Sygn. akt: KIO 1240/20
POSTANOWIENIE
z dnia 6 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 6 lipca
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca
2020r. przez
wykonawcę Chemeko – System spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Zakład Zagospodarowania Odpadów z siedzibą we Wrocławiu, ul. Jerzmanowska 6A
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Chorzów z siedzibą w
Chorzowie, ul. Rynek 1
postanawia :
Umorzyć postępowanie
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł.
00 gr. (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Chemeko
– System spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Zakład
Zagospodarowania Odpadów z siedzibą we Wrocławiu, ul. Jerzmanowska 6A
tytułem zwrotu 90% wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:……………………..
Sygn. akt KIO 1240/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego na
świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na
nieruchomościach na terenie miasta Chorzów zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 25 maja 2020r. za numerem 2020/S 100-
W dniu 4 czerwca 2020r. wykonawca Chemeko-
System spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Zakład Zagospodarowania Odpadów z siedzibą we Wrocławiu wniósł
odwołanie wobec treści siwz. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego
na podstawie pełnomocnictwa z dnia 3 czerwca 2020r. udzielonego przez prezesa zarządu
ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z
KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 4 czerwca 2020r. Wpis
000zł. uiszczono.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy
w związku z art. 7 ust. 1 ustawy przez
niejednoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w
zakresie terminów realizacji zamówienia, w szczególności przez:
a)
niejednoznaczne określenie terminu rozpoczęcia i zakończenia usługi,
b)
określenie zbyt krótkiego terminu na zrealizowanie obowiązku podstawienia
pojemników na odpady;
naruszenie art. 91 w związku z art. 7 ust 1 ustawy przez sformułowanie kryteriów oceny
ofert w sposób niezgodny z tymi przepisami, w szczególności przez wskazanie jako kryterium
oceny ofert -
skrócenia terminu podstawienia zestawów do segregacji w sytuacji, gdy do nie
jest obiektywnie możliwe podstawienie w terminie 45 dni od podpisania umowy zestawów do
segregacji przez wykonawców, innych niż wykonawca aktualnie świadczący usługę na terenie
zamawiającego, co świadczy o uprzywilejowaniu jednego przedsiębiorcy względem
pozostałych wykonawców i jest sprzeczne z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców;
naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy
w związku z art. 7 ust 1 ustawy przez
nieuwzględnienie wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty i opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który może utrudniać uczciwą konkurencję
przez
postawienie wymogu, aby Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
został przez wykonawcę zorganizowany i otworzony do użytkowania dla mieszkańców w
terminie do 90 dni od dnia podpisania umowy (chy
ba, że wykonawca w złożonej ofercie
zadeklarował skrócenie tego terminu do 60 dni, to w tym czasie) w sytuacji, gdy utworzenie
PSZOK wymaga nie tylko wykonania szeregu czynności faktycznych, ale i pozyskania
stosownych decyzji administracyjnych, przez co wymóg uruchomienia PSZOK najpóźniej w
terminie 90
dni od podpisania umowy jest wymogiem niemożliwym do spełnienia dla
wykonawców innych niż wykonawca aktualnie świadczący usługę na terenie zamawiającego,
co dodatkowo świadczy o uprzywilejowaniu jednego przedsiębiorcy względem pozostałych
wykonawców i jest sprzeczne z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców;
naruszenie art. 91 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy przez sformułowanie kryteriów oceny
ofert w sposób niezgodny z tymi przepisami, w szczególności przez wskazanie jako kryterium
oceny ofert -
czasu niezbędnego do utworzenia i uruchomienia PSZOK-SORCIK, przy czym,
z uwagi na konieczność wypełnienia szeregu obowiązków administracyjno- prawnych, w
szczególności uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, nie jest obiektywnie możliwe
utworzenie i uruchomienie PSZOK w terminie 60 dni przez wykonawców, innych niż
wykonawca aktualnie świadczący usługę na terenie zamawiającego, co świadczy o
uprzywilejowaniu jednego przedsiębiorcy względem pozostałych wykonawców i jest
spr
zeczne z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
naruszenie art. 22 ust. 1a ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez
określenie
warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia
oraz w
sposób mogący naruszać zasadę zachowania uczciwej konkurencji przez ocenę
doświadczenia wykonawcy w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów zbieranych
selektywnie w sposób zawężający, nieadekwatny do celu, uwzględniający tylko określony
system odbio
ru odpadów z pominięciem innych;
naruszenie art. 36 ust. 1 pkt 5 i 5a w związku z art. 7 ust. 1 ustawy przez określenie
podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania w sposób niezapewniający równego
traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji;
naruszenie art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zw. z art. 7 ustawy przez niejednoznaczne,
niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia, w szczególności w
zakresie:
braku wskazania przez
zamawiającego minimalnej i maksymalnej ilości pojemników
poszczególnych rodzajów (pojemności) oraz worków, których zakup i dostarczenie do
właścicieli nieruchomości stanowi przedmiot zamówienia;
określenia, według jakich harmonogramów wywozu odpadów wykonawca będzie
ostatecznie świadczył usługę oraz braku określenia jasnych zasad dokonywania zmiany
harmonogramów posiadanych przez zamawiającego oraz skutków tych zmian (lub
odpowiednio odmowy zmiany harmonogram
u) na koszty wykonywania zamówienia;
Taki opis przedmiotu zamówienia jednocześnie wiąże się z przerzuceniem na wykonawców
całości ryzyka gospodarczego związanego z niedoszacowaniem przez zamawiającego ilości
koniecznych do realizacji zamówienia pojemników i worków na odpady czy zmian w sposobie
realizacji zamówienia skutkujących koniecznością zmiany harmonogramów wywozu odpadów,
co z kolei zaprzecza zasadzie równości stron stosunku zobowiązaniowego, w szczególności
w świetle kalkulacji ceny ofertowej i charakteru przyjętego modelu wynagrodzenia (brak
osobnej ceny za podstawienie pojemników/dostarczenie worków i konieczność skalkulowania
wszystkich kosztów i ryzyka w łącznej cenie za odbiór odpadów danej frakcji), ograniczonej
możliwości zmiany umowy oraz licznych i wysokich kar umownych za niedochowanie
wymogów SIWZ, co stanowi o naruszeniu art. 3531 k.c. w zw. z art. 14 ustawy.
