Sygn. akt: KIO 583/19
WYROK
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2019 r. w Warszawie na rozprawie
odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 kwietnia 2019 r. przez
Odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Innovation In
Technology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin,
Towarzystwo Handlowe „ALPLAST” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa
, ul. Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Województwo Pomorskie, ul.
Okopowa 21/27, 80-
810 Gdańsk
przy udziale
wykonawcy Suntar
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Boya Żeleńskiego 5B,
33-100 T
arnów przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie: Innovation In Technology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
ul. Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin, Towarzystwo Handlowe „ALPLAST” Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, ul. Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 583/19
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Województwo Pomorskie na dostawę sprzętu komputerowego, drukującego i
oprogramowania
(nr postępowania DAZ-ZP.272.31.2018), ogłoszonym w Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich w dniu 20.10.2018 r., 2018/S 203-461639, wobec
czynności Zamawiającego podjętych w postępowaniu w zakresie części nr 1, polegających
na ocenie złożonych ofert i wyborze oferty najkorzystniejszej (Suntar Sp. z o.o.), wniesione
zostało w dniu 1 kwietnia 2019 r. odwołanie wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie: Innovation In Technology Sp. z o.o. oraz Towarzystwo Handlowe „ALPLAST”
Sp. z o.o. sp. k. (dalej jako Odwołujący).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 89 ust. 1 pkt 1 i 3 Pzp poprzez nieodrzucenie oferty Suntar Sp. z o.o.;
art. 91 Pzp poprzez uznanie spełnienia kryteriów wyboru przez Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie
cz
ynności badania i oceny ofert, ponowne badanie i ocenę ofert oraz wybór oferty
Odwołującego.
Zamawiający poinformował Odwołującego o okolicznościach stanowiących podstawę do
złożenia odwołania – o wyborze oferty najkorzystniejszej (Suntar sp. z o.o.) w dniu 21 marca
2019 r. drogą mailową.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
W odniesieniu do oferty wybranej Suntar Sp. z o.o. Odwołujący wskazał na złożoną w ofercie
deklarację dotyczącą zaoferowanych monitorów i ocenianych w kryterium poza cenowym
(ergonomia mo
nitorów – 10 %) parametrów (Flicker-free oraz Low Blue Light), jakie miały
być potwierdzone certyfikatami TUV Rheinland. Dokumenty takie pomimo oświadczenia
Wykonawcy, iż takie posiada nie zostały przedłożone. W ich miejsce Wykonawca złożył
oświadczenie przedstawiciela producenta, w którym potwierdził parametry monitora i
zgodność z normami, która miała być sprawdzona we własnych laboratoriach badawczych
grupy TPV. Oświadczenie to nie mogło być ocenione jako równoważne dla certyfikatów
wystawionych przez ni
ezależną instytucję/organizację badawczą. Na podstawie tego
oświadczenia Zamawiający nie mógł uznać, iż monitory spełniają parametr oceniany w
kryterium „ergonomia monitora”. Złożone oświadczenie w ofercie stanowiło o poświadczeniu
nieprawdy, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a oferta na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
1 i 3 Ustawy powinna być odrzucona.
W odniesieniu do własnej oferty Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, iż nie dokonał jej
oceny zgodnie z kryterium „ergonomia monitora” pomimo złożonego w ofercie oświadczenia
o posiadaniu certyfikatów TUV Rheinland, za które nie przyznała punktów. Na podstawie
rozmowy z osobą upoważnioną do kontaktu z Wykonawcami ustalił, iż przyczyną dla której
punkty nie zostały przyznane, było złożenie certyfikatów bez ich przetłumaczenia na język
polski. W ocenie Odwołującego siwz nie wskazywała na wymóg przedłożenia certyfikatów
wraz z tłumaczeniem na język polski, a zatem Zamawiający nie mógł odmówić przyznania
punktów. Użyte w siwz zwroty TUV Rheinland oraz Flicker-free i Low Blue Light, uprawniały
do przyjęcia, iż dopuszczalne było posłużenie się dokumentem sporządzonym w języku
obcym w treści złożonej oferty, jak również że Zamawiający akceptuje terminologię branży IT
pochodzenia obcojęzycznego i jest mu ona znana.
Do postępowania odwoławczego przystąpił w dniu 2 kwietnia 2019 r. Wykonawca Suntar Sp.
z o.o. po stronie Zamawiającego.
