Sygn. akt: KIO 896/19
WYROK
z dnia 10 czerwca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 maja i 6 czerwca 2019 r. w Warszawie od
wołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 maja 2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: WhyNotTravel spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Kielnarowej oraz
Przeds
iębiorstwo Wielobranżowe Bokka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Kielcach w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Instytut Adama
Mickiewicza w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Bankowe
Biuro Podróży Travelbank spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie oraz
eTravel spółka akcyjna w Warszawie, zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami pos
tępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: WhyNotTravel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
z
siedzibą w Kielnarowej oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bokka spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: WhyNotTravel spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Kielnarowej oraz Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe Bokka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
WhyNotTravel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą
w Kielnarowej
oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bokka spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach na rzecz zamawiającego - Instytutu Adama
Mickiewicza w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy
), stanowiącą wynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….........................…
Sygn. akt KIO 896/19
U z a s a d n i e n i e
I. Instytut Adama
Mickiewicza z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający), prowadzi
postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego pn. „Usługa sprzedaży i dostarczania
krajowych i międzynarodowych biletów lotniczych dla Instytutu Adama Mickiewicza”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej, poz. 2019/S 041-
093354. Zamawiający zamieścił specyfikację istotnych
warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej. Postępowanie
prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.;
dalej: Prawo zamówień publicznych).
W dniu 16 maja 2019 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
WhyNotTravel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą
w
Kielnarowej oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bokka spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach (dalej: Odwołujący) wnieśli odwołanie, w którym
zarzucili Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Bankowe Biuro Podróży Travelbank
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie oraz eTravel spółka akcyjna
w
Warszawie (dalej: Konsorcjum Travelbank) do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów, dotyczących wyliczenia ceny i kosztu oferty Konsorcjum oraz jej istotnych części
składowych.
Zdaniem Odwołującego, Konsorcjum Travelbank, zaoferowało ceny, które łącznie
oraz osobno uzasadniają uznanie oferty Konsorcjum za obarczoną wadą rażąco niskiej ceny.
Podkreślał, że wykonawca powinien tak skalkulować każdy składnik ceny by umożliwiał on
pokrycie kosztów wykonania danej usługi oraz osiągnięcie zysku. Wynika to z faktu, iż
Wykonawca nie posiada żadnej gwarancji, co do kwoty lub zakresu wykonania Umowy lub
wartości zamówienia (por. § 3 ust. 1 in fine wzoru umowy). Jakkolwiek na 33 stronie
dokumentacji Postępowania umieszczoną szacunkowy skalę potrzeb Zamawiającego,
niemniej nie ma ona wiążącego charakteru i Zamawiający ma możliwość zakupu dowolnej
ilości biletów lotniczych. Ilość wykonanych zamówień będzie całkowicie zależna od potrzeb
Zamawiającego oraz innych podmiotów (§ 1 ust. 7 lit. a) wzoru umowy).
Cena całkowita w Postępowaniu nie jest ceną ryczałtową i wobec tego nie jest
możliwe ewentualne pokrywanie kosztów czy strat w ramach innych wykonanych usług.
Koszty, rezerwy oraz zysk muszą być przypisane w stosunku do konkretnej, podanej
wysokości opłaty transakcyjnej.
Cena przykładowych połączeń lotniczych (biletów) ma znaczenie głównie na etapie badania
i
oceny ofert, gdyż Zamawiający prawdopodobnie nie skorzysta w rzeczywistości
z
przedstawionej oferty połączeń. Niemniej również podana tam cena musi być ceną realną
i
prawidłową. Podanie zaniżonej ceny biletów, poniżej rzeczywistych możliwości wykonawcy
i
realiów rynkowych, w istocie w sposób oczywisty oznacza, iż wykonanie zamówienia na tę
podróż za tę cenę nie było możliwe. Innymi słowy nie istniała możliwość wykonania danego
połączenia za cenę wskazaną przez wykonawcę.
Każda z pozycji cenowych formularza ofertowego powinna zostać wyceniona osobno.
Każda z tych czynności może mieć decydujący wpływ, co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. Innymi słowy zaniżenie dowolnego z ww. składników
może mieć wpływ na obarczenie oferty Konsorcjum wadą rażąco niskiej ceny. Odwołujący
podkreślał, że wykonawca miał obowiązek zaoferowania ceny, która uwzględnia wszystkie
koszty związane z wykonaniem zamówienia. Zatem Wykonawca powinien wykazać, że jego
stawki, za
równo opłaty transakcyjnej, jak i biletów lotniczych, są rynkowe i pokrywają
wszystkie koszty realizacji danej usługi w całym okresie realizacji umowy.
Zdaniem Odwołującego cena 0,01 zł, a nawet 0,00 zł jest w szczególnych
przypadkach dopuszczalna na ryn
ku zamówień publicznych. W szczególności taka sytuacja
może występować w przypadku opłat transakcyjnych za sprzedaż biletów lotniczych lub
rezerwacji hotelowych, gdyż niektórzy Wykonawcy na rynku posiadają odpowiednią sytuację,
aby pokryć koszty wykonania ww. usług z kosztów samych biletów lotniczych lub rezerwacji
hotelowych. Argumentował, że wykonanie usługi rezerwacji hotelowej lub sprzedaży biletu
lotniczego za cenę w wysokości 0,01 zł lub 0.00 zł jest realne, jednak wtedy i tylko wtedy,
jeżeli Wykonawca posiada indywidualne możliwości pozwalające na uzyskanie dodatkowego
wynagrodzenia za wykonanie usługi takie rodzaju ze źródeł zewnętrznych. Co więcej taką
sytuację należy udowodnić.
Konsorcjum zaoferowało wykonanie zamówienia za opłatę transakcyjną w wysokości
0,01 zł. Tymczasem standardowa prowizja dla agenta IATA wynosi 0,01% (1/10 000)
podstawy taryfy danego biletu. Czyli z biletu z taryfą za 1 000 zł wykonawca uzyskuje 0,10 zł
prowizji. Kwota 0,11 zł (suma takiej prowizji + zaoferowanej przez Konsorcjum opłaty
transakcyjnej) nie pokrywa ceny wystawienia biletu lotniczego.
