KIO 1212/20 WYROK dnia 17 lipca 2020 r.

Stan prawny na dzień: 14.09.2020

Sygn. akt  KIO 1212/20 

WYROK 

z dnia 17 lipca 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Daniel Konicz 

Protokolant:            

Konrad Wyrzykowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lipca 2020 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego do 

Prezesa  K

rajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1 czerwca  2020  r.  przez  Odwołującego  – 

wykonawcę  IT  Solution  Factor  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Warszawie,  w postępowaniu 

prowadzonym przez Zamawiającego – Akademię Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki 

we Wrocławiu, przy udziale Przystępującego po stronie Zamawiającego – wykonawcy SPINEL 

sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

unieważnienie wyboru oferty Przystępującego po stronie Zamawiającego; 

ponowne badanie i ocenę ofert, w tym odrzucenie oferty Przystępującego po stronie 

Zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp; 

Oddala odwołanie w pozostałym zakresie; 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  Zamawiającego  i  Odwołującego 

częściach po ½ i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  w  łącznej  wysokości 

zł (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty 

poniesione  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  i  wynagrodzenia 

pełnomocnika; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  w  łącznej  wysokości 

,00  zł  (słownie:  dziewięć  tysięcy  trzysta  złotych  00/100)  tytułem  wpisu  od 

odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący:      ………………………………………. 


Sygn. akt KIO 1212/20 

Uzasadnienie 

Akademia 

Wojsk 

Lądowych 

im. 

Tadeusza 

Kościuszki 

we 

Wrocławiu 

(dalej: 

„Zamawiający”) prowadzi, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843), zwanej dalej „Pzp”, postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego, 

którego przedmiotem jest zakup wraz z dostawą urządzeń brzegowych oraz usługa wsparcia 

technicznego urządzeń, zwane dalej „Postępowaniem”. 

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej z 26 marca 2020 r., pod nr 2020/S 061-145221. 

22 maja 

2020 r. Zamawiający poinformował wykonawcę IT Solution Factor sp. z o.o. 

siedzibą  w Warszawie  (dalej  „Odwołujący”)  o  odrzuceniu  jego  oferty  i  wyborze, 

jako 

najkorzystniejszej,  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  Spinel  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we 

Wrocławiu (dalej „Wykonawca S”). 

W  dniu  1  czerwca  2020  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (dalej  „Izba”  lub 

„KIO”) wpłynęło odwołanie, w którym zaskarżono: 

odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp 

jako  nieodpowiadającej  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(dalej 

„SIWZ”); 

wybór oferty Wykonawcy S i zaniechanie jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt 

2 Pzp ze względu na niezgodność jej treści z treścią SIWZ. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt 

2  Pzp  przez  wadliwe  zastosowanie  tego  przepisu  względem 

Odwołującego,  skutkujące  bezpodstawnym  odrzuceniem  złożonej  przez  niego 

oferty  jako  nieodpowiadającej  treści  SIWZ,  podczas  gdy  oferta  ta  nie  tylko 

pozostawała  w  pełni  zgodna  z  wymogami  Postępowania,  ale  też  jest  ofertą 

najkorzystniejszą cenowo; 

2.  art. 7 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp  przez dokonanie wadliwego wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  S,  która  to  oferta  – 

jako nieod

powiadająca treści SIWZ – powinna była zostać odrzucona; 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 


unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  i  dokonania 

ponownej oceny ofert; 

3.  o

drzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę S i dokonania wyboru oferty złożonej 

przez Odwołującego jako najkorzystniejszej, 

Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący podał, że Zamawiający, odrzucając ofertę 

Odwołującego, sprecyzował de facto 2 zarzuty, dotyczące rzekomej niezgodności treści oferty 

złożonej przez Odwołującego z treścią SIWZ. Istotne jednak pozostaje, że oba zarzuty dotyczą 

niezgodności z  wymogami, których Zamawiający w ogóle w treści  SIWZ nie wyartykułował, 

precyzując je w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty Odwołującego. 

Zarzut dot. niezgodności patchcordów z wymogami Postępowania] 

W treści zawiadomienia z dnia 22.05.2020 r. Zamawiający wskazał:  

„Zamawiający  nie może uznać,  że  oferta Wykonawcy,  w  której  zaproponowano  urządzenie 

Fortinet  Forti

Gate  600E  spełnia  wymagania  ujęte  w  szczegółowym  opisie  przedmiotu 

zamówienia  (...)  Zamawiający  informuje,  że  dostarczenie  powyższego  asortymentu  jest 

niezgodne  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  ponieważ  Zamawiający  żądał  dostarczenia 

dwóch patchcordów 10Gb umożliwiających podłączenie dostarczanego urządzenia do switcha 

Cisco”. 

Abstrahując od wątpliwej precyzji sformułowanego przez Zamawiającego uzasadnienia 

odrzucenia  oferty,  podkreślenia  wymaga,  że  jest  ono  zupełnie  nietrafione.  Odwołujący 

zaoferował bowiem produkt spełniający wszelkie postawione w Postępowaniu wymogi, a więc, 

po  pierwsze,  patchcordy  w  wymaganej  liczbie  2  szt.,  po  drugie 

–  spełniające  wymóg 

przepustowości 10Gb, po trzecie – umożliwiające podłączenie zaoferowanego urządzenia do 

switcha Cisco. 

Natomiast wskazywane przez Zamawiającego w treści zawiadomienia z dnia 

22.05.2020 r. wymogi, których rzekomo nie spełnia oferta Odwołującego, stanowią  de facto 

odejście od pierwotnych założeń opisu przedmiotu zamówienia poprzez wprowadzenie opisu 

elementów  charakterystycznych  dla  zupełnie  innego  urządzenia,  nie  objętego  przedmiotem 

zamówienia. 

Tymczasem  Zamawiający  wskazał  w  treści  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego: 

„Budowa  patchcordu  łączącego  2  urządzenia  przedstawia  się  w  bardzo  ogólnym  skrócie 

sposób  następujący:  Jest  to  przewód  zawierający  na  końcach  KAŻDEJ  ze  stron  wtyczki 

(w tym 

wypadku odpowiednie moduły SFP)”. 

Dalej Zamawiający wskazał: 


„Rozwiązanie  takie  umożliwiłoby  utworzenie  dwóch  połączeń  z  przepustowością  10Gb 

pomiędzy  dwoma  urządzeniami  (urządzenie  brzegowe  –  switch)  bez  jakichkolwiek 

dodatkowych urządzeń”. 

W  kontekście  powyższego  Zamawiający  zarzuca,  że  przy  ewentualnym  uznaniu 

urządzenia zaoferowanego przez Odwołującego za kompatybilne „nie będzie można utworzyć 

2 niezależnych zestawów (patchcordów) ponieważ: 1 patchcord jednolity = 2 moduły wkładek 

SFP + patchcord. W takim przypadku w

ykonawca musiałby zaproponować 4 wkładki SFP oraz 

2 patchcordy, zamiast tego wskazał w udzielonej odpowiedzi, że są to 2 sztuki wkładek, co jest 

jednoznaczne z tym, że nie zostały spełnione wymagania opisane w SIWZ”. 

Z Zamawiającym nie sposób się zgodzić. Ponieważ Zamawiający nie wprowadził zasad 

rozumienia pojęcia „patchcord”, należy odnieść się do zasad ogólnie stosowanych w branży 

teleinformaty

cznej, której dotyczy przedmiot zamówienia. Powszechnie przyjętą praktyką przy 

projektowaniu  infrastruktury  teleinformatycznej  w  Polsce  jest  stosowanie  dawniejszych 

Norm 

Zakładowych  TP  S.A.,  które  obecnie  są  odzwierciedlone  w  Normach  Zakładowych 

Orange. 

Przykładem  odniesienia  się  do  wyżej  wskazanych  norm  jest  np.  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  przez  Politechnikę  Gdańską 

przedmiocie:  sukcesywne  dostawy  patchcordów  światłowodowych  i  modułów  

WDM-ZP-

115/022/D/12,  a  dokładniej  w  specyfikacji  patchcordów  światłowodowych, 

sta

nowiącej  załącznik  nr  6  do  SIWZ.  Zawarta  w  przedmiotowym  postępowaniu  definicja 

patchcordu brzmi następująco: Każdy patchcord światłowodowy składa się z następujących 

elementów: 

  sznur patchcordowy danego typu, o wyspecyfikowanej długości; 
  wtyki (pół-złączki), które są specyfikowane parami po obu stronach patchcordu. 

W  dalszej  części  dokumentu  są  opisane  możliwe  warianty  sznuru  patchcordowego 

oraz  wtyczek  (pół-złączek)  i  zaznaczenia  w  tym  miejscu  wymaga,  że  jeden  z  tych  opisów 

pełni odpowiada produktowi patchcord zaoferowanemu przez Odwołującego Postępowaniu. 

Wyżej  wskazany  sposób  definiowania  patchcordu  jest  powszechnie  stosowany 

branży  teleinformatycznej  i  tak  też  został  opisany  w  ogólnie  dostępnych  zasobach 

internetowych. Przykładowo, zgodnie z opisem z Wikipiedii kabel krosowy, kabel krosowniczy 

(ang. patch cordpatch cable

– krótki przewód służący do przesyłania sygnałów elektrycznych 

lub optycznych. Najczęściej jest on kojarzony z sieciami komputerowymi w topologii gwiazdy 

opartymi  na  okablowaniu  typu  skrętka,  która  posiada  zakończenia  przewodów  we  wtyczce 

8P8C  typu  A  lub  B.  Jednak  coraz  częściej  używa  się  optycznych  kabli  krosowych 


(światłowodów) służących do łączenia sieciowego osprzętu optycznego, ale także do łączenia 

urządzeń audio/wideo. 

