Sygn. akt: KIO 820/19
POSTANOWIENIE
z dnia 13 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Beata Konik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 13 maja 2019 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 maja
2019 r. przez
Orange Polska Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Urząd Dozoru Technicznego z siedzibą w
Warszawie,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Orange Polska Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 820/19
U z a s a d n i e n i e
Urząd Dozoru Technicznego z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
„Świadczenie usługi transmisji danych w sieci WAN i dostępu do internetu przez okres 40
miesięcy”, nr referencyjny: ZP-DI-45/18. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
dniu 23 kwietnia 2019 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2019/S 079-
W postępowaniu tym wykonawca Orange Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w
Warszawie
(dalej: „Odwołujący”) w dniu 6 maja 2019 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”),
zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 29 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia, ze
względu na:
a)
sprzeczne postanowienia dotyczące serwerów referencyjnych, co do ich
umiejscowienia wewnątrz infrastruktury Wykonawcy lub poza nią (Pkt 5.2.3 i 5.2.5
OPZ), co uniemożliwia sporządzenie oferty;
b)
brak wskazania parametrów opóźnienia i utraty pakietów, które powinny były zostać
umieszczone w tabeli
nr 6, której jednak Zamawiający nie zamieścił w dokumentacji
postępowania (Pkt 5.2.5 OPZ), co uniemożliwia sporządzenie oferty z uwagi na brak
informacji o wymaganiach Zamawiającego, które musi spełnić wykonawca;
c)
sprzeczne postanowienia dotyczące możliwości stosowania w łączach zapasowych
łączy asymetrycznych oraz zasobów sieci Internet (Pkt 1 i 3.1.8 OPZ);
d)
niejasne określenie wymogu zapewnienia oddzielnych routerów CE dla łącza
podstawowego i zapasowego, a także rozdzielności dróg kablowych dla łącza
pods
tawowego i zapasowego w odniesieniu do tego, czy wymagania takie muszą
zostać zapewnione w każdej lokalizacji Zamawiającego, czy jedynie w lokalizacji
Centrala UDT, Główne Data Center i Zapasowe Data Center (Pkt 2.2.14, 3.2.14, 6.1
OPZ);
2. art. 7 ust 1 w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy Pzp - poprzez naruszenie zasady
proporcjonalności, a także opisanie przedmiotu zamówienia w sposób mogący
utrudniać
uczciwą
konkurencje
z
uwagi
na
określenie
nadmiernego,
nieuzasadnionego potrzebami Zamawiającego wymagania, aby wykonawca
zastosował światłowód jednomodowy o ilości włókien nie mniejszej niż osiem, co
utrudnia złożenie konkurencyjnej oferty wykonawcom, którzy nie mogą zastosować
takiego rozwiązania technologicznego, a mogliby zagwarantować wymagane przez
Zamawiającego parametry techniczne łączy za pomocą innego rodzaju medium, a
także wykonawcom, którzy nie posiadają aktualnie takiego typu łączy
(światłowodowych) w lokalizacjach Zamawiającego (Pkt 2.1.2, 2.1.5, 3.1.3, 3.1.6,
5.1.2 OPZ);
3. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp -
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny, niewyczerpujący oraz nieuwzględniających wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na złożenie oferty, a także utrudniający uczciwą
konkurencję z uwagi na określenie zbyt krótkiego terminu rozpoczęcia świadczenia
usług, a także wyznaczenie konkretnej daty rozpoczęcia świadczenia usługi, co
sprawia, że wykonawca nie ma w chwili składania oferty informacji na temat tego, ile
czasu będzie miał na uruchomienie usługi, co nie tylko uniemożliwia złożenie oferty
Odwołującemu, ale uprzywilejowuje w sposób nieuprawniony wykonawcę aktualnie
świadczącego usługi na rzecz Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
zmiany
treści
SIWZ poprzez:
Zmianę wymagania z pkt 5.2.5 OPZ w ten sposób, że przez serwery referencyjne
będą rozumiane serwery umiejscowione w infrastrukturze telekomunikacyjnej
Wykonawcy;
2. D
odanie do dokumentacji postępowania tabeli nr 6 lub uwzględnienie w innej formie
wymaganych przez Zamawiającego parametrów, o których mowa w pkt 5.2.5 OPZ;
Określenie, czy dla zestawienia łączy zapasowych jest dopuszczalne stosowanie
łączy asymetrycznych i korzystanie z sieci Internet;
4. Okre
ślenie, czy wymóg rozdzielnych tras kablowych dla łącza podstawowego i
zapasowego, a także oddzielnych routerów CE dotyczy wszystkich lokalizacji
Zamawiającego, czy jedynie Centrali UDT, Głównego Data Center i Zapasowego
Data Center;
Wykreślenie wymagania, aby wykonawca musiał korzystać ze światłowodu
jednomodowego o ilości włókien nie mniejszej niż osiem;
Usunięcie daty rozpoczęcia świadczenia usługi i wskazanie terminu rozpoczęcia
świadczenia usługi poprzez określoną liczbę dni od chwili podpisania umowy oraz
zagwarantowanie, że termin na rozpoczęcie świadczenia usługi będzie nie krótszy niż
cztery miesiące od dnia podpisania umowy.
Zamawiający
przekazał
kopię
przedmiotowego
odwołania
wykonawcom
zainteresowanym udziałem w postępowaniu, w dniu 7 maja 2019 r. przez zamieszczenie na
stronie internetowej Zamawiającego. Jak wynika z akt postępowania żaden wykonawca nie
zgłosił przystąpienia do przedmiotowego postępowania odwoławczego.
W dniu 9 maja 2019
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której
Zam
awiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp,
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane ww. odwołaniem. Jednocześnie
Izba wskazuje, że w sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem
zarzutów, ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 186 ust.
6 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja
2018 r. poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………