sygn. akt: KIO 1124/20
WYROK
z dnia 9 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2020 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 maja 2020 r. przez wykonawcę – K. P.-G.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą K. P.-G. Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe "GRUMIX", ul. Szkolna 8A, 42-512 Preczów, w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego Gmina Komorniki, ul. Stawna 1; 62-052 Komorniki,
przy udziale wykonawcy
ANMED sp. z o.o., Dzierżysław, ul. Sobieskiego 32; 48-130
Kietrz,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę – K. P.-G. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą K. P.-G. Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "GRUMIX",
ul. Szkolna 8A, 42-
512 Preczów i:
2.1. zal
icza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę – K. P.-
G.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą K. P.-G. Przedsiębiorstwo
Handlowo Usługowe "GRUMIX", ul. Szkolna 8A, 42-512 Preczów, tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy – K. P.-G. prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą K. P.-G. Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "GRUMIX", ul. Szkolna
8A, 42-
512 Preczów na rzecz zamawiającego Gmina Komorniki, ul. Stawna 1;
62-052 Komorniki
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 1124/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Komorniki, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Budowa boiska
piłkarskiego wraz z budynkiem pomocniczym w Szreniawie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 16 marca 2020 r., pod nr 524144-N-2020.
Dnia 18 maja 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 22 maja 2020 roku wykonawca K. P.-G.
prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą K. P.-G. Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "GRUMIX" (dalej „Odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od czynności odrzucenia oferty złożonej
przez
odwołującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez niezasadne odrzucenie
przez zamawiającego oferty odwołującego i uznanie, iż oferta odwołującego nie
odpowiada treści s.i.w.z., co wynika z błędnej oceny przez zamawiającego
dokumentów złożonych przez odwołującego, poprzez niezasadne przyjęcie,
że odwołujący zaoferował dwa różne produkty,
2. art.
92 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
wskazania podstaw faktycznych odrzucenia oferty korespondujących z podstawą
prawną odrzucenia oferty, tj. w szczególności niewskazanie elementu s.i.w.z.,
z którym treść oferty odwołującego jest sprzeczna, a dokonanie jedynie stwierdzenia,
że zaoferowanie dwóch różnych produktów jest niezgodne z wymaganiami
za
mawiającego, określonymi w s.i.w.z.,
3. zarzut ewentualny - art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie przez
zamawiającego wezwania odwołującego do szczegółowych wyjaśnień w zakresie
rozbieżności w zakresie nazewnictwa zaoferowanego produktu, a w konsekwencji
tego przedwczesne i błędne uznanie, iż oferta odwołującego jest sprzeczna z s.i.w.z.,
w sytuacji w której winno stanowić podstawę do wezwania odwołującego do
szczegółowych wyjaśnień w tym zakresie.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1) u
względnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności odrzucenia oferty odwołującego,
2) ewentualne nakazanie z
amawiającemu wystosowania wezwania w trybie art. 87 ust. 1
Pzp, w toku ponownej oceny
odwołującego o udzielenie wyjaśnień wobec wątpliwości
co
do oznaczeń nazw produktu,
3) nakazanie z
amawiającemu, aby ponownie dokonał czynności podlegających badaniu
i ocenie ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu i dokonanie oferty
najkorzystniejszej spośród nieodrzuconych ofert,
Ponadto odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z następujących dokumentów:
a) pismo producenta Lano Sport z 18 maja 2020 r. wraz z
tłumaczeniem przysięgłym-
producenta trawy wraz z tłumaczeniem przysięgłym na okoliczność identyczności
produktu PROFIIL MXSI TLT 60 PRO oraz PROFIIL MXSI TLT 60 ONE,
b) p
ismo Anmed Sp. z o.o. z dnia 18 maja 2020 r. na okoliczność rodzaju zastrzeżeń
przekazanych z
amawiającemu dotyczących oferty odwołującego,
c) r
aportu z badań laboratoryjnych FIFA wraz z tłumaczeniem na okoliczność treści
deklar
owanych parametrów oraz wyników,
d) p
rotokołu z badań 13-1045Cwrz z tłumaczeniem na okoliczność treści
deklarowanych parame
trów oraz wyników,
4) z
asądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa przez radcę
prawnego.
Interes odwołującego.
