sygn. akt: KIO 1079/20, KIO 1095/20
WYROK
z dnia 7 lipca 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2020 r., w Warszawie,
odwołań wniesionych do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 maja 2020 r. przez:
wykonawcę - Integrated Solutions sp. z o.o., ul. Marcina Kasprzaka 18/20;
01-211 Warszawa (KIO 1079/20),
wykonawcę - A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a; 02-672 Warszawa
(KIO 1095/20),
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa - Prokuratura
Krajowa,
ul. Postępu 3; 02-676 Warszawa,
przy udziale
wykonawców:
a) A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a; 02-672 Warszawa,
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie zamawiającego (KIO
b)
SoftwareONE Polska sp. z o.o., ul. Marszałkowska 142; 00-061 Warszawa,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie
zamawiającego (KIO 1079/20 oraz KIO 1095/20),
orzeka:
1A. Umarza
postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt KIO 1079/20 w części
dotyczącej zarzutów wykonawcy A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a;
02-672 Warszawa.
1B.
Uwzględnia odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 1079/20 i nakazuje
zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanie ponownej oceny złożonych ofert i odrzucenie oferty złożonej przez
wykonawcę SoftwareONE Polska sp. z o.o., ul. Marszałkowska 142; 00-061
Warszawa.
1C.
Uwzględnia odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 1095/20 i nakazuje
zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanie ponownej oceny złożonych ofert i odrzucenie oferty złożonej przez
wykonawcę SoftwareONE Polska sp. z o.o., ul. Marszałkowska 142; 00-061
Warszawa.
2. Kosztami
postępowania obciąża wykonawcę SoftwareONE Polska sp. z o.o.,
ul. Marszałkowska 142; 00-061 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr
(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez 1) Integrated
Solutions sp. z o.o., ul. Marcina Kasprzaka 18/20; 01-211 Warszawa (KIO
1079/20) oraz 2) A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a; 02-672 Warszawa
(KIO 1095/20),
tytułem wpisu od odwołań,
zasądza od SoftwareONE Polska sp. z o.o., ul. Marszałkowska 142; 00-061
Warszawa na rzecz:
1) Integrated Solutions sp. z o.o., ul. Marcina Kasprzaka 18/20; 01-211
Warszawa (KIO 1079/20),
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika,
A.P.N. Promise S.A., ul. Domaniewska 44a; 02-672 Warszawa
(KIO 1095/20),
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 1079/20, KIO 1095/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa - Prokuratura Krajowa, prowadzi postępowanie, w trybie
przetargu nieograniczonego,
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest
„Dostawa licencji, aktualizacja licencji i subskrypcja oprogramowania oraz usługi
wsparcia lub produktów równoważnych w ramach programu licencjonowania grupowego dla
podmiotów rządowych”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 5 lutego 2020 r., pod nr 2020/S 025-055997.
Dnia 7 maja 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku prowadzonego
postępowania.
KIO 1079/20
Dnia 18 maja 2020 roku wykonawca Integrated Solutions sp. z o.o.
(dalej „Odwołujący”)
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp,
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert wykonawców
SoftwareOne oraz APN Promise,
jako zawierających rażąco niskie ceny w stosunku
do przedmiotu zamówienia z uwagi na zaoferowanie przez tych wykonawców
uśrednionych opustów od cen w cenniku producenta (Microsoft), które sprawiają,
że licencje, subskrypcje, aktualizacje i usługi wsparcia będą dostarczane poniżej
kosztu ich zakupu,
2. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp,
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert wykonawców
SoftwareOne oraz APN Promise ja
ko ofert, których złożenie stanowiło czyn
nieuczciwej konkurencji z uwagi na zaoferowanie przez tych wykonawców opustów od
cen w cenniku p
roducenta (Microsoft) w nierealnej wysokości, która jest niezgodna
z warunkami handlowymi oferowanymi przez Microsoft
i niemożliwa do uzyskania
przez wskazanych wyżej wykonawców, a została wpisana jedynie, aby uzyskać
maksym
alną punktację w kryterium ceny,
3. art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp,
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert wykonawców
SoftwareOne oraz APN Promise jako z
awierających błąd w obliczeniu ceny lub kosztu
z uwagi na:
a)
przyjęcie błędnych, niezgodnych z informacjami zamawiającego założeń, co do
ilości poszczególnych produktów, jakie będzie kupował zamawiający
i zaoferowanie nierynkowych i nierealnych o
pustów przy założeniu, że danych
produktów zamawiający nie będzie zamawiał, pomimo iż z oświadczeń
z
amawiającego wynika, że będą one stanowiły istotną część zamówień, lub
b) dokonanie wyliczenia o
pustów bez uwzględnienia rzeczywistych kosztów jakie
poniosą ww. wykonawcy w celu zrealizowania zamówienia, z pominięciem faktu,
że zamawiający ma pełną dowolność zamawiania produktów i może zdecydować
się na zakup produktów o najniższych opustach,
4. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy SoftwareOne do
uzupełnienia zaświadczenia z KRK dla Prezesa Zarządu p. H.G. z uwagi na to, że na
wezwanie z
amawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, złożone zostały
dokumenty dla p. H.G.
i brak jest podstaw do tego, aby uznać, że jest to ta sama
osoba.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1) u
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) odrzucenie
ofert wykonawców SoftwareOne oraz APN Promise jako zawierających
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
3) odrzucenie
ofert wykonawców SoftwareOne oraz APN Promise jako ofert, których
złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji,
4) odrzucenie
ofert wykonawców SoftwareOne oraz APN Promise jako ofert
zawierających błąd w obliczeniu ceny,
5) w
przypadku, gdyby oferta wykonawcy SoftwareOne nie podlegała odrzuceniu, do
wezwania tego wykonawcy do uzupełnienia zaświadczenia z KRK dla Prezesa
Zarządu p. H.G..
