KIO 946/19 WYROK dnia 7 czerwca 2019 r.

Stan prawny na dzień: 22.08.2019

Sygn. akt: KIO 946/19 

WYROK 

 z dnia 7 czerwca 2019 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący:  

Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:   

Klaudia Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2019 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  maja  2019  r.  przez  wykonawcę  T.W. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe 

WODEWIL  T.W. 

z  siedzibą  w  Kczewie  nr  93  (83-304  Przodkowo)  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Spółkę Komunalną Żukowo Sp. z o.o. z siedzibą w Żukowie przy ul. 

Pod Otomino 44 (83-

330 Żukowo) 

przy  udziale  wykonawcy 

–  M.S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  FASTRAT  M.S.  z  siedzibą  w  Starej  Kiszewie  przy  ul. 

Kon

arzyńskiej  41  (83-430  Stara  Kiszewa)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

Odrzuca odwołanie w zakresie naruszenia art. 26 ust. 4 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 

29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. – Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) 

tj. w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 5 petitum 

odwołania; 

2. W pozostałym zakresie oddala odwołanie; 

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  –  T.W.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe WODEWIL T.W. z siedzibą 

w Kczewie i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

o

dwołania; 

zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego – Spółki Komunalnej Żukowo Sp. 

z  o.o. 

kwotę  467  zł  00  gr  (słownie:  czterysta  sześćdziesiąt  siedem  złotych  zero  groszy) 


stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu na posiedzenie 

i rozprawę oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. 

– Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni 

od  dnia 

jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.  

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 946/19 

U z a s a d n i e n i e 

Spółka  Komunalna  Żukowo  Sp.  z  o.o.  zwana  dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. - t. 

j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.),  zwanej  dale

j:  „Pzp”  na  Budowę  sieci  kanalizacji 

sanitarnej dla części miejscowości Rębiechowo, Czaple i Leźno z odprowadzeniem ścieków 

do kolektora w Czaplach w ramach projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej 

na  terenie  Gminy  Żukowo  -  etap  I  w  ramach  Programu  Operacyjnego  Infrastruktura  i 

Środowisko  2014-2020  -  działanie  2.3.”,  (nr  postępowania:  ZP/4/R/19),  zwane  dalej 

„postępowaniem”, które zostało podzielone na części. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 6 lutego 2019 r., pod numerem 2019/S 026-058715.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane,  jest 

wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  art.  11 

ust. 8 Pzp. 

Wykonawca T.W. 

prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe WODEWIL  T.W.  z  siedzibą  w  Kczewie  zwany  dalej:  „odwołującym”  w 

dniu  24  maja  2019  r. 

wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  w  którym 

zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 7 

ust. 1 Pzp poprzez bezpodstawne przyjęcie, że odwołujący nie wykazał spełnienia warunku 

udziału w postępowaniu, dotyczącego części 4 zamówienia, określonego w rozdziale V pkt 1 

ppkt 3 lit. a) tiret drugi specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej dalej: „SIWZ”) i 

wykluczenie  odwołującego  a  następnie  odrzucenie  na  tej  podstawie  oferty  odwołującego, 

podczas  gdy  odwołujący  zarówno  na  dzień  składania  ofert  w  postępowaniu,  jak  i  obecnie 

wykazał  spełnienie  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  warunku 

wskazanego powyżej;  

2)  art.  92  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  brak  uzasadnienia  faktycznego  i 

prawnego  decyzji  o  wyk

luczeniu  odwołującego  z  postępowania  i  przyjęcie,  że 

wystarczającym  uzasadnieniem  jest  istnienie  niczym  nie  popartych  wątpliwości 

zamawiającego odnośnie przedstawionych referencji, w zakresie tego czy wskazana w nich 

robota budowlana została faktycznie przez odwołującego wykonana; 

3) art. 

91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej, oferty, 

która najkorzystniejszą nie była; 


§2  ust.  4  pkt  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  roku  w  sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  wymaganie  od  odwołującego  i 

wezwanie go, aby wskazał inwestycję lub inwestora, na rzecz którego wskazane w referencji 

roboty  zost

ały  wykonane,  podczas  gdy  rozporządzenie  nie  stawia  takiego  wymogu  ani  w 

zakresie treści wykazu, ani tym bardziej w zakresie treści referencji; 

5)  art.  26  ust.  4  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  jego  zastosowanie  i  wezwanie 

odwołującego  w  dniu  24  kwietnia  2019  roku  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  referencji 

wystawionych przez FMB Projekt Sp. z o.o., ul. Konrada Guderskiego 2A/13 z Gdańska, w 

sytuacji,  gdy  referencja  ta  była  jasna  i  nie  budziła  żadnych  wątpliwości,  była  zgodna  z 

wymaganiami dotyczącymi treści referencji, o których mowa w treści rozporządzenia Ministra 

Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  roku  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

6) art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez jego niezastosowanie, w sytuacji, gdy po 

uzyskaniu,  zdaniem  zamawiającego,  niewystarczających  wyjaśnień  odnośnie  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  po  zastosowaniu  procedury  z  art.  26  ust.  4  Pzp, 

zamawiający nadal miał wątpliwości odnośnie spełniania warunku przez odwołującego; 

7)  art.  26  ust.  2f  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i  niewezwanie 

o

dwołującego do złożenia wykazu robót budowlanych i poświadczenia wystawionego przez 

Referat  Inwestycyjno-

Techniczny  Urzędu  Gminy  Tczew,  w  sytuacji,  gdy  otrzymane  przez 

z

amawiającego  od  odwołującego  umowy  i  protokoły  odbioru  potwierdziły  wykonanie  przez 

o

dwołującego jednej roboty budowlanej na rzecz wystawcy poświadczenia i wezwanie takie 

było konieczne z uwagi na zapewnienie prawidłowego przebiegu postępowania o udzielenie 

zamówienia publicznego;

8) art. 85 ust. 2 i 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez wezwanie w dniu 9 maja 2019 roku do 

wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności 

wadium  tylko  wykonawcy  M.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  FASTRAT  M.S.  z  siedzibą  w  Starej  Kiszewie  (zwanego 

dalej:  „przystępującym),  podczas,  gdy  w  tym  dniu  zamawiający  powinien  do  tego  wezwać 

wszystkich  w

ykonawców,  albowiem  nie  została  jeszcze  podjęta  decyzja  o  wykluczeniu  lub 

odrzuceniu  jakiegokolwiek  wykonawcy,  a  także  nie  było  jeszcze  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej;

9) art. 7 ust. 1, 2 i 3 i art. 8 ust. 1 i 2 Pzp poprzez stosowanie telefonicznej formy kontaktu, co 

nie znalazło odzwierciedlenia w dokumentacji postępowania, w szczególności w protokole z 

postępowania; 

10)  a  także  z  daleko  posuniętej  ostrożności  procesowej,  odwołujący  zarzucił  także 


naruszenie  art.  26  ust.  3  i  4  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i 

niedokonanie  formalnego  wezwania  odwołującego  do  uzupełnienia  i  wyjaśnienia 

poświadczenia wystawionego przez Referat Inwestycyjno-Techniczny Urzędu Gminy Tczew, 

tylko arbitralne uznanie, że przedstawione przez odwołującego dowody w zakresie warunku 

zdolności technicznej lub zawodowej nie potwierdziły spełniania przez wykonawcę warunku 

udziału  w  postępowaniu,  podczas,  gdy  nieformalnie  pracownik  zamawiającego  otrzymał  od 

odwołującego kopie umów i protokołów odbioru, których dotyczyło ww. poświadczenie. 

Mając na uwadze postawione zarzuty odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania w całości; 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  polegającej  na  wykluczeniu 

odwołującego z postępowania, a w konsekwencji unieważnienie czynności odrzucenia oferty 

odwołującego oraz unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

nakazanie  zamawiającemu  dokonania  oceny  ofert  z  udziałem  oferty  odwołującego  i  w 

konsekwencji wybór oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej. 

Jeśli  chodzi  o  interes  we  wniesieniu  odwołania  odwołujący  podniósł,  iż  ma  interes 

prawny  w  uzyskaniu  zamówienia,  ponieważ  jego  oferta  jest  ofertą  z  najniższą  ceną,  z 

okresem  gwarancji  takim  samym,  jak  pozostałe  oferty,  co  wskazuje,  że  gdyby  nie  został 

wykluczony  z 

postępowania,  jego  oferta  byłaby  ofertą  najkorzystniejszą.  Odwołujący 

wskazał,  że  spełniał  warunki  udziału  w  przedmiotowym  postępowaniu,  wniósł  skutecznie 

wadium, tak więc, jego oferta winna podlegać ocenie i zostać uznana za najkorzystniejszą, a 

ponadto w 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp, poniósł szkodę. 

uzasadnieniu prawnym dotyczącym podniesionych zarzutów odwołujący  wskazał, 

iż  od  samego  początku,  zarówno  w  chwili  złożenia  oferty,  jak  i  przez  cały  okres  trwania 

postępowania,  spełniał  postawione  przez  zamawiającego  warunki  udziału  w  postępowaniu, 

dotyczące  zdolności  technicznej  lub  zawodowej.  Dotyczyło  to  zarówno  przedłożonego 

dokumentu  JEDZ,  a  następnie  pierwszego  wykazu  robót  z  dnia  2  kwietnia  2019  r.  i 

poświadczenia należytego wykonania robót uzyskanego od Gminy Tczew, a także drugiego 

wykazu robót z dnia 11 kwietnia 2019 r. i referencji wystawionych przez Firmę FMB Projekt 

Sp. z o.o. z Gdańska. 

