Sygn. akt KIO 753/19
POSTANOWIENIE
z dnia 8 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 8 maja 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
23 kwietnia 2019
r. przez wykonawcę Orange Polska spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Gminę Otwock
p o s t a n a w i a:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Orange Polska spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500,00 zł (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-
Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt: KIO 753/19
U z a s a d n i e n i e
I. Gmina Otwock (dalej
: Zamawiający), prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycz
nia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.
1986 ze zm.; d
alej: Prawo zamówień publicznych albo Ustawa), na wykonanie zamówienia
publicznego pn.
usługa uruchomienia, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu
Otwockiego Roweru Miejskiego w latach 2019-2022.
W dniu 23 kwietnia 2019 r. wykonawca Orange Pol
ska spółka akcyjna z siedzibą
w Warszawie
(dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 poprzez opis
anie przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich
wymagań oraz okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
uniemożliwiający Odwołującemu złożenie oferty i ubieganie się o udzielenie
zamówienia, a także w sposób naruszający zasady zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, jak również nakładający na wykonawców
obowiązek spełnienia świadczenia, które jest niemożliwe do spełnienia, poprzez
ustanowienie wymogu pełnej kompatybilności dostarczanego systemu Otwockiego
Roweru Miejskiego (dalej ORM) z systemem Warszawskiego Roweru Miejskiego
(dalej WRM);
art. 29 ust. 2 Ustawy poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję - z uwagi na wymaganie realizacji uruchomienia usługi
w nierealnych terminach;
art. 29 ust. 2 oraz ust. 3 Ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy poprzez brak w opisie
przedmiotu zamówienia opisu równoważności. Brak możliwości dostarczenia przez
wykonawcę
równoważnego
rozwiązania,
które
spełniałoby
wymagania
Zamawiającego, przy jednoczesnym wymaganiu, aby dostarczony system ORM był
kompatybilny z systemem WRM powoduje, iż wobec takiego sformułowania
wymagań, preferowany jest dostawca systemu WRM - Spółka Nextbike Polska S.A.;
art.
38 ust. 6 Ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy poprzez zaniechanie przesunięcia
terminu składania ofert o niezbędny dodatkowy czas, pomimo faktu, że wprowadzone
przez Zamawiającego zmiany w dokumentacji postępowania wymagają dodatkowego
czasu na wprowadzenie zmian w ofercie wykonawców, w tym Odwołującego.
Odwołujący w konsekwencji wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu:
opisania przedmiotu zamówienia, w sposób który będzie jednoznaczny
i wyczerpuj
ący i nie będzie utrudniał uczciwej konkurencji oraz będzie umożliwiał złożenie
oferty, tj. w sposób opisany w uzasadnieniu zarzutów zawartych w niniejszym odwołaniu,
w
tym w szczególności poprzez zapewnienie przez Zamawiającego przekazania
potencjalnym wy
konawcom najpóźniej na 30 dni przed dniem składania ofert niezbędnych
danych, w tym m. in. protokołów komunikacyjnych, które pozwolą wykonawcom na integrację
zaoferowanego systemu z istniejącym systemem Warszawskiego Roweru Miejskiego.
Ponadto, zapewnienia
przekazania przez Zamawiającego wykonawcom zgody właściciela
systemu WRM na integrację z jego oprogramowaniem, a także przedstawienia przez
Zamawiającego
potencjalnym
wykonawcom
kompletnej
specyfikacji
technicznej
i funkcjonalnej systemu WRM, w celu przep
rowadzenia wymaganej kompatybilności
systemów: ORM i WRM, a w konsekwencji nakazanie Zamawiającemu dokonania
odpowiedniej modyfikacji treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej SIWZ);
dokonania zmiany terminu uruchomienia usługi na 180 dni licząc od dnia
podpisania umowy.
Z ostrożności procesowej, w sytuacji, gdyby spełnienie przez Zamawiającego
powyższych żądań było niemożliwe do zrealizowania Odwołujący wnosi o wykreślenie
z
treści SWIZ konieczności zapewnienia kompatybilności systemu ORM z Warszawskim
Rowerem Miejskim;
dokonania zmian treści SIWZ poprzez wprowadzenie możliwości skorzystania
z rozwiązania równoważnego polegającego na dopuszczeniu jako rozwiązania
równoważnego systemu rowerów miejskich tzw. czwartej generacji;
przesun
ięcia terminu składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia
zmian w ofercie Odwołującego o co najmniej 30 dni licząc od daty przekazania dokumentacji
dot. systemu WRM i zgody jego właściciela.
N
ie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
W dniu 7 maja 2019 r.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu
w
całości.
II.
Po pierwsze, Izba ustaliła, że w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym nie
przystąpił do postępowania po stronie Zamawiającego żaden wykonawca.
Po drugie, Izba uznała, że postępowanie odwoławcze należy umorzyć, bowiem
w
odpowiedzi na odwołanie Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty podniesione
w
odwołaniu.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, w przypadku uwzględnienia
pr
zez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
Zama
wiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba
postanowiła o zwrocie Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………