kwalifikacja prawna ale
okoliczności faktyczne wskazane przez tę stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje się do
konkretnych okoliczności faktycznych to skład orzekający nie może samodzielnie ich
wprowadzić do postępowania tylko dlatego, że można je przyporządkować określonej,
wskazanej w odwołaniu kwalifikacji prawnej.” Na potrzebę ścisłego traktowania pojęcia
zarzutu wskazał również Sąd Okręgowy w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroku z dnia 18
kwietnia 2012 r. sygn. akt
I Ca 117/12: „(…) zarówno granice rozpoznania sprawy przez KIO
jak i Sąd są ściśle określone przez zarzuty odwołania, oparte na konkretnej i precyzyjnej
podstawie faktycznej. Sąd w postępowaniu toczącym się na skutek wniesienia skargi jest
związany podniesionymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami
zaskarżenia.” Z powyższego wynika zatem, że odwołanie nie może mieć charakteru
ogólnego a powinno konkretyzować zarzuty, nakierowane na uwzględnienie
odpowiadających im żądań; wskazywać okoliczności faktyczne i prawne, które pozwalają
na dokonanie oceny zasadności tych zarzutów.
Mając na uwadze powyższe Izba rozpoznaje odwołanie jedynie w zakresie
argumentacji podniesionej
w jego treści w uzasadnieniu faktycznym w odniesieniu
do podniesionego w petitum odwołania zarzutu. W odniesieniu do naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 3 się przez dokonanie wyboru oferty PBD w sytuacji, gdy jej złożenie stanowiło czyn
nieuczciwej konkurencji
Odwołujący nie przedstawił w uzasadnieniu żadnej argumentacji
faktycznej, która odnosiłaby się do naruszenia ww. przepisu ustawy. W szczególności
Odwołujący nie podniósł jakiego czynu nieuczciwej konkurencji dotyczyć miałoby działanie
Zamawiającego oraz argumentacji faktycznej w tym zakresie. Nie jest rolą Izby poszukiwanie
argumentacji w zakresie wskazanego naruszenia danego przepisu, to wykonawca
kwestionujący czynności Zamawiającego lub jego zaniechania powinien wykazać dlaczego
tak twierdzi. W tym przypadku Odwołujący nie podał żadnego uzasadnienia faktycznego jak
również nie sprecyzował jakiego czynu nieuczciwej konkurencji dopatruje się w wyniku
złożenia oferty przez PBD oraz dlaczego Zamawiający w sposób nieprawidłowo zaniechał
odrzucenia oferty wykonawcy PBD.
Jednocześnie za spóźnione postawienie zarzutu, o ile za
takie można byłoby je uznać, należy uznać stanowisko zaprezentowane w piśmie z dnia 20
lipca 2020 roku
, gdzie Odwołujący powiązał naruszenie ww. przepisu z art. 15 ust. 1 pkt 1
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a odnosząc je do zaoferowania
w postepowaniu przez wykonawcę PBD cen poniżej zakupu, czyli stosowanie
cen dumpingowych, a także manipulowanie poszczególnymi częściami składowymi ceny.
Izba w zakresie zarzucanego
przez Odwołującego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1
ustawy przez dokonanie wyboru oferty PBD
w sytuacji, gdy odpierając pytanie o wyjaśnienia
w zakresie kalkulacji ceny Wykonawc
a powołał się na tajemnicę przedsiębiorstwa
z uchybieniem terminu, o którym mowa w art. 8 ust 3 ustawy oraz w braku wykazania,
iż informacje te mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, co oznacza że oferta pozostaje
niezgodna
z ustawą – stwierdziła brak zasadności takiego zarzutu.
W odniesieniu do stanowiska Odwołującego Izba zaznacza, że Odwołujący nie przedstawił
żadnej argumentacji w odniesieniu do braku uzasadnienia przez wykonawcę PBD podstawy
zastrzeżenia tajemnicą przedsiębiorstwa przedstawionych za pismem z dnia 1 czerwca 2020
roku informacji.
Więcej, Odwołujący nawet nie wskazał w uzasadnieniu odwołania o jakie
wyjaśnienia mu chodzi, natomiast sam fakt odwołania do załączonych pism nie może
stanowić uzasadnienia podniesionego zarzutu jak również kreowania jakichkolwiek zarzutów.
Izba zaznacza w tym miejscu, że pisma z dnia 22 maja oraz 3 czerwca 2020 roku stanowią
akta sprawy odwoławczej. Podnosząc zarzut naruszenia art. 8 ust. 3 ustawy Odwołujący
obowiązany jest do przedstawienia takiej argumentacji, a samo wskazanie w odwołaniu,
że przesłanki w niniejszej sprawie nie zachodzą nie może być uznane za uzasadnienie.
