Sygn. akt: KIO 1091/20
POSTANOWIENIE
z dnia 8 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 8 lipca 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 maja 2020 r. przez wykonawcę Sanito Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Gminę i Miasto Koziegłowy,
przy udziale wykonawcy
INERGIS S.A. z siedzibą w Częstochowie zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 1091/20 po stronie
Zamawiającego,
postanawia:
1. Umar
za postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Sanito Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Częstochowie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 1091/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina i Miasto Koziegłowy [dalej „Zamawiający”] prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
b
udowę ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła na terenie Gmin Koziegłowy i Siewierz celem
poprawy, jakości powietrza poprzez zwiększenie udziału OZE w wytwarzaniu energii (znak
postępowania: RIGK. 271.08 .2018).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 29 maja 2018 r. pod numerem 2018/S 100-227641.
W dniu 18 maja 2020 r. wykonawca
Sanito Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp
poprzez naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości oraz naruszenie innych pozostających w związku
z art. 7 ustawy Pzp przepisów, tj.:
1. art. 29 ust. 2 w zw. z art. 38 ust. 4 ustawy Pzp poprzez dokonanie w dniu 7 maja 2020 r.
modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję
polegającej na:
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 1 do Części nr 1 Postępowania - usunięciu wymogu
z pozycji nr 18 w Tabeli z rozdziału 2 ust. 2.1.5 PFU Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla
instalacji fotowoltaicznych, stanowiącego załącznik do SIWZ, a zaktualizowanego dnia
6 kwietnia 2020 r. [dalej:
„PFU”], tj. „Inwertera posiadającego możliwość sterowania pracą
jednego urządzenia np. za pomocą styku bez potencjałowego, grzałki elektrycznej”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 23 do Części nr 2 Postępowania - wymogu zaoferowania
pompy ciepła posiadającej wyświetlacz LCD wbudowany w pompę;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 4 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o liczbie ogniw nie większej niż 60;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 6 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o napięciu i prądzie Vmpp, Impp, Voc, Isc, mieszczących się
w zakresie:
Napięcie maksymalne Vmpp 32,3V - 32,91V zakres
Prąd maksymalny Impp 8
35A
– 9,7A zakres
Napięcie jałowe Voc
39,1V
– 40,4V zakres
Prąd zwarciowy Isc
9,81A
– 10,21A zakres
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 7 do Części nr 1 Postępowania - wymogu
współczynników temperaturowych podając ich wartości w mA/K i mV/K odpowiednio dla
współczynnika prądu Isc i napięcia Voc;
6) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 8 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o ramie nie mniejszej niż 40mm;
co w konsekwencji doprowadziło do postawienia – w zakresie oczekiwanego do
zaoferowania i zrealizowania przedmiotu zamówienia - wymogów nie znajdujących
odzwierciedlenia w obiektywnie uzasadnionych potrzebach Zamawiającego, co zatem będzie
skutkowało nieuzasadnionym ograniczeniem konkurencji, nieporównywalnością złożonych
ofert i w konsekwencji niegospodarnym wydatkowaniem środków publicznych;
2. art. 29 ust. 2 w zw. z art. 29 ust. 3 oraz art. 38 ust. 4 ustawy Pzp poprzez dokonanie
w dni
u 7 maja 2020 r. modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia
uczciwą konkurencję polegającej na:
1) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 1 do Części nr 1 Postępowania - usunięciu wymogu
pozycji nr 18 w Tabeli z rozdziału 2 ust. 2.1.5 PFU PFU dla instalacji fotowoltaicznych,
stanowiącego załącznik do SIWZ, a zaktualizowanego dnia 6 kwietnia 2020 r., tj. „Inwertera
posiadającego możliwość sterowania pracą jednego urządzenia np. za pomocą styku bez
potencjałowego, grzałki elektrycznej”;
2) od
nośnie odpowiedzi na Pytanie nr 23 do Części nr 2 Postępowania - wymogu zaoferowania
pompy ciepła posiadającej wyświetlacz LCD wbudowany w pompę;
3) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 4 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o liczbie ogniw nie większej niż 60;
4) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 6 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o napięciu i prądzie Vmpp, Impp, Voc, Isc, mieszczących się
w zakresie:
Napięcie maksymalne Vmpp 32,3V - 32,91V zakres
Prąd maksymalny Impp 8
35A
– 9,7A zakres
Napięcie jałowe Voc
39,1V
– 40,4V zakres
Prąd zwarciowy Isc
9,81A
– 10,21A zakres
5) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 7 do Części nr 1 Postępowania - wymogu
współczynników temperaturowych podając ich wartości w mA/K i mV/K odpowiednio dla
współczynnika prądu Isc i napięcia Voc;
6) odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 8 do Części nr 1 Postępowania - wymogu zaoferowania
modułów o ramie nie mniejszej niż 40mm;
ze względu na niedopuszczenie rozwiązań równoważnych, podczas gdy przedmiot
zamówienia został opisany przez wskazanie określonej technologii (procesu), który
charakteryzuje produkty dostarczane przez konkretnych wykonawców, co powoduje
n
iedopuszczalność zaoferowania rozwiązań nowocześniejszych (równoważnych), a ze
względu na upływ długiego okresu czasu od wszczęcia postępowania powoduje znaczne
ograniczenie kręgu wykonawców mogących złożyć oferty w Postępowaniu;
3. art. 29 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 4 ustawy Pzp poprzez dokonanie w dniu 7 maja 2020 r.
