Sygn. akt KIO 728/19
WYROK
z dnia 9 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 kwietnia 2019 r. przez wykonawcę
Firmę Budowlano-Handlową RAK Spółka Jawna z siedzibą w Rzeszowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Komendę Wojewódzką Policji w Rzeszowie
przy udziale wykonawcy J. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
F.H.U.P. DOMREX J. R.
z siedzibą w Białobrzegach, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym
odrzucenie oferty wykonawcy J. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą F.H.U.P. DOMREX J. R. z siedzibą w Białobrzegach na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. W pozostałym zakresie zarzuty
odwołania oddala.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Komendę Wojewódzką Policji
w Rzeszowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Firmę Budowlano-
Handlową RAK Spółka Jawna z siedzibą w Rzeszowie, tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie na rzecz
wykonawcy
Firmę Budowlano-Handlową RAK Spółka Jawna z siedzibą
w Rzeszowie
kwotę 14 836 zł 74 gr (słownie: czternaście tysięcy osiemset trzydzieści
sześć złotych siedemdziesiąt cztery grosze) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania w kwocie 10 000 zł,
wynagrodzenia pe
łnomocnika w kwocie 3 600 zł, kosztami dojazdu na posiedzenie w
kwocie 1 219,74
zł oraz opłatą skarbową w kwocie 17 zł.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 728/19
U z a s a d n i e n i e
Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Przebudowa Komendy Powiatowej Policji w Lubaczowie.
Postępowanie prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
t.j. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 25 stycznia 2019 r. pod numerem 502085-N-2019.
W dniu 23 kwietnia 2019 r. wykonawca Firma Budowlano-
Handlowa RAK Spółka
Jawna z siedzibą w Rzeszowie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wybór oferty wykonawcy J. R. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą F.H.U.P. „DOMREX” J. R. z siedzibą w
Białobrzegach, dalej „Domrex”, a tym samym naruszenie zasad uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców,
art. 7 ust. 3 ustaw
y Pzp poprzez naruszenie zasady, że zamówienia udziela się
wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy,
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez wybór oferty Domrex, której treść nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówieni,
art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp poprzez wybór oferty, która zawiera błąd w obliczeniu
ceny,
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty, która podlega odrzuceniu.
Odwołujący podnosił również w petitum odwołania, że zarzuca Zamawiającemu
naruszenie art.
89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Domrex; powtórzenia czynności oceny oferty Domrex; nakazania odrzucenia oferty Domrex;
wyboru ja
ko najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
Odwołujący wskazywał, że wykonawca Domrex nie wycenił w kosztorysie ofertowym
cegły klinkierowej, a następnie podnosił, że Domrex w pozycji kosztorysu zamienił cegłę
szczelinową na cegłę klinkierową i nie wyłączył z zakresu tynkowania ścian, co stanowi o
błędzie w obliczeniu ceny. Zdaniem Odwołującego kosztorys ofertowy należało uzupełnić
również o pozycje dotyczące agregatu prądotwórczego, wprowadzić dodatkową pozycję na
dostawę i montaż agregatu prądotwórczego. Wykonawca Domrex zaniechał tego, nie
uwzględnił w wycenie agregatu prądotwórczego, a tym samym oferta ta nie obejmuje pełnego
zakresu zamówienia. Pomijając w kosztorysie pewne elementy zamówienia zaoferował
wykonanie prac niezgodnie z siwz. Wybranie oferty,
która nie zawiera pełnego zakresu
przedmiotu zamówienia (w pozostałych ofertach w kosztorysach wyliczono dostawę i montaż
agregatu jako osobną pozycję) według wymogów określonych przez Zamawiającego jest
naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wskazywał również, że w kosztorysie ofertowym Domrex wycenił koszty
pośrednie na 30%, a następnie w wyniku złożonych wyjaśnień zmienił tę wartość na 25%, co
stanowi niedopuszczalną zmianę oferty po upływie terminu na składanie ofert. Odwołujący
zarzucał także Zamawiającemu kilkukrotne wzywanie o wyjaśnienia wykonawcy, który jedynie
dla formalności udzielił odpowiedzi, ale którego pierwotne wyjaśnienia z uwagi na ich
ogólnikowość i lakoniczność nie tłumaczą, skąd wynika taka, a nie inna cena oferty.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca J.
