KIO 2050/19 WYROK dnia 31 października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2019

Sygn. akt: KIO 2050/19 

WYROK 

z dnia 31 października 2019 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po 

rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  28  października  2019  r.  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  października  2019r.  przez 

wykonawcę Decsoft Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 179 lok. 

Poziom  +2 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Województwo 

Mazowieckie z siedzibą w Warszawie, ul. Jagiellońska 26

przy udziale wykonawcy 

Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego PIOMAR 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Pisarzowicach,  Michałowice  169 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  2050/19  po  stronie 

zamawiającego

orzeka: 

uwzględnia odwołanie w części V i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynno-

ści wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu i uznania jego oferty za od-

rzuconą,  zobowiązuje  do  3  poprawienia  innej  omyłki  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  w 

formularzu ofertowym odwołującego w zakresie certyfikatu EPEAT GOLD dla produ-

centów  oferowanych  monitorów  w  pkt.  9  przez  skreślenie  słów  „posiadają”  i  odzna-

czenie słów „nie posiadają”; powtórzenia czynności badania i oceny ofert,

Kosztami  postępowania  obciąża  Przedsiębiorstwa  Produkcyjno  Handlowo  Usłu-

gowego  PIOMAR  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Pisarzowicach, 

Michałowice 169 i:


zalicza na p

oczet postępowania odwoławczego kwotę 15 000zł. 00 gr. (słownie: pięt-

naście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Decsoft Spółka Akcyjna z 

siedzibą w Warszawie, Al Jerozolimskie 179 lok. Poziom +2 tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Przedsiębiorstwa  Produkcyjno  Handlowo  Usługowego  PIOMAR 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Pisarzowicach, Michałowice 169  na rzecz 

wykonawcę Decsoft Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, Al Jerozolimskie 179 lok. 

Poziom  +2 

kwotę 18 600zł. 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero gro-

szy) tytułem zwrotu kosztów wpisu i zastępstwa prawnego.

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1986) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ……………………… 


Sygn. akt KIO 2050/19 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. 

„Dostawa,  montaż,  instalacja  sprzętu  i  oprogramowania  komputerowego  na  potrzeby 

wojewódzkich  samorządowych  jednostek  organizacyjnych”  zostało  wszczęte  ogłoszeniem 

opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  17  lipca  2019  r.  za 

numerem 2019/S 136-334662. 

W  dniu  4  października  2019r.  zamawiający  w  części  V  zamówienia  odrzucił  ofertę 

wykonawcy  Decsoft  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie,  Al.  Jerozolimskie  179  lok. 

Poziom +2 

– dalej odwołującego z uwagi na wykluczenie go z postępowania. 

W dniu 14 października 2019 r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione 

przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, 

zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 14 

października 2019r. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

art. 92 ust. 1 pkt. 2) i 3) ustawy w związku z art. 7 ust. 1, a także art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy 

przez brak wskazania w uzasadnieniu informacji 

o wykluczeniu wykonawcy z postępowania 

oraz  odrzuceniu  oferty  w  części  V  z  dnia  4  października  2019  roku  uzasadnienia 

wskazującego na to, by w stosunku do odwołującego zaszły wszystkie przesłanki wskazane 

w  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy,  co  jest  wymagane, 

by  wykluczyć  wykonawcę  z  udziału  w 

postępowaniu  oraz  brak  precyzyjnego  wskazania  czy  odwołujący  podlega  wykluczeniu  z 

postępowania czy też wyłącznie z postępowania w części V; 

art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 ustawy przez wykluczenie z udziału w 

postępowaniu  odwołującego,  mimo  iż  nie  zaszły  względem  niego  przesłanki  wykluczenia 

wskazane w tym przepisie, 

art. 24 ust. 4 przez uznanie oferty odwołującego złożonej w części V za odrzuconą, 

- art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy przez zaniechanie 

usunięcia innej omyłki w formularzu ofertowym 

odwołującego w zakresie certyfikatu EPEAT GOLD dla producenta oferowanych monitorów, 

mimo  iż  omyłka  ta  nie  powoduje  istotnych  zmian  w  ofercie  odwołującego,  względnie 

zastosowania art. 87 ust. 1 ustawy w celu p

rzeprowadzenia wyjaśnień w zakresie złożonego 

w formularzu ofertowym oświadczenia 

z  ostrożności  procesowej,  naruszenie  art.  24  ust.  8  ustawy  w  związku  z  art.  26  ust.  3 

ustawy  przez  zaniechanie  przeprowadzenia  procedury  samooczyszczenia,  względnie 


uznania 

pisma  odwołującego  z  dnia  1  października  2019  roku  jako  pisma  stanowiącego 

wyjaśnienia w ramach przepisu art. 24 ust. 8 ustawy. 

Wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności 

wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu i uznania jego oferty za odrzuconą, 

poprawienia  innej  omyłki  w  formularzu  ofertowym  odwołującego  w  zakresie  certyfikatu 

EPEAT GOLD dla producentów oferowanych monitorów; 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  i  przyznanie  ofercie  odwołującego  0  pkt 

punktów w kryterium posiadania przez producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów, 

wezwanie odwołującego, do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 ustawy oraz wybór 

oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania. Jego oferta może być w części 

V  postępowania  uznana  za  najkorzystniejszą,  została  bowiem  najwyżej  oceniona  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu.  Decyzja  zamawiającego  o  wykluczeniu  odwołującego  z 

postępowania  jest  decyzją  naruszająca  przepisy  ustawy,  a  tym  samym  uniemożliwiającą 

odwołującemu  uzyskania  zamówienia  w  części  V  oraz  w  pozostałych  częściach 

postępowania,  w  których  odwołujący  złożył  oferty,  szczególnie,  że  nie  zachodzą  przesłanki 

do  wykluczenia  odwołującego  czy  też  odrzucenia  jego  oferty.  Tym  samym  odwołujący,  w 

przypadku  nie  podjęcia  środków  ochrony  prawnej,  poniesie  szkodę  w  postaci  braku 

uzyskania  przedmiotowego  zamówienia  w  każdej  części,  w  której  złożył  ofertę  oraz  braku 

możliwości osiągnięcia zakładanego zysku. 

Postępowanie  jest  podzielone  na  VII  części.  Postępowanie  prowadzone  jest  z 

zastosowaniem procedury wskazanej w art. 24aa ustawy. W postępowaniu zostało złożonych 

5  ofert,  przy  czym  oferta  odwołującego  została najwyżej  oceniona  na  podstawie  przyjętych 

kryteriów oceny ofert. Zamawiający w SIWZ ustalił, że kryteriami oceny ofert będą dla części 

I-

III  i  V  cena  (60%),  termin  realizacji  zamówienia  (20%),  posiadanie  przez  producenta 

certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla  monitorów  (10%),  posiadanie  przez  producenta  urządzeń 

certyfikatu 

ISO 

lub 

równoważnego  dotyczącego  systemu  zarządzania 

środowiskowego  (10%).  Zamawiający  opisując  kryteria  wskazał  również,  że  w  kryterium 

posiadania  przez  producenta  certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla  monitorów  zostaną  przyznane 

punkty  na  podstawie  deklaracji  wykonawcy  w  formularzu  oferty,  przy  czym  za  posiadanie 

przez producenta wskazanego certyfikatu zamawiający miał przyznać 10 pkt, a w przypadku, 

gdy brak było takiej deklaracji lub producent nie posiadał takiego certyfikatu dla monitorów - 

0  pkt.  W  żadnym  miejscu  SIWZ  zamawiający  nie  wskazał  jednocześnie,  że  warunkiem 

oddziału  w  postępowaniu  czy  też  warunkiem  ustalenia  zgodności  parametrów 

zaoferowanych  monitorów  z  wymaganiami  zamawiającego  jest  zaoferowanie  przez 

wykonawcę takich  monitorów, których producent  posiada wskazany  certyfikat. W częściach 

IV, VI i VII kryteria oceny ofert nie dotyczyły certyfikatu programu EPEAT. 


