Sygn. akt: KIO 804/19
WYROK
z dnia 17 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17
maja 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 maja 2019 r. przez
wykonawcę: FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Woli Zaradzyńskiej, ul. Majora
Hubala 157, 95 -
054 Wola Zaradzyńska w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Sitkówka-Nowiny, ul. Białe Zagłębie 25, 26-052 Nowiny
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. z
siedzibą w Woli
Zaradzyńskiej, ul. Majora Hubala 157, 95 - 054 Wola Zaradzyńska z przedmiotowego
przetargu, nakazuje
Zamawiającemu dalsze prowadzenie postępowania w trybie przepisu
art.26 ust.3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2018 r., poz. 1986 ze zm.)
, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i
oceny ofert,
kosztam
i postępowania obciąża Gminę Sitkówka-Nowiny, ul. Białe Zagłębie
25, 26-052 Nowiny i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę FlexiPower
Group sp. z o.o. sp.k. z
siedzibą w Woli Zaradzyńskiej, ul. Majora Hubala 157, 95 - 054 Wola
Zaradzyńska tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Gminy Sitkówka-Nowiny, ul. Białe Zagłębie 25, 26-052 Nowiny na
rzecz wykonawcy FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. z siedzi
bą w Woli Zaradzyńskiej, ul.
Majora Hubala 157, 95 -
054 Wola Zaradzyńska kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kielcach.
Przewodniczący:……………………
Sygn. akt: KIO 804/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Sitkówka-Nowiny, ul. Białe Zagłębie 25, 26-052 Nowiny wszczął
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „Zaprojektowanie, dostawę i montaż
46 instalacji solarnych, 173 mikro-instalacji fotowoltaicznych z przeznaczeniem dla
gospodarstw domowych w Gminie Si
tkówka-Nowiny i Gminie Piekoszów w ramach realizacji
projektu „Czysta energia z OZE dla mieszkańców Gminy Sitkówka-Nowiny i Gminy
Piekoszów”.
Zawiadomienie o odrzuceniu oferty
Odwołującego: FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k.
z siedzibą w Woli Zaradzyńskiej, ul. Majora Hubala 157, 95 - 054 Wola Zaradzyńska zostało
mu przekazane pocztą elektroniczną w dniu 25 kwietnia 2018 r.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 5 maja
2019r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu:
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.
1986 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp poprzez niezgodne z ustawą dokonanie czynności
odrzucenia oferty FIexipower Group sp. z o.o. sp.k. w zakresie części III zamówienia z uwagi
na rzekomą niezgodność oferty z S1WZ, podczas gdy treść art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
obligowała Zamawiającego do wezwania do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym dotyczących kart katalogowych
oferowanego przez Odwołującego falownika 1-fazowego producenta Solax Power typ X1,
art. 92 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez niezgodne z
ustawą dokonanie czynności odrzucenia oferty Flexipower Group sp. z o.o. sp.k. w zakresie
części IV zamówienia bez podania wykonawcy faktycznej i prawnej podstawy odrzucenia i
uniemożliwienie FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. uzyskania pełnej i rzetelnej wiedzy na
temat przyczyn odrzucenia,
art. 92 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp -
poprzez naruszenie zasad równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji
polegające na niepowołanie w informacji o odrzuceniu oferty FlexiPower Group sp. z o.o.
sp.k. na skorzystanie z przysługujących jej środków ochrony prawnej w zakresie faktycznego
ziszczenia albo nieziszczenia się przesłanek odrzucenia oferty wykonawcy.
Wskazując na powyższe zarzuty, wnosił o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k.,
nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności wezwania FlexiPower Group
sp. z o.o. sp.k. do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w
terminie przez siebie wskazanym dotyczących kart katalogowych oferowanego przez
Odwołującego falownika 1-fazowego producenta Solax Power typ X1.