Odwołujący wskazał, że jako wykonawca, który złożył ofertę w przedmiotowym
postępowaniu posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia i podpisaniu umowy
ramowej z z
amawiającym. Na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy,
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert (wykonawcy: SoftwareOne, APN Promise), które
zawierały rażąco niskie ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, których złożenie
stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji lub zawierały błąd w obliczeniu ceny, oferta
o
dwołującego została sklasyfikowana na trzecim miejscu, co uniemożliwia mu podpisanie
umowy ramowej. Uwzględnienie odwołania spowoduje, że oferta odwołującego będzie
najkorzystniejsza i tym samym o
dwołujący będzie mógł zawrzeć umowę ramową
z z
amawiającym. Tym samym, odwołujący jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze
środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, iż umowa ramowa obejmowała dostarczanie licencji, subskrypcji,
aktualizacji i usług wsparcia w ramach ściśle określonego systemu licencjonowania
p
roducenta oprogramowania firmy Microsoft. System ten przewiduje określone ramy, w tym
maksymalne wysokości rabatów, jakie może uzyskać każdy Partner LSP - odsprzedawca
produktów Microsoft, i które to rabaty determinują zarazem wysokość opustów, jakie może
zaoferować partner firmy Microsoft swoim klientom, w tym zamawiającemu. Ta okoliczność
jest na tyle istotna i kluczowa dla prz
edmiotowego postępowania, że kryterium ceny zostało
przez z
amawiającego opisane właśnie w odniesieniu do tego systemu licencjonowania
poprzez określenie ceny, jako wysokości uśrednionego opustu dla danej kategorii produktów
firmy Microsoft (roz. XII ust. 1 i roz. XIII ust. 1 s.i.w.z.
). Wysoka rozbieżność opustów, jakie
posiadają w cennikach partnerzy LSP, przy uwzględnieniu specyfiki umowy ramowej,
powoduje konieczność ostrożnej estymacji zaoferowanych opustów zamawiającemu, tak by
wynik finansowy na koniec
obowiązywania umowy był pozytywny. Oczywistym jest fakt,
że właściwą metodą wyliczeń jest zaproponowanie w ofercie takich opustów, by każdy
produkt Microsoft z cennika mógł być sprzedany z zyskiem. Jakiekolwiek inne działania
powodują, że oferta jest obarczona błędami, które powinny skutkować wykluczeniem
z postępowania.
Zarzut 1 -
Wykonawcy SoftwareOne i APN Promise zaoferowali uśrednione opusty dla
produktów Microsoft w wysokości wyższej niż maksymalne możliwe do zaoferowania, przy
braku uwzględnienia rozpiętości opustów z cennika producenta dla Partnerów LSP. Oznacza
to, że w celu realizacji zamówienia ww. wykonawcy będą musieli dostarczać większość
produktów poniżej kosztów ich zakupu. Uwzględnienie informacji zamawiającego
o zakładanym wolumenie zamówień z każdej kategorii miało ułatwić oferentom właściwe
oszacowanie o
pustów, co jednak nie ma miejsca jeśli chodzi o oferty SoftwareOne i APN.
Wykonawca SoftwareOne zaoferował niezgodne z systemem licencjonowania wysokości
o
pustów dla następujących kategorii produktów;
1) Subskrypcje - o
pust w wysokości 15,07% w sytuacji, gdy producent dopuszcza dla tej
grupy produkty o o
puście w wysokości od 3,00% do 20,56%,
2) Azure - o
pust w wysokości 13,07% w sytuacji, gdy producent nie dopuszcza żadnych
opus
tów dla tej kategorii produktów,
3) Dynamics - o
pust w wysokości 0,10% w sytuacji, gdy producent nie dopuszcza
żadnych opustów dla tej kategorii produktów.
Odwołujący podkreślił, że sam wykonawca APN Promise skierował do zamawiającego
pismo ws. zbyt dużych opustów zaoferowanych przez wykonawcę SoftwareOne.
Wykonawca APN Promise zaoferował niezgodne z systemem licencjonowania wysokości
o
pustów dla następujących kategorii produktów:
1) Licencje - o
pust w wysokości 18,7% w sytuacji, gdy producent dopuszcza dla tej grupy
produkty o o
puście w wysokości od 17,39% do 27,83%,
2) Subskrypcje - o
pust w wysokości 4% w sytuacji, gdy producent dopuszcza dla tej grupy
produkty o o
puście w wysokości od 3,00% do 20,56%,
3) Azure - o
pust w wysokości 2,5% w sytuacji, gdy producent nie dopuszcza żadnych
opus
tów dla tej kategorii produktów,
4) Dynamics - o
pust w wysokości 0,10% w sytuacji, gdy producent nie dopuszcza
żadnych opustów dla tej kategorii produktów,
Usługi - opust w wysokości 4,90% w sytuacji, gdy producent dopuszcza dla tej grupy
produkt o opuście maksymalnym 4,76%.
Sumaryczne wyniki finansowe o
dwołującego oraz SoftwareOne i APN zostały
przedstawione w tabelach (z
ałącznik nr 1 do odwołania - opracowanie własne). Wyliczenia te
uwzględniają podstawowe założenie, tj. oferowanie wszystkich produktów bez straty.
Z trzech
wykonawców, jedynie odwołujący może wykazać się możliwym do osiągnięcia
pozytywnym wynikiem finansowym, w przeciwieństwie do SoftwareOne i APN. Tabele
przedstawiają również podział wartości produktów z poszczególnych kategorii wg. założeń
z
amawiającego oraz cenę katalogową wynikającą z maksymalnego opustu.
Mając powyższe na względzie, odwołujący stwierdził, że oferty wykonawców
SoftwareOne i APN Promise zawierają ceny rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia i jako takie powinny zostać odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp.