Odwołujący złożył oferty we wszystkich częściach postępowania. W dniu 23 września 2019 

roku  odwołujący  został  wezwany  przez  zamawiającego  do  złożenia  w  terminie  do  dnia  3 

października oświadczeń lub dokumentów dla części l-V i VII. Odwołujący złożył wymagane 

dokumenty i oświadczenia w wymaganym terminie, jednocześnie w dniu 1 października 2019 

roku,  odwołujący  złożył  do  zamawiającego  pismo,  w  którym  informował  zamawiającego  o 

spostrzeżonej  omyłce  w  treści  formularza  ofertowego  dla  części  I-III  i  V,  to  jest  mylnym 

zaznaczeniu,  że  producent  oferowanych  monitorów  posiada  certyfikat  EPEAT  GOLD. 

Jednocześnie odwołujący złożył w tym zakresie wyjaśnienia, w szczególności wskazując, że 

na dzień składania oferty żaden z producentów monitorów na świecie nie posiadał i dalej nie 

posiada certyfikatu EPEAT GOLD, a także załączył odpowiednie dowody na tą okoliczność. 

Odwołujący  wniósł  o  poprawienie  innej  omyłki  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy, 

podkreślając  również,  że  nie  było  jego  celem  wprowadzenie  zamawiającego  w  błąd  czy 

uzyskanie korzystniejszej pozycji w rankingu niż inni wykonawcy w sposób nieuczciwy. 

W dniu 4 października 2019 roku zamawiający poinformował odwołującego o wykluczeniu go 

z  postępowania  oraz  odrzuceniu  oferty  w  części  V.  Zamawiający  w  uzasadnieniu  swojej 

decyzji wskazał, że wykluczenie odwołującego następuje na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 

ustawy,  ponieważ  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  odwołujący  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  i  mające  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego.  Zamawiający  stwierdził,  że  mimo  iż  z  wyjaśnień  odwołującego  wynika,  że 

nie  było  to  działanie  zamierzone  i  nie  działał  on  w  sposób  zamierzony,  to  co  najmniej  nie 

dołożył on należytej staranności przy składaniu oferty nie weryfikując informacji podanych na 

stronie programu EPEAT. Jednocześnie zamawiający zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy ofertę 

odwołującego uznał za odrzuconą. 

Odwołujący  nie zgodził  się z  takim  działaniem  zamawiającego i  wniósł  odwołanie od  wyżej 

wskazanych czynności wykluczenia z postępowania i odrzucenia oferty. 

Wskazał, że „Informacja o wykluczeniu wykonawcy z postępowania oraz odrzucenia oferty w 

części V" jest niejasna. Jak wyżej odwołujący wskazał, postępowanie jest prowadzone w VII 

częściach,  a  odwołujący  złożył  ofertę  w  każdej  z  części.  Z  treści  informacji  z  dnia  4 

października  2019  r,  wynika,  że  zamawiający  wykluczył  odwołującego  z  postępowania  i 

odrzucił  ofertę  dotyczącą  części  V.  W  ocenie  odwołującego  można  by  zatem  uznać,  że 

odwołujący  został  wykluczony  z  całości  postępowania,  natomiast  odrzuceniu  podlegała 

jedynie  oferta  złożona  w  części  V.  Wykluczenie  natomiast  z  całości  postępowania 

wymagałoby  odrzucania  ofert  w  pozostałych  częściach.  Jednakże  w  treści  uzasadnienia, 

zamawiający  wskazał,  że  wykluczenie  następuje  z  części  V  postępowania,  a  nie  z 

pozostałych części  i  jedynie dotyczy  oferty  złożonej  w  tej  części.  Jednocześnie wydaje się, 

że brak jest podstaw do wykluczenia odwołującego z postępowania w odniesieniu do części 

IV, VI i VII, wobec faktu, że w tych częściach odwołujący nie składał oświadczeń dotyczących 


certyfikatu  programu  EPEAT.  Wobec  tej  niejasności  odwołujący  z  ostrożności  procesowej 

wniósł niniejsze odwołanie od czynności wykluczenia z postępowania w zakresie wszystkich 

jego części  w  tym  części  V.  Jednocześnie odwołujący  podniósł,  że uzasadnienie informacji 

nie  odpowiada  wymogom  art.  92  ust.  1  ustawy  i  nie  zawiera  uzasadnienia  prawnego  i 

faktycznego  w 

takim  brzmieniu,  które  pozwalałoby  odwołującemu  na  jednoznaczne 

określenie jego sytuacji w postępowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  nie  zawarł  pełnego  uzasadnienia  dla  podjętej 

czynności  wykluczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  Zgodnie  z  przepisem 

zamawiający  wyklucza  z  udziału  w  postępowaniu wykonawcę, który  wyniku lekkomyślności 

lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć 

istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia.  Zamawiający  zatem  winien  wykazać  w  uzasadnieniu  swojej  decyzji  zarówno 

okoliczność wprowadzenia w błąd zamawiającego w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa 

wykonawcy, ale również ich istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w 

postępowaniu,  czego  zamawiający  nie  wykazał  w  żaden  sposób,  a  wręcz  pominął  w 

uzasadnieniu.  Ponieważ  przesłanki  wykluczenia  nie  powinny  być  interpretowane 

rozszerzająco,  a  ciężar  dowodu  ich  zaistnienia  spoczywa  na  zamawiającym,  odwołujący 

wni

ósł  odwołanie  zarzucając  naruszenie  wskazanych  przepisów  ustawy,  gdyż  w  żaden 

sposób  zamawiający  nie  wykazał,  że  zastosowana  przez  niego  przesłanka  wykluczenia 

zaistniała. 

O  ile  odwołujący  już  w  piśmie  z  dnia  1  października  2019  roku  przyznał  się  do  omyłki 

dotyczącej  aktualnych  na  dzień  składania  ofert  certyfikatów  EPEAT  dla  producentów 

monitorów i wskazał przyczyny ich zaistnienia, to jego działanie na etapie przygotowywania 

oferty  można  jedynie  ewentualnie  uznać  za  niedbałe,  jednak  bezsprzecznie  nie  obarczone 

winą ani nakierowaniem na świadome uzyskanie dla siebie korzyści. Odwołujący wskazał, że 

zmiana w zakresie statusu certyfikatów nastąpiła w dniu 29 czerwca 2019 roku ze skutkiem 

na  dzień  1  lipca  2019  roku.  Informacja  ta  była  zamieszczona  na  stronie  programu  EPEAT, 

jednak  nie  koniecznie  na  stronach  poszczególnych  producentów  sprzętu,  w  szczególności 

nie  była  dostępna  w  materiałach  dotyczących  monitorów  wyprodukowanych  przed  tą  datą. 

Podkreślenia  wymaga,  że  Zamawiający  zarzuca  odwołującemu  brak  należytej  staranności 

przy  składaniu  oferty  polegający  na  niezweryfikowaniu  informacji  podanych  na  stronie 

programu  EPEAT.  Wskazujemy,  że  składając  ofertę  odwołujący  oferował  i  wyceniał 

konkretne  urządzenia  spełniające  parametry  określone  przez  zamawiającego  w  SIWZ  i 

bazował - co wydaje się wystarczające - na informacjach podawanych przez producenta tego 

sprzętu.  Na  stronach  internetowych  i  katalogach  oferowanych  urządzeń  Dell  Ultrasharp 

U2412M  widnieje  informacja,  że  producent  ten  posiada  certyfikat  EPEAT  GOLD 

(https://www.delI.eom/pl/firmiinstytucji/p/delhu2412m/pd). 