Nadto,
wnosił o:
orzeczenie na rzecz odwołującej się, uzasadnionych kosztów stron
postępowania odwoławczego obejmujących w szczególności wynagrodzenie pełnomocnika
w wysokości 3.600 złotych, określonej na podstawie rachunku, który zostanie przedłożony do
akt sprawy,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do
odwołania na okoliczności wskazane w uzasadnieniu.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w dniu 14 marca 2019 r. Zamawiający dokonał
czynności otwarcia ofert, a w dniu 2 kwietnia 2019 r., działając na podstawie art. 26 ust. 1 w
związku z art. 24 aa ust. 1 ustawy Pzp wezwał FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k.
Wykonawcę, którego oferta w zakresie Części III została najwyżej oceniona, do złożenia
aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających okoliczność o
których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp oraz w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia w punkcie 8.3 i 8.4 zamówienia pn. „Zaprojektowanie, dostawa i montaż 46
instalacji solarnych, 173 mikro-instalacji fotowoltaicznych z przeznaczeniem dla gospodarstw
domowych w Gminie Sitkówka-Nowiny i Gminie Piekoszów w ramach realizacji projektu
„Czysta energia z OZE dla mieszkańców Gminy Sitkówka-Nowiny i Gminy Piekoszów”, tj.:
• informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (pkt. 8.3.1
SIWZ IDW),
• wykazu dostaw z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały
wykonane należycie - wg wzoru określonego załącznikiem nr 3 do SIWZ IDW (pkt. 8.3.2
SIWZ IDW),
• wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego -
wg wzoru określonego załącznikiem nr 3a do SIWZ IDW (pkt. 8.3.3 SIWZ
IDW),
• informacji z Krajowego Rejestru Karnego (pkt. 8.3.4 SIWZ IDW),
• zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego (pkt. 8.3.5 SIWZ IDW),
• zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych (pkt. 8.3.6 SIWZ IDW),
• oświadczenia Wykonawcy - według wzoru określonego załącznikiem nr 5 do SIWZ
IDW SIWZ (pkt. 8.3.7, 8.3.8, 8.3.9 SIWZ IDW),
• odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności
gospodarczej (pkt. 8.3.10 SIWZ IDW),
• certyfikatu potwierdzającego zgodność modułu PV z normą PN-EN 61215 lub z
normą równoważną, wydany przez właściwą akredytowaną jednostkę certyfikującą (pkt.
8.4.2.1 SIWZ IDW),
• karty technicznej oferowanego panelu fotowoltaicznego potwierdzająca spełnianie
przez
to urządzenie parametrów zawartych w OPZ dla tego urządzenia (pkt. 8.4.2.2 SIWZ
IDW),
• karty technicznej oferowanych inwerterów fotowoltaicznych potwierdzające,
spełnianie przez te urządzenia parametrów zawartych w OPZ dla tych urządzeń (pkt. 8.4.2.3
SIWZ IDW).
Dalej, zauważył, że na powyższe wezwanie w dniu 11 kwietnia 2019 r. Wykonawca
złożył uzupełnienie wraz z załącznikami w postaci w/w dokumentów (ogłoszenie o
zamówieniu, specyfikacja istotnych warunków zamówienia, informacja z otwarcia ofert,
wezwanie
z dnia 2 kwietnia 2019 r., uzupełnienie z dnia 11 kwietnia 2019 r. wraz z
załącznikami).
Wskazał, że w dniu 25 kwietnia 2019 r. Zamawiający działając na podstawie art. 92
ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp zawiadomił o odrzuceniu oferty Wykonawcy FlexiPower Group sp. z
o.o. sp.k., na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2)
ustawy Pzp, tj. treść oferty nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3, gdzie w
uzasadnieniu, Zamawiający powołał się na niezgodność parametrów wskazanych w karcie
katalogowej oferowanego falownika 1-fazowego producenta Solax Power typ X1 z
parametrami wymaganymi przez SIWZ.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 26 ust. 3 w zw. z art.
25 ust. 1 ustawy Pzp podniósł, że czynność odrzucenia w zakresie części III jest niezgodna z
ustawą Pzp - Zamawiający nie dokonał bowiem procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3
ustawy Pzp przed odrzuceniem oferty.
