POSTANOWIENIE
z dnia 14 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników 14 maja 2019 r.
w
Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 29 kwietnia
2019 r.
przez
wykonawców:
A. NEOMED B. S., Piaseczno (sygn. akt KIO 784/19)
B.
Fresenius Kabi Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 800/19)
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa do Apteki Szpitalnej
produktów leczniczych i sprzętu do żywienia pozajelitowego i dojelitowego w okresie 12
miesięcy oraz usługa transportowa produktów leczniczych i sprzętu do żywienia z siedziby
Zamawiającego do domu chorego (nr postępowania 20/8/2019)
prowadz
onym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. prof.
W. Orłowskiego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
po
stronie odwołującego:
A.
Fresenius Kabi Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 784/19)
B. NEOMED B. S., Piaseczno (sygn. akt KIO 800/19)
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze w obydwu sprawach.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego NEOMED B. S. z Piaseczna kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście
tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Fresenius Kabi Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty
13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przew
odniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. prof. W. Orłowskiego
Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego z siedzibą w Warszawie prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy pn.
Dostawa do Apteki Szpitalnej produktów leczniczych i sprzętu do żywienia pozajelitowego
i
dojelitowego w okresie 12 miesięcy oraz usługa transportowa produktów leczniczych
i
sprzętu do żywienia z siedziby Zamawiającego do domu chorego (nr postępowania
Ogłoszenie o tym zamówieniu 28 marca 2019 r. zostało opublikowane
w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2019/S_061 pod poz. 143514. Wartość
przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
29 kwietnia 2019 r.
Odwołujący NEOMED B. S. z Piaseczna wniósł w stosownej
formie elektronicznej
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg
przekazania
jego kopii Zamawiającemu) od postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w brzmieniu ustalonym zmianą z 18 kwietnia 2019 r., a także od zaniechania
przedłużenia terminu składania ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2
– przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób,
który utrudnia uczciwą konkurencję.
2. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 3
– przez, po pierwsze – opisanie przedmiotu
zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów, pochodzenia lub źródła,
które charakteryzują produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę,
co
prowadzi do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców
lub
produktów, nie jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, przy czym
Zamawiający może opisać przedmiot zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych
określeń, po drugie – wskazanie znaków towarowych, patentów, pochodzenia lub źródła,
któremu nie towarzyszą wyrazy „lub równoważny” i określenie kryteriów czy warunków
równoważności.
3. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2
– przez określenie w umowie zbyt krótkiego terminu
realizacji zamówienia w odniesieniu do pierwszego zlecenia dostarczanego wykonawcy
i
pierwszej transzy dostawy produktów i sprzętu dla chorych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Wykreślenia wymagania „podwyższonej wytrzymałości na zamrażanie” w odniesieniu
do poz. 133-
154 załącznika nr 2 pn. Tabela asortymentowo-cenowa.
Wykreślenia wymagania „bariery dla O2, CO2” w odniesieniu do poz. 135, 139, 142,
145, 147, 148, 149 i 150 załącznika nr 2 pn. Tabela asortymentowo-cenowa.
Precyzyjnego opisu worka do żywienia dojelitowego z zestawem do podawania metodą
grawitacyjną, z uwzględnieniem sposobu wykonania zestawu, i jednoznacznego
sprecyzowania rodzaju końcówki lub adaptera w odniesieniu do poz. 204 załącznika nr 2
pn. Tabela asortymentowo-cenowa.
Przesunięcia terminu składania ofert o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie
zmian w ofertach, z uwzględnieniem postanowień art. 12a ust. 2 pzp.
W uz
asadnieniu sprecyzowano powyższe zarzuty przez podanie okoliczności
faktycznych i
prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
29 kwietnia 2019 r.
również Odwołujący Fresenius Kabi Polska sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia w brzmieniu ustalonym zmianą
z 18 kwietnia 2019 r., a także od zaniechania przedłużenia terminu składania ofert.