Odwołujący wskazał, że spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia jako
podmiot składający ofertę, którą odrzucono, a naruszenie przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp może spowodować poniesienie przez niej szkody, polegającej nieuzyskaniu
zamówienia.
W ocenie odwołującego, zamawiający błędnie przyjął jakoby produkt oznaczony
w przedłożonych raportach z badań pod nazwą PROFIIL MXSI TLT 60 PRO oraz PROFIIL
MXSI TLT 60 ONE były różnymi produktami. Dopisek „PRO” i „ONE” nie wskazuje na fakt,
że są to różne produkty, jest to wyłącznie oznaczenie własne producenta, który
w wyjaśnieniach zawartych w piśmie z dnia 18 maja 2020 r. wskazuje, że oznaczenie „PRO”
i „ONE” dotyczy wyłącznie sposobu wypełnienia zastosowanego podczas określonego
badania, a produkt wskazany pod tymi nazwami poddany badaniom załączonym do oferty
odwołującego był i jest identyczny. Każda trwa syntetyczna jest wypełniania piaskiem
kwarcem i granulatem (gumą), natomiast z Raportu z badań laboratoryjnych FIFA (dalej:
Raport) wynika, że przy badaniu był użyty wypełniacz w postaci 15 kg/m
piasku oraz 15
kg/m
granulatu (gumy), a w Protokole z badań 13-1045C (dalej: Protokół) wskazano na
użyty wypełniacz w postaci 14 kg/m
piasku oraz 15kg/m
granulatu
(gumy). Aby odróżnić te
dwie sytuacje Producent zastosował dodatkowe oznaczenie „one/pro”. Przy czym należy
wskazać, że ilość wypełnienia nie ma żadnego znaczenia dla parametrów zaoferowanego
produktu PROFIIL MXSI TLT 60. B
ardzo istotną kwestią jest, że w związku z tym,
że w niniejszym zamówieniu wypełnienie nawierzchni ma nastąpić poprzez piasek i EPDM,
tj. inne wypełnienie niż zastosowane w przedłożonych badaniach, konieczna będzie
certyfikacji FIFA, które nastąpi po zamontowaniu produktu, co zamawiający dopuścił
i potwierdził w odpowiedziach na zadane pytania przed datą złożenia ofert (dowody: Pismo
Lano Sport z dnia 18 maja 2020 r.
wraz z tłumaczeniem przysięgłym, Raport z badań
laboratoryjnych FIFA
wraz z tłumaczeniem przysięgłym, Protokół z badań 13-1045C wraz
z tłumaczeniem przysięgłym). Ponadto, nie ma zresztą żadnych przeciwskazań by nazwa
produktu ewoluowała w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej zwłaszcza,
że niezgodność dotyczy zaledwie ostatniego członu czterowyrazowej nazwy, w tym należy
wskazać na fakt, że daty Raportu oraz Protokołu różni prawie 2 lata, tj. Protokół datowany
jest na 20 sierpnia 2015 r., a Raport na 24 kwiecień 2017 r. stąd z oznaczenia „pro", „one” na
końcu nazwy produktu nie można wywodzić zaoferowania dwóch produktów przez
odwołującego, w szczególności wobec jasnej deklaracji producenta Lano Sport, że produkt
badany pod wyżej wskazanymi nazwami jest identyczny.
W ocenie odwołującego, zamawiający błędnie dokonał również ocen parametrów tego
produktu zawartych w Rap
orcie oraz Protokole mających stanowić dowód, że odwołujący
zaoferował dwa różne produkty, co stanowiło podstawę do odrzucenia jej oferty. Na
przykładzie analizy dot. ilości pęczków, należy wskazać, że istotnie deklarowana przez
producenta ilości pęczków są różne w Raporcie i Protokole, jednakże należy wziąć pod
uwagę, że ilości pęczków 8.505/m
(4.2 Raportu) i 9.135/m
(Wyniki identyfikacji Produkty
str. 5 Protokołu) są tylko i wyłącznie ilościami deklarowanymi przez producenta przed
przystąpieniem do badań, mającymi być właśnie przedmiotem sprawdzenia i oceny w trakcie
badań, bo to wynik tych badań, a nie wstępna deklaracja producenta wskazuje na fakt
spełnienia danego parametru przez produkt. Gdyby podstawą uznania za spełniony parametr
określony w s.i.w.z. miała być deklaracja producenta, to bezzasadnym byłaby konieczność
przedkładania odpowiednich raportów z badań. Mając na uwadze powyższe nie ma
przeciwskazań, by Producent zadeklarował pod konkretne badanie różną wartość pęczków.
