Sygn. akt: KIO 455/19
WYROK
z dnia 1 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jan Kuzawiński
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 marca 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 marca 2019 r. przez wykonawcę TPF Sp.
z o.o., ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego Polskie Koleje Państwowe S.A., Al. Jerozolimskie 142A, 02-305
Warszawa,
przy udziale wykonawcy Multiconsult Polska Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203
Warszawa,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 5 tj. zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3
ustawy Pzp i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz
powtórzenie czynności oceny ofert w zakresie wynikającym
z uwzględnionego zarzutu, w tym wezwanie wykonawcy Multiconsult Polska Sp.
z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
do uzupełnienia wykazu wykonanych
usług o usługę potwierdzającą spełnianie warunku udziału w postępowaniu
określonego w pkt IX.3.3.1.a SIWZ,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Polskie Koleje Państwowe S.A., Al.
Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez TPF Sp.
z o.o., ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa,
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Zamawiającego - Polskie Koleje Państwowe S.A., Al. Jerozolimskie
142A,
Warszawa,
na
rzecz
Odwołującego
TPF
Sp.
z o.o., ul. Annopol 22, 03-236 Warszawa
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty poniesione
z tytułu wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U. 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
..…………………….
Sygn. akt KIO 455/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Polskie Koleje Państwowe S.A., Al. Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa,
prowadzi w trybie przetargu nie
ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn. „Budowa dworca
Olsztyn G
łówny wraz z modernizacją układu torowo - peronowego i infrastruktury kolejowej".
Wartość postępowania przenosi kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy Pzp.
Prowadzone
przez
Zamawiającego postępowanie zostało wszczęte przez
zamieszczenie ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 17.09.2018 r. pod
numerem 2018/S 181-410936,
a więc do postępowania mają zastosowanie przepisy ustawy
Prawo zamówień publicznych zmienionej z dniem 28.07.2016 r. na mocy przepisów ustawy
z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).
Zamawiający w dniu 5.03.2019 r. udostępnił dokumentację, w tym dokumenty co do
których Izba w wyroku KIO 131/19 uznała, że nie doszło do skutecznego zastrzeżenia jako
tajemnicy przedsiębiorstwa. W dniu 5.03.2019 r. Zamawiający ponownie dokonał wyboru
oferty Multiconsult Polska Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa jako
najkorzystniejszej.
Od tej czynności, w dniu 25.03.2019 r. Odwołujący wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. przepisów Pzp poprzez czynność wyboru oferty Multiconsult jako oferty
najkorzystniejszej,
2. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
z postępowania wykonawcy Multiconsult, pomimo iż wykonawca ten wprowadził
Zamawiającego w błąd, przedstawiając informacje mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego oraz wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu;
3. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, przez zaniechanie wykluczenia Multiconsult
z postępowania, pomimo niewykazania spełniania przez tego wykonawcę warunku udziału
w postępowaniu;
4. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez prowadzenie postępowania w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (w związku
z naruszeniem w/w przepisów ustawy);
5. art. 26 ust. 3 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, przez zaniechanie wezwania
do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności technicznych i zawodowych - wykaz usług (zarzut ewentualny).
W oparciu o powyższe, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
- dokonania ponownej oceny ofert,
- wykluczenia
z postępowania Multiconsult;
- wezwania w
ykonawcy Multiconsult do uzupełnienia dokumentów - wykazu usług
(ewentualnie);
wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Uzasadnienie odwo
łania
Wykluczenie na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12,16 i 17 ustawy Pzp.
Odwołujący informuje, że zgodnie z punktem IX ppkt 3.3.1 SIWZ o zamówienie mogą się
ubiegać Wykonawcy spełniający następujący warunek udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznych i zawodowych:
„(...) w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał:
a)
minimum 3 odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty
budowlane i wykonawcze w branżach architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci
teletechnicznych, w budynkach użyteczności publicznej, każde o wartości nie mniejszej niż
500 000,00 zł brutto (słownie: pięćset tysięcy złotych) i kubaturze minimum 15 000 m
”;
„Pojęcie budynku użyteczności publicznej należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w §3
pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.
1422)."
Odwołujący wskazuje, że w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust 1 ustawy Pzp
Multiconsult złożył Zamawiającemu w dniu 26.11.2019 r. wykaz usług, który zdaniem
Odwołującego nie spełnia przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu.
Podnosi, że na spełnienie warunku opisanego przez Zamawiającego w punkcie IX ppkt 3.3.1a)
SIWZ w pozycji 2 w
ykazu usług Multiconsult umieścił usługę podmiotu udostępniającego
potencjał - Metropolis Sp. z o.o. Sp. k.:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i pro
jekt wykonawczy) w branżach architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej w zakresie
instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej w zakresie
instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci teletechnicznych
w budynku użyteczności publicznej o kubaturze 78 569 m3 została wykonana w ramach
zadania pn. projekt 4-
gwiazdkowego hotelu w Świnoujściu przy ulicy Zdrojowej/
Uzdrowiskowej."
