KIO 2217/19 WYROK dnia 25 listopada 2019 r.

Stan prawny na dzień: 18.12.2019

Sygn. akt: KIO 2217/19 

WYROK 

  z dnia 25 listopada 2019 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

   w składzie: 

Przewodniczący:   Katarzyna Odrzywolska 

Członkowie:   

Andrzej Niwicki 

Marzena 

Ordysińska 

Protokolant:   

Piotr Kur 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2019 r. w Warszawie, 

odwołania wniesionego 

do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31  października  2019  r.  przez  wykonawcę: 

Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Komendę Główną Policji z siedzibą  

w Warszawie

przy  udziale 

wykonawców,  zgłaszających  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  

po stronie 

odwołującego: 

A. 

Integrale IT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, 

B. 

UMO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zielonce; 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów naruszenia art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób 

wskazujący  na  możliwość  złożenia  oferty  na  jeden  konkretny  produkt,  co  nie  jest 

uzasadnione racjonalnymi potrzebami zamawiającego, oraz w zakresie naruszenia art. 29 

ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  poprzez  opisanie 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  w  zakresie  opisu  zawartego  

w z

ałączniku nr 6 do SIWZ – Testy akceptacyjne (weryfikacyjne), pkt E – Sprawdzenie 

parametrów jakościowych kamer nasobnych poprzez zastosowanie subiektywnych metod 

oceny  jakości  obrazu  i  dźwięku  oraz  sposobu  oceny  w  zakresie  bezpieczeństwa, 

szybkości i pewności mocowania kamer do ubioru służbowego i nakazuje zamawiającemu 


–  Komendzie  Głównej  Policji  w  Warszawie  unieważnienie  postępowania  o  udzielenie 

z

amówienia  publicznego  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych, 

w  konsekwencji  podnoszonych  przez  odwołującego  zarzutów,  mając  na 

uwadze,  że  zamawiający  w  dniu  18  listopada  2019  r.  dokonał  otwarcia  ofert  

w przedmiotowym postępowaniu; 

Umarza postępowanie odwoławcze w  zakresie naruszenia art. 29 ust. 3 ustawy Prawo 

zamówień  publicznych  poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  przy  użyciu  znaków 

towarowych  bez  uzupełnienia  tego  opisu  słowami  „lub  równoważny”  i  bez  określenia 

kryteriów,  którymi  zamawiający  będzie  się  kierował  przy  ocenie  równoważności;  

w  zakresie  naruszenia  art.  29  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  

w  zakresie  opisu  zawartego  w:  (i)  z

ałączniku  nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne 

(weryfikacyjne), pkt A - O

pis testów i ich oceny, ppkt 1 - Warunki ogólne , (ii)  załączniku 

nr 6 do SIWZ - Testy akceptacyjne (weryfikacyjne), pkt C - 

Sprawdzenie funkcjonalności 

kamer  nasobnych,  poz.  10,  (iii)  z

ałączniku  nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne 

(weryfikacyjne), pkt E - 

Sprawdzenie parametrów jakościowych kamer nasobnych, ppkt 

E.2, (iv) z

ałączniku nr 6 do SIWZ - Testy akceptacyjne (weryfikacyjne), pkt F.3.1 i F.3.9, 

(v) z

ałączniku nr 3 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia, pkt 3.2, sekcja - Specyfikacja 

kamery  - 

ppkt  32,  w  związku  z  uwzględnieniem  odwołania  przez  zamawiającego  oraz 

cofnięcia zarzutów odwołania w tym zakresie; 

W pozostałym zakresie uznaje zarzuty podnoszone w odwołaniu za niepotwierdzone;  

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  –  Komendę  Główną  Policji  

w Warszawie, i: 

4.1. zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie - tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  –  Komendy  Głównej  Policji  w  Warszawie  na  rzecz 

wykonawcy

: Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie kwotę 18 600 zł 

00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia 

–  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      …………………………… 

Członkowie:   

…………………………… 

…………………………… 


sygn. akt KIO 2017/19 

UZASADNIENIE 

Komenda Główna Policji z siedzibą w Warszawie - dalej „zamawiający”, prowadzi  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

na 

„Dostawę systemu kamer nasobnych dla jednostek organizacyjnych Policji”; znak sprawy 

271/Cut/19/DG/PMP 

(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).  

Postępowanie prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019, poz. 1843) - dalej: „ustawa Pzp”. Wartość zamówienia 

nie przekracza kwot wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy 

Pzp. 

W  dniu 

22  października  2019  r.  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  

w  suplemencie  do  Dzienni

ka  Urzędowego  Unii  Europejskiej  pod  numerem  2019/S  

W  dniu  3

1  października  2019  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

odwo

łanie  wniesione  przez  wykonawcę:  Comarch  Polska  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  

w Krakowie 

(dalej „odwołujący”). 

Od

wołujący, działając na podstawie art. 179 ust. 1, art. 180 ust. 1 oraz art. 182 ust. 1 

pkt  1  ustawy  Pzp,  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  podjętych  i  zaniechanych  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu,  zarzucając  zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepis

ów: 

1.  art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia  

w sposób wskazujący na możliwość złożenia oferty na jeden konkretny produkt, co nie 

jest uzasadnione racjonalnymi potrzebami zamawiającego; 

2.  art. 29 ust. 3 ustawy Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przy użyciu znaków 

towarowych  bez  uzupełnienia  tego  opisu  słowami  „lub  równoważny”  i  bez  określenia 

kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy ocenie równoważności; 

3.  art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia  

w sposób niejednoznaczny; 

4.  art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez uniemożliwienie udziału wykonawców 

z testach zaoferowanego przez innych wykonawców rozwiązania. 


W związku z powyższymi naruszeniami odwołujący wniósł o uwzględnienie niniejszego 

odwołania  w  całości  oraz  nakazanie  zamawiającemu  modyfikacji  postanowień  Specyfikacji 

Istotnych Warunków  Zamówienia (dalej „SIWZ”)  w  sposób  wskazany  w  treści  uzasadnienia 

odwołania. 

Odwołujący sprecyzował zarzuty za pomocą następujących okoliczności faktycznych 

prawnych, uzasadniających wniesienie odwołania.  

Zgodnie  z  treścią  pkt  IV  SIWZ  przedmiotem  zamówienia  jest  skalowalny  system 

rejestracji audio i video. Przedmiot zam

ówienia obejmuje zakup 1805 szt. kamer nasobnych 

bez  wyświetlacza  wraz  z  systemem  informatycznym  w  ramach  zamówienia  podstawowego 

oraz  do  189  szt.  kamer  nasobnych  bez  wyświetlacza  wraz  z  systemem  informatycznym  

w ramach prawa opcji. 

Odwołujący  wskazał  następującą  argumentację  potwierdzającą  naruszenie  przez 

zamawiającego art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu 

zamówienia w sposób wskazujący na możliwość złożenia oferty na jeden konkretny produkt 

(na

ruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców).  Podnosił,  

że zamawiający  w  okresie  8 lipca  2019 r.  –  11  października 2019  r.  prowadził  analogiczne 

postępowanie  przetargowe  pod  nazwą  „Dostawa  systemu  kamer  nasobnych  dla  jednostek 

organizacyjnych  Policji",  n

r  postępowania  160/Cut/19/DG/PMP.  Zakończyło  się  ono 

unieważnieniem  w  dniu  11  października  2019  r.  ze  względu  na  odrzucenie  wszystkich 

złożonych  ofert.  Odwołujący  nie  zgadzał  się  z  podjętą  przez  zamawiającego  decyzją  

o odrzuceniu 

jego oferty, wniósł na tę decyzję odwołanie, lecz ze względu na brak możliwości 

zachowania  terminu  realizacji  zamówienia,  w  związku  z  przedłużonym  czasem  trwania 

postępowania, odwołujący cofnął odwołanie przed rozprawą. 

Przedmiotowe  postępowanie  obejmuje  ten  sam  zakres  przedmiotu  zamówienia  

co  unieważnione  postępowanie  nr  160/Cut/19/DG/PMP  (występuje  jedynie  nieznaczna 

różnica  w  ilości  kupowanych  kamer  nasobnych).  Zamawiający  jednakże  zmodyfikował 

wymagania  w  taki  sposób,  aby  wyłączyć  możliwość  oferowania  innych  urządzeń  niż 

urządzenia oferowane przez wykonawcę - ENIGMA. 

Odwołujący  przedstawił  w  formie  tabelarycznej  zestawienie  wymagań  opisanych  

w poprzednio prowadzonym i w obecnie wszczętym postępowaniu. I tak zamawiający dokonał 

następujących zmian: 

1.  W z

ałączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2, ppkt 1 wymaganie w unieważnionym postępowaniu 

160/Cut/19/DG/PMP: 

„Odporność  minimum  IP66  lub  równoważny  stopień  ochrony.";  


wymaganie w obecnym postępowaniu 271/Cut/19/DG/PMP: „Odporność minimum IP66 

lub  równoważny  stopień  ochrony  bez  koniczności  stosowania  osłony  złączy  do  stacji 

dokującej.”; 

2.  W z

ałączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2, ppkt 2 - brak wymagań w poprzednio prowadzonym 

postępowaniu; wymaganie w obecnym postępowaniu: „Złącza do stacji dokującej muszą 

mieć styki płaskie, znajdujące się bezpośrednio na powierzchni obudowy."; 

3.  W z

ałączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2, ppkt 7 wymaganie w unieważnionym postępowaniu: 

„Nagrania  powinny  być  zapisywane  z  wykorzystaniem  kodeka  H.264  lub  H.265  

i po odszyfrowaniu muszą być odtwarzane na jednym z odtwarzaczy: WMP. MPC. VLC."; 

wymaganie  w  obecnym  postępowaniu:  „Nagrania  powinny  być  zapisywane  

z wykorzystaniem kodeka 

H.264 lub H.265 i po odszyfrowaniu muszą być odtwarzane na 

co najmniej dwóch z odtwarzaczy: WMP. MPC. VLC"; 