Reasumując, zdaniem Odwołującego Konsorcjum Travelbank jest w stanie
zrealizować niniejsze zamówienie z zyskiem wyłącznie, jeżeli posiada odpowiednio wysokie
przychody ze źródeł zewnętrznych lub ponadstandardowo niskie koszty. Taka sytuacja
powinna przynajmniej wzbudzić wątpliwości Zamawiającego, co powinno skutkować
wezwaniem Konsorcjum do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Skoro do wezwania nie doszło
to zdaniem Odwołującego, Zamawiający naruszył art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych
Co do ceny przykładowych biletów lotniczych, to Odwołujący podawał, że cena
łączna za 8 biletów lotniczych wynosi odpowiednio 17 612,12 w przypadku oferty
Odwołującego oraz 15 720,45 zł w przypadku oferty Konsorcjum Travelbank. Różnica
wynosi więc 1 891,67 zł, czyli około 10%-15%. Niemniej, aż 1 330,92 zł powstało w wyniku
różnicy w wycenie jednego połączenie, tj. połączenia nr. 5 na trasie Waszyngton- Warszawa
Waszyngton. Tak więc różnica w cenie tego jedno połączenia pomiędzy Odwołującym i
Konsorcjum wynosi ponad 30% i zdaniem Odwołującego różnica ta powinna zostać
wyjaśniona przez Zamawiającego. Tym bardziej, iż połączenie zostało wystawione na
niedostępnej dla tego połączenia klasie taryfowej.
Odwołujący zauważał, że zaniżenie ceny chociaż jednego z biletów poniżej
standardów rynkowych powinno skutkować uznaniem oferty Konsorcjum Travelbank za
obarczoną wadą rażąco niskiej ceny. Wszak, w takim przypadku realizacja zamówienia za
daną cenę nie byłaby możliwa.
Odwołujący wskazywał również, iż nawet jeżeli uznać, iż wynagrodzenie wykonawcy
w
Postępowaniu nie zostało ukształtowane w sposób kosztorysowy to cena oferty
Konsorcjum, w tym jej składniki kosztowe, powinna była wzbudzić wątpliwości
Zamaw
iającego, gdyż każdy z jej trzech składników wydaje się być zaniżony, przy czym
składnik trzeci - cena 8 biletów lotniczych, przynajmniej ze względu na zaniżenie ceny
jednego z biletów lotniczych.
2) art. 24 ust. 1 pkt. pkt 16 oraz 17 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia Konsorcjum Travelbank, mimo iż Konsorcjum wprowadziło Zamawiającego
w
błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu;
ewentualnie art. 26 ust. 4 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum do udzielania wyjaśnień w zakresie złożonego przez Konsorcjum Wykazu
zrealizowanych usług.
Tak sformułowany zarzut Odwołujący uzasadniał następująco: Konsorcjum
Travelbank w
prowadziło Zamawiającego w błąd co do spełniania warunku udziału w
Postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej. W dokumentach
złożonych na wezwanie z dnia 1 kwietnia 2019 r. Konsorcjum przekazało „Wykaz
wykonanych usług wraz z rekomendacjami potwierdzającymi należyte wykonanie”. Na
pierwszy r
zut oka wydaje się, iż wskazane przez Konsorcjum usługi potwierdzają spełnianie
warunku zgodnie z art. 6 ust. 1 lit.
c) SIWZ. Niemniej po dokładniejszej analizie złożonego
wykazu usług okazuje się, że obie usługi – wykonane dla Ewa Travel i 5MS spółka z
og
raniczoną odpowiedzialnością są usługą świadczoną na rzecz pośrednika oferującego
usługi turystyczne.
Żadna z ww. usług nie spełnia więc, zdaniem Odwołującego, wymagań
Zamawiającego. Przede wszystkim oba ww. podmioty (Ewa Travel i 5 MS sp. z o.o.) działają
w rzeczywistości jako agenci (subagenci), któregoś z członków Konsorcjum, a nie podmioty
bezpośrednio dokonujące zakupu biletów lotniczych np. na skutek udostępnienia im
potencjału technicznego. Bilety wystawiane tak przez Ewa Travel, jak i z 5 MS sp. z o.o. są
w istocie wystawiane przez te podmioty na numerze IATA i oprogramowaniu, któregoś z
członków konsorcjum.
Odwołujący argumentował, że nawet jeżeli bilet wystawia kasjer zatrudniony przez
któregoś z członków Konsorcjum, co wydaje się mało prawdopodobne to i tak dzieje się to
w
całkowicie inny sposób niż w relacji z Zamawiającym. W takiej sytuacji mamy do czynienia
nie
z jedną umową opiewającą na 4 mln zł, a z umową opartą o prowizje, w której usługi są
świadczone na rzecz innych podmiotów. Innymi słowy na skutek działań Ewa Travel lub 5
MS sp. z o.o., któryś z członków Konsorcjum mógł sprzedać usługi na ponad 4 mln zł,
niemniej działo się to na podstawie wielu umów z podmiotami trzecimi.
Odwołujący argumentował, że w przypadku umów z Ewa Travel, jak i z 5 MS sp. z o.o.
mamy do czynienia z udostępnieniem możliwości technicznych, któregoś z członków
konsorcjum oraz ewentualnie z dalszą umową agencyjną, a nie z kompleksową obsługą
podróży służbowych, jak na rzecz Zamawiającego.