Zarzut 2 -
Wykonawcy SoftwareOne i APN Promise zaoferowali uśrednione opusty
nieadekwatne do maksymalnych możliwych do uzyskania od producenta. Zaoferowanie
takich op
ustów nie mogło być przypadkowe, gdyż warunki handlowe są znane wszystkim
partnerom firmy Microsoft i są one jednakowe dla wszystkich partnerów. Pomimo, iż ww.
wykonawcy mieli dostęp do warunków handlowych producenta lub z łatwością mogli te
warunki poznać, zignorowali je i zaoferowali opusty przekraczające dopuszczalne
w systemie licencjonowania producenta oprogramowania. Stanowi to czyn nieuczciwej
konkurencji i świadczy o chęci uzyskania przez wykonawców dodatkowych, nadmiarowych
punktów, poprzez zawyżenie opustów, które zostały zaoferowane. Jednocześnie takie
działanie uniemożliwia uzyskanie zamówienia rzetelnym przedsiębiorcom, którzy stosują się
do warunków handlowych obowiązujących przy sprzedaży oprogramowania i usług
będących przedmiotem zamówienia.
Odwołujący w tabelach (załącznik nr 2 do odwołania - opracowanie własne) wskazuje jak
wyglądałaby punktacja w postępowaniu, gdyby wszyscy wykonawcy nie przekroczyli
maksymalnego poziomu o
pustów na produkty z każdej kategorii, przy założeniu
zaoferowania
wszystkich produktów bez straty. To również potwierdza fakt nieuprawnionego
zawyżenia opustów w celu zawyżenia punktacji i uzyskania zamówienia.
Mając na względzie powyższe, odwołujący stwierdził, że złożenie ofert przez
wykonawców SoftwareOne i APN Promise stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i oferty te
powinny były zostać przez zamawiającego odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3
ustawy Pzp.
Zarzut 3 - P
rzyjmując, że oferty wykonawców SoftwareOne i APN Promise nie stanowiły
czynu nieuczciwej konkure
ncji, należy uznać, że powinny były zostać odrzucone jako
zawierające błąd w obliczeniu ceny, co wynika z następujących względów.
Zarzut 3 a)
– odwołujący wskazał, że można wyobrazić sobie, że wykonawcy
SoftwareOne i APN Promise przyjęli niewłaściwe założenia przy kalkulacji ceny oferty.
Założyli, że w poszczególnych kategoriach mogą zaoferować nierealne, niezgodne
z systemem licencjonowania ceny z uwagi na to, że zamawiający nie będzie zamawiał
produktów z poszczególnych kategorii. Wówczas zaoferowanie uśrednionego nawet 100%
rabatu nie wpływałoby na możliwość realizacji zamówienia. Takie wyliczenie ceny należy
uznać za niezgodne z przekazanymi przez zamawiającego informacjami w odpowiedzi na
pytania nr 4 i 8 z dnia
28 lutego 2020 r., w których stwierdził, że proporcjonalnie do
szacowanych ilości zamawianych produktów przypisał wagi w kryterium ceny. Odpowiednio
poszczególnym grupom przypisał następujące wagi:
1) Licencje -
30%, czyli 60% wartości całej umowy - 24.000.000 zł;
2) Subskrypcje - 5%, czyli 10%
wartości całej umowy - 4.000.000 zł;
3) Azure-
10%, czyli 20% wartości całej umowy - 8.000.000 zł;
4) Dynamics -
2%, czyli 4% wartości całej umowy -1.600.000 zł;
Usługi - 3%, czyli 6% wartości całej umowy - 2.400.000 zł.
Tym samym nawet
w kryterium, któremu zamawiający przyznał najniższą wagę nie było
uprawnione założenie, że zamawiający nie będzie dokonywał zakupu określonych
produktów. Jeśli zatem w ten sposób zostały skalkulowane oferty wykonawców SoftwareOne
i APN Promise, należy uznać, że w kalkulacji ceny jest błąd i oferty powinny zostać
odrzucone jako zawierające błąd w obliczeniu ceny lub kosztu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
6 ustawy Pzp.
Zarzut 3 b)
– Odwołujący przyjął, że założenia co do ilości produktów zostały przyjęte
w sposób prawidłowy, ale wykonawcy SoftwareOne i APN Promise nieprawidłowo dokonali
uśrednienia oferowanych opustów. Zamawiający nie określił w jaki sposób należy dokonać
uśrednienia (roz. XIII ust. 1 s.i.w.z.). Jednakże w roz. XII ust. 3 s.i.w.z. zamawiający
w sposób wyraźny wskazał, że podana cena (uśredniony opust i cena z roboczogodziny)
powinna uwzględniać wszystkie koszty wykonania zamówienia („Wykonawca jest
zobowiązany do złożenia oferty na wysokość procentową opustu w stosunku do cen
oferowanych (sugerowanych) przez Producenta oraz koszt roboczogodziny za wykonywanie
usług wsparcia Wykonawcy. W cenie ofertowej winny zostać ujęte wszelkie koszty związane
z realizacją zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz istotnymi
postanowieniami umowy określonymi w niniejszej SIWZ”). Tym samym przyjęcie dla danej
kategorii średniej arytmetycznej skrajnych wartości opustów, choć z formalnego punktu
widzenia było dopuszczalne, to prowadziło do błędu w obliczeniu ceny z uwagi na
zaoferowanie opustu, który wymusza sprzedaż oprogramowania po cenie niższej niż koszt
zakupu, a zatem nie uwzględniającej wszystkich kosztów realizacji zamówienia, co było
wymagane w roz. XII ust. 3 s.i.w.z.