R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą F.H.U.P. „DOMREX” J. R. z siedzibą w
Białobrzegach, dalej także „Przystępujący”, wnosząc o oddalenie odwołania w całości i
podnosząc że zgodnie z postanowieniami umowy wynagrodzenie za realizację niniejszego
zamówienia jest kwotą ryczałtową. Zatem elementy zawarte w kosztorysie nie mają znaczenia,
a sam kosztorys ma charakter pomocniczy, nie wpływa ani na zakres umowy, ani na cenę.
Powyższe potwierdza postanowienie §15 ust. 5 wzoru umowy, zgodnie z którym
niedoszacowanie, pominięcie oraz brak szczegółowego zakresu przedmiotu umowy nie może
być podstawą do żądania zmiany wynagrodzenia ryczałtowego.
Pismem z dnia 7 maja 2019 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc
o jego oddalenie w całości. Podkreślał, że przewidział wynagrodzenie ryczałtowe, a fakt że
wymagano załączenia do oferty szczegółowego kosztorysu ofertowego nie przekreśla
ryczałtowego charakteru ceny. Zamawiający badając ofertę wzywał Domrex do złożenia
wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp oraz na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp,
w celu stwier
dzenia czy wykonawca złożył ofertę zgodnie z wymogami SIWZ i prawidłowo ją
wycenił. Kolejne wezwania były kontynuacją pierwszego wezwania i miały na celu dokładne
wyjaśnienie treści oferty i elementów składających się na jej cenę. Złożone wyjaśnienia
odnośnie szczegółowej kalkulacji kosztów pośrednich nie zmieniają ceny oferty podanej przez
wykonawcę, ani wysokości kwoty kosztów pośrednich podanych w kosztorysie ofertowym. Ze
względu na fakt, iż rozliczenie jest ryczałtowe a nie kosztorysowe, Zamawiający nie traktuje
powyższej sytuacji jako błąd w obliczeniu ceny.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje
na uwzględnienie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności: z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, odpowiedzi na
pytania wykonawców, oferty oraz wyjaśnień złożonych przez Przystępującego, informacji
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę
stanowiska wyrażone w odwołaniu, piśmie procesowym Przystępującego oraz odpowiedzi na
odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego
wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 8 maja 2019 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane związane z przebudową i modernizacją
Komendy Powiatowej Policji w Lubaczowie wraz z rozbudową (budową zewnętrznej
ewakuacyjnej klatki schodowej), budową wiaty dla pojazdów zabezpieczonych, kojca dla psów
oraz wiaty dla agregatu prądotwórczego. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera
załącznik nr 1 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dalej „SIWZ”.
Zgodnie z §11 pkt 3 SIWZ wykonawcy byli zobowiązani złożyć wraz z formularzem
ofertowym
kosztorys szczegółowy przygotowany w oparciu o przedmiary robót
Zamawiającego (uzupełnione w razie potrzeby przez Wykonawcę o pozycje brakujące) i
dokumentację projektową.
Zgodnie z § 14 pkt 1-9 (Opis sposobu obliczania ceny) SIWZ: 1. Przez cenę oferty
br
utto należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014
r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014r. poz. 915). 2. W formularzu
ofertowym w tabeli należy podać liczbowo i słownie: cenę netto (wynikającą z kosztorysu
ofertowego) oraz wartość brutto oferty (tj. cenę netto z tabeli formularza ofertowego
powiększoną o obowiązującą stawkę podatku VAT). 3. Podstawą do wyliczenia ceny oferty
musi być szczegółowy kosztorys ofertowy, przy czym poszczególne pozycje kosztorysowe
należy przedstawić w cenach netto, a wartość podatku od towarów i usług uwzględnić przy
obliczaniu wartości końcowej kosztorysu. 4. Kosztorys szczegółowy winien być przygotowany
w oparciu o przedmiary robót Zamawiającego (uzupełnione w razie potrzeby przez
Wykonawcę o pozycje brakujące) i dokumentację projektową. 5. W ofercie wszystkie
wyszczególnione pola tabeli muszą być wypełnione. 6. Cena oferty (i wszystkie jej składniki)
powinna być wyrażona w polskich złotych z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku
zgodnie z zasadami matematycznymi. 7. Cena, o której mowa w ust. 1 jest kwotą ryczałtową
w rozumieniu art. 632 KC i nie podlega zmianie w okresie realizacji umowy i po jej zakończeniu.
