KIO 767/19 POSTANOWIENIE dnia 14 maja 2019 r.

Stan prawny na dzień: 05.07.2019

Sygn. akt: KIO 767/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 14 maja 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w Warszawie  w dniu  14  maja 

2019 r. 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 kwietnia 

2019  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia    W.  B. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  „BYŚ”  W.  B.  w  Warszawie    i  EKO-BYŚ 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w Warszawie w postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego Gminę Ożarów Mazowiecki 

przy  udziale  wykonawcy  Miejski  Zakład  Oczyszczania  w  Pruszkowie  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą  w Pruszkowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego, 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia  W. B. prowadzącego 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  „BYŚ”  W.  B.  w  Warszawie    i  EKO-BYŚ  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w  Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: 

trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  uiszczonego  wpisu 

od 

odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 

dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 767/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Ożarów  Mazowiecki  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Ożarów Mazowiecki”. Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  27 

lutego  2019  r.  pod  numerem  2019/S  041-093343. 

Postępowanie  prowadzone  jest  w trybie 

przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze 

zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa 

zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 

ustawy Pzp.  

W dniu 

25 kwietnia 2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia  

W. B. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „BYŚ” W. B. w Warszawie  i EKO-BYŚ 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w  Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) 

wnieśli  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań 

Zamawiającego polegających na wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez 

wykonawcę: Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie sp. z o. o. (dalej: „MZO Pruszków”) i 

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  tego  wykonawcy,  mimo  jej  niezgodności  z  SIWZ,  względnie 

zaniechaniu  wezwania  MZO  Pruszków  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień  i  uzupełnienia 

oferty odpowiednio w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, art. 87 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 26 

ust.  3  ustawy  Pzp,  a  także  na  zaniechaniu  wyboru  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty 

Odwołującego.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty MZO Pruszków, mimo iż treść oferty tego wykonawcy pozostaje niezgodna z treścią 

SIWZ w zakresie, w jakim cena ofertowa MZO Pruszków nie obejmuje wszystkich kosztów 

wykonawcy  niezbędnych  do  należytego  wykonania  przedmiotu  zamówienia,  względnie 

naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyjaśnienia treści oferty MZO 

Pruszków  w  zakresie  założonego  przez  wykonawcę  sposobu  realizacji  zamówienia 

objęcia ceną ofertową wszystkich kosztów wykonania zamówienia;  

2.  art. 90 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp oraz art. 7 ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  wezwania  MZO  Pruszków  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

wyliczenia  ceny  przez  wykonawcę,  mimo  iż  zaoferowana  przez  niego  cena  wydaje  się 

rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  co  powinno  wzbudzić  wątpliwości 

Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przez  MZO  Pruszków  przedmiotu 


zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  oraz 

wynikającymi z odrębnych przepisów;  

3.  art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania MZO 

Pruszk

ów  do  przedstawienia  dokumentu,  który  w  sposób  prawidłowy  potwierdzałby,  że 

wykonawca  dysponuje  określoną  przez  Zamawiającego  ilością  środków  na  rachunku 

bankowym,  a  więc stanowiłby  dowód  na  to,  że wykonawca ten  spełnia określony  przez 

Zamawiającego warunek udziału w postępowaniu; 

art.  7  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  ofert  podlegającej  odrzuceniu 

zaniechanie  przeprowadzenia  w  sposób  gwarantujący  zachowanie  uczciwej  i  równej 

konkurencji procedury badania ofert. 

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  dokonanie  ponownego  badania 

oceny ofert, w tym odrzucenie ofert MZO Pruszków, względnie wezwanie tego wykonawcy 

do złożenia dodatkowych wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp i uzupełnienia w trybie art. 26 ust 3 ustawy Pzp dokumentu potwierdzającego spełnienie 

warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania przez wykonawcę zdolności 

finansowej do re

alizacji zamówienia. 

D

o postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w dniu 29 kwietnia 2019 r. 

zgłosił  przystąpienie  wykonawca  Miejski  Zakład  Oczyszczania  w  Pruszkowie  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pruszkowie.  Izba  stwierdziła  skuteczność 

zgłoszonego przez ww. wykonawcę przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego wobec spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. 

W  dniu  14  maja  2019  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  pismo 

Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie. Oświadczenie o cofnięciu odwołania 

zostało  złożone  przez  osobę  umocowaną  do  reprezentacji  Odwołującego,  zgodnie 

dokumentacją złożoną do akt sprawy.  

Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  że  zasadne  jest  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na  złożenie  przez 

Odwołującego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania.  Zgodnie  z  treścią  tego  przepisu 

Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli  cofnięcie  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 

odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu. Skuteczne  skorzystanie  przez  Odwołującego 

przysługującej  mu  czynności  dyspozytywnej,  jaką  jest  wycofanie  odwołania  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów 

odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie 


Odw

ołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba,  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp, 

umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie 

drugie ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  187  ust.  8 

ustawy Pzp zdanie drugie 

oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r. poz. 972).  M

ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem 

rozprawy,  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  90%  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      ……………………………….………