Nie znajduje wobec tego uzasadnienia twierdzenie z
amawiającego zawarte w piśmie
o odrzuceniu oferty, że „producent określa w deklaracji tę samą wartość danego parametru
dla konkretnego produktu”. Ten sam błąd w rozumowaniu dotyczący nieprawidłowego
przyjęcia, że nie jest możliwa różna deklaracja w zakresie parametrów produktu przez
producenta w Raporcie i Badaniach pojawiają się także w odniesieniu do parametrów
wskazanych przez z
amawiającego jako wagi całkowitej, wagi włókna, liczby przeszyć
i rozstawu szwów. Na marginesie odwołujący wskazał, że zgodnie odpowiedzią nr 1 na
pytanie zawarte
w piśmie zamawiającego z dnia 26 lutego 2020 r., określono minimalne
parametry w zakresie sztucznej trawy, gdzie nie wskazano parametru wskazanego w
piśmie
z
amawiającego o odrzuceniu oferty: ilość przeszyć, rozstaw szwów.
Za
mawiający również wskazał, że produkt PROFOOT MXSi TLT 60 PRO opisany
w Raporcie posiada wskaźnik dtex 15.000, wskazując że wobec powyższego nie spełnia
wymagań zamawiającego, który wzmaga wskaźnika dtex na poziomie 15.500, z tym,
że ponownie zamawiający przyjął wartość wskaźnika dtex określoną w tabeli 4.2 Raportu
(str. 6 tłumaczenia) tj. zadeklarowaną przez Producenta wartość. W tym miejscu należy
wskazać, że w Raporcie wynik dotyczący wartość dtex nie jest ujawniony, albowiem w tego
typu rodzaju sprawdzeń, ta wartość nie jest badana, stąd nie znajduje się w sekcji 5 Raportu
opisującej szczegółowe wyniki. Natomiast na spełnienie tego parametru wykazuje właśnie
Protokół.
W
yniki badań zaoferowanego Produktu opisane w Raporcie albo Protokole wskazują,
że parametry dotyczące ilości pęczków, wagi całkowitej i wagi włókna, w zakresie ilości
przeszyć i rozstawu szwów oraz wskaźnik dtex zadeklarowanego produktu są na poziomie
wymaganym przez z
amawiającego w s.i.w.z.
Odwołujący podniósł, iż zamawiający w piśmie z dnia 18 maja 2020 r., w którym
poinformował o odrzuceniu oferty odwołującego ograniczył się wyłącznie do stwierdzenia,
że zaoferowana trwa jest niezgodna z wymogami s.i.w.z., nie wskazując na konkretne zapisy
s.i.w.z., z k
tórymi oferta odwołującego miałby być niezgodna. W dalszej części pisma
z
amawiający na podstawie analizy parametrów zaoferowanego produktu - sztucznej trawy,
dochodzi do wniosku, że zaoferowano dwa różne produkty, co jest w jego opinii niezgodne
z wymaganiami z
amawiającego, nie wskazując na konkretne postanowienie s.i.w.z.,
w którym miałaby znajdować się powołana przez zamawiającego informacja o niemożliwości
zaoferowania dwóch różnych produktów.
Ponadto
odwołujący wskazał, że zamawiający posiadając jakiekolwiek wątpliwości
związane z zaoferowanym produktem, których nabył prawdopodobnie wobec treści pisma
z dnia 18 maja 2020 r. złożonego przez podmiot również ubiegający się o zamówienie
Anmed Sp. z o.o., m
iał możliwość na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, dokonać
dokładnej analizy dokumentów przedłożonych w postępowaniu oraz ewentualnie wezwać
odwołującego do udzielenia szczegółowych wyjaśnień w zakresie rozbieżności w zakresie
nazewnictwa zaoferowa
nego produktu, czego zaniechał. W konsekwencji tego odwołujący
uznał, że przedwcześnie i błędnie uznano, iż oferta odwołującego jest sprzeczna z s.i.w.z.,
w sytuacji,
w której winno stanowić to podstawę do wezwania odwołującego do
szczegółowych wyjaśnień w tym zakresie. Przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, pozwala na
dokonania wyjaśnienie treści oferty w przyjętym kształcie i często jest sposobem na
uzyskanie dodatkowych informacji, rozwianie wątpliwości co do rzeczywistej treści oferty.