4.  W z

ałączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2, sekcja - Zestaw urządzeń musi zawierać co najmniej: 

- ppkt 1, lit. b) - 

brak wymagań w tym zakresie w poprzednim postępowaniu; wymaganie 

w  obecnym  postępowaniu:  „Wielostanowiskowe  stacje  dokujące  posiadające:  (…)  

b) komunikacja i ładowanie karnety w stacji dokującej muszą się odbywać tylko za pomocą 

płaskich  punktów  styków  znajdujących  się  na  kamerze.  Zamawiający  nie  dopuszcza 

ro

związania w którym kamery wpinane są do stacji dokującej za pośrednictwem innych 

złączy lub przewodów"; 

5.  W z

ałączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2, sekcja - Zestaw urządzeń musi zawierać co najmniej: 

- ppkt 1, lit b) 

wymaganie w unieważnionym postępowaniu: „Wielostanowiskowe stacje 

dokujące posiadające: (…) b) uchwyty pozwalające na zainstalowanie w typowym stojaku 

19 cali"; 

wymaganie w obecnym postępowaniu opisane w załączniku nr 3 do SIWZ, pkt 

3.2,  sekcja  - 

Zestaw  urządzeń  musi  zawierać  co  najmniej:  -  ppkt  1,  

lit  c): 

„Wielostanowiskowe  stacje  dokujące  posiadające:  (…)  c)  stacja  dokująca, 

pozwalająca na zainstalowanie w typowym stojaku 19 cali, w taki sposób aby na każde 

4U 

wysokości przypadało minimum 6 kamer, przy montażu jednostronnym". 

Odwołujący  wskazał,  że  spośród  rozwiązań  oferowanych  w  postępowaniu  

nr 160/Cut/19/DG/PMP, tj. rozwiązań: (1) wykonawca ENIGMA - rozwiązanie GETAC oparte 

na kamerach BC-02; (2) wykonawca Intertrading Systems Technology - 

rozwiązanie B-CAM 

oparte  na  kamerach  COMPACT  -V20;  (iii)  wykonawca  Konsorcjum  INTEGRALE  IT  

rozwiązanie  HIKVISION  oparte  na  kamerach  DS-MCW405;  (iv)  wykonawca  COMARCH  - 

rozwiązanie HIKVISION oparte na kamerach DS-MCW405; (v) wykonawca UMO - rozwiązanie 

AXON oparte na kamerach Axon Body 2 - 

jedynie rozwiązanie oferowane przez Wykonawcę 

ENIGMA  spełnia  wymagania  SIWZ  postępowania  271/Cut/19/DG/PMP  opisane  

w  zmodyfikowanej  w  niniejszym  postępowaniu  SIWZ.  W  przypadku  innych  wykonawców 

wskazane  rozwiązanie  nie  będą  mogły  zostać  zaoferowane  (czego  zamawiający  ma  pełną 


świadomość,  ponieważ  wszystkie  rozwiązania  dokładnie  miał  okazję  zbadać  podczas 

weryfikacji  i  oceny  ofert  lub  testów  dokonanych  bezpośrednio  przez  wprowadzeniem 

wskazanych powyżej modyfikacji wymagań). Nie pozostawia zatem żadnych wątpliwości cel, 

w  jakim  wymagania  te  zostały  wprowadzone,  którym  jest  ograniczenie  konkurencji  oraz 

„ustawienie" przetargu pod jedno, konkretne rozwiązanie.  

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu modyfikacji 

SIWZ poprzez przywrócenie wymagań określonych w poprzednim postępowaniu. 

W  zakresie,  w  jakim  odwołujący  wskazał  na  naruszenie  art.  29  ust.  3  ustawy  Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przy użyciu znaków towarowych, bez uzupełnienia 

tego opisu słowami „lub równoważny" i bez określenia kryteriów, którymi zamawiający będzie 

się  kierował  przy  ocenie  równoważności  podnosił,  że  zgodnie  z  treścią  załącznika  nr  3  do 

SIWZ  - 

Opis  przedmiotu  zamówienie,  pkt  3.2,  str.  9:  Zestaw  urządzeń  musi  zawierać  co 

najmniej: ppkt 9: 

„Stanowiska RAW powinny być wyposażone w system operacyjny Microsoft 

Windows  10  Pro  PL". 

Tym  samym  zamawiający  określił  przedmiot  zamówienia  poprzez 

wskazanie  nazwy  własnej  wymaganego  produktu,  bez  dopuszczenia  rozwiązań 

równoważnych  oraz  określenia  kryteriów  równoważności,  co  jest  wprost  sprzeczne  

z dyspozycją art. 29 ust. 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wniósł  zatem  o  uzupełnienie opisu przedmiotu  zamówienia dokonanego 

za  pomocą  znaków  towarowych  przez  słowa  „lub  równoważne"  oraz  precyzyjne  określenie 

kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy ocenie równoważności. 

Odwołujący podniósł również, że zamawiający naruszył art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 

1 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny. Zgodnie 

z treścią załącznika nr 3 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia pkt 3.2, sekcja - Specyfikacja 

kamery, ppkt 32: 

„Bezpiecznepewne i szybkie mocowanie do ubioru służbowego i zimowego, 

typu duży klips (zakładany do kieszeni i na plisę), uchwyt magnetyczny, uprząż (do wyboru 

dwa różne typy z podanych trzech), zapewniające stabilne mocowanie kamery podczas ruchu 

użytkownika (np. bieg). Mocowanie nie może wymagać dziurawienia odzieży". Przytoczone 

wymaganie  jest  nieprecyzyjne  - 

wykonawcy  nie  są  w  stanie  ustalić,  w  jakim  przypadku 

mocowanie zostanie uznane przez Zamawiającego za bezpieczne, pewne i szybkie, a w jakim 

Zamawiający stwierdzi, iż przynajmniej jedna z tych cech nie jest spełniona. Przykładowo  - 

jeżeli  zostanie  zaoferowane  mocowanie  typu  uprząż,  zapinane  z  wykorzystaniem  zamka 

błyskawicznego  (suwak)  oraz  z  regulacją  długości  pasków  uprzęży  poprzez  ściągnięcie 

nadmiaru paska na zaczepie, to czy Zamawiający uzna, że mocowanie spełnia cechę „szybkie 

mocowanie" lub „pewne mocowanie", nie będzie zależało od żadnych określonych obecnie w  


SIWZ czynników, jest to zatem wymaganie całkowicie uznaniowe. Należy podkreślić, że jest 

to wymaganie dotyczące przedmiotu zamówienia, którego niespełnienie powodować będzie 

odrzucenie  oferty.  Konieczne  jest  zatem  takie  jego  określenie,  aby  nie  było  wątpliwości,  

w jakim przypadku uznane zostanie ono za spełnione. 

związku z powyższym wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany treści SIWZ oraz 

określenie  w  niej  precyzyjnych  kryteriów  oceny  dla  „bezpiecznego  mocowania";  „pewnego 

mocowania" oraz „szybkiego mocowania". 

Ponadto,  z

godnie  z  treścią  załącznika  nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne 

(weryfikacyjne), pkt A - 

Opis testów i ich oceny, ppkt 1 - Warunki ogólne: zamawiający wymaga 

dostarczenia  na  testy  urządzeń  wskazanych  w  ofercie  przez  wykonawcę  dla  realizacji 

zamówienia,  zgodnie  z  poniższym  ukompletowaniem:  jedną  stację  dokującą  wraz  

z kompletem kamer nasobnych w ilości odpowiadającej liczbie gniazd w stacji dokującej oraz 

dwie kamery z Indywidualnymi stacjami dokującymi (mogą to być przewody lub przystawki); 

jednostanowiskowego  systemu,  powalającego  na  lokalną  konfigurację  kamer  i  zgranie 

materiału poprzez port USB na komputer Wykonawcy z systemem operacyjnym Windows 10 

Pro PL; zestawu urządzeń do ładowania I zarządzania kamerami oraz zgrywania, archiwizacji, 

przeglądania  I  zarządzania  nagraniami  w  jednej  lokalizacji,  pozwalającego  na  sprawdzenie 

wymaganych funkcjonalności oraz wydajności, opisanych w Specyfikacji Technicznej w części 

pod  nazwą  Wymagana  funkcjonalność  oprogramowania  -  minimum  jedna  stacja  dokująca  

z kamerami (opisana powyżej), dysk sieciowy i dwa stanowiska robocze realizujące funkcjo 

stanowisk roboczych RAW; zestawu urządzeń do sprawdzenie funkcjonalności wymaganych 

w  Infrastrukturze sieci  rozleglej,  opisanych w  Specyfikacji Technicznej  w  części  pod  nazwą 

Wymagana  funkcjonalność  oprogramowania  -  minimum  stanowisko  realizujące  funkcje 

stanowiska roboczego RAW. 

Wskazane w bulecie pierwszym wymaganie: 

„jedną stację dokującą wraz z kompletem 

kamer nasobnych w ilości odpowiadającej liczbie gniazd w stacji dokującej oraz dwie kamery 

z Indywidualnym

i stacjami dokującymi (mogą to być przewody lub przystawki)” nie umożliwia 

stwierdzenia,  jakie  dokładnie  urządzenia  powinny  zostać  dostarczone  na  potrzeby  testów. 

Zamawiający  wymaga  dostarczenia  jednej  stacji  dokującej,  wraz  z  kompletem  kamer 

nasobnych, w 

ilości odpowiadającej liczbie gniazd w stacji dokującej oraz dodatkowo dwóch 

kamer  z 

indywidualnymi  stacjami  dokującymi.  Dodatkowo  zamawiający  zaznaczył,  iż  mogą 

być to „przewody" lub „przystawki". Zamawiający nie określił jednak w żadnym miejscu SIWZ, 

czy

m  mają  być  owe  „indywidualne  stacje  dokujące",  ani  nie  wiadomo  jak  należy  rozumieć 

pozwolenie na „przystawki" lub „przewody". Zaznaczył, iż zamawiający wymaga dostarczenia 

na testy urządzeń wskazanych w ofercie. Zgodnie z OPZ przedmiotem zamówienia nie są zaś 

„indywidualne  stacje  dokujące",  tym  bardziej  w  formie  przystawek  lub  przewodów.  