Najczęściej kablem krosowym określa się gotowy przewód o znormalizowanej długości 

(V2, 

1,  2,  3,  5  m)  zakończony  z  obu  stron  końcówkami  (zwykle  wtykami)  zgodnymi 

technologią, dla której został przygotowany: 

 kabel koncentryczny: BNC; 
 skrętka: 8P8C (RJ45); 
 światłowód: SC, FC, ST, LC, E2000, TOSLINK. 

Przydatne  dl

a  rozumienia  pojęcia  „patchcord”  mogą  też  okazać  się  wyniki  prostego 

wyszukiwania hasła „patchcord światłowodowy” w internetowej wyszukiwarce. 

Wyżej  przytoczone  przykłady  rozumienia  pojęcia  „patchcord”  jedynie  potwierdzają, 

że Odwołujący  zaoferował  urządzenie  zgodne  z  wymaganiem  Zamawiającego,  

tj.  kable  patchcord  10Gb  umożliwiające  podłączenie  dostarczanego  urządzenia  do 

switcha Cisco. 

Z kolei zawarty w uzasadn

ieniu zawiadomienia z dnia 22.05.2020 r. opis urządzenia, 

wraz z zamieszczonym zdjęciem (Rys. 1 w załączniku graficznym), wskazuje na technologię 

połączenia,  dla  którego  w  branży  informatycznej  przyjęto  definicję  „Direct-Attach  Copper” 

(w 

skrócie  „przewód  DAC”)  lub  w  szczególnym  przypadku  Active  Optical  Cable  (w  skrócie 

„przewód AOC”). 

Przewód  DAC  jest  to  kabel  miedziany,  który  –  w  odróżnieniu  od  patchcordu  – 

jest 

zakończony nie złączami RJ45 lecz modułami SFP (SFP, SFP+ QSFP itp.). 

Przewód AOC jest to kabel optyczny, który w odróżnieniu od patchcordu optycznego 

jest zakończony nie złączami LC lecz modułami SFP (SFP, SFP+ QSFP itp.) 

Dowodami potwierdzającymi powyższą definicję, odnoszącymi się do urządzeń „DAC” 

lub „AOC”, są stosowne opisy przedmiotu zamówienia sporządzane dla licznych postępowań 

o udzielenie zamówienia, np.: 

Przykład 1: 

Zamówienie Publiczne DAG-SZP.262.38.2018 Narodowego Centrum Badań i Rozwoju 

na  dostawę  i  konfigurację  infrastruktury  sieciowej  zarządzalnej  oraz  oprogramowania  do 

zarządzania, w którym to postępowaniu Zamawiający precyzuje wprost, że oczekuje dostawy 

kabli typu DAC. 

Przykład 2: 


Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  zapytania  ofertowego  nr  2806269 

prowadzone przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie na zakup okablowania DAC 

(20 szt. kabli) do projektu POIR.Ol.01.01-00-0829/18. 

Przykład 3: 

Postępowanie nr BDG.WZP.311.25.2018.6 JP prowadzone przez Ministerstwo Nauki 

Szkolnictwa Wyższego na dostawę przełączników sieciowych.  

Podobna  definicja  „przewodu  DAC”  jest  opisana  w  ogólnie  dostępnych  zasobach 

internetowych (https://en.wikipedia.orQ/wiki/10 Gigabit Ethernet). 

SFP+ Direct Attach 

Znany również jako kable Direct Attach (DA), Direct Attach Copper (DAC), 10GSFP + 

Cu,  10GBASE-CR,  [40]  10GBASE-CX1,  SFP  +  lub  10GbE  Cu  SFP.  Kabl

e  z  krótkim 

bezpośrednim  mocowaniem  wykorzystują  pasywny  zespół  twin-ax,  natomiast  dłuższe, 

czasem nazywane akty

wnym kablem optycznym (AOC), wykorzystują optyką o małej długości 

fali [41]. Oba typy łączą się bezpośrednio w obudowie SFP +. SFP + Direct Attach ma kabel 

stałej długości, zwykle od 1 do 7 m (kable pasywne), do 15 m (kable aktywne), [42] lub do 

100  m  długości  (aktywne  kable  optyczne).  [41]  Podobnie  jak  10GBASE-CX4,  DA  jest 

energooszczędny,  tani  i  ma  niewielkie  opóźnienia,  z  dodatkowymi  zaletami  stosowania 

mniejszych kabli nieporęcznych i posiadania małej wielkości SFP +. SFP + Direct Attach jest 

dziś niezwykle popularny, ponieważ zainstalowano więcej portów niż 10GBASE-SR. [38]”. 

Przydatne  są  również  wyniki  prostego  wyszukiwania  hasła  DAC  czy  AOC 

wyszukiwarce internetowej (wyniki zgodnie z wyżej opisana definicją). 

Podsumowując:  Zamawiający  wymagał  dostarczenia  przez  wykonawcę  dwóch 

patchcordów 10Gb (a nie kabli DAC czy AOC), umożliwiających podłączenie dostarczanego 

urządzenia do switcha Cisco i taki sprzęt  Odwołujący zaoferował. Zamawiający, zarzucając 

Odwołującemu  brak  zaoferowania  odpowiedniego  patchcordu,  tak  naprawdę  odnosi  się  do 

wymogów  dotyczących  innego  typu  kabla,  który  nie  był  przedmiotem  zamówienia. 

Innymi 

słowy  –  odnosząc  się  do  elementów  opisu  przedmiotu  zamówienia 

charakterystycznych dla przewodów DAC czy AOC, Zamawiający de facto wprowadził nowe 

wymagania. 

[Zarzut  dot.  braku  kompatybilności  urządzeń  producenta  Fortinet  z  systemami 

bezpieczeństwa Zamawiającego] 

Drugi  zarzut  Zamawiającego  dotyczył  braku  kompatybilności  zaoferowanych  przez 

Odwołującego urządzeń Fortinet z systemami stosowanymi przez Zamawiającego, przy czym 

również  w  tym  przypadku  Zamawiający  w  treści  SIWZ  nie  sprecyzował  przedmiotowego 


wymogu  i  nie  wskazał,  jak  należy  rozumieć  kompatybilność  z  istniejącymi  systemami 

bezpieczeństwa. 

Oczywiście  wykonawcy  mogą  zwracać  się  do  Zamawiającego  o  wytłumaczenie 

pewnych  zagadnień,  jednak  jest  to  zawsze  oczekiwanie  wyjaśnień  związanych 

wątpliwościami  powstałymi  na  gruncie  przedstawionych  w  postępowaniu  wymagań. 

Tymczasem  w  tej  sprawie 

Zamawiający  jednoznacznie  opisał  przedmiot  zamówienia, 

wskazując  dokładnie,  jakich  funkcjonalności  wymaga  od  zaoferowanego  rozwiązania. 

Nawet 

forma, w jakiej utrzymany jest OPZ, jest precyzyjna. Najpierw Zamawiający wskazuje 

przykład urządzenia spełniającego wymagania: 

„Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie w ramach niniejszego postępowania urządzenia 

nie gorszego niż Barracuda F600 zgodnego ze specyfikacją zawartą poniżej wraz  z usługą 

wsparcia technicznego urządzeń, które zawiera odpowiednie licencje i musi być kompatybilne 

z istniejącymi w infrastrukturze Zamawiającego innymi rozwiązaniami tego producenta”. 

Następnie informuje wykonawców, jakie środowisko obecnie posiada: 

„Zamawiający  używa  obecnie  rozwiązań  firmy  Barracuda  Networks.  Urządzenia  ze  sobą 

współpracują  na  różnych  poziomach  funkcjonalnych,  a  w  szczególności  tworzą  całość 

systemie bezpieczeństwa organizacji”. 

Po czym Zamawiający wskazuje, czego konkretnie (jakich funkcjonalności) oczekuje 

od zaoferowanych urządzeń, aby spełniały wszystkie wymagania Zamawiającego. 

Podsumowując – w ocenie Odwołującego w powyższym opisie przedmiotu zamówienia 

nie było niejasności, które wymagałyby udzielenia wyjaśnień treści SIWZ w trybie art. 38 ust. 

1 Pzp. Nie zmienia to jednak faktu, że jakiekolwiek przeoczenia ze strony Zamawiającego nie 

m

ogą  być  podstawą  do  odrzucania  oferty  wykonawcy  ze  względu  na  jej  niezgodność 

określonym (przeoczonym) wymogiem, jeśli dany wymóg nie został wprost wyartykułowany 

w SIWZ. 

Odnośnie samych zarzutów braku kompatybilności oferowanego przez Odwołującego 

urządzenia  z  obowiązującymi  u  Zamawiającego  systemami  bezpieczeństwa,  to  wskazać 

należy,  że  zgodnie  z  definicją  „kompatybilności”,  zawartą  w  Wikipedii:  „Kompatybilność 

(ang. compatibility

, pol. „zgodność”) – cecha oprogramowania oraz sprzętu, która umożliwia 

prawidłową współpracę systemów komputerowych, w szczególności wymianę danych. 

Urządzenie  zaoferowane  przez  Odwołującego  jest  jak  najbardziej  kompatybilne 

urządzeniami Barracuda, ponieważ spełnia i wspiera wszystkie funkcjonalności i protokoły 

opisane  w  OPZ,  baz

ując  na  ogólnie  przyjętych  standardach  komunikacji  sieciowej  IEEE, 


RFC oraz  innych 

(WCCP,  ICAP,  API,  itp),  jak  wskazano  w  piśmie  Odwołującego  z  dnia 

13.05.2020 r. 

(wyjaśnienia w toku oceny i badania ofert). 

Zamawiający  zamiast  ocenić  kompatybilność  w  sposób  wyżej  wskazany,  

dokonał  de  facto  wprowadzenia  nowych  wymagań  nie  opisanych  w  SIWZ.  Wprowadzenie 

nowych  niezdefiniowanych  wcześniej  wymagań  dotyczących  współpracy  z  urządzeniami 

Barracuda,  uniemożliwiałoby  złożenie  oferty  na  urządzenia  innego  producenta,  

więc i możliwość zaoferowania urządzenia równoważnego byłaby złudna, czego Zamawiający 

na pewno zamierzał uniknąć w świetle art. 29 ust. 3 Pzp. 