Odwołujący podnosi, że umieszczenie przedmiotowej usługi w wykazie usług należy
jednoznacznie uznać za wprowadzenie Zamawiającego w błąd, poprzez przypisanie
budynkowi hotelu funkcji budynku użyteczności publicznej. Zamawiający w SIWZ precyzyjnie
wskazał - przywołując § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422) -
jakie budynki są zaliczane do kategorii
budynków użyteczności publicznej. Tymczasem zgodnie z w/w przepisem hotel nie jest
budynkiem użyteczności publicznej. Odwołujący wywodzi, że Multiconsult, jako podmiot
w pełni profesjonalny, przed złożeniem oferty powinien upewnić się, czy doświadczenie, na
jakie powołuje się celem wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, wypełnia te
warunki udziału w postępowaniu, szczegółowo określone w SIWZ. Podnosi, że weryfikacja
taka niewątpliwie powinna nastąpić po zapoznaniu się z przepisami przytoczonymi w SIWZ
przez Zamawiającego.
Przepis § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w następujący
definiuje
budynek użyteczności publicznej:
„budynku użyteczności publicznej - należy przez to rozumieć budynek przeznaczony na
potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty,
szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi
bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych,
turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim
lub wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych
funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny”.
Odwołujący podnosi, że próżno w w/w definicji szukać hotelu, który został przez ustawodawcę
zakwalifikowany do innej kategorii budynków - przepis § 3 pkt 5 w/w Rozporządzenia
wskazuje:
„budynku zamieszkania zbiorowego - należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do
okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom
wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek
koszarowy, budyn
ek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu
poprawczego, schroniska dla
nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi,
w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny."
Odwołujący podnosi, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 7 maja
2009 roku, sygnatura akt II SA/Kr 457/09 wyraźnie wskazał, że ustawodawca rozróżnił od
siebie 2 powyższe typy budynków, wprowadzając dla każdego z nich odrębną definicję: „W
przepisie § 3 pkt 5 i 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
rozróżniono i zdefiniowano pojęcia budynku zamieszkania zbiorowego (budynek
przeznaczony do okresowego pobytu ludzi,
w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom
wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom
studencki, budynek koszarowy, budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu
śledczego, zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynek do stałego
pobytu ludzi, w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny) i pojęcie budynku
użyteczności publicznej (budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru
sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki
zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług,
turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim
lub wodnym śródlądowym, świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz inny
ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji, w tym także
budynek biurowy i socjalny)."
Z tego wywodzi, że skoro hotel jest budynkiem zamieszkania
zbiorowego,
to nie jest budynkiem użyteczności publicznej.
Odwołujący wskazuje, że przedmiotowy warunek udziału w postępowaniu jest jasny,
nie wymaga wykładni - odwołuje się wprost do konkretnego przepisu prawa. Jeśli Multiconsult
miał zamiar posłużyć się referencją w zakresie wykonania dokumentacji dla hotelu, to będąc
profesjonalistą i mając świadomość przepisów Rozporządzenia wskazanego w SIWZ -
powinien na etapie przygotowania oferty, zaraz po ogłoszeniu SIWZ, w terminach do tego
przewidzianych, co najmniej zwrócić się o wyjaśnienie przedmiotowego postanowienia SIWZ,
tj. zapytać Zamawiającego, czy hotel jest w jego rozumieniu budynkiem użyteczności
publicznej. Ewentualnie -
Multiconsult mógł też wnieść odwołanie wobec brzmienia SIWZ, jeśli
uznawałby warunek za nadmierny. Tymczasem Multiconsult zaniechał takich czynności.
Odwołujący wskazuje, że wykazując spełnianie warunków udziału Multiconsult powołał się na
usługę w sposób oczywisty niespełniający warunków SIWZ - czym miał zamiar wprowadzić
Zamawiającego w błąd. Wskazuje, że doszło do wprowadzenia w błąd, gdyż Zamawiający
uznał tę referencję za prawidłową.
Wykluczenie na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Odwołujący podnosi, że Zamawiający w punkcie IX ppkt 3.3.1 a, b, c SIWZ wymagał
od w
ykonawców wykazania się doświadczeniem w wykonaniu łącznie 9 zamówień (umów) na
dokumentację projektową. „(...) w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał:
a) minimum 3
odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty
budowlane i wykonawcze w branżach architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, klimatyzacyjnej, instalacyjnej
w zakresie instalacji i sieci elektrycznych oraz instalacyjnej w zakresie instalacji i sieci
teletechnicznych, w budynkach użyteczności publicznej, każde o wartości nie mniejszej niż
500 000,00 zł brutto (słownie: pięćset tysięcy złotych) i kubaturze minimum 15 000 m3;
b)
minimum 2 odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty
budowlane i wykonawcze w branżach torowej, Sieci Trakcyjnych, energetyki nietrakcyjnej,
obiektów inżynieryjnych, instalacji i sieci teletechnicznych, w zakresie budowy lub przebudowy
jednej stacji kolejowej (co najmniej 10 rozjazdów) obejmującej: nawierzchnię, podtorze,
odwodnienie, sieć trakcyjną z konstrukcjami wsporczymi, perony oraz posiadającej co
najmniej 2 tory główne zasadnicze, 4 tory główne dodatkowe i 4 krawędzie peronowe;
c)
minimum 2 odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty
budowlane i wykonawcze w branżach SRK, w zakresie budowy lub przebudowy 2 systemów
przekaźnikowo-komputerowych urządzeń stacyjnych srk, na stacji liczącej co najmniej 10
zwrotnic oraz szlaku z zabudowanymi liniowymi urządzeniami srk;
d)
minimum 2 odrębne zamówienia (umowy) na dokumentację projektową, tj.: projekty
budowlane i wykonawcze w branżach inżynieryjnych, w zakresie budowy lub przebudowy
obiektów typu: most lub wiadukt lub kładka dla pieszych lub estakada o rozpiętości
najdłuższego przęsła nie mniejszej niż 15 m.