Stanowisko Izby
Na posiedzeniu niejawnym prowadzonym z udziałem stron zgłoszony został wniosek o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Ustawy, gdyż okoliczności
wyjawione na posiedzeniu i dotyczące sposobu wniesienia odwołania wskazywać miały, iż
odwołanie zostało skutecznie wniesione w dniu 2.04.2019 r., a nie 1.04.2019 r.
W dniu 1 kwietnia 2019 r. Odwołujący na adres mailowy wskazany do kontaktu z Krajową
Izbą Odwoławczą przesłał odwołanie – pismo z 28.03.2019 r. wraz z załącznikami, tj.
opisami z KRS spółek, umową konsorcjum, dowodem uiszczenia wpisu w dniu 29.03.2019 r.,
dowodem przekazania kopii odwołania Zamawiającemu (mail z dnia 1.04.2019 r.),
wydrukiem z platformy zakupowej, za pomocą której Odwołujący przekazał kopię odwołania
Zamawiającemu w dniu 1.04.2019 r. o godzinie 12:37 (opatrzone bezpiecznym podpisem
elektronicznym), zrzut z ekranu z serwis.epuap.gov.p
l. W treści maila Odwołujący wskazał
na awarię serwisu e-PUAP, która miała uniemożliwić złożenie odwołania do KIO za pomocą
skrzynki podawczej Izby. Wykonawca w tym dniu miał podejmować próby zalogowania się
na portal E-
PUAP z wykorzystaniem różnych przeglądarek internetowych. W związku z
powyższym prosił o uznanie odwołania wniesionego mailem jako poprawnego i skutecznego.
Na posiedzeniu wyjaśnił, iż odwołanie zostało sporządzone w formie skanu podpisanego
wcześniej dokumentu przez osobę umocowaną do reprezentacji Odwołującego, a następnie
opatrzone zostało kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez tą samą osobę.
Następnego dnia, tj. 2.04.2019 r. wpłynęło do Izby pismo z 28.03.2019 r. (odwołanie) nadane
przesyłką pocztową w dniu 1 kwietnia 2019 r.
Na pos
iedzeniu niejawnym prowadzonym z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego Izba uznała za wiarygodne wyjaśnienia Odwołującego dotyczące
występujących w dniu 1.04.2019r. problemów technicznych w dostępie do serwisu e-PUAP,
które uniemożliwiły wniesienie odwołania zgodnie z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
(tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1092). Jednocześnie mając na uwadze, że odwołanie
zostało sporządzone w prawidłowej formie, tj. elektronicznej opatrzonej bezpiecznym
podpisem elektronicznym, Izba uznała, iż odwołanie przesłane mailem należało rozpoznać,
jako wniesione w terminie, który upływał w dniu 1.04.2019 r. Decydującymi dla przyjęcia tego
stanow
iska były okoliczności wyjaśnione w toku posiedzenia niejawnego dotyczące
przeszkód w dostępie do systemu, na co Odwołujący wskazywał już w samej treści
wiadomości zawierającej załącznik – odwołanie. Izba ustaliła w ramach czynności
poprzedzających otwarcie posiedzenia, iż w dniu 1.04.2019 r. był ograniczony czasowo
dostęp do systemu e-PUAP, co potwierdził raport dostępności i czasu odpowiedzi
automatycznie wygenerowany przez Ping.pl
– narzędzie monitoringu usług internetowych dla
usługi epuap. Zgodnie z wykresem w dniu, w którym upływał termin na złożenie odwołania
występowały przerwy w dostępności (łącznie przerwy wyniosły ok. 1h 11m), ale jednocześnie
przez cały dzień poziom czasu odpowiedzi systemu był średnio poniżej 50%. W ocenie Izby,
raport ten uwiar
ygodniał oświadczenie Odwołującego, iż podejmowane próby wysłania
odwołania nie powiodły się, a z uwagi na zbliżający się koniec terminu na wniesienie
odwołania, jedynym kanałem komunikacji dostępnym dla Wykonawcy pozwalający realnie
dotrzymać termin było wysłanie odwołania za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres
mailowy do kontaktu z Izbą. Jednocześnie Wykonawca wysłał odwołanie pocztą, które
fizycznie dotarło następnego dnia. Dla uznania skuteczności wniesionego mailem odwołania,
decydujące znaczenie miało stwierdzenie, czy zostało ono opatrzone bezpiecznym
podpisem elektronicznym. Zgodnie bowiem z art. 180 ust. 4 Ustawy
Odwołanie wnosi się do
Prezesa Izby w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej, podpisanej bezpiecznym
podpisem elektroniczny
m weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu
lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu. Jak wskazał
bowiem Sąd Okręgowy w Krakowie w wyroku z dnia 4 lutego 2016 r. (sygn. akt XII Ga
847/15), oddalając skargę wykonawcy, którego odwołanie – wniesione mailem zostało
odrzucone,
tylko wówczas ewentualnie należałoby doszukiwać się naruszenia wskazanych w
skardze norm zawartych w ustawie pzp, w kpc, czy też w Konstytucji, gdyby istotnie
uczestnik procedury o udzie
lenie zamówienia publicznego lub jego pełnomocnik,
dysponujący bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu regulacji prawnych
odnoszących się do tego podmiotu, nie mógł skorzystać z możliwości posługiwania się
podpisem elektronicznym (…) rozważanie ewentualnej dyskryminacji podmiotu
zagranicznego miałoby miejsce w sytuacji wniesienia odwołania w formie elektronicznej z
bezpiecznym podpisem elektronicznym i nierespektowania tej czynności przez Izbę.