Nie bez znaczenia pozostaje, że Zamawiający nie był w stanie w treści uzasadnienia 

opisać  niezgodności  treści  oferty  złożonej  przez  Odwołującego  z  treścią  SIWZ  przez 

odniesienie 

się 

do 

konkretnych 

postanowień 

dokumentacji 

Postępowania. 

Przykładowo w treści  uzasadnienia  Zamawiający  wskazał:  „Zamawiający  przystąpił  do 

weryfikacji oferty pod kątem jej kompatybilności. Chcąc wybrać produkt Fortinet, musi mieć 

pewność,  że  dane  rozwiązanie  nie  wygeneruje  dodatkowych  kosztów  związanych 

wdrożeniem w infrastrukturze alternatywnego (równoważnego) rozwiązania lub nie „zaburzy” 

obecnie  funkcjonującego  sytemu  zabezpieczeń.  Wykonawca  w  udzielonej  odpowiedzi 

zasugerował,  że  zamiast  rozwiązania  TINA  VPN  można  zastosować  rozwiązania  IPSec 

takowe było ujęte w specyfikacji. Zamawiający używa obydwóch rozwiązań, a wymóg IPSec 

jest niezbędny z uwagi na podpisane umowy z kontrahentami, w których zobowiązał się do 

utrzymywania tego typu połączeń. Ponadto w środowisku Zamawiającego eksploatowane są 

aplikacje  dedykowane  dla  stacji  klienckich  (CudaLaunch).  CudaLaunch  to  aplikacja  na 

urządzenia  z  systemem  Windows,  macOS,  iOS  i  Android,  która  zapewnia  pracownikom 

mobilnym  bezpieczny  zdalny  dostęp  za  pośrednictwem  Barracuda  CloudGen  Firewall  do 

prywatnych 

aplikacji, 

danych 

innych 

poufnych 

dla 

organizacji 

informacji. 

Weryfikując równoważne narzędzie, które jest dostępne w zaoferowanym urządzeniu Fortinet 

–  nie  będzie  możliwości,  aby  taka  funkcjonalność  mogła  zostać  wykorzystana  w  obecnym 

środowisku wdrożonym u Zamawiającego. Zamawiający musiałby uruchomić zupełnie nowe 

usługi,  wdrożyć  aplikacje,  opracować  całkowicie  nowa  politykę  bezpieczeństwa  w  zakresie 

samej infrastruktury, procedur, konfiguracji usług i zabezpieczeń oraz samej dokumentacji, co 

wygenerowałby bardzo duże koszty po stronie Zamawiającego”. 

W  powyższym  stwierdzeniu  nie  występuje  żadne  odniesienie  do  wymagań 

zdefiniowanych w SIWZ

. Są za to zupełnie nowe wymagania, które Zamawiający wprowadza 

po  terminie  złożenia  ofert.  Zamawiający  ogranicza  się  jedynie  do  ogólnikowych  zwrotów, 

mających 

usprawiedliwić 

bezzasadne 

odrzucenie 

oferty 

Odwołującego. 

Oczywiście Odwołujący  nie  przesądza  o  zasadności  argumentacji  przywołanej  przez 

Zamawiającego, jednak jeśli  rzeczywiście podniesione przez  niego  argumenty  są  dla  niego 


istotne,  z  punktu  widzenia  jego  interesów,  należało  wprowadzić  określone  zabezpieczenia 

poprzez wyartykułowanie odpowiednich postanowień opisu przedmiotu zamówienia. 

Dalej w treści uzasadnienia wskazano: „Wyżej wspomniane oprogramowanie oferuje 

łatwe  centralne  zarządzanie  dużymi  wdrożeniami  i  integruje  się  z  potężnymi  funkcjami 

bezpieczeństwa  Firewall  i  jest  jednym  z  podstawowych  elementów  zabezpieczeń. 

Dla 

administratorów sieci informatycznej w Akademii Wojsk Lądowych zapora zapewnia jedno 

miejsce  do  zarządzania politykami bezpieczeństwa dla wszystkich typów  zdalnego  dostępu 

(CudaLaunch,  SSL  VPN,  Barracuda  Network  Access  Client  i  standardowe  IPsec). 

Doświadczenie użytkownika końcowego jest spójne na różnych platformach i typach dostępu 

zdalnego, co zapewnia łatwość użytkowania i znacznie niższe koszty pomocy technicznej”. 

Powyżej również nie wskazano żadnego wymagania SIWZ, które zostałoby naruszone 

przez  zaoferowanie przez  Odwołującego produktu Fortinet.  Zamawiający  dopiero  na  etapie 

sporządzania  uzasadnienie  odrzucenia  oferty  Odwołującego  przedstawił  opis  swoich 

oczekiwań, które nota bene stały się punktem wyjścia dla oceny oferty Odwołującego. 

Na  marginesie 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  najlepszymi  praktykami  IT 

posiadanie  urządzeń  firewall  dwóch  różnych  i  niezależnych  producentów  jest  bardziej 

wskazane pod kątem  bezpieczeństwa organizacji,  ponieważ  występuje tzw.  cross-checking 

czyli sprawdzanie środowiska przez różne silniki firewall (a nie jedynie przez jeden, ten sam 

na wszystkich urządzeniach). 

Ponadto w treści uzasadnienia wskazano: „Zamawiający podkreśla, że nie wprowadza 

nowych, 

wymagań  oderwanych  od  wersji  finalnej  SIWZ!  Uzasadniając  powyższe, 

Zamawiający  nie  podał  szczegółów  w  jaki  sposób  jest  zbudowany  system  zabezpieczeń 

uwagi  na  to,  że  wyszczegółowienie  wszelkich  informacji  w  tym  zakresie  i  podanie  jej  do 

wiadomości  publicznej,  zdecydowanie  obniżyłoby  poziom  zabezpieczeń  całej  infrastruktury 

teleinformatycznej Zamawiającego, a z uwagi na charakter organizacji (nie tylko uczelni ale 

także jednostki wojskowej) jest to bardzo niewskazane. Należy zauważyć, że Wykonawca miał 

wys

tarczającą wiedzę biorąc udział w postępowaniu, ponieważ widział, wycenił i zaoferował 

licencje  innego  producenta  rozwiązania,  o  którym  mowa  była  w  specyfikacji.  Do  urządzeń 

dokupywana była usługa przedłużająca wsparcie Barracuda”. 

Odwołujący  podkreślił,  że  był  zobligowany  do  wyceny  oraz  zaoferowania  również 

wsparcia  producenta  do  obecnie  eksploatowanych  przez  Zamawiającego  urządzeń 

Barracuda, 

co  znajduje  odzwierciedlenie  w  treści  złożonej  przez  Odwołującego  oferty. 

Nie 

zmienia  to  faktu,  że  brak  w  powyższym  stwierdzeniu  informacji,  w  jaki  sposób 

wyspecyfikowanie  przez  Zamawiającego  konkretnych  rozwiązań  miałoby  obniżyć  poziom 

zabezpieczeń.  Mnóstwo  jednostek  wojskowych  udostępnia  powyższe  informacje  albo 


publicznie, albo po podpisaniu odpowiednich umów o zachowaniu poufności z potencjalnymi 

Wykonawcami. Powyższe stwierdzenie jest zatem stwierdzeniem niezasadnym. 

Wreszcie  końcowo  w  treści  uzasadnienia  wskazano:  „Podsumowując,  nie  można 

uznać  argumentów,  że  kompatybilność  urządzeń  będzie  zachowana  pod  warunkiem 

zastosowania  konkretnych  usług.  Zamawiający  nie  zamierza  wycofywać  usług,  które 

funkcjonują bardzo dobrze, oraz z którym użytkownicy w systemie się oswoili”. 

Dokonane  przez  Zamawiającego  podsumowanie  sprowadza  się  de  facto  do 

twierdzenia,  że  nie  zaakceptuje  on  spełniającego  wymagania  SIWZ  urządzenia,  ponieważ 

aktualne  usługi  w  środowisku  Zamawiającego  działają  bardzo  dobrze  oraz  użytkownicy 

systemie się oswoili. Niewątpliwie w tak sformułowanym argumentem trudno polemizować 

na  gruncie  przepisów  Pzp,  zwłaszcza  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  opisanie 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  art.  29  ust.  3  Pzp.  Zasadność  wydatku,  

zwi

ązana z opisanymi celami (OPZ) Postępowania, nie może być oparta na udogodnieniach 

czy  też  przyzwyczajeniach  samego  Zamawiającego,  skutkujących  naruszeniem  zasady 

zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Wyżej  przytoczony  fragment  uzasadnienia  bardzo  dobitnie  pokazuje  rzeczywistą 

intencję Zamawiającego, czyli jego oczekiwanie uzyskania konkretnego produktu (Barracuda) 

i  brak  akceptacji  dla  produktów  innych  producentów.  Co  jednak  istotne  owe  rzeczywiste 

intencje w sposób wręcz oczywisty mijają się z przepisami Pzp, dotyczącymi zasad uczciwej 

konkurencji, jak i postanowieniami SIWZ. 

