Sygn. akt: KIO 793/19
POSTANOWIENIE
z dnia 13 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 13 maja 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 kwietnia 2019 r. przez wykonawcę
Comarch Healthcare S.A., Aleja Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków w postępowaniu
prowadzonym przez
Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy,
ul. Chodkiewicza 44, 85-667 Bydgoszcz
postanawia:
1. umo
rzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Comarch Healthcare S.A., Aleja Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków
kwoty 15 0
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony
wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 793/19
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na zakup modułów oprogramowania HIS do prowadzenia
elektronicznej dokumentacji medycznej oraz realizacji e-
usług wraz ze sprzętem i bazą
danych.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej
dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 17 kwietnia
2019 r. w Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2019/S 076-180274.
W dniu 29 kwietnia 2019 r. wykonawca Comarch Healthcare S.A. (dalej:
„Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”) zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez niespójny
i chaotyczny oraz niejednoznaczny i niewyczerpujący opis przedmiotu zamówienia -
w zakresie Modułów Oprogramowania - poprzez:
a.
zaniechanie wyspecyfikowania wszystkich posiadanych przez Zamawiającego modułów
oraz ich zakresu funkcjonalnego, które zgodnie z SIWZ wykonawca ma obowiązek
zaktualizować, zaniechanie wyspecyfikowania, na czym ma polegać ta aktualizacja,
a w konse
kwencji ukształtowanie treści SIWZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejednoznacznie oraz niewyczerpująco, w sposób, który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
b.
zaniechanie podania wyczerpujących i jednoznacznych informacji dotyczących danych,
jakie Wykonawca ma obowiązek migrować, baz danych, jakie istnieją i są wykorzystywane
przez Zamawiającego, szczegółowych informacji na temat systemów obecnie
funkcjonujących u Zamawiającego, z których miałaby być dokonana migracja, a także innych
informacji, które są niezbędne do identyfikacji zakresu zamówienia w zakresie w/w
zobowiązania i prawidłowego sporządzenia i skalkulowania oferty,
a w konsekwencji ukształtowanie treści SIWZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejednoz
nacznie oraz niewyczerpująco, w sposób który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
2) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez niespójny
i chaotyczny oraz niejednoznaczny i niewyczerpujący opis przedmiotu zamówienia -
w zakresie Modułu System Wspomagania Decyzji - poprzez:
a.
nieudzielenie informacji, jaki system ERP jest w posiadaniu Zamawiającego, kto jest
producentem tego systemu, czy i w jakim zakresie ma nastąpić integracja oprogramowania
dostarcza
nego w ramach niniejszego postępowania z systemem ERP,
b.
brak zapewnienia interfejsów integracyjnych,
c.
przeniesienie na wykonawcę całości ryzyka pozyskania współpracy z producentem
systemu ERP i poniesienia kosztów integracji w postaci opłat dla producenta systemu ERP,
który jest podmiotem mogącym złożyć ofertę w niniejszym postępowaniu, co jednoznacznie
stawia w uprzywilejowanej sytuacji producenta systemu ERP,
a w konsekwencji ukształtowanie treści SIWZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejedn
oznacznie oraz niewyczerpująco, w sposób, który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
3) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez niespójny
i chaotyczny oraz niejednoznaczny i niewyczerpujący opis przedmiotu zamówienia –
w zakresie moduł Telekonsultacje oraz Internetowy Portal Pacjenta - poprzez:
a.
brak wskazania informacji dotyczących szczegółowych danych technicznych niezbędnych
do przeprowadzenia integracji wraz z dokumentacją dotyczącą sposobu komunikacji po
stronie posiadanego już systemu,
b.
zobowiązanie wykonawcy do udostępnienia interfejsu programowego (API)
umożliwiającego jego integrację z innym oprogramowaniem działającym w przyszłości
u Zamawiającego,
c.