Każde wykazane zamówienie (umowa) może jednocześnie potwierdzać spełnianie kilku
z powyższych warunków".
Odwołujący wskazuje, że w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp
Multiconsult złożył Zamawiającemu w dniu 26.11.2019 r. wykaz usług, który nie potwierdza
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wywodzi, że Zamawiający wymagał wykazania
się wykonaniem całych umów, tak wyraźnie wskazał w SIWZ - poprzez powołanie się właśnie
na „umowy". Dodaje, że przyjmuje się, że usługa referencyjna ma odpowiadać swoim
zakresem i charakterem prz
edmiotowi zamówienia. Wskazuje, że przedmiotowe zamówienie
obejmuje wykonanie całego procesu - tj. od zaprojektowania aż po zakończenie nadzoru
autorskiego, a
Multiconsult powołuje się na wykonanie jedynie elementów umów, tj. wskazuje
na usługi wykonania dokumentacji - podczas gdy umowy obejmowały szerszy zakres usług,
w tym - co bardzo istotne - wykonanie nadzoru autorskiego.
Podnosi, że świadczenie usług
nadzoru autorskiego jest elementem usługi wykonania dokumentacji projektowej. Wywodzi to
z
faktu, że przedmiot zamówienia w przedmiotowym postępowaniu obejmuje: „opracowanie
dokumentacji projek
towej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla inwestycji”. Zdaniem
Odwołującego usługi referencyjne powinny obejmować wykonanie całości zamówień
analogicznych, jak przedmiot zamówienia. Nadzór autorski jest bardzo ważnym elementem
niniejszego zamówienia - obejmuje cały Etap II. Odwołujący podkreśla, że w przypadku umów
na prace pr
ojektowe zawieranych w ramach zamówień publicznych nadzór autorski jest
immanentną cechą takich umów i powinien być bezwzględnie objęty przedmiotem
zamówienia, jak to uczynił Zamawiający w niniejszym postępowaniu. Powołuje się na
stanowisko Urz
ędu Zamówień Publicznych w opinii „Stosowanie ustawy - Prawo zamówień
publicznych do zamówień na pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją projektu
architektoniczno-budowlanego". Stwierdz
a, że pełnienie nadzoru autorskiego nie stanowi
odrębnego i niezależnego przedmiotu zamówienia od samego zamówienia na prace
projektowe. O ile zatem kwestia sposobu pełnienia nadzoru autorskiego i wynagrodzenia za
jego sprawowanie w obrocie powszechnym może być przedmiotem swobodnych ustaleń stron
w każdym czasie, o tyle w przypadku zamówień publicznych zasady pełnienia nadzoru
autorskiego i wynagrodzenia winny być określone już na etapie udzielenia zamówienia na
prace projektowe. Powyższe stanowisko motywuje normatywnym uzasadnieniem z treści art.
29 ust. 1 ustawy Pzp
oraz w konieczności zachowania zasad z art. 7 ust. 1, art. 10 ust. 1
ustawy Pzp i
przejrzystości na etapie zlecania zamówienia na prace projektowe. Wiedza
wykonawcy na temat sprawowania nadzor
u autorskiego może mieć istotny wpływ na treść
jego oferty złożonej w postępowaniu na wykonanie dokumentacji projektowej, a tym samym
wynik tego postępowania (konkursu). Z powyższego wywodzi, że „zamówienia (umowy) na
dokumentację projektową" wskazane w warunkach udziału powinny obejmować nadzór
autorski, a na dzień składania ofert nadzór ten powinien być zakończony, a cały projekt -
odebrany przez inwestora.
Odwołujący odnosi się do poszczególnych pozycji wskazanych w wykazie usług złożonym
przez Multiconsult:
Ad poz. 1 w
ykazu usług:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i projekt wykonawczy) w ramach zadania pn. projekt centrum basenowego w rejonie Bielan -
Ślęza pod Wrocławiem" – odwołujący podnosi, ze z treści dokumentu referencji dla
przedmiotowej usługi jednoznacznie wynika, iż zamówienie (umowa) nie została wykonana
w całości w dniu wystawienia dokumentu. W treści referencji wskazano „(...) w trakcie
rozpoczętej właśnie budowy projektanci pełnić będą nadzór autorski". Usługa nie została
zakończona - nie została wykonana jeszcze w zakresie nadzoru autorskiego. Wskazuje, że
Zamawiający po pierwsze nie ma pewności, czy umowa została faktycznie wykonana
w całości, czego jednoznacznie wymagał w SIWZ, po drugie nie ma pewności, że umowa
została wykonana w sposób należyty.
Ad
poz. 2 Wykazu usług;
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i projekt wykonawczy) w ramach zadania pn. projekt 4-gwiazdkowego hotelu w
Świnoujściu
przy ulicy Zdrojowej/
Uzdrowiskowej” – podnosi, że w przypadku tej pozycji zachodzi
analogiczna sytuacja
jak w przypadku pozycji pierwszej. Zamawiający w dokumencie
referencji również wskazuje, że umowa nie została wykonana w całości: „W trakcie realizacji,
proje
ktanci firmy Metropolis, zgodnie z zawartą umową, pełnić będą obowiązki nadzoru
autorskiego”.