W  odniesieniu  do  pierwszego  wykazu,  odwołujący  wyjaśnił,  że  wskazał  w  nim  na 

wykonanie 

jednej  roboty  budowlanej,  która  została  podzielona  na  dwa  etapy.  Natomiast  – 

jego  zdaniem 

–  zamawiający  wysnuł  niczym  nie  poparty  wniosek,  że  odwołujący  wykonał 

dwie  roboty  budowlane,  z  których  żadna  nie  spełnia  wymaganej  przez  zamawiającego 

wartości. Jak podał odwołujący, zdaniem zamawiającego, miały o tym decydować: zbyt długi 

odstęp  w  czasie  oraz  rozbicie  zadania  na  dwa  etapy.  Odwołujący  wyjaśnił  przy  tym,  że  w 

wykazie robót wskazał jedynie daty ukończenia robót. Odwołujący chcąc wyjaśnić tą sytuację 


za

mawiającemu z  własnej  inicjatywy  przedłożył  osobiście zamawiającemu treść kontraktów 

łączących  go  z  Gminą  Tczew  i  protokołów  odbioru  robót.  Pracownik  zamawiającego 

zapoznał się z nimi, zrobił również kopie. Jednakże, ze strony zamawiającego nie nastąpiła 

tej sprawie żadna reakcja, przy czym z treści umowy nr IR.272.51.2016 z 5 lipca 2016 r. 

wynika, iż dotyczyła ona Budowy sieci kanalizacyjnej w Śliwinach, natomiast z treści aneksu 

nr  2  do  tejże  umowy  z  dnia  22  maja  2017  r.  wynika,  iż  pierwotny  zapis  umowy  zostaje 

poszerzony  o  treść:  „  Wykonawca  zobowiązuje  się  wykonać  zakres  zadania,  który  będzie 

realizowany  pod  nazwą  „Budowa  sieci  kanalizacyjnej  w  Śliwinach  II  etap”,  co  wyraźnie 

wskazuje, że była to kontynuacja pierwszego zadania i że była to jedna umowa, aneksowana 

o  dodatkowe  prace  i  wynagrodzenie,  jedna  robota  budowlana

.  Na jedną  robotę  budowlaną 

wskazują również protokoły odbioru końcowego, odnoszące się do tej samej umowy z dnia 5 

lipca  2016  r.  W  tym  miejscu  odwołujący  wskazał  na  marginesie,  że  zamawiający  nie 

zastrzegł w treści SIWZ, co rozumieć należy pod pojęciem „jednej" roboty budowlanej, a już 

na  pewno  nie  zastrzegł,  że  musi  być  ona  wykonana  w  konkretnym  okresie  czasu,  czy  też 

żeby zamawiający wyraźnie wyłączył możliwość sumowania wartości kilku umów (zob. wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 lipca 2018 roku, KIO 1262/18), czy sumowania etapów 

realizacji jednego zadania, czego jeśli chciałby wymagać, musiałby zawrzeć w SIWZ. W tej 

konkretnej jednak sytuacji nie można mówić o występowaniu dwóch umów, bowiem zawarta 

została jedna umowa, a następnie sporządzono do niej aneks nr 2. Odwołujący wskazał przy 

tym,  że  z  treści  umowy  i  aneksu  wynikało,  że  uwzględniając  oba  etapy  realizacji  robót, 

odwołujący  spełniał  postawione przez  zamawiającego  warunki  dotyczące  zarówno  wartości 

roboty  (która  wyniosła  sumując  wartość  z  umowy,  jak  i  z  aneksu  1.904.637,74  zł),  jak  i 

średnicy  i  długości.  Wskazał  także,  że  dodatkowo  zawarta  została  przez  odwołującego  z 

Gminą  Tczew  umowa  nr  IR.272.79B.2016  z  dnia  2  listopada  2016  r.,  która  dotyczyła 

wykonania  robót  dodatkowych  do  roboty  „Budowa  sieci  kanalizacyjnej  w  Śliwinach”,  która 

wskazywała  na  dodatkowy  zakres  robót  do  wykonania  przez  odwołującego,  a  także 

zwiększała pierwotne wynagrodzenia o kwotę 249.959,25 zł. Zamawiający, opierając się na 

arbitralnej ocenie, nie wynikającej zdaniem odwołującego zarówno z treści wykazu robót ani 

też z referencji podjął decyzję, że odwołujący nie spełnia wskazanego warunku. Tym samym 

w  ocenie  odwołującego,  zamawiający  nie  zastosował  obligatoryjnego  w  takim  przypadku 

zapisu z art. 26 ust. 4 Pzp i nie wezwał go do wyjaśnień, choć bez wątpienia były ku temu 

przesłanki,  skoro  analiza  tych  dokumentów  doprowadziła  zamawiającego  do  wyciągnięcia 

ww. wniosków. 

Dodatkowo 

–  zdaniem  odwołującego  –  pamiętać  należy,  że  wraz  z  uzyskaniem 

oryginału  poświadczenia  z  Gminy  Tczew,  zamawiający  otrzymał  od  odwołującego  również 

treść  kontraktu  podpisanego  z  Gminą  Tczew  i  treść  protokołów  odbioru  i  również  na  tym 


etapie,  celem  dochodzenia  prawdy  obiektywnej  i  za

pewnienia  prawidłowego  przebiegu 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, miał obowiązek skorzystać z treści art. 

26 ust. 2f Pzp i wezwać odwołującego do przedłożenia wykazu robót i referencji dotyczących 

robót  wykonanych  dla  Gminy  Tczew,  a  następnie,  jeśli  widziałby  taką  konieczność,  na 

podstawie  art.  26  ust.  4  Pzp  do  ewentualnych  wyjaśnień,  czego  również  zamawiający  nie 

uczynił.  Zastosować  art.  26  ust.  2f  Pzp  należało  również  po  otrzymaniu  przez 

zamawiającego  pisma  odwołującego  z  dnia  26  kwietnia  2019  r.,  obszernie  wyjaśniającego 

kwestię wykazanych robót, co jednak również wtedy nie nastąpiło. 

Odnosząc  się  do  wykazu  robót  przedłożonego  na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia 

11  kwietnia  2019  r.  oraz  referencji  wystawionych  przez  Firmę  FMB  Projekt  Sp.  z  o.o.  z 

Gdańska,  odwołujący  wskazał,  że  również  te  dwa  dokumenty  potwierdzają,  że  spełnił  on 

postawiony  warunek  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej.  Zgodnie  z  treścią 

rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

wykaz  taki  powinien  zawierać  podanie  rodzaju  robót,  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i 

podmiotów,  na  rzecz  których  roboty  te  zostały  wykonane.  Wszystkie  te  obowiązkowe 

elementy  zostały  przez  odwołującego  w  wykazie  zawarte  i  wypełnione  danymi. 

Rozporządzenie nie uprawnia zamawiającego do rozszerzania zakresu informacji zawartych 

w  wykazie  o  nazwę  inwestora  czy  inwestycji,  w  przypadku  jeśli  wykazywane  roboty 

wykonane są na rzecz podwykonawcy, bowiem wówczas to podwykonawca jest podmiotem 

na  rzecz  którego  roboty  te  zostały  wykonane.  Podobnie  jeśli  chodzi  o  treść  referencji. 

Referencje 

–  zdaniem  odwołującego  –  mają  jedynie  wykazywać  należyte  potwierdzenie 

wykonania  zamówienia,  taka  jest  rola  referencji,  nie  można  żądać  aby  zawierały  inne 

elementy,  o  ile  referencje  można  powiązać  z  pozycją  z  wykazu  usług,  co  miało  miejsce  w 

tym  przypadku. 

Przy  tym  odwołujący  wyjaśnił,  iż  w  orzecznictwie  potwierdzone  zostało,  że 

referencje  taki

e  może  wystawiać  również  wykonawca  na  rzecz  podwykonawcy,  gdyż  to 

właśnie wykonawca ma najlepszą wiedzę o robocie wykonanej przez podwykonawcę, gdyż 

to  wykonawca  zlecał  podwykonawcy  jej  wykonanie  i  to  z  wykonawcą  łączy  podwykonawcę 

umowa. 