zobowiązanie wykonawcy do udostępnienia interfejsu programowego (API)
umożliwiającego jego integrację z systemami działającymi obecnie u Zamawiającego,
z pominięciem systemu nowo oferowanego w przypadku wymiany przez wykonawcę,
a w konsekwencji ukształtowanie treści SIWZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejednoznacznie oraz niewyczerpująco, w sposób który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
4) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez niespójny
i chaotyczny oraz niejednoznaczn
y i niewyczerpujący opis przedmiotu zamówienia -
w zakresie identyfikacji przedmiotu dostawy w części oprogramowania bazodanowego -
poprzez wewnętrznie sprzeczne zapisy SIWZ dotyczące obowiązku lub nie - dostawy tegoż
oprogramowania,
a w konsekwencji uksz
tałtowanie treści SIWZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejednoznacznie oraz niewyczerpująco, w sposób, który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
5) art. 29 ust. 1 f 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez n
iespójny
i chaotyczny oraz niejednoznaczny i niewyczerpujący opis przedmiotu zamówienia -
w zakresie motoru bazy danych - poprzez:
a.
zobowiązanie wykonawcy do dostarczenia licencji na RDBMS, które będą umożliwiać
Zamawiającemu wykorzystanie pełnej funkcjonalności RDBMS w innych aplikacjach
będących w przyszłości w posiadaniu Zamawiającego,
b.
zaniechanie podania wyczerpujących i jednoznacznych informacji dotyczących danych,
jakie Wykonawca ma obowiązek migrować, baz danych, jakie istnieją i są wykorzystywane
przez Zamawiającego, szczegółowych informacji na temat systemów obecnie
funkcjonujących u Zamawiającego, z których miałaby być dokonana migracja, a także innych
informacji, które są niezbędne do identyfikacji zakresu zamówienia w zakresie w/w
zobowiązania i prawidłowego sporządzenia i skalkulowania oferty - a w skutek tego
niemożność zidentyfikowania parametrów RDBMS, tak aby umożliwiał wykonanie migracji
baz danych posiadanych przez zamawiającego bez utraty jakichkolwiek danych,
a w konsekwencji ukształtowanie treści S1WZ oraz przyszłego stosunku zobowiązaniowego
niejednoznacznie oraz nie
wyczerpująco, w sposób który uniemożliwia prawidłowe
sporządzenie i skalkulowanie oferty,
6) art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy
Pzp
poprzez wskazanie terminu realizacji zamówienia, który jest zbyt krótki, mając na
uwadze zakres przedmiotu zamówienia, i który bezzasadnie foruje dostawcę
dotychczasowego systemu funkcjonującego u Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
A. 1).
wskazania w SIWZ wszystkich wymagań funkcjonalnych posiadanych obecnie modułów
systemu HIS w celu umożliwienia zaoferowania wymiany systemu (co zostało dopuszczone
przez Zamawiającego),
2. wyspecyfikowania w SIWZ
na czym ma polegać aktualizacja, o której mowa w załączniku
nr 2, Opis Przedmiotu Zamówienia, I, Moduły oprogramowania, 2. Wymagane przez
Zamawiającego funkcje dostarczanego Oprogramowania Aplikacyjnego,
zapewnienia danych do migracji w postaci plików C$V lub XLS zawierających dane do
migracji wraz z dokumentacją umożliwiającą pełną identyfikację zawartości tych plików,
wskazania wszystkich technicznych informacji, dzięki którym możliwa będzie ta migracja,
a w szczególności m.in.:
a.
ilości i rodzajów baz danych (proste / złożone, relacyjne / obiektowe itp.);
b.
struktury poszczególnych baz danych:
c. rozmiaru baz danych;
d.
sposobu migracji ze wskazaniem na dane, które maja pierwszeństwo, informacji na temat
spójności danych, itp.
e.
zakres danych podlegających migracji (jakie dane, za jakie lata, dane z jakich obszarów
itd.).
Ad. 2).