Jeśli zatem ww. wykonawcy dla danej kategorii
produktów, w której było przykładowo 30 pozycji i jedna miała rabat 30% a reszta 0%,
wyliczali uśredniony opust stosując średnią arytmetyczną dwóch skrajnych wartości, to
prowadziło to do tego, że mogli zaoferować rabat 15%, choć w istocie dla większości
produktów musieliby dostarczyć oprogramowanie po cenie 15% niższej niż cena zakupu.
Nawet uśrednienie upustów wszystkich produktów powodowałoby, że wynik tego uśrednienia
to 1 % (30%, jako suma wszystkich o
pustów dzielona przez 30 czyli liczbę wszystkich
produktów). Wynik 1 % i zaoferowanie go zamawiającemu powodowałby, że 29 produktów
będzie sprzedawanych przez oferenta ze stratą 1 %, a tylko jeden z zyskiem 29%. Zaburza
to sens realizacji umowy przez
wykonawcę, bo przez określony czas jej obowiązywania
będzie miał dużą niepewność, co do pozytywnego wyniku finansowego na koniec trwania
umowy. Jedyną możliwością realizacji umowy przy tak bardzo rozbieżnych opustach jakie
wykonawca ma przyznane przez producenta jest zaoferowanie o
pustu nie większego niż
najniższy spośród danej kategorii. Jeśli wykonawca uzyskuje od producenta opusty w danej
kategorii np. od 15 do 20%, to maksymalnym o
pustem, jaki możliwy jest do zaoferowania
jest o
pust 15% gwarantujący, że nie zostanie wygenerowana strata podczas realizacji
zamówień. Tym samym nawet, jeśli zostały przyjęte przez tych wykonawców właściwe
założenia co do ilości produktów, ale uśrednienie zostało dokonane w sposób nie
uwzględniający cen producenta i rozbieżności w rabatach na poszczególne produkty z danej
kategorii, to oferta również zawiera błąd w obliczeniu ceny lub kosztu, gdyż nie uwzględnia
wszystkich kosztów realizacji zamówienia i powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.
Zarzut nr 4 -
Zgodnie z odpisem z KRS Prezesem Zarządu wykonawcy SoftwareOne jest
p. H.G.. Na wezwanie z
amawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, wykonawca
SoftwareOne nie przedstawił zaświadczenia o niekaralności dla p. H.G., lecz dla p. H.G..
Tym samym nie została potwierdzona niekaralności Prezesa Zarządu wykonawcy
SoftwareOne. Nie jest możliwe przyjęcie założenia, że w szwajcarskim rejestrze karnym znak
„ü” jest zastępowany literami „ue”, o czym świadczy zaświadczenie dla drugiego członka
Zarządu SoftwareOne p. P.H. W tym dokumencie nazwisko zostało zapisane z użyciem
znaku „u”. Brak jest też jakichkolwiek innych danych (jak np. numer paszportu itp.)
ujawnionych w rejestrze, które pozwalałyby przyjąć założenie, że jest to ta sama osoba. Tym
samym z
amawiający winien był wezwać wykonawcę SoftwareOne do uzupełnienia
przedmiotowego dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia
odwołanie w całości.
Wobec złożonego przez zamawiającego oświadczenia, przystępujący – po stronie
zamawiającego - wykonawca SoftwareOne wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
zamawiającego odwołania w całości.
Wobec złożonego przez zamawiającego oświadczenia, przystępujący – po stronie
zamawiającego - wykonawca A.P.N. Promise S.A. oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu
wobec uwzględnienia przez zamawiającego odwołania w całości.
Wobec powyższych oświadczeń, Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze
w zakresie
zarzutów dotyczących wykonawcy A.P.N. Promise S.A. oraz skierowała
odwołanie na rozprawę w zakresie zarzutów dotyczących wykonawcy SoftwareOne.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Kr
ajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo
zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na
uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne.
W przedmiotowej sprawie, rozstrzygając meritum zarzutów odwołania, Izba
w szczególności odniosła się do dowodów złożonych przez odwołującego oraz przez
przystępującego wykonawcę SoftwareOne.
Przystępujący SoftwareOne złożył na rozprawie następujące dokumenty, które Izba
oceniła w następujący sposób:
- wydruk ze strony internetowej Wikipedia
– potwierdza jedynie okoliczność, że firma
wykonawcy (główna spółka z siedzibą w Szwajcarii), działa od określonego czasu, posiada
określone przychody (za rok 2016), oraz że jest parterem firmy Microsoft o statusie Gold,
a także że posiada 65 oddziałów na całym świecie – dowód bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia odwołania,
wyciągi z dokumentacji postępowań prowadzonych przez innych zamawiających –
dowód bez znaczenia dla rozstrzygnięcia odwołania,
porównanie cenników produktów zakupionych w koronach norweskich do ceny euro –
dowód złożony na okoliczność, iż przystępujący SoftwareOne może osiągnąć dodatkowe
oszczędności w wyniku różnic kursowych – pozostaje bez znaczenia, albowiem
przystępujący nie wykazał, że faktycznie dokonał zakupu przedmiotu zamówienia po
określonym kursie i kurs ten jest zabezpieczony na cały okres trwania kontraktu,
kalkulacje własne uwzględniające różne scenariusze opustów – dowód został
zakwalifikowany jako stanowisko własne przystępującego,
- wydruk z cenn
ika Microsoft na okoliczność zmiany wysokości opustów w stosunku
miesiąc do miesiąca (czerwiec/lipiec 2020) – dowód bez znaczenia dla rozstrzygnięcia
odwołania, albowiem nie dotyczy wysokości opustu zaproponowanego przez
przystępującego w ofercie,
zaświadczenie z KRK wraz z tłumaczeniem, Izba dopuściła ten dowód stwierdzając
jednocześnie, iż dowód ten potwierdza zarzut odwołania, tj. wadliwość zaświadczenia
złożonego przez przystępującego w wyniku wezwania go przez zamawiającego w trybie
przepisu art. 26 ust. 1 ustawy Pzp,
oświadczenie dyrektora zarządzającego spółki prawa szwajcarskiego, Izba dopuściła ten
dowód stwierdzając jednocześnie, że wynika z niego jedynie fakt, iż spółka jest obecnie
największym dystrybutorem produktów Microsoft Corporation, o określonym obrocie, oraz
że w związku z tym w ramach globalnej umowy stosuje warunki handlowe niedostępne dla
innych odsprzedawców – z dowodu nie wynika jakie specjalne warunki (w jakiej wysokości)
są dostępne dla spółki prawa polskiego (przystępującego).
