Sygn. akt: KIO 767/19
POSTANOWIENIE
z dnia 14 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie w dniu 14 maja
2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 kwietnia
2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia W. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „BYŚ” W. B. w Warszawie i EKO-BYŚ
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Gminę Ożarów Mazowiecki
przy udziale wykonawcy Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia W. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą „BYŚ” W. B. w Warszawie i EKO-BYŚ Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 767/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Ożarów Mazowiecki prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Ożarów Mazowiecki”. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 27
lutego 2019 r. pod numerem 2019/S 041-093343.
Postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze
zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Pzp.
W dniu
25 kwietnia 2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
W. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „BYŚ” W. B. w Warszawie i EKO-BYŚ
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”)
wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
wykonawcę: Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie sp. z o. o. (dalej: „MZO Pruszków”) i
zaniechaniu odrzucenia oferty tego wykonawcy, mimo jej niezgodności z SIWZ, względnie
zaniechaniu wezwania MZO Pruszków do złożenia dodatkowych wyjaśnień i uzupełnienia
oferty odpowiednio w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, art. 87 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, a także na zaniechaniu wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty MZO Pruszków, mimo iż treść oferty tego wykonawcy pozostaje niezgodna z treścią
SIWZ w zakresie, w jakim cena ofertowa MZO Pruszków nie obejmuje wszystkich kosztów
wykonawcy niezbędnych do należytego wykonania przedmiotu zamówienia, względnie
naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyjaśnienia treści oferty MZO
Pruszków w zakresie założonego przez wykonawcę sposobu realizacji zamówienia
i
objęcia ceną ofertową wszystkich kosztów wykonania zamówienia;
2. art. 90 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp oraz art. 7 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania MZO Pruszków do złożenia wyjaśnień dotyczących
wyliczenia ceny przez wykonawcę, mimo iż zaoferowana przez niego cena wydaje się
rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, co powinno wzbudzić wątpliwości
Zamawiającego co do możliwości wykonania przez MZO Pruszków przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego oraz
wynikającymi z odrębnych przepisów;
3. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania MZO
Pruszk
ów do przedstawienia dokumentu, który w sposób prawidłowy potwierdzałby, że
wykonawca dysponuje określoną przez Zamawiającego ilością środków na rachunku
bankowym, a więc stanowiłby dowód na to, że wykonawca ten spełnia określony przez
Zamawiającego warunek udziału w postępowaniu;
art. 7 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej ofert podlegającej odrzuceniu
i
zaniechanie przeprowadzenia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i równej
konkurencji procedury badania ofert.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonanie ponownego badania
i
oceny ofert, w tym odrzucenie ofert MZO Pruszków, względnie wezwanie tego wykonawcy
do złożenia dodatkowych wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp i uzupełnienia w trybie art. 26 ust 3 ustawy Pzp dokumentu potwierdzającego spełnienie
warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania przez wykonawcę zdolności
finansowej do re
alizacji zamówienia.
D
o postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w dniu 29 kwietnia 2019 r.
zgłosił przystąpienie wykonawca Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie. Izba stwierdziła skuteczność
zgłoszonego przez ww. wykonawcę przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wobec spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp.
W dniu 14 maja 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie. Oświadczenie o cofnięciu odwołania
zostało złożone przez osobę umocowaną do reprezentacji Odwołującego, zgodnie
z
dokumentacją złożoną do akt sprawy.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zasadne jest umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, z uwagi na złożenie przez
Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z treścią tego przepisu
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Skuteczne skorzystanie przez Odwołującego
z
przysługującej mu czynności dyspozytywnej, jaką jest wycofanie odwołania powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie
Odw
ołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba, na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp,
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
ustawy Pzp zdanie drugie
oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972). M
ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem
rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu 90% kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………