W  ocenie  odwołującego,  zamawiający  nie  miał  żadnych  podstaw  prawnych,  aby 

wymagać  dodatkowych  informacji  dotyczących  inwestora  od  odwołującego,  ponieważ 

zarówno  przedłożony  wykaz,  jak  i  referencje  spełniały  wymogi  ww.  rozporządzenia  i  nie 

budziły najmniejszych zastrzeżeń. Odwołujący podkreślił przy tym, że drugi z przedłożonych 

przez niego wykazów jest w zawartości swej treści identyczny, jak wykaz złożony pierwotnie, 

a  w  tamtym  przypadku  po  stronie  zamawiającego  nie  pojawiły  się  żadne  wątpliwości.  W 

efekcie, zamawiający w sposób nieuprawniony zastosował art. 26 ust.4 Pzp i wezwał go do 


wyjaśnienia  -  wskazania  inwestycji  lub  inwestora.  Jednakże  nawet  w  tej  sytuacji,  gdy  po 

zastosowaniu  procedury  wyjaśniania  oferty  na  podstawie  art.  26  ust  4  Pzp,  zamawiający 

uzyskane  od  odwołującego  wyjaśnienia  uznał  za  niewystarczające  dla  potwierdzenia 

spełniania warunku udziału w postępowaniu lub według zamawiającego wskazywały one na 

niespełnianie  tego  warunku,  zamawiający  ma  obowiązek  zastosować  procedurę 

przewidzianą  w  art.  26 ust.  3 Pzp  tzn. ma obowiązek  wezwać  wykonawcę do  uzupełnienia 

dokumentów potwierdzających spełnianie warunku. 

Odwołujący  wskazać  również,  że  zamawiający  nie  sporządził  tak  naprawdę, 

wymaganego  przez  Pzp  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  swojej  decyzji  o  wyborze 

na

jkorzystniejszej  oferty  i  wykluczeniu  odwołującego  z  postępowania  i  w  konsekwencji 

odrzucenia  jego  oferty.  Za  takie  uzasadnienie  nie  można  bowiem  uznać  zapisu 

wskazującego,  że  przyczyną  wykluczenia  odwołującego  były  wątpliwości  zamawiającego 

odnośnie  przedstawionych  referencji,  w  zakresie  tego  czy  wskazana  w  nich  robota 

budowlana została faktycznie przez odwołującego wykonana. Ponadto odwołujący wyjaśnił, 

że  zamawiający  nie  przedstawił  dowodu  podważającego  jego  oświadczenia,  przez  co 

wykluczenie  go  z  postępowania  na  podstawie  wątpliwości  przez  zamawiającego  było  nie 

tylko  sprzeczne  z  przepisami  Pzp,  ale  też  nieprofesjonalne  i  naruszające  zasadę  równego 

traktowania wykonawców. 

P

rzystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca 

–  M.S.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe FASTRAT M.S. z siedzibą w Starej Kiszewie.  

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  6  czerwca  2019  r.,  zamawiający  złożył  oryginał  odpowiedzi  na 

odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości, podając uzasadnienie faktyczne 

i prawne dla swojego wniosku.  

Podobnie  przystępujący  na  posiedzeniu  złożył  swoje  pismo  procesowe,  w  którym 

wniósł o: 

[1] zwrot odwołania i umorzenie postępowania odwoławczego, gdyż odwołanie to nie zostało 

wniesione 

–  odwołanie nie zostało podpisane, co stanowi  naruszenie wymogu  określonego 

przepisem § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. 

w  sprawie  regula

minu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz. 

1092 ze zm.) oraz niweczy istotę odwołania – oświadczenia woli, 

– na podstawie § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 

2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018 r. 

poz. 1092 ze zm.), 


albo, wyłącznie w przypadku nieuwzględnienia wniosku określonego w pkt [1], 

[2] odrzucenie odwołania, gdyż: 

[a] odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w Pzp – na podstawie art. 

189 ust. 2 pkt 3 Pzp; 

[b] odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp – 

na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 Pzp; 

albo, wyłącznie w przypadku nieuwzględnienia wniosków określonych w pkt [1] i pkt [2], 

[3] od

dalenie odwołania, gdyż odwołanie to pozostało w całości niezasadne – na podstawie 

art. 192 ust. 2 Pzp, a contrario

w każdym przypadku 

[4]  orzeczenie  o  kosztach  postępowania,  stosownie  do  norm  prawem  przepisanych  –  na 

podstawie art. 192 ust. 10 Pzp. 

Krajo

wa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony  i 

uczestnika postępowania, ustaliła i zważyła co następuje. 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego szkody polegającej na utracie możliwości uzyskania zamówienia.  

Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do 

udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  wykonawcę  M.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe 

FASTRAT M.S. 

z siedzibą w Starej Kiszewie (zwanego nadal: „przystępującym”).  

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:  

1)  dokumentacji w postaci elektronicznej zapisanej na 

nośniku typu pendrive, nadesłanej do 

akt sprawy w dniu 31 maja 2019 r. przez zamaw

iającego, w tym w szczególności z treści:  

- SIWZ; 

wyjaśnień z dnia 8 marca 2019 r. do treści SIWZ udzielonych przez zamawiającego; 

-  wezwania  z  dnia  25  marca  2019  r.  skierowanego 

do  odwołującego  o  uzupełnienie 

dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 Pzp; 

-  z

łożonego  przez  odwołującego  wykazu  robót  budowlanych  z  dnia  2  kwietnia  2019  r. 

wraz z poświadczeniem; 

-  wezwania  z  dnia  5  kwietnia  2019  r  skierowanego 

do  odwołującego  o  przedstawienie 

oryginału referencji; 


-  informacji  z  dnia  8  kwietnia  2019  r. 

o  unieważnieniu  czynności  w  postępowaniu  oraz 

wezwania 

odwołującego do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń w trybie art. 26 ust. 3 

Pzp; 

złożonego  przez  odwołującego  wykazu  robót  budowlanych  z  dnia  11  kwietnia  2019  r. 

wraz z poświadczeniem; 

-  wezwania  z  dnia  24  kwietnia  2019  r. 

skierowanego  do  odwołującego  o  wyjaśnienie 

oświadczeń i dokumentów w trybie art. 26 ust. 4 Pzp; 

pisma  odwołującego  z  dnia  26  kwietnia  2019  r.  stanowiącego  odpowiedź  na  pismo 

zamawiającego z dnia 24 kwietnia 2019 r.; 

pisma  zamawiającego  z  dnia  9  maja  2019  r.  skierowanego  do  przystępujacego  z 

wnioskiem o przedłużenie terminu związania ofertą tj. w trybie art. 85 ust. 2 Pzp; 

pisma  odwołującego  z  dnia  13  maja  2019  r.  stanowiącego  przedłużenie  terminu 

związania ofertą wraz z załącznikiem; 

-  z

awiadomienia o wyborze najkorzystniejszej  oferty  dla  4  części  zamówienia z  dnia 14 

maja 2019 r.  

załączonych do odwołania dokumentów wymienionych w treści odwołania; 

złożonego przez odwołującego na rozprawie dowodu w postaci wybranych dokumentów 

dotyczących  przystępujacego  tj.  złożonego  przez  przystępujacego  w  postępowaniu 

wypełnionego  załącznika  nr  4  do  SIWZ  z  dnia  10  maja  2019  r.  stanowiącego  wykaz 

robót,  poświadczenia  z  dnia  29  stycznia  2018  r.  dotyczącego  wykonania  roboty 

wskazanej  w  wykazie  stanowiącym  załącznik  nr  4  do  SIWZ,  pisma  z  dnia  14  czerwca 

2017  r.  informującego  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  zawartym  w 

wykazie robót stanowiącym załącznik nr 4 do SIWZ. 

Izba  nie  dopuściła  wniosku  dowodowego  podniesionego  w  odwołaniu  w  postaci 

zeznań przedstawicieli odwołującego tj. T.W. oraz A.W. i zamawiającego tj. A.K. oraz K.R.. 

Obecna 

na 

rozprawie, 

odpowiednio 

umocowana 

do 

reprezentacji 

pracownica 

zamawiającego  pani  K.R.  przyznała,  że  pracownik  zamawiającego  wykonał  kopie 

wskazanych  w  odwo

łaniu  umów,  aneksów  i  protokołów,  których  oryginały  przedstawił 

właściciel odwołującego podczas wizyty  w siedzibie zamawiającego. W związku z tym Izba 

uznała,  że  okoliczność  ta  została  wystarczająco  wyjaśniona  i  nie  stanowi  kwestii  spornej 

pomiędzy  stronami.  Tym  samym  mając  na  uwadze  dyspozycje  art.  190  ust.  6  Pzp,  Izba 

stanęła  na  stanowisku,  iż  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  niniejszy  wniosek 

dowodowy  został  powołany  wyłącznie  dla  zwłoki,  co  musiało  skutkować  odmową  jego 

przeprowadzenia. 