Zauważył, że karta katalogowa może być oceniania jako dokument przedmiotowy lub
treść oferty i na tej podstawie ocenia się sposób postępowania w przypadku jej niezałączenia
lub konieczności złożenia wyjaśnień co do jej treści.
Argumentował, że dokumenty przedmiotowe zostały uregulowane w art. 25 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp, jako oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez Zamawiającego.
Natomiast dokumenty składające się na treść oferty odnoszą się bezpośrednio do
przedmiotu przyszłego zobowiązania wykonawcy, dookreślając i uszczegóławiając jego
zakres i stanowią one część oferty rozumianą jako oświadczenie woli wykonawcy
wyrażające zobowiązanie do określonego wykonania zamówienia.
Wskazał, że przypadku dokumentów przedmiotowych ustawa przewiduje możliwość
ich pełnego uzupełniania w oparciu o art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, natomiast w odniesieniu do
treści oferty, art. 87 ust. 1 ustawy Pzp zakazuje dokonywania zmian w treści oferty, poza
wyjątkami. O tym czy dany dokument w postępowaniu stanowi dokument przedmiotowy czy
treść oferty rozstrzyga się ad casum.
Według Odwołującego – w przypadku przedmiotowego postępowania przedstawione
karty mają charakter dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp -
zamawiający żąda ich jedynie w celu potwierdzenia spełniania przez oferowane dostawy,
usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, co zostało
wyrażone explicite w punkcie 8.4. SIWZ („Dokumenty lub oświadczenia potwierdzającej że
oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego”) oraz w
wezwaniu z dnia 2 kwietnia 2019 r. (wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z
którym Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa lub
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art 11 ust 8, wzywa
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie
krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. Przepisu zdania pierwszego
nie stosuje się do udzielania zamówień w przypadkach, o których mowa w art 101a ust 1 pkt
1 lub pkt 2 lit a.).
Ponieważ charakter unormowania SIWZ oraz czynność wezwania podjęta przez
Zamawiającego determinują to, czym w danym postępowaniu jest karta katalogowa -
Zamawiający przed podjęciem decyzji o odrzuceniu obowiązany był – zdaniem
Odwołującego - skorzystać z procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
W przekonaniu Odwołującego - jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art 25a ust 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których
mowa w art 25 ust 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania.
Jeżeli natomiast Zamawiający z procedury tej nie korzysta obowiązany jest – w
ocenie Odwołującego - wskazać w uzasadnieniu odrzucenia podstawę odrzucenia
n
iezależną od złożenia, uzupełnienia lub poprawienia dokumentów lub udzielenia wyjaśnień
albo istniejącą przesłankę unieważnienia postępowania.
W związku z powyższym, z chwilą uznania przez Zamawiającego, że w ofercie
złożonej przez Odwołującego nie znajduje się prawidłowe oświadczenie lub oświadczenie
budzące wątpliwości, konieczne stało się – według Odwołującego - przeprowadzenie
postępowania uzupełniającego, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, bowiem zgodnie
z dyspozycją tego przepisu wykonawca, który nie złożył dokumentów potwierdzających
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub innych dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania powinien zostać obligatoryjnie wezwany do
ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie
wskazanym przez Zamawiającego, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania.
Odwołujący dodał, że FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. dysponuje dokumentem w
postaci aktualnej karty katalogowej Solax Power typ X1
dla oferowanego urządzenia
(zaktualizowanej przez producen
ta na 2019 r.), którą załączył jako dowód do odwołania,
który potwierdza że oferowane dostawy spełniają wymogi SIWZ i ustawy, a zatem w sytuacji,
w której Zamawiający wystosowałby wezwanie, odwołujący zadeklarował gotowość do
niezwłocznego uzupełnienia oferty o ten dokument, oświadczenie i wyjaśnienia.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z
art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp zwrócił uwagę, że czynność odrzucenia w zakresie części III jest
niezgodna z ustawą - Zamawiający nie uzasadnił decyzji o odrzuceniu w sposób zgodny z
art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, czym naruszył także zasadę równości wykonawców w
postępowaniu.
