KIO 756/19 POSTANOWIENIE dnia 7 maja 2019 r.

Stan prawny na dzień: 27.06.2019

Sygn. akt: KIO 756/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 7 maja 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z 

udziałem stron i uczestników postępowania w Warszawie 

w dniu 7 maja 2019 r. 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

kwietnia  2019  r.  przez  wykonawcę  A.  G.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą  Firma  Handlowo  Usługowa  A.  G.  w Poznaniu  w postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  Zarząd  Komunalnych  Zasobów  Lokalowych  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  A.  G. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Firma  Handlowo 

Usługowa A. G. w Poznaniu kwoty 9 000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero 

groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 

dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 756/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Zarząd  Komunalnych  Zasobów  Lokalowych  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego 

pn.  „Zawarcie  umowy  ramowej  obejmującej  remonty  500  zwolnionych  do 

dyspozycji 

Wynajmującego komunalnych lokali mieszkalnych o powierzchni od ok. 20m2 do 

150m2 położonych w Poznaniu.”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie 

Zamówień Publicznych z dnia 28 lutego 2019 r. pod numerem 519875-N-2019. Postępowanie 

prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj.  Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm., dalej „ustawa 

Pzp

”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  nie  przekracza  kwot  określonych  w przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

W dniu 23 kwietnia 2019 r. wykonawca A. G. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

nazwą  Firma  Handlowo  Usługowa  A.  G.  w  Poznaniu  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  czynności  Zamawiającego  (dalej  także 

„ZKZL”)  związanych  z  odrzuceniem,  badaniem  i  oceną  ofert  oraz  wyborem  oferty 

najkorzystniejszej.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp w związku z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 91 ust. 2d 

ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z powodu błędnego obliczenia ceny, 

chociaż w świetle tych przepisów ceny Odwołującego nie można było uznać za błędną, 

szczególności  w  kontekście  wyraźnej  treści  ogłoszenia  (SIWZ,  wzoru  formularza 

ofertow

ego, celów zamówienia); 

art. 87 ust. 2 pkt 2 (ewentualnie pkt 3) ustawy Pzp w związku z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez  nie  poprawienie  oczywistej  omyłki  rachunkowej  polegającej  na  rozbiciu  „stawki 

roboczogodziny  brutto  z  narzutami”  na  wskazane  we  wzoru  formularza:  „stawkę 

roboczogodziny brutto” oraz narzuty „Koszty pośrednie (do R i S)” oraz „Zysk (do Kp, R 

S)”,  co  było  obowiązkiem  Zamawiającego,  albowiem  omyłka  ta  była  oczywista  dla 

Zamawiającego, nadto została wyjaśniona, a korekta była dopuszczalna i nie prowadziła 

do jakiejkolwiek zmiany treści oferty, 

art. 91 ust. 1 Pzp poprzez uniemożliwienie wyboru ofert najkorzystniejszych. 

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  unieważnienie  czynności 

odrzucenia  jego  oferty,  poprawienie  w  jego  oferc

ie  oczywistej  omyłki  rachunkowej 

(ewentualnie  w 

trybie art.  87  ust.  2 pkt  3  ustawy  Pzp)  oraz  powtórzenie  czynności  badania 


oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego (i ewentualne unieważnienie czynności 

wcześniejszego wyboru).  

D

o postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego w dniu 29 kwietnia 2019 r. 

zgłosili  przystąpienia  wykonawca  P.  S.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

BUDROM P. S. w Poznaniu oraz wykonawca A. Z. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą  Zakład  Ogólnobudowlany  A.  Z.  w  Poznaniu.  Izba  nie  dopuściła  ww.  wykonawców  do 

udziału w postępowaniu w charakterze uczestników postępowania.  

Zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp 

wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując 

stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której 

przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo 

elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się 

zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Z kolei zgodnie z art. 185 ust. 3 

ustawy  Pzp  wykonawcy,  którzy  przystąpili  do  postępowania  odwoławczego,  stają  się 

uczestnikami postępowania odwoławczego, jeżeli mają interes w tym, aby odwołanie zostało 

rozstrzygnięte na korzyść jednej ze stron. 

W odniesieniu do zgłoszenia przystąpienia przez wykonawcę BUDROM P. S. Izba na 

podstawie  dokumentacji  postępowania  stwierdziła  brak  przesłania  Odwołującemu 

Zamawiającemu  kopii  przystąpienia,  co  jest  jednym  z  wymogów  formalnych  skuteczności 

zgłoszonego  przystąpienia.  Ponadto  Izba  stwierdziła  brak  wykazania  istnienia  interesu 

w uz

yskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  Odwołującego.  Również  w  przypadku  wykonawcy 

Zakład Ogólnobudowlany A. Z. nie wykazano interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść 

O

dwołującego, co uniemożliwiło uznanie obu ww. wykonawców za uczestników postępowania.  

Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie,  pojęcie  interesu  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na 

korzyść  strony,  do  której  wykonawca  przystępuje  na  szerszy  zakres  przedmiotowy  niż 

wskazane  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  co  nie  oznacza  jednak,  że  jest  ono  nieograniczone. 

W

skazanie interesu w uzyskaniu określonego rozstrzygnięcia powinno polegać co do zasady 

na wytłumaczeniu, dlaczego wykonawca upatruje korzyści dla siebie w danym rozstrzygnięciu, 

wykazaniu że określone orzeczenie Izby będzie miało znaczenie dla danego wykonawcy (por. 

m.in.  wyrok  KIO  z  dnia  14  sierpnia  2018  r.,  sygn.  akt  KIO  1542/18).  Co  istotne,  wskazanie 

interesu  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  strony,  do  której  przystępuje  należy  do 

wykonawcy 

i nie może ograniczać się wyłącznie do formalnego oświadczenia stwierdzającego, 

że zdaniem wykonawcy ma on interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której 

przystępuje.  Wykonawca  BUDROM  P.  S.uzasadniając  interes  w  zgłoszeniu  przystąpienia 


wskazywał na kwestie związane z nieprecyzyjnymi postanowieniami SIWZ, które wprowadzały 

wykonawców  w  błąd  przy  podawaniu  ceny  ofertowej  i  związaną  z  tym  konieczność 

unieważnienia postępowania. Z kolei wykonawca Zakład Ogólnobudowlany A. Z. swój interes 

uzasadniał  tym,  że    jego  oferta  została  odrzucona  z  tego  samego  powodu,  co  oferta 

Odwołującego. Podkreślić natomiast należy, iż Odwołujący skarżył czynność odrzucenia jego 

oferty  z  uwagi  na  błąd  w  obliczeniu  ceny,  domagając  się  unieważnienia  tej  czynności, 

poprawienia 

w  jego  ofercie  oczywistej  omyłki  rachunkowej  oraz  powtórzenie  czynności 

badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  jego  oferty.  Odwołujący  nie  stawiał  zarzutów  ani 

wniosków w zakresie unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. Ww. wykonawcy, 

celem 

doprowadzenia do sytuacji zgodnej z ich oczekiwaniami, tj. unieważnienia czynności 

odrzucenia ich ofert  czy też  unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia,  powinni 

byli wnieść odrębny środek ochrony prawnej w postaci odwołania. Zgodnie z ustaleniami Izby 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęły odwołania ww. wykonawców dotyczące 

przedmiotowego 

postępowania 

udzielenie 

zamówienia. 

Wykonawca 

Zakład 

Ogólnobudowlany  A.  Z.,  którego  ofertę  odrzucono,  na  skutek  zaniechania  wniesienia 

odwołania na tę czynność, utracił status wykonawcy. W tym stanie rzeczy Izba nie dopatrzyła 

się  żadnej  korzyści,  jaką  mógłby  on  odnieść  z  uzyskania  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

Odwołującego, skoro sam nie jest już wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Analogicznie  korzyści  takiej  nie  sposób  stwierdzić  po  stronie  wykonawcy  BUDROM  P.  S., 

ponieważ  ewentualne  uwzględnienie  odwołania  miałaby  skutek  jedynie  względem  oferty 

Odwołującego  i prowadziłoby  do  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem oferty Odwołującego. Jak podkreśla się w orzecznictwie interes winien mieć 

charakter realny, a nie tylko hipotetyczny. I

nteresu nie wykaże przystępujący powołujący się 

jedynie na możliwość udziału w powtórzonym postępowaniu po unieważnieniu obecnego, gdyż 

nie jest wiadomym czy do ponownego wszczęcia postepowania w ogóle dojdzie (por. m.in. 

wyrok KIO z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. akt KIO 2192/18, wyrok KIO z dnia 14 lutego 2017 

r., sygn. akt KIO 261/17). 

piśmie  z dnia   6  maja  2019  r.  Odwołujący  oświadczył,  iż  cofa  odwołanie  w całości 

związku z unieważnieniem przez Zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia. 

Odwołujący wniósł także o zwrot 90% uiszczonej opłaty od odwołania. 

Uwzględniając  powyższe  Izba  uznała,  że  zasadne  jest  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na  złożenie  przez 

Odwołującego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania.  Zgodnie  z  treścią  tego  przepisu 

Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze.  Jeżeli  cofnięcie  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy, 


odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu. Skuteczne  skorzystanie  przez  Odwołującego 

przysługującej  mu  czynności  dyspozytywnej,  jaką  jest  wycofanie  odwołania,  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów 

odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie 

O

dwołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba,  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp, 

umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie 

drugie ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  187  ust.  8 

ustawy Pzp zdanie drugie 

oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 

r. poz. 972).  M

ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem 

rozprawy,  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  90%  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący:      ……………………………….………