Równocześnie należy stwierdzić, że Sąd Okręgowy dostrzega sygnalizowane w
uzasadnieniu skargi problemy. Przede wszystkim należy stwierdzić, że jeżeli istotnie
wcześniejsze czynności podejmowane przez stronę skarżącą w ramach postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego (tj. przystąpienie do postępowania w ramach innego
odwołania w drodze normalnej korespondencji mailowej miało miejsce i wywarło określony
skutek formalny, jeżeli treść pouczeń zawartych na stronie internetowej Izby byłą
nieadekwatna do wymogów przewidzianych w ustawie pzp) to takie sytuacje muszą być
ocenione jednoznacznie negatywnie.
Przenosząc powyższe rozważania na stan sprawy Izba uznała, iż odwołanie wniesione
zostało w przewidzianej ustawą formie elektronicznej w terminie, jednak z wykorzystaniem
innego kanału komunikacji, niż dedykowany dla tej czynności w przepisach rozporządzenia
wykonawczego. Mając jednak na uwadze występujące w tym dniu trudności w dostępie do
usługi ePUAP jakie napotkał Wykonawca, jak również uzyskaną przez Odwołującego
informację z kancelarii Izby o możliwości wniesienia w takiej sytuacji odwołania za pomocą
poczty elektronicznej, Izba uznała, iż wniesione w ten sposób odwołanie powinno wywierać
skutek formalny poprzez uznanie, iż zostało wniesione do Izby w terminie. Złożenie
odwołania również w formie pisemnej (po upływie terminu na jego wniesienie do Izby) nie
miało wpływu na ocenę skuteczności odwołania wniesionego w formie elektronicznej. W
praktyce działanie narzędzia informatycznego, jakim jest serwis ePUAP, dedykowanego do
obsługi elektronicznej skrzynki podawczej Izby, nie powinno ograniczać lub pozbawiać prawa
wykonawców do korzystania z środków ochrony prawnej przewidzianych w ustawie,
składanych w dopuszczalnej formie, tj. elektronicznej z bezpiecznym podpisem
elektronicznym.
Odnosząc się natomiast do argumentu Przystępującego, iż odwołanie sporządzone w formie
skanu dokumentu pisemnego, następnie opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym,
naruszać miałoby przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017
r.
w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1320)
Izba uznała, iż wnioski te nie mają oparcia w treści regulacji
ustawowej. Przepisy wskazanego
rozporządzenia wykonawczego mają wprost zastosowanie
do sposobu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które podlega
procesom elektronizacji. Natomiast odwołanie stanowi oddzielną, od czynności
podejmowanych w postępowaniu, czynność strony wywołującą skutki, nie przed
Zamawiającym ale przed Izbą, co stanowi przedmiot odrębnej regulacji. Przywołane
wcześniej rozporządzenie w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań, dla odwołania wnoszonego w formie elektronicznej wymaga jego opatrzenia
kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Oznacza to zatem, że dokument sporządzony w
formacie PDF (lub innym) opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym czyni zadość
wymogom dla uznania go za złożony w dopuszczalnej formie elektronicznej. Stąd argumenty
dotyczące sposobu sporządzenia oferty elektronicznej nie mogły być odnoszone do
czynności wniesienia odwołania, a dodatkowo należy zauważyć, iż obecne stanowisko Izby
w tym zakresie uznaje, iż skan oferty opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym
przesłany z wykorzystaniem narzędzia do komunikacji elektronicznej, wypełnia dyspozycję
przepisów Ustawy i aktów wykonawczych, co jest zgodne ze stanowiskiem Polskiej Izby
Informatyki i Telekomunikacji.
