KIO 865/19 POSTANOWIENIE dnia 17 maja 2019 r.

Stan prawny na dzień: 01.08.2019

Sygn. akt KIO 865/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 17 maja 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: Robert Skrzeszewski  

                                                                                     Magdalena Rams 

                                                                                     Ewa Sikorska                                                                                                                                                                              

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawny

m  bez  udziału  stron  i  uczestników 

postępowania odwoławczego w dniu 17 maja 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  maja  2019  r.  przez  wykonawcę  TPM 

Services  sp.  z  o.o.  z  siedzib

ą  w  Warszawie  ul.  Łopuszańska  32,  02-220  Warszawa  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Centralny  Zarząd  Służby  Więziennej,  ul.  Rakowiecka 

37A, 02-521 Warszawa  

przy udziale wykonawcy T-Mobile Polska S.A. 

zgłaszającego swoje przystąpienie do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 865/19 po stronie Zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na 

rzecz wykonawcy TPM Services sp. z o.o. z siedzib

ą w Warszawie ul. Łopuszańska 32, 02-

220  Warszawa 

kwoty  13  500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego wpisu. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący…………………… 

…………………… 

…………………… 


Sygn. akt: KIO 865/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Centralny  Zarząd  Służby  Więziennej,  ul.  Rakowiecka  37A,  02-521 

Warszawa wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie 
przetargu  nieograniczonego,  którego  przedmiotem  jest  „Usługa  sieci  rozległej WAN  wraz  z 
usługami dodatkowymi”, numer referencyjny: 14/19/ TK. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  30  kwietnia  2019  r.  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  numerem  2019/  S  084-200399.  W  tej  samej 
dacie  opublikowana  została  Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwana  dalej 
SIWZ na stronie internetowej Zamawiającego. 

Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami SIWZ Odwołujący: TPM Services sp. 

z o.o. z siedzib

ą w Warszawie ul. Łopuszańska 32, 02-220 Warszawa wniósł odwołanie do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu sformułowanie treści SIWZ 
w  sposób  niezgodny  z  przepisami  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp w zakresie: 

sformułowania  treści  SIWZ  –  Załącznika  nr  1  do  umowy  –  opis  przedmiotu 

zamówienia, zwanego dalej OPZ – punkt 1.2.4, w taki sposób, że zamawiający wymaga, aby 

wszystkie  u

żyte  do  świadczenia  usługi  urządzenia,  w  tym  sprzęt  i  oprogramowanie, 

pochodzi

ły z oficjalnego kanału dystrybucji na rynek polski.  

sformułowania treści SIWZ – Załącznika nr 1 do umowy – OPZ w taki sposób, 

że:  

w  punkcie  2.1.3  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  że  producenci  elementów 

systemu bezpiecze

ństwa muszą być uwzględniani w zestawieniach Gartner Magic Quadrant 

z  zakresu  bezpiecze

ństwa  sieciowego  (typu  Enterprise  Network  Firewalls,  Intrusion 

Prevention Systems, Secure Web Gateways), w okresie, co najmniej trzech ostatnich lat;  

w  punkcie  2.2.7.2  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie  zapewniało 

obs

ługę  logicznej  segmentacji  urządzenia:  możliwość  alokacji  zasobów  sprzętowych  per 

instancja;  

w  punkcie  2.2.8.11  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie  umożliwiało 

współpracę z serwerami autoryzacji w zakresie przesyłania list kontroli dostępu z serwera do 

urz

ądzenia z granulacją per użytkownik;  

w  punkcie  2.2.8.16  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  system  posiadał 

mo

żliwość kontekstowego definiowania reguł z wykorzystaniem informacji pozyskiwanych o 

hostach na bie

żąco poprzez pasywne skanowanie;  


w  punkcie  2.2.8.18.b)  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie pozwalało 

na tworzenie profili u

żytkowników korzystających ze wskazanych aplikacji z dokładnością do 

systemu operacy

jnego, z którego korzysta użytkownik oraz wykorzystywanych usług,  

w punkcie 2.2.8.18.d) OPZ zamawiaj

ący wymaga, aby urządzenie umożliwiało 

współpracę  z  otwartym  systemem  aplikacji  pozwalającym  administratorowi  na 

skonfigurowanie opisu dowolnej aplikacji i wykorzystanie go do automatycznego wykrywania 