Nie  wiadomo,  czym  miałyby  one  być,  czym  mogą  się  różnić  od  opisanych  w  OPZ  stacji 

dokujących, i dlaczego akurat takich urządzeń zamawiający wymaga podczas testów. 

Odwołujący,  w  związku  z  powyższym,  wniósł  o  dokonanie  zmiany  SIWZ  poprzez 

precyzyjne  sformułowanie,  co  wykonawca  zobowiązany  jest  zapewnić  w  ramach  testów  

i precyzyjne określenie, które z urządzeń będą przedmiotem oferty i testów (i posługiwanie 

się w tym zakresie pojęciami zdefiniowanymi w OPZ), a które urządzenia mają być wyłącznie 

urządzeniami  stanowiącymi  środowisko  testowe  (i  również  w  tym  zakresie  precyzyjne 

określenie i zdefiniowanie przez zamawiającego swoich wymagań). 

Odwołujący  podniósł  również,  że  zgodnie  z  załącznikiem  nr  6  do  SIWZ  -  Testy 

akceptacyjne  (weryfikacyjne),  pkt  A  - 

Opis  testów  i  ich  oceny,  ppkt  1  -  Warunki  ogólne: 

Wszystkie  testy  są  testami  koniecznymi  dla  sprawdzenie  poprawnej  pracy  elementów 

urządzenia.  Niespełnienie  któregokolwiek  z  punktów  zawartych  w  kolumnie  „oczekiwany 

rezultat testów” tabeli z opisem testów (zawartej w punkcie 2) powoduje odrzucenie oferty jako 

nie  spełniającej  wymagań  funkcjonalnych  zamawiającego.  Zamawiający  powołuje  się  

na ta

belę zamieszczoną w punkcie 2. załącznik nr 6 do SIWZ nie posiada jednak punktu 2,  

i  w  konsekwencji  tabeli  zawartej  w  pkt.  2.  Określenie  wymagań,  które  będą  podlegały 

weryfikacji  podczas  testów,  jest  kluczowe  dla  rzetelnego  przeprowadzenia  postępowania  

o udzielenie zamówienia publicznego. Dla wykonawców to gwarancja uczciwego i równego 

traktowania wszystkich wykonawców. 

Z tego powodu odwołujący wniósł o sformułowanie procedury testowej w sposób jasny 

i  jednoznaczny,  w  szczególności  o  określenie,  jakie  wymagania  będą  podlegały  testom 

weryfikacyjnym. 

Dalej,  odwołujący  kwestionował  opis  wymagań,  który  zamawiający  zamieścił  

w  załączniku  nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne  (weryfikacyjne),  pkt  C  -  Sprawdzenie 

funkcjonalności  kamer  nasobnych,  pozycja  10:  opis  w  kolumnie  2:  „Wbudowany,  wyraźnie 

widoczny  dla  użytkownika  kamery  status  jej  pracy  podczas  wykonywania  czynności 

służbowych  np.  sygnalizowany  diodą  LED,  bez  konieczności  dodatkowego  ingerowania  

i  operowania  kamerą przy  wykorzystaniu  dowolnego  typu  mocowania  dostarczonego  przez 

wykonawcę”; kolumna 3: „Włączenie w kamerze wskaźnika świetlnego trybu nagrywania przy 

zastosowani

u  każdego  typu  mocowania  dostarczonego  przez  wykonawcę,  wykonanie 

nagrania testowego. Gdy oferent zadeklarował, że kamera sygnalizuje tryb pracy za pomocą 

zapowiedzi głosowych, będzie to zweryfikowane w niniejszym teście”; kolumna 4: „Wskaźnik 

świetlny trybu nagrywania świeci podczas pracy kamery w trybie nagrywania i jest widoczny 

przez  użytkownika  kamery.  Gdy  oferent  zadeklarował,  że  kamera  sygnalizuje  tryb  pracy  

za  pomocą  zapowiedzi  głosowych,  zapowiedzi  będą  odpowiadać  trybom  pracy  kamery”.  

We wskazan

ym teście zamawiający w opisie testu określił, iż w przypadku gdy wykonawca 

zadeklarował,  że  kamera  sygnalizuje  tryb  pracy  za  pomocą  zapowiedzi  głosowych,  będzie  


to zweryfikowane w niniejszym teście. Zamawiający określił również w wymaganiu wynik testu 

„Gdy  Oferent  zadeklarował,  że  kamera  sygnalizuje  tryb  pracy  za  pomocą  zapowiedzi 

głosowych,  zapowiedzi  będą  odpowiadać  trybom  pracy  kamery."  Zauważyć  należy,  

iż  wskazany  fragment  testu  zupełnie  nie  odpowiada  pozostałej  treści  SIWZ,  gdyż  zgodnie  

z kryterium oceny ofert K3 - 

wykonawca może zadeklarować dodatkowy komunikat głosowego 

lub  komunikat  dźwiękowy,  co  będzie  dodatkowo  punktowane  przez  zamawiającego: 

„Dodatkowy  komunikat  dźwiękowy  lub  głosowy  dla  użytkownika karnety  (poza  sygnalizacją 

diodą LED): posiada - 10 pkt nie posiada - 0 pkt. Zamawiający przyzna 10 pkt jeśli kamera 

będzie generowała komunikat dźwiękowy lub głosowy w momencie rozpoczynania i kończenia 

nagrania  przez  użytkownika  oraz  przy  oznaczaniu  materiału  jako  dowód."  Wskazana 

deklaracja  zar

ówno dla komunikatu dźwiękowego oraz komunikatu głosowego jest wspólna 

(wykonawca nie określa w ofercie, czyjego rozwiązanie posiada komunikat głosowy, czy też 

komunikat  dźwiękowy).  Na  podstawie  treści  oferty  zamawiający  nie  będzie  zatem  wiedział, 

który  z  rodzajów  komunikatów  został  przez  wykonawcę  zaoferowany.  Natomiast  zgodnie  

z opisem testu oraz wymaganym rezultatem 

jedynie komunikat głosowy pozwoli na uzyskanie 

pozytywnego  wyniku  testu. 

W  konsekwencji  nawet  jeśli  wykonawca  zaoferował  kamerę  

komunikatem dźwiękowym, co powinno skutkować przyznaniem mu 10 pkt podczas testu, 

Zamawiający nie przyzna tych punktów, ponieważ wynik testu będzie negatywny (nie będzie 

komunikatu głosowego). 

W  związku  z  podnoszonymi  zastrzeżeniami  odwołujący  wniósł  o  uzupełnienie 

scenariusza  testowego  o  weryfikację  zadeklarowanego  w  ofercie  komunikatu  dźwiękowego  

(a nie tylko głosowego). 

W dalszej części odwołujący przywołał treść SIWZ - załącznik nr 6 do SIWZ - Testy 

akceptacyjne  (weryfikacyjne),  pkt  E  -  Sprawdzenie 

parametrów  jakościowych  kamer 

nasobnych,  gdzie  zamawiający  wskazał,  iż  przewiduje  zastosowanie  subiektywnych  metod 

oceny jakości obrazu i dźwięku, opierając się m.in. na zaleceniach dotyczących oceny jakości 

obrazu 1TU-T BT.500-

13 (01/2012) „Methodology for the subjective assessment of the quality 

of television pictures", BT.710-4 - 

„Subjective assessment methods for image quality in high-

definition  television"  oraz  oceny  jakości  dźwięku  P.800  (08/96)  „Methods  for  objective  

and  subjective  assessment  of  quality". 

Przywołane  przez  zamawiającego  zalecenia  jasno  

i  precyzyjnie  określają  w  szczególności:  warunki  w  jakich  powinna  odbywać  się  ocena 

(BT.500-

13,  Annex  1,  §  2  oraz  BT.710-4,  Annex  1,  §  1),  które  zgodnie  z  zaleceniami  

są  elementem  krytycznym;  metody,  zgodnie  z  którymi  ocena  powinny  być  prowadzona; 

wytyczne w zakresie liczby obserwatorów uczestniczących w ocenie oraz kryteria ich doboru; 

szczegółowy  sposób  przygotowania  obserwatorów  do  wykonania  oceny;  czas  trwania  sesji 

oceny; szczegółowy opis przebiegu sesji oceny; sposób przedstawienia wyników oceny oraz 

sposób ich interpretacji. 


Odwołujący  zauważył,  że  te  same  postanowienia  zawarte  były  w  SIWZ  w  ramach 

poprzedniego  (unieważnionego)  postępowania.  Mimo  tych  postanowień  zamawiający  

unieważnionym postępowaniu dokonywał oceny w sposób całkowicie dowolny, niezwiązany 

w  jakikolwiek  sposób  z  powołanymi  przez  siebie  zaleceniami.  Skutkiem  takiej  oceny  były 

rozbieżności w ocenie dokładnie tych samych urządzeń, zaoferowanych przez dwóch różnych 

wykonawców.  W  niniejszym  postępowaniu  zamawiający  -  mimo  ponownego  odwołania  się  

do zaleceń dotyczących oceny jakości obrazu ITU-T BT.500-13 (01/2012), określił ponownie 

jedynie  następujące  zasady  dokonywania  oceny  urządzeń  w  zakresie  jakości  nagrań: 

„Uzyskanie  w  subiektywnych  ocenach  jakości  nagrań  przez  komisję  średniej  oceny  min.  3  

w  skali  1-5." 