Odwołujący podnosił, że współpraca agenta IATA z agentami non-IATA właściwie
w
żadnym zakresie nie pokrywa się z obsługą Zamawiającego poza tym, iż również dotyczy
sprzedaży biletów lotniczych. Tak więc sposób, w jaki Konsorcjum Travelbank wykazało
spełnianie warunku udziału w Postępowaniu w odniesieniu do wymagań określonych w art. 6
ust. 1 lit c) akapit 3 SIWZ w istocie stanowi wprowadzenie Zamawiającego w błąd celem
wpłynięcia wynik Postępowania. W tym stanie rzeczy konieczne jest w ocenie Odwołującego
skorzystanie przez Zamaw
iającego z uprawnienia przewidzianego w przepisie § 2 ust. 6
rozporządzenia w sprawie wykazu dokumentów, w którym wskazano, iż: Jeżeli wykaz,
oświadczenia lub inne złożone przez wykonawcę dokumenty budzą wątpliwości
zamawiającego, może on zwrócić się bezpośrednio do właściwego podmiotu, na rzecz
którego roboty budowlane, dostawy lub usługi były wykonane, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych są wykonywane, o dodatkowe informacje lub dokumenty w tym
zakresie. Potwierdzenie się okoliczności opisanych w treści odwołania stanowi, zdaniem
Odwołującego, przesłankę do wykluczenia Konsorcjum z Postępowania bez wzywania do
uzupełniania wykazu usług. Niedopuszczalnym jest, aby informacje nieprawdziwe mogły
zostać zastąpione informacjami prawdziwymi w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w tezach wyrażonych w uzasadnieniu
wyroku KIO z dnia 22 grudnia 2014 roku (KIO 2567/14): „W przypadku zaistnienia
wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy - podania nieprawdziwych
informacji mających wpływ na wynik postępowania - art. 26 ust. 3 ustawy nie znajduje
zastosowania”. Z kolei, jeżeli Izba uzna, iż powstają wątpliwości, co do wprowadzenia
Zamawiającego przez Konsorcjum w błąd możliwe jest skorzystanie z dyspozycji art. 26 ust.
4 Prawa zamówień publicznych i nakazanie wezwania Konsorcjum do wyjaśnień w tym
zakresie.
3) art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wykluczenia
Konsorcjum Travelbank, mimo iż nie wykazało ono spełniania warunków udziału
w
Postępowaniu; ewentualnie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych poprzez
zaniechanie wezwania Konsorcjum do uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania
wyjaśnień w zakresie złożonego przez Konsorcjum Wykazu zrealizowanych usług.
Odwołujący wskazywał, że w zakresie uzasadnienia tego zarzutu należy ponownie
wziąć pod uwagę okoliczności wskazane wyżej (odnośnie zarzutu nr 2). Zdaniem
Odwołującego, niezależnie od uznania, czy Konsorcjum Travelbank wprowadziło
Zamawiającego w błąd, czy też nie, to nie jest możliwe uznanie, iż Konsorcjum wykazało
spełnianie warunków udziału w Postępowaniu. Jednocześnie, jeżeli Izba uzna, iż doszło
wyłącznie do niewykazania spełniania warunków udziału w Postępowaniu bez wprowadzenia
Zamawiającego przez Konsorcjum Travelbank w błąd to przed wykluczeniem Konsorcjum
z
Postępowania konieczne jest zastosowanie norm wynikających z art. 26 ust. 3 Prawa
zamówień publicznych
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawia
jącemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu. W odpowiedzi na
odwołanie i na rozprawie wnosił o oddalenie odwołania w całości.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 90 ust. 1 Prawa za
mówień publicznych
poprzez zaniechanie wezwania Przystępującego do wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej
ceny, Zamawiający podnosił, że Odwołujący stoi na stanowisku, że zaoferowane przez
Przystępującego ceny łącznie oraz osobno uzasadniają uznanie oferty Przystępującego za
obarczoną wadą rażąco niskiej ceny. Przy tym jako uzasadnienie tego zarzutu powołuje
argumentację odnoszącą się w zasadzie jedynie do poszczególnych składników ceny:
opłaty transakcyjnej za wystawienie biletów oraz (2) ceny przykładowych połączeń
lotniczych (biletów). Wskazuje, że są to istotne części składowe całkowitej ceny, czyli
wynagrodzenia wykonawcy. Wynagrodzenie to Odwołujący raz określa jako wynagrodzenie
kosztorysowe, „liczone obmiarowo” (pkt 1 1 odwołania), innym razem jako wynagrodzenie
o
charakterze ryczałtowym (pkt 22). Prawdopodobnie ta trudność w ustaleniu charakteru
wynagrodzenia przez Odwołującego wynika z faktu, że różnica całkowitej ceny oferty
Odwołującego i Przystępującego nie jest znacząca. Jest to jedynie 11%, a nie — jak
wskazuje Odwołujący, określając tę różnicę z dużym marginesem błędu — „około 10%-13%”
i jako taka nie budzi wątpliwości Zamawiającego. W konsekwencji braku wątpliwości, o
których mowa w art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych jako podstawy wezwania do
wyjaśnień, Zamawiający nie miał podstaw do wezwania Przystępującego do wyjaśnienia
całkowitej ceny na etapie badania ofert, jak i nie ma ich nadal, już po zapoznaniu się
z argumen
tacją przedstawioną w odwołaniu.
Zamawiający nie kwestionował wynikającego wprost z art. 90 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych, obowiązku weryfikacji, czy istotne części składowe ceny nie są rażąco niskie.
Zamawiający wyjaśnia, że w jego ocenie, uwzględniając przede wszystkim specyfikę usługi,
będącej przedmiotem zamówienia, zaoferowane przez Przystępującego ceny opłat
transakcyjnych, jak i przykładowych biletów są realne, wiarygodne, nie odbiegają od cen
rynkowych podobnych zamówień, nie wskazują na możliwość wykonania zamówienia
poniżej rzeczywistych jego kosztów, a zatem nie wypełniają definicji rażąco niskiej ceny,
powoływanej przez Odwołującego w pkt 10 odwołania. Zamawiający zgadza się przy tym ze
stanowiskiem Odwołującego, że definicja ta jest wynikiem orzecznictwa KIO oraz poglądów
doktryny.
Odnośnie opłat transakcyjnych za wystawienie biletów lotniczych krajowych oraz
międzynarodowych, Zamawiający podnosił, że Odwołujący pomija zarówno specyfikę usługi,
jak i ceny oferowane na rynku za tę część usług.