ww. modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który sprawił, że opis przedmiotu stał
się niejednoznaczny i wewnętrznie sprzeczny, w szczególności w związku
z postanowieniem § 17 ust. 3 lit. a tiret trzy Projektu umowy (stanowiącego Załącznik nr 3 do
SIWZ), co powoduje niedopuszczalność zaoferowania rozwiązań nowocześniejszych
(równoważnych), a ze względu na upływ długiego okresu czasu od wszczęcia postępowania
powoduje
znaczne
ograni
czenie kręgu wykonawców mogących złożyć oferty
w postępowaniu,
oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia.
Mając na uwadze powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany opisu przedmiotu zamówienia poprzez
dokonanie zmiany odpowiedzi na pytania w Wyjaśnieniach SIWZ z dnia 7 maja 2020 r.:
1. odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 1 do Części nr 1 Postępowania - poprzez przywrócenie
pełnej treści usuniętego postanowienia z pozycji nr 18 w Tabeli z rozdziału 2 ust. 2.1.5 PFU
tj.: „Inwerter posiadający możliwość sterowania pracą jednego urządzenia np. za pomocą
styku bez potencjałowego, grzałki elektrycznej”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 23 do Części nr 2 Postępowania - poprzez zmianę
postanowień SIWZ w następujący sposób: „Sterownik pompy ciepła z wyświetlaczem LCD,
z możliwością jego montażu zarówno na pompie ciepła, jak i w pomieszczeniach
mieszkalnych”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 4 do Części nr 1 Postępowania - poprzez zmianę
postanowień SIWZ w następujący sposób: „Liczba ogniw: min. 60 ogniw”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 6 do Części nr 1 Postępowania - poprzez zmianę
postanowień SIWZ w następujący sposób:
„Napięcie maksymalne Vmpp: min. 32,3V
Prąd maksymalny Impp: min. 8
35A
Napięcie jałowe Voc: min. 39,1V
Prąd zwarciowy Isc: min. 9,81 A”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 7 do Części nr 1 Postępowania - poprzez zmianę
postanowień SIWZ poprzez podanie wartości współczynników temperaturowych Voc i Isc
w jednostce %/K tj.:
„Voc w zakresie od 0 do -0,29%/K,
Isc w zakresie od 0
do +0,05%/K. ”;
odnośnie odpowiedzi na Pytanie nr 8 do Części nr 1 Postępowania - poprzez zmianę
postanowień SIWZ, tj. zmianę parametru ramy modułu na: „Wysokość ramy modułu min.
35mm”.
względnie w inny sposób zapewniający zachowanie zasad określonych w art. 29 ustawy Pzp.
W dniu 22
maja 2020 r. do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
zgłosił przystąpienie wykonawca INERGIS S.A. z siedzibą w Częstochowie.
Izba
stwierdziła skuteczność zgłoszenia przystąpienia ww. wykonawcy, który stał się
tym samym uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
W dniu 6 lipca
2020 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej drogą
elektroniczną pismo, w którym oświadczył, że cofa w całości odwołanie z dnia 18 maja 2020
r.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania wystąpiły
przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy
Pzp. Zgodnie bowiem z ww. przepise
m, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Cofnięcie odwołania jest nieograniczonym uprawnieniem odwołującego do czasu
zamknięcia rozprawy. Tym samym skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki
prawne związane z jego wniesieniem.
W takim przypadku, Izba jest zobowiązana do umorzenia postępowania odwoławczego
i orzeczenia o zwrocie odwołującemu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy
Pzp
– postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz
na podstawie § 5 ust. 1
pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze zm.) Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości
000,00 zł.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodni
czący: ……………………………..