Izba  uznała,  że  należy  odrzucić  odwołanie  w  części  dotyczącej  zarzutu  naruszenia 

art. 26 ust. 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez jego zastosowanie i wezwanie odwołującego 


w  dniu  24  kwietnia  2019  roku  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  referencji  wystawionych 

przez FMB Projekt Sp. z o.o. 

z siedzibą w Gdańsku, w sytuacji, gdy referencja ta była jasna i 

nie budziła żadnych wątpliwości, była zgodna z wymaganiami dotyczącymi treści referencji, o 

których mowa w treści rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 roku w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia tj. zarzutu wskazanego w pkt 5 petitum odwołania. Zgodnie z art. 182 

ust.  1  pkt  1  Pzp,  odwołanie  wnosi  się:  w  terminie  10  dni  od  dnia  przesłania  informacji  o 

czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane w 

sposób  określony  w  art.  180  ust.  5  zdanie  drugie  albo  w  terminie  15  dni  -  jeżeli  zostały 

przesłane w inny sposób - w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza 

kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8.  W  myśl  zaś  art.  189 

ust. 2 pkt 3 Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po 

upływie  terminu  określonego  w  ustawie.  Dostrzec  należało,  że  w  analizowanej  sprawie 

odwołujący  o  tym,  iż  zamawiający  zastosował  wobec  niego  art.  26  ust.  4  Pzp  w  zakresie 

objętym odwołaniem dowiedział się w dniu sporządzenia pisma ze stosownym wnioskiem tj. 

w  dniu  24  kwietnia  2019  r.  W  tym  dniu  zamawiający  przesłał  odwołującemu,  za 

pośrednictwem poczty elektronicznej, pismo stanowiące wezwanie w trybie art. 26 ust. 4 Pzp 

do  wyjaśnień  dotyczących  oświadczeń  i  dokumentów.  Z  tą  też  datą  odwołujący  powziął 

zatem  wiadomość,  że  zamawiający  zastosował  wobec  niego  przedmiotowy  przepis.  W  tej 

sytuacji  10-

dniowy  termin  na  wniesienie  odwołania  wobec  ww.  czynności  upłynął 

odwołującemu  6  maja  2019  r.  Tymczasem  odwołanie  wobec  ww.  czynności  wniesiono  do 

Prezesa  Izby  dopiero  w  dniu  24  maja  2019  r.,  a  zatem  ponad  dwa  tygo

dnie  po  upływie 

ustawowego terminu. Podkreślić należy, że termin z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp jest terminem 

zawitym. Wraz z jego upływem wygasło odwołującemu prawo do kwestionowania spornych 

czynności. Nic w tej kwestii nie zmieniła kolejna czynność zamawiającego z 14 maja 2019 r. 

W dacie tej zamawiający przesłał odwołującemu zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej 

oferty  w  ramach  części  4  zamówienia  oraz  wykluczenia  odwołującego  i  odrzucenia  jego 

oferty  w  ramach  tej  części.  Tego  dnia  rozpoczął  bieg  termin  na  wniesienie  odwołania,  ale 

wyłącznie  wobec  kolejnej  czynności,  jakiej  zamawiający  dokonał  w  postępowaniu,  a 

mianowicie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w ramach części 4 zamówienia oraz 

wykluczenia odwołującego i odrzucenia jego oferty w ramach tej części. Wobec powyższego, 

Izba stwierdziła, działając na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, 

że  należy  odrzucić  odwołanie  w  części  dotyczącej  zarzutu  wskazanego  powyżej,  gdyż 

zostało wniesione po upływie ustawowego terminu. 

W pozostałym zakresie Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania lub jego 

zwrotu o co wnosił przystępujący.  


Jeśli chodzi o wniosek przystępujacego o zwrot odwołania i umorzenie postępowania 

odwoławczego, gdyż odwołanie to nie zostało wniesione – odwołanie nie zostało podpisane, 

co  stanowi  naruszenie  wymogu  określonego  przepisem  §  4  ust.  1  pkt  9  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy 

rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018 r. poz. 1092 ze zm.) oraz niweczy istotę odwołania – 

oświadczenia woli – na podstawie § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, należy podnieść, że 

zamawiający  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania  nie 

poparł  przedmiotowego  wniosku  przystępującego.  Zgodnie  z  treścią  art.  185  ust.  5  Pzp  – 

Czynności uczestnika postępowania odwoławczego nie mogą pozostawać w sprzeczności z 

czynnościami  i  oświadczeniami  strony,  do  której  przystąpił,  z  zastrzeżeniem  zgłoszenia 

sprzeciwu,  o  którym  mowa  w  art.  186  ust.  3,  przez  uczestnika,  który  przystąpił  do 

postępowania  po  stronie  zamawiającego.  Przystępujący  w  przedmiotowym  postępowaniu 

odwoławczym  zgłosił  swoje  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego  w  związku  z  tym  Izba 

mając  na  uwadze  niniejszą  kwestię,  okoliczność  niepoparcia  ww.  wniosku  przez 

zamawiającego oraz treść art. 185 ust. 5 Pzp uznała, że wniosek przystępującego nie może 

zostać  uwzględniony,  gdyż  pozostaje  w  sprzeczności  z  czynnościami  o  oświadczeniami 

strony,  do  której  przystąpił  tj.  zamawiającego.  Na  marginesie  należy  dodać,  że  skład 

orzekający  nie  znalazł  podstaw  do  zwrotu  przedmiotowego  odwołania,  a  jeżeli  chodzi  o 

kwestię podpisu pod odwołaniem należy wskazać, że pod odwołaniem został złożony podpis 

i  pieczęć  pełnomocnika  odwołującego.  Z  pełnomocnictwa  załączonego  do  odwołania 

wynikało,  że  pełnomocnik  został  umocowany  do  wniesienia  odwołania  w  przedmiotowym 

postępowaniu, a zamawiający nie kwestionował treści przedmiotowego pełnomocnictwa. 

Co do wniosku przystępujacego o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 

pkt 3 Pzp należy wskazać, że przepis ten stanowi, iż Izba odrzuca odwołanie jeśli stwierdzi, 

że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. Przystępujący w 

swoim piśmie procesowym wskazał, że odwołanie dotyczy czynności zamawiającego z dnia 
8  kwietnia  2019  r.  w  przedmiocie  wezwania  odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  i 

oświadczeń,  a  także  od  zaniechania  czynności  zamawiającego  w  przedmiocie  wezwania 

odwołującego do przedłużenia terminu związania ofertą. Tym samym zdaniem odwołującego 

odwołanie od czynności zamawiającego z dnia 8 kwietnia 2019 r. w przedmiocie wezwania 

odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  i  oświadczeń  winno  zostać  wniesione  18 

kwietnia  2019  r.,  a  od  zaniechania  czynności  zamawiającego  w  przedmiocie  wezwania 

odwołującego do przedłużenia terminu związania ofertą do dnia 20 maja 2019 r.  

Izba  uznała,  że  odwołujący  nie  kwestionował  czynności  zamawiającego  z  dnia  8  kwietnia 

2019  r.  Odwołujący  zdaniem  Izby  kwestionował  czynności  zamawiającego  z  dnia  14  maja 

r. polegające na wyborze oferty przystępującego w ramach czwartej części zamówienia 


oraz  wykluczeniu  odwołującego  i  uznaniu  w  konsekwencji  jego  oferty  za  odrzuconą. Warto 

wskazać,  że  zamawiający  w  uzasadnieniu  faktycznym  swojej  decyzji  o  wykluczeniu 

odwołującego  z  dnia  14  maja  2019  r.  odniósł  się  do  obu  wykazów  składanych  przez 

odwołującego  na  potwierdzenie kwestionowanego warunku tj.  zarówno  wykazu założonego 

w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  25  marca  2019  r.  na  podstawie  art.  26  ust.  1  Pzp  oraz 

wykazu złożonego w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2019 r. na podstawie art. 26 

ust.  3  Pzp.  Zamawiający wyjaśnił  także w  tym  dokumencie,  że wskazane w  ww.  wykazach 

roboty  nie  potwierdzają  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności 

technic

znej lub zawodowej i tym samym wykluczył odwołującego z postępowania w ramach 

jego  czwartej  części  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  i  w  konsekwencji  uznał  jego 

ofertę za odrzuconą (na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp). Tym samym należy uznać, że 

od

wołanie referowało do czynności podjętych przez zamawiającego w dniu 14 maja 2019 r. 

zatem wniesienie odwołania w terminie 24 maja 2019 r. nie dawało podstaw do odrzucenia 

tego odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

Podobnie  ww.  podstawa  odrzuce

nia  odwołania  nie  miała  zastosowania  co  do  zarzutu 

wskazanego w pkt 8 petitum 

odwołania. Odwołujący wskazał w nim, że doszło do naruszenia 

art.  85  ust.  2  i  4  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  wezwanie  w  dniu  9  maja  2019  r.  do 

wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności 

wadium  tylko 

przystępującego  podczas,  gdy  w  tym  dniu  zamawiający  powinien  do  tego 

wezwać  wszystkich  wykonawców,  albowiem  nie  została  jeszcze  podjęta  decyzja  o 

wykluczeniu  lub  odrzuceniu  jakiegokolwi

ek  wykonawcy,  a  także  nie  było  jeszcze  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej

.  Jak  wyjaśnił  odwołujący  na  posiedzeniu  dopiero  w  dniu  23  maja 

2019  r 

tj.  podczas  wglądu  do  dokumentacji  przetargowej,  dowiedział  się  o  tym,  że 

zamawiający  zwrócił  się  do  przystępującego  o  wydłużenie  terminu  związania  ofertą. 