Nie  wiadomo,  w  jaki  sposób  ocena  będzie  dokonywana,  w  jakim  przypadku 

przyznana  zostanie ocena 1, a w jakim 5. Nie wiadomo, czy oceniane będą porównywalne 

fragmenty nagra

ń poszczególnych wykonawców. Nie wiadomo również, w jakich warunkach 

ocena  będzie  dokonywana.  Wiadomo  jedynie,  że  zamawiający  może  przyznać  od  1  do  5 

punktów.  Wiadomo  też,  że  do  tej  pory  przyznawał  punkty  w  sposób  całkowicie  dowolny, 

racjonalnie nieuzasadniony. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany treści 

SIWZ  w  taki  sposób,  aby  zamawiający  zastosował  przy  dokonywaniu  oceny  wytyczne 

przedstawione we wskazanych zaleceniach, 

dotyczących subiektywnych metod oceny jakości 

obrazu  i  dźwięku,  tj.  zaleceń  -  BT.500-13  (01/2012)  „Methodology  for  the  subjective 

assessment of the quality of television pictures", BT.710-4 - 

„Subjective assessment methods 

for image quality in high-definition television", ITU-

T P.800 (08/96) „Methods for objective and 

subjective assessment of quality", w tym w szczególności: w wniósł o: zapewnienie warunków, 

w  jakich  powinna 

odbywać  się  ocena,  tj.  warunków  wskazanych  w  zaleceniach  BT.710-4, 

Annex 1, § 1 - dla oceny jakości obrazu oraz P.800 (08/96), Annex 1, pkt. A.l - dla oceny jakości 

dźwięku; wskazanie jednej z metod dla oceny jakości obrazu i dla oceny jakości dźwięku, które 

zostały  opisane  we  wskazanych  przez  zamawiającego  zaleceniach;    zapewnienie  liczby 

obserwatorów dokonujących oceny oraz kryteriów ich doboru zgodnie ze wskazanymi przez 

zamawiającego zaleceniami; przygotowanie obserwatorów do  wykonania oceny zgodnie ze 

wskazanymi przez z

amawiającego zaleceniami; zapewnienie trwania sesji oceny zgodnie ze 

wskazanymi przez z

amawiającego zaleceniami; zapewnienie przebiegu sesji oceny zgodnie 

ze wskazanymi przez z

amawiającego zaleceniami;  zapewnienie sposobu dokonywania oceny 

zgodnie  ze  wskazanymi  przez  z

amawiającego  zaleceniami;  przedstawienie  wyników  oceny  

w  sposób  określony  we  wskazanych  przez  zamawiającego  zaleceniach,  w  tym  

w  szcze

gólności  podania  wyniku  wraz  ze:  szczegółami  konfiguracji  testu,  szczegółami 

d

otyczącymi  materiałów  testowych,  rodzajem  źródła  obrazu  i  monitorów  wyświetlających, 

licz

bą i rodzajem osób oceniających, zastosowanymi systemami odniesienia, średnią oceną 

dla  eksperymentu, 

oryginalnymi  i  skorygowanymi  średnimi  wynikami  dla  wskazanego  w 


z

aleceniach przedziałowi ufności; zapewnienie dla każdego z wykonawców porównywalnego 

fragmentu nagrania (takie same warunki wykonania nagrania). 

W kolejnym punkcie odwołujący podniósł, że zgodnie z treścią załącznika nr 6 do SIWZ 

- Testy akceptacyjne (weryfikacyjne), pkt E  - 

Sprawdzenie parametrów jakościowych kamer 

nasobnych,  w  ppkt  E2 

zamawiający  wskazał  w  sposobie  realizacji  testu  –  „Ocena  jakości 

obrazu  według  kryteriów  określonych  w  punkcie  E.13  Zmiana  rozdzielczości  nagrywania 

kamery  na  720p25  lub  720p30" 

oraz  wskazał  w  ppkt  E.10  -  „Wykonanie  nagrań  testowych 

określonych w punkcie E.13 dla każdego typu oferowanego mocowania i wymaganego typu 

odzieży  -  obraz  ruchomy  (bieg  policjanta)."  Odwołujący  nie  odnajduje  w  treści  specyfikacji 

punku E.13, co powoduje iż zamawiający w opisie testów odwołuje się do niezdefiniowanych 

kryteriów oraz niezdefiniowanych nagrań testowych. 

Odwołujący wniósł zatem o zapewnienie warunków oraz sposobu prowadzenia oceny 

jakościowych  obrazu  i  dźwięku  zgodnie  z  żądaniem  wskazanym  w  pkt.  6,  oraz  uspójnienie 

SIWZ (poprawienie dokonywanych przez siebie odesłań do innych postanowień SIWZ). 

Kolejny  zarzut  naruszenia  art.  29  ust.  3  ustawy  Pzp  dotyczył  zapisów  w  załączniku  

nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne  (weryfikacyjne),  pkt  E  - 

Sprawdzenie  parametrów 

jakościowych  kamer  nasobnych,  ppkt  E.9,  gdzie  zamawiający  określił  sposób 

przeprowadzenia testu bezpiecznego, pewnego i szybkiego mocowania do ubioru służbowego 

letniego  i  zimowego  jako  zainstalowanie  oferowanych  kamer  do  umundurowania  letniego, 

zimowego, kamizelki taktycznej za pomocą zaoferowanych systemów mocowania. Przy czym, 

definiując  opis  testu  w  tym  zakresie  zupełnie  nie  odniósł  się  do:  występowanie  różnych 

konfiguracj

i  umundurowania  letniego  oraz  zimowego  policjanta,  występowanie  różnych 

konfiguracji  ubioru  policjanta,  w  których  występuje  kamizelka  taktyczna,  udziału  w  teście 

policjantów o różnej budowie ciała oraz różnie dopasowanym ubiorze. Zdaniem odwołującego 

klucz

owe znaczenie dla łatwości mocowania, stabilności obrazu z kamery zamontowanej na 

ubiorze oraz bezpieczeństwa ma ubiór, do którego kamera została zamontowana. Podczas 

testów 

ramach 

prowadzonego 

przez 

KGP 

postępowania 

przetargowego  

nr  160/Cut/19/DG/PMP o

dwołujący zauważył, że udział brali policjanci w różnej konfiguracji 

ubioru  letniego  oraz  różnej  konfiguracji  ubioru  zimowego,  część  biorących  udział  z  teście 

policjantów  miała  dopasowane  ubrania,  natomiast  część  z  nich  ubrana była  w  odzież  kilka 

rozmiarów za dużą, co powodowało, że oczywiste było, że część mocowań do ubioru nie może 

zapewnić  stabilności  i  bezpieczeństwa.  Jego  zdaniem  zamawiający  zapisami  S1WZ  nie 

zapewnia  zachowania  tych  samych  warunków  testów  dla  wszystkich  wykonawców,  

co w sposób oczywisty w ogromnym stopniu wypacza wyniki testów. Ocena dokonywana jest 

bez  żadnych  sprecyzowanych  kryteriów.  Nie  są  znane  jakie  czynniki  brane  są  pod  uwagę 

podczas  oceny  bezpieczeństwa  mocowania,  pewności  mocowania  oraz  szybkości 

mocowania.  Powoduje  to,  że  zamawiający  może  w  dowolny  sposób  ocenić  każdy  z  typów 


mocowania,  nawet  nie  uzasadniając  z  czego  wynika  przyznana  ocena.  Te  same 

postanowienia zawarte były w SIWZ w ramach poprzedniego (unieważnionego) postępowania. 

Mimo  tych  postanowień  zamawiający  w  unieważnionym  postępowaniu  dokonywał  oceny  

w sposób całkowicie dowolny, niezwiązany w jakikolwiek sposób z powołanymi przez siebie 

zaleceniami.  Skutkiem  takiej  oceny  były  rozbieżności  w  ocenie  dokładnie  tych  samych 

urządzeń, zaoferowanych przez dwóch różnych wykonawców. 

Odwołujący  wniósł  zatem  o:  zdefiniowanie  jasnych  kryteriów  dokonania  oceny  

w  zakresie  bezpieczeństwa  mocowania,  ze  szczegółowym  wskazaniem  czynników,  które 

wpływają na przyznanie określonej oceny; zdefiniowanie jasnych kryteriów dokonania oceny 

w zakresie szybkości mocowania, ze szczegółowym wskazaniem czynników, które wpływają 

na przyznanie określonej oceny; zapewnienie udziału w testach wszystkich wykonawców tych 

samych  osób,  które  będą  ubrane  podczas  testu  w  dokładnie  takie  sam  ubiór  (typ,  model, 

rozmiar,  wyposażenie  dodatkowe  itp.);  umieszczenie  w  protokole  z  testów  szczegółowych 

informacji o dokonanych ocenach wraz z uzasadnieniem, listy osób biorących udział w testach, 

szczegółowej informacji o ubiorze każdej z osób biorącej udział w testach. 

Ponadto,  zgodnie 

z  treścią  załącznika  nr  6  do  SIWZ  -  Testy  akceptacyjne 

(weryfikacyjne), pkt 

F.3.1 Zamawiający zawarł wymaganie, zgodnie z którym oferowana stacja 

dokująca  musi  posiadać  nie  mniej  niż  sześć  stanowisk  (indywidualnych  gniazd  dla  kamer)  

w  jednej  obudowie: 

Stacja  dokująca  posiada  nie  mniej  niż  sześć  stanowisk  (indywidualne 

gniazda dla kamer) w jednej obudowie (opis w kolumnie 2); 

Sprawdzenie czy stacja dokująca 

posiada nie mniej niż sześć stanowisk (Indywidualne gniazda dla kamor) w jednej obudowie 

(kolumna 3); 

Stacja dokująca posiada co najmniej sześć stanowisk dla zadokowania kamer  

w jednej obudowie 

(kolumna 4). Jednocześnie zamawiający w punkcie F.3.9 załącznika nr 6 

do  SIWZ  zawarł  wymaganie  mówiące  o  teście  ładowania  wszystkich  kamer,  przy  czym 

wskazane zostało, iż ilość kamer zależna będzie od typu stacji dokującej, nie mniej niż 4: Pełno 

naładowanie  rozładowanych  akumulatorów  we  wszystkich  kamerach  w  łącznym  czasie  nie 

dłuższym  niż  S  godzin  (kolumna  2);  Pełne  rozładowanie  akumulatorów  wszystkich  kamer, 

umieszczenie kamer w stacji dokującej, pełne naładowanie akumulatorów wszystkich kamer 

(ilość  kamer  zależna  od  typu  stacji  dokującej,  nie  mniej  niż  4)  –  opis  w  kolumnie  3;  Pełne 

naładowanie  rozładowanych  akumulatorów  we  wszystkich  kamerach  nastąpiło  w  łącznym 

czasie  nie  dłuższym  niż  5  godzin  (kolumna  4).  W  tym  zakresie  odwołujący  podnosił,  iż 

sformułowane wymagania są  niespójne.  Niejasność ta  powoduje,  że wykonawca nie  jest  w 

stanie  stwierdzić,  czy  test  realizowany  w  ramach  punktu  F.3.9  przeprowadzony  z 

wykorzystaniem 4 kamer będzie odpowiadał treści SIWZ, czy też nie. 