Dodatkowo  w  treści  uzasadnienia  wskazano:  „Wdrażanie  całkowicie  nowego 

rozwiązania w celu osiągnięcia tego samego skutku jest całkowicie pozbawione sensu z uwagi 

na wyżej wskazane argumenty. W tym miejscu należy zwrócić również uwagę na zapisy art. 44 

us

t 3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z poźn. zm.), zgodnie z którymi 

wydatki  publiczne  powinny  być  dokonywane  w  sposób  celowy,  oszczędny,  z  zachowaniem 

zasad  uzyskiwania  najlepszych  efektów  z  danych  nakładów,  optymalnego  doboru  metod 

środków  służących  osiągnięciu  założonych  celów,  w  sposób  umożliwiający  terminową 

realizację  zadań  oraz  w  wysokości  i  terminach  wynikających  z  wcześniej  zaciągniętych 

zobowiązań.  Zatem  przyjęcie  oferty  Wykonawcy  stanowiłoby  w  istocie  jawne  zaprzeczenie 

naruszenie  ww.  zasad,  co  skutkowałoby  wystąpieniem  okoliczności  wskazujących  na 

naruszenie  dyscypliny  finansów  publicznych.  Należy  mieć  na  względzie,  że  celem 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  wybór  wykonawcy  zdolnego  do 

wykonania pr

zedmiotu zamówienia przez co zaspokojone zostaną potrzeby Zamawiającego 

(a zarazem szerszej grupy społecznej) i tym samym zabezpieczone jego interesy”. 


Odnosząc  się  do  ww.  uzasadnienia,  Odwołujący  na  marginesie  tylko  zauważa, 

że wybrana obecnie przez Zamawiającego oferta SPINEL jest o ponad 70% droższa od oferty 

Odwołującego,  a  Zamawiający  argumentuje  jej  wybór  tak  naprawdę  jedynie  ułatwieniami 

zarządzaniu obecnym środowiskiem. 

W  tre

ści  uzasadnienia  wskazano  także  „Brak  kompatybilności  również  możemy 

zauw

ażyć  w  samej  administracji  systemami.  Zamawiający  posiada  bardzo  dużą  liczbę 

obiektów,  polityk  zabezpieczeń  zastosowanych  w  obecnych  urządzeniach.  W  aktualnie 

funkcjonującym systemie zabezpieczeń nie ma problemów z przenoszeniem różnych danych 

pomiędzy  urządzeniami  poprzez  ich  export  /  import.  Oceniając  kompatybilność  pomiędzy 

zaoferowanym produktem z posiadanymi przez Zamawiającego urządzeniami praktycznie nie 

istnieje.  Całą  pracę  zasilania  danymi  i  konfigurowania  polityk  należałoby  wykonywać 

podwójnie.  Określenie  przedmiotu  zamówienia  było  poparte  obiektywnymi  /  uzasadnionymi 

potrzebami  Zamawiającego,  który  w  żaden  sposób  nie  utrudniał  uczciwej  konkurencji. 

Opisanie przedmiotu zamówienia odbyło się z zachowaniem wszelkich zasad  wynikających 

treści art. 29-30 ustawy Pzp i uzasadnione było rzeczywistymi potrzebami Zamawiającego 

służącymi do realizacji celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa organizacji. Zamawiający 

miał uzasadnione potrzeby, które wynikają z celu, dla którego Zamawiający wszczął określone 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, a cel ten jest nakierowany na realizację 

tychże  potrzeb.  Wymagania  Zamawiającego  związane  są  z  istotą  przedmiotu  zamówienia 

jego indywidualnymi właściwościami pozwalającymi na osiągnięcie wskazanego wyżej celu. 

Zamawiający  ma  prawo  określić  przedmiot  zamówienia  w  sposób  odpowiadający  jego 

indywidualnym potrzebom a fakt, że nie wszystkie podmioty z danej branży mogą wziąć udział 

w  postępowaniu,  nie  przesądza  o  tym,  że  postępowanie  narusza  zasady  uczciwej 

konkurencji

”. 

Raz  jeszcze  podkreślenia  wymaga,  że  nie  istniał  w  Postępowaniu  żaden  wymóg, 

aby 

administracja  systemami  odbywała  się  w  ten  sam  sposób,  ponieważ  takie  wymaganie 

również pozwalałoby na złożenie oferty na urządzenia tylko jednego producenta – Barracuda. 

Wielu  zamawiających  posiada  środowiska  złożone  z  dwóch  lub  nawet  więcej  różnych 

dostawców firewall i funkcjonują one bez żadnych zakłóceń, a dodatkowo – jak wspomniano 

wcześniej  –  zgodnie  z  najlepszymi  praktykami  dotyczącym  sprawdzania  środowiska  przez 

różne systemy firewall. Zamawiający jak najbardziej ma prawo określić przedmiot zamówienia 

w  sposób  odpowiadający  jego  indywidualnym  potrzebom.  W  tym  przypadku  jednak  nie 

dokonał wyboru oferty spełniającej opisany przedmiot zamówienia. 

Reasumując, Zamawiający – opisując w SIWZ swoje wymagania – oczekiwał produktu 

kompatybilnego  z  posiadaną  infrastrukturą,  a  na  etapie  oceny  ofert,  wbrew  treści  SIWZ 

oczekuje  produktu  tego  samego  producenta  (tylko  taki  bowiem  spełnia  te  oczekiwania, 


które Zamawiający opisał w decyzji o odrzuceniu oferty ITSF). Takie działanie jest oczywiście 

sprzeczne  z  treścią  art.  7  Pzp  i  zasadą  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

Gd

yby przyjąć tok rozumowania Zamawiającego należałoby dojść do wniosku, że cały 

ów  opis  funkcjonalny  zawarty  w  OPZ  był  li  tylko  i  wyłącznie  pozorny,  ponieważ  w  istocie 

oczekiwaniem  Zamawiającego  było  dostarczenie  konkretnego  produktu  konkretnego 

producenta. 

[Zarzut  dot. 

niezgodności  oferty  Wykonawcy  S  z  treścią  SIWZ  –  brak  wskazania 

oferowanego modelu patchcord] 

Odwołujący  podał,  że  oferta  Wykonawcy  S  została  wybrana,  pomimo  tego  że  nie 

wskazał  modelu  oferowanego  urządzenia  Patchcord,  co  było  wymogiem  postępowania 

(wymagał  tego  formularz  ofertowy  –  Zestawienie  Asortymentowo-Wartościowe).  O  ile 

Odwołujący uczynił zadość temu wymogowi (wskazując Meditronik Patchcord LC- LC 50/25 

um  OM3  MM  duplex  10m 

–  2  szt.),  o  tyle  Wykonawca  S  poprzestał  jedynie  na  wskazaniu 

urządzenia  głównego,  objętego  przedmiotem  zamówienia,  tj.  Barracuda  CloudGen  Firewall 

Appliance  F600D  model  E20  Barracuda  Networks.  Nie  jest  tym  samym  wiadome, 

jakiego 

rodzaju  urządzenie  patchcord  Wykonawca  S  zaoferował  i  jednocześnie  co  było 

przedmiotem  oceny  ze  strony  Zamawiającego  w  tym  zakresie.  Tym  samym  Zamawiający 

dysponował  zupełnie  nieporównywalnymi  ofertami,  spośród  których  oferta  Wykonawcy  S 

powinna zostać bezwzględnie odrzucona jako niezgodna z treścią SIWZ. Jednocześnie zakres 

tej  niezgodności  nie  podlega  ani  uzupełnieniu,  ani  wyjaśnieniu,  ani  też  samodzielnemu 

poprawieniu 

przez Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

Powyższe  dodatkowo  wskazuje  na  brak  równego  traktowania  wykonawców,  

jako  że  z  jednej  strony  Zamawiający  na  podstawie  opisu  w  ofercie  odrzuca  ofertę 

Odwołującego,  podczas  gdy  całkowicie  ignoruje brak  wskazania  analogicznego  urządzenia 

(akcesorium) w ofercie Wykonawcy S

, przechodząc nad tak oczywistym brakiem do porządku 

dziennego. 

Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzeniem dowodów z treści załącznika 

nr 1 do odwołania – rysunków graficznych. 

Z

amawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  jego  oddalenie 

uzasadnieniem jak niżej. 


Zarzut dot. niezgodności patchcordów z wymogami Postępowania] 

Zamawiający  podkreślił,  że  żądał  dostarczenia  patchcordów  w  liczbie  2  szt., 

umożliwiających  wykorzystanie  przepustowości  10  Gb/s  oraz  pozwalających  na  połączenie 

urządzenia ze switchem Cisco. 

W zestawieniu asortymentowo-

wartościowym załączonym do oferty, Odwołujący podał 

informację,  które  mogły  na  tym  etapie  prowadzenia  Postępowania  świadczyć  o  tym, 

że zaoferowany produkt nie będzie zgodny z przedmiotem zamówienia. 

Zamawiający  podjął  więc  możliwe  czynności  mające  na  celu  doprecyzowanie 

wyjaśnienie  ewentualnych  niejasności,  kierując  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  pismo  do 

Odwołującego, wskazując w jakim zakresie oczekuje złożenia wyjaśnień. 

Zamawiający  podkreślił,  że  ciąży  obowiązek  rzetelnego  przeprowadzenia 

postępowania o udzielnie zamówienia. Przepis art. 87 ust. 1 Pzp powinien być rozpatrywany 

w kategoriach uprawnień zamawiającego, a więc prawa zamawiającego do żądania wyjaśnień, 

połączonego  z  obowiązkiem  zażądania  tychże  wyjaśnień  w  celu  wypełnienia  obowiązku 

przeprowadzenia badania i oceny ofert w sposób staranny i należyty. Zamawiający korzystając 

z tego uprawnienia, wyjaśnia treść złożonej oferty. Celem wyjaśnienia treści złożonej oferty 

jest uzyskanie dodatkowych informacji, co w przypadkach wątpliwości czy niejasności co do 

treści  złożonej  oferty  pozwoli  zamawiającemu  dokonać  jej  oceny.  Uzyskane  dodatkowe 

informacje  (wyjaśnienia)  nie  mogą  jedynie  zmienić  treści  oferty.  Zaniechanie  przez 

zamawiającego wyjaśniania treści oferty, jeżeli jest to konieczne w celu dokonania rzetelnego 

badania  oferty,  stanowi  naruszenie  przepisów  prawa  zamówień  publicznych,  do  czego 

ocenie Zamawiającego nie można dopuścić. 

Odwołujący  pominął  fakt,  że  Zamawiający  zadał  pytania  mające  na  celu  rozwianie 

wątpliwości  i  zrozumienie  wszelkich  problematycznych  kwestii  dotyczących  zauważonych 

niezgodności podczas weryfikacji i oceniania oferty. 