W świetle powyższego Izba oddaliła wniosek Przystępującego o odrzucenie odwołania
wniesionego w dniu 1.04.2019 r.
, jako wniesionego z uchybieniem terminu. Odwołujący
potrzymał odwołanie w całości i zostało ono skierowane do rozpoznania na rozprawę.
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (Dz.
U. z 2018 r.
, poz. 1986 z późn. zm.), w brzmieniu po nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz.U.2016.1020), zwanej dalej „Ustawą”.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
weryfikacji spełnienia przesłanek z art. 179 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie
Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w
wyniku kwestionowanej czynności Zamawiającego.
Ponieważ decyzja o wyborze oferty
najkorzystniejszej pozbawiła Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia, do czego
doprowadziła czynność oceny ofert, w tym oceny oferty Odwołującego w kryterium poza
cenowym, wypełnione zostały przesłanki do złożenia odwołania.
Na podstawie dokumentacji postępowania, w tym treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (siwz), oferty Odwołującego, a także dokumentacji postępowania, Izba dokonała
ustaleń faktycznych stanowiących podstawę do wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie
podniesionych zarzutów.
Zgodnie z rozdziałem X siwz ofertę należało złożyć wg wzoru Formularza Ofertowego
(załącznik nr 1 do siwz). Do oferty należało dołączyć oświadczenia i dokumenty wymienione
w rozdziale VI ust. 1 siwz (….) z zachowaniem formy pisemnej pod rygorem nieważności, z
tym JEDZ należało przesłać w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym. Integralną częścią oferty była Specyfikacja Techniczna odpowiednia dla
części, na jaką oferta była składana.
Zgodnie z ust. 4
Wykonawca, który zadeklarował w Formularzu Ofertowym w ramach
kryteriów poza cenowych, iż zaoferowany przez niego produkt spełnia dodatkowe
wymagania określone przez Zamawiającego, musi dołączyć do oferty wymagane w danym
kryterium dokumenty potwierdzające:
Część 1:
a) certyfikat TUV Rheinland (Flicker-
free) lub równoważny dla monitora (przez certyfikat
równoważny
należy
rozumieć
certyfikat
wystawiony
przez
niezależną
instytucję/organizację badawczą i potwierdzający brak migotania (flicker free)
b)
certyfikat TUV Rheinland (Low Blue Light) lub równoważny dla monitora (przez
certyfikat równoważny należy rozumieć certyfikat wystawiony przez niezależną
instytucję/organizację badawczą i potwierdzający niską emisję niebieskiego światła
(low blue light).
Dokonanie stosownych zaznaczeń w Formularzu Ofertowym oraz dołączenie do oferty w/w
dokumentów potwierdzających spełnienie przedmiotowych kryteriów poza cenowych
warunkują przyznanie punktów w ramach kryterium ergonomia monitora. Zaleca się aby
oferta wraz z wszystkimi załącznikami była spięta w sposób uniemożliwiający jej
zdekompletowanie (ust. 5).
Ofertę sporządza się w języku polskim z zachowaniem formy
pisemnej pod rygorem nieważności (ust.6).
W rozdziale XIII siwz Zamawiający zamieścił opis kryteriów z podaniem i wag i sposobu
oceny ofert. W odniesieniu do kryterium „ergonomia monitora” Zamawiający przewidział
punkty za produkt posiadający certyfikaty TUV Rheinland: Flicker-free – 5 pkt oraz Low Blue
Light
– 5 pkt. Do oferty należało w tym celu dołączyć certyfikaty/certyfikat równoważny
wystawiony przez niezależną instytucję/organizację badawczą potwierdzający odpowiednio
brak migotania (flicker-
free)/niską emisję niebieskiego światła (low blue light). Zamawiający
wskazał, iż Wykonawca otrzyma punkty w ramach przedmiotowego kryterium z
zastrzeżeniem postanowień rozdziału X ust. 4 SIWZ, wyłącznie w wypadku przedstawienia
wraz z ofertą ww. certyfikatów lub certyfikatów równoważnych.
W Formularzu Oferty Zamawiający dla części 1 zamówienia – pod tabelą zawarł wzór
oświadczenia, które należało złożyć w ofercie na okoliczność posiadania/braku przez
zaoferowany produkt
certyfikatów TUV Rheinland (Flicker-free/Low Blue Light) wraz z
uwagą, że w przypadku zaoferowania monitora z ochroną oczu flicker-free lub low blue light,
do oferty należało dołączyć certyfikat/certyfikat równoważny.