Taki opis przedmiotu zamówienia utrudnia nadto uczciwą konkurencję, prowadząc do
nieporównywalności złożonych ofert i braku proporcjonalności i przejrzystości, a więc narusza
także art. 7 ustawy;
naruszenie art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach przez zaniechanie zobowiązania wykonawców do wskazania w ich
ofertach instalacj
i lub odpowiednio miejsc zbierania wszystkich odpadów objętych
przedmiotem zamówienia.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania stosownej modyfikacji SIWZ przez:
jednoznaczne i spójne we wszystkich dokumentach postępowania określenie daty
rozpoczęcia i zakończenia świadczenia usług przez wykonawcę, w tym jednoznaczne
określenie terminu zakończenia wykonania usługi i tym samym jednoznaczne określenie
minimalnego okresu, w jakim usługa będzie przez wykonawcę wykonywana;
zmianę terminu na podstawienie przez wykonawcę pojemników na odpady przez
wydłużenie tego terminu do 16. tygodni liczonych od dnia zawarcia umowy zarówno w
przypadku pojemników na odpady zmieszane, jak i pojemników na odpady zbierane
selektywnie;
wykreślenie z SIWZ pozacenowego kryterium oceny ofert, wskazanego w rozdziale XVI
pkt 2.4. SIWZ (Skrócenie terminu podstawienia zestawów do segregacji) i w ślad za tym
zmianę wag poszczególnych kryteriów;
zmianę terminu na zorganizowanie i uruchomienie PSZOK w ten sposób, że w
zakreślonym przez zamawiającego 90-dniowym terminie od podpisania umowy wykonawca
będzie zobowiązany do podjęcia wszelkich niezbędnych działań faktycznych (leżących po jego
stronie) w
celu organizacji PSZOK, a także do wystąpienia do właściwych organów
administracji publicznej z wnioskiem o wydanie niezbędnych decyzji, pozwoleń i innych
wymaganych aktów administracyjnych, bez konieczności ujmowania w tym terminie czasu
niezbędnego na wydanie stosownych rozstrzygnięć przez właściwe organy administracji
publicznej;
wykreślenie z SIWZ pozacenowego kryterium oceny ofert wskazanego w rozdziale XVI
pkt 1.2. SIWZ (Czas niezbędny do utworzenia i uruchomienia PSZOK-SORCIK) i w ślad za
tym zmi
anę wag poszczególnych kryteriów;
zmianę warunków udziału w postępowaniu dotyczących badania i oceny
doświadczenia wykonawcy w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów zbieranych
selektywnie (rozdz, VI pkt 1.2.3.1 ppkt 1) lit b) SIWZ) przez wskaza
nie, że wykonawca winien
dysponować następującym doświadczeniem:
W okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy, to w tym okresie, wykonał (lub wykonuje) jedną usługę odpowiadającą
swoi
m rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot zamówienia, obejmującą wykonanie usługi
odbierania i zagospodarowania odpadów zbieranych selektywnie:
z minimum 350 punktów odbioru odpadów lub
w ilości 4000 Mg odpadów typu tworzywa sztuczne, szkło i papier lub
z co najmniej 2 000 sztuk pojemników,
w czasie świadczenia nie krótszym niż 10 kolejnych miesięcy (musi być zachowana ciągłość
usługi) wraz z dowodami potwierdzającymi, że usługa ta została wykonana lub jest
wykonywana należycie.