Pytanie 

zadane Odwołującemu dotyczyło tego, czy zaoferowany produkt to tranceiver 

czy patchcordy. 

Z katalogu, do którego ma dostęp Zamawiający wynikało, że to jest wkładka 

SFP+. 

Odwołujący  odpowiedział,  że  w  ramach  Postępowania  zaoferowano  oba  typy 

produktów: transceiver Fortinet Wkładka 10GE SFP+ (FG-TRAN-SFP+SR) – 2 szt., patchcord: 

Meditronik Patchcord LC-LC 50/125um OM3 MM duplex 10m 

– 2 szt. 

Dopiero  w  wyniku  otrzymanej  odpowiedzi  Zamawiający  uzyskał  pewność, 

że asortyment zaoferowany jest niewystarczający, aby spełnić wymóg dotyczący ostatniego 

wymagań  dotyczących  patchcordów  i  udzielona  odpowiedź  potwierdziła  informacje,  

że za pomocą dostarczanych patchcordów nie uda się połączyć dostarczanego urządzenia ze 

switchem Cisco. 


Zatem  pom

inięcie  procedury  określonej  w  art.  87  ust.  1  Pzp  byłoby  jawnym 

naruszeniem postanowień tego przepisu. 

Odwołujący  wielokrotnie  w  treści  złożonego  odwołania  wskazywał,  że  wymogi  jakie 

zostały podane w SIWZ są inne niż te, które oceniał Zamawiający, zarzucając jednocześnie 

„odejście  od  pierwotnych  założeń  opisu  przedmiotu  zamówienia  poprzez  wprowadzenie  do 

opisu  elementów  charakterystycznych  dla  zupełnie  innego  urządzenia,  nie  objętego 

przedmiotem zamówienia”. 

Powyższe stwierdzenie, zdaniem Zamawiającego, jest nie tylko bezzasadne, ale wręcz 

nieprawdziwe. Na żadnym etapie weryfikacji oferty Odwołującego Zamawiający nie wskazał, 

że weryfikacji podlegają inne parametry niż te podane w SIWZ. 

Zamawiający  podkreślił,  że  umieszczając  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  zdjęcie 

(rys.  1) 

w  żaden  sposób  nie  wskazał,  że  dany  rysunek  przedstawia  patchcord, 

którego oczekiwał.  Było  to  zdjęcie  przykładowe  mające  na  celu  zobrazowanie  powyższego 

opisu dotyczącej budowy patchcordu. 

Mało  tego,  w  dalszej  części  uzasadnienia  Zamawiający  tłumaczy  w  sposób  bardzo 

czytelny  i  obrazowy    dlaczego dostarczany  przez  Odwołującego asortyment  jest  niezgodny 

treścią SIWZ (czego Odwołujący już nie wskazał). 

Odwołujący w treści odwołania umieścił kolejny opis z uzasadnienia odrzucenia jego 

of

erty dotyczący zaoferowanego przez niego produktu. 

Zamawiający  stwierdził,  że  zaproponowane  przez  Odwołującego  rozwiązanie 

wymagało  zaoferowania  4  wkładek  SFP  oraz  2  patchcordów,  podczas  gdy  Odwołujący 

zaoferował 2 wkładki, co jest jednoznaczne z tym. że nie zostały spełnione wymagania opisane 

w SIWZ. 

Zarzuty Odwołującego, że nie wprowadził do SIWZ pojęcia patchcord i wskazywanie 

na  rzekome  ogólne  zasady  stosowne  w  branży  informatycznej  należy  uznać  za  całkowicie 

chybione. Odwołujący powołuje się na Normy Zakładowe, która zgodnie z definicją wskazaną 

w Wikipedii  brzmi: 

„Norma zakładowa (ang. factory standard, niem. werksnorm, omaczana 

w Polsce zwykle symbolem ZN) 

– norma techniczna opracowywana, ustanawiana i stosowana 

w zakładzie pracy lub przedsiębiorstwie. Określa wymagania wewnątrzzakładowe jakie musi 

spełnić  produkt  lub  proces,  by  można  było  go  uznać  za  funkcjonalny.  Normy  zakładowe 

ustanawia kierownictwo zakładu na wniosek normalizatora lub normalizatorów zakładowych. 

Normy  te  nie  są  objęte  postanowieniami  ustaw  (jak  Polska  Norma),  ale  stanowią  jedynie 

dokumentację  fabryczną.  W  Polsce  do  1993  roku  opracowywanie  i  ustanawianie  norm 

zakładowych było regulowane przepisami ustawy o normalizacji. Od roku 1994 normalizacja 

zakładowa podlega przepisom wewnątrzzakładowym”. 


Kolejno, 

Odwołujący w pkt 13 odwołania przytoczył podobny opis patchcordu, do tego 

jaki został wskazany przez Zamawiającego w zawiadomieniu o odrzuceniu jego oferty, tj. 

„Zawarta  w  przedmiotowym  postępowaniu  definicja  patchcordu  brzmi  następująco: 

Każdy patchcord światłowodowy składa się z następujących elementów: 

  sznur patchcordowy danego typu, o wyspecyfikowanej długości, 
  wtyki (pół-złączkj), które są specyfikowane parami po obu stronach patchcordu. 

dalszej 

części 

dokumentu 

są 

opisane 

możliwe 

warianty 

sznura 

patchcordowego 

oraz wtyczek (pół-złączek) i zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że jeden 

tych opisów w pełni odpowiada produktowi patchcord zaoferowanemu przez Odwołującego 

w Postępowaniu. 

W  ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  po  raz  kolejny  próbuje  narzucić  swoją 

indywidualną  interpretację  i  insynuuje,  że  przedmiotem  zamówienia  były  patchcordy 

światłowodowe co jest nieprawdą. 

Zdaniem Zamawiającego należy zwrócić uwagę właśnie na ten aspekt, gdyż w dalszej 

części odwołania dotyczącej niezgodności patchcordów Odwołujący stara się odnosić tylko do 

tego rodzaju patchcordu. Na dowód tego, Odwołujący z niewiadomych względów odsyła do 

rys.  2  załącznika  nr  1  do  odwołania,  wskazując  szczegółowe  parametry  patchcordów 

światłowodowych. Jednocześnie Zamawiający zwraca uwagę, że nie wyspecyfikował oraz nie 

wskazywał  jakiego  typu  patchcord  ma  zostać  dostarczony,  natomiast  w  SIWZ  zostały 

wskazane jedynie 3 cechy jakie mają być przez nie  spełnione. 

W tym miejscu należy wskazać, że tego typu patchcordy, o których mowa w załączniku 

nr  1  (rys.  3)  nie  pozwolą  na  podłączenie  zaoferowanego  urządzenia  Fortigate  bez 

dodatkowego  modułu,  jakim  jest  Transceiver  (wkładka  SFP+).  Dlatego  też  Odwołujący 

złożonej ofercie również zaoferował takie wkładki. 

Odwołujący 

wybrał 

rozwiązanie 

przedstawiające 

zestawienie 

połączenia 

z wykorzystaniem 

wkładek  SFP,  czego  Zamawiający  w  treści  SIWZ  nie  zabronił. 

Takie 

rozwiązania  są  powszechnie  stosowane.  Mianowicie  takie  same  moduły  instaluje  się 

obydwóch urządzeniach, a następnie te moduły łączy się patchcordami. 

Odwołujący  doskonale  zdawał  sobie  o  tym  sprawę,  ponieważ  w  pkt.  13  odwołania 

stwierdził, że „wtyki są specyfikowane parami”. Stosując daną wkładkę SFP+ z jednej strony 

musiał dostarczyć drugą na drugi koniec danego patchcordu, a tego nie uczynił.  

Zgodnie z 

powyższym, nie prawdziwe stwierdzenie Odwołującego, że wykorzystując 

jeden  transceive

r  i  przewód  światłowodowy  uda  się  nim  połączyć  2  urządzenia,. 

tj. Fortigate oraz switch Cisco. 


Również  w  pkt.  16  odwołania,  Odwołujący  po  raz  kolejny  wskazuje  na  niczym  nie 

poparte twierdzenia, jakoby 

Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia jego oferty umieścił opis 

i zdjęcie takiego patchcordu jakiego oczekiwał. 

Zamawiający podkreślił, że w żaden sposób nie określił, że dany rysunek przedstawia 

patchcord,  którego  oczekiwał.  Było  to  zdjęcie  przykładowe  mające  na  celu  zobrazowanie 

powyższego opisu dotyczącego budowy patchcordu. 

Dalsze informacje oraz przykłady podane w pkt. 16 odwołania nie mają odniesienia do 

P

ostępowania i w ocenie Zamawiającego nie powinny być brane pod uwagę. 

Wartym  w

skazania  jest  również  fakt,  że  Odwołujący  w  sposób  bardzo  szczegółowy 

opis

uje kable, o których nie było mowy w treści SIWZ i tym samym Odwołujący wprowadza 

coraz większy „chaos” w prezentowanym przez siebie stanowisku. 

W  odniesieniu  do  pkt.  19  odwołania  zasadnym  jest  wskazanie,  że  Zamawiający  nie 

odnosi się do wymogów innego typu kabla z uwagi na fakt, że nie wskazywał konkretnego typu 

kabla.  Ponadto,  w  nawiązaniu  do  stwierdzenia  przez  Odwołującego,  że  dany  asortyment 

wystarczy do podłączenia zaoferowanego urządzenia Fortigate do switcha Cisco za pomocą 

zaoferowanych urządzeń to Zamawiający zgodnie z tym co opisał w odniesieniu do zarzutów 

zawartych w pkt. 16, w sposób jednoznaczny wykazał, że takowe połączenie nie jest możliwe. 