Zupełnie niezrozumiałym, w kontekście regulacji Prawa zamówień publicznych, jest
podniesiony w argumentacji przez Odwołującego brak wymuszenia na PBD udostępnienia
danych pozwalających na weryfikację oświadczeń zawartych w ofercie świadczy
o niedochowaniu przez Zamawiającego obowiązku sprawdzenia, czy cena oferty obliczona
została w oparciu o prawidłowo ustalony przez wykonawcę zakres wymagań. Wymaga
zaznaczenia, że Zamawiający niczego nie „wymusza” na wykonawcach, Zamawiający
dokonuje oceny złożonych dokumentów oraz zawartej w nich argumentacji
i ocenia zasadność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Izba wyjaśnia, bowiem wydaje się być
to niezrozumiałe dla Odwołującego mając na uwadze treść postawionego zarzutu,
że wykonawca składający wyjaśnienia Zamawiającemu i zastrzegając, że stanowią one
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
nie odpiera
pytania o wyjaśnienia w zakresie kalkulacji ceny Wykonawca powołał się
na tajemnicę przedsiębiorstwa z uchybieniem terminu. Zastrzeżenie tajemnicy
przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepis
ów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma chronić
podane informacje przed ujawnieniem ich innym wykonawcom, lecz Zamawiającemu
wyjaśnienia są znane. Zamawiający otrzymuje informacje o jakie zwracał się do wykonawcy
i te informacje podlegają ocenie Zamawiającego, jak również ocenie Zamawiającego
podlega skuteczność zastrzeżenia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z
obowiązującym art. 8 ust. 3 ustawy - Nie ujawnia się informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał,
iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może
zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4. Przepis stosuje się odpowiednio do
konkursu. Przepis ten został znowelizowany ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 roku o ziemnie
ustawy
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2014 poz. 1232). Wprowadził istotną zmianę
w postępowaniu o udzielenie zamówienia w stosunku do wcześniej obowiązujących
regulacji.
Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu wykonawca, który zastrzega informacje
jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa obowiązany jest wykazać jednocześnie,
że zastrzeżone przez niego w ofercie informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Utrzymane zostało w znowelizowanym przepisie odesłanie do ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji w zakresie określenia tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 11 ust. 4
ustawy o z zwa
lczaniu nieuczciwej konkurencji). Dlatego też kwestionując dane czynności
na etapie odwołania Odwołujący musi odnieść się również do katalogu przesłanek
stanowiących o zastrzeżeniu tajemnicy przedsiębiorstwa w poczynionym uzasadnieniu
zastrzeżenia przez konkurenta i na tej podstawie budować uzasadnienie zarzutu odwołania.
W odwołaniu brak jest w zasadzie zarzutu odnoszącego się do tego, że zastrzeżenie
tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
nastąpiło niezgodnie z przesłankami określającymi to zastrzeżenie. Brak również jest zarzutu
dotyczącego zaniechania udostępnienia wyjaśnień z dnia 1 czerwca 2020 roku
Odwołującemu i skorelowanego z zarzutem żądania udostępnienia wyjaśnień. Natomiast
fakt objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa danych informacji nie stanowi o niezgodności treści
oferty z ustawą. Ponieważ nie został postawiony zarzut nieskutecznego zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
w odniesieniu do złożonych przez wykonawcę PBD wyjaśnień Izba nie będzie dokonywać
oceny wypełnienia przesłanek, ale wymaga podniesienia w tym miejscu, że fakt zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa nie powoduje niezgodności oferty z ustawą. Ustawodawca
przewidział okoliczność odstępstwa od zasady jawności postępowania w okolicznościach
określonych przepisami i wykazanymi przesłankami zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Skoro przepis art. 8 ust. 3
ustawy
stanowi, że nie ujawnia się takich informacji o ile zostało wykazane, że informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, to nie może być niezgodności z ustawą jeżeli
Zamawiający uzna zastrzeżenie za właściwe. To wykonawca musi wykazać nieskuteczność
poczynionego zastrzeżenia i nieprawidłowość dokonania oceny tych zastrzeżeń przez
Zamawiającego. W obecnym stanie prawnym, mając na uwadze również orzecznictwo
w przedmiocie
jednoznacznie należy podkreślić, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest dopuszczalne
i nie stanowi podstawy odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy. D
odać
należy również, że dokonanie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nastąpić musi łącznie z wykonaniem danej
czynności, czyli nie później niż określona czynność – zastrzeżenie tajemnicy
p
rzedsiębiorstwa oraz wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa musi nastąpić jednocześnie. Nie sposób uznać, że wyjaśnienia jakie
poczynił wykonawca PBD w dniu 1 czerwca 2020 roku w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 25 maja 2020 roku musiały zostać zastrzeżone w dniu składania
ofert. W dniu składania ofert wykonawca nie miał bowiem żadnej wiedzy o tym,
że do złożenia wyjaśnień będzie wzywany jak również nie miał wiedzy jaki będzie zakres
wyjaśnień składanych przez wykonawcę. W orzecznictwie Izby jednoznacznie okoliczności te
są przesądzone.