Natomiast odwołujący, na rozprawie złożył następujące dowody:
- wydruk z korespondencji e-
mail prowadzonej pomiędzy odwołującym a przedstawicielem
firmy Microsoft na okoliczność, iż w ramach przedmiotowego postępowania, wszystkich
partnerów LSP obowiązywały standardowe warunki handlowe i nie były udzielane
jakiekolwiek warunki specjalne, Izba
dopuściła ten dowód, stwierdzając, wraz z dalszymi
dowodami, tj.
wyciągiem z cennika dla produktu Azurre, oraz pełnymi cennikami w zakresie
produktów Dynamics i subskrypcji, iż producent firma Microsoft, dla swoich partnerów
handlowych o tym samym statusie sprzedawcy nie stosowała żadnych dodatkowych
opustów umożliwiających zaoferowanie opustów w innej wysokości niż te wynikające
z cenników firmy.
Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej, przystępujący SoftwareOne nie udowodnił,
że zaoferowane przez niego w ofercie opusty, są skalkulowane na właściwym poziomie,
tj. że przystępujący w ramach przedmiotowego postępowania był uprawniony do
zastosowania opustów w innej (wyższej) wysokości, niż standardowo oferowane przez
Microsoft
dla partnerów LSP. Argumentacja przystępującego SoftwareOne, prezentowana na
rozprawie zogniskowana była jedynie na właściwie jednej okoliczności, tj. że jako spółka
„córka” firmy szwajcarskiej, ma wypracowane specjalne warunki kontraktowe, które dają jej
przewagę konkurencyjną nad innymi partnerami LSP. Jednakże przystępujący nie
przedstawił żadnego wiarygodnego dowodu, że tak faktycznie jest. Nadto argumentacja
przystępującego, że różnice kursowe wynikające z wysokości kursu korony norweskiej do
euro, pozwalają mu na zaoferowanie takich opustów również nie znajdują potwierdzenia
w zgromadzonym materiale dowodowym. Ogólne twierdzenia przystępującego, że może
zabezpieczyć kurs korony norweskiej i euro na określonym poziomie nie zostały
udowodnione.
Również oświadczenie spółki szwajcarskiej nie daje żadnych dodatkowych
argumentów potwierdzających zasadność zaoferowanych opustów.
Odwołujący wykazał natomiast okoliczność, że wszyscy partnerzy LSP firmy Microsoft,
w tym postępowaniu przetargowym, posiadali takie same warunki kontraktowe, co oznacza,
że mieli prawo do zaoferowania opustów, zgodnie z oficjalnym cennikiem firmy Microsoft.
B
iorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972)
, uwzględniając koszty poniesione przez
odwołującego związane z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.
KIO 1095/20
Dnia 18 maja 2020 roku wykonawca A.P.N. Promise S.A.
(dalej „Odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty SoftwareOne
Polska sp. z o.o. (dalej:
SoftwareOne) zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia pomimo, iż zachodziły ku temu przesłanki opisane w art. 90
ust. 1 ustawy Pzp, w szczególności wysokość oferowanego przez SoftwareOne
opustu w odniesieniu do cen subskrypcji usług hostowanych (usługi on-line Microsoft
Azure) przekraczających w znaczący sposób opust wynikający z cennika
produktowego producenta oprogramowania dla partnerów Licensing Solution
Providers (LSP), stanowiącego istotną część składową ceny oferty. Zaoferowany
przez SoftwareOne opust jest rażąco niski w stosunku do przedmiotu zamówienia
i budzi wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego,
2. art. 90 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez niezastosowanie
przedmiotowego przepisu w sytuacji, gdy ocena wyjaśnień złożonych przez
SoftwareOne powinna doprowadzić zamawiającego do wniosku o rażąco niskiej cenie
oferty w stosunku do przedmiotu zamówienia, a w konsekwencji do odrzucenia oferty
SoftwareOne przez
zamawiającego,
3. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
SoftwareOne jako stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, z uwagi na wysokość
oferowanego przez SoftwareOne opustu w odniesieniu do cen subskrypcji usług
hostowanych (usługi on-line Microsoft Azure) przekraczającego w znaczący sposób
opust wynikający z cennika produktowego producenta oprogramowania dla partnerów
Licensing Solution Providers (LSP), stanowiącego istotną część składową ceny oferty,
a w konsekwencji sprzedaż tych subskrypcji poniżej kosztu ich zakupu, w celu
uzyskani
a wyższej punktacji w kryterium cena - co wyczerpuje znamiona czynu
nieuczciwej konkurencji wskazane w art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) przeprowadzenia ponownej
czynności badania i oceny ofert,
3) odrzucenia oferty wykonawcy SoftwareOne na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy
Pzp,
dokonania ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z pominięciem oferty
odrzuconej.