Również zamawiający organizując postępowanie wydaje się przeoczył tą informację, bowiem 

zamierzał  przyznawać  punkty  za  posiadanie  przez  producenta  monitora  certyfikatu  EPEAT 

GOLD,  podczas,  gdy  na 

moment  wszczęcia postępowania,  takich  certyfikatów  nie posiadał 

żaden  z  producentów  monitorów.  Tak  jak  zamawiający  zapewne  zastosował  wcześniej 

wykorzystywany  w  analogicznych  postępowaniach  wzór  SIWZ  i  formularza  ofertowego,  tak 

odwołujący  oparł  swoją  ofertę  o  wcześniej  znane  mu  informacje.  Co  więcej  zamawiający, 

mimo,  iż  termin  składania  ofert  był  w  postępowaniu  zmieniany  i  finalnie  upływał  w  dniu  17 

września  2019  roku,  nie  dokonał  autopoprawki  SIWZ  i  formularza  ofertowego,  mimo  iż  to 

jego  obowiązkiem  jest  przygotowanie  i  prowadzenie  postępowania  w  sprawie  zamówienia 

publicznego w sposób nie naruszający uczciwej konkurencji, zapewniający równe traktowane 

wykonawców, zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Odwołujący nie uchyla 

się jednak  od  uznania jego  działania jako  nie  wystarczająco  dbałego, jednak  nie takiego,  o 

jakim  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  Możliwe  i  uprawnione  jest  bowiem,  a  także 

świadczące  o  wystarczającej  staranności,  bazowanie  przez  odwołującego  na  ogólnie 

dostępnych materiałach producenta sprzętu, gdyż to jego obowiązkiem, a nie jego klientów 

czy  partnerów,  jest  dbanie  o  aktualność  informacji  dotyczących  oferowanego  sprzętu. 

Natomiast  to  zamawiający,  przygotowując  postępowanie  i  działając  na  poziomie  ogólności 

dotyczącym  różnych  producentów  różnych  sprzętów,  powinien  dokonać  odpowiedniego 

rozeznania rynku i ustalenia na tej podstawie wymagań zgodnych z produktami istniejącymi 

na rynku (w przypadku tego postępowania). „Profesjonalizmu nie można oczekiwać tylko od 

wykonawcy

.  Cechę  tę  winny  przede  wszystkim  nosić  działania  po  stronie  zamawiającego, 

jako  gospodarza  postępowania  i  dysponenta  środków  publicznych"  jak  stwierdziła  Izba  w 

wyroku z dnia 26 lipca 2013 roku w sprawie o sygn. KIO 1702/13. 

Przede  wszystkim  zamawiający  nie  wykazał  w  informacji  o  wykluczeniu  w  jaki  sposób 

odwołujący  wprowadził  go  w  błąd  i  co  do  jakiego  faktu.  Z  żadnego  dokumentu 

udostępnionego  odwołującemu  (mimo  iż  występował  on  do  zamawiającego  o  dostęp  do 

protokołu  z  postępowania  wraz  z  załącznikami)  nie  wynika,  jaka  ilość  punktów  została 

przyznana  odwołującemu  w  kryterium  dotyczącym  certyfikatu  EPEAT  GOLD,  czy  działając 

jedynie na podstawie deklaracji odwołującego przyznał mu 10 pkt, czy też dokonał badania w 

tym zakresie i przyznał 0 pkt - zgodnie z faktycznym stanem rzeczy. Deklaracja ta powinna 

być  przez  zamawiającego  weryfikowana,  gdyż  na  tym  polega  czynność  badania  i  oceny 

ofert, do której zamawiający jest zobowiązany. Jak wyżej wskazano, zamawiający na etapie 

przygotowywania  dokumentacji  przetargowe

j  i  wszczęcia  postępowania  nie  dokonał 

weryfikacji,  czy  możliwe  jest  przydzielenie  punktów  (a  tym  samym  czy  sensowne  jest 

ustanawianie  kryterium  posiadania  przez  producenta  certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla 

monitorów) w tym kryterium. Jak widać nie dokonał również na późniejszym etapie czynności 

badania  złożonych  przez  wykonawców  deklaracji.  Gdyby  zamawiający  przeprowadził 


odpowiednie czynności  w zakresie badania i oceny ofert, to sam stwierdziłby  zarówno fakt, 

wycofania w programie EPEAT certyfikatów GOLD dla wszystkich monitorów produkowanych 

na świecie, jak i to, że w związku z tym nawet gdyby odwołujący złożył deklarację posiadania 

takiego certyfikatu, to powinien otrzymać w tym kryterium jedynie 0 pkt. Odwołujący zwrócił 

uwagę  na  orzeczenie  Izby  z  dnia  6  maja  2019  roku  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  682/19,  w 

którym  Izba  stwierdziła,  iż  „Pod  pojęciem  „informacje  wprowadzające  w  błąd 

zamawiającego",  o  których  mowa  w  przepisie  należy  rozumieć  takie  informacje,  które 

pozostają  w  sprzeczności  z  istniejącym  stanem  faktycznym.  Innymi  słowy  są  to  informacje 

nieprawdziwe,  niezgodne  z  rzeczywistością,  a  których  podanie  przez  wykonawcę  skutkuje 

mylnym  przekonaniem  zamawiającego  co  do  istniejącej  rzeczywistości.  Istotna  jest  zatem 

treść informacji podanych przez wykonawcę, jak również to jaki skutek mogły one wywołać w 

świadomości  danego  zamawiającego."  Zamawiający  natomiast,  jako  gospodarz 

postępowania odpowiedzialny za opis min. kryteriów oceny ofert, nie mógł i nie powinien być 

wprowadzony w błąd przez ofertę odwołującego, jeżeli należycie przygotował postępowanie, 

gdyż informacja o tym, że żaden monitor na świecie nie posiada certyfikatu EPEAT GOLD w 

programie  EPEAT  była  dostępna  na  etapie  przygotowywania  SIWZ  również  dla 

zamawiającego,  a  jak  wynika  z  udostępnionego  protokołu  postępowania  opisem  kryteriów 

oceny ofert zajmowało się aż 7 osób. 

Odwołujący zakładając jedynie, że zamawiający przyznał odwołującemu w tym kryterium 10 

pkt,  zauważył,  że  informacja  dotycząca  posiadania  certyfikatu  EPEAT  GOLD  nie  mogła 

wpłynąć na decyzję zamawiającego podejmowane w postępowaniu. Biorąc pod uwagę treść 

pozostałych złożonych w postępowaniu ofert, oferta odwołującego w części V przedstawiała 

najkorzystniejszy  bilans  punktacji  w  zakresie  ustalonych  kryteriów.  Co  istotne,  bilans  ten 

pozostawałby nadal najkorzystniejszy, nawet gdyby zamawiający przydzielił odwołującemu 0 

pkt.  w  kryterium  dotyczącym  certyfikatu  EPEAT.  Dokonując  zatem  wnioskowanego  przez 

odwołującego  usunięcia  omyłki  w  formularzu  ofertowym,  zamawiający  podjąłby  identyczną 

decyzję i analogicznie do wezwania z dnia 23 września 2019 roku, wezwałby odwołującego 

do  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów.  O  ile  zatem,  odwołujący  mógłby  się  zgodzić  z 

oceną  jego  działania  przy  złożeniu  oferty  jako  noszącego  znamiona  niedbalstwa  czy 

lekkomyślności, to zamawiający w żaden sposób nie wykazał i nie uzasadnił w decyzji z dnia 