Zamawiający wskazywał, że badając oferty uwzględnił powyższe uwarunkowania —
wiadome i oczywiste nie tylko dla niego, ale też dla innych wykonawców będących
uczestnikami tego rynku. Zamawiający zwracał uwagę, że sam Odwołujący w postępowaniu
odwoławczym, zakończonym wydaniem przez KIO wyroku w dniu 2 stycznia 2019 r.
(KIO 2592/18) -
broniąc realności zaoferowanych opłat transakcyjnych w wysokości 0,01 zł
i
tym samym broniąc się przed odrzuceniem jego oferty przez zamawiającego w
postępowaniu na „Usługę rezerwacji, sprzedaży i dostarczenia biletów lotniczych na potrzeby
Pol
itechniki Gdańskiej” - powoływał się na specyfikę usług tego typu i uwarunkowania
związane ze świadczeniem tych usług pozwalające nie tylko jemu, ale też innym
wykonawcom na ich świadczenie z zyskiem. W uzasadnieniu tego wyroku KIO wskazała: „
Odnosząc się do kwestii ceny (opłaty transakcyjnej) zaoferowanej przez odwołującego, w
pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na specyfikę usługi, która jest przedmiotem
zamówienia. Jak wynika z wyjaśnień odwołującego przedstawionych na rozprawie i
niekwestionow
anych przez zamawiającego, wykonawcy funkcjonujący na tym rynku, będący
agentami IATA, mają co do zasady umowy zawarte z liniami lotniczymi i operatorami
systemów GDS, na podstawie których otrzymują upusty/prowizje od cen biletów. Wysokość
upustów/ prowizji zależy głównie od obrotów danego wykonawcy: im wyższe obroty tym
korzystniejsze d/a tego wykonawcy umowy. W związku z tym, cena biletu zapłacona przez
zamawiającego, przy uwzględnieniu uzyskanego przez wykonawcę upustu / prowizji może
pozwolić wykonawcy pokryć w całości lub w części koszty wykonania usługi i osiągnąć zysk,
zaś opłata transakcyjna od zamawiającego jest zyskiem dodatkowym. Tym samym, im
większe są upusty / prowizje przysługujące wykonawcy na podstawie umów zawartych z
liniami lotniczymi i o
peratorami systemów GDS, tym większą ma on możliwość zmniejszenia
żądanej opłaty transakcyjnej. Wykonawcy posiadający najkorzystniejsze umowy są w stanie
pokryć koszty i osiągnąć zysk z samych upustów/prowizji na każdym bilecie.
Zamawiający zwracał uwagę na część dowodów przedłożonych przez Odwołującego
na rozprawie (zestawienia ofert, informacje o wyborze ofert, referencje), z których wynika, że
w trzech innych postępowaniach prowadzonych przez innych zamawiających oferował on
opłatę transakcyjną w wysokości 1 grosza i posiada od tych zamawiających referencje
potwierdzające, że należycie wykonał usługi.
Zamawiający podnosił, że również Odwołujący zaoferował w niniejszym
Postępowaniu ceny opłat transakcyjnych za wystawienie biletów w tej samej wysokości (tj. 1
gr), potwierdzając tym samym praktykę rynkową.
Z doświadczeń Zamawiającego, w szczególności z prowadzonego poprzedniego
postępowania (w 2017 r.) wynika, że oferowanie cen na tak niskim poziomie jest ustaloną od
co najmniej kilku lat, na co wskazuje r
ównież szereg starszych orzeczeń KIO (w tym
z
udziałem Odwołującego, prezentującego na tamtym etapie odmienne stanowisko
w
stosunku do prezentowanego w tym postępowaniu odwoławczym) — m.in. wyr. KIO
z 14
września 2015 r., KIO 1881/15; wyr. KIO z 28 sierpnia 2015 r., KIO 1753/15; wyr. KIO
z 17 czerwca 2014 r., KIO 1 125/14.
Uwzględniając powyższe Zamawiający wskazuje, że oferowanie cen za opłaty
transakcyjne na poziomie zaoferowanym w tym postępowaniu przez obu wykonawców
stanowi obecnie normalną i akceptowaną praktykę rynkową. Wobec braku wątpliwości w tym
zakresie wezwanie do złożenia wyjaśnień byłoby niecelowe, a nawet sprzeczne z ekonomiką
postępowania.
Odnośnie argumentacji Odwołującego co do ceny biletów lotniczych w ofercie
Konsorcjum Travelbank, Zama
wiający wskazywał, że w uzasadnieniu zarzutów stawianych
w
tym zakresie Odwołujący powołuje się na różnicę pomiędzy łączną ceną biletów
zaoferowaną przez siebie i Przystępującego, która, jak już wskazano, wynosi 11% i jako taka
nie budzi wątpliwości Zamawiającego. Powołuje się również na znaczącą różnicę pomiędzy
ceną połączenia Warszawa — Waszyngton — Warszawa „ponad 30%” (dokładnie 32%),
która — jego zdaniem — powinna zostać wyjaśniona przez Zamawiającego.
Zamawiający wskazywał, że różnica pomiędzy zaoferowaną przez Przystępującego
ceną kwestionowanego połączenia a średnią arytmetyczną cen wszystkich złożonych ofert
wynosi 19% i nie uzasadnia wezwania do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny,
nie tylko na podstawie art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, ale też ust. 1a tego
przepisu, w którym przewidziano próg ponad 30%, jako wyznaczający obowiązek zwrócenia
się do wykonawcy oferującego taką cenę o udzielenie wyjaśnień. Dodatkowo Zamawiający
zwracał uwagę, że obowiązek ten dotyczy przypadku, w którym cena całkowita oferty jest
niższa o co najmniej 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert (a nie
poszczególne ceny jednostkowe).