tej

że aplikacji przez system praz na wykorzystanie profilu tej aplikacji w regułach reagowania 

na zagro

żenia oraz w raportach;  

w  punkcie  2.2.9.6  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie  zapewniało 

nast

ępujące sposoby wykrywania zagrożeń:  

a) 

sygnatury ataków opartych na exploitach,  

b) 

regu

ły oparte na zagrożeniach,  

c) 

mechanizm wykrywania anomalii w protoko

łach,  

d) 

mechanizm wykrywania anomalii w ogólnym zachowaniu ruchu sieciowego;  

w  punkcie  2.2.9.8  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie  posiadało 

mechanizm minimalizuj

ący liczbę fałszywych alarmów, jak i niewykrytych ataków (ang. false 

positives i false negatives);  

w  punkcie  2.2.9.11  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie  posiadało 

mo

żliwość  pasywnego  zbierania  informacji  o  urządzeniach  sieciowych  oraz  ich  aktywności 

(systemy  operacyjne,  serwisy,  otwarte  porty,  aplikacje  oraz  zagro

żenia)  w  celu 

wykorzystania  tych  informacji  do  analizy  i  korelacji  ze  zdarzeniami  bezpiecze

ństwa, 

eliminowania fa

łszywych alarmów oraz tworzenia polityki zgodności;  

w  punkcie  2.2.9.15  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło  możliwość  obrony  przed  atakami  skonstruowanymi  tak,  aby  uniknąć  wykrycia 

przez IPS 

– w tym celu stosuje odpowiedni mechanizm defragmentacji i składania strumienia 

danych w zale

żności od charakterystyki hosta docelowego;  

w  punkcie  2.2.9.17  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło możliwość definiowania wyjątków dla sygnatur z określeniem adresów IP źródła, 

przeznaczenia lub obu jednocze

śnie;  

w  punkcie  2.2.9.19  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło obsługę reguł Snort;  

w  punkcie  2.2.9.20  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło możliwość wykorzystania informacji o sklasyfikowanych aplikacjach do tworzenia 

regu

ł IPS;  

w  punkcie  2.2.11.3  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło  narzędzia  analizy  historycznej  dla  plików  przesłanych  w  przeszłości,  a 

rozpoznanych później jako oprogramowanie złośliwe (analiza retrospektywna);  


w  punkcie  2.2.11.4  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

zapewnia

ło  wykrywanie  ataków  typu  Zero-Day,  która  to  funkcjonalność  jest  właściwa  dla 

dedykowanych rozwi

ązań IPS oraz rozwiązań ochrony stacji końcowej, przy czym te ostatnie 

w rozumieniu wykonawcy nie stanowi

ą przedmiotu zamówienia;  

w  punkcie  2.2.12.9  OPZ  zamawiaj

ący  wymaga,  aby  urządzenie 

posiada

ło wsparcie dla mechanizmu TCP Ping, który pozwala na wysyłanie wiadomości TCP 

dla rozwi

ązywania problemów związanych z łącznością w sieciach IP.  

Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie:  

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp i art. 29 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp poprzez dokonanie 

opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieadekwatny  do  uzasadnionych  potrzeb 

Zamawiaj

ącego, wskazujący na konkretną markę producenta, z jednoczesnym naruszeniem 

zasad uczci

wej konkurencji i równego traktowania wykonawców;  

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  art.  25.  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  i  art.  29  ust.  1  i  2 

ustawy  Pzp  poprzez  stawianie  oferentom  wymaga

ń  ponad  miarę,  nieproporcjonalnych  do 

potrzeb  weryfikacji,  czy  oferowany  przez  w

ykonawców  produkt  spełnia  wymagania 

Zamawiaj

ącego;  

z uwagi na powyższe zarzuty Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu 

dokonania zmiany treści SIWZ – załącznika nr 1 do umowy:  

w  zakresie  punktu  1.2.4  OPZ 

–  poprzez  usunięcie  tego  wymogu  lub 

dopuszczenie  urz

ądzeń,  w  tym  sprzętu  i  oprogramowania,  pochodzących  z  innych 

oficjalnych  kana

łów  dystrybucji,  bez  zawężania  wyłącznie  do  oficjalnego  kanału  dystrybucji 

na rynek polski;  

w  zakresie  punktu  2.1.3  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  lub  takiego 

opisania funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.7.2 OPZ - poprzez usuni