Mając na uwadze charakter wątpliwości jakie powziął zamawiający, nie było
przeciwskazań do zastosowania trybu z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, albowiem kwestia
wyjaśnień w tym zakresie nie wpłynęłaby na niezmienność treści oferty, ani nie prowadziłaby
do istotnych zmian w treści oferty, nie zmierzałby do prowadzenia negocjacji między
wykonawcą a zamawiającym. W stanie faktycznym niniejszej sprawy charakter zauważonych
sprzeczności, rozbieżności winien być wyjaśnionym przez zamawiającego, a uchybienie
w tym zakresie traktować należy jako niedochowanie należytej staranności przez
zamawiającego zwłaszcza, że po pierwsze na poprzednich etapach postępowania
z
amawiający zwracał się o udzielenie wyjaśnień wnikliwie analizując dokumentację
i wyjaśniając wszelkie rozbieżności, a ponadto mimo przedłożonych dokumentów nie
analizował raportów z badań odwołującego jak i innych podmiotów, pod kątem wskazanym
w piśmie o odrzuceniu oferty odwołującego.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stw
ierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego (przystępującego), złożone
w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Izba podziela stanowisko prezentowane przez zamawiającego i przystępującego,
dodatkowo wskazując, co następuje.
Zarzut dotyczący naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2
w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp
, Izba uznała za niezasadny.
Zamawiający opisał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jakie minimalne
parametry musi spe
łniać zaoferowana trawa. W załączniku nr 13 do s.i.w.z. wskazał,
iż należy zastosować trawę syntetyczną o parametrach nie gorszych niż:
1. typ trawy: monofil,
2. rodzaj trawy: polietylen,
rodzaj włókna: np. diament lub spirala lub „S” lub „X”,
trawa tuftowana,
wysokość włókna min 60 mm max 62 mm,
ilość pęczków min 8900/m
ilość włókien min 106.000/m
waga całkowita min 3000 g/m
waga włókna min 1700 g/m
grubość włókna min 350 mikronów,
11. dtex min 15.500,
wytrzymałość łączenia klejonego po starzeniu min. 75N/100mm,
wyrywanie pęczka po starzeniu min 40N,
przepuszczalność wody przez kompletny system min 890 mm/h,
podkład lateksowy,
wypełnienie: piasek kwarcowy i granulat gumowy EPDM w ilości zgodnej z badaniem
laboratoryjnym.
Ponadto, z
amawiający w pkt VI ust. 13 s.i.w.z. i w ogłoszeniu o zamówieniu wskazał,
do złożenia jakich dokumentów wykonawca będzie wzywany w celu potwierdzenia,
że zaoferowana trawa syntetyczna, odpowiada wymaganiom określonym przez
zama
wiającego w opisie przedmiotu zamówienia:
a)
raportu z badań przeprowadzonych przez specjalistyczne laboratorium (np. Labosport
lub ISA-
Sport lub Sports Lab Ltd), dotyczącego oferowanej nawierzchni i wypełnienia,
potwierdzającego zgodność jej parametrów z FIFA Quality Programme for Football Turf
(edycja 2015) dla poziomu Quality PRO i Quality oraz potwierdzającego minimalne
parametry oferowanej trawy syntetycznej określone przez zamawiającego (dostępny
na www.fifa.com),
b)
raportu z badań laboratoryjnych dla oferowanej nawierzchni i wypełnienia
potwierdzającego zgodność z normą PN-EN 15330-1:2014 oraz potwierdzającego
wymagane przez z
amawiającego minimalne parametry dla nawierzchni w zakresie
który nie został objęty raportem z badań,
c) karty technicznej ofe
rowanej nawierzchni, poświadczonej przez jej producenta,
d)
atestu PZH lub równoważnego dla oferowanej nawierzchni i wypełnienia,
e) autoryzacji producenta trawy syntetycznej, wystawionej dla w
ykonawcy na realizowaną
inwestycję wraz z potwierdzeniem gwarancji udzielonej przez producenta na tę
nawierzchnię
f)
raportu z badań testu Lisport XL na min. 18.000 cykli zgodnie z FIFA Quality
Programme for Football Turf (edycja 2015),
g) Certyfikatu Quality PRO dla nawierzchni.
