Sygn. akt: KIO 755/19
POSTANOWIENIE
z dnia 8 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 8 maja 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 kwietnia 2019 r. przez wykonawcę MAXTO Sp. z o.o.
S.K.A z siedzibą w Modlniczce, w postępowaniu prowadzonym przez Muzeum Jana Pawła
II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie,
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
MAXTO Sp. z o.o. S.K.A z siedzibą w Modlniczce kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 755/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie [dalej
„Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na instalacje elektryczne i niskop
rądowe Muzeum Jana Pawła II
i Prymasa Wyszyńskiego (znak postępowania: 121/DPI/PN/2019).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 16 kwietnia 2019 r. pod numerem 538456
– N – 2019.
W dniu 23 kwietnia 2019 r. wykonawca
MAXTO Sp. z o.o. S.K.A z siedzibą
w Modlniczce
[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości wymagania Zamawiającego oraz
umożliwiający dokonanie wyceny przedmiotu oferty;
2) art. 29 ust. 2 ustawy Pzp poprze
z opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia
uczciwą konkurencję;
3) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie terminu
realizacji zamówienia w sposób odbiegający od realnych możliwości realizacji, nieadekwatny
do przedmiotu zamówienia i nieuwzględniający wszystkich okoliczności, a w konsekwencji
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję;
4) art. 353
i art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz.U. z 2017 r.,
poz. 459) (dalej: „kc”) w zw, z art. 387 kc w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie terminu realizacji zamówienia w sposób
naruszający uczciwą konkurencję, rażące naruszenie równości stron stosunku
cywilnoprawnego oraz znaczne przekroczenie zasady swobody umów, obciążenie wykonawcy
nadmiernymi obowiązkami i ryzykiem;
5) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przygotowanie i prowadzenie p
ostępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Mając na uwadze powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania;
2) nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu
w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania;
nakazanie Zamawiającemu odpowiedniej zmiany terminu składania ofert, jeśli okaże się to
niezbędne.
Do postępowania odwoławczego nie przystąpił w terminie, o którym mowa w art. 185
ust. 2 ustawy Pzp żaden wykonawca.
W toku posiedzenia niejawnego z
udziałem Stron, Odwołujący oświadczył, iż cofa
odwołanie w następującym zakresie, tj.:
1) zarzut III z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp:
- pkt 1 ppkt 1
– dotyczący karty materiałowej;
- pkt 1 ppkt 2
– dotyczący dokumentacji pozwalającej oszacować powierzchnię budynku;
- pkt 1 ppkt 4
– dotyczący str. 62 pkt 2.1.10.5 PFU;
2) zarzut IV.2 z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp:
- pkt 1 ppkt 1
– w zakresie wymagania dotyczącego jednoczesnego zalogowania określonej
liczby użytkowników;
- pkt 1 ppkt 2 - d
otyczący str. 88 - pkt 2.1.12.3;
- pkt 1 ppkt 3-9;
3) zarzut IV.3 KD centrala alarmowa z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp;
4) zarzut IV.4 SSViN centrala alarmowa z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp:
- pkt 1 ppkt 2
– dotyczący wejść linii alarmowych i modułów.
Z kolei w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem Stron Zamawiający oświadczył, iż
uwzględnia odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów odwołania, czyniąc jednocześnie
następujące zastrzeżenia:
odnośnie zarzutu dotyczącego terminu realizacji Zamawiający wskazał, że dokona zmiany
w SIWZ tylko w zakresie terminu zakończenia prac projektowych z wymogu 30 dni na 45 dni
od dnia podpisania umowy;
Zamawiający doda przesłankę zmiany umowy dotyczącą terminu realizacji zamówienia ze
względu na czas oczekiwania na wydanie decyzji administracyjnych, tj. pozwoleń, uzgodnień,
postanowień;
Zamawiający wskaże, iż dokumenty przedmiotowe, żądane przez Zamawiającego,
dotyczące kart katalogowych urządzeń planowanych do realizacji zamówienia, będą
wymagane od wykonawców po wyborze oferty najkorzystniejszej, a ponadto będą miały one
charakter poglądowy, a w przypadku gdy Zamawiający je zaakceptuje, to wykonawca będzie
zobowiązany do realizacji zamówienia zgodnie z przedłożonymi kartami katalogowymi lub
kartami o nie gorszych parametrach;
odnośnie zarzutu z punktu IV.1 odwołania Zamawiający doprecyzuje, że system POLON
6000 to system, który jest zainstalowany i funkcjonuje na obiekcie Zamawiającego,
a w pozostałym zakresie Zamawiający doprecyzuje zakres integracji.
Zgodnie z art. 186 ust. 3a ustawy Pzp, w
przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Wobec powyższych ustaleń, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą
przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na podstawie
art. 186 ust. 3a ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
oraz na podsta
wie § 3 i § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972 ze zm.).
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………..