Interes odwołującego.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania oraz poniesie szkodę
w wyniku naruszenia przez z
amawiającego przepisów ustawy Pzp. Oferta odwołującego
została sklasyfikowana na drugim miejscu, wskutek czego odwołujący został pozbawiony
możliwości zawarcia umowy z zamawiającym oraz osiągnięcia przychodu z tytułu jej
wykonania. Gdyby z
amawiający nie naruszył wskazanych przepisów ustawy Pzp, oferta
o
dwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą. W związku z powyższym należy
uznać, że odwołujący jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze środków ochrony
prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, iż zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 12 marca 2020 r.
wykonawcy, którzy złożyli oferty w postępowaniu, w ramach opustu na usługi on-line
Microsoft Azure zaoferowali następujące wartości:
1. T-Systems Polska sp. z o.o. - 0,50 %
2. Integrated Solutions sp. z o.o. - 0,00 %
3. SoftwareOne Polska sp. z o.o. -13,07 %
4. A.P.N. Promise S.A. - 2,5 %
Z przedstawionych powyżej wartości wynika, że oferta złożona przez SoftwareOne
znacznie przekroczyła wartość opustu jaki wykonawcy mogą zaoferować klientowi
końcowemu w ramach sprzedaży usług Microsoft Azure. Zwrócić uwagę należy na fakt,
że nawet suma opustów zaoferowanych przez pozostałych wykonawców jest niższa niż
opust zaoferowany przez SoftwareOne. Na tej podstawie można więc domniemywać,
że zaoferowana przez SoftwareOne wartość opustu zawiera rażąco niską cenę co
jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. W celu zobrazowania wysokości opustu
udzielonego przez SoftwareOne, należy wykazać również średnią arytmetyczną rabatów
udzielonych w omawianym kryterium oceny ofert przez wszystkich
wykonawców, którzy
złożyli oferty w postępowaniu. W ramach opustu na usługi on-line Microsoft Azure, średnia
arytmetyczn
a udzielonych opustów wynosi ok. 4%, pomimo faktu, że wartość tę i tak
zna
cząco zawyża oferta SoftwareOne.
SoftwareOne zaniżyła ceny za usługi on-line Microsoft Azure oferując opust w wysokości
znacznie przekraczającej ten, który mogłaby zaoferować. Jak wynika z przyznanych przez
p
roducenta bonusów (tzw. incentive) dla podmiotów, które sprzedają produkty Microsoft
Azure maksymalny możliwy opust wynosi 2,5%, gdyż taki procent sprzedanej usługi
Microsoft Azure wypłaca producent na rzecz partnerów (dowód: wyciąg z zasad
otrzymywania przez partnerów od Microsoft zwrotów pieniężnych za subskrypcję usług
online Microsoft Azure -
załącznik stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa).
Konsekwencją zaoferowania przez SoftwareOne tak wysokiego opustu będzie sprzedaż
tych produktów znacznie poniżej kosztu ich zakupu. Oznacza to, że SoftwareOne sprzedając
produkty Azure z
amawiającemu od Microsoft otrzyma zwrot w wysokości 2,5% wartości
sprzedanych produktów, pomimo tego, że sam odsprzeda je po cenie niższej o 13,07% niż
cena jego zakupu. Zgodnie z powyższym, w przypadku odsprzedaży tej grupy produktów
z
amawiającemu, SoftwareOne poniesie stratę w wysokości 10,57% na całości zamówienia
jakie zrealizuje na rzecz z
amawiającego. Pomimo, że zamawiający jednoznacznie nie
określił ilości zamawianych jednostek Azure, to zgodnie z wyjaśnieniami zamawiającego
z dnia 28 lutego 2020 r., odpowiedź nr 4 na pytania wykonawców, a także mając na
względzie wartość przedmiotu zamówienia określoną przez zamawiającego, która wynosi 40
000 000,00 zł brutto, można szacować, że strata SoftwareOne na wykonaniu zamówienia
w zakresie dostawy produktów Azure wyniesie ok. 400 000,00 zł brutto. Polityka cenowa
SoftwareOne bezsprzecznie nakierowana jest na uzyskanie wyższej punktacji w kryterium
„Uśredniony minimalny opust od ceny EUR netto w cenniku Producenta” dla produktów usług
on-
line Microsoft Azure, tak by uzyskać jak największą sumę punktów w kryteriach oceny
ofert. Potwierdzeniem braku możliwości zaoferowania przez wykonawców produktów Azure
z tak wysokim rabatem jest wyciąg z cennika producenta, aktualny na dzień składania ofert,
który jednoznacznie obrazuje, że zaoferowanie przez SoftwareOne opustu w wysokości
13,07% i sprzedaż zamawiającemu produktów z takim rabatem wiązał się będzie ze stratą
wykonawcy. Z cennika wynika bowiem wprost, że cena zakupu produktów Azure jest taka
sama jak cena ich odsprzedaży do klienta końcowego a wykonawcy za sprzedaż danej
grupy produktów czerpią zysk uzyskując zwrot wyrażony w procencie od kwoty za jaką dane
produkty odsprzedali. W przypadku produktów Azure, maksymalny zwrot jaki wykonawcy
mogą uzyskać to 2,5%. Wartość ta jest znacząco poniżej opustu jaki zaoferowała
SoftwareOne (d
owód: wyciąg z cennika producenta oprogramowania Microsoft dotyczący
produktu Azure -
załącznik stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa).
Odwołujący zwrócił również uwagę, że w postępowaniu cena rozumiana jest m.in. jako
opust procentowy od cen sugerowanych p
roducenta w okresie obowiązywania umowy na
wszystkie licencje i subskrypcje które będą zakupione przez zamawiającego w ramach
umowy.