Podniósł, że ustawodawca nałożył na Zamawiającego zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 3
ustawy Pzp obowiązek uzasadnienia faktycznego i prawnego dokonania odrzucenia oferty.
Uzasadnienie to nie jest jedynie kwestią o charakterze proceduralnym, a stanowi
konieczność dla uczynienia zadość zgodności postępowania z ustawą.
Zarzucił Zamawiającemu nieskorzystanie z wezwania na podstawie art. 26 ust. 1 w
zw. z art. 24aa ustawy Pzp w stosunku do części IV zamówienia, co czyni twierdzenie o
niezgodności oferty z SIWZ bezpodstawnym. Nawet gdyby jednak istniały takie podstawy,
Zamawiający powinien był uzasadnić swoją decyzję pod kątem stanu faktycznego i
prawnego.
Wskazał, że charakter informacji udzielonych przez Zamawiającego w uzasadnieniu
pozwala bowiem Wykonawcy odnieść się w sposób merytoryczny do decyzji
Zamawiającego, w szczególności podjąć decyzję o zastosowaniu środków ochrony prawnej
przewidzianych w ustawie Pzp.
Zauważył, że brak uzasadnienia odrzucenia jego oferty w przedmiotowej sprawie, nie
pozwala na jednoznaczne określenie, z jakich powodów Zamawiający podjął taką decyzję w
postępowaniu, czego skutkiem jest m.in. to, że wykonawca FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k.
został ograniczony w swoich uprawnieniach do skorzystania z przysługujących mu środków
ochrony prawnej w zakresie faktycznego ziszczenia albo nieziszczenia się przesłanek
odrzucenia oferty w pos
tępowaniu.
Tym samym odrzucenie oferty FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k. w części IV jest
dokonane z naruszeniem przepisów ustawy.
Na koniec, stwierdził, że powyższe naruszenia miały wpływ na wynik postępowania,
bowiem
uwzględnienie odwołania i ponowienie czynności oceny ofert będzie skutkować tym,
że w postępowaniu wybrana będzie mogła być jego oferta lub innego wykonawcy.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SIWZ, oferty Odwołującego, wezwania
Zamawiającego z dnia 2 kwietnia 2019r. do złożenia oświadczeń i dokumentów w zakresie
części III w stosunku do Odwołującego, odpowiedzi tego wykonawcy z dnia 1 kwietnia 2019r.
na to wezwanie wraz z kar
tami technicznymi, zawiadomienia Zamawiającego o odrzuceniu
oferty Odwołującego z dnia 25 kwietnia 2019r. w zakresie części III, odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie z dnia 15 maja 2019r., jak również na podstawie złożonych na
posiedzeniu/rozprawie przez strony wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.7 ust.1, art.89 ust.1 pkt 2 w związku z art.26 ust.3 i
w związku z art.25 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.
Przechodząc do rozpoznania meritum sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Zamawiający
miał dostateczne podstawy prawne do odrzucenia oferty Odwołującego z powodu
sprzeczności jej treści z treścią SIWZ, a także czy zasadnym było podjęcie przez niego
działań w trybie przepisu art.26 ust.3 ustawy Pzp w celu wyjaśnienia i ewentualnego
uzupełnienia dokumentów przedmiotowych na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W pierwszej kolejności, jeżeli chodzi o zarzut nr 2 odnoszący się do części IV
zamówienia z powodu jego wycofania przez Odwołującego, Izba uznała, że w zakresie tym
nie ma sporu pomiędzy stronami, a zatem rozstrzygnięcie w tej materii należało potraktować
jako bezprzedmiotowe.