Zamawiający  potwierdził,  że  w  tym  terminie  miał  miejsce  wgląd  do  dokumentacji 

przetargowej przez przystępujacego.  

W ocenie Izby zarzut postawiony w pkt 8 petitum 

odwołania wskazuje na naruszenie zasady 

równego traktowania wykonawców przez zamawiającego z powodu wezwania do wyrażenia 

zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności  wadium 

przystępującego, podczas gdy powinien wezwać wszystkich wykonawców. W związku z tym 

dotyczy  on  czynn

ości  zamawiającego  polegającej  na  wezwaniu  przystępujacego  do 

wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności 

wadium, o której odwołujący dowiedział się w późniejszym czasie tj. 23 maja 2019 r., nie zaś 

jak  wskazywał  to  przystępujący  zaniechania  czynności  zamawiającego  w  przedmiocie 

wezwania odwołującego do przedłużenia terminu związania ofertą.  


Zgodnie z treścią art. 182 ust. 3 pkt. 1 Pzp odwołanie wobec czynności innych niż określone 

w  ust.  1  i  2  wnosi  się  w  przypadku  zamówień,  których  wartość  jest  równa  lub  przekracza 

kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – w terminie 10 dni od 

dnia,  w  którym  powzięto  lub  przy  zachowaniu  należytej  staranności  można  było  powziąć 

wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia. Jak ustalono powyżej 

odwołujący  powziął  wiadomość  o  zastosowaniu  przez  zamawiającego  wobec 

przystępujacego  art.  85  ust.  2  Pzp  w  dniu  23  maja  2019  r.,  zatem  wniesienie  odwołania 

obejmującego  przedmiotowy  zarzut,  które  nastąpiło  24  maja  2019  r.  nie  stanowiło 

okoliczności powodującej odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp.  

Odnośnie  wniosku  przystępujacego  o  odrzucenie  odwołania  na  podstawie  art.  189 

ust.  2  pkt  7  Pzp  należy  wskazać,  że  przepis  ten  stanowi,  iż  Izba  odrzuca  odwołanie  jeśli 

stwierdzi, że odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 

. Izba ustaliła, że odwołujący w dniu 23 maja 2019 r. za pomocą poczty elektronicznej  na 

adres  wskazany  w  SIWZ  przesłał  zamawiającemu  odwołanie,  jednak  bez  dowodów 

wskazanych w treści odwołania tj. szczególnie bez umów, aneksów i protokołów dotyczących 

roboty  wskazanej  w  wykazie  robot  złożonym  w  dniu  2 kwietnia  2019  r.  W treści  odwołania 

zostało  wyraźnie  wskazane,  że  ww.  dokumenty  zostały  przywołane  w  odwołaniu  jako 

dowody  na  poparcie  przedstawionej  argumentacji

.  W  związku  z  tym  Izba  uznała,  że  nie 

stanowiły  one  zasadniczej  treści  odwołania,  ale  miały  charakter  dowodów  na  poparcie 

argumentacji  odwołania.  Dowody  można  składać  do  momentu  zamknięcia  rozprawy  co 

wyraźnie  wynika  z  treści  art.  190  ust.  1  zd.  2  Pzp.  W  konsekwencji  Izba  nie  stwierdziła 

zaistnienia przesłanki do odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 189 ust. 2 pkt 7 Pzp. 

Izba ustaliła co następuje. 

W rozdziale V p

kt 1 ppkt 3 lit. a) tiret drugi SIWZ, zmawiający określił warunek udziału 

w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w następujący sposób: 

Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że: 

a) 

będzie dysponował osobą do pełnienia funkcji kierownika budowy, posiadającą:  

[…] 

• 

co najmniej 5-

letnie doświadczenie zawodowe polegające na pełnieniu funkcji kierownika 

budowy/kierownika robót w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania 

ofert  pełnił  funkcję  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  w  zadaniu  o  podobnym 

charakterze do 

roboty stanowiącej przedmiot zamówienia. Należy przez to rozumieć: 

jedną robotę budowlaną polegającą na budowie/przebudowie sieci kanalizacji sanitarnej lub 

deszczowej o średnicy min. 200 mm i długości nie mniejszej niż 1200 mb, w tym budowę o 

wartości co najmniej 1.400 000,00 PLN brutto […]. 


Zgodnie  z  rozdziałem  VIII  pkt  3  SIWZ:  W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu:  

a) miniPortalu https://miniportal.uzp.gov.pl/,  

b) ePUAPu https://epuap.gov.pl/wps/portal,  

c) poczty elektronicznej k.r*********@skzukowo.pl.  

Ocena  spełnienia  przez  wykonawcę  powyższego  warunku  udziału  w  postępowaniu 

miała  zostać  dokonana  na  podstawie  złożonego  przez  wykonawcę  wykazu  robót 

budowlanych (załącznik nr 4 do SIWZ). 

W  zakresie  4  części  zamówienia  zostały  złożone  trzy  oferty  w  tym  oferty 

odwołującego i przystępujacego. 

W  dniu  25  marca  2019  r.  z

amawiający  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  wezwał 

o

dwołującego  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  i  dokumentów 

potwierdzających  spełnienie  przez  odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu  i 

potwierdzających brak podstaw wykluczenia z postępowania. W odpowiedzi na wezwanie, w 

zakresie  warunku  dotyczącego  zdolności  technicznej  i  zawodowej,  odwołujący  przedłożył 

uzupełniony wykaz robót budowlanych, stanowiący załącznik nr 4 do SIWZ, opatrzony datą 2 

kwietnia  2019  r.  W  wykazie  tym 

odwołujący  wpisał  w  rubryce  „Rodzaj  roboty  budowlanej”: 

„Budowa sieci kanalizacji sanitarnej etap I i II”, w rubryce „wartość wykonanej roboty brutto”: 

„2.175.005,57  zł”,  w  rubryce  „Daty  wykonania  roboty”:  „etap  I:  15.11.2016,  etap  II: 

30.10.2017”, w rubryce „Miejsce wykonania roboty” : „Śliwiny”, w rubryce „Podmiot na rzecz 

którego robota została wykonana”: „Gmina Tczew, ul. Lecha 12; 83-110 Tczew”. Odwołujący, 

załączył  również  poświadczenie  Referatu  Inwestycyjno-Technicznego  Gminy  Tczew,  które 

miało potwierdzić spełnienie ww. warunku.  

W  odpowiedzi  na  przedłożone  referencje,  zamawiający  pismem  z  dnia  5  kwietnia 

2019  r. 

wezwał  odwołującego  do  przedstawienia  oryginału  referencji,  z  uwagi  na  fakt,  że 

elektroniczna  kopia  dokumentu  budzi

ła  wątpliwości  zamawiającego co do jej  prawdziwości, 

gdyż nie powstała z oryginału dokumentu sporządzonego w formie pisemnej, a z kopii tegoż 

dokumentu. W odpowiedzi na wezwanie 

właściciel przedsiębiorstwa odwołującego osobiście 

udał  się  do  siedziby  zamawiającego  i  przedłożył  pracownikowi  zamawiającego  oryginał 

umów,  aneksów  oraz  protokołów  dotyczących  ww.  roboty.  Pracownik  zamawiającego 

wykonał kopie przedstawionych umów, aneksów i protokołów.  

W  dniu  8  kwietnia  2019  roku  z

amawiający  wystosował  do  odwołującego  pismo  z 

informacją, o unieważnieniu czynności w postaci wezwania odwołującego do przedstawienia 

oryginału dokumentu i w tym samym piśmie wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp 

do  z

łożenia  wykazu  robót  (załącznik  nr  4  do  SIWZ)  wraz  z  dowodami  określającymi  ich 

należyte  wykonanie.  W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  odwołujący  przedłożył  nowy 


wykaz robót z dnia 11 kwietnia 2019 r. W wykazie tym odwołujący podał w rubryce „Rodzaj 

roboty  budowlanej

”:  „Budowa  sieci  kanalizacji  sanitarnej  oraz  kanalizacji  deszczowej  w 

miejscowości  Gdańsk”,  w  rubryce  „wartość  wykonanej  roboty  brutto”:  „1.545.470,40  zł”,  w 

rubryce 

„Daty  wykonania  roboty”:  „18.11.2015”,  w  rubryce  „Miejsce  wykonania  roboty”: 

„Gdańsk”, w rubryce „Podmiot na rzecz którego robota została wykonana”: „FMB Projekt Sp. 

z  o.o.