Cena oferty Wykonawcy musi zawierać wszelkie koszty związane z ostateczną realizacją
zamówienia wynikające wprost z zakresu rzeczowego, a ponadto wszelkie inne koszty
niezbędne do wykonania zamówienia. 8. Oferta Wykonawcy musi zawierać ostateczną,
sumaryczną cenę brutto obejmującą wszystkie koszty z uwzględnieniem wszystkich opłat i
podatków (także podatku od towarów i usług) oraz ewentualnych upustów i rabatów.
Niedoszacowanie, pominięcie oraz brak rozpoznania zakresu przedmiotu umowy nie może
być podstawą do żądania zmiany wynagrodzenia ryczałtowego. 9. W przypadku wyłączenia
części robót lub wstrzymania realizacji robót, Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie za
roboty już zrealizowane. Potrącenie wynagrodzenia za niewykonane roboty lub części robót
nastąpi według cen i nośników cenotwórczych zastosowanych w kosztorysie ofertowym.
Zgodnie z § 1 Istotnych postanowień umowy (załącznik nr 3 do SIWZ), dalej „IPU”: 1.
Tytułem niniejszej umowy Wykonawca zobowiązany jest do wykonania na rzecz
Zamawiającego robót budowlanych dla zadania pn.: „Przebudowa i modernizacja Komendy
Powiatowej Policji w Lubaczowie”, 37-600 Lubaczów, ul. J. Słowackiego 14 – zgodnie z
dokumentacją projektową, specyfikacją istotnych warunków zamówienia, specyfikacjami
technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych oraz ofertą przetargową (w tym
kosztorysem ofertowym) Wykonawcy. 2. Przedmiot umowy obejmuje zakres robót
budowlanych niezbędnych do wykonania zgodnie z określoną w ust. 1 dokumentacją,
obowiązującymi przepisami prawa, zasadami wiedzy technicznej i budowlanej. 3. Realizacja
przedmiotu
umowy odbywać się będzie zgodnie z zatwierdzonym przez Zamawiającego
Harmonogramem rzeczowo
– finansowym (HRF), który w terminie do 7 dni, licząc od dnia
podpisania umowy Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do zatwierdzenia. Harmonogram
rzeczowo
– finansowy powinien odzwierciedlać planowaną realizację przedsięwzięcia przez
Wykonawcę i planowane przez niego koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia.
Harmonogram rzeczowo-
finansowy przedstawia przedsięwzięcie w rozbiciu na działania z
ewentualnym podzi
ałem na poddziałania cząstkowe tak aby pokazywał on pełny
zwymiarowany zakres działań i wszystkie koszty niezbędne do ich realizacji. Harmonogram
rzeczowo-
finansowy może ulec zmianie bez konieczności zawierania aneksu do umowy.
Zmiana harmonogramu wymaga z
atwierdzenia przez Zamawiającego. 4. Zamawiający w dniu
podpisania umowy przekaże Wykonawcy wzór Harmonogramu rzeczowo - finansowego. 5.
Wszystkie dokumenty, o których mowa w ust. 1 oraz ust. 3, stają się przez samo ich
przywołanie integralną częścią umowy. Strony zgodnie oświadczają, iż zapoznały się z ich
treścią i przyjęły je do stosowania.
Zgodnie z § 15 IPU: 1. Strony ustalają, że wartość wynagrodzenia Wykonawcy wynosi,
zgodnie z przedłożoną ofertą, …………zł netto plus obowiązujący podatek VAT 23% tj.
……………….. zł. Łącznie wynagrodzenie Wykonawcy wynosi: …………….. zł brutto (słownie:
……… złotych brutto). 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 jest kwotą ryczałtową w
rozumieniu art. 632 KC i nie podlega zmianie w okresie realizacji niniejszej umowy. Powyższe
wynagrodzenie Wykonawcy zawiera wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu
zamówienia, wynikające wprost z zakresu rzeczowego oraz wszelkich innych kosztów, do
poniesienia których zobowiązał się Wykonawca w celu zrealizowania zgodnie z umową
przedm
iotu zamówienia. 3. Wynagrodzenie Wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 obejmuje
również serwisowanie, przeglądy i naprawę zamontowanych urządzeń i materiałów w okresie
trwającej gwarancji i rękojmi zgodnie z wymaganiami producentów. W przypadku nie
wywiązania się Wykonawcy z serwisowania urządzeń, Zamawiający zleci serwisowanie innej
firmie, a koszty za wykonanie tej usługi potrąci z kwoty należytego zabezpieczenia wykonania
umowy. 4. Wynagrodzenie należne Wykonawcy podlega waloryzacji w przypadku zmiany
stawk
i podatku VAT, na zasadach określonych w § 27 ust. 4 i 9 umowy. 5. Niedoszacowanie,
pominięcie oraz brak szczegółowego zakresu przedmiotu umowy nie może być podstawą do
żądania zmiany wynagrodzenia ryczałtowego określonego w ust. 1 niniejszego paragrafu. 6.