Ad poz. 4, 7, 9 w
ykazu usług:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i projekt wykonawczy) w ramach zadania pn. Węzeł Plzen, 2 budowa stacji osobowej włącznie
z mostami Mikulasska” – wywodzi, że również ta umowa nie została zrealizowana na dzień
wystawienia dokumentu. Potwierdzenie tego umieszone jest na pierwszej stronie dokumentu
Zaświadczenie o wykonaniu usługi wystawionego dla SUDOP PRAHA: „Usługa zakończona:
Nie, przebiega nadzór autorski (...)”.
Ad poz. 6 w
ykazu usług:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i projekt wykonawczy) w ramach zadania p
n. Modernizacja STK Ceska Lipa” – wskazuje, że
w
zakresie tej usługi występuje sytuacja analogiczna jak opisana powyżej w przypadku usługi
pn. Węzeł Plzen (poz. 4, 7 i 9 Wykazu usług).
Ad
poz. 5,8 Wykazu usług:
„Usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej (projekt budowlany
i projekt wykonawczy) w ramach zadania pn. Wykonanie projektów budowlanych i uzyskanie
niezbędnych pozwoleń wraz z nadzorami autorskimi dla odcinka Katowice Szopienice Płd. -
Katowice - Katowice Piotrowice; Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice - granica
państwa - LOT A, B, C, D w ramach projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich
(E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy -
Czechowice Dziedzice -
Zebrzydowice" w części 3 (LOT C) na odcinku podg. Most -
Czechowice Dziedzice - Zabrzeg".
Odwołujący wskazuje, że w ramach potwierdzenia
należytego wykonania powyższej usługi Multiconsult złożył wraz z wykazem usług dwa
protokoły odbioru: pierwszy potwierdza wykonanie projektów budowlanych wraz z kompletem
uzgodnień, drugi zaś opracowanie projektów wykonawczych. Odwołujący podnosi, że
załączone protokoły stanowią jedynie potwierdzenie wykonania dwóch etapów projektu, a nie
jak wymagał Zamawiający, wykonania zamówień (umów). Podnosi, że nie załączono
dowodów należytego wykonania nadzoru autorskiego.
Odwołujący podnosi, że żadna z wyżej wymienionych usług nie spełnia warunku
udziału w postępowaniu wyznaczonego przez Zamawiającego - dokumenty złożone na
potwierdzenie należytego wykonania usług nie potwierdzają, że całe umowy na w/w usługi
zostały wykonane - a wręcz z ich treści wynika okoliczność przeciwna: umowy nie zostały
zakończone, wciąż trwa nadzór autorski. Wskazuje, że wymaganie przez Zamawiającego, aby
umowy stanowiące potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu zostały
zrealizowane,
wydaje się szczególnie uzasadnione w przypadku postępowań na opracowanie
dokumentacji projektowej.
Podnosi, że w okresie realizacji niejednokrotnie dochodzi do
wykrycia istotnych wad projektu, w takim przypadku projektant jest zobligowany do ich
naprawienia. W przypadku braku naprawienia błędów dokumentacji projektowej - nie ma
mowy o nale
żytym wykonaniu umowy na dokumentację projektową. Zdaniem Odwołującego,
jeżeli Zamawiający przewidział w ramach umowy świadczenie usługi nadzoru autorskiego, to
dopiero po jej wykonaniu można uznać, iż cała umowa została zrealizowana w sposób
należyty.
Odwołujący zwraca uwagę, iż Multiconsult z pełną dowolnością i w sposób w danej
chwili korzystny dla siebie interpretuje definicję wykonania zamówienia (umowy) oraz zakresu,
jaki powinna ona obejmować. Z jednej strony w wykazie usług umieszcza usługi
nieukończone, w których - jak wynika z samych dokumentów referencji - trwa etap nadzoru
autorskiego.
Z drugiej zaś strony w pozycjach 1 oraz 2 wykazu usług podaje całkowitą wartość
zamówienia łącznie z wartością nadzoru autorskiego. Jeżeli nawet przyjąć podejście
Multiconsult za praw
idłowe (z czym Odwołujący się nie zgadza), że nadzór autorski jest
etapem nieistotnym do spełnienia warunku udziału w postępowaniu, to wtedy wartość takiego
nadzoru autorskiego Multiconsult powinien odjąć od wartości całej umowy. Podnosi, że
s
zczególnie istotne wydaje się to w przypadku usług nr 1, 2, 3 Wykazu usług mających
potwierdzić spełnienie warunku udziału w postępowaniu, który Zamawiający określił w punkcie
IX ppkt 3.3.1a
. Istotnym elementem spełnienia powyższego warunku jest wykazanie się
wykonanym
i zamówieniami (umowami), których wartość przekracza 500 000,00 zł brutto
(wartość każdego z zamówień). Szczególne wątpliwości Odwołującego budzi usługa 1
Wykazu usług, która obejmowała swym zakresem nadzór autorski, a jej całkowita wartość
(wartość zamówienia) wskazano na kwotę 501 840,00 PLN brutto. Wskazuje, że mając na
uwadze,
iż siedziba podmiotu udostępniającego Metropolis realizującego usługę mieści się
w Szczecinie, a przedmiotowa budowa jest realizowana w okolicach Wrocławia, nie ma
wątpliwości, iż koszt nadzoru autorskiego świadczonego przez pracowników firmy Metropolis
w okresie realizacji inwestycji przekroczył kwotę 1 840,00 PLN brutto. Tym samym wartość
umowy bez nadzoru autorskiego nie spełniałaby warunków SIWZ, zatem Multiconsult kolejny
raz
nie wykazałby spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
W toku rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą w dniu 29.03.2018 r. Odwołujący
podtrzymał stanowisko zawarte w odwołaniu.