4  października  2019  roku,  jakoby  zaistniały  przesłanki  do  wkluczenia  odwołującego  z 

postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  Jak  zauważyła  izba  w  wyroku  o 

sygn. 

akt  KIO  2547/18  z  dnia  20  grudni  2018  roku  „Aby  można  było  mówić  o  istotnym 

wpływie  informacji  wprowadzających  w  błąd  na  decyzje  zamawiającego  w  postępowaniu; 

konieczne  jest  wykazanie,  że  zamawiający  podjąłby  na  podstawie  informacji 

niewprowadzających  w  błąd  inną  decyzję  niż  na  podstawie  informacji  wprowadzających  w 

błąd” 


Reasumując, Odwołujący wskazuje, że zgodnie z orzeczeniem Izby w sprawie o sygnaturze 

KIO 925/18 z dnia 30 maja 2018 r. „Dla zastosowania art. 24 ust 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 

stycznia 200

4 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986) muszą zostać 

kumulatywnie  spełnione  następujące  przesłanki:  -  przedstawienie  przez  wykonawcę 

informacji  niezgodnej  z  rzeczywistością,  która  wprowadziła  zamawiającego  w  błąd;  - 

przedstawienie 

informacji jest wynikiem lekkomyślności lub niedbalstwa; - informacja ma lub 

może mieć  istotny  wpływ  na  decyzje podejmowane przez  zamawiającego  w  postępowaniu; 

co oznacza; że aby wykluczyć wykonawcę z postępowania wszystkie ww. przesłanki muszą 

wystąpić łącznie, zaś niewykazanie zaistnienia chociażby jednej z nich jest wystarczające do 

stwierdzania,  że  nie  ma  podstawy  do  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  ww.  przepisu. 

Wobec niewskazania przez zamawiającego, ale też niezaistnienia wszystkich przesłanek do 

z

astosowania  względem  odwołującego  dyspozycji  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy,  niniejsze 

odwołanie jest w pełni zasadne. 

Odwołujący  podkreślił  również,  że  skoro  zamawiający  kwalifikuje  działanie  odwołującego 

jako  noszące  znamiona  niedbalstwa,  to  nie  ma  przeszkód,  by  zastosował  on,  w  tym 

konkretnym  stanie  faktycznym,  przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  zgodnie  z  wnioskiem 

odwołującego.  Skoro  cechami  niedbalstwa  jest  nieumyślność,  brak  wystarczającej 

staranności  czy  dbałości  o  dokładność,  rzetelność  czy  zgodność  z  ewentualnymi 

wymaganiami, to są to identyczne cechy jakie nosi omyłka w rozumieniu przepisów ustawy. 

Tak  m.in.  wypowiedział  się  SO  w  Krakowie  w  wyroku  z  dnia  29  stycznia  2010  r.  {XII  GA 

429/09),  wskazując,  iż:  "Artykuł  87  ust  2  pkt  3  PrZamPubl  wprowadzony  w  celu  uniknięcia 

licznych  niegdyś  przypadków  odrzucania  ofert  z  powodu  błahych  pomyłek,  dopuszcza 

poprawienie  niedopatrzeń,  błędów  niezamierzonych,  opuszczeń,  drobnych  różnic  itp.  lecz 

wszystkie te zmiany muszą mieścić się w pojęciu "omyłki"". Cechą charakterystyczną omyłki 

jest również jej nieumyślność. 

Usunięcie innej omyłki jest możliwe w sytuacji niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych 

warunków zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty. W tym wypadku treść 

oferty  odwołującego  pozostaje  niezmienna,  gdyż  oferuje  on  jeden  i  ten  sam  monitor-  Dell 

Ultrasharp  U2412M.  Odwołujący  wskazał,  że  posiadanie  przez  monitory  certyfikatu  EPEAT 

GOLD  nie  stanowiło  opisu  przedmiotu  zamówienia,  tym  samym  zaoferowany  od  początku 

monitor  spełnia  wymagania  zamawiającego.  Odwołujący  wyżej  wykazał,  że  zmiana  we 

wnioskowanym przez niego zakresie pozostałaby też bez wpływu na sytuację odwołującego 

w  rankingu  dotyczącym  części  I-III  i  V,  w  których  zamawiający  oceniał  posiadanie  przez 

producenta  certyfikatu 

EPEAT  GOLD  dla  monitorów.  Dodatkowo  w  częściach  I-III 

Odwołujący  jest  jedynym  wykonawcą,  który  złożył  ofertę,  a  zatem  tym  bardziej  usunięcie 

omyłki,  nie wpływa na  sytuację innych wykonawców  w  żaden  sposób.  Odwołujący  wskazał 

również wyżej, że zamawiający opisując kryteria oceny ofert powinien mieć wiedzę na dzień 


wszczęcia  postępowania,  że  wszystkie  certyfikaty  programu  EPEAT  o  statusie  GOLD  dla 

monitorów  wszystkich producentów,  utraciły  taki status,  zatem  omyłka  odwołującego w  tym 

przypadku  nie  ma  znaczeni

a  dla  treści  oferty,  zamawiający  mógł  i  powinien  był  przydzielić 

ofercie odwołującego 0 pkt. 

Niezależnie  odwołujący  z  ostrożności  procesowej  wskazał,  że  nawet  gdyby  uznać,  że  z 

uwagi na złożenie przez odwołującego w formularzu ofertowym deklaracji posiadania przez 

producenta  monitora  certyfikatu  EPEAT  GOLD,  doszło  do  zaistnienia  okoliczności 

wskazanych w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy (czemu odwołujący przeczy), to zgodnie z art. 24 

ust.  8  ustawy  wykonawca,  który  podlega  wykluczeniu  między  innymi  na  podstawie  art.  24 

ust.  1  pkt  17  ustawy  może  przedstawić  dowody  na  to,  że  podjęte  przez  niego  środki  są 

wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności,  w  szczególności  udowodnić  naprawienie 

szkody  wyrządzonej  przestępstwem  lub  przestępstwem  skarbowym,  zadośćuczynienie 

pieniężne  za  doznaną  krzywdę  lub  naprawienie  szkody,  wyczerpujące  wyjaśnienie  stanu 

faktycznego  oraz  współpracę  z  organami  ścigania  oraz  podjęcie  konkretnych  środków 

technicznych, organizacyjnych i kadrowych, które są odpowiednie dla zapobiegania dalszym 

p

rzestępstwom  lub  przestępstwom  skarbowym  lub  nieprawidłowemu  postępowaniu 

wykonawcy.  Zamawiający  nie  zastosował  takiej  procedury  względem  odwołującego.  Gdyby 

uznać,  za  czym  opowiada  się  część  linii  orzeczniczej  Izby,  że  procedura  z  art.  24  ust.  8 

ustawy  mi

ałaby  być  zrealizowana  przez  odwołującego  z  jego  własnej  inicjatywy,  bez 

odrębnego  wezwania  ze  strony  zamawiającego,  to  stwierdzić  należy,  że  taki  właśnie 

charakter  ma  pismo  odwołującego  z  dnia  1  października  2019  roku.  W  momencie,  gdy 

odwołujący  stwierdził  istnienie  omyłki  w  jego  formularzu  ofertowym,  zdając  sobie  sprawę  z 

kwalifikowania  jego  działania  jako  niedbalstwa,  chcąc  jednak  uniknąć  negatywnych 

konsekwencji ewentualnego zastosowania przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, 

a  jednocześnie  kwalifikując  omyłkę  jako  nieistotną  dla  oceny  ofert,  wystąpił  do 

zamawiającego  z  wnioskiem  o  poprawę  omyłki.  Odwołujący  złożył  również  odpowiednie 

dokument  potwierdzające  aktualny  na  dzień  składania  ofert  stan  certyfikatów  w  programie 

EPEAT. Jak orzekła Izba w wyroku z dnia 20 grudnia 2018 roku o sygn. akt KIO 2547/18 „Nie 

powinno  się  tak  zdarzać  i  nie  jest  to  usprawiedliwieniem  dla  wykonawcy,  ale  bywa,  że 

składając  ofertę  nie pomyśli  on  od  razu o  wszystkich kwestiach prawnych czy faktycznych, 

które  powinien  zawrzeć  w  opisie  zadania  -  zwłaszcza  wobec  przygotowanych  przez 

zamawiającego  formularzy.  Jest  to  sytuacja „do  uratowania"  (przed  wykluczeniem  z  art.  24 

ust  1  pkt  16  lub  17  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych)  poprzez  udzielenie  rzetelnych  i 

wyczerpujących  późniejszych  wyjaśnień,  ewentualnie  poprzez  zastosowanie  self-cieaningu, 

o którym mowa w art. 24 ust 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.” 