W  ocenie  Zamawiającego,  w  żaden  sposób  nie  doszło  do  rozszerzania  interpretacji 

zapisów  SIWZ,  a  zarzut  ten  należy  uznać  za  całkowicie  bezzasadny  i  winien  podlegać 

oddaleniu. 

[Zarzut  dot.  braku  kompatybilności  urządzeń  producenta  Fortinet  z  systemami 

bezpieczeństwa Zamawiającego] 

Zamawiający  w  SIWZ  napisał  o  funkcjonującym  u  niego  systemie  bezpieczeństwa, 

da

jąc  tym  samym  przyszłym  wykonawcom  informację,  w  jakim  środowisku  będzie  miało 

pracować zaoferowane urządzenie. 

W  odniesieniu  do  kompatybilności  i  zarzutu,  że  Zamawiający  w  treści  SIWZ  nie 

sprecyzował  przedmiotowego  wymogu,  to  należy  zauważyć,  że  Odwołujący  w  sposób 

poprawny zinterpretował to wymaganie. Na dowód tego zamieścił w pkt. 23 odwołania definicję 

kompatybilności,  z  którą  nie  sposób  się  nie  zgodzić.  Należy  ją  jednak  rozwinąć 

wytłumaczenie  słowa  „dane”.  Zgodnie  z  definicją  PWN  dane  to  informacje  wyrażone 

pewnym  języku.  W  informatyce  dane  są  obiektami,  na  których  operują  programy. 

Dana 

może  być  grupą  prostszych  danych;  ma  wtedy  wewnętrzną  strukturę  określoną 

wzajemnym  usytuowaniem  danych  składowych  i  regułami  dostępu  do  nich  (struktura  ta 

i operuj

ący na danych program są wzajemnie przystosowane). 


W tym wypadku należy zauważyć, że podniesienie zarzutu o niedoprecyzowaniu SIWZ 

w  kontekście  kompatybilności  jest  całkowicie  pozbawione  podstaw,  ponieważ  w  sposób 

poprawny Odwołujący wskazał definicję i Zamawiający tego nie neguje. 

Zamawiający  podał,  że  w  latach  2013-2016  posiadał  system  urządzeń  Fortigate. 

związku  z  powyższym  Zamawiający  posiada  wystarczającą  wiedzę,  aby  stwierdzić, 

że urządzenia  Fortigate  oraz  Barracuda  nie  będą  ze  sobą  kompatybilne.  Migracja  danych 

pomiędzy  systemami  musiałaby  się  odbyć  w  sposób  całkowicie  manualny  i  wymagać 

„ręcznego”  dostosowywania  formatu  tychże  danych.  Oceny  kompatybilności  oferowanych 

urządzeń  z  obecnie  posiadanymi  dokonana  została  przez  pracownika  Zamawiającego 

(w osobie  K.B. 

–  Kierownika  Sekcji  Informatyki  AWL),  posiadającego  do  tego  stosowne 

kwalifikacje. 

Zamawiający  podkreślił,  że  przedmiot  zamówienia  nie  obejmował  dostawy  nowego 

systemu,  lecz  jedynie  nabycie  urządzenia,  które  będzie  kompatybilne  w  ramach  już 

funkcjonującego systemu urządzeń, co jest w analizowanej sprawie kluczowe. 

Zamawiający  oświadczył  również,  że  Odwołujący  celowo  manipuluje  pewnymi 

stwierdzeniami  i  jako  załącznik  zamieszcza  niekompletny  zrzut  szczegółowego  opisu 

przedmiotu  zamówienia,  pomijając  jednocześnie  bardzo  kluczowe  informacje  z  punktu 

widzenia P

ostępowania (vide: załącznik nr 1 do odwołania, rys. 9). Do oceny kompatybilności 

Zamawiający  wziął  pod  uwagę  wszystkie  postanowienia  szczegółowego  opisu  przedmiotu 

zamówienia  („SOPZ”)  wraz  z  pierwszym  akapitem,  który  został  zdaniem  Zamawiającego 

celowo pominięty przez Odwołującego. 

Manipulacja  w  mniemaniu  Zamawiającego  ma  na  celu  wprowadzenie  w  błąd 

składu orzekającego  przez  sugerowanie,  że  OPZ  był  opisany  i  podzielony  na  części,  a  na 

dodatek 

Odwołujący  twierdzi,  że  pierwszy  akapit  OPZ  jest  tylko  podaniem  przykładowego 

urządzenia, co jest nieprawdą. 

Zamawiający  wskazał  dodatkowo,  że  wzmianka  odnośnie  kompatybilności  została 

zawarta 

również  w  rozdz.  IV  SIWZ.  Zatem  Zamawiający  wyraźnie  zaznaczył,  że  weryfikuje 

kompatybilność, a takowa była opisana w OPZ. 

W  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  został  opisany  jeden  z  wielu 

procesów  w  jaki  sposób  była  weryfikowana  przez  Zamawiającego  kompatybilność. 

Dane 

przesyłane  z  jednego  systemu  operacyjnego  do  drugiego  nie  były  w  ogóle 

interpretowane  poprawnie.  Zamawiający  starał  się  również  wyjaśnić,  dlaczego  takowe 

rozwiązanie nie jest kompatybilne. 

Nie  można  pominąć  faktu,  że  Odwołujący  jest  partnerem  handlowym  zarówno  firmy 

Fortinet, o czym sam inform

uje na swojej stronie internetowej, jak i również firmy Barracuda. 


Pozwala  to  stwierdzić,  że  Odwołujący  posiadał  wszelkie  możliwości  i  wiedzę, 

aby 

zweryfikować informacje czy urządzenia Fortigate oraz Barracuda umożliwiają poprawną 

wymianę danych w systemach operacyjnych obydwu urządzeń. 

Zaprezentowane 

powyżej  okoliczności  prowadzą  do  konkluzji,  że  Odwołujący 

składając  ofertę  i  oferując  taki  a  nie  inny  produkt  (Fortinet  FortiGate-600E)  miał  pełną 

świadomość,  że  jest  to  urządzenie  nie  spełniające  wymagań  określonych  przez 

Zamawiającego  w  zakresie  kompatybilności  z  obecnie  używanymi  przez  Zamawiającego 

urządzeniami.  Wykonawca  jest  profesjonalnym  podmiotem  gospodarczym  działającym  na 

rynku  IT,  startującym  w  licznych  przetargach  i  również  często  korzystającym  ze  środków 

ochrony prawnej, o których mowa w Pzp (przykładowe sygnatury: KIO 2084/19, KIO 665/19, 

KIO  2537/19,  KIO  2307/19,  KIO  1996/19,  KIO  1814/19,  KIO  1393/19,  KIO  1674/19, 

KIO 

2704/18,  KIO  2537/18,  KIO  976/20).  Niemożliwym  jest  zatem,  że  Odwołujący  nie  miał 

świadomości zaoferowania produktu niezgodnego z wymaganiami określonymi w SIWZ. 

Odwołujący  znał  również  wartość  szacunkową  zamówienia,  która  została  wskazana 

w pkt II.1.5 

ogłoszenia o zamówieniu. Ponadto, w dniu 16.04.2020 r. Zamawiający przesłał na 

prośbę Odwołującego nr seryjne posiadanych urządzeń.  

Reasumując, wszystkie ww. informacje potwierdzają, że oferta Odwołującego została 

sporządzona nienależycie. w oderwaniu od postanowień treści SIWZ. 

Odwołujący w dalszej części odwołania podejmuje próby narzucenia innej interpretacji 

„kompatybilności”  niż  tą,  którą  sam  wskazał  w  pkt.  23  odwołania.  Usiłuje  wykazać, 

że kompatybilność jest zachowana ponieważ funkcjonalności opisane w OPZ są spełnione. 

Cytowane  pr

zez  Odwołującego  postanowienia  dot.  poszczególnych  definicji 

potwierdzają  jedynie,  że  dobrze  rozumiał  „problematyczne”  dla  niego  sformułowania. 

Zamawiający ani razu nie zarzucił Odwołującemu, że definicja dotycząca kompatybilności jest 

błędna. Dodatkowo Zamawiający rozbudował ją jedynie o kolejne słowo „dane”. 

Zamawiający  w  uzasadnieniu  nie  negował  i  nie  zamierzał  negować,  że  urządzenie 

Fortigate  nie  posiada  funkcjonalności  opisanych  w  OPZ.  Zamawiający  opisał  proces 

weryfikacji zaoferowanego asortymentu pod 

względem kompatybilności, a nie funkcjonalności. 

Zamawiający  wskazał  również,  na  jakim  etapie  nie  będzie  możliwości  wymiany  danych 

w ramach systemu operacyjnego. 

Zamawiający,  kilkukrotnie  wskazał  konkretne  postanowienia,  na  podstawie  których 

wykazana zost

ała niezgodność oferty Odwołującego z treścią SIWZ i tym samym ziszczenie 

się  przesłanki  odrzucenia  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  W  ocenie 

Zamawiającego w tym stanie faktycznym nie sposób było postąpić inaczej. 


Stwierdzenie  Odwołującego  (vide  pkt  27  odwołania),  że  mnóstwo  jednostek 

wojskowych  udostępnia  publicznie  informacje  o  stosowanych  przez  nie  systemach 

bezpieczeństwa  nie  zostało  poparte  jakimikolwiek  dowodami.  Wiedza  Zamawiającego 

zakresie  powyższej  kwestii  jest  zgoła  odmienna.  W  podobnym  tonie  należy  wyrazić  się 

odniesieniu do stwierdzenia Odwołującego, że „posiadanie urządzeń firewall dwóch różnych 

i  niezależnych  producentów  jest  bardziej  wskazane  pod  kątem  bezpieczeństwa  organizacji 

ponieważ  występuje  tzw.  cross  checking”.  Powyższe  również  należy  uznać  za  całkowicie 

chybione. 