Odwołujący zaoferował produkt o nazwie handlowej Profoot MXSi TLT 60. Jak wynika
z
dokumentów złożonych przez odwołującego, tj. Raportu badań laboratoryjnych FIFA dla
produktu Profoot MXSi TLT 60 PRO (24.04.2017
r.) oraz Protokołu badań 13-1045C
wydanego przez Wydział Tkanin Technologiepark 907, 9052 Ghent, Belgium na zgodność
z normą: EN 15330-1 (2013) dla produktu Profoot MXSi TLT 60 one (20.08.2015 r.),
odwołujący zaoferował dwa różne produkty, tj. dwa różne rodzaje trawy, z których każda ma
swoją nazwę handlową.
Zdaniem Izby, racj
ę należy przyznać odwołującemu w jednej kwestii, tj. że oceniając
zgodność oferowanego produktu z wymaganiami zamawiającego należy wziąć pod uwagę
nie deklarację producenta, który zgłaszając produkt do badania podaje własne parametry,
ale wynik przeprowadzonych b
adań. To wyniki badań potwierdzają lub też nie zgodność
parametrów oferowanych z wymaganymi. Tym samym analiza oferty odwołującego musi
dawać jednoznaczny obraz produktu, który wykonawca oferuje w danym postępowaniu.
Tak też uczynił przystępujący, a okoliczność powyższą potwierdzają dowody złożone
przez przystępującego, tj. Karta techniczna, Raport z badania FIFA oraz Raport z badania
zgodności z normą, które to dokumenty odwołują się w swojej treści do jednego
skonkretyzowanego produktu.
Z dokumentów przedłożonych przez odwołującego nie wynika, w sposób jednoznaczny,
jaki oferuje zamawiającemu produkt. Zgodnie natomiast z rozdziałem III ust. 8 s.i.w.z.,
zamawiający nie dopuścił możliwości składania ofert częściowych i wariantowych.
Izba nie podziela stanow
iska odwołującego, iż przedmiot jego oferty dotyczy jednego
i tego samego produktu, a oznaczenia producenta
„pro” i „one” dotyczą wyłącznie sposobu
wypełnienia zastosowanego podczas określonego badania. Nawet jeżeli dotyczą sposobu
zastosowanego wypełnienia, to w ocenie Izby, dotyczą dwóch różnych produktów, albowiem
w odniesieniu do każdego z nich rozróżniono właśnie sposób zastosowanego wypełnienia.
Powyższe twierdzenie potwierdził sam odwołujący w treści odwołania wskazując, iż przy
badaniu FIFA użyto innego wypełniacza niż przy badaniu na zgodność z normą.
Powyższe potwierdza tym samym, że przedmiot oferty odwołującego odnosi się do dwóch
różnych typów produktów, co przesądza o wariantowości złożonej oferty, niedopuszczonej
przez zamawiającego, co z kolei stanowi sprzeczność treści oferty z s.i.w.z., czyli została
wypełniona przesłanka do odrzucenia oferty odwołującego na podstawie przepisu art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp.
Skoro bowiem sam producent rozróżnia przynajmniej dwa typy produktów „pro” i „one”
przyjmując dla nich różne sposoby wypełniania oraz zakłada osiągnięcie różnych wyników
badań, podając właściwe dla każdego z typów inne parametry „wejściowe”, to jasnym jest,
że każdy z typów produktów jest odrębnym przedmiotem sprzedaży. Potwierdzeniem
powyższej tezy są wyniki badań uzyskane dla każdego z tych typów produktów, które są
różne. Jeżeli zaś, przyjmując stanowisko odwołującego za poprawne, z czym Izba się nie
zgadza, byłby to jeden i ten sam produkt (tak jak np. jest to w ofercie przystępującego),
to zarówno parametry podane przez producenta, jak i wyniki badań byłyby takie same
w odniesieniu do uzyskanych wyników badań FIFA oraz zgodności z normą.
Zdaniem Izby, odwołujący zaoferował produkt, który nie spełnia wszystkich wymaganych
przez z
amawiającego parametrów, dlatego też przedstawił dokumenty (raporty z badań),
które wzajemnie się uzupełniają ale dotyczą dwóch różnych produktów, a takie działanie
należy ocenić negatywnie. Potwierdzeniem okoliczności, iż producent różnicuje swoje
produkty w ramach posiadanego systemu Profoot MXSi TLT 60 (wniosek ze strony 5
tłumaczenia raportu na zgodność z normą) są dowody złożone przez przystępującego,
tj. Certyfikaty FIFA dla różnych obiektów, w których rozróżniono różne typy zaoferowanych
produktów: 1) Profoot MXSi TLT 60 ONE – White Line Product, 2) Profoot MXSi TLT 60 SBR
(1 i 2
– Wielka Brytania), 3) Profoot MXSi TLT 60 SBR (Portugalia).