Do postępowania po stronie Zamawiającego przystąpienie skutecznie zgłosił
wykonawca wykonawcy Multiconsult Polska Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
(dalej również jako Przystępujący), wnioskując o oddalenie odwołania. W dniu rozprawy
Przystępujący złożył pismo w którym podniósł, że w wielu przypadkach, tak jak w przypadku
Hotelu Dobosz w Świnoujściu, budynek hotelowy, ze swej istoty będzie budynkiem
użyteczności publicznej – w przypadku, gdy oprócz funkcji hotelowej pełni funkcje usługowe,
takie jak gastronomia, SPA, usługi zdrowotne, konferencyjne. Powołał pkt 5 Polskiej
Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – „Wskazówki dotyczące klasyfikowania obiektów
budowlanych”:
„W przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów (np.
budynek mieszkalny będący jednocześnie hotelem i biurem) klasyfikuje się je w jednej pozycji,
zgodnie z ich głównym użytkowaniem. Główne użytkowanie powinno być określane
następująco:
należy określić jaki procent całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczony jest na różne
cele, zgodnie z grupowaniami klasyfikacji - na
najbardziej szczegółowym poziomie.
następnie obiekt budowlany klasyfikowany jest zgodnie z metodą "góra-dół": najpierw określa
się sekcję - 1 cyfra (budynek lub obiekt inżynierii lądowej i wodnej), następnie dział na
poziomie 2 znaków (budynek mieszkalny, budynek niemieszkalny, infrastruktura transportu,
itp.) najbardziej znaczący w ramach sekcji, następnie grupę (3 cyfry) najważniejszą w ramach
działu, klasę (4 cyfry) mającą największy udział w powierzchni użytkowej w ramach grupy”.
Przystępujący wywodzi, że kwestię przynależności budynku do określonej kategorii należy
badać w odniesieniu do tego, jaka jest przeważająca funkcja danego obiektu. Powołuje się na
wyrok KIO 129/11, 141/11.
W związku z powyższym powołuje, że ww. budynek hotelu
w Świnoujściu ma powierzchnię użyteczności publicznej 11 101,26 m
, z ogólnej powierzchni
20 225,04 m
, co za tym idzie, zgodnie z PKOB hotel ów powinien być przyporządkowany do
budynków użyteczności publicznej. Podnosi, że zgodnie z wyrokiem WSA w Krakowie
powołanym przez Odwołującego, budynek nie powinien być kwalifikowany po nazwie nadanej
przez inwestora, tylko zgodnie z jego rzeczywistym charakterem wynikającym z projektu.
Przystępujący wskazał, że oferta nie miała na celu wprowadzenie w błąd Zamawiającego oraz
że warunek postawiony przez Zamawiającego nie wymagał, by usługi potwierdzające
posiadanie doświadczenia obejmowały wykonanie nadzoru autorskiego.
W toku rozprawy przed KIO strony podtrzymały swoje stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
na
podstawie
zebra
nego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szcz
ególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, Specyfikacją Istotnych
Warunków Zamówienia oraz korespondencji Zamawiającego z wykonawcami, jak
również po zapoznaniu się z odwołaniem i pismem zgłaszającego przystąpienie, po
wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron i uczestnika złożonych ustnie do
protokołu w toku rozprawy ustaliła, co następuje.
Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Odwołujący, wnosząc przedmiotowe odwołanie
w dostateczny sposób wykazał interes w złożeniu środka ochrony prawnej - odwołania,
w rozumieniu przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania sprawy, Izba ustaliła przede wszystkim, że stan faktyczny
sprawy w zakresie brzmienia postanowień SIWZ oraz treści wykazu usług Multiconsult
przedstawiony w odwołaniu znajduje potwierdzenie w dokumentacji postępowania i nie był
pomiędzy stronami sporny (sporna była ocena ww. okoliczności), nie będzie zatem
powtarzany.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w części.
Ad zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwanie wykonawcy
Multiconsult do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych i zawodowych.
Przedmiotowy zarzut jako jedyny w sprawie znalazł potwierdzenie. W ocenie Izby
Przystępujący nie wykazał spełniania warunku określonego w pkt IX.3.3.1a, gdyż usługa
powołana w pkt 2 wykazu – wykonanie dokumentacji projektowej w ramach zadania „Projekt
gwiazdkowego hotelu w Świnoujściu przy ul. Zdrojowej/Uzdrowiskowej” nie odpowiadała
treści ww. warunku. Powyższa konkluzja podyktowana została poniższymi ustaleniami.
Zamawiający w pkt IX.3.3.1.a SIWZ określił warunek, zgodnie z którym ubiegający się
o udzielenie zamówienia wykonawca musiał wykazać się doświadczeniem w wykonaniu
dokumentacji projektowej d
la budynków użyteczności publicznej. Zamawiający w pkt IX.3.3.1
zawarł postanowienie, że pojęcie budynku użyteczności publicznej rozumieć należy zgodnie
z definicją zawartą w § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002
r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
(t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422).