Odwołujący w Formularzu Oferty dla części 1 zadeklarował monitor z ochroną oczu flicker-
free oraz low blue light, potwierdzając że posiada on certyfikat TUV Rheinland (Flicker-
free/Low Blue Light) oraz przedłożył certyfikaty sporządzone w języku niemieckim bez ich
przetłumaczenia na język polski.
Wykonawca Suntar Sp. z o.o. również zadeklarował w Formularzu Oferty monitor z ochroną
oczu flicker-
free oraz low blue light, potwierdzając że posiada on certyfikat TUV Rheinland
(Flicker-
free/Low Blue Light) oraz przedłożył certyfikaty TUV Rheinland (przetłumaczone)
oraz oświadczenia przedstawicieli producentów monitorów AOC oraz Philips, w których
potwierdzili zgodność monitorów z normami flicker-free oraz low blue light stwierdzoną
badaniami we własnych niezależnych laboratoriach badawczych. Oświadczenia te miały
zastępować, jako równoważne - certyfikaty TUV Rheinland (Flicker-free/Low Blue Light).
Pismem z dnia 21.03.2019 r. Zamawiający poinformował Wykonawców o wyniku oceny ofert
złożonych na część 1 zamówienia, w tym ilości przyznanych dwóm ofertom punktów (jedna
oferta została odrzucona). W kryterium „ergonomia monitora” (omyłkowo opisany w kolumnie
jako „termin gwarancji” – co zostało sprostowane pismem z 28.03.2019 r.) żadna z dwóch
ocenianych ofert nie uzyskała punktów. W tej sytuacji ofertą najkorzystniejszą okazała się
oferta Suntar Sp. z o.o. (najtańsza).
W oparciu o poczynione ustalenia Izba uznała, iż odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Izba miała na uwadze stan faktyczny wynikający z przeprowadzonych dowodów z
dokumentów – w tym treści siwz, oferty Odwołującego oraz Przystępującego złożonych na
część 1 zamówienia, a także zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia
21.03.2019 r.
W odniesieniu do obu zarzutów wskazanych w odwołaniu, punktem odniesienia pozostawały
zapisy siwz opisujące zasady oceny ofert w kryterium ergonomia monitora. Zarówno
Odwołujący, jak i Przystępujący zaoferowali monitory z ochroną oczu flicker-free (brak
migotania) oraz low blue light (niska emisja niebieskiego światła). Jednocześnie oświadczyli,
iż posiadają certyfikaty TUV Rheinland lub równoważne i załączyli do oferty dokumenty,
które miały stanowić podstawę do przyznania punktów w kryterium poza cenowym. W
przypadku oferty Odwołującego dokumentami tymi były certyfikaty TUV Rheinland
spor
ządzone w języku obcym, złożone bez tłumaczenia, natomiast Przystępujący przedłożył
oświadczenie przedstawiciela producenta monitorów, które miało być równoważne dla
żądanych certyfikatów.
Zamawiający nie przyznał dodatkowych punktów żadnej z dwóch ofert, z których
najkorzystniejszą okazała się być oferta Przystępującego (Suntar Sp. z o.o.).
W pierwszej kolejności należało zatem odnieść się do zapisów siwz, w których Zamawiający
bezwzględnie wymagał przedłożenia nie tylko deklaracji w formularzu oferty co do
posiadanych właściwości monitora, co również załączenia dokumentów – certyfikatów,
których brak zgodnie z opisem kryterium oceny ofert, nie pozwalał przyznać punktów.
Powyższe nie było sporne w sprawie, gdyż Odwołujący zarzucał Zamawiającemu brak
podstaw
y do odmowy przyznania punktów na podstawie złożonych przez niego certyfikatów,
jak również dokonanie wyboru oferty Wykonawcy, który stosownego certyfikatu nie
przedłożył.