W dniu 14 października 2019 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania. 


W dniu 17 października 2019 r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

zgłosił swój udział wykonawca Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe PIOMAR 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pisarzowicach,  Michałowice  169 

wskazując,  że  złożył  ofertę  w  części  V  zamówienia  i  utrzymanie  w  mocy  decyzji 

zamawiającego  o  wykluczeniu  odwołującego  z  postępowania  umożliwi  przystępującemu 

uzyskanie  zamówienia  i  osiągnięcie  zysku  z  realizacji  zamówienia,  jego  oferta  będzie 

wówczas nadal ofertą najwyżej ocenioną. Wniósł o oddalenie odwołania. Zgłoszenie zostało 

wniesione  przez  pełnomocnika  działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  15  dnia 

października  2019r.  udzielonego  przez  prezesa  zarządu  ujawnionego  w  KRS  i 

upoważnionego do samodzielnej reprezentacji zgodnie z odpisem z KRS. Kopia zgłoszenia 

została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 17 października 2019r. 

W dniu 25 października 2019 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i uwzględnił w 

całości  zarzuty  odwołania  zobowiązując  się  jednocześnie  do  unieważnienia  czynności 

wykluczenia  odwołującego  z  udziału  w  postępowaniu  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą, 

poprawienia  innej  omyłki  w  formularzu  ofertowym  odwołującego  w  zakresie  certyfikatu 

EPEAT  GOLD  dla  producentów  oferowanych  monitorów;  powtórzenia  czynności  badania  i 

oceny  ofert  i  przyznanie  ofercie odwołującego 0  pkt punktów  w  kryterium  posiadania przez 

producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów. 

W dniu 25 października 2019 r. przystępujący przedstawił swoje pisemne stanowisko, co do 

oddalenia  odwołania  jako  bezzasadnego.  Wskazał,  że  odwołujący  stara  się  przerzucić  na 

zamawiającego  ciężar  i  odpowiedzialność  za  brak  zweryfikowania  przed  złożeniem  oferty 

posiadania  przez  monitory  certyfikatu  EPEAT  Gold  i  sugeruje  brak  pełnego  uzasadnienia 

podstaw wykluc

zenia. Odwołujący właściwie jednak identyfikuje powody swego wykluczenia, 

a  zatem  niezasadne  jest  stanowisko  o  brakach  w  uzasadnieniu.  Jednocześnie  jest 

niekonsekwentny z jednej strony wskazując, że brak jest podstaw do jego wykluczenia, a z 

drugiej  domaga

jąc  się  przeprowadzenia  procedury  samooczyszczenia.  Treść  informacji  o 

wykluczeniu  była  jednoznaczna  i  dotyczyła  części  V,  co  wprost  wynika  z  jej  treści,  którą 

przystępujący  przytoczył.  W  istocie  odwołujący  popełnił  czyn,  który  polegał  na  działaniu  w 

zamia

rze uzyskania dodatkowych punktów i uzyskania przewagi konkurencyjnej. W piśmie z 

1  października  2019  r.  odwołujący  w  ocenie  przystępującego  wprost  przyznał  się  do 

wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd  i  niedołożenia  należytej  staranności  na  etapie 

składania ofert, stąd dla przystępującego niezrozumiałe są wywody odwołującego o omyłce. 

Odwołujący wprost wskazał na fakt zmiany statusu certyfikatu w dniu 29 czerwca 2019 r. ze 

skutkiem na dzień 1 lipca 2019r. Oraz to, że informacja ta była dostępna na stronie EPEAT. 

Przystępujący  dokonując  doboru  monitorów  do  postępowania  sprawdzał  ich  status 


certyfikacji  bezpośrednio  na  stronie EPEAT,  nie kierował  się informacjami  producentów  czy 

dystrybutorów,  bo  te  często  są  nieaktualne.  Sprawdzenie  strony  podmiotu  certyfikującego 

jest  standardową  normalną  procedurą  dla  firmy  uczestniczącej  w  przetargach  publicznych. 

Co  najmniej  spóźnione  są  tezy  odwołującego  o  tym,  że  zamawiający  organizując  przetarg 

przeoczył  informacje  o  zmianie  statusu  certyfikatu,  według  przystępującego  jest  to  próba 

przerzucenia odpowiedzialności. Zamawiający konstruując siwz miał prawo zakładać, że do 

dnia  składania  ofert  pojawią  się  monitory  z  nowymi  certyfikatami  i  dlatego  logiczne  było 

przyznawanie  takim  monitorom  dodatkowej  punktacji.  Wprowadzenie  w  błąd  polegało  na 

podaniu  nieprawdziwej  informacji,  że  monitory  posiadają  certyfikat.  Nieprawdziwe  są 

twierdzenia  odwołującego,  że  doszło  do  omyłki.  Zamawiający  otrzymał  jednoznaczną 

deklarację  na  podstawie,  które  miał  przyznać  odwołującemu  punkty.  Nieakceptowalny  jest 

dla przystępującego pogląd, że zamawiający miał przyznać 10 pkt. za informację prawdziwą, 

a  0  za  nieprawdziwą.  Idąc  tokiem  rozumowania  odwołującego,  to  zamawiający  musiałby 

przyznać 10 pkt. w sytuacji, gdyby deklaracja o braku certyfikatu okazała się nieprawdziwa. 

W  ocenie  przystępującego  odwołujący  zachował  się  co  najmniej  niedbale.  Przystępujący 

odwołał  się do  wzorca  należytej  staranności,  w tym  profesjonalisty,  wywodzonej  z  wyroków 

SN sygn akt IV CK 151/03 i V CK 311/02. Podkreślił także, iż „nieskuteczne” wprowadzenie 

w  błąd  zamawiającego  nie  ma  znaczenie  z  punktu  widzenia  oceny,  że  podane  przez 

wykonawcę informacje są nieprawdziwe. Tym samym bez znaczenia jest to czy zamawiający 

przyznał, czy tez nie punkty. Informacja mogła mieć istotny wpływ na decyzje zamawiającego 

w  postępowaniu,  tj.  na  decyzję  o  przyznaniu  punktów.  Brak  certyfikacji  EPEAT  Gold  jak 

słusznie  zauważył  odwołujący  nie  jest  minimalnym  wymogiem  siwz,  a  jedynie  podstawą 

przyznania  punktów,  czyli  nie  zachodzi  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  siwz,  która 

mogłaby  być  przedmiotem  poprawy  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy.  Co  do 

samooczyszczenia,  to  warunkiem  jej  dokonania  jest  przyznanie  się  do  deliktu,  jeśli 

wykonawca temu zaprzecza, to jego oświadczenie jest niewiarygodne – tak KIO w wyroku z 

dnia 3 lutego 2017 r. sygn. akt KIO 139/17 i z 27 marca 2018 r. sygn akt KIO 444/18. Skoro 

odwołujący chce wywodzić, że nie wprowadził zamawiającego w błąd, to nie może być mowy 

o  skutecznym  samooczyszczeniu.  Nadto  samooczyszczenie  miałoby  polegać  na  poprawie 

omyłki  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  co  nie  jest  możliwe,  gdyż  uchybienie  nie 

polega na niezgodności treści oferty z treścią siwz. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  siwz  z  załącznikami,  oferty 

odwołującego,  pisma  odwołującego  z  dnia  1  października  2019r.,  informacji  o  wykluczeniu 

odwołującego i odrzuceniu jego oferty.  