Zarzut  dot.  niezgodności  oferty  Wykonawcy  S  z  treścią  SIWZ  –  brak  wskazania 

oferowanego modelu patchcord] 

W ocenie Zamawiającego Odwołujący w treści odwołania winien w pełni skupić się na 

obronie swojej ofer

ty i podważyć wszelkie zarzuty wskazane w uzasadnieniu odrzucenia jego 

oferty. Tymczasem Odwołujący kieruje żądanie aby Zamawiający dokonał odrzucenia oferty 

Przystępującego,  gdyż  w  przypadku  braku  uwzględnienia  przez  Izbę  zarzutu  wskazanego 

w pkt 2.1. odw

ołania, lecz uwzględnienia zarzutu wskazanego w pkt 2.2., Odwołujący nadal 

będzie mógł liczyć na udzielenie zamówienia z uwagi na powstałą w takiej sytuacji konieczność 

unieważnienia  Postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  1  Pzp  i  potencjalną  szansę 

w

szczęcia  postępowania  na  nowo.  Tak  ukształtowane  żądanie  Odwołującego  wskazuje 

jednoznacznie, że Odwołujący ma pełną świadomość, że zaoferowany przez niego produkt 

jest  niezgodny  z  treścią  SIWZ,  dążąc  jednoczenie  do  tego  aby  Zamawiający  nie  udzielił 

zamówienia  prawidłowo  wybranemu  Wykonawcy.  Działanie  Odwołującego  niweczy  sens 

prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego nadrzędnym celem 

jest udzielenie zamówienia wykonawcy zdolnemu do wykonania przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający wbrew twierdzeniom Odwołującego zawartych w pkt. 36 i 37 odwołania 

podkreśla,  że zgodnie z  SIWZ,  wykonawca składając ofertę winien  wskazać w  zestawieniu 

asortymentowo-

wartościowym 

kolumnie 

– 

nazwę 

modelu/producenta. 

Niewątpliwie Przystępujący obowiązkowi temu podołał. 

Wobec  powyższego  Zamawiający  nie  miał  podstaw  prawnych  aby  negować  tak 

przedstawioną ofertę, gdyż była ona w pełni zgodna z treścią SIWZ. 

Ponadto w dniu 15.05.2020 r. pismem nr 1943/2020/W, Zamawiający w trybie art. 26 

ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego do złożenia dokumentów określonych w rozdz. VIII SIWZ. 

Przesłany opis potwierdził spełnienie przez Przystępującego wszelkich wymagań określonych 

w OPZ. 

Również  zarzut,  że  oferta  Przystępującego  jest  o  ponad  70%  droższa  od  oferty 

Odwołującego jest bezprzedmiotowy. W tym miejscu należy zwrócić również uwagę na art. 44 


ust. 3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), zgodnie z którymi wydatki 

publiczne  powinny  być  dokonywane  w  sposób  celowy,  oszczędny,  z  zachowaniem  zasad 

uzyskiwa

nia najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków 

służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań 

oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Jak zatem 

należałoby wytłumaczyć fakt, że Zamawiający dokonałby zakupu urządzenia proponowanego 

przez  Odw

ołującego za kwotę przeszło 130.000,00 zł brutto i nie mógłby z niego korzystać 

uwagi  na  okoliczności  wskazanie  w  odpowiedzi  na  odwołanie.  Zatem  przyjęcie  oferty 

Odwołującego  stanowiłoby  w  istocie  jawne  zaprzeczenie  i  naruszenie  ww.  zasad, 

co 

skutkowałoby wystąpieniem okoliczności wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów 

publicznych.  Należy  mieć  na  względzie,  że  celem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego jest wybór wykonawcy zdolnego do wykonania przedmiotu zamówienia przez co 

zaspokojone zostaną potrzeby Zamawiającego (a zarazem szerszej grupy społecznej) i tym 

samym zabezpieczone jego interesy. 

Na zakończenie Zamawiający pragnie wskazać, że określenie przedmiotu zamówienia 

w  taki  a  nie  inny  sposób,  było  poparte  obiektywnymi  i  uzasadnionymi  potrzebami 

Zamawiającego. Zamawiający, w żaden sposób nie utrudniał uczciwej konkurencji i równego 

traktowania wykonawców. Opisanie przedmiotu zamówienia uzasadnione było rzeczywistymi 

potrzebami  Zamawiającego  służącymi  do  realizacji  celu,  jakim  jest  zapewnienie 

bezpieczeństwa organizacji. Zamawiający miał uzasadnione potrzeby, które wynikają z celu, 

dla  którego  Zamawiający  wszczął  określone  postępowanie,  a  cel  ten  jest  nakierowany  na 

realizację tychże potrzeb. 

Zamawiający  ma  prawo  zapewnić  niezbędną  równowagę  między  swoim  interesem, 

interesem  potencjalnych  wykonawców,  którym  nie  może  utrudnić  konkurowania 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający wskazując rozwiązanie 

jakiego używa zdawał sobie sprawę, że nie wszyscy potencjalni oferenci będą mogli złożyć 

ofertę. 

Niewątpliwie opis przedmiotu zamówienia nie może ograniczać uczciwej konkurencji, 

na co wyraźnie wskazuje brzmienie art. 29 ust. 2 Pzp, niemniej to Zamawiający decyduje co 

ma być przedmiotem zamówienia, z zastrzeżeniem że opis przedmiotu zamówienia nie może 

utrudniać uczciwej konkurencji. 

Nie  można  zasady  uczciwej  konkurencji  pojmować  tak,  że  zamawiający  powinien 

zaakceptować  każde  świadczenie,  nawet  niezgodne  z  jego  potrzebami,  jedynie  dlatego, 

że może  je  zrealizować  większy  krąg  podmiotów.  Taki  tok  rozumowania  sprowadziłby 

zamówienia  publiczne  do  roli  instrumentu  pozyskiwania  dóbr  o  przeciętnej, 


niczym 

niewyróżniającej  się  jakości,  a  nadto  o  cechach  nieuwzględniających 

usprawiedliwionych potrzeb zamawiających. 

Odwołujący  zadawał  pytania  do  SIWZ,  na  które  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi 

dniu  16.04.2020  r.  Nie  zostały  w  nich  podniesione  jakiekolwiek  kwestie  dotyczące 

rozumowani

a przez Zamawiającego pojęcia „kompatybilność”. 

Sugerowanie na tym etapie Post

ępowania o jakichkolwiek nieścisłościach związanych 

z brakiem pełnego opisu swoich wymagań (vide pkt 34 odwołania) jest pozbawione zarówno 

sensu, gdyż w innych fragmentach odwołania stwierdzono, że opis przedmiotu zamówienia 

został  sporządzony  w  sposób  jednoznaczny  i  precyzyjny,  a  także  takie  zarzuty  zostały 

podniesione  z  naruszeniem  art.  182  ust.  2  pkt  1  Pzp.  Zgodnie  ze  wskazanym  przepisem, 

odwołania  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  a  jeżeli  postępowanie  prowadzone  jest 

trybie przetargu nieograniczonego, także wobec treści SIWZ, wnosi się w terminie 10 dni od 

dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia SIWZ 

na stronie internetowej 

– jeżeli wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. SIWZ został zamieszczony na platformie zakupowej 

w dniu 26.06.2020 r., zatem od tego terminu należało obliczać 10-dniowy termin na wniesienie 

odwołania. Podnoszenie zarzutów dotyczących treści SIWZ w dniu 01.06.2020 r. należy uznać 

za czynność dokonaną z naruszeniem ustawowego terminu. 

Zamawiający wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści: 

certyfikatów autoryzowanych szkoleń zarówno z urządzeń typu switch producenta 

Cisco, jak i urządzenia Fortigate zaoferowanego przez Odwołującego – dowód 2; 

listy  partnerów  producenta  (pozyskanych  z  europejskiego  przedstawicielstwa 

Barracuda  Networks)  oraz  zrzutu  ekranu  ze  strony  internetowej 

Odwołującego 

z dnia 09.06.2020 r. 

– dowód 3. 

Do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przystąpienie  zgłosił 

Wykonawca  S,  wnosząc  o  oddalenie  odwołania.  Izba,  wobec  spełniania  przez  zgłoszone 

przystąpienie  przesłanek  z  art.  185  ust.  2  Pzp,  postanowiła  o  dopuszczeniu Wykonawcy  S 

(dalej również „Przystępujący”) do udziału w postępowaniu odwoławczym. 

Na rozprawie Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści: 

dwóch  specyfikacji  technicznych  wkładek  SFP  oraz  dwóch  wydruków  z  Wikipedii 

dotyczących definicji wkładki SFP i patchcordu – dowody 4; 

2.  specyfikacji  technicznej  systemu  operacyjnego  zaof

erowanego  urządzenia  – 

dowód 5. 


Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  zgromadzony  materiał 

dowodowy  omówiony  w  dalszej  części  uzasadnienia,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i stanowiska  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego,  

ustaliła i zważyła, co następuje. 

Skład  orzekający  stwierdził,  że Odwołujący  jest  legitymowany,  zgodnie  z  przepisem 

art. 179 ust. 1 Pzp, do 

wniesienia odwołania.  

Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  z  treści  SIWZ,  ofert  Odwołującego 

Przystępującego,  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty  

z  11  maja  2020  r.  wraz  z  odpowiedzią  Odwołującego  z  13  maja  2020  r.,  

wez

wania Wykonawcy S do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 Pzp z 15 maja 2020 r. 

wraz  z  odpowiedzią  Przystępującego,  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego, 

także załączników do odwołania i odpowiedzi na odwołanie oraz dokumentów złożonych na 

rozprawie. 

Na  tej  podstawie  skład  orzekający  uznał,  że  stan  faktyczny  w  sprawie  nie  jest 

sporny i nie wymaga odrębnego omówienia. 

W  powyższych  okolicznościach  Izba  uznała,  że  odwołanie  zasługuje  na  częściowe 

uwzględnienie. 

Zarzut  dot.  niezgodności  oferty  Wykonawcy  S  z  treścią  SIWZ  –  brak  wskazania 

oferowanego modelu patchcord] 

Zarzut potwierdził się. 