W przypadku wyłączenia przez Zamawiającego części robót lub wstrzymania realizacji robót,
Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie za roboty już zrealizowane. Potrącenie
wynagrodzenia za niewykonane roboty lub części robót nastąpi według cen i nośników
cenotw
órczych zastosowanych w kosztorysie ofertowym. 7. Wykonawca zobowiązany jest
niezwłocznie wykonać roboty konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub zabezpieczenie
przed awarią. Koszt tych robót będzie obciążał Wykonawcę.
Zgodnie z § 16 ust. 1-3 IPU: 1. Rozliczanie należności za wykonane i przyjęte roboty
budowlane nastąpi na podstawie faktur VAT częściowych oraz faktury VAT końcowej. Strony
uzgadniają, iż maksymalna wartość wynagrodzenia objętego fakturami VAT częściowymi nie
może przekroczyć 90% wynagrodzenia brutto określonego w § 15 ust. 1. 2. Wszelkie płatności
za wykonane roboty budowlane będą realizowane po ich wykonaniu. Podstawą dla zapłaty
faktur VAT w każdym przypadku jest łączne spełnienie przez Wykonawcę poniżej określonych
wymogów: 1) przedstawienie protokołu odbioru częściowego, potwierdzającego wykonanie
zakresu robót bez wad zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym (HRF),
podpisanego przez inspektora/ów nadzoru oraz kierownika budowy i kierowników robót; 2)
przedstawienie zestawienia wartości wykonanych robót sporządzonego przez Wykonawcę,
sprawdzonego i zatwierdzonego przez inspektora/ów nadzoru; 3) w przypadku wykonania
robót przy udziale Podwykonawcy – zestawienie prac wykonanych przez Podwykonawcę z
określeniem ich zakresu i wartości podpisane przez inspektora nadzoru i kierownika budowy
4) Przedstawienie dowodów zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom i dalszym
podwykonawcom, biorącym udział w realizacji odbieranych robót budowlanych. 5) Za dowody,
o których mowa w §16, ust. 2, pkt. 4 uważa się łącznie:
oświadczenia podwykonawcy,
dalszego podwykonawcy co do zaspokojenia wszelkich roszczeń finansowych z tytułu
realizacji przedmiotowego zamówienia odpowiednio wg formularza stanowiącego załącznik nr
4 lub 6 do niniejszej umowy;
kopie właściwych faktur;
protokół odbioru częściowego i
końcowego o którym mowa w §16, ust. 2, pkt. 1;
przelewów dokumentujących zapłatę;
rozliczenia kosztów faktury według załącznika nr 7; 6) w przypadku wykonania robót bez
udziału Podwykonawców, złożenie oświadczenia w tym zakresie wg formularza stanowiącego
załącznik nr 5 do niniejszej umowy. 3. Wysokość wynagrodzenia za poszczególne elementy
robót, stanowiące przedmiot odbiorów częściowych, określa zatwierdzony przez
Zamawiającego harmonogram rzeczowo- finansowy.
Zgodnie z
§ 29 ust. 1 IPU: Wykonawca jest zobowiązany do ubiegania się o uzyskanie
jednorazowej zaliczki w 2019 r. na poczet realizacji zamówienia w kwocie stanowiącej różnicę
pomiędzy wartością umowy planowaną do zrealizowania tj. 4 000 000,00 zł brutto (słownie:
cztery miliony 00/100 złotych brutto) do 16 grudnia 2019 r., a wartością zrealizowanych i
zapłaconych robót do 29 listopada 2019 r. Zaliczek udziela się w oparciu o art. 151 a ustawy
Pzp, na pisemny wniosek Wykonawcy.