Odnosząc się zatem do oceny oferty Odwołującego Izba uznała, iż Zamawiający nie mógł
ocenić oferty w kryterium poza cenowym, gdyż złożone certyfikaty nie zostały
przetłumaczone na język polski. Wykonawca próbował przekonać, iż brak wyraźnego
wskazania w siwz przy opisie dotyczącym certyfikatów, na obowiązek ich przedłożenia wraz
z tłumaczeniem, oznaczał, że złożone dokumenty sporządzone w języku obcym
Zamawiający powinien był przyjąć, jako potwierdzające deklarację Wykonawcy co do
posiadanych właściwości ochronnych monitora. Odnosząc się do tego wniosku Izba uznała,
iż wystarczającym wskazaniem w siwz był zapis o obowiązku złożenia oferty w języku
polskim. Oświadczenie Wykonawcy zawarte w formularzu oferty odnosiło się wprost do
przedmiotu zamówienia i jego właściwości, dodatkowo ocenianych w kryterium poza
cenowym.
Również ogólna zasada opisana w art. 9 ust. 2 Ustawy – prowadzenia
postępowania w języku polskim, znajdowała zastosowanie. Zamawiający nie przewidział od
niej wyjątku, dopuszczając złożenie dokumentu sporządzonego w jednym z języków
powszechnie używanych w handlu międzynarodowym (art. 9 ust. 3 Ustawy). Aby taki wyjątek
miał mieć zastosowanie, Zamawiający musiałby wyraźnie w siwz go wskazać. Tymczasem
wszystkie zapisy, które odnosiły się do dokumentów składanych w postępowaniu (oferty,
oświadczenia i dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 25 ust 1
Ustawy) potwierdzały zasadę języka polskiego, w jakim prowadzone jest postępowanie o
udzielenie zamówienia. Tym samym, aby Zamawiający mógł potwierdzić deklarację
Wykonawcy
zawartą w ofercie musiał zapoznać się z treścią certyfikatu i zawartego w nim
odniesienia do oceny spełniania normy badanej. Dopiero wówczas możliwe było ustalenie,
czy oferta powinna otrzymać punkty za dodatkowe właściwości, wykraczające poza
minimalne parametry wymagane wobec przedmiotu dostawy.
Przyjmując zatem, iż jedynie certyfikat przetłumaczony na język polski mógł stanowić
przedmiot oceny oferty w kryterium poza cenowym, należało rozważyć, czy brak tłumaczenia
mógł być uzupełniony w trybie art. 26 ust. 3 Ustawy. Odwołujący wskazywał na możliwość
uzupełnienia dokumentu, jako niezbędnego do przeprowadzenia postępowania. Odnosząc
się do tego wniosku, Izba uznała, iż certyfikat nie był dokumentem wymaganym w celu
potwierdzenia okoliczności spełniania wymagań określonych przez Zamawiającego, a zatem
jego brak nie oznaczał, iż oferta uznana byłaby za niezgodną z treścią siwz i na tej
podstawie nie mogła być odrzucona. Powyższe prowadzi do wniosku, iż certyfikat nie był
dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania. Miał on wyłącznie na celu
poprawienie pozycji oferty ocenianej w kryterium poza cenowym. Jak pokazał wynik
postępowania, Zamawiający mógł dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej, chociaż żadna z
ocenianych ofert nie uzyskała dodatkowych punktów. Brak certyfikatu, czy też jego złożenie
ale bez tłumaczenia oznaczał, iż Zamawiający oceniał oferty według dwóch pozostałych
kryteriów i taka czynność miała miejsce w postępowaniu.
Oddalając zarzuty kierowane wobec oceny oferty Przystępującego Izba miała na uwadze
poczynione powyżej rozważania, w świetle których Zamawiający uznając, iż oświadczenie
przedstawiciela producenta monitorów, nie stanowi certyfikatu równoważnego wobec TUV
Rheinland (Flicker-
free/Low Blue Light), nie mógł przyznać punktów w kryterium ergonomia
monitora. Tak też Zamawiający postąpił. Wykonawca przedstawił rzetelną informację, którą
Zamawiający mógł ocenić, a zatem nie można stawiać skutecznie zarzutu, iż działania
Wykonawcy miały stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Zamawiający nie został
wprowadzony w błąd, skoro wraz z oświadczeniem zawartym w ofercie przedstawił komplet
dokumentów, które dopiero razem mogły stanowić podstawę do oceny oferty. Wnioski
Odwołującego były zbyt daleko idące, co czyniło niezasadnym ostatecznie odwołanie w
całości.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 i
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Izba zaliczyła do kosztów postępowania odwoławczego
kwotę wpisu wniesioną przez Odwołującego w wysokości 15 tyś zł. Izba nie uwzględniła
wniosku Zamawiającego o zasądzenie kosztów, których wysokości nie wykazano stosownym
rachunkiem złożonym do czasu zamknięcia rozprawy.
Przewodniczący:
………………………………