ęcie tego wymogu lub takiego 

opisania funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.8.11 OPZ - poprzez usuni

ęcie tego wymogu lub takiego 

opisania funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.8.16 OPZ - poprzez usuni

ęcie tego wymogu;  

w  zakresie  punktu  2.2.8.18.b)  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  lub 

takiego 

opisania 

funkcjonalno

ści,  aby  możliwe  było  zastosowanie  rozwiązania 

równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.8.18.d) OPZ - poprzez zmian

ę zapisów tego wymagania 

na 

nast

ępujące:  „Możliwość  samodzielnego  definiowania  sygnatur  aplikacyjnych 

pozwalaj

ących administratorowi na skonfigurowanie opisu dowolnej aplikacji i wykorzystanie 

go  do  automatycznego  wykrywania  tak  rozpoznanych  aplikacji  przez  system  AVC  oraz  na 

wykorzystanie profilu tej aplikacji w regu

łach reagowania na zagrożenia oraz w raportach;”  


w  zakresie  punktu  2.2.9.6  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  celem 

umo

żliwienia 

zaproponowania 

rozwi

ązań 

alternatywnych 

lub 

takiego 

opisania 

funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.9.8 OPZ - poprzez usuni

ęcie tego wymogu lub takiego 

opisania funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.9.11 OPZ - poprzez usuni

ęcie tego wymogu lub takiego 

opisania funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w zakresie punktu 2.2.9.15 OPZ - poprzez zmian

ę zapisów tego wymagania i 

dopuszczenie  rozwi

ązań,  które  pozwolą  na  „uzyskanie  podobnej  funkcjonalności  poprzez 

zablokowanie  ka

żdego  połączenia,  która  nosi  znamiona  manipulacji  nr  sekwencyjnymi 

segmentów TCP, bez względu do jakiego hosta docelowego kierowane jest połączenie”;  

w  zakresie  punktu  2.2.9.17  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie tego wymogu w całości 

lub,  alternatywnie,  w  zakresie  definiowania  wyj

ątków  dla  IP  źródła  i  przeznaczenia 

jednocze

śnie;  

w  zakresie  punktu  2.2.9.19  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu, 

ewentualnie zmian

ę tego wymogu na następujący: „System IPS musi umożliwiać budowanie 

w

łasnych sygnatur IPS bez udziału wsparcia technicznego producenta”;  

w  zakresie  punktu  2.2.9.20  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  celem 

umo

żliwienia 

zaproponowania 

rozwi

ązań 

alternatywnych 

lub 

takiego 

opisania 

funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w  zakresie  punktu  2.2.11.3  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  celem 

umo

żliwienia 

zaproponowania 

rozwi

ązań 

alternatywnych 

lub 

takiego 

opisania 

funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

w  zakresie  punktu  2.2.11.4  OPZ  -  poprzez  jednoznaczne  wskazanie,  jakiej 

funkcjonalno

ści Zamawiający oczekuje w tym zakresie;  

w  zakresie  punktu  2.2.12.9  OPZ  -  poprzez  usuni

ęcie  tego  wymogu  celem 

umo

żliwienia 

zaproponowania 

rozwi

ązań 

alternatywnych 

lub 

takiego 

opisania 

funkcjonalno

ści, aby możliwe było zastosowanie rozwiązania równoważnego;  

ponadto  wnosił  o  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego 

kosztów  postępowania,  w  tym  kosztów  reprezentacji  wg  przedstawionych  na  rozprawie 
rachunków.  


W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

W  dniu  15  maja  2019r.,  przed  wyznaczoną  rozprawą,  do  siedziby  Krajowej  Izby 

Odwoławczej wpłynęło pismo Odwołującego z tej samej daty o cofnięciu odwołania.  

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.), 
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  zd.2  ustawy  Pzp  Izba  postanowiła  zwrócić  na  rzecz 

Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu. 

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3 

lit.  a  i  ust.  

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 
wraz ze zm.).  

Przewodniczący…………………… 

…………………… 

……………………