W § 11 IPU Zamawiający opisał roboty dodatkowe oraz sposób ich rozliczania, a w §
27 IPU dopuścił zmiany wysokości wynagrodzenia.
Pismem z dnia 12 lutego 2019 r. Zamawiający udzielił m.in. następujących odpowiedzi
na pytania wykonawców:
Pytanie nr 2:
Proszę o wyjaśnienie rozbieżności — przedmiar robót zagospodarowania
terenu:-
poz. 32. Ściany wiaty — przedmiar podaję, iż ściany wiaty mają zostać wykonane z
pustaków ceramicznych POROTHERM P+W, natomiast w Opisie wykonawczym części
konstrukcyjnej czytam
y, iż ściany zaprojektowano jako murowane z cegły klinkierowej pełnej
Wyjaśnienia do pytania nr 2: Należy przyjąć rozwiązanie jak w Projekcie wykonawczym
konstrukcji tj. ściany wiaty należy wykonać jako murowane z cegły klinkierowej pełnej i takie
rozwiązanie przyjąć do wyceny.
Pytanie nr 3:
Z uwagi na fakt, że rozliczenie zamówienia ustalono jako ryczałtowe prosimy o
zmianę zapisów SIWZ poprzez wykreślenie zapisów SIWZ S 11 ust. 3 pkt 3) oraz
potwierdzenie, iż Zamawiający nie złożenia jako załącznika do oferty szczegółowego
kosztorysu ofertowego.
Wyjaśnienia do pytania nr 3: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę zapisów w SIWZ w §
11 ust. 3 pkt 3) i wymaga jako załącznika do oferty kosztorysu szczegółowego.
Pytanie nr 4:
Ze względu na ryczałtowy charakter wynagrodzenia wnosimy o potwierdzenie,
że Zamawiający wyraża zgodę aby Wykonawca samodzielnie wprowadził zmiany w
przedmiarach robót w zakresie ilości poszczególnych robót jak również w zakresie dodawania
bądź odejmowania pozycji przedmiarowych, które należy wykonać zgodnie z projektem.
Wyjaśnienia do pytania nr 4: Zamawiający nie wyraża zgody za wyjątkiem pozycji, na które
Oferent (Wykonawca) dostał zgodę od Zamawiającego w odpowiedziach ( zamieszczonych
na stronie internetowej KWP w Rzeszowie) na zadan
e przez Oferenta (Wykonawcę) pytania
w trakcie trwania postępowania nr ZP/2/2019,
Pytanie nr 5:
W przypadku podtrzymania zapisów SIWZ o konieczności przedstawienia
Zamawiającemu kosztorysów szczegółowych przygotowanych w oparciu o przedmiary robót
Zamawiaj
ącego wnosimy o zmianę zapisów SIWZ w taki sposób, aby Wykonawca przedłożył
Zamawiającemu kosztorysy szczegółowe w przypadku wyłonienia oferty Wykonawcy jako
najkorzystniejszej przed podpisaniem umowy na wykonanie robót budowlanych, a nie jak jest
obecnie wraz z formularzem oferty.
Wyjaśnienia do pytania nr 5: Zamawiający nie wyraża zgody.
Pytanie nr 45:
W Projekcie Wykonawczym jest projektowany montaż nowego agregatu
prądotwórczego G155 w miejsce istniejącego, natomiast w przedmiarze robót elektrycznych
ni
e ma nakładów na jego montaż. Proszę o uzupełnienie przedmiarów o nakłady na montaż
agregatu prądotwórczego G155 lub potwierdzenie, że jego montaż nie wchodzi w zakres
robót?
Wyjaśnienia do pytania nr 45: Należy ująć w ofercie nakłady na dostawę agregatu
prądotwórczego wraz z jego montażem, podłączeniem i uruchomieniem oraz wykonaniem
niezbędnych prób i pomiarów. Parametry agregatu - zgodnie z projektem wykonawczym i
specyfikacją dla robót elektrycznych.
Pytanie nr 46:
Czy dostawa agregatu prądotwórczego wchodzi w zakres zamówienia? Brak
pozycji w przedmiarach elektrycznych.
Wyjaśnienia do pytania nr 46: Odpowiedź jak do pytania nr 45.
W postępowaniu złożono 8 ofert. Odwołujący za realizację zamówienia zaproponował
cenę 7 890 398,65 zł oraz 60 - miesięczny okres gwarancji. Przystępujący Domrex
zaproponował cenę 7 305 845,00 zł i również 60 - miesięczny okres gwarancji.
Zamawiający pismem z dnia 7 marca 2019 r. wezwał wykonawcę Domrex na podstawie
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień czy za oferowaną cenę wykona przedmiot
zamówienia w zakresie robót budowlanych, elektrycznych i sanitarnych zgodnie z
dokumentacją projektową, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych,
przedmiarem robót oraz wyjaśnieniami treści SIWZ i zmianą treści SIWZ, biorąc pod uwagę,
że wynagrodzenie wykonawcy ma charakter ryczałtowy oraz wskazywał, że wykonawca nie
ujął w kosztorysie ofertowym nakładów na dostawę agregatu prądotwórczego. Wykonawca
Domrex
pismem z dnia 11 marca 2019 r. odpowiedział twierdząco, bez szczegółowego
uzasadnienia.