uzupełnienie przewidzianych dotychczas przesłanek wykluczenia wykonawcy z
postępowania o podstawę wskazaną w przepisie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy;
wskazanie w SIWZ minimalnej i maksymalnej ilości pojemników poszczególnych
rodzajów (pojemności) oraz worków, których zakup i dostarczenie do właścicieli nieruchomości
stanowi przedmiot zamówienia;
jednoznaczne określenie w SIWZ, że wykonawca będzie zobowiązany do realizowania
usługi według harmonogramów wywozu odpadów załączonych do SIWZ, przez zapewnienie,
że harmonogramy, które zgodnie z rozdz. III pkt 9.1. SIWZ zostaną przekazane wykonawcy w
terminie do 7 dni, licząc od dnia podpisania umowy nie będą zawierały odmiennych założeń
od
tych, które wynikają z harmonogramów załączonych do SIWZ, oraz dopuszczenie
możliwości jednostronnej zmiany przez wykonawcę lub zmiany w drodze aneksu do umowy
posiadanych przez
zamawiającego harmonogramów wywozu odpadów w sytuacji, gdy zmiana
tych harmonogramów będzie konieczna dla należytego wykonania umowy, a będzie skutkiem
okoliczności od wykonawcy niezależnych (np. zwiększenie ilości wytwarzanych przez
właścicieli nieruchomości odpadów, zwiększenie ilości obsługiwanych nieruchomości, zmiany
rodzaju lub wielkości pojemników) lub będzie wynikała ze zmian w sposobie realizacji
zamówienia dokonanych przez zamawiającego (np. zmian w zakresie częstotliwości odbioru
odpadów), przy czym każdorazowa zmiana harmonogramów (zaistniała z przyczyn od
wykonawcy niezależnych) lub odmowa zmiany harmonogramów przez zamawiającego mimo
zaistnienia takiej syt
uacji, skutkująca koniecznością zwiększenia przez wykonawcę ilości
pojazdów i/lub osób realizujących zamówienie, winna skutkować możliwością równoczesnej
zmiany wynagrodzenia wykonawcy (w szczególności podwyższenia wynagrodzenia
wykonawcy o wysokość dodatkowych kosztów ponoszonych na skutek konieczności odbioru
odpadów według innych harmonogramów niż te, na podstawie których nastąpiła wycena oferty
lub zapewnienia dodatkowych pojazdów i/lub osób przy braku zmiany harmonogramów), co
zamawiający winien przewidzieć jako jedną z podstaw do zmiany umowy;
zmianę pkt 2 Formularza oferty stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ przez nakazanie
wykonawcom wskazania instalacji, w szczególności instalacji komunalnych, do których
wykonawca będzie przekazywał odebrane odpady komunalne, z równoczesnym
dopuszczeniem możliwości wskazania - w przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów
selektywnie zbieranych -
w miejsce instalacji podmiotu zbierającego te odpady.
Opisane powyżej żądania co do zakresu zmian SIWZ obejmują także zmiany dokumentacji
przetargowej wprost w żądaniu nie wskazane, ale konieczne do wprowadzenia z uwagi na
zakres żądania wykonawcy — tj. zmiany będące konsekwencją żądanych zmian.
Odwołujący wskazał, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej: „na etapie specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, brak jest możliwości określenia i udowodnienia konkretnej
szkody, którą wykonawca może ponieść, wystarczające jest zatem wskazanie na naruszenie
przepisów prowadzące do powstania hipotetycznej szkody w postaci utrudnienia dostępu do
zamówienia (tak m.in. w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 sierpnia 2012 r., sygn.
akt: KIO 1691/12; KIO 1704
/12). Mając powyższe na uwadze odwołujący wskazał, iż w wyniku
naruszenia przez
zamawiającego powołanych przepisów ustawy jego interes w uzyskaniu
zamówienia może doznać uszczerbku, bowiem naruszenie zasad uczciwej konkurencji,
nieprawidłowy lub niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia, nieprawidłowe opisanie
warunków udziału w postępowaniu kryteriów oceny ofert powodują niemożliwość
prawidłowego skalkulowania w cenie ofertowej kosztów wykonania zamówienia (wycena
ryzyka), jakie mogą się wiązać z realizacją zamówienia.
W dniu 8 czerwca 2020r. zamawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy.
W dniu 2 lip
ca 2020r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Termin
posiedzenia z udziałem stron był w dacie wydawania postanowienia wyznaczony na
dzień 10 lipca 2020r. godz. 10:00.
Zamawiający nie zgłaszał wniosków kosztowych.
Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 189
ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
P
rzepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy czym,
jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie o
dwołującemu 90% kwoty
uiszczonego wpisu.
Izba postanowiła nie zasądzić na rzecz zamawiającego zwrot kosztów postępowania
odwoławczego z tego względu, że brak jest takiego wniosku zamawiającego, a nadto
wycofanie odwołania nastąpiło na więcej niż jeden dzień niż wyznaczony termin posiedzenia.
Przewodniczący: ………………………..