Oznacza to, że każdy z wykonawców sporządzając ofertę musiał przyjąć warunki
oferowane przez p
roducenta. Innymi słowy, opusty oferowane zamawiającemu
w p
ostępowaniu nie mogły być większe niż opusty, które obowiązują każdego wykonawcę na
podstawie zwrotów pieniężnych dokonywanych przez Microsoft. Należy przy tym wyraźnie
zaznaczyć, że producent oprogramowania, firma Microsoft traktuje wszystkich partnerów
jednakowo i każdemu z nich udziela identycznych warunków odnośnie zakupu
oprogramowania, a co za tym idzie żadnemu z nich nie udziela dodatkowych rabatów na
zakup produktów producenta. Powyższe wynika z comiesięcznego cennika, który Microsoft
przekazuje swoim partnerom a także z korespondencji mailowej otrzymanej od
przedstawiciela Microsoft, który wprost potwierdził odwołującemu, że do postępowania
Microsoft nie przygotował żadnych specjalnych warunków cenowych a wszyscy partnerzy są
traktowani identycznie (dowody: 1) korespondencja mailowa z przedstawicielem producenta
oprogramowania Microsoft -
załącznik stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, 2) wyciąg
z cennika producenta oprogramowania Microsoft d
otyczący produktu Azure - załącznik
stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa).
Odwołujący podkreślił, że tak wysoki opust zaoferowany przez SoftwareOne wyczerpuje
przesłanki opisane w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, które legitymują zamawiającego do
odrzucenia
oferty tego wykonawcy, którego oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt
w stosunku do przedmiotu zamówienia. Nie ulega wątpliwości, że oferta SoftwareOne
kwalifikuje się do objęcia jej tą procedurą. Wysokość opustu zaoferowana przez
SoftwareOne jest rażąco zawyżona w stosunku do poziomu wynikającego z cennika dla
partnerów Microsoft. Bez znaczenia jest tu fakt, że opust zaoferowany przez SoftwareOne
jest jedynie jedną ze składowych całej wartości oferty. „Często w przypadku zarówno
dostaw, jak i usług zamawiający nie określa precyzyjnie zakresu zamówienia. Wtedy, jak
potwierdził wyrokiem Sąd Okręgowy w Częstochowie, należy w ocenie oferty pod kątem
rażąco niskiej ceny uwzględnić ceny jednostkowe, ale nawet wówczas należy poddać
analizie wszystkie ceny jed
nostkowe zadeklarowane przez wykonawcę w jego ofercie, nie
zaś wybrane” (Monografia, Olszewska-Stompel Justyna, Stompel Marek, Prawo zamówień
publicznych. Wybór najkorzystniejszej oferty i zawieranie umów, LEX 2013). Oznacza to,
że każdy z wykonawców kalkulując swoją ofertę za punkt wyjścia musiał przyjąć warunki
oferowane dla partnerów producenta oprogramowania, tzw. Licensing Solution Providers
(LSP), tj. odsprzedawców licencji oprogramowania Microsoft i usług stowarzyszonych.
Oznacza to, że opusty oferowane zamawiającemu przez wykonawców nie mogły być
większe niż opusty, które wykonawcy otrzymali od Microsoft. Gdyby którykolwiek
z wykonawców zaoferował opusty większe niż, te które przewiduje producent
oprogramowania, oznaczałoby, że wykonawcy oferują licencje, subskrypcje bądź usługi
poniżej kosztów ich nabycia od Microsoft.
Odwołujący podniósł, że procedura opisana w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp jest uruchamiana
w
sytuacji kiedy cena oferty lub koszt bądź ich istotne elementy składowe wydają się rażąco
nis
kie. Innymi słowy, na tym etapie - tj. przed przeprowadzeniem procedury z art. 90 ust. 1
ustawy Pzp -
nie jest konieczne wykazanie, że cena oferty zawiera rażąco niską cenę,
wystarczy, że cena ta wydaje się rażąco niska lub jej istotne części składowe wydają się
rażąco niskie. W kontekście podniesionego zarzutu odwołujący wskazuje, iż wedle jego
najlepszej wiedzy, oferta Microsoft dla wszystkich wykonawców uczestniczących
w postępowaniu jest taka sama i wynika z cennika, przekazywanego przez Microsoft
każdemu z partnerów LSP. Tymczasem poziom opustu zaoferowanego przez SoftwareOne
znacząco przekracza poziom opustu, wynikający z cennika dla partnerów LSP, po którym
wykonawcy mogli odsprzedać produkty zamawiającemu. W cenniku tym są różne kategorie
produktów. Oznacza to, że wykonawcy chcący zaoferować zamawiającemu dany produkt
powinni zaoferować go maksymalnie z takim opustem, który wynika z cennika Microsoft dla
partnerów LSP. SoftwareOne w złożonej ofercie zaoferowała opust dla subskrypcji usług
hostowanych
(usługi on-line, Microsoft Azure) w wysokości 13,07 % podczas gdy opust dla
tego rodzaju subskrypcji zawarty w cenniku Microsoft dla partne
rów LSP wynosi
maksymalnie 2,5% ( d
owód: wyciąg z zasad otrzymywania przez partnerów od Microsoft
zwrotów pieniężnych za subskrypcję usług online Microsoft Azure na fakt ustalenia
maksymalnych opustów jakich mogą udzielić partnerzy (tzw. incentive) - załącznik stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa).
W wyjaśnieniach i zmianach treści s.i.w.z. z dnia 28 lutego 2020 r. (odpowiedź 4)
z
amawiający wskazał, że: „biorąc pod uwagę powiązanie zakupów dokonywanych w ramach
umowy ramowej z przyszłymi potrzebami Zamawiającego, nie jest możliwe oszacowanie
przyszłych potrzeb Zamawiającego. Zamawiający odzwierciedlił potencjalne, przewidywane
zakupy w ramach umowy ramowej, określając proporcjonalnie wagę opustów stosowanych
do oceny kryterium „Uśredniony minimalny opust od ceny EUR netto w cenniku Producenta”.