W ocenie Izby z powyższego jednoznacznie wynika, że zamiarem Zamawiającego było
wyłonienie wykonawców posiadających doświadczenie w projektowaniu określonej kategorii
budynk
ów – użyteczności publicznej, zgodnie z warunkami technicznymi przewidzianymi
w ww.
rozporządzeniu. Przy tym nie budzi wątpliwości i w zasadzie bezsporne było, iż hotel
przynależy do kategorii określonej w § 3 pkt 5 rzeczonego rozporządzenia – tj. jest budynkiem
zamieszkania zbiorowego „- należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do okresowego
pobytu lud
zi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy,
schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek koszarowy, budynek
zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego,
schro
niska dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w szczególności dom
dzieck
a, dom rencistów i dom zakonny”. Przy tym za nieznajdujące oparcia w obowiązujących
przepisach Izba uznała stanowisko Przystępującego, iż wobec postanowień Rozporządzenia
Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) z dnia 30
grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316)
(dalej jako rozporządzenie PKOB) wskazany
w wykazie usług Przystępującego Hotel Dobosz w Świnoujściu należy uznać za budynek
użyteczności publicznej. W pierwszej kolejności należy odnotować, że ww. rozporządzenie
PKOB wydane zostało na podstawie art. 40 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 997). Zgodnie z art. 40 ust. 1 powołanej ustawy, Prezes
Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi organami
administracji państwowej, opracowuje podstawowe do określenia przebiegu i opisu procesów
gospodarczych i społecznych standardowe klasyfikacje i nomenklatury, wzajemne relacje
między nimi oraz ich interpretacje. W ustępie 2 ww. przepisu określono, że standardowe
klasyfikacje i nomenklatury, o których mowa w ust. 1, wprowadza Rada Ministrów w drodze
rozporządzenia. Przepisy rozporządzenia PKOB znajdują więc zastosowanie na potrzeby
„określenia przebiegu i opisu procesów gospodarczych i społecznych”. Co więcej, same
przepisy rozporządzenia PKOB określają zakres ich zastosowania:
„Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) służy potrzebom statystyki działalności
budowlanej, sporządzania sprawozdań budowlanych, spisów budowli i mieszkań, statystyki
cen obiektów budowlanych oraz rachunków narodowych. Ponadto klasyfikacja służy do
klasyfikowania obiektów budowlanych. Może być ona stosowana w trakcie zmiany
zastosowania, renowacji, wyburzania, modernizacji obiektu budowlanego.
PKOB ułatwia wymianę informacji między uczestnikami procesu inwestycyjnego na/i między
różnymi poziomami organizacyjnymi, np.
między inwestorem, biurem projektów, wykonawcą,
między organami centralnymi a wykonawcami robót budowlanych, inwestorami i odwrotnie,
w zakresie:
określania i analizy wielkości i struktury potrzeb,
- planowania i bilansowania
zadań i środków,
opracowywania, ustalania i stosowania wskaźników planistycznych oraz techniczno-
ekonomicznych dla obiektów budowlanych tego samego rodzaju dla celów
projektowania, wdrażania nowych technologii i rozwiązań projektowych itp.,
- stosowania
jednolitego grupowania i nazewnictwa obiektów budowlanych przy
ustalaniu bazy normatywnej nakładów rzeczowych oraz w kalkulacji cen i kosztów na
różnych etapach procesu inwestycyjnego” – pkt 1.1.3) załącznika do rozporządzenia
PKOB, w którym zawarta jest ustanowiona rozporządzeniem klasyfikacja.
Jak wynika z treści samego załącznika do PKOB i art. 40 ustawy o statystyce publicznej,
PKOB służy potrzebom statystyki, klasyfikacji obiektów budowlanych, a także ułatwieniu
wymiany informacji między uczestnikami procesu inwestycyjnego i między różnymi poziomami
organizacyjnymi. Treść rozporządzenia PKOB i samej PKOB nie pozwala na uznanie, że
PKOB powinna być stosowana przy ustalaniu warunków technicznych budynków i ich
usytuowania. Należy wrócić uwagę, iż na odmienne stwierdzenie nie pozwala również ww.
opisany zakres komunikacji pomiędzy organami centralnymi a wykonawcami robót
budowlanych itd., pomimo wskazania w tiret trzecim na opracowanie, ustalanie i stosowanie
wskaźników techniczno-ekonomicznych dla celów projektowania. Stwierdzenie to wywieść
należy z definicji pojęcia „wskaźniki techniczno-ekonomiczne” zawartej w słowniku pojęć
stosowanych w statystyce publicznej ze strony GUS. Zgodnie z zawartą tam definicją,
wskaźniki te „Służą do analizy i oceny zmian zachodzących w procesach produkcyjnych,
wyposażeniu i technologiach stosowanych w przedsiębiorstwach przemysłowych. Są to
wskaźniki specyficzne dla poszczególnych rodzajów działalności, oparte na miernikach
wyrażonych w naturalnych jednostkach miary” (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-
pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/582,pojecie.html
, dostęp w dniu 31.03.2019
r.).