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje: 


Na podstawie SIWZ Izba ustaliła, że w § 3 zamawiający zawarł następujący opis przedmiotu 

zamówienia: 

1.  Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa,  montaż,  instalacja  sprzętu  i  oprogramowania 

komputerowego na potrzeby wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. 

2.  Zamawiający  dla  części  III,  V,  VI  i  VII  przewiduje  prawo  opcji.  Powiadomi  wykonawcę  o 

uruchomieniu  całości  lub  określonej  części  opcji,  o  której  mowa  w  szczegółowym  opisie 

przedmiotu zamówienia, w terminie do 30 dni od dnia podpisania umowy. Zawiadomienie o 

uruchomieniu  opcji  zostanie 

przekazane  wykonawcy  na  piśmie.  W  przypadku  skorzystania 

przez zamawiającego z prawa opcji, Wykonawca dostarczy przedmiot umowy w terminie do 

21  dni  kalendarzowych  od  dnia  otrzymania  informacji  o  zakresie  uruchamianej  opcji,  za 

wynagrodzeniem  ustalonym  na  podstawie  cen  jednostkowych  wskazanych  w  Formularzu 

oferty, stanowiącym załącznik nr 1 niniejszej SIWZ. 

3.  Symbol  CPV:  30213000-5  Komputery  osobiste;  30216110-0  Skanery  komputerowe; 

30231300-0  Monitory  ekranowe;  30232100-5  Drukarki  laserowe;  30233141-1  Nadmiarowa 

macierz  niezależnych  dysków  (RAID);  48820000-2  Serwery;  48900000-7  Różne  pakiety 

oprogramowania  i  systemy  komputerowe;  51600000-

8  Usługi  instalowania  komputerów  i 

urządzeń biurowych; 72265000-0 Usługi konfiguracji oprogramowania. 

Zgodnie z § 6 zamawiający w następujący sposób określił podstawy wykluczenia 

Zamawiający  wykluczy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wykonawców,  wobec 

których zachodzą przesłanki określone w art. 24 ust. 1 pkt 12 - 23 oraz ust. 5 p.z.p. 

W  myśl  §  7  zamawiający  określił  następujący  wykaz  oświadczeń  lub  dokumentów, 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  podstaw 

wykluczenia,  zgodnie  z  którym  zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia  wezwie 

wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym,  nie 

krótszym  niż  10  dni,  terminie  aktualnych  oświadczeń  lub  dokumentów,  o  których  mowa 

poniżej w ust. 5 pkt. 1–4 i 6–10, potwierdzających brak podstaw do wykluczenia oraz w ust. 

18 potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust.1.p.z.p. Zgodnie z § 8 ust. 1 

specyfikacji  komunikacja  między  zamawiającym  a  wykonawcą  odbywać  się  będzie 

elektronicznie  za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej  zamawiającego  i  formularza  Wyślij 

wiadomość dostępnego na stronie Platformy dotyczącej danego postępowania. 

Zgodnie  z  pkt.  18  par  7  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają 

wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego  wykonawca  złoży  wypełniony  i  podpisany 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  wraz  z  wymaganymi  w  nim  dokumentami 

d

otyczącymi oferowanego sprzętu, zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ. 

W  §  15.  Zamawiający  zawarł  opis  kryteriów,  którymi  zamawiający  będzie  się  kierował  przy 

wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert 

1.  W  celu  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  przyjął  następujące  kryteria 


przypisując im odpowiednio wagi procentowe w każdej z części I – III i V: 

Cena 

– 60% 

Termin realizacji zamówienia – 20% 

Posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów – 10% 

Posiadanie przez producenta urządzeń certyfikatu ISO 14001 lub równoważnego dotyczące 

systemu zarządzania środowiskowego – 10% 

3)  W  kryterium  posiadanie  przez  producenta  certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla  monitorów  - 

zostaną  przyznane  następujące  punkty  na  podstawie  deklaracji  Wykonawcy  w  formularzu 

oferty: 

za posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów – 10 pkt 

za brak posiadania przez producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów – 0 pkt 

Zgodnie z § 20 zamawiający poinformował, że podzielił zamówienie na 7 części i dopuszcza 

składanie  ofert  częściowych  w  sposób  opisany  w  szczegółowym  opisie  przedmiotu 

zamówienia (SOPZ), stanowiącym załącznik nr 2 do specyfikacji. 

Wykonawca może złożyć ofertę na dowolną liczbę części zamówienia.  

W załączniku nr 1 tj. formularzu ofertowym zamawiający żądał złożenia oświadczenia w pkt. 

9. O treści OŚWIADCZAM, że zaoferowane w ofercie monitory   posiadają  /  nie  posiadają 

certyfikat  EPEAT  GOLD  producenta  (dotyczy  części  I-III  i  V).  Zamawiający  pouczył,  że 

należy  niewłaściwe  skreślić,  jeżeli  żaden  z  wyrazów  nie  zostanie  skreślony  zamawiający 

uzna,  że  wykonawca  w  ofercie  nie  zaoferował  monitorów  posiadających  certyfikat  EPEAT 

GOLD producenta. 

W załączniku nr 2 do siwz w § 5. Zawarł opis sprzętu opis sprzętu, w tym  

Zestaw  komputerowy  z  oprogramowaniem  -  Komputer  stacjonarny  z 

monitorem  LCD  24”dla  którego  wymagał  podania  producenta  i  zaoferowania  m.  in. 

monitora o następujących parametrach: Monitor LCD 24”  

Typ ekranu: Ekran ciekłokrystaliczny z aktywną matrycą IPS 24” (16:10)  

Przekątna ekranu: min. 23,6”  

Rozmiar plamki: 0,27 mm  

Jasność : 300 cd/m2  

Kontrast statyczny: 1000:1  

Kąty widzenia (pion/poziom): 178/178 stopni  

Czas reakcji matrycy: max 8ms  

Rozdzielczość maksymalna: 1920 x 1200 przy 60Hz  

Pochylenie monitora: W zakresie od -4 do +20 stopni  

Wydłużenie w pionie: Tak, min 115 mm  

Obrót w poziomie: Tak, +/-45 stopni  

PIVOT: Tak  


Powłoka powierzchni ekranu: Antyodblaskowa  

Podświetlenie: System podświetlenia LED  

Bezpieczeństwo:  Monitor  musi  posiadać  złącze  umożliwiające  zastosowanie  

fizycznego zabezpieczenia w postaci linki metalowej.  

Złącze: 15-stykowe złącze D-Sub, złącze cyfrowe: Display Port  

Inne: Odłączana stopa, VESA 100 x 100 mm.  

Zintegrowane lub podłączone do obudowy dedykowane głośniki.  Min. 4 szt. USB.   

Kabel  zapewniający  połączenie  monitora  z  oferowanym  zestawem  komputerowym. 

Kabel zasilający.  

Gwarancja:  5  lat  Firma  serwisująca  musi  posiadać  ISO  9001  lub  równoważny 

certyfikat  jakości  na  świadczenie  usług  serwisowych  oraz  posiadać  autoryzacje 

producenta komputera.   