Tytułem  wprowadzenia  przypomnieć  należy,  że  niezgodność  oferty  z  treścią  SIWZ 

objęta  dyspozycją  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  przejawia  się  przede  wszystkim 

odmienności w zakresie zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia lub sposobu jego 

realizacji 

od  postawionych  przez  zamawiającego  wymagań.  Może  przejawiać  się  również 

innym  sposobie  sporządzenia  oferty  niż  tego  wymagał  zamawiający,  z  zastrzeżeniem, 

że nie dotyczy to odstępstw od technicznych aspektów przygotowania oferty (np. parafowanie, 

czy  numerowanie  stron).  Jak  wyjaśniła  KIO  w  wyroku  z  19  maja  2017  r.,  KIO  916/17: 

„Niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  może polegać  na  sporządzeniu  i  przedstawieniu 

oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  specyfikacji,  z  zaznaczeniem,  że  chodzi  tu 

wymagania  SIWZ  dotyczące  sposobu  wyrażenia,  opisania  i  potwierdzenia  zobowiązania 

(świadczenia) ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie wymagania co do jej 

formy, które również zamieszczane są w SIWZ”. 

Ad casum

, zgodnie z SOPZ stanowiącym załącznik do SIWZ Zamawiający oczekiwał 

dostarczenia m.in. 2 szt. patchcordów 10Gb/s do połączenia urządzeń ze switchami Cisco. 

Z kolei zgodnie ze wzorem  zestawienia asortymentowo-

wartościowego zamieszczonego we 

wzorze  formularza  oferty  wykonawca  miał  podać  m.in.  nazwę  modelu/producenta 


oferowanego  przedmiotu  zamówienia.  Nie  miało  nota  bene  znaczenia,  że  wzór  tego 

zestawienia nie zaw

ierał odrębnej pozycji dotyczącej patchcordów, ponieważ wykonawcy nie 

są  związani  wzorami  formularzy  udostępnianych  przez  zamawiającego,  natomiast  ich 

obowiązkiem  jest  takie  opisanie  oferowanego  świadczenia  w  treści  oferty,  aby  umożliwić 

zamawiającemu  sprawdzenie  zgodności  każdego  elementu  świadczenia  z  SIWZ. 

Wykonawca 

S,  w  odróżnieniu  od  Odwołującego,  wskazał  w  zestawieniu  wyłącznie  dwie 

pozycje  wynikające  z  przygotowanego  przez  Zamawiającego  wzoru  formularza, 

konsekwencji czego uchybił obowiązkowi sprecyzowania modelu i producenta oferowanych 

patchcordów.  Co  więcej,  z  treści  sporządzonego  przez  Przystępującego  zestawienia  nie 

wynika w ogóle, że są one elementem oferowanego świadczenia. Z powyższych względów nie 

mogła  odnieść  skutku  argumentacja  Zamawiającego,  że Wykonawca  S  –  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  do  złożenia  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  –  przedstawił  określony 

Rozdziale VIII ust. 6 pkt 6.2 ppkt 1) SIWZ opis oferowanego asortymentu, w którym zawarł 

informacje  o  patchcordach.  Przystępujący  powinien  był  informacje  te  zamieścić  w  ofercie, 

wobec  czego  ich  przedstawienie  dopiero  po  dokonaniu  oceny  ofert  należało  uznać  za 

spóźnione. 

W konsekwencji orzeczono, jak w pkt 1 sentencji wyroku. 

Zarzut  dot.  niezgodności  patchcordów  zaoferowanych  przez  Odwołującego  z 

wymogami Postępowania] 

Zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie. 

Podkreślenia  wymaga,  że  patchcord  i  wkładka  SFP  stanowią  odrębne  akcesoria  – 

wynika  to  zarówno  z  dowodów  przedstawionych  w  tym  zakresie  przez  Odwołującego 

(dowody 1  i  4),  jak 

również  ze  schematów  graficznych  zamieszczonych  w  odpowiedzi  na 

odwołanie. Rozstrzygnięcia kwestii, czy w okolicznościach sprawy, zważywszy na oferowane 

przez Odwołującego rozwiązanie, Odwołujący powinien był dołączyć do patchcordów również 

odpowiednią liczbę  wkładek SFP należało poszukiwać w sformułowanym w SOPZ wymogu 

dostarczenia  2  szt.  patchcordów  10Gb/s  do  połączenia  urządzeń  ze  switchami  Cisco 

(podkreślenie  Izby).  Z  powyższego,  w  ocenie  składu  orzekającego,  wynika,  że  oferowany 

patchcord  ma  być  zdatny  do  połączenia  z  określonym  urządzeniem  (tu  –  switchem  Cisco). 

Jeżeli  zatem  tak  określona  w  SOPZ  funkcjonalność  patchcordu  miała  być  realizowana  za 

pośrednictwem  wkładek  SFP,  to  obowiązkiem  wykonawcy  (tu  –  Odwołującego)  było  ich 

zaoferowanie w odpowiedniej licz

bie, czego Odwołujący nie uczynił.  

[Zarzut  dot.  braku  kompatybilności  zaoferowanych  przez  Odwołującego  urządzeń 

producenta Fortinet z systemami bezpieczeństwa Zamawiającego] 

Zarzut podlegał oddaleniu. 


W  SOPZ  Zamawiający  zawarł  ogólne  wymaganie,  że  dostarczone  urządzenie 

(nie 

gorsze niż Barracuda F600) ma być zgodne z wyszczególnionymi w dalszej części SOPZ 

wymaganiami, a także kompatybilne z istniejącymi w infrastrukturze Zamawiającego innymi 

rozwiązaniami  tego  producenta.  Zamawiający  podał  przy  tym  producenta  posiadanych 

rozwiązań – Barracuda Networks i wskazał, że urządzenia współpracują ze sobą na różnych 

poziomach  funkcjonalnych,  w  szczególności  tworzą  całość  w  systemie  bezpieczeństwa 

organizacji.  SIWZ  o  takiej  treści  Odwołujący  nie  zaskarżył,  a  jedynie  dopytywał 

Zamawiającego  o  numery  seryjne  posiadanych  obecnie  urządzeń,  uzyskując  niezbędne 

informacje w tym zakresie (vide 

str. 10 odpowiedzi na odwołanie).  

Argumentacja  Odwołującego,  a  zwłaszcza  przytoczona  przez  niego  w  odwołaniu 

definicja 

kompatybilności, zgodna z przywołaną powyżej intencją Zamawiającego wynikającą 

z  SOPZ,  doprowadziła  skład  orzekający  do  wniosku,  że  Odwołujący  zdawał  sobie  sprawę 

zakresu, w jakim urządzenia dostarczane i posiadane przez Zamawiającego powinny być ze 

sobą kompatybilne. W konsekwencji, w okolicznościach sprawy, nie znajdowało uzasadnienia 

ograniczanie owej kompatybilności wyłącznie do wskazanych w SOPZ protokołów wymiany 

danych,  a  przedstawiony  w  tej  materii 

przez  Odwołującego  dowód  5  dotyczył  okoliczności, 

które nie były między stronami sporne. W szczególności Odwołujący pominął zamieszczoną 

w  SOPZ  wzmiankę,  że  urządzenia  tworzą  całość  w  systemie  bezpieczeństwa  organizacji. 

Na 

tym  tle  Odwołujący  we  wniesionym  odwołaniu  zbudował  argumentację  dotyczącą 

rzekom

ego  wprowadzenia  nowych  wymogów  dotyczących  kompatybilności  rozwiązań, 

mimo 

że – jak wspomniano – prawidłowo zdefiniował jej istotę, a ponadto miał szczegółową 

wiedzę  o  posiadanych  przez  Zamawiającego  urządzeniach,  ponieważ  wystąpił  do 

Zamawiającego  o  podanie  ich  numerów  seryjnych.  W  konsekwencji  Odwołujący  nietrafnie 

argumentował,  że  Zamawiający  zweryfikował  oferowane  przez  niego  świadczenie 

kontekście wymagań, które nie zostały opisane w SIWZ, natomiast na rozprawie nie obalił 

tez zawartych w odnoszącej się do kwestii kompatybilności części uzasadnienia odrzucenia 

jego oferty z Postępowania. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  rozważania  Izba  uznała,  że  dowody  2  i  3  nie  były 

przydatne dla rozstrzygnięcia o omówionym zarzucie odwołania. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku, na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. 

poz. 972).  


Do  kosztów  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  zaliczyła  wynagrodzenia 

pełnomocnika  Przystępującego  z  uwagi  na  fakt,  że  nie  podlegały  one  zasądzeniu  na  jego 

rzecz,  pomimo  częściowo  korzystnego  dla  Wykonawcy  S  wyniku  postępowania 

odwoławczego.  Z  przepisów  przywołanego  powyżej  rozporządzenia  wynika  bowiem, 

że zasądzenie  na  rzecz  Przystępującego  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  możliwe 

byłoby  li  tylko  w  sytuacji  oddalenia  odwołania  rozpoznanego  w  wyniku  wniesienia  przezeń 

sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu (argument z § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia), co w tej sprawie nie miało miejsca. 

W konsekwencji rozliczeniu podlegały koszty postępowania odwoławczego w łącznej 

kwocie  18.600,00  zł  (15.000,00  zł  –  wpis  od  odwołania,  3.600,00  zł  – 

wynagrodzenie 

pełnomocnika  Odwołującego).  Zważywszy  na  fakt,  że  Odwołujący  uległ 

części obejmującej zarzuty dotyczące swojej oferty, ale wygrał w części odnoszącej się do 

oferty  Przystępującego,  Izba  za  zasadne  uznała  zasądzenie  na  jego  rzecz  połowy  tak 

wyliczonych kosztów postępowania odwoławczego, tj. kwoty 9.300,00 zł, o czym orzeczono 

w pkt. 3 sentencji wyroku. 

Przewodniczący:      ……………………………………….