”.  Odwołujący,  załączył  również  referencje,  potwierdzające  wykonanie  przedmiotowej 

roboty  budowlanej

.  W  referencjach  wskazano,  że  odwołujący  był  podwykonawcą  robót  dla 

wykonawcy,  który  wystawił  referencje  tj.  dla  FMB  Projekt  Sp.  z  o.o.  z  Gdańska  w  ramach 

zadania  „Budowa  sieci  kanalizacji  sanitarnej  oraz  sieci  kanalizacji  deszczowej  w 

mie

jscowości  Gdańsk”.  W  odpowiedzi  na  przedłożony  nowy  wykaz  i  nowe  referencje, 

z

amawiający  wystąpił  dnia  15  kwietnia  2019  r.  za  pomocą  poczty  elektronicznej  do  spółki 

FMB  Projekt  sp.  z  o.o.  z  pr

ośbą  o  przedłożenie  umowy  o  podwykonawstwo  zawartej  z 

o

dwołującym  lub  wskazanie  inwestycji  lub  inwestora.  Spółka  FMB  Projekt  sp.  z  o.o. 

odmówiła  udzielenia  odpowiedzi,  wskazując  na  brak  zgody  zarządu  na  udostępnienie 

wymaganych  danych  i  brak  szybkiego  dostępu  do  archiwów.  W  dalszej  kolejności 

z

amawiający pismem z dnia 24 kwietnia 2019 r. wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 4 

Pzp, 

do wyjaśnień dotyczących referencji wystawionych przez spółkę FMB Projekt sp. z o.o. 

poprzez  wskazanie  inwestycji  lub  inwestora,  na  rzecz  którego  wskazane  w  referencjach 

roboty zostały wykonane.  

W  odpowiedzi  na  wezwanie,  pismem  z  dnia  26  kwietnia  2019  roku  o

dwołujący 

wyjaśnił,  że  nie  może  udostępnić  informacji  zawartych  w  umowie  będącej  podstawą  do 

wystawienia referencji, ponieważ nie uzyskał na udzielenie takiej informacji zgody wystawcy 

referencji. 

Jednocześnie,  wyjaśnił  zamawiającemu,  że  spełniał  warunek  udziału  w 

postępowaniu dotyczący zdolności  technicznej  lub zawodowej  już  wówczas, gdy  przedłożył 

pierwszy wykaz robót z dnia 2 kwietnia 2019 r. i załączone do niego referencje, jak również 

powołał się na przedłożone zamawiającemu umowy i aneksy do umów.  

Zamawiający  pismem  z  dnia  9  maja  2019  r.  wezwał  do  wyrażenia  zgody  na 

przedłużenie  terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności  wadium 

przystępujacego.  Tymczasem  odwołujący  pismem  z  dnia  13  maja  2019  r.,  z  uwagi  na 

zbliżający się upływ terminu związania ofertą, przedłużył okres obowiązywania swojej oferty 

o kolejne 60 dni i wniósł nowe wadium w postaci pieniężnej.  

Pismem  z  dnia  14  maja  2019  r.  z

amawiający  poinformował  wykonawców  biorących 

udział  w  postępowaniu  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  dla  części  4  zamówienia  i 

wykluczeniu  o

dwołującego  w  zakresie  tej  części  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1 

pkt 12 Pzp, a w konsekwencji odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust.1 pkt 5 Pzp. 

Izba zważyła co następuje. 


Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy  Izba  uznała,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W ocenie Izby decydujący dla całej przedmiotowej sprawy i był zarzut wskazany w pkt 

petitum o

dwołania, który dotyczył naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 

2 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez bezpodstawne przyjęcie, że 

odwołujący  nie wykazał  spełnienia warunku  udziału w  postępowaniu,  dotyczącego  części  4 

zamówienia,  określonego  w  rozdziale  V  pkt  1  ppkt  3  lit.  a)  tiret  drugi  SIWZ  i  wykluczenie 

odwołującego  a  następnie  odrzucenie  na  tej  podstawie  oferty  odwołującego,  podczas  gdy 

odwołujący  zarówno  na  dzień  składania  ofert  w  postępowaniu,  jak  i  obecnie  wykazał 

spełnienie  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  warunku  wskazanego 

powyżej.  Przedmiotowy  zarzut  determinował  pozostałe  podlegające  rozpoznaniu  zarzuty  i 

stanowił kluczy aspekt całego odwołania i w ocenie Izby nie znalazł on potwierdzenia.  

Na wezwanie zamawiającego z dnia 25 marca 2019 r. kierowane w trybie art. 26 ust. 

1  Pzp  odwołujący  złożył  wykaz  robót  opatrzony  datą  2  kwietnia  2019  r.,  w  którym  została 

wskazana robota zrealizowana na rzez Gminy Tczew wraz z poświadczeniem należytego jej 

wykonania. Zamawiający powziął wątpliwości co do prawdziwości złożonego poświadczenia, 

zatem  pismem  z  dnia  5  kwietnia  2019  r. 

zwrócił  się  do  odwołującego  o  przedstawienie 

oryginału  referencji.  W  przedmiotowym  piśmie  zamawiający  wskazał,  że  dokument  należy 

przekazać  zamawiającemu  w  nieprzekraczalnym  terminie  9  kwietnia  2019  r. W  odpowiedzi 

na  to  właściciel  przedsiębiorstwa  odwołującego  udał  się  osobiście  do  siedziby 

zamawiającego i przedstawił umowy, aneksy i protokoły pracownikowi zamawiającemu, który 

zrobił  ich  kopie.  W  międzyczasie  zamawiający  pismem  z  dnia  8  kwietnia  2019  r. 

poinformował odwołującego o unieważnieniu czynności wyrażonej pismem z dnia 5 kwietnia 

2019 r., gdyż uznał ją za wadliwą oraz wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do 

złożenia  wykazu  robót  wraz  z  dowodami  potwierdzającymi  ich  należyte  wykonanie.  W 

odpowiedzi na to odwołujący złożył „nowy” wykaz robót opatrzony datą 11 kwietnia 2019 r., 

w którym wskazana została inna robota niż  w  wykazie z dnia 2 kwietnia 2019 r. dotycząca 

Budowy  sieci  kanalizacji  sanitarnej  oraz  kanalizacji  deszczowej  w  miejscowości  Gdańsk 

wykonanej  na  rzecz 

spółki FMB Projekt Sp. z o.o. Do wykazu zostały załączone referencje 

od  ww. 

spółki  z  dnia  22  grudnia  2015  r.  Jak  wynikało  z  przedmiotowych  dokumentów 

wystawca referencji tj. 

spółka FMB Projekt Sp. z o.o. była wykonawcą na wskazanej robocie 

budowlanej, 

a  odwołujący  miał  być  jego  podwykonawcą.  Zamawiający  w  dniu  15  kwietnia 

2019 r. za pomocą poczty elektronicznej wystąpił do spółki FMB Projekt Sp. z o.o. z prośbą o 

udostępnienie  umowy  z  odwołującym  lub  dokładne  wskazanie  inwestycji  lub  inwestora 

dotyczącej  podanej  roboty.  W  dniu  17  kwietnia  2019  r.  zamawiający  otrzymał  również  na 

pomocą  poczty  elektronicznej  odpowiedź  od  spółki  FMB  Projekt  Sp.  z  o.o.,  iż  nie uzyskała 


ona zgody od zarządu na udostępnienie ww. danych, a dodatkowo zmienił się adres siedziby 

tej  spółki  w  związku  z  tym  nie  ma  możliwości  szybkiego  dostępu  do  zarchiwizowanych 

dokumentów. W związku z tym zamawiający pismem z dnia 24 kwietnia 2019 r. zwrócił się 

do 

odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  4  Pzp  z  wnioskiem  o  wyjaśnienie  dotyczące 

dokumentów  i  oświadczeń  poprzez  wskazanie  inwestycji  lub  inwestora,  na  rzecz  którego 

wskazane w referencjach roboty zostały wykonane. Odwołujący odpowiedział na ten wniosek 

pismem bez daty (w odwołaniu została wskazana data tej odpowiedzi jako 26 kwietnia 2019 

r.) 

i  wyjaśnił,  że  w  związku  z  brakiem  zgody  spółki  FMB  Projekt  Sp.  z  o.o.  nie  może 

udostępnić  informacji  zawartych  w  umowie  będącej  podstawą  do  wystawienia  referencji  z 

dnia 22 grudnia 2015 r., a ponadto poinformował, że pierwotnie przedstawiony załącznik nr 4 

również spełnia wymagania postawione w SIWZ i przedstawił wyjaśnienia na tę okoliczność. 

W  takim  stanie  sprawy  zamawiający  w  dniu  14  maja  2019  r.  dokonał  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  w  ramach  4  części  zamówienia  oraz  jednocześnie  wykluczył 

odwołującego z tego postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 12 Pzp, a w konsekwencji 

odrzucił  ofertę  odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  5  Pzp.  Zamawiający  w 

uzasadnieniu wykluczenia odwołującego podanym w piśmie z dnia 14 maja 2019 r. wskazał 

m.  in.,  że  w  związku  z  brakiem  wyjaśnień,  przedstawione  przez  wykonawcę  referencje  w 

dalszym  ciągu  budzą  jego  wątpliwości  czy  wskazana  w  nich  robota  budowlana,  została 

faktycznie wykonana i podkreślił, ze gdyby chociażby wskazano rzeczywistego inwestora lub 

nazwę inwestycji, byłby w stanie zweryfikować autentyczność referencji.  