Dodatkowe wyjaśnienie metodologiczne z ww. słownika precyzuje: „Wskaźniki techniczno -
ekonomiczne obejmują tzw. wskaźniki techniczno-produkcyjne (techniczne wyposażenie
zakładów, wydajność pracy robotników przy produkcji niektórych wyrobów, mechanizacja
i automatyzacja pracy, procesy produkcyjne, w tym nowoczesne technologie) oraz wskaźniki
jednostkowego zużycia i wykorzystania materiałów (czyli wskaźniki określające wielkość
zużycia materiału na wyprodukowanie jednostki wyrobu bądź stopień wykorzystania danego
materiału w procesie produkcji wyrobu)”. Analiza powyższych pojęć w kontekście
rozporządzania PKOB nie pozostawia wątpliwości, że rzeczona klasyfikacja znajduje
zastosowanie dla potrzeb statystyki, analiz itp.
O irrelewantności PKOB dla rozstrzygnięcia w
rozpatrywanej
sprawie świadczy również treść powoływanego przez Przystępującego pkt 5
Klasyfikacji, zawierającego wskazówki klasyfikowania obiektów budowlanych przeznaczonych
dla wielu celów. Przystępujący odnosząc owe wskazówki do treści warunku i wykazanej usługi
pominął okoliczność, że pkt 5 PKOB wprost wskazuje „klasyfikuje się w jednej pozycji”. Co za
tym idzie, po
woływana metoda klasyfikacji budynków znajduje odniesienie do pozycji
określonych w PKOB. Tymczasem klasyfikacja ta nie zawiera pozycji „budynki użyteczności
publicznej” – do której można by odnieść warunki techniczne określone w rozporządzeniu
o warunkach technicznych.
Wobec powyższego brak jest podstaw dla przyjęcia, iż spełnianie
przez wykonawcę przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu może być badane przy
użyciu PKOB. Jest to także praktycznie niemożliwe - ze względu na brak pozycji „budynek
użyteczności publicznej” w PKOB, konieczne byłoby ustalenie, które pozycje z PKOB można
zakwalifikować do kategorii użyteczności publicznej. Takie ustalenia miałyby w zasadzie
charakter dowolny,
byłyby nieoparte o przepisy prawa, a także SIWZ, co stałoby
w spr
zeczności z zasadą przejrzystości postępowania oraz z łatwością mogłoby doprowadzić
do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Wobec
jednoznacznego określenia w SIWZ, jak należy rozumieć pojęcie „budynku użyteczności
public
znej”, ocenę doświadczenia wykonawcy należy przeprowadzić zgodnie z SIWZ. Dalej,
z
astosowanie pojęć przyjętych w ww. rozporządzeniu o warunkach technicznych budynków
i ich usytuowaniu, nie
służy jedynie przejrzystości postępowania. Taki sposób opisu warunku
jest w pełni spójny z potrzebami Zamawiającego, który dąży do wyłonienia projektanta dworca
kolejowego, który musi odpowiadać warunkom technicznym przyjętym w rzeczonym
rozporządzeniu dla budynków użyteczności publicznej. W tak ukształtowanym stanie
faktyczno-
prawnym, niedopuszczalne jest uznanie doświadczenia polegającego na
zaprojektowaniu hotelu, który zgodnie z ww. rozporządzeniem o warunkach technicznych
stanowi budynek zamieszkania zbiorowego
. Powoływane rozporządzenie zawiera bowiem
szereg warunków technicznych odmiennych dla budynków zamieszkania zbiorowego
i
budynków użyteczności publicznej – np. § 61 ust. 2, § 74, § 75 ust. 2, § 84 ust. 1, § 150 ust.
6, § 204 ust. 7.
Reasumując, Zamawiający błędnie uznał, że Przystępujący Multiconsult spełnia
warunek udziału w postępowaniu określony w pkt IX.3.3.1.a SIWZ. Z uwagi na powyższe,
wobec niezłożenia przez ww. wykonawcę dokumentów potwierdzających spełnianie udziału
w postępowaniu, koniecznym stało się wezwanie go w tym zakresie na podstawie art. 26 ust.
3 ustawy Pzp do złożenia odpowiednich dokumentów. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż ze
względu na obligatoryjny charakter wezwania z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przedwczesnym
byłoby stwierdzenie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp i nakazanie wykluczenia ww.
wykonawcy z postępowania.
Ad zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Izba uznała, że powołanie się na zaprojektowanie Hotelu Dobosz w Świnoujściu nie
wypełniało przesłanek wykluczenia określonych w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp.
Przystępujący Multiconsult w złożonym wykazie usług nie ukrywał okoliczności, że
przedmiotowa usługa dotyczyła budynku hotelu. Jakkolwiek Przystępujący i Zamawiający
błędnie uznali, że rzeczona usługa potwierdzała spełnianie warunku udziału w postępowaniu
określonego w pkt IX.3.3.1.a SIWZ, o tyle było to wynikiem błędnej, zbyt liberalnej interpretacji
warunku udziału w postępowaniu, których ocena spełniania leży w częściowo uznaniowej,
dyskrecjonalnej władzy Zamawiającego. Należy odróżnić tu sytuację, w której wykonawca np.
podaje np. inną niż rzeczywista, niepopartą odpowiednimi dokumentami, długość
doświadczenia kierownika budowy, celem uzyskania zamówienia, od sytuacji, gdzie
wykonawca, jak w przedmiotowej sprawie, dokonuje korzystnej, a
le błędnej, interpretacji
warunku. Wymaga podkreślenia, że Przystępujący Multiconsult nie zatajał okoliczności, że
powołany projekt dotyczył budynku hotelu, co za tym idzie - Zamawiający posiadał informacje
wystarczające dla prawidłowej oceny spełniania warunku przez Multiconsult. Błędna
interpretacja warunku dokonana przez
wykonawcę i samego Zamawiającego nie przesądza
o zaistnienia
przesłanek wykluczenia o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że omawiany zarzut podlegał oddaleniu.