Zamawiający ponadto wskazywał, że w załączniku nr 2a do SIWZ wymagał złożenia
wraz z ofertą dla każdego wycenianego połączenia potwierdzenia elektronicznego wydruku
z
systemu rezerwacji, przy czym wskazał, że za wystarczający dokument uzna wydruk biletu
lotniczego z systemu rezerwacji
GDS, posiadającego minimalne cechy wskazane w tym
fragmencie SIWZ. Bilety złożone przez Przystępującego odpowiadały wymaganiom
określonym w SIWZ, a tym samym potwierdzały. że na moment pozyskania tego biletu
dostępne było dla Przystępującego połączenie w takiej cenie.
Zamawiający podał, że w ślad za zastrzeżoną w załączniku nr 2a możliwością
weryfikacji przedstawionej dokumentacji u przewoźników lub w systemie GDS, zweryfikował
u
przewoźnika dostępność i prawidłowość również tego biletu, w tym warunków w nim
przewidzianym, otrzymując odpowiedź, że wszystkie bilety wystawione zostały prawidłowo,
zgodnie z kalkulacją automatyczną i bez jakichkolwiek manualnych ingerencji. W tej sytuacji
stanowisko Odwołującego że połączenie Warszawa — Waszyngton — Warszawa zostało
wystawione na niedostępnej dla tego połączenia klasie taryfowej jest jedynie jego
gołosłownym twierdzeniem, niepopartym żadnymi dowodami.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa
zamówień publicznych przez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum Travelbank, Zamawiający
zauważał, że Odwołujący zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Prawa zamówień
publicznych wywodzi, z jego zdaniem, wprowadzającego Zamawiającego w błąd
przedstawienia przez Przystępującego informacji w pozycji nr 2 i 3 Wykazu usług.
Argumentację w zakresie tego zarzutu powołuje również jako argumentację uzasadniającą
stawiany zarzut w zakresie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa zamówień publicznych.
Stawiając te zarzuty Odwołujący powoływał się na to, że usługi wskazane w tych
pozycjach świadczone były na rzecz pośrednika oferującego usługi turystyczne (biur
podróży), wnioskując, że żądna z tych usług nie spełnia wymagań Zamawiającego. Twierdzi,
że oba podmioty, na rzecz których wykonywane były te usługi, działają „w rzeczywistości
jako agenci (subagenci), któregoś z członków konsorcjum, a nie podmioty bezpośrednio
dokonujące zakupów biletów lotniczych, np. na skutek udostępnienia im potencjału
technicznego". Wskazuje, że bilety wystawiane przez te podmioty są wystawiane na
numerze IATA i
oprogramowaniu „któregoś z członków konsorcjum” (pkt 39 odwołania).
Zamawiający podnosił, że tak sformułowany zarzut, opierający się na daleko idących
w skutkach, ale jednak przypuszczeniach Odwołującego, nie popartych żadną konkretną
argumentacją (nie mówiąc o dowodach), która by pozwalała Zamawiającemu na ewentualne
zweryfikowanie po wniesieniu odwołania podjętych wcześniej czynności w Postępowaniu nie
stanowi prawidłowo sformułowanego zarzutu. Brak konkretyzacji okoliczności faktycznych
oraz jakichkolwiek dowodów w zakresie tego zarzutu nie pozwala na poważną ocenę, czy
zarzucane Zamawiającemu zaniechanie znajduje uzasadnienie.
Niezależnie od powyższego Zamawiający podnosił, że podmioty, na rzecz których
realizowane były usługi (z poz. 2 i 3 Wykazu usług) stanowią odrębne byty prawne w
stosunku do Przystępującego (spółka z o.o. oraz działalność gospodarcza osoby fizycznej).
Brak też jakichkolwiek powiązań osobowych ujawnionych w KRS między tymi podmiotami.
Podmioty te potwierdziły należyte wykonanie usług wskazanych przez Przystępującego w
wykazie. Dodatkowo Zamawiający pismem (datowanym na dzień 25 kwietnia 2019 r.)
wezwał Przystępującego do wyjaśnienia, czy wartość tych usług wskazana w wykazie
dot
yczy tylko rezerwacji, sprzedaży i dostarczenia biletów na krajowe i zagraniczne
pasażerskie przewozy lotnicze, czy jest to kwota za realizację szerszego zakresu
zamówienia. W odpowiedzi Przystępujący pismem z dnia 29 kwietnia 2019 r. potwierdził, że
wskaz
ane kwoty dotyczą tylko i wyłącznie tych usług.
Zamawiający zwracał uwagę, że Odwołujący dokonuje oceny usług wskazanych
w
wykazie Przystępującego w oderwaniu od treści określonego w Postępowaniu warunku,
przede wszystkim wprowadzając do tego warunku wymagania w nim nie wyrażone.
Zamawiający wymagał bowiem wykazania się usługami „z których każda obejmowała m.in.
rezerwację, zakup i dostarczenie biletów na krajowe i zagraniczne pasażerskie przewozy
lotnicze” (art. 6 ust. 1 lit. c SIWZ) a nie — jak twierdzi Odwołujący — usługami polegającymi
na
„kompleksowej obsłudze podróży służbowych, jak na rzecz Zamawiającego”
(pkt 41
odwołania). Z określonego w Postępowaniu warunku w żadnym razie nie wynika, by
Zamawiający wymagał wykazania się realizacją usług, których przedmiot „pokrywa się
z
obsługą Zamawiającego” (pkt 42 odwołania). Zdaniem Zamawiającego, Odwołujący
wyciągał przy tym nieuzasadniony wniosek, że w załączniku nr 5 do siwz (Wykaz głównych
usług), zamawiający „doprecyzował” wymaganie określone w treści warunku. Zamawiający
nie zgadza się z możliwością wyciągnięcia takiego wniosku, choćby dlatego, że wykaz ten
jest jedynie wzorem do użycia przez wykonawców w celu wykazania spełniania warunku
udziału w postępowaniu, ale też przede wszystkim stanowi on dokument wtórny w stosunku
do samego określenia warunku udziału w postępowaniu i akurat w tym Postępowaniu został
umieszczony omyłkowo (niepoprawiony w stosunku do treści SIWZ z 2017 r.).