Jak  wynika  z  powyższego  robota  podana  przez  odwołującego  w  „pierwotnym” 

wykazie  ro

bót  budziła  wątpliwości  zamawiającego.  Zamawiający  zwrócił  się  z  pismem  o 

przedstawienie oryginału poświadczenia należytego  wykonania tej roboty,  w  odpowiedzi  na 

co odwołujący osobiście dostarczył umowy, aneksy i protokoły dotyczące tej roboty. Niemniej 

ocenie  Izby  zamawiający  nie  mógł  wziąć  pod  uwagę  tych  dokumentów  ponieważ,  po 

pierwsze  zostały  one  przekazane  niezgodnie  ze  sposobem  komunikowania  się  pomiędzy 

zamawiającym a wykonawcami wynikającym z Pzp jak i SIWZ. Zgodnie z art. 10a ust. 1 Pzp: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  komunikacja  między  zamawiającym  a 

wykonawcami, w szczególności  składanie ofert  lub wniosków  o  dopuszczenie do  udziału w 

postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego 

europejskiego  doku

mentu  zamówienia,  sporządzonego  zgodnie  z  wzorem  standardowego 

formularza określonego w  rozporządzeniu wykonawczym  Komisji  Europejskiej  wydanym  na 

podstawie  art.  59  ust.  2  dyrektywy  2014/24/UE  oraz  art.  80  ust.  3  dyrektywy  2014/25/UE, 

zwanego  dalej  „jednolitym  dokumentem”  odbywa  się  przy  użyciu  środków  komunikacji 

elektronicznej

W  ocenie  Izby  wskazany  przepis  dotyczy  komunikacji  pomiędzy 

zamawiającym  a  wykonawcami  w  zakresie  przekazywania  sobie  wszelkich  pism  i 


dokumentów  w  trakcie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Wskazuje  na  to  otwarty 

katalog  wymienionych  dokumentów,  do  którego  należą  zarówno  oferty,  wnioski  o 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu i oświadczenia, w tym oświadczenia składane na 

formularzu  JEDZ,  ale  także  wszystkie  inne  dokumenty,  w  tym  dokumenty  nie  stanowiące 

oferty, takie jak: wnioski o wyjaśnienie treści SWIZ, wezwania do uzupełnienia dokumentów 

czy złożenia wyjaśniań. Analiza przepisu potwierdza, że ustawodawca przewiduje wyłącznie 

formę elektroniczną do komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Wskazuje na 

to  posłużenie  się  dobitnym  i  kategorycznym  stwierdzeniem:  komunikacja  (…)  odbywa  się 

przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Stwierdzenie to jest równoznaczne z tym, że 

inne  formy  komunikacji  są  niedopuszczalne.  Ponadto  w  cytowanym  powyżej  rozdziale  VIII 

pkt  3  SIWZ  zamawiający  wskazał,  narzędzia  za  pomocą,  których  ma  odbywać  się 

komunikacja  pomiędzy  nim  a  wykonawcami  i  wszystkie  te  narzędzia  dotyczyły 

elektronicznych  sposobów  komunikacji.  Po  drugie  zamawiający  pismem  z  dnia  8  kwietnia 

2019  r.  unieważnił  czynność  wyrażoną  pismem  z  dnia  5  kwietnia  2019  r.  dotyczącą 

wezwania do przedstawienia oryginału poświadczenia. Czynność wyrażona pismem z dnia 8 

kwietnia  2019  r.  nie  była  kwestionowana  przez  odwołującego.  W  związku  z  tym  w  ocenie 

Izby zamawiający nie mógł wziąć pod uwagę dokumentów, które dotoczyły czynności przez 

niego  unieważnionej.  Po  trzecie  natomiast,  w  tym  samym  piśmie  z  dnia  8 kwietnia  2019  r. 

zamawiający wezwał odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia kolejnego wykazu 

robót. Odwołujący – jak wskazano powyżej – nie zakwestionował tej czynności i taki „nowy” 

wykaz  robót  złożył.  W  związku  z  tym  zamawiający  nie  mógł  brać  pod  uwagę  „pierwszego” 

wykazu  ponieważ  odwołujący  bez  zastrzeżeń  na  tamten  moment  złożył  kolejny  wykaz 

zawierający  inną  robotę  budowlaną  przedstawioną  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku 

udziału  w  postepowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  i  zawodowej.  Odwołujący 

dopiero, 

gdy  pojawiło  się  ryzyko  z  jego  strony,  że  robota  wskazana  w  wykazie  z  dnia  11 

kwietnia  2019  r. 

budzi  wątpliwości  zamawiającego  i  wątpliwości  te  nie  mogą  zostać 

wyjaśnione  wskazał,  że  robota  podana  w  wykazie  robót  z  dnia  2  kwietnia  2019  r.  spełnia 

warunki  postawione  w  SIWZ. 

Zamawiający  w  ocenie  Izby  nie  miał  możliwości  powrotu  do 

badania 

„pierwszego”  wykazu,  ponieważ  odwołujący  bez  kwestionowania  czynności 

zamawiającego  złożył  drugi  wykaz  i  tylko  nim  związany  był  zamawiający.  W  przeciwnym 

razie  w  postępowaniu  funkcjonowałyby  dwa  wykazy,  które  zawierałyby  różne  roboty 

budowlane i  które  w  zależności  od  okoliczności  odwołujący  mógłby  podawać na  spełnienie 

postawionych  w  SIWZ  warunków,  co  byłoby  zdaniem  Izby  sprzeczne  z  podstawowymi 

zasadami  systemu  zamówień  publicznych  wskazanymi  w  art.  7  ust.  1  Pzp  tj.  zasadami 

uczci

wej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 


Odnosząc się do badania roboty wskazanej w drugim złożonym przez odwołującego 

wykazie  tj.  wykazie  z  dnia  11  kwietnia  2019  r.,  Izba  nie  doszukała  się  naruszenia  przez 

zamawiającego  wskazanych  w  odwołaniu  przepisów.  Warto  tu  na  wstępie  wskazać,  że  w 

treści  wykazu  kolumna  dotycząca  rodzaju  roboty  budowlanej  została  dookreślona 

komentarzem podanym w nawiasie o treści – opis powinien potwierdzać spełnienie warunku 

dot.  zdolności  zawodowej.  Natomiast  odwołujący  wskazał  w  przedmiotowej  kolumnie  – 

Budowa 

sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w miejscowości Gdańsk. Tak 

wypełniony  wykaz  w  połączeniu  z  referencjami  wywołał  wątpliwości  zamawiającego. 

Zamawiający  zwracał  się  zarówno  do  wystawcy  tych  referencji  jak  i  do  odwołującego  o 

wyjaśnienia  i  takich  wyjaśnień  nie  uzyskał.  Odwołujący  wskazał  na  rozprawie,  że  ma  tak 

zawartą  umowę  z  wystawcą  referencji,  że  uniemożliwia  mu  ona  podanie  właściwie 

jakichkolwiek  informacji  co  do  roboty  wskazanej  w  wykazie  z  dnia  11  kwietnia  2019  r.  W 

związku  z  tym  nie  mógł  on  podać  zamawiającemu  czy  też  Izbie  podczas  postępowania 

odwoławczego, inwestora czy taż nazwy inwestycji przedmiotowej roboty budowlanej.  

Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała za własne stanowisko przystępującego podane na 

rozprawie,  iż  to  wykonawca,  a  w  tym  przypadku  odwołujący  musi  ponieść  konsekwencje 

podania roboty, co do której nie ma możliwości  złożenia wyjaśnień. Wykonawca wykazując 

spełnienie warunków udziału w postępowaniu i decydując się na podanie konkretnej roboty, 

musi liczyć się z tym, że może zostać wezwany przez zamawiającego do złożenia wyjaśnień 

w zakresie tej roboty. Tym samym wykonawca podając robotę co do, której nie może złożyć 

chociażby wyjaśnień, ponieważ jest to obwarowane innymi zobowiązaniami bierze na siebie i 

musi  ponieść  ryzyko  związane  z  takim  wezwaniem,  które  może  skutkować  tym,  że 

zamawiający zakwestionuje taką robotę.  

Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  dla  procedury  wyjaśnień  nie  został  zastrzeżony  jakikolwiek 

zamknięty  katalog  dokumentów,  co  oznacza,  że  wykonawca  jest  zobowiązany  dokładnie 

wyjaśnić  wszelkie  wątpliwości  zamawiającego  za  pomocą  dostępnych,  dowolnych 

dokumentów.  Nie  można  uznać  za  prawidłowe  twierdzeń,  że  na  etapie  wyjaśnień  treści 

oferty, zamawiający może żądać tylko takich dokumentów, jakich żądał na etapie składania 

ofert.  Przyjmując  takie  rozumienie,  procedura  wyjaśnień  byłaby  zbędna,  gdyż  faktycznie 

prowadziłaby  do  złożenia  przez  wykonawcę  tych  samych  dokumentów,  które  zostały  już 

uprzednio przez niego złożone. Tym samym procedura wyjaśnień prowadziłaby donikąd. 

