Sygn. akt: KIO 1104/20
POSTANOWIENIE
z dnia 22 czerwca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 22 czerwca
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 maja 2020r.
przez
wykonawcę Control Process Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie, ul. Obrońców
Modlina 16
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Polskie Górnictwo
Naftowe i Gaz
ownictwo Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Marcina Kasprzaka
przy udziale
wykonawcy Torpol Oil & Gas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Wysogotowie, ul. Długa 5 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn.
akt KIO 1104/2
0 po stronie zamawiającego
postanawia :
Umorzyć postępowanie
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 18 000zł.
00 gr. (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Control
Process Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie, ul. Obrońców Modlina 16 tytułem
zwrotu 90%
wpisu od odwołania,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:……………………..
Sygn. akt KIO 1104/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie negocjacji z ogłoszeniem na
dostawy
pod nazwą „Realizacja zadania pod klucz pod nazwą zabudowa sprężarek gazu na
OZG Mełgiew – KRNiGZ Lublin” zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
U
rzędowym Unii Europejskiej z dnia 19 sierpnia 2019 za numerem 2019/S 158-391644.
Odwołujący powziął wiadomość o czynnościach zamawiającego w toku przedmiotowego
postępowania z treści odtajnionych i przekazanych mu w dniu 12 maja 2020 r. ofert wstępnych
podmiotów konkurencyjnych.
W dniu 20 maja 2020r. wykonawca
Control Process Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie,
ul. Obrońców Modlina 16 wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 20 maja 2020r. udzielonego przez członka
zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie
z odpisem z KRS
. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 20 maja 2020r.
Odwołanie zostało wniesione wobec zaniechania zamawiającego wykonania czynności,
polegającej na odrzuceniu ofert wstępnych wykonawców:
a)
PGNiG Technologie S.A. - ul. Naftowa 8; 38-400 Krosno,
b)
Konsorcjum Firm: Grupa Azoty Polskie Konsorcjum Chemiczne Sp. z o.o., GTC
FORCE Sp. z o.o. - ul. Kwiatkowskiego 7, 33-
101 Tarnów,
c)
Torpol Oil & Gas Sp. z o.o. -
ul. Długa 5, Wysogotowo, 62-081 Przeźmierowo.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 82 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 89 ust. 1
pkt 1 i 2 ustawy -
przez zaniechanie odrzucenia ofert wstępnych firm
(1) PGNiG Technologie S.A.,
(2) Konsorcjum Firm: Grupa Azoty Polskie Konsorcjum Chemiczne Sp. z o.o., GTC FORCE
Sp. z o.o.,
(3) Torpol Oil & Gas Sp. z o.o.
w sytuacji, gdy oferty te:
nie spełniają wymagań SIWZ - pkt 15.7.3 - przez brak wskazania danych technicznych
oferowanych podstawowych urządzeń
ewentualnie
stanowią więcej niż 1 ofertę złożoną przez 1 wykonawcę - przez wskazanie różnych (w tym
nieokreślonych produktów) będących przedmiotem oferty,
ewentualnie
stanowią ofertę wariantową, która nie jest dopuszczona przez zamawiającego, zgodnie z pkt
5.2 SIWZ
Wniósł o uwzględnienie niniejszego odwołania oraz o nakazanie zamawiającemu:
odrzucenia ofert wstępnych firm
(1) PGNiG Technologie S.A.,
(2) Konsorcjum Firm: Grupa Azoty Polskie Konsorcjum Chemiczne Sp. z o.o., GTC FORCE
Sp. z o.o.,
(3) Torpol Oil & Gas Sp. z o.o.
i w konsekwencji podmioty te nie będą uczestniczyć w dalszym toku postępowania.
Odwołujący podniósł, że ma prawo do skorzystania ze środków ochrony prawnej w rozumieniu
art. 179 ust 1 ustawy, bo
ma interes w uzyskaniu zamówienia. Odwołujący ubiega się o
przedmiotowe zamówienie i jest podmiotem, który spełnia warunki udziału w postępowaniu,
zaś konkurencyjni wykonawcy nie powinni w dalszym toku postępowania uczestniczyć.
Uwzględnienie odwołania doprowadzi do sytuacji, w której odwołujący nie będzie konkurował
z podmiotami, które nie powinny zostać zaproszone do dalszego toku postępowania, a co za
tym idzie pozwoli to o
dwołującemu na pozyskanie zamówienia. Odwołujący uważa, że ma
zatem interes we wniesien
iu odwołania, gdyż sprzeczna z ustawą czynność zamawiającego
w sposób negatywny oddziałują na interes odwołującego w postępowaniu.
W dniu 22 maja 2020r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 25 maja 2020r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił swój
udział wykonawca Torpol Oil & Gas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Wysogotowie, ul. Długa 5 wnosząc o oddalenie odwołania oraz wskazując, że posiada interes
w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta wstępna nie została odrzucona
i ma szansę na wybór, której odwołujący pragnie przystępującego pozbawić. Zarzuty
odwołania są bezpodstawne i gołosłowne, a zamawiający działał zgodnie z przepisami ustawy.
Zgłoszenie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa
z dnia 25 maja 2020r. udzielonego przez prokurenta ujawnionego w KRS i upoważnionego do
samodzielnej reprezentacji. Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i
odwołującemu w dniu 25 maj 2020r.
W dniu 19 czerwca 2020r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Termin posiedzenie z udziałem stron nie był w dacie wydawania postanowienia wyznaczony.
Zamawiający nie zgłaszał wniosków kosztowych.
Izba
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185 ust.
2 ustawy.
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 189
ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
P
rzepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy czym,
jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie o
dwołującemu 90% kwoty
uiszczonego wpisu.
Izba postanowiła nie zasądzić na rzecz zamawiającego zwrot kosztów postępowania
odwoławczego z tego względu, że brak jest takiego wniosku zamawiającego, a nadto
wycofanie odwołania nastąpiło na więcej niż jeden dzień niż wyznaczony termin posiedzenia.
Przewodniczący: ………………………..