Odwołujący  postulował  zatem  o  jasne  i  precyzyjne  sformułowanie  wymagań  

w punktach F.3.1 i F.3.9. załącznika nr 6 do SIWZ. 

Ponadto, z

godnie z treścią załącznika nr 3 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienie, pkt 

3.2, sekcja - Specyfikacja kamery, ppkt 2: 

„Złącza do stacji dokującej muszą mieć styki płaskie, 

znajdujące się bezpośrednio na powierzchni obudowy.” Określenie występującego w złączu 

typu  styku  jako 

„płaski"  jest  nieprecyzyjne.  Konstrukcja  złącz  elektronicznych  bywa  bardzo 

zróżnicowana.  Poszczególne  typy  złączy  różnią  się  od  siebie  parametrami  fizycznymi.  

W  większości  przypadków  ma  się  jednak  do  czynienia  z  taką  ich  budową,  w  której  po 

połączeniu  wtyk  lub  jego  styki  mieszczą  się  w  gnieździe.  Dla  ułatwienia  określania  strony 

złącza, gniazda i wtyki określa się jako męskie (ang. małe) i żeńskie (ang. female). Zarówno 

gniazdo,  jak  i  wtyk,  mogą  być  męskie  (posiadają  styki  w  postaci  bolców  lub  pinów)  bądź 

żeńskie (posiadają styki w otworach), czyli piny mogą znajdować się we wtyku lub w gnieździe 

i analogicznie otwory będą znajdować się w gnieździe lub wtyku. Istnieją setki różnych typów 

złącz elektronicznych - jedne posiadają gniazda ze stykami w mniejszych wgłębieniach, jak 

np.  w  usilnie  preferowanych  przez  z

amawiającego kamerach nasobnych Getac BC-02 inne 

większe, jednakże w każdym przypadku występują wgłębienia pozwalające na dopasowanie 

końcówki męskiej do końcówki żeńskiej. Zdefiniowanie rodzaju styków złącza jako „płaskie" 

jest 

nieprecyzyjnie  i  powoduje,  że  zamawiający  będzie  przy  ocenie  ofert  dowolnie  określał, 

jakie  złącze  jego  zdaniem  posiada  dostatecznie  „płaskie"  styki,  a jakie  złącze  dostatecznie 

„płaskich" styków nie posiada. 

Mając na względzie powyższą argumentację odwołujący wniósł o zdefiniowanie pojęcia 

„styk  płaski”  bądź  też  określenie  wymaganych  przez  zamawiającego  typów  złączy  poprzez 

wskazanie  w  SIWZ  formalnych  nazw  dopuszczalnych  typów  złączy,  w  sposób  zgodny  

z dyspozycją art. 29 ust. 1,2 i 3 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący zarzucił także zamawiającemu, iż ten z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw.  

z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  sformułował  treść  SIWZ  w  zakresie,  w  jakim  uniemożliwił  udział 

wykonawców  w  testach  zaoferowanego  przez  innych  wykonawców  rozwiązania.  Zgodnie  

z treścią załącznika nr 6 do SIWZ - Testy akceptacyjne (weryfikacyjne], pkt A - Opis testów 

i  ich  oceny,  ppkt  1  - 

Warunki  ogólne:  „Zamawiający  nie  przywiduje  możliwości  obserwacji 

testów przez przedstawicieli innych Wykonawców uczestniczących w postępowaniu”. Zgodnie 

z treścią art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, podstawową zasadą prowadzenia postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  jest  jawność.  Odwołujący  nie  widzi  zatem  możliwości  określenia 

przez  z

amawiającego,  że  dana  część  postępowania  będzie  tajna  -  wyjątki  w  tym  zakresie 

określa  ustawa  Pzp  i  nie  ma  w  niej  przypadku  prowadzenia  testów  akceptacyjnych  

w postępowaniu, w którym nie ma ryzyka ujawniania informacji niejawnych. Również protokół 

z  testów  akceptacyjnych  zgodnie  z  treścią  art.  96  ust.  3  ustawy  Pzp,  jako  załącznik  

do dokumentacji po

stępowania, nie może być przez zamawiającego „utajniany". 


Mając na  względzie powyższe regulacje odwołujący  wniósł  o usunięcie  powołanego 

postanowienia i  umożliwienie  wykonawcom,  zgodnie z  dyspozycją art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp 

oraz  art.  96  ust.  3  ustawy  P

zp,  zapoznanie  się  z  przebiegiem  testów  i  dokumentacją 

postępowania, w tym wynikami testów akceptacyjnych poszczególnych wykonawców. 

Zamawiający,  w  dniu  5  listopada  2019  r.  poinformował  wykonawców,  zgodnie  

z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do 

złożenia  przystąpienia.  W  dniu  8  listopada  2019  r.,  wykonawcy:  Integrale  IT  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Poznaniu  (dalej  „INTEGRALE”  lub 

„przystępujący”) oraz UMO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zielonce 

(dalej  „UMO”  lub  „przystępujący”),  zgłosili  swoje  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego po stronie odwołującego. 

Zamawiający,  na  posiedzeniu  w  dniu  21  listopada  2019  r.,  złożył  oświadczenie,  że 

uwzględnia  zarzuty  opisane  w  punktach:  II,  III  ppkt  2,  3,  4,  6  i  8  odwołania.  Zamawiający, 

pismem  z  8  listopada  2019  r.,  dokonał  w  powyższym  zakresie  zmian  w  treści  SIWZ, 

modyfikując stosowne zapisy. Odwołujący na posiedzeniu oświadczył, że cofa zarzut opisany 

w punkcie III, ppkt 1 odwołania. Mając powyższe na względzie Izba umorzyła w tym zakresie 

postępowanie, orzekając w pkt 2 sentencji. Izba skierowała do rozpoznania na rozprawie te 

zarzuty,  który  nie  zostały  wycofane  przez  odwołującego  oraz  nie  uwzględnionych  przez 

zamawiającego. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  

się  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  

w  szczególności  z  postanowieniami  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  treścią  SIWZ  i 

zmianami do niej

, po zapoznaniu się z odwołaniem, a także po wysłuchaniu oświadczeń, 

jak też stanowisk stron oraz uczestników postępowania, złożonych ustnie do protokołu 

w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.  

Izba 

ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy 

Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.  

Ponadto  Izba  stwierdziła,  że  odwołującemu  przysługiwało  prawo  do  skorzystania  

ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę  interesu  

w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością 

poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący 

jest  podmiotem  zdolnym  do  realizacji  zamówienia i  ubiega  się o jego  udzielenie. W  wyniku 

czynności dokonanych przez zamawiającego, polegających na naruszającym zasady opisane 

w ustawie Pzp opisie przedmiotu zamówienia, odwołujący może być pozbawiony możliwości 


złożenia  oferty  i  rzetelnej,  zgodnej  z  ustawą  Pzp  oceny  tej  oferty,  i  tym  samym  może  być 

pozbawiony  możliwości  ubiegania  się  o  przedmiotowe  zamówienia  i  udzielenia  tego 

zamówienia. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  

o  zamówienie  publiczne,  nadesłanej  przez  zamawiającego  do  akt  sprawy  w  formie 

elektronicznej na płycie CD, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o zamówieniu, treści 

SIWZ,  zmian  do  niej, 

w  szczególności  dokonanych  pismem  z  18  listopada  2019  r.  Izba 

dopuściła  i  przeprowadziła  dowody  wnioskowane  w  sprawie  i  złożone  na  rozprawie  przez 

odwołującego w postaci: 

Informacji  z  otwarcia  ofert  złożonych  w  postępowaniu  na  „Dostawę  systemu  kamer 

nasobnych dla jednostek organizacyjnych Policji” - znak sprawy: 160/Cut/19/DG/PMP na 

okoliczność,  że w  poprzednio prowadzonym  postępowaniu  w  tym  samym  przedmiocie, 

oferty złożyło pięciu wykonawców (dowód opisany jako O1); 

Oświadczenia firmy HIKVISION Poland Sp. z o.o., z treści którego wynika, że z powodu 

zmian  treści  SIWZ  w  tym  postępowaniu,  w  zakresie  wymagań  sprzętowych  

i konstrukcyjnych, firma ta nie była w stanie złożyć oferty w tym postępowaniu (O2); 

3.  Wydruku  ze  strony  internetowej  B-cam.net, 

firmy  oferującej  kamery  nasobne,  jako 

rozwiązanie  proponowane  w  poprzednim  postępowaniu  przez  wykonawcę 

INTERTRADING, na okoliczność, że po zmianie SIWZ i wpisaniu wymogu aby na każde 

4U wysokości przypadało minimum 6 kamer, wykluczył oferowane przez tego wykonawcę 

rozwiązanie (O3); 

Protokołów z rozpoczęcia testów dot. przetargu nieograniczonego na „Dostawę systemu 

kamer  nasobnych  dla  jednostek  organizacyjnych  Policji”  -  znak  sprawy: 