W odniesieniu do naruszenia przepisu art. 87 ust. 1 oraz art. 7 ust 1 ustawy przez
brak rzetelnego wyjaśnienia wątpliwości co do treści oferty złożonej przez PBD oraz brak
udos
tępnienia złożonych wyjaśnień Odwołującemu, co naruszyło zasady uczciwej
konkurencyjności i równego traktowania oferentów, prowadząc do wyboru oferty de facto
niejawnej, bez wyjaśnienia sposobu wyliczenia ceny oraz przyczyn pominięcia przez
Wykonawcę norm KNR przy obliczeniu ceny Izba nie stwierdziła podstawy do uwzględnienia
zarzutu odwołania. W tym miejscu ponownie mając na uwadze poczynione, na wstępie
rozpoznania w uzasadnieniu wyroku zarzutów 2 – 4, uwagi ogólne Izba podkreśla,
że Odwołujący nie przedstawił żadnej argumentacji faktycznej w odniesieniu do zarzucanego
braku rzetelności Zamawiającego w wyjaśnieniu wątpliwości co do treści oferty. Odwołujący
nie wykazał w żadnej mirze jakie to elementy treści oferty nie zostały wyjaśnione przez
Zamawiającego, nie podniósł o które elementy treści oferty chodzi. Ocenia zarzutów
odwołania nie może polegać na domyślaniu się argumentacji podnoszonej przez
Odwołującego oraz ocenie uzasadnienia faktycznego, którego nie ma. Izba nie poszukuje
za wykonawcę uzasadnienia zarzutu odwołania wskazanego w petitum odwołania, a jedynie
ocenia ten zarzut w kontekście czynności lub zaniechań Zamawiającego. Izba również nie
może dokonywać przenoszenia argumentacji pomiędzy zarzutami odwołania.
W odniesieniu do braku udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień z dnia 1 czerwca 2020 roku
Izba wskazuje, że w ramach tego zarzutu nie doszło do naruszenia zasad Prawa zamówień
publicznych. Wykonawca PBD miał prawo objąć tajemnicą przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poczynione wyjaśnienia, Zamawiający
dokonał oceny tych dokumentów, a Odwołujący nie kwestionował nieprawidłowości
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
(o czym mowa wyżej). Tym samym nieudostępnienie dokumentów objętych
tajemnicą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
przy jednoczesnym braku kwestionowania skuteczności poczynionych zastrzeżeń przez
Odwołującego nie stanowi naruszenia zasad prawa zamówień publicznych. Izba podkreśla,
że Odwołujący w ramach tego zrzutu jedynie podnosi, że nie udostępniono mu wyjaśnień ale
samego ich zastrzeżenia i objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie
kwestionował.
Izba wskazuje również, odnosząc się do podniesionych zarzutów odwołania (art. 7 ust. 1
ustawy), że na kanwie zamówień publicznych granicą stosowania i naruszenia zasad
w stosunku jednego wykonawcy jest naruszenie tej zasady w stosunku do innego
wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Naruszenie zasady równego traktowania wykonawców będzie miało miejsce, gdy działania
podejmowane w stosunku
do wykonawcy będą powodowały inną, nierówną w postępowaniu
syt
uację pozostałych wykonawców lub wykonawcy. Granicą dopuszczalności działań
Zamawiającego odnośnie danego wykonawcy zawsze będzie naruszenie zasady / zasad
w odniesieniu do innego wykonawcy. Zasady Prawa zamówień publicznych – w tym
wypadku uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców – nie są dane tylko
jednemu wykonawcy, a ich ocena dokonywana w danym postępowaniu oraz podejmowane
przez Zamawiającego czynności bądź zaniechania czynności oceniane w kontekście zasad
muszą być dokonywane z uwzględnieniem interesów wszystkich wykonawców oraz
z uwzględnieniem argumentacji faktycznej podniesionej w ramach kwestionowanego
naruszenia danych przepisów prawa. Izba uznała, że w przedmiotowym postępowaniu
o udzielnie zamówienia publicznego Zamawiający nie naruszył zasad uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców przez dokonanie oceny i wyboru oferty wykonawcy PBD
oraz podejmowane w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego czynności.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodniczący: …………………………………………