Odnosząc się do dowodu złożonego przez odwołującego, tj. oświadczenia przedstawiciela
producenta, Izba wskazuje,
iż trudno przyjąć za przekonywującą argumentację producenta
o deklarowaniu niższych wartości liczby ściegów i włókien w raporcie badań laboratoryjnych
„Z przyczyn biznesowych oraz aby móc brać udział w pewnych przetargach”. Ponadto
producent powołuje się na najnowszy raport z badań laboratoryjnych FIFA wydany 6 maja
2020 roku, który ma potwierdzać zgodność produktu z żądanymi parametrami, jednakże
odwołujący tego raportu nie przedłożył, co również może świadczyć o bezzasadności
twierdzeń odwołującego.
Lic
zne różnice pomiędzy syntetycznymi trawami Profoot MXSi TLT 60 PRO a Profoot
MXSi TLT 60 ONE
świadczą o tym, że są to odrębne produkty. Odrębność tę potwierdzają
także różnice w wynikach obu badań (ujawnionych w Raporcie i Protokole) w zakresie
określonych parametrów, które winny być brane pod uwagę przez zamawiającego zamiast
parametrów deklarowanych. Zwróć należy uwagę, że dopiero kompilacja tych dwóch
dokumentów, wydanych dla dwóch różnych produktów, potwierdza zgodność wszystkich
parametrów wymaganych przez zamawiającego.
Zarzut dotyczący naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 92 ust. 1 pkt 3
w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Izba uznała za bezzasadny.
Zdaniem Izby, zamawiający w sposób bezpośredni wskazał wszystkie okoliczności
faktycz
ne, skutkujące podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty odwołującego, w szczególności
wskazał, iż odwołujący złożył dokumenty (protokoły z badań) dla dwóch różnych produktów,
co świadczyło o wariantowości złożonej oferty (opcja niedopuszczona przez zamawiającego)
oraz
enumeratywnie wymienił parametry, w których stwierdził niezgodność z wymaganiami
zamawiającego, opisując na czym ta niezgodność polega.
Zarzut dotyczący naruszenia przez zamawiającego przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp,
Izba uznała za niezasadny.
Izba stoi na stanowisku, przyjmując za utrwalony już pogląd, iż przepis ten nie nakłada na
zamawiającego obowiązku, a jedynie daje mu uprawnienie do podjęcia czynności
wyjaśniania treści oferty. Za właściwą w tym zakresie należy przytoczyć tezę z wyroku z dnia
6 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2359/19,
w którym Izba stwierdziła, że „Z przepisu art. 87
ust. 1 p.z.p. nie wynika, aby zamawiający w każdej sytuacji wskazującej na wątpliwości, co
do zgodności oferty z siwz był zobowiązany do występowania do wykonawcy z żądaniem
złożenia wyjaśnień. Ustawodawca takiego wymogu nie zawarł, nie określił również katalogu
spraw, o których wyjaśnienie zamawiający winien zwracać się do wykonawcy. Tym samym
pozostawił zamawiającemu swobodę w ustaleniu, kiedy ma wątpliwości, co do treści złożonej
oferty
.”. W związku z powyższym, za bezzasadny należy uznać zarzut, odnoszący się do
fakultatywnej możliwości skorzystania przez zamawiającego z omawianego przepisu.
Izba oddaliła dowody zgłoszone przez przystępującego: 1) (tabela – zestawienie
parametrów, sporządzona przez odwołującego) stwierdzając, iż przedmiotowa tabela
prezentuje jedynie stanowisko przystępującego, 2) cennik produktów – dowód bez znaczenia
dla rozstrzygnięcia odwołania.
Izba oddaliła wniosek zamawiającego o powołanie dowodu z opinii biegłego stwierdzając,
iż do rozstrzygnięcia zarzutów odwołania nie są wymagane wiadomości specjalne.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972)
, uwzględniając koszty poniesione przez
zamawiającego związane z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Przewodniczący:
…………………………