Dalej,
Izba ustaliła, że Zamawiający w rozdziale 6.2.3 części III SIWZ – Program
funkcjonalno-
użytkowy(Opis przedmiotu zamówienia) ustanowił między innymi wymóg
dotyczący falowników 1 fazowych o mocy poniżej 3,1 kW, w zakresie sporu,
charakteryzujący się następującymi parametrami:
zakres temperatury pracy: -
25…+50°C,
zakres dopuszczalnej wilgotności względnej: 0…100%,
pobór mocy w nocy: < 1 W.
W dniu 14 marca 2019r.Odwołujący złożył ofertę w zakresie części III zamówienia
dekla
rując falowniki: Solax Power/X1-2.0, Solax Power/X1-2.5, Solax Power/X1-3.0 w
ramach zestawów paneli fotowoltaicznych.
Izba stwierdziła również, że Zamawiający pismem z dnia 2 kwietnia 2019r., działając
na podstawie art.26 ust.1 w związku z art.24aa ust.1 ustawy Pzp, wezwał Odwołującego,
którego oferta w zakresie części III została najwyżej oceniona, do złożenia aktualnych na
dzień złożenia oświadczeń i dokumentów, potwierdzających okoliczności, o których mowa w
art.25 ust.1 ustawy Pzp oraz w SIWZ w pkt.8.3 i 8.4, miedzy innymi kart technicznych.
W wykonaniu tego wezwania Odwołujący przy piśmie z dnia 11 kwietnia 2019r. złożył
kartę techniczną dla powyższych falowników.
W związku z powyższym pismem z dnia 25 kwietnia 2019r. Zamawiający odrzucił
ofertę Odwołującego na zasadzie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp z powodu niespełniania
przez zaoferowany produkt powyższych trzech parametrów zgodnie z powyższymi
wymaganiami SIWZ.
Z powyższym stanowiskiem Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący wnosząc
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, a Zamawiający pismem z dnia 15 maja
2019 r. wnosił o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1 i 3 dotyczących części III
zamówienia.
Izba ustaliła, że w powyższej odpowiedzi na odwołanie Zamawiający argumentował,
że brak było przesłanek z art.26 ust.3 ustawy Pzp do wezwania wykonawcy do złożenia
wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów, a także, że zaoferowany produkt był z serii z 2018 r.,
która nie posiadała wymaganych parametrów, w stosunku do tej z 2019 r. zmodyfikowanej
przez producenta
, która odpowiadała treści SIWZ.
Rozpoznając przedmiotową sprawę, na tle powyższego stanu faktycznego, Izba
doszła do przekonania, że Zamawiający powinien skorzystać z dyspozycji przepisu art.26
ust.3 ustawy Pzp, który stanowi, że jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 25a ust. 1
, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyj
aśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania.
Według zapatrywania Izby, Zamawiający badając ofertę Odwołującego był
zobowiązany do wzięcia pod uwagę treści złożonej karty technicznej, ale również powinien
zap
oznać się z pkt 4 oświadczenia Odwołującego z oferty, w którym ten zadeklarował, że
zrealizuje zamówienie zgodnie z SIWZ i Projektem umowy.
Z tych dwóch oświadczeń, w pierwszym przypadku mamy do czynienia – zdaniem
Izby
– z oświadczeniem wiedzy, a w tym drugim przypadku chodzi już o oświadczenie woli,
wynika oczywista kolizja, która winna skutkować po stronie Zamawiającego powzięciem
wątpliwości co do treści dokumentów podmiotowych, a to uruchamia działanie przepisu
art.26 ust.3 ustawy Pzp.
W ocenie Izby -
Zamawiający racjonalnie badający ofertę Odwołującego dąży do
racjonalnego jej wyjaśnienia w zakresie oświadczeń i dokumentów, a następnie w zależności
o kierunku tych ustaleń dokonanych na podstawie tych wyjaśnień, żąda uzupełnienia
dokumentów lub też w pełni świadomy zawartości oferty może podjąć decyzję o odrzuceniu
oferty wykonawcy lub o jej wyborze jako najkorzystniejszej.