Gwarancja zero martwych pikseli  

Certyfikaty: TCO 6,0 ISO 13406-2 lub ISO 9241  

Na stronie 6 oferty Decsoft, odwołujący złożył oświadczenie  

9.  OŚWIADCZAM,  że  zaoferowane  w  ofercie monitory    posiadają  /  nie posiadają  certyfikat 

EP

EAT GOLD producenta (dotyczy części I-III i V)  

Należy  niewłaściwe  skreślić,  jeżeli  żaden  z  wyrazów  nie  zostanie  skreślony  zamawiający 

uzna,  że  wykonawca  w  ofercie  nie  zaoferował  monitorów  posiadających  certyfikat  EPEAT 

GOLD producenta.  

Na wezwanie zamawi

ającego odwołujący złożył dokumenty przedmiotowe, w tym wypełniony 

załącznik  nr  2,  w  którym  dla  zestawu  1  zestawu  komputerowego  z  oprogramowaniem, 

odwołujący zadeklarował zestaw produkcji DELL i dla monitora złożył oświadczenie TAK dla 

wszystkich wymienion

ych parametrów. 

W  piśmie  z  20  września  2019r.  przystępujący  poinformował  zamawiającego,  że  według 

najlepszej posiadanej wiedzy aktualnie (tj. na dzień upływu terminu składania ofert) na rynku 

nie  był  (i  nie  jest  nadal)  dostępny  żaden  monitor,  który  posiada  certyfikat  EPEAT  GOLD 

producenta i jednocześnie spełnia wymagania opisane w Szczegółowym Opisie Przedmiotu 

Zamówienia  (załącznik  nr  2  do  SIWZ).  Brak  certyfikacji  EPEAT  na  poziomie  GOLD  dla 

monitorów  wynika  wprost  z  informacji  zamieszczonej  na  stronie  https://www.epeat.net/, 

zawierającej rejestr EPEAT (dowód: zrzut z ekranu z dnia upływu terminu składania ofert  – 

brak monitorów z oceną na poziomie GOLD). Wskazał, że zgodnie z informacją podaną na 

stronie  programu  EPEAT,  od  29  czerwca  2019  r.  wszystkie  produkty  kategorii  PC  /  Display 

(2009) zostały zarchiwizowane i nie spełniają już wymagań EPEAT dotyczących zamówień. 

W związku z powyższym uznać należy, że złożona przez Decsoft S.A. w pkt 9 Formularza 

Ofertowego  deklaracja  jest  nieprawdziwa,  a  takie  zachowan

ie  wykonawcy  wypełnia 


przesłanki  wykluczenia  określone  w  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  (ustawa  Pzp).  Przystępujący  zaprezentował  swoje  stanowisko,  co  do 

konieczności  zastosowania  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy,  zgodne  z  treścią  pisemnego 

stanowiska  wyrażonego  w  postępowaniu  odwoławczym.  Przystępujący  załączył  printscreen 

strony www.epeat.net. 

Odwołujący w piśmie z dnia 1 października 2019r. wskazał, że dostrzegłszy omyłkę w treści 

formularza oferty  odwołujący  zwrócił  się do  zamawiającego  z  wnioskiem  o  poprawienie,  na 

podstawie z art. 87 ust. 2 pkt. 3 ustawy,  w formularzu oferty, pkt. 9 innej omyłki dotyczącej 

certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla  zaoferowanych  monitorów.  Zgodnie  z  powołanym  przepisem, 

zamawiający  poprawia  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją 

istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.  

Wykonawca  omyłkowo  zaznaczył,  że  zaoferowane  monitory  posiadają  certyfikat  EPEAT 

GOLD  (dotyczy  części  I-  III,  V)  przy  czym  powszechnie  wiadome  jest,  że  od  29  czerwca 

2019r.,  po  zmianie  kryteriów  oceny  stosowanych  w  programie  EPEAT,  a  przed  terminem 

składania ofert w postępowaniu, żaden z monitorów produkowanych obecnie na świecie nie 

posiada  już  statusu  GOLD.  Informacje  te  znajdują  się  na  stronie  programu: 

https://www.epeat.net/?category=pcsdisplays.  Załączył  również  print  screen  z  listy 

poświadczający,  że  obecnie  nie  ma  na  świecie  monitora  osiągającego  status  GOLD.  Tym 

samym odwołujący podał, że omyłkowo zaznaczył słowo posiada. Prawidłowo powinno być:   

„OŚWIADCZAM,  że  zaoferowane  w  ofercie  monitory  posiadają  /  nie  posiadają  certyfikat 

EPEAT GOLD producenta (dotyczy części I-III i V).”   

Odwołujący  zauważył,  tą  nieistotną  i  oczywistą  omyłkę,  tym  samym  zgłasza  ją  do 

zamawiającego z wnioskiem o poprawę. Oświadczył również, że poprawienie tej oczywistej 

omyłki  nie  powoduje  zmiany  treści  oferty  odwołującego,  gdyż  odwołujący  cały  czas  oferuje 

jeden  i  ten  sam  monitor:.  Dell  UltraSharp  U2412M  spełniający  wymagania  zamawiającego 

zawart

e w OPZ dla części I- III, V, dla których posiadanie certyfikatu EPEAT GOLD nie było 

obligatoryjnie  wymagane  i  stanowiło  jedynie  jedno  z  kryteriów  oceny  ofert.  Jednocześnie 

oczywistość  omyłki  wynika  z  faktu,  że  w  zawiązku  z  faktem,  że  żaden  z  produkowanych 

obecnie monitorów, w tym monitory posiadające parametry wymagane przez zamawiającego 

zgodnie z SIWZ, nie ma certyfikatu o statusie GOLD, bez względu na model zaoferowanego 

monitora, oczywistym jest, że nie mógł on takiego statusu posiadać. Odwołujący zatem nie 

zmienił  treści  oferty,  czyli  zaoferowanego  w  niej  modelu  monitora,  a  jedynie  z  daleko 

posuniętej  ostrożności  wskazuje,  że  oceniając  ofertę  w  kryterium  posiadania  przez 

oferowany  monitor  certyfikatu  o  statusie  GOLD,  zamawiający  zamiast  10  punktów  winien 

przyznać  Wykonawcy  0  punktów.  Jednocześnie  sam  zamawiający  byłby  w  stanie  taką 

omyłkę stwierdzić, sprawdzając informacje dotyczące aktualnych certyfikatów na stronie ich 


wystawcy.  Aby  uniknąć  zarzutu  wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu 

informacji, że odwołujący nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu 

lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, lub że zataił te informacje lub nie jest w stanie 

przedstawić  wymaganych  dokumentów,  czy  też  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ 

na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

odwołujący  sam  informuje  zamawiającego  o  stwierdzonej  omyłce,  jednocześnie 

oświadczając,  że  nie  było  jego  celem  działanie  naruszające  przepisy  ustawy  czy  też  w 

szczególności zasady nieuczciwej konkurencji i wprowadzenie zamawiającego w błąd.  

Zamawiający  w  dniu  4  października  2019r.  działając  na  podstawie  art.  24  ust.  12  ustawy, 

zamawiający  zawiadamia,  że  z  przedmiotowego  postępowania  wykluczono  odwołującego 

oraz  odrzucono  ofertę.  Zamawiający  w  par  15  ust.  1  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (siwz)  określił  kryteria  oraz  sposób  oceny  ofert  składanych  w  części  V 

zamówienia. Jednym z pozacenowych kryteriów było posiadanie bądź brak posiadania przez 

producenta  certyfikatu  EPEAT  GOLD  dla  monitorów,  za  które  zamawiający  mógł  przyznać 

odpowiednio 10 lub 0 punktów. W formularzu oferty odwołujący oświadczył, iż zaoferowane 

monito

ry  posiadają  certyfikat  EPEAT  GOLD  producenta  co  zgodnie  z  zapisami  siwz 

powoduje  uprawnienie  wykonawcy  do  uzyskania  maksymalnej  ilości  punktów  w  tym 

kryterium. 