160/Cut/19/DG/PMP 

dla wykonawców, którzy złożyli oferty w tym postepowaniu: Comarch 

Polska  SA  oraz  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Integrale  i  NTT  System  S.A., 

z  treści  których  wynika,  że  przedmiotem  testów  w  obu 

przypadkach było urządzenie model: DS-MCW405 producenta Hicvision oraz protokołów 

z  Testów  akceptacyjnych  (weryfikacyjnych)  dla  tych  wykonawców  z  których  wynika,  iż 

wyniki  analogicznego  testu:  oceny  nagrania,  oceny  jakości  obrazu  oraz  mocowań  były 

różne, pomimo przeprowadzania testów dokładnie tego samego urządzenia (O4);

Zalecenia dotyczących oceny jakości obrazu „Methodology for the subjective assessment 

of the quality of television pictures" 

– w języku angielskim z tłumaczeniem punktu 2.1.1, 

oraz opracowanie „Methods for objective and subjective assessment of quality" – w języku 

angielskim, na okoliczność wykazania, że opracowania na które zamawiający powołuje  


się  w  SIWZ  są  obszerne,  zawierają  szereg  elementów  mogących  wpływać  na 

dokonywaną ocenę a w konsekwencji, że opis wymagań zamawiającego w tym zakresie 

jest nieprecyzyjny (O5); 

Oświadczenia firmy HIKVISION Sp. z o.o., potwierdzające, że w ramach postępowania 

znak sprawy: 160/Cut/19/DG/PMP, firma ta dostarczyła do testów te same urządzenia i 

akcesoria dla obu firm biorących udział w tym postępowaniu: Comarch Polska SA oraz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Integrale i NTT System 

S.A. (O6); 

Protokołu z  rozpoczęcia  testów  dot.  przetargu nieograniczonego na „Dostawę systemu 

kamer  nasobnych  dla  jednostek  organizacyjnych  Policji”  -  znak  sprawy: 

160/Cut/19/DG/PMP dla wykonawcy, który złożył ofertę w tym postepowaniu: Enigma SOI 

Sp.  z  o.o.  z  treści  którego  wynika,  że  w  postępowaniu  tym  zaoferował  on  złącze 

producenta GETAC model BC02 (O7); 

8.  Wydruku  ze  strony  internetowej  www.getacvideo.com 

prezentujące rysunki złącza (O8)  

na  okoliczność,  że  rozwiązanie  to  według  nomenklatury  powszechnie  używanej  jest 

złączem sprężynowym; 

9.  Informacji z 

czasopisma branżowego - w języku angielskim z tłumaczeniem strony 10 (O9)  

na  której  to  prezentowane  jest  złącze  sprężynowe  i  opisane  zalety  tego  złącza  na 

okoliczność,  że  nie  można  stwierdzić,  że  złącze  sprężynowe  można  jednoznacznie 

określić jako styk płaski. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje 

Izba,  uw

zględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  szczególności 

powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, 

iż w niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, 

które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie 

zasługuje na uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  rozpoznała  zarzuty  naruszenia  przez  zamawiającego 

przepisów art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez dokonanie opisu przedmiotu 

zamówienia w sposób wskazujący na możliwość złożenia oferty na jeden konkretny produkt, 

co nie było uzasadnione racjonalnymi potrzebami zamawiającego. W tym zakresie odwołujący 

podnosił, że zmiany wprowadzone przez zamawiającego w kolejnym już, prowadzonym przez 

niego postępowaniu, na ten sam przedmiot zamówienia skutkują tym, że jedynym podmiotem, 

który może złożyć ofertę jest firma Enigma. 


O

dwołujący  wskazał  w  treści  odwołania  na  te  zmiany  SIWZ,  które  w  jego  ocenie 

spowodowały,  że  zamawiający  ograniczył  konkurencję  w  tym  postępowaniu.  Jak  wynika  z 

przedłożonego przez odwołującego dowodu w postaci „Informacji z otwarcia ofert złożonych 

w  postępowaniu  na:  Dostawę  systemu  kamer  nasobnych  dla  jednostek  organizacyjnych 

Policji”  -  znak  sprawy:  160/Cut/19/DG/PMP  w  poprzednio  prowadzonym  przetargu 

nieograniczonym 

w  tym  samym  przedmiocie,  oferty  złożyło  pięciu  wykonawców,  w  tym 

odwołujący.  Po  zmianie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  wymagań  sprzętowych  i 

konstrukcyjnych,  dotyczących  zarówno  kamer  jak  i  stacji  dokujących  odwołujący,  oferujący 

rozwiązanie Hikvision oparte na kamerach DS-MCW405 nie będzie mógł złożyć oferty w nowo 

organizowanym 

postępowaniu. Na tą okoliczność przedstawił oświadczenie firmy HIKVISION 

Poland Sp. z o.o., z treści którego wynika, że z powodu zmiany treści SIWZ co do wymagań 

sprzętowych i konstrukcyjnych, firma ta nie będzie w stanie wziąć udziału w przetargu. Z tych 

samych  powodów  zamawiający  uniemożliwił  udział  w  postępowaniu  innemu  wykonawcy  

–  INTEGRALE,  oferującemu  to  samo  rozwiązanie.  Co  należy  zauważyć  -  zamawiający,  

na rozpraw

ie, okoliczności tej nie kwestionował.  

Inny  wykonawca:  UMO,  oferujący  w  poprzednim  postępowaniu  rozwiązanie  AXON 

oparte  na kamerach  Axon  Body  2 

również nie jest w stanie spełnić zmienionych wymagań, 

określonych w Załączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2., sekcja  - Zestaw urządzeń musi zawierać  

co  najmniej,  ppkt  1  lit.  b, 

w  zakresie  odnoszącym  się  do  ładowania  kamery  za  pomocą 

„płaskich  punktów  styków  znajdujących  się  na  kamerze”.  Jak  oświadczył  przystępujący  

na  rozprawie  rozwiązanie,  które  on  oferuje  nie  zapewnia  możliwości  ładowania  z  płaskim 

stykiem. Opis  w  tym  zakresie eliminuje de facto  możliwość ubiegania się o to  zamówienie, 

gdyż zamawiający wyraźnie wskazał, że nie dopuszcza innych rozwiązań. 

Kolejny  wykonawca 

–  Intertrading,  co  zostało  przez  odwołującego  wykazane  

na  rozprawie,  nie  spełnia  wymagań  sprzętowych,  które  określił  zamawiający  zmieniając  

Załącznik nr 3 do SIWZ, pkt 3.2., sekcja - Zestaw urządzeń musi zawierać co najmniej, ppkt 1 

lit.  c.  W  cytowanym  punkcie 

SIWZ  precyzuje,  że  stacja  dokująca  musi  pozwalać  

na  zainstalowanie  w  typowym  stojaku  19  cali,  w  taki  sposób  aby  na  każde  4U  wysokości 

przypadało  minimum  6  kamer,  przy  montażu  jednostronnym.  Jak  wskazał  odwołujący,  

w  rozwiązaniu  oferowanym  przez  wykonawcę  Intertrading  tj.  B-CAM  stosowane  są  kamery 

nasobne  Co

mpact  v2.  Parametry  tej  kamery  a  w  szczególności  jej  wysokość  -  102  cm 

unie

możliwia włożenie jej do stacji dokującej o typowych rozmiarach, w tym przypadku 70 mm) 

przy wskazanych ograniczeniach. N

ie może bowiem zostać spełnione wymaganie wysokości 

4U  (1  U  =  44,45  mm). 

Wprawdzie  zamawiający  twierdził  na  rozprawie,  że  taka  możliwość 

istnieje, gdyż możliwe jest inne ustawienie stacji dokującej. Zasadą jest jednak aby kamera był 

umieszcza

na  w  stacji  dokującej  od  góry,  co  w  przypadku  dwurzędowej  stacji  (jak  w  tym 

rozwiązaniu), jest wykluczone.  


Jak  zatem  wykazał  odwołujący  na  rozprawie,  co  zostało  potwierdzone  złożonymi 

dowodami, 

wobec  sformułowania  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  opisany  

w  cytowanych  przez  odwołującego  punktach  SIWZ,  zamawiający  ograniczył  konkurencję  w 

tym  postępowaniu  powodując,  że  tylko  jeden  wykonawca,  który  ubiegał  się  poprzednio  o 

udzielenie zamówienia spełnia wszystkie wymagania. Sam zamawiający wprawdzie twierdził, 

że  na  rynku  istnieją  też  inne  rozwiązania,  które te  wymogi  zmienione  spełniają,  jednak  nie 

potrafił określić, jakie to rozwiązania, ani też wskazać, jakie inne podmioty mogą ubiegać się 

o udzielenie zamówienia.  

Dowodem  pośrednim,  że  na  rynku  jest  tylko  jeden  wykonawca,  który  jest  zdolny 

zrealizować  zamówienie,  jest  fakt,  że  w  postępowaniu  złożona  została  tylko  jedna  oferta  - 

wykonawcy  Enigma.  Zamawiający  zdecydował  się  bowiem,  pomimo  formułowanych  przez 

odwołującego  zarzutów  dotyczących  treści  SIWZ,  kontynuować  postępowanie  i  w  dniu  18 

listopada  2019  r.  dokonał  czynności  otwarcia  ofert.  Jak  wynika  ze  sporządzonego  na  tą 

okoliczność protokołu, jedyną ofertą była oferta firmy Enigma. 