Odwo
łujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 29 ust. 2 w zw. z art. 29 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez opisanie przedmiotu
zamówienia z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji w sposób umożliwiający
złożenie oferty jedynie wykonawcom oferującym worki konkretnego producenta –
Diffuplast Srl („Diffuplast"), wskutek wskazania bardzo konkretnych parametrów
(opisanych szczegółowo w uzasadnieniu odwołania) zamawianych worków z poz. 133-
154 i 204 tabeli asortymentowo-cenowej
, podczas gdy nie istnieją potrzeby
Zamawiającego uzasadniające uwzględnienie tych parametrów w opisie przedmiotu
zamówienia.
2. Art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób praktycznie uniemożliwiający udział w postępowaniu
któremukolwiek z wykonawców tj. ustalenie wymagań co do przedmiotu zamówienia
wzajemnie się wykluczających – zaoferowania worków typu EVA z dodatkiem barwnika
anty-
UV, które będą jednocześnie nieprzepuszczalne dla tlenu i dwutlenku węgla,
co dotyczy pozycji 135,139, 142, 145,147, 148, 149, 150 tabeli asortymentowo-cenowej,
podczas gdy nie istnieją produkty spełniające wskazane parametry łącznie.
3. Art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez ustalenie wymogów
niemających jakiegokolwiek uzasadnienia z punktu widzenia przedmiotu zamówienia tj.
wymogu,
aby nabywane worki charakteryzowały się podwyższoną wytrzymałością
na
zamrażanie, co dotyczy pozycji 133-154 tabeli asortymentowo-cenowej, podczas gdy
nabywane pr
zez Zamawiającego worki dla zachowania stabilności są przechowywane
w
temperaturze pomiędzy 2 a 8
o
C (
w lodówce, a nie w zamrażarce), stąd ochrona
przeciw zamrażaniu jest zupełnie niepotrzebna i jako taka stanowi dodatkowy,
nieuzasadniony wymóg co do przedmiotu zamówienia.
4. Art. 12a ust. 2 w zw. z art 7 ust. 1
– przez nieprzedłużenie terminu składania ofert
w
sytuacji zmiany ogłoszenia o zamówieniu związanej ze zmianą opisu przedmiotu
zamówienia oraz warunków udziału w postępowaniu, podczas gdy obowiązek
prz
edłużenia terminu składania ofert wynika wprost z przepisów pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Usunięcia w tabeli asortymentowo-cenowej (załącznik nr 2 do SIWZ) dla poz. 133-154
i
204) parametrów wprost wskazujących na produkty Diffuplast.
Usunięcia w tabeli asortymentowo-cenowej (załącznik nr 2 do SIWZ) dla poz.
135,139,142,145,147,148,149 i150 wymagania jednocześnie (i) worków typu EVA
z dodatkiem barwnika anty-
UV oraz (ii) nieprzepuszczalności dla tlenu i dwutlenku
węgla.
Usunięcia w tabeli asortymentowo-cenowej (załącznik nr 2 do SIWZ) dla poz. 133-154
wymogu, aby
worki charakteryzowały się podwyższoną wytrzymałością na zamrażanie.
4. Zmiany
ogłoszenia o zamówieniu polegającej na wydłużeniu terminu na składanie ofert
co najmniej do 23 maja 2019 r. .
W
uzasadnieniu sprecyzowano powyższe zarzuty przez podanie okoliczności
faktycznych i prawnych, które według Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
13 maja 2019 r.
wpłynęły do Izby pisma Odwołujących, w których oświadczyli,
że wycofują wniesione przez siebie odwołania i wnoszą o umorzenie postępowania
odwoławczego.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów i cofnięcia pozostałych zarzutów przez
odwołującego) powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
c
ofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystali z przysługującego im uprawnienia i skutecznie wycofali
uprzednio wniesione odwołania, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tych sprawach
odwoławczych.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w obydwu
sprawach.
O kosztach postępowania odwoławczego w każdej ze spraw orzeczono stosownie
do
treści art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
, nakazując zwrot 90% procent uiszczonego wpisu
każdemu z Odwołujących.
Przewodniczący:
………………………………