W dniu 1 października b.r. do zamawiającego wpłynęło od odwołującego pismo z informacją 

o popełnieniu omyłki w treści formularza oferty. W piśmie odwołujący stwierdza, iż omyłkowo 

zaznaczył, że zaoferowane monitory posiadają certyfikat EPEAT GOLD producenta i wnosi o 

poprawienie tej  oczywistej  omyłki  na  podstawie art.  87  ust.  2  pkt.3  ustawy  uzasadniając,  iż 

na stronie internetowej programu EPEAT od 29 czerwca b.r. zamieszczona jest informacja, z 

której  wynika  że  żaden  z  monitorów  produkowanych  obecnie  na  świecie  nie  posiada  już 

statusu GOLD. 

Zamawiający po przeanalizowaniu zaistniałej sytuacji, stwierdził, iż na podstawie art. 24 ust. 

1  pkt  17  ustawy  wyklucza  odwołującego  z  postępowania  w  części  V,  ponieważ  w  wyniku 

lekkomyślności  czy  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  i  mające 

wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego. Mimo, iż z wyjaśnień wynika, że nie 

było to działanie zamierzone i odwołujący nie działał w sposób zamierzony, to co najmniej nie 

dołożył  należytej  staranności  przy  składaniu  oferty  nie  weryfikując  informacji  podanych  na 

stronie programu EPEAT. Zachowanie tak

ie posiada co najmniej znamiona lekkomyślności, o 

której mowa w przywołanym powyżej artykule. 

W  związku  z  powyższym  zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu  odwołującego  z 

postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 ustawy i jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 

4 ustawy ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. 


Izba  dopuściła  także  dowody  złożone  przez  odwołującego  na  rozprawie,  gdyż  fakty  z  nich 

twierdzone nie były dowodzone innymi dowodami, a nie zostały powołanie jedynie dla zwłoki. 

W  ocen

ie  Izby  dowody  na  okoliczności  dowiedzione  za  pomocą  innych  dowodów,  jak  i 

dowody spóźnione mogą być podstawą podlegać oddaleniu.  

Natomiast przedłożone przez odwołującego dowody nie mieściłby się w żadnej z powołanych 

kategorii dowodów niezasługujących na dopuszczenie.  

Na podstawie dowodów złożonych przez odwołującego Izba ustaliła, co następuje: 

z  dowodu  w  postaci  broszury  DELL  UltraSharp  U2412M  24,  choć  sporządzonego  bez 

tłumaczenia można ustalić, że producent posługuje się pojęciem EPEAT Gold,  

-  z  wydruku  ze  strony  producent

www.dell.com

  dla  monitora  Dell  UltraSharp  24  U2412M 

wynika,  że  monitor  spełnia  normy  i  standardy,  w  tym  EPEAT  Gold  i  że  producent  taką 

informację utrzymał w dniu 25 października 2019r. , 

-  z 

certyfikatu  dla  Dell  U2412M  wynika,  że  produkt  ten  miał  certyfikat  EPEAT  Gold,  który 

został  zarejestrowany  24  listopada  2016,  natomiast  nie  ma  informacji,  co  do  okresu  jego 

ważności, ani w jakiej dacie został pozyskany,  

- z wydruku ze strony 

www.epeat.net

sporządzonego na dzień 25 października 2019r. wynika 

że  przy  nałożonych  filtrach  wyszukiwania  rodzaj  produktu  monitory  i  oceny  EPEAT  gold  w 

rejestrze  nie  ma  produktów  spełniających  kryteria  wyszukiwania,  co  jest  zgodne  z 

printscreenami  przedstawionymi  zamawiającemu  tak  przez  przystępującego  jak  i 

odwołującego.  Z  wydruku  tego  wynika  także,  iż  od  29  czerwca  2019r.  wszystkie  produkty 

PC/Display (2009) zostały zarchiwizowane i nie spełniają już wymagań EPEAT dotyczących 

za

mówień.  Aby  pomóc  kupującym  w  planowaniu  zakupów,  GEC  udostępnia  listę 

zakwalifikowanych  mikroprzedsiębiorstw  u  średnich  przedsiębiorstw  (MSME),  które 

przechodzą  na  kategorię  produktów  Komputery  i  wyświetlacze  2018.  Ta  lista  będzie 

dostępna do 31 grudnia 2019r.  

z postępowania na dostawę, montaż, instalację sprzętu i oprogramowania komputerowego 

oraz  sprzętu  techniczno-biurowego  na  potrzeby  wojewódzkich  samorządowych  jednostek 

organizacyjnych  znak  OR-D-

IV.ZP.D.272.44.2017  wynika,  że  w  par.  15  zamawiający 

premiował 5 pkt. posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT Gold dla monitorów,  

z postępowania na dostawę, montaż, instalację sprzętu i oprogramowania komputerowego 

oraz  sprzętu  techniczno-biurowego  na  potrzeby  wojewódzkich  samorządowych  jednostek 

organizacyjnych  znak  OR-D-

IV.ZP.D.272.60.2018.MK  wynika,  że  w  par.  15  zamawiający 

premiował 10 pkt. posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT Gold dla monitorów, 

z postępowania na dostawę, montaż, instalację sprzętu i oprogramowania komputerowego 

oraz 

sprzętu techniczno-biurowego na potrzeby Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej 

znak  OR-D-

IV.ZP.D.272.40.2019.LB  wynika,  że  w  par.  14  zamawiający  premiował  20  pkt. 

posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT Gold dla monitorów. 


Ocena dowodów i ustalenia Izby poczynione na podstawie materiału dowodowego 

W  ocenie  Izby  przedstawione  dowody  w  postaci  broszury  producenta,  wydruku  z  oferty 

producenta, czy wcześniejszych postępowań prowadzonych przez zamawiającego nie mają 

istotnego  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia.  W  ocenie  Izby  wbrew  stanowisku  odwołującego 

przesłanką  zastosowania  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  nie  jest  ocena  stanu  świadomości 

wykonawcy  o  charakterze  składanej  informacji,  czyli  okoliczność,  czy  informacja  jest 

nieprawdziwa  jest  elementem  obiektyw

nego  ustalenia  faktu.  Informacja  może  być 

kwantyfikowana  wyłącznie  jako  nieprawdziwa  –  fałszywa  lub  informacja  może  być 

prawdziwa. Tym samym ocena tego wykonawca został wprowadzony w błąd, a następnie ten 

błąd powielił zawierając w swojej ofercie informację fałszywą nie jest przedmiotem badania 

przy  ocenie  spełniania  przesłanki  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  W  ocenie  Izby  pomiędzy 

stronami  bezsporne  było,  że  informacja,  że  monitor  DELL  UltraSharp  24  U2412M  posiadał 

na datę składania ofert certyfikat EPEAT Gold jest informacją obiektywnie fałszywą.  

Przesłanką  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  jest  lekkomyślność  lub  niedbalstwo  przy 

przedstawianiu informacji. Sam odwołujący przyznał, że był niedbały, gdyż działał w zaufaniu 

do informacji zawartych w broszurze i 

na stronie internetowej producenta, a nie zbadał strony 

wystawcy  certyfikatu,  bo  zamawiający  nie  wymagał  wydruku  z  tej  strony  potwierdzającego 

posiadanie  certyfikatu.  W  ocenie  Izby  przepis  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  nie  stanowi  o 

zamiarze  wprowadzenia  w 