Niezależnie od powyższego Zamawiający wskazywał, że sam Odwołujący
w prow
adzonym przez Zamawiającego poprzednim postępowaniu, na s. 14 złożonego
oświadczenia JEDZ (w załączeniu) wartości jak w tym postępowaniu (4 mln zł)
wykonywanymi na rzecz podmiotów świadczących usługi turystyczne, tj. Avanti
Przedsiębiorstwo Turystyczno Handlowe B. W. w Sanoku oraz Biura Turystycznego Anturia
w Dębicy.
Biorąc pod uwagę informacje wynikające z wykazu usług oraz rekomendacji
udzielonych przez te podmioty, Zamawiający na etapie oceny ofert nie miał jakichkolwiek
podstaw do wezwania Przystępującego do złożenia dalszych wyjaśnień na podstawie art. 26
ust. 4 Prawa zamówień publicznych. Również wniesione odwołanie, poza gołosłownymi nie
zawiera żadnych konkretnych okoliczności, które uzasadniałyby takie wezwanie.
Powyższe w ocenie Zamawiającego wskazuje również na bezzasadność stawianych
w odwołaniu zarzutów, a dotyczących złożonego przez Przystępującego wykazu usług,
zarówno co do zarzutów podstawowych — naruszenia art. 24 ust. 16 i 17 i art. 24 ust. 1 pkt
12 Prawa zamówień publicznych, jak i stawianych alternatywnie — naruszenia art. 26 ust. 3
i
4 Prawa zamówień publicznych.
W konsekwencji Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpiło Konsorcjum
Travelbank (dalej także: Przystępujący).
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych -
jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły – wówczas
Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie należy oddalić.
Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wezwania
Przystępującego do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny i kosztu oferty Konsorcjum Travelbank oraz jej istotnych części składowych.
Izba ustaliła, co następuje:
1. W art. 14 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ; kopia SIWZ i inne
dokumenty przywołane w uzasadnieniu w aktach postępowania). Zamawiający opisał
kryteria, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych
kryteriów i sposobu oceny ofert. Zamawiający wskazał, że za ofertę najkorzystniejszą
zostanie uznana oferta zawierająca najkorzystniejszy bilans punktów w m.in. kryteriach,
opisanych jako ,,Cena usługi tj.: opłata transakcyjna za wystawienie biletu lotniczego
krajowego (W1-
10%) oraz opłata transakcyjna za wystawienie biletu lotniczego
międzynarodowego (W2-10%)” z wagą 20% oraz ,,Cena przykładowych połączeń lotniczych
(biletów) oceniony na podst. załącznika nr 2a do siwz” z wagą 40%.
2. W załączniku 2a do SIWZ Zamawiający opisał wymagania, jakie muszą być spełnione
przez bilety (ceny biletów) wystawionych na wskazanych przez niego trasach: cena musi
obejmować wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia tj. opłaty, podatki, prowizje,
cła itd.; data każdorazowo oznacza datę startu samolotu (nie zaś datę lądowania w miejscu
docelowym); wylot i powrót o dowolnej porze dnia; oferta cenowa sprzedaży na niżej
wyszczególnione trasy musi uwzględniać klasę ekonomiczną; zaproponowane ceny muszą
być możliwe do zweryfikowania w systemie GDS lub u przewoźnika; zamawiający nie
wymaga, aby w cenie biletu wliczony był bagaż rejestrowany; przy podróżach po Europie
Zamawiający wymaga, aby cena biletów obejmowała tylko połączenia bezpośrednie.
Zamawiający dopuszcza podróż na dwóch biletach one way; przy podróżach poza Europę
Zamawi
ający wymaga, aby cena biletów obejmowała połączenia z maksymalnie 2
przesiadkami podczas podróży w każdą ze stron (czas na przesiadce nie dłuższy niż 4h);
Zamawiający nie dopuszcza do korzystania z ofert „tanich przewoźników” lotniczych podczas
wyceny bil
etów na podanych trasach. Następnie Zamawiający wskazał osiem tras, wraz z
datami wylotu i powrotu, m.in. trasę Waszyngton – Warszawa – Waszyngton, wylot:
01.07.2019 r., powrót 14.07.2019 r.
3. Zamawiający w załączniku 2a do SIWZ podał również, że za wystarczający dokument
potwierdzający wystawienie biletu na podanej trasie uzna wydruk biletu lotniczego (który
należało załączyć do oferty) z systemu rezerwacji GDS, który posiada minimum następujące
cechy: numer biletu lotniczego; imię i nazwisko (może być fikcyjne) pasażera; oznaczenie
przewoźnika; numery rejsów; nazwę taryfy; trasę podróży; daty i godziny rejsów; cenę biletu.
Zamawiający przewidział możliwość weryfikacji przedstawionej dokumentacji u
przewoźników lub w systemie GDS.
4. Zgodnie z oświadczeniem Przystępującego na rozprawie, któremu Odwołujący nie
zaprzeczył, wykonawcy mieli czas na znalezienie wymaganych przez Zamawiającego
połączeń lotniczych od ogłoszenia postępowania do terminu złożenia ofert (bilety w systemie
GDS można rezerwować i odwoływać). Przystępujący oświadczył, że ma dostęp do pięciu
programów rezerwacyjnych, a Odwołujący tylko do jednego, czemu również Odwołujący nie
zaprzeczył.
5. W postępowaniu zostały złożone dwie oferty – oferta Odwołującego oraz oferta
Przystępującego. Obaj wykonawcy zaoferowali opłaty transakcyjne w wysokości 0,01 zł.
Oferty różniły się ceną przykładowych biletów lotniczych – Odwołujący w formularzu
ofertowym podał cenę 17 612,12 zł, a Przystępujący – cenę 15 720,45 zł. Różnica między
sumą przykładowych cen połączeń lotniczych podanych w ofertach wyniosła 1 891,67 zł, z
czego 1
330,92 zł wynikało z różnicy w wycenie jednego połączenia, tj. połączenia na trasie
Waszyngton- Warszawa - Waszyngton.