Zamawiający pismem z dnia 14 marca 2019 r. wezwał wykonawcę Domrex do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, w tym do złożenia dowodów, dotyczących
wyliczenia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Zamawiający ponownie
wskazywał, że wykonawca nie ujął w kosztorysie ofertowym nakładów na dostawę agregatu
prądotwórczego. W odpowiedzi wykonawca Domrex złożył wyjaśnienia, w których oświadczył,
że wykona zamówienie zgodnie z wymogami SIWZ za zaoferowana cenę, wskazując że
dostawę agregatu prądotwórczego ujął w nakładach kosztów pośrednich, posiada własną
hurtownię i skład materiałów budowlanych, park maszynowy, własne brygady pracowników,
zakład produkcji ślusarki, stolarki PCV i ppoż, co przekłada się na niższe koszty zakupów, brak
dodatkowych narzutów zewnętrznych firm podwykonawczych, co wpływa na wartość końcowej
ceny oferty.
Dalej, pismem z dnia 19 marca 2019 r, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp,
Zamawiający wezwał wykonawcę Domrex do złożenia szczegółowej kalkulacji przyjętych
kosztów pośrednich. Wykonawca przesłał kalkulację kosztów pośrednich obejmującą koszt
agregatu prądotwórczego wraz z montażem.
Następnie wystosowano pismo z dnia 3 kwietnia 2019 r. na podstawie art. 87 ust. 1
ustawy Pzp do wykonawcy Domrex w nawiązaniu do złożonych przez niego wyjaśnień z dnia
18 marca 2019 r. oraz złożonej w dniu 21 marca 2019 r. szczegółowej kalkulacji przyjętych
kosztów pośrednich, o złożenie szczegółowych wyjaśnień w odniesieniu do niżej
przedstawionych rozbieżności: Wykonawca w złożonej na wezwanie Zamawiającego
szczegółowej kalkulacji przyjętych kosztów pośrednich podał, że koszty pośrednie wynoszą
370 950,36 zł i są powiększone o dostawę i montaż agregatu prądotwórczego — koszt 50
000,00 zł. Łącznie koszty pośrednie wynoszą 420 950,36 zł, a to odbiega od podanych w
kosztorysie ofertowym kosztów pośrednich [KP] 30% od (R,S) wynoszących: 445 140,58 zł.
Wykonawca w odpowiedzi z dni
a 4 kwietnia 2019 r. wyjaśnił, że założył zapas w wysokości 24
2 zł na koszty nieprzewidziane oraz że koszty pośrednie zostały przyjęte w kosztorysie
na poziomie 30%.
Dnia 15 kwietnia 2019 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
wykonawcy J. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą F.H.U.P. „DOMREX” J.
R.
z siedzibą w Białobrzegach jako najkorzystniejszej.
Izba zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 18
9 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego, jako
niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Odwołujący argumentował,
iż załączenie przez wykonawców kosztorysu do oferty było obligatoryjne, sam kosztorys nie
ma charakteru pomocniczego, a brak p
oszczególnych pozycji w kosztorysie stanowi podstawę
do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Odwołujący wskazywał
także, że wprawdzie w § 14 pkt 7 SIWZ oraz w § 15 ust. 2 IPU jest mowa o wynagrodzeniu
ryczałtowym w rozumieniu art. 632 Kodeksu cywilnego, lecz inne postanowienia SIWZ, w tym
IPU, a także wymóg, aby wraz z ofertą złożyć szczegółowy kosztorys, wskazują że
wynagrodzenie ma charakter mieszany, tj. kosztorysowo-
ryczałtowy.