1. jasnego, je
dnoznacznego i precyzyjnego opisania przez Zamawiającego wymagań
w zakresie M
odułu System Wspomagania Decyzji, szczególnie w zakresie integracji
z systemem ERP, przy czym:
a.
jeżeli Zamawiający nie wymaga takiej integracji, to Odwołujący żąda potwierdzenia, że
taka integracja nie jest wymagana,
b.
jeżeli Zamawiający wymaga integracji z systemem ERP, to Odwołujący żąda nakazania
Zamawiającemu:
i.
udzielenia informacji, jaki system ERP jest w posiadaniu Zamawiającego, kto jest
producentem tego systemu, w ja
kim zakresie ma nastąpić integracja.
ii.
zapewnienia interfejsów integracyjnych,
iii.
a także wprowadzenia zapisów umownych, zgodnie z którymi w przypadku, gdy
integracja będzie wymagać współpracy wykonawcy z dostawcą dotychczas funkcjonującego
systemu, od
powiedzialność za umożliwienie przeprowadzenia integracji ze strony tego
dostawcy ponosi Zamawiający, a w przypadku żądań opłat ze strony tego dostawcy za
umożliwienie przeprowadzenia integracji, Zamawiający pokrywa te opłaty, umożliwiając tym
samym uczciw
ą konkurencję i nie stawiając uprzywilejowanej sytuacji producenta systemu
ERP.
Ad. 3).
wprowadzenia zmiany w wyspecyfikowanym punkcie poprzez dodanie po słowach
„obecnie działającego” słowa „lub nowo zaoferowanego”,
usunięcia w wyspecyfikowanym punkcie sformułowania: „lub w przyszłości”
lub
wprowadzenia do SIWZ kompletnej dokumentacji interfejsów, mechanizmów i opisu
protokołów wymiany danych tych systemów, w tym podanie szczegółowych danych
technicznych niezbędnych do przeprowadzenia integracji wraz z kompletnymi kodami
źródłowymi i dokumentacją dotyczącą sposobu komunikacji tych systemów (zdolność
komunikacji, sposób komunikacji, opis transakcji, konstrukcja pliku komunikatu transakcji,
pełna dokumentacja techniczna umożliwiająca integrację, opisane widoki baz danych,
procedury składowe i inne informacje, które są konieczne do przeprowadzenia integracji)
oraz opisu interfejsów wymiany danych wraz z dokumentacją, opisem struktury danych,
zakresu danych do wymiany,
parametrów dotyczących interfejsów wymiany danych, rodzaju
usług i mechanizmów wymiany danych po stronie tych systemów,
usunięcia w wyspecyfikowanym punkcie sformułowania: „lub w przyszłości”.
Ad. 4).
jasnego, jednoznacznego i precyzyjnego opisania przez Zamawiającego wymagań, które
z rodz
ajów oprogramowania (oprogramowanie bazodanowe, oprogramowanie systemowe)
Wykonawca ma obowiązek dostarczyć, a którego nie,
w przypadku konieczności dostarczenia oprogramowania systemowego Odwołujący żąda
precyzyjnego opisu wymagań, ilości, rodzajów licencji itp.
Ad. 5).
usunięcia w wyspecyfikowanym punkcie sformułowania: „bądź w przyszłości”,
zapewnienia danych do migracji w postaci plików CSV lub XLS zawierających dane
do migracji wraz z dokumentacją umożliwiającą pełną identyfikację zawartości tych plików,
wskazania wszystkich technicznych informacji, dzięki którym możliwa będzie ta
migracja, a w szczególności min.:
a.
ilości i rodzajów baz danych (proste / złożone, relacyjne / obiektowe itp.);
b.
struktury poszczególnych baz danych;
c.
rozmiaru baz danych;
d.
sposobu migracji ze wskazaniem na dane, które maja pierwszeństwo, informacji na
temat spójności danych, itp. ,
e.
zakres danych podlegających migracji (jakie dane, za jakie lata, dane z jakich
obszarów itd.).
Ad. 6).
wydłużenia czasu realizacji zamówienia do 6 miesięcy.
W dniu 10 maja 2019 r. d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający złożył oświadczenie, że uwzględnia
w całości zarzuty Odwołującego. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego.
Izba ustaliła, że w terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp nie zgłoszono do
Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust.
ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 1
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………