Odwołujący w odwołaniu podnosił, że Zamawiający powinien wezwać
Przystępującego do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny i kosztu oferty Konsorcjum oraz jej istotnych części składowych – zarówno w
odniesieniu do opłaty transakcyjnej w wysokości 0,01 zł, jak i ceny biletu załączonego przez
Przystępującego do oferty na trasie Waszyngton – Warszawa – Waszyngton. Izba jednak nie
zgodziła się z zarzutami podnoszonymi przez Odwołującego i podzieliła w całości stanowisko
Zamawiającego.
Po
pierwsze, co do zaoferowania wyceny opłaty transakcyjnej w wysokości 0,01 zł, to
można stwierdzić, że taka wycena jest wyceną rynkową w postępowaniach na usługi
sprzedaży biletów lotniczych. Potwierdzają to postępowania prowadzone przed Krajową Izbą
Odwoławczą (KIO z 14 września 2015 r., KIO 1881/15; wyr. KIO z 28 sierpnia 2015 r., KIO
1753/15; wyr. KIO z 17
czerwca 2014 r., KIO 1 125/14). W postępowaniu sygn. akt KIO
2592/19 Odwołujący sam dowodził, że wycena opłaty transakcyjnej jest wyceną rynkową i
Izba
zaakceptowała jego argumentację (wyrok KIO z 2 stycznia 2019 r). Zamawiający trafnie
w odpowiedzi na odwołanie zwracał uwagę na część dowodów przedłożonych przez
Odwołującego na rozprawie KIO 2592/19 (zestawienia ofert, informacje o wyborze ofert,
referencje), z których wynikało, że w trzech innych postępowaniach prowadzonych przez
innych zamawiających oferował on opłatę transakcyjną w wysokości 1 grosza i posiada od
tych zamawiających referencje potwierdzające, że należycie wykonał usługi.
Ponadto Przystępujący na rozprawie przedłożył pięć informacji z otwarcia ofert
w
postępowaniach prowadzonych przez innych zamawiających w 2017 r i 2019 r., w których
również oferowano opłatę w wysokości 0,01 zł (WhyNotTravel również oferował taką cenę).
W
tymże postępowaniu Odwołujący również zaoferował opłatę transakcyjną w wysokości
zł, co nie tylko potwierdza, że wycena na tym poziomie jest wyceną rynkową, ale i może
poddawać w wątpliwość interes Odwołującego w kwestionowaniu wyceny na tym poziomie
(przy czym Odwołujący nie twierdził, że sam jest w wyjątkowo uprzywilejowanej sytuacji,
pozwalającej oferować opłatę transakcyjną w wysokości 1 gr).
Odwołujący argumentował, że cena w wysokości 0,01 zł zawsze powinna być badana
przez Zamawiającego, jednak wobec przyjęcia, że jest to cena rynkowa (co wynika
z opisanych w
yżej przesłanek), trudno dopatrzeć się powodów postulowanego przez
Odwołującego automatyzmu prowadzenia przez Zamawiającego wyjaśnień w tym zakresie.
Po drugie, Odwołujący dopatrywał się podstawy do wezwania Przystępującego do
złożenia wyjaśnień odnośnie wyceny biletu na trasie Waszyngton-Warszawa-Waszyngton
wobec różnicy w cenie przykładowego biletu pomiędzy Odwołującym, a Przystępującym
w
wysokości 1 330,92 zł, ,,tym bardziej, iż połączenie zostało wystawione na niedostępnej
dla tego połączenia klasie taryfowej”. Innych argumentów przeciwko wycenie
Przystępującego Odwołujący w odwołaniu nie podał; na rozprawie kwestionował możliwość
samodzielnej weryfikacji przez Zamawiającego prawidłowości wystawienia biletu.
Trafnie wywodził Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, że sama różnica w
wycenie biletów dla jednego połączenia pomiędzy ofertą Odwołującego a ofertą
Przystępującego nie implikuje konieczności zastosowania procedury przewidzianej w art. 90
ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
Odnośnie możliwości weryfikacji przykładowych biletów przez Zamawiającego, to
Zamawiający przewidział taką możliwość w SIWZ, w załączniku 2a. Samodzielna weryfikacja
informacji podanych w ofercie przez Zamawiającego czy to na etapie przed wyborem oferty,
czy po wniesieniu odwołania, nie może być traktowana jako ,,de facto uwzględnienie
odwołania”, co sugerował Odwołujący na rozprawie. Zamawiający ma prawo weryfikować
prawdziwość i rzetelność informacji podanych w ofertach, tak w prowadzonym przez siebie
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jak i w ramach przygotowania się do
rozprawy, po wniesieniu odwołania. Weryfikacja biletów wystawionych przez
Przystępującego dokonana przez Zamawiającego potwierdziła, że ,,wszystkie bilety
wystawione zostały prawidłowo, zgodnie z kalkulacją automatyczną i bez jakichkolwiek
manualnych ingerencji”. Prawidłowości wystawienia biletów na trasie Waszyngton-
Warszawa-
Waszyngton Odwołujący w żaden sposób nie podważył – na rozprawie
zmodyfikował argumentację odwołania, w którym twierdził, że ,,połączenie zostało
wystawione na niedostępnej dla tego połączenia klasie taryfowej”, argumentując, że ,,Taryfa
ta jest rzadko dostępna i w jego ocenie to nadzwyczajny zbieg okoliczności, że we
wszystkich 4 biletach, składających się na połączenie do Waszyngtonu, wskazano taką
taryfę.” Na dowód mniejszej dostępności danej taryfy przedłożył na rozprawie dwa wydruki z
systemu GDS Sabre, pokazujące dostępność taryf na 14 lotach na połączenie Warszawa -
Rzym.
Argumentacja Odwołującego nie przekonała składu orzekającego. Okoliczność, że
taryfa, w której Przystępujący przedłożył bilet na połączenie Waszyngton-Warszawa-
Waszyngton jest rzadko dostępna, nie może być rozstrzygająca. Weryfikacja Zamawiającego
potwierdziła, że do wystawienia biletu nie stosowano żadnych ingerencji manualnych.