Izba podzieliła stanowiska Odwołującego w powyższym zakresie. Po pierwsze
wskazać należy, że treść SIWZ oraz IPU była znana wykonawcom od momentu
zamieszczenia jej przez Zamawiającego na stronie internetowej. Zamawiający konsekwentnie
od początku żądał przedłożenia wraz z ofertą kosztorysu szczegółowego, który był podstawą
do wyliczenia ceny oferty. Równocześnie na etapie udzielania odpowiedzi na pytania
wykonawców Zamawiający podtrzymywał swoje stanowisko, aby wraz z ofertą złożyć
kosztorys i nie wyraził zgody, aby kosztorys był złożony po wyborze oferty, a przed
podpisaniem umowy (wyjaśnienia z 12.02.2019 r. pytanie nr 4 i 5). Podkreślić należy, że to
postanowienia SIWZ czytane i interpretowane łącznie winny determinować znaczenie
kosztorysu, nie zaś jedno postanowienie umowne, czy subiektywne założenia wykonawcy,
zainteresowanego uzyskaniem zamówienia. W niniejszym stanie faktycznym brak jest
jakiegokolwiek postanowienia w SIWZ o pomocniczym charakterze kosztorysu.
Odnosząc się zaś do kwestii charakteru wynagrodzenia przewidzianego dla
wykonawcy w prz
edmiotowym postępowaniu to, pomimo wskazania przez Zamawiającego w
§14 pkt 7 SIWZ oraz §15 pkt 2 IPU, iż za wykonanie umowy strony ustalają wynagrodzenie
ryczałtowe, o którym mowa w art. 632 Kodeksu cywilnego, poszczególne postanowienia SIWZ
oraz IPU wska
zują raczej na kosztorysowy charakter wynagrodzenia. Wskazują na to m.in.
postanowienie §11 pkt 2 i 3 SIWZ, zgodnie z którymi cena netto wynika z kosztorysu
ofertowego, a podstawą do wyliczenia ceny oferty musi być szczegółowy kosztorys ofertowy.
Następnie zgodnie z §14 pkt 9 SIWZ oraz §15 pkt 6 IPU Zamawiający wskazał, że w przypadku
wyłączenia części robót lub wstrzymania realizacji robót, wykonawcy przysługuje
wynagrodzenie za roboty już zrealizowane. Potrącenie wynagrodzenia za niewykonane roboty
lub cz
ęści robót nastąpi według cen i nośników cenotwórczych zastosowanych w kosztorysie
ofertowym. Zgodnie zaś z §16 ust. 3 IPU wysokość wynagrodzenia za poszczególne elementy
robót, stanowiące przedmiot odbiorów częściowych, określa zatwierdzony przez
Zamawiaj
ącego harmonogram rzeczowo-finansowy. Uwzględniając również treść § 16 ust. 2
pkt 1 i 2 IPU, zgodnie z którymi do protokołów odbiorów częściowych należy dołączyć wykaz
wykonanych robót i ich wartość, niezbędne jest uwzględnienie w kosztorysie wszystkich
el
ementów robót.
Niezależnie jednak od powyższego w ocenie składu orzekającego, zarówno w
przypadku wynagrodzenia kosztorysowego, jak również wynagrodzenia ryczałtowego,
możemy mieć do czynienia z rozliczeniem na podstawie kosztorysu, który w niniejszym
post
ępowaniu stanowił merytoryczną treść oferty. Zamawiający bowiem przewidział
określonego rodzaju rozwiązania związane ze sposobem wykonania i rozliczenia zamówienia,
dla których istotny jest właśnie kosztorys. Izba uznała więc, że kosztorys szczegółowy był
częścią oferty, zaś brak jakiegokolwiek elementu w powyższym dokumencie obligował
Zamawiającego do odrzucenia takiej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Tym
bardziej, że zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 45 nakłady na dostawę agregatu
pr
ądotwórczego wraz z jego montażem, podłączeniem i uruchomieniem oraz wykonaniem
niezbędnych prób i pomiarów należało ująć w ofercie. Co oznacza de facto, że kosztorys
należało uzupełnić o pozycje dotyczące agregatu prądotwórczego, czego Przystępujący
zanie
chał (jako jedyny z ośmiu wykonawców składających oferty). Uwzględniając powyższe w
ocenie Izby doszło także do naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż Zamawiający
nieprawidłowo dokonał oceny i wyboru oferty Przystępującego.
Izba nie podzieliła natomiast argumentacji Odwołującego jakoby zmiana cegły
szczelinowej na cegłę klinkierową bez wyłączenia zakresu tynkowania ścian w kosztorysie
Przystępującego stanowiła o błędzie w obliczeniu ceny. Błąd w obliczeniu ceny zachodzi, jeśli
cena oferty została obliczona w sposób niezgodny ze sposobem jej obliczenia podanym w
dokumentacji postępowania lub w cenie oferty uwzględniono niewłaściwą stawkę podatku
VAT. Błędem w obliczeniu ceny nie jest natomiast zaniechanie usunięcia przez wykonawcę
dwóch pozycji z kosztorysu, w szczególności w sytuacji, gdy brak jasnych wymagań w
dokumentacji przetargowej w tym zakresie, a zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 4
Zamawiający nie wyrażał zgody, aby wykonawcy samodzielnie wprowadzali zmiany w
przedmiarach w zak
resie ilości poszczególnych robót, czy dodawania bądź odejmowania
pozycji przedmiarowych.