Ad zarzutu naruszenia a
rt. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, które Odwołujący wywodził
z zaniechania wykluczenia Przystępującego, pomimo powołania się na roboty niespełniające
warunku z pkt IX.3.3.1.a, b, c SIWZ.
Powołane postanowienia SIWZ wymagały wykazania się doświadczeniem
w wykonaniu
łącznie dziewięciu zamówień (umów) na dokumentację projektową, tj. projekty
budowlane i wykonawcze w odpowiednich branżach w różnych kategoriach budynków
i budowli.
Odwołujący podniósł, że w przypadku 8 usług powołanych na spełnienie ww.
warunku, wykonawca Multiconsult powołał się na usługi, które nie zostały jeszcze zakończone.
Twierdzenie te wywodził z okoliczności, że przedłożone przez Przystępującego referencje
wskazywały, że w ramach wykonywanych usług wciąż trwa nadzór autorski. Odwołujący
wskazał, że warunek określony w pkt IX.3.3.1.a, b, c SIWZ odczytywać należy w kontekście
przedmiotu zamówienia, którego warunek dotyczy – więc koniecznym było wykazanie, że
w ramach usług referencyjnych wykonano także nadzór autorski.
W ocenie Izby zarzut ten jest bezpodstawny. Podobnie jak w przypadku badania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie, czy usługa dotyczyła budynku
użyteczności publicznej – o czym powyżej w rozważaniach ad zarzutu naruszenia art. 26 ust.
3 ustawy Pzp
, tak w odniesieniu do omawianego zarzutu brak jest podstaw dla przyjęcia
interpretacji warunku wychodzącej poza jego literalne brzmienie. Należy bowiem zwrócić
uwagę, że Zamawiający w postanowieniu pkt IX.3.3.1 a, b, c SIWZ, nie wskazał, że wykonane
zamówienia (umowy) mają obejmować swym zakresem wykonanie nadzoru autorskiego –
zatem wymaganie na etapie oceny ofert, wykazywania się doświadczeniem o zakresie
szerszym, niż opisane w warunku byłoby zupełnie nieuprawnione. Ewentualne sankcje w
stosunku do wykonawców, którzy nie wykazaliby się spełnianiem nieokreślonych w SIWZ
warunków, podlegałyby unieważnieniu i świadczyłyby o naruszeniu zasad uczciwej
konkurencji, równego traktowania wykonawców, a przede wszystkim – zasady przejrzystości
postępowania. Postanowienia SIWZ jednoznacznie określiły warunek w tym zakresie, brak
było podstaw wymagania od wykonawców wykazania się również wykonaniem nadzoru
autorskiego. Nie można również zgodzić się z twierdzeniem Odwołującego, że skoro
w ramach umów, na których wykonanie powołał się Multiconsult, trwa jeszcze nadzór autorski,
to nie można uznać ich za umowy wykonane. Po raz kolejny należy zwrócić uwagę na
brzmienie warunku, który dotyczył wykonania zamówień (umów) na wykonanie dokumentacji
projektowej i wykonawczej. Skoro zatem wykonawca wykazał się należytym wykonaniem
umów w tym zakresie, co potwierdził składając stosowne referencje, należy uznać, że
potwierdził tym samym posiadanie doświadczenia wymaganego w rzeczonym warunku.
Przedstawiona w odwołaniu argumentacja dotycząca usługi nadzoru autorskiego jako
immanentnego składnika usługi wykonania dokumentacji projektowej i wykonawczej została
całkowicie zdezawuowana przez samego Odwołującego, który w toku rozprawy przyznał, że
możliwym jest rozdzielenie tych usług. Odwołujący omawiany zarzut oparł jedynie na wyżej
opisanej, błędnej interpretacji warunku, nie próbując jednocześnie wykazać, że rzeczone
usługi nie zostały wykonane w sposób należyty. Odwołujący nie wykazał również inicjatywy
dowodowej dla poparcia twierdzeń, że powołane przez Przystępującego usługi, bez nadzoru
autorskiego, nie posiadają wymaganej w warunku wartości. Mając na uwadze rozkład ciężaru
dowodu, Odwołujący winien był na poparcie swych twierdzeń złożyć dowody. Oceniając
zasadność zarzutu Izba nie może oprzeć się na domniemaniach, ustawa Pzp nakłada na
Odwołującego obowiązek wykazania zasadności swoich twierdzeń – art. 190 ust. 1 ustawy
Pzp.
Ad zarzutu naruszenia art. 7 ustawy Pzp.
Odwołujący upatrywał naruszenia zasad
równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji, przejrzystości, proporcjonalności
oraz wyboru wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy w naruszeniu przepisów wskazanych
w zarzutach 1
– 3, tj. art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17 ustawy Pzp. Wobec braku potwierdzenia ww.
zarzutów, przedmiotowy zarzut, wobec jego posiłkowego charakteru, należało uznać za
bezpodstawny.
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach
postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust.
1 pkt 2
, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
O zasądzeniu kosztów zastępstwa przed Izbą na rzecz Odwołującego Izba orzekła na
podstawie przedłożonej faktury, zgodnie z § 3 ust. 2 pkt b rozporządzenia.
Przewodniczący:
……………………….