Odwołujący nie zaprzeczył, że Przystępujący ma dostęp do pięciu systemów GDS,
a
Odwołujący tylko do jednego – może to zwiększać możliwości Przystępującego
w
znalezieniu optymalnego połączenia w możliwie najniższej cenie. Pomiędzy ogłoszeniem
o
zamówieniu, a terminem składania ofert można było dokonywać prób znalezienia
najtańszego biletu nieograniczoną ilość razy. Ponadto wycenę biletu dla połączenia
Waszyngton-Warszawa-
Waszyngton Przystępujący potwierdził przedkładając na rozprawie
wydruki innych biletów na to samo połączenie, które kształtowały się na tym samym
poziomie, co w ofercie Przystępującego.
Reasumując, Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 90
ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
Zarzut narusz
enia art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia Konsorcjum Travelbank
, mimo iż nie wykazało ono spełniania warunków udziału
w Postępowaniu; ewentualnie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych poprzez
zaniechanie wezw
ania Konsorcjum do uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania
wyjaśnień w zakresie złożonego przez Konsorcjum wykazu usług oraz zarzut naruszenia art.
24 ust. 1 pkt. 16 i 17 Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechanie wykluczenia
Konsorcjum, mimo iż Konsorcjum wprowadziło Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu; art. 26 ust. 4 Prawa zamówień
publicznych poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum do udzielania wyjaśnień w zakresie
złożonego przez Konsorcjum Wykazu zrealizowanych usług.
Izba ustaliła, co następuje:
1. Zamawiający w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit c SIWZ wskazał, że aby ubiegać się o udzielenie
zamówienia wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
wykonał lub wykonuje należycie, co najmniej 3 usługi, z których każda obejmowała m.in.
rezerwację, zakup i dostarczenie biletów na krajowe i zagraniczne pasażerskie przewozy
lot
nicze, a wartość każdej z nich wynosiła co najmniej 4 000 000,00 zł brutto (całkowite
wynagrodzenie Wykonawcy obejmujące usługę rezerwacji i cenę biletów). W przypadku
zamówień, które są w trakcie realizacji, Wykonawca na dzień składania ofert winien wykazać
się realizacją umów na kwotę minimum 4 000 000,00 zł brutto każda.
2. Przystępujący w wykazie usług wskazał trzy usługi: jedną, trwającą, świadczoną dla
Instytutu Adama Mickiewicza (usługa ta nie była kwestionowana odwołaniem) oraz dwie inne
– świadczone dla ,,Ewa Travel” i ,,MS sp. z o.o.”
Odwołujący w oparciu o usługi wskazane w wykazie przez Przystępującego twierdził,
że obie usługi – wykonane dla Ewa Travel i 5MS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
są usługą świadczoną na rzecz pośrednika oferującego usługi turystyczne. Żadna z ww.
usług nie spełnia więc, zdaniem Odwołującego, wymagań Zamawiającego. Przede
wszystkim oba ww. podmioty (Ewa Travel i 5 MS sp. z o.o.) działają w rzeczywistości jako
agenci (subagenci), któregoś z członków Konsorcjum, a nie podmioty bezpośrednio
dokonujące zakupu biletów lotniczych np. na skutek udostępnienia im potencjału
technicznego. Bilety wystawiane tak przez Ewa Travel, jak i z 5 MS sp. z o.o. są w istocie
wystawiane przez te podmioty na numerze IATA i oprogramowa
niu, któregoś z członków
konsorcjum.
Zdaniem Odwołującego takie usługi nie potwierdzają spełnienia warunków
udziału w postępowaniu przez Przystępującego.
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego. W ocenie składu orzekającego
Odwołujący nadinterpretuje warunek udziału w postępowaniu opisany w SIWZ. Zamawiający
wymagał wykonania usługi obejmującej ,,rezerwację, zakup i dostarczenie biletów na
krajowe i zagraniczne pasażerskie przewozy lotnicze”. Z wywodów Odwołującego nie
wynika, że usługi świadczone na rzecz Ewa Travel i 5MS nie obejmowały takiego zakresu.
Zamawiający nie oczekiwał także wykazania się usługami polegającymi na „kompleksowej
obsłudze podróży służbowych, jak na rzecz Zamawiającego”, jak twierdził Odwołujący w
odwołaniu. Zamawiający w żaden sposób nie doprecyzował w opisie warunku oczekiwania
co do świadczenia usługi w sposób pośredni czy bezpośredni. W ocenie Izby w tym
kontekście nie ma znaczenia charakter stosunków prawnych łączących Ewa Travel i 5MS
oraz Przystępującego. Dlatego Izba nie brała pod uwagę umów, zawartych pomiędzy
Bankowym Biurem Podróży ,,TRAVELBANK” a Ewa Travel i 5MS, opatrzonych
zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, przedłożonych przez Przystępującego na
rozprawie. Izba oddaliła też wniosek Przystępującego o powołanie na świadków osób, które
podpisały się pod przedłożonymi przez niego oświadczeniami Ewa Travel i 5MS, opisującymi
zakres wykonywanych przez nich czynności w ramach świadczenia usług z wykazu na
okoliczność potwierdzenia prawdziwości oświadczeń tam zawartych. Odwołujący bowiem nie
kwestionował ich prawdziwości, a twierdził, że opisany tamże zakres czynności nie
odpowiada wymogom Zamawiającego. Jednak wobec braku sprecyzowania w SIWZ innego
zakresu usługi potwierdzającej spełnienie warunków udziału w postępowaniu, jak tylko
,,rezerwację, zakup i dostarczenie biletów na krajowe i zagraniczne pasażerskie przewozy
lotnicze
”, skład orzekający nie mógł podzielić stanowiska Odwołującego.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 1
pkt. 16 i 17 oraz art. 26 ust. 3 i
4 Prawa zamówień publicznych.
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że nie doszło do naruszeń
przepisów Prawa zamówień publicznych, opisywanych w odwołaniu, dlatego orzeczono jak
w sentencji.
O koszt
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………