Skład  orzekający,  dokonując  weryfikacji  czy  opis  przedmiotu  zamówienia  narusza 

zasady określone w przepisach ustawy Pzp, wziął pod uwagę oprócz twierdzeń odwołującego, 

również  stanowisko  zamawiającego  i  dokonał  analizy  jaki  wpływ  miało  sporządzenie  opisu 

przedmiotu zamówienia na uczciwą konkurencję w niniejszym  stanie faktycznym. Kluczowe 

dla oceny stawianych zarzutów było w tym przypadku, że w rezultacie opisania przedmiotu 

zamówienia w sposób, w jaki uczynił to zamawiający w SIWZ, jedynym wykonawcą, który ma 

możliwość  zrealizowania  przedmiotu  zamówienia  będzie  wskazany  przez  odwołującego 

wykonawca. Sam z

amawiający nie przeczył, że doszło w tym postępowaniu do ograniczenia 

kręgu  wykonawców  mogących  ubiegać  się  o  zamówienie.  Wskazywał  jednakże,  że  takie 

ukształtowanie  przedmiotu  zamówienia  ma  swoje  uzasadnienie,  a  to  zamawiający  jako 

gospodarz  postępowania  ma  prawo  do  kształtowania  treści  SIWZ  w  taki  sposób,  aby 

przedmiot 

zamówienia opisany został w sposób pozwalający na zaspokojenie jego potrzeb. 

Izba podziela co do zasady stanowisko prezentowane 

przez zamawiającego, że ma on 

prawo  do  określenia  swoich  potrzeb,  podkreślając  jednak,  że  potrzeby  te  muszą  być 

uzasadnione, obiektywne i racjonalne, 

a więc każdorazowo wymagają analizy w tym zakresie. 

Co więcej,  nabycie  przedmiotu zamówienia spełniającego te  potrzeby,  nie  może prowadzić  

do  naruszenia 

zasady  równego  traktowania  wykonawców,  utrudniania  uczciwej  konkurencji  

i poprzez odbieranie 

możliwości ubiegania się o zamówienie pozostałym wykonawcom. Zatem 

istotnymi,  a  zarazem  kluczowymi  elementami  dla  oceny, 

czy  nastąpiło utrudnienie uczciwej 

konkurencji, 

jest  łączne  spełnienie  przesłanek  w  zakresie  eliminacji  konkurencji  oraz  braku 

uzasadnionej  po

trzeby  zamawiającego.  Ponadto  zauważyć  należy,  że  w  postępowaniu  


prowadzonym  w  trybie  konkurencyjnym  nie  może  być  tak,  że  sformułowany  przez 

zamawiającego  opis  przedmiotu  zamówienia,  poprzez  zapisy  SIWZ,  doprowadza  

do całkowitego wyeliminowania konkurencji w postępowaniu. A z taką właśnie sytuacją mamy 

do  czynienia  w  opisywanym  przypadku.  Skoro zamawiający  dokonał  takich zmian  w  SIWZ, 

które wyeliminowały z postępowania czterech spośród pięciu wykonawców ubiegających się 

o to zamówienie w poprzednim postępowaniu przetargowym, nie może być zaskoczeniem fakt, 

że ofertę w tym postępowaniu złożył tylko jeden podmiot.  

Odnosząc  się  z  kolei  do  argumentacji  zamawiającego,  że  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  podyktowane  było  jego  obiektywnymi  potrzebami  Izba  stoi  na  stanowisku,  że 

zamawiający nie sprostał obowiązkowi wykazania, że tak było w istocie. W szczególności nie 

udowo

dnił, że zastosowanie, jako jedynego możliwego rozwiązania,  styku płaskiego będzie 

dla niego 

korzystniejsze. Twierdził jedynie, że rozwiązanie inne niż styk płaski nie będzie się 

sprawdzało  w  pracy  policjantów  użytkujących  sprzęt.  Jednakże  dowód  z  okazania  stacji 

dokujących z dwoma rodzajami styków (typu USB i płaskiego) nie potwierdził, w ocenie Izby 

faktu,  że  opisywane  rozwiązanie  jest,  jak  twierdził  zamawiający,  lepsze.  W  szczególności 

gołosłowne  są  twierdzenia  zamawiającego,  że  jest  ono  mniej  awaryjne  czy  podlegające 

uszkodzeniom  w  mniejszym  zakresie.  Jak  słusznie  zauważył  odwołujący  i  przystępujący  

po jego stronie - 

Integrale, każde ze stosowanych rozwiązań może ulegać uszkodzeniom przy 

niewłaściwym użytkowaniu. Zamawiający problem ten może rozwiązać poprzez odpowiednio 

ukształtowane  zapisy  umowne,  wprowadzając  np.  dłuższy  okres    gwarancji  na  oferowane 

urządzenia, a w przypadku gdy urządzenie się uszkodzi - obowiązek dostarczenia urządzenia 

zastępczego.  Zamawiający  nie  wykazał  też,  za  pomocą  żadnych  dowodów  np.  poprzez 

zebranie  opinii  od 

bezpośrednich  użytkowników  i  zaprezentowanie  wyników  takich  analiz,  

że  rozwiązanie  ze  stykiem  płaskim  jest  dla  nich  bardziej  funkcjonalne  i  przez  to  łatwiejsze  

w użytkowaniu. 

Z  powyższych  powodów  Izba  uznała  za  zasadny  zarzut  odwołującego  naruszenia  

art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp.  Zamawiający,  poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia, 

uniemożliwił  w rezultacie złożenie oferty przez wykonawców potencjalnie zainteresowanych 

realizacją zamówienia. Z kolei skonkretyzowane, obiektywne potrzeby zamawiającego mogą 

usprawiedliwić utrudnienie uczciwej konkurencji przy opisie przedmiotu zamówienia, ale nie 

może to prowadzić do sytuacji, gdy następuje to w celu preferowania określonego wykonawcy 

i naruszenia zasad konkurencji, ale w celu uzyskania produktu najbardziej odpowiadającego  


jego potrzebom.  Zamawiający,  w  ocenie Izby,  nie wykazał  istnienia uzasadnionych potrzeb  

w  zakresie,  w  jakim  konieczne  było  dokonanie  modyfikacji  treści  SIWZ  w  stosunku  do 

poprzednio organizowanego postępowania. 

Izba  uznała  również,  że  potwierdziły  się  zarzuty  odwołującego  w  zakresie,  w  jakim 

podnosił naruszenie art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  w  zakresie  opisu  zawartego  w  załączniku  nr  6  do 

SIWZ 

– Testy akceptacyjne (weryfikacyjne), pkt E – Sprawdzenie parametrów jakościowych 

kamer nasobnych poprzez zastosowanie subiektywnych metod oceny jakości obrazu i dźwięku 

oraz sposobu oceny w 

zakresie bezpieczeństwa, szybkości i pewności mocowania kamer do 

ubioru służbowego. 

Skład orzekający podzielił w tym przypadku argumentację odwołującego, że brak w tym 

przypadku obiektywnego miernika czy też konkretnych, jasno sprecyzowanych kryteriów, które 

będą brane pod uwagę przy ocenie wskazywanych parametrów tj. nagrywania, jakości obrazu 

i mocowania kamer do umundurowania letniego, zimowego, kamizelki taktycznej za pomocą 

oferowanych przez danego wykonawcę systemu mocowania. Jedynymi wytycznymi odnośnie 

tego, 

w  jaki  sposób  ocena  ta  zostanie  przeprowadzona  w  przedmiotowym  zakresie,  

są  wymienione  przez  zamawiającego  metodologie.  Jak  wskazywał  odwołujący 

(przedstawiając  te  publikacje  jako  dowody  na  rozprawie)  są  to  opracowania  obszerne, 

zawierają szereg różnych elementów i czynników, które mogą wpływać na dokonaną ocenę. 

Nie wiadomo zatem, 

którymi spośród nich zamawiający będzie się kierował, a które pominie 

przy  ocenie  w  trakcie 

testów.  Sam  zamawiający  przyznał  na  rozprawie,  że  nie  będzie 

przywoływanych  metodologii  stosował  wprost,  ale  będą  one  pewnym  wyznacznikiem  dla 

dokonywanej  oceny.  Brane  będą  zatem  pod  uwagę  jedynie  zasady  wynikające  z  tych 

metodologii.  

Zamawiający w tym zakresie przyznawał, że metodologie te nie służą do dokonywania 

oceny  w  zakr

esie  kryteriów  oceny  ofert,  a  jedynie  są  bazą  dla  podjęcia  decyzji  czy  dany 

wykonawca (oferowane przez niego rozwiązanie) przejdzie testy z wynikiem pozytywnym. Co 

kluczowe  jednak  w  tym  przypadku

,  zamawiający  przewidział  w  SIWZ,  że  aby  uzyskać 

pozytywny wy

nik z testów, wykonawca musi uzyskać średnią ocenę minimum 3 pkt w skali od 

3 do 5 pkt. 

Jak wynika z opisu zawartego w protokole z testów ocena będzie dokonywana w 

sposób „subiektywny” przez powołaną przez zamawiającego komisję. 

Odwołujący,  za  pomocą  dowodów  w  postaci:  protokołów  z  rozpoczęcia  testów  dot. 

przetargu  nieograniczonego  na  „Dostawę  systemu  kamer  nasobnych  dla  jednostek 

organizacyjnych Policji” - znak sprawy: 160/Cut/19/DG/PMP dla wykonawców, którzy złożyli 

oferty w tym postepowaniu: Comarch Pol

ska SA oraz wykonawców wspólnie ubiegających się  


o  udzielenie  zamówienia:  Integrale  i  NTT  System  S.A.,  oraz  protokołów  z  Testów 

akceptacyjnych  (weryfikacyjnych)  dla  tych  wykonawców  wykazał,  że  przedmiotem  testów  

w obu przypadkach było urządzenie model: DS-MCW405 producenta Hicvision. Pomimo tego, 

że testom poddane zostało to samo urządzenie, a zatem wyniki z przeprowadzonych testów 

winny być jednakowe, wyniki analogicznego testu: oceny jakości nagrania  i  jakości obrazu 

były  różne.  Wykonawca  Comarch  Polska  SA  uzyskał  w  teście  oceny  nagrania  3,1  pkt, 

natomiast  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  Integrale  i  NTT 

System  S.A.  4,0  pkt.  Analogicznie  w  teście  oceny  jakości  obrazu  uzyskana  punktacja  to 

odpowiednio  4,6  pkt  i  4,4  pkt. 