W zakresie zaś zarzutu wyartykułowanego w uzasadnieniu odwołania, a dotyczącego
niedopuszczalnej zmiany oferty po terminie składania ofert Izba ustaliła, że koszty pośrednie
w kosztor
ysie Przystępującego wyceniono na 30%. Następnie w wyjaśnieniach z dnia 21
marca 2019 r. Przystępujący przedstawił szczegółową kalkulację kosztów pośrednich na
poziomie 25% plus zakup, dostawa i montaż agregatu prądotwórczego. Niemniej w
wyjaśnieniach z dnia 4 kwietnia 2019 r. wskazano zakładany zapas w wysokości 24 190,22 zł
na
koszty nieprzewidziane, który nie został wyszczególniony w poprzednich wyjaśnieniach. W
ocenie Izby taka
argumentacja nie stanowi o zmianie oferty, a jest jedynie spóźnioną próbą
ob
rony twierdzenia, że koszt dostawy i montażu agregatu prądotwórczego został
uwzględniony w cenie oferty Przystępującego. W odniesieniu zaś do zarzutu wielokrotnego
wzywania do wyjaśnień, Izba podziela pogląd, że ustawodawca nie określił, ile razy
zamawiający może ponawiać wezwania do wyjaśnienia. Wezwanie do złożenia wyjaśnień
może być skierowane do wykonawcy nawet kilkakrotnie w sytuacji, gdy na podstawie
złożonych wyjaśnień powstają dalsze kwestie i nowe wątpliwości wymagające wyjaśnienia.
Jeżeli Zamawiający miał dodatkowe wątpliwości mógł ponownie wezwać wykonawcę do
udzielenia
odpowiedzi w stosownym zakresie, tym bardziej, że wezwanie Zamawiającego w
zakresie przedłożenia dowodów dotyczących wyliczenia elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny było nieprecyzyjne.
Odnosząc się zaś do zarzutu sformułowanego w petitum odwołania, a dotyczącego
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, należy wskazać, że zgodnie z art. 192 ust. 7 ustawy
Pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Przy czym
powszechnie przyjmuje się, że przez te zarzuty należy rozumieć zawarte w odwołaniu
okoliczności faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie przez zamawiającego określonych
przepisów ustawy Pzp. O ile wskazanie zarzucanych przepisów nie jest bez znaczenia, o tyle
dla skuteczności zarzutu kluczowe znaczenie ma sprecyzowanie, na czym polega ich
naruszenie w konkretnym przypadku, co wymaga
dostatecznie szczegółowego opisania
działania lub zaniechania zamawiającego. Izba stwierdziła, że zarzut sprowadzający się do
ogólnikowego wskazania, że Zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
podlega
oddaleniu. Na postawie tak sprecyzowanego zarzutu nie sposób stwierdzić na jakiej
podstawie Odwołujący przypuszcza, że oferta Przystępującego zawiera rażąco niską cenę lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Samo zaś powołanie się w treści odwołania na
artykuł ustawy Pzp nie tworzy zarzutu, który powinien zostać dookreślony w konkretnym stanie
faktycznym.
Jako chybiony należy uznać również zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
bowiem nie może on stanowić samodzielnej podstawy zarzutu odwołania. Zasady
prowadzenia postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego ulegają konkretyzacji na
gruncie dalszy
ch przepisów ustawy Pzp, odnoszących się do określonych uprawnień i
obowiązków zamawiającego. Jeśli czynność lub zaniechanie zamawiającego dotyczy
konkretnych przepisów to odwołujący powinien skonstruować zarzut poprzez wskazanie
zasady i konkretnego przepisu.
W
zakresie naruszenia przez Zamawiającego zasady udzielenia zamówienia
wykonawcy wybranemu zgodnie z art. 7 ust. 3,
należy wskazać, że jest to zarzut niezasadny
już przez sam fakt, że przywołany przepis można naruszyć poprzez udzielenie zamówienia
(za
warcie umowy), co w rozpatrywanej sprawie na dzień orzekania nie miało miejsca.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………