W omawianym przypadku Zamawiający dokonał rozstrzygnięcia o odrzuceniu oferty
jedynie w oparciu o
błędne, niepewne oświadczenie wiedzy Odwołującego, a nie bazując na
oświadczeniu woli wynikającemu z oferty.
Nadto,
Izba zwróciła uwagę, że sam Zamawiający przewidział w SIWZ procedurę
sanacyjn
ą w trybie przepisu art.26 ust.3 ustawy Pzp, której nie zastosował w tej mierze.
Należy wskazać, że Zamawiający w pkt 8.4.2. SIWZ przewidział dla wykonawców
obowiązek złożenia dokumentów lub oświadczeń potwierdzających, że oferowane dostawy
spełniają wymagania określone przez Zamawiającego w zakresie CZĘŚCI III oraz w zakresie
CZĘŚCI IV:
2. Karta techniczna oferowanego panelu fotowoltaicznego potwierdzająca
spełnianie przez to urządzenie parametrów zawartych w OPZ dla tego urządzenia.
Dokument winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub
elektronicznej kopii do
kumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę.
Dokument winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub
elektronicznej kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę;
8.4.2.3. Karty techni
czne oferowanych inwerterów fotowoltaicznych potwierdzające
spełnianie przez te urządzenia parametrów zawartych w OPZ dla tych urządzeń. Dokument
winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub elektronicznej
kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem.
W związku z powyższym zasadnym jest przyjęcie, że Zamawiający nadał treści tych
dokumentów i oświadczeń określone znaczenie prawne.
Według zapatrywania Izby - dokumentów te i oświadczenia mają na celu
potwierdzenie, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego.
O tej kategorii dokumentów i oświadczeń stanowi przepis art.25 ust.1 pkt 2 ustawy
Pzp, zgodnie z którym w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać
od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego,
zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Z kolei przepis art.26 ust.3 ustawy Pzp dotyczy oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
W dalszej kolejności, Izba doszła do wniosku, że w rozpoznawanej sprawie nie
doszło do zmiany treści oferty, bowiem zaoferowany przedmiot zamówienia dotyczy
falowników: Solax Power/X1-2.0, Solax Power/X1-2.5, Solax Power/X1-3.0, tych samych co
w ofercie i w pierwotnie załączonych kartach katalogowych.
Izba oparła swoje rozstrzygnięcie również na przedłożonym przez Odwołującego
oświadczeniu producenta z dnia 14 maja 2019r. i przyjęła za wiarygodną również treść
nowych kart katalogowych dla
tych produktów, które w całej rozciągłości odnoszą się do tych
samych falowników.
W
powyższym
oświadczeniu
producent
–
Solax
Power
Network
Technology(Zhejiang) CO., Ltd stwi
erdził, że w jego ofercie inwerter 1-fazowy typX1 posiada
następujące parametry: zakres temperatury pracy falownika od -25 do +60°C, zakres
dopuszczalnej wilgotności względnej od 0 do 100%, pobór mocy w nocy< 1 W, co potwierdza
spełnianie spornych warunków podmiotowych.
Jednocześnie, oświadczył on, że karta katalogowa tego falownika po modyfikacjach
była udostępniona Odwołującemu w dniu 1 marca 2019r., a zatem przed terminem składania
ofert.
Natomiast, jeżeli Zamawiający ma obecnie wątpliwości, co do okoliczności – jak to
podniósł na rozprawie – czy został zaoferowany falownik posiada stare czy nowe parametry,
biorąc pod uwagę powyższą informację producenta o modyfikacji falownika, to ma prawną
możliwość skorzystania z przepisu art.87 ust.1 ustawy Pzp, który stanowi, że
w toku badania
i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
złożonych ofert.
Uznając zatem zarzuty odwołania za zasadne, Izba uznała, że Zamawiający z
naruszeniem przepisu art.89 ust.1 pkt 2 w związku z art.26 ust.3 ustawy Pzp dokonał
odrzucenia oferty Odwołującego.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy P
zp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.192 ust.2 ustawy Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
Przewodniczący:……………………