W przedmiotowym stanie sprawy zamawiający korzystał już dyspozycji art. 26 ust. 3 

Pzp  w  stosunku  do  wykazu  robót  złożonego  przez  odwołującego  (pismo  z  dnia  8  kwietnia 

2019 r.), zatem mając na uwadze utrwaloną w orzecznictwie Izby zasadę o braku możliwości 

zastosowania  ww.  przepisu  do  tego  samego  dokumentu,  Izba  uznała,  że  zamawiający 

słusznie wykluczył odwołującego z postępowania i uznał jego ofertę za odrzuconą. 


W wyniku oddalenia zarzutu wskazanego w pkt 1 petitum 

odwołania Izba uznała, że 

pozostałe zarzuty podniesione w odwołaniu należy oddalić mając na uwadze treść art. 192 

ust.  2  Pzp,  który  stanowi,  że  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie 

przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o 

udzielenie  zamówienia.  Tym  samym  nawet  uznanie  zasadności  pozostałych  zarzutów  w 

ocenie  Izby  nie  może  mieć  wpływu  na  wynik  postępowania,  ponieważ  Izba  uznała,  że 

zamawiający  prawidłowo  wykluczył  odwołującego  z  postępowania,  zatem  nie  zmienią  one 

sytuacji odwołującego w przedmiotowym postępowaniu.  

Na marginesie należy wskazać, że zarzuty wskazane w pkt. 2 petitum odwołania nie 

mogły zostać uwzględnione. Przepis art. 92 ust. 1 Pzp nie wskazuje stopnia szczegółowości 

informacji  o  wykluczeniu  z  postępowania,  zatem  wypełnienie  obowiązku  informacyjnego 

przez  zamawiającego  powinno  być  oceniane  celowościowo.  Celem  obowiązku  podania 

przez  zamawiającego  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  informacji  o  wykluczeniu  jest 

u

zyskanie przez wykonawcę wiedzy o przyczynach, dla których zamawiający wykluczył go z 

postępowania,  tak  aby  mógł  ocenić  tę  czynności  i  zdecydować,  czy  dla  ochrony  praw  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia powinien wnieść odwołanie.  

Uzasadnienie  wyklucz

enia  odwołującego  z  postępowania  zawarte  w  piśmie  z  14 

kwietnia  2019  r.  należy  uznać  za  wystarczające,  gdyż  wskazywało  kwalifikację  prawną 

dokonaną  przez  zamawiającego  oraz  okoliczności  faktyczne,  na  których  oparł  się 

zamawiający. Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności wykluczenia, które odnosiło się 

do  uzasadnienia  sformułowanego  przez  zamawiającego  i  zostało  rozpoznane  w  granicach 

podniesionych  w  nim  zarzutów.  Podnoszone  przez  odwołującego  wątpliwości 

zamawiającego  wynikały  zdaniem  Izby  z  tego,  że  odwołujący  nie  mógł  ich  wyjaśnić  w 

związku  z  okolicznościami  opisanymi  powyżej,  a  zamawiający  nie  mógł  zastosować  w  tym 

wypadku art. 26 ust. 3 Pzp, ponieważ już raz go zastosował wobec wykazu robót (pismo z 

dnia  8 kwietnia  2019 r.) oraz  art.  26  ust.  4  Pzp,  p

onieważ odwołujący i tak nie mógł złożyć 

wyjaśnień związanych w wykonaniem roboty na rzecz spółki FMB Projekt Sp. z o.o., a tylko 

tą robotę mógł wziąć pod uwagę zamawiający przy badaniu oferty odwołującego.  

Z tych samych względów – dotyczących zastosowania art. 26 ust. 4 Pzp – bezcelowe 

byłoby  zastosowanie art. 26 ust. 2f Pzp, ponieważ także na jego podstawie zamawiający  z 

przyczyn od niego niezależnych, nie mógłby uzyskać wyjaśnień od odwołującego, odnośnie 

roboty wykonanej rzecz spółki FMB Projekt Sp. z o.o. 

Jeśli  chodzi  o  zarzut  z  pkt  4  tj.  naruszenia  §2  ust.  4  pkt  1  rozporządzenia  Ministra 

Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  roku  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia w zw. z art. 7 ust. 1 

Pzp, Izba 

podtrzymała swoje stanowisko, że dla procedury wyjaśnień nie został zastrzeżony 


jakikolwiek  zamknięty  katalog  dokumentów,  co  oznacza,  że  wykonawca  jest  zobowiązany 

dokładnie wyjaśnić wszelkie wątpliwości zamawiającego za pomocą dostępnych, dowolnych 

dokumentów.  Nie  można  uznać  za  prawidłowe  twierdzeń,  że  na  etapie  wyjaśnień  treści 

oferty, zamawiający może żądać tylko takich dokumentów, jakich żądał na etapie składania 

ofert.  Przyjmując  takie  rozumienie,  procedura  wyjaśnień  byłaby  zbędna,  gdyż  faktycznie 

prowadziłaby  do  złożenia  przez  wykonawcę  tych  samych  dokumentów,  które  zostały  już 

uprzednio przez niego złożone. Tym samym procedura wyjaśnień prowadziłaby donikąd. 

Co do zarzutu naruszenia art. 85 ust. 2 i 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp należy wskazać, 

że  zamawiający  powinien  zwrócić  się  z  wezwaniem  do  wyrażenie  zgody  na  przedłużenie 

terminu  związania  ofertą  i  przedłużenie  okresu  ważności  wadium  także  do  odwołującego, 

albowiem  nie  została  jeszcze  podjęta  decyzja  o  wykluczeniu  jakiegokolwiek  wykonawcy,  a 

także  nie  było  jeszcze  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  zatem  zamawiający  powinien 

zwrócić  się  z  takim  wnioskiem  do  wszystkich  wykonawców.  Niemniej  działanie 

zamawiającego  w  tym  zakresie  w  uznaniu  Izby  nie  miało  wpływu  na  wynik  postępowania, 

poniewa

ż  z  jednej  strony  nie  doprowadziło  do  odrzucenia  oferty  odwołującego  z 

postępowania  na  podstawie  art.  89  ust.  pkt  7a  lub  7b  Pzp,  a  z  drugiej  strony  odwołujący 

został i tak prawidłowo w ocenie Izby wykluczony z postępowania. 

Nie doszło także zdaniem  Izby  do  naruszenia art.  91  ust.  1  w  zw.  art.  7 ust.  1  Pzp, 

gdyż  mając  na  uwadze  to,  iż  zamawiający  prawidłowo  wykluczył  odwołującego  z 

postępowania,  czynność  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  ramach  czwartej  części 

zamówienia została dokonana przez zamawiającego w sposób zgodny z przepisami Pzp. 

Izba pominęła dowód złożony przez odwołującego na rozprawie w postaci wybranych 

dokumentów  dotyczących  przystępujacego  tj.  złożonego  przez  przystępujacego  w 

postępowaniu wypełnionego załącznika nr 4 do SIWZ z dnia 10 maja 2019 r. stanowiącego 

wykaz  robót,  poświadczenia  z  dnia  29  stycznia  2018  r.  dotyczącego  wykonania  roboty 

wskazanej  w  wykazie  stanowiącym  załącznik  nr  4  do  SIWZ  oraz  pisma  z  dnia  14  czerwca 

2017  r.  informującego  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  zawartym  w 

wykazie robót stanowiącym załącznik nr 4 do SIWZ. Powodem ww. stanowiska Izby było to, 

iż  przedmiotowe  dokumenty  dotyczyły  oferty  przystępującego,  a  odwołujący  nie formułował 

zarzutów w niniejszym zakresie. 

W  związku  z  powyższym,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp,  orzeczono  jak  w 

sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  tj. 

stosownie  do  wyniku  sprawy 

oraz  zgodnie  z  §  3  pkt.  1  i  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  2  pkt.  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 


sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972)  zaliczając  na  poczet 

niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  uiszczony  przez 

odwołującego oraz zasądzając od odwołującego na rzecz zamawiającego koszty związane z 

dojazdem 

na  posiedzenie  i  rozprawę,  a  także  koszty  uiszczenia  opłaty  z  tytułu 

pełnomocnictwa. 

Izba nie zasądziła kosztów z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu tegoż 

pełnomocnika  na  posiedzenie  i  rozprawę  na  rzecz  przystępującego  na  podstawie 

przedłożonej faktury VAT oraz złożonego biletu z uwagi na fakt, że w świetle obowiązujących 

przepisów Pzp i ww. rozporządzenia, koszty te nie przysługują wykonawcy, który przystąpił 

do  postępowania  odwoławczego,  z  wyjątkiem  przypadku,  gdy  zgłasza  on  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów zawartych w odwołaniu. 

Przewodniczący:      …………………………….