Uwzględniając powyższe, właściwym, maksymalnym opustem jaki należało zaoferować
dla subskrypcji usług hostowanych (usługi on-line, Microsoft Azure) był opust 2,5%, gdyż
o
ferując maksymalny opust w takiej wysokości wykonawcy nie ponosiliby ryzyka,
że zaoferują produkt w cenie poniżej kosztów jego nabycia. SoftwareOne oferując opust
,07% zaoferował zamawiającemu daną grupę produktów poniżej kosztu ich zakupu a więc
cena lub koszt oferty, bądź jej istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku
do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia przez SoftwareOne bez ponoszenia starty i zgodnie z wymaganiami określonymi
przez Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, iż poza zarzutem dotyczącym rażąco niskiej ceny należy uznać,
że złożenie oferty przez SoftwareOne stanowi czyn nieuczciwej konkurencji z uwagi na
zaniżenie ceny za subskrypcje usług hostowanych (usługi on-line, Microsoft Azure)
w związku z zaoferowaniem opustu w wysokości znacznie przekraczającej opust wynikający
z cennika produktowego producenta oprogramowania dla partnerów Licensing Solution
Providers (L
SP), a w konsekwencji sprzedaż tych subskrypcji poniżej kosztu ich zakupu,
w celu uzyskania wyższej punktacji w kryterium cena - co wyczerpuje znamiona czynu
nieuczciwej konkurencji wskazane w art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zaoferowanie prze SoftwareOne opustu dla produktów Azure na poziomie 13,07%
bezsprzecznie stanowi czy nieuczciwej konkurencji porównując chociażby oferty pozostałych
czterech wykonawców, którzy zaoferowali opusty zdecydowanie niższe niż SoftwareOne.
Zaoferowanie przez SoftwareOne opustu większego niż wynikający z cenników producenta
oznacza, że wykonawca ten zaoferował licencje czy usługi poniżej kosztów ich nabycia od
Microsoft, co wprost wyczerpuje pr
zesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 pkt 1 Uznk.
W dalszej części odwołania, odwołujący uzasadnił swoją decyzję o zastrzeżeniu
tajemnicą przedsiębiorstwa dowodów złożonych wraz z odwołaniem.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia
odwołanie w całości.
Wobec złożonego przez zamawiającego oświadczenia, przystępujący – po stronie
zamawiającego - wykonawca SoftwareOne wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
zamawiającego odwołania w całości.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy -
Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem prze
pisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych,
jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na
uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne.
W przedmiotowej sprawie, rozstrzygając meritum zarzutów odwołania, Izba
w szczególności odniosła się do dowodów złożonych przez odwołującego oraz przez
przystępującego wykonawcę SoftwareOne.
Przystępujący SoftwareOne złożył na rozprawie następujące dokumenty, które Izba
oceniła w następujący sposób:
- wydruk ze strony internetowej Wikipedia
– potwierdza jedynie okoliczność, że firma
wykonawcy (główna spółka z siedzibą w Szwajcarii), działa od określonego czasu, posiada
określone przychody (za rok 2016), oraz że jest parterem firmy Microsoft o statusie Gold,
a także że posiada 65 oddziałów na całym świecie – dowód bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia odwołania,
wyciągi z dokumentacji postępowań prowadzonych przez innych zamawiających –
dowód bez znaczenia dla rozstrzygnięcia odwołania,
porównanie cenników produktów zakupionych w koronach norweskich do ceny euro –
dowód złożony na okoliczność, iż przystępujący SoftwareOne może osiągnąć dodatkowe
oszczędności w wyniku różnic kursowych – pozostaje bez znaczenia, albowiem
przystępujący nie wykazał, że faktycznie dokonał zakupu przedmiotu zamówienia po
określonym kursie i kurs ten jest zabezpieczony na cały okres trwania kontraktu,
kalkulacje własne uwzględniające różne scenariusze opustów – dowód został
zakwalifikowany jako stanowisko własne przystępującego,
wydruk z cennika Microsoft na okoliczność zmiany wysokości opustów w stosunku
miesiąc do miesiąca (czerwiec/lipiec 2020) – dowód bez znaczenia dla rozstrzygnięcia
odwołania, albowiem nie dotyczy wysokości opustu zaproponowanego przez
przystępującego w ofercie,
oświadczenie dyrektora zarządzającego spółki prawa szwajcarskiego, Izba dopuściła ten
dowód stwierdzając jednocześnie, że wynika z niego jedynie fakt, iż spółka jest obecnie
największym dystrybutorem produktów Microsoft Corporation, o określonym obrocie, oraz
że w związku z tym w ramach globalnej umowy stosuje warunki handlowe niedostępne dla
innych odsprzedawców – z dowodu nie wynika jakie specjalne warunki (w jakiej wysokości)
są dostępne dla spółki prawa polskiego (przystępującego).
Natomiast odwołujący, wraz z odwołaniem złożył następujące dowody:
Wyciąg z zasad otrzymywania przez partnerów od Microsoft zwrotów pieniężnych za
subskrypc
ję usług online Microsoft Azure,
Wyciąg z cennika producenta oprogramowania Microsoft dotyczący produktu Azure,
3) Korespondencja mailowa z przedstawicielem producenta oprogramowania,
które zostały skutecznie zastrzeżone tajemnicą przedsiębiorstwa.
Oceniając, złożone przez odwołującego dowody, Izba stwierdziła, że potwierdzają one
okoliczność, iż przystępujący SoftwareOne nie miał podstaw do zastosowania opustów
w wysokości wynikającej ze złożonej oferty. Z dowodów wynika bowiem, jaki może być
maksymalny poziom opustu w zakresie produktu Azure dla partnerów z określonym
statusem LSP. Dowody są jednoznaczne, pochodzą ze stron producenta firmy Microsoft,
a pona
dto powyższą okoliczność potwierdził również przedstawiciel producenta firmy
Microsoft, w korespondencji e-
mail kierowanej do odwołującego.
Izba podtrzymuje swoją argumentację w zakresie stanowiska przystępującego
SoftwareOne, jak w sprawie o sygn. akt KIO 1079/20.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2018, poz. 972), uwzględniając koszty poniesione przez
odwołującego związane z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.
Przewodniczący:
…………………………