Również  wyniki  przeprowadzonej  oceny  w  zakresie 

„bezpiecznego, pewnego i szybkiego mocowania” były różne dla obu wykonawców pomimo, 

że jak wynika z oświadczenia złożonego przez firmę Hikvision (złożone przez odwołującego 

jako  dowód  na  rozprawie)  dostarczyła  ona  do  testów  w  tym  postępowaniu,  dla  obu 

ubiegających się o udzielenie zamówienia wykonawców, takie same urządzenia i akcesoria 

(duży  klips,  uchwyt  magnetyczny  oraz  uprząż).  W  tym  teście  zmawiający  przyznał 

odpowiednio  3,3  pkt  oraz  3,8  pkt. 

Potwierdza  to  tezę  odwołującego,  że  zamawiający  

poprzednio  prowadzonym  postępowaniu  dokonał  powyższej  oceny  w  sposób  dowolny, 

niezwiązany  z  przywołanymi  przez  siebie  zaleceniami,  co  doprowadziło  do  przyznania 

odmiennych  ocen  w  testach  dotyczących  tych samych  urządzeń  i  tych samych  akcesoriów 

używanych do mocowania kamer.  

Nie  sposób  zgodzić  się  w  tym  przypadku  z  zamawiającym,  który  twierdził,  że 

zamawiający  mógł  dokonywać  w  tym  zakresie  ocen  w  sposób  całkowicie  subiektywny, 

pozostawiając dowolność  co  do  oceny całkowicie do  uznania członków  komisji. Wprawdzie 

ocena  ta  nie  dotyczy  oceny  w  kryteriach  oceny  ofert,  ale  jest  kluczowa  dla  oceny  samego 

rozwiązania.  Nie  może  też  umknąć  uwadze,  że  skutkiem  uzyskania  oceny  negatywnej  w 

testach jest podjęcie przez zamawiającego decyzji o odrzuceniu oferty danego wykonawcy. 

Tym  samym,  analogicznie  jak  to  ma  miejsce  w  przypadku  zastosowania  indywidulanego 

kryterium  oceny  ofert,  zamawiający  zobowiązany  jest  do  opisu  sposobu  oceny  ofert  w  taki 

sposób, aby ograniczyć element subiektywnej oceny do niezbędnego minimum oraz zapewnić 

możliwość oceny ofert złożonych w postępowaniu, w oparciu o ustalone przez siebie mierniki 

oceny. W tym celu zamawiający winien podać swoje preferencje i określić wskazówki, jakimi 

będzie  się  kierował  przyznając  punkty  poszczególnym  wykonawcom.  W  ocenie  składu 

orzekającego ocena ofert w tym przypadku również nie może być zupełnie dowolna, ale musi 

zostać  w  pewnym  stopniu  opisana  np.  za  pomocą  podkryteriów,  parametrów  czy  tych 

elementów  przywoływanych  już  wcześniej  metodologii,  którymi  zamawiający  będzie  się 

kierował przy ocenie testów.  


W rozpatrywanym stanie faktycznym, zamawi

ający wskazał jedynie, że członek komisji 

przyzna w danym teście od 1 do 5 pkt, nie określając przy tym, kiedy ocena ta będzie najniższa 

a  kiedy  wykonawca  może  uzyskać  maksymalną  liczbę  punktów.  Nie  określił  też  co  będzie 

brane pod uwagę w testach, w jakich warunkach będą prowadzone, a więc w tym przypadku 

kluczowych  elementów  pozwalających  na  uznanie,  że  warunki  w  jakich  te  testy  będą 

przeprowadzone  będą  takie  same  dla  wszystkich  uczestniczących  w  postępowaniu 

wykonawców. Z tego też powodu Izba uznała, że taki sposób dokonywania oceny w testach 

akceptacyjnych,  narusza zasady opisane w przepisach ustawy Pzp. W oparciu o wskazane 

opisy  zamawiający  w  sposób  całkowicie  dowolny,  nie  oparty  na  żadnych  bliżej 

sprecyzowanych kryteriach, może dokonać negatywnej oceny rozwiązania oferowanego przez 

wykonawcę,  powołując  się  jedynie  na  fakt,  że  komisja  przyznała  w  tym  zakresie  mniej  niż 

wymagane 3 pkt.   

W  związku  ze  stwierdzeniem  naruszenia  cytowanych  wyżej  przepisów  ustawy,  Izba 

uznała, że w związku z tym, że w postępowaniu zostały już złożone oferty, a tym samym ten 

etap  postępowania  nie  pozwala  już  na  nakazanie  zamawiającemu  wykonania  określonych 

naprawczych czynności (w tym przypadku zmiany treści SIWZ), konieczne jest  unieważnienie 

przedmiotowego 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 93 ust. 

1 pkt 7 ustawy 

Pzp. Izba stwierdziła, mając na uwadze treść art. 191 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie 

z  którym  Izba  wydając  orzeczenie  -  bierze  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  na  moment 

zamknięcia  rozprawy  -  że  nie  może  nakazać  zmiany  SIWZ.  Orzekła  zatem  o  konieczności 

unieważnienia postepowania, jako konsekwencji naruszenia przepisów, które to mają wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których to wad nie da się już na 

obecnym etapie postępowania naprawić. 

Izba 

rozpoznała też pozostałe zarzuty odwołania tj. naruszenia art. 29 ust. 1 w zw. z 

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny 

tj.  poprzez  użycie  określenia  „styki  płaskie”  w  Załączniku  nr  3  do  SIWZ  -  Opis  przedmiotu 

zamówienia, pkt 3.2, sekcja - Specyfikacja kamery, ppkt 2, co w ocenie odwołującego należało 

uznać za nieprecyzyjne. Izba uznała je za niezasadne i oddaliła odwołanie w tym zakresie, 

orzekając w punkcie 3 sentencji wyroku.  

W  zakresie, 

w  jakim  odwołujący  podniósł  zarzut,  że  określenie  „styki  płaskie”  jest 

nieprecyzyjne  Izb

a  uznała,  że  chociaż  nie  jest  to,  jak  określał  odwołujący,  formalna  nazwa 

używana  na  określenie  typu  złącza,  zamawiający  opisał,  co  rozumie  pod  tym  pojęciem  w 

Załączniku nr 3 do SIWZ, pkt 3.2., sekcja - Zestaw urządzeń musi zawierać co najmniej, ppkt 

1 lit. b precyzując, że „komunikacja i ładowanie kamery w stacji dokującej muszą się odbywać 

tylko za pomocą płaskich punktów styków znajdujących się na kamerze”. Opis ten w sposób 

dostateczny wskazuje, jaki

e rozwiązanie jest dopuszczone przez zamawiającego. Tym samym 


nie  doszło  do  naruszenia,  w  ocenie  Izby,  przepisów  ustawy  Pzp,  wskazanych  przez 

odwołującego w treści odwołania. 

Skład  orzekający  doszedł  również  do  przekonania,  że  nie  potwierdził  się  zarzut 

od

wołującego naruszenia art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez uniemożliwienie 

udziału wykonawców z testach zaoferowanego przez innych wykonawców rozwiązania. 

Celem zasady jawności jest zapewnienie wszystkim uczestnikom postępowania oraz 

innym  zainteresowanym  możliwości  zapoznania  się  z  informacjami  i  dokumentacją 

postępowania. W sposób ogólny zasada jawności została wyrażona w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp. 

W dalsze

j części ustawy Pzp zasada ta konkretyzuje się w wielu przepisach, gwarantujących 

wykonawcom  dostęp  do  informacji  czy  dokumentacji  postępowania,  na  równych  zasadach. 

Odwołujący podnosił w tym zakresie, że zamawiający naruszył zasadę jawności opisując w 

SIW

Z,  że testy  akceptacyjne  będą  odbywały  się bez  udziału innych wykonawców.  Ponadto 

wskazywał,  że  zgodnie  z  art.  96  ust.  3  ustawy  Pzp  protokół  z  testów  akceptacyjnych,  jako 

załącznik do protokołu postępowania, powinien być jawny.  

Nie ulega w ocenie Izby wątpliwości, że o ile sam protokół z testów jest dokumentem, 

który należy udostępnić wykonawcom, zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp tj. po dokonaniu 

wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, nie dotyczy to jednak samej 

czynności  polegającej  na  przeprowadzeniu  testów.  Zauważyć  należy,  że  jest  to  czynność 

oceny  złożonych  ofert.  Przepisy  ustawy  Pzp  nie  precyzują  obowiązku,  aby  zamawiający 

umożliwił  wykonawcom  brania  udziału  w  samej  czynności.  Komisja,  która  takiej  oceny 

dokonuje sporządza z tej czynności stosowny protokół. Ponadto, jak wyjaśnił zamawiający na 

rozprawie,  dodatkowo  w  przypadku,  gdy  podejmowana  jest  decyzja  o  odrzuceniu  oferty 

danego  wykonawcy  z  tego  powodu,  że  wyniki  testów  są  negatywne,  komisja  sporządza 

dodatkowe uzasadnienie.  

Zauważyć należy także, że samo żądanie odwołującego zostało sformułowane w taki 

sposób, że zamawiający ma umożliwić wykonawcom zapoznanie się z przebiegiem testów i 

wynikami z tych testów. Zamawiający takiej możliwości nie ograniczył w tym postępowaniu, a 

w  poprzednio  prowadzonym 

(o  czym  świadczą  złożone  przez  odwołującego  dowody) 

przedstawił  odwołującemu  wyniki  testów  innych  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty.  Izba 

uznała, mając na uwadze powyższe, że zapisy SIWZ w tym zakresie należy uznać za zgodne 

z przepisami ustawy Pzp.   


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy  Pzp,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),   

w tym w szczególności  §  5 ust. 2 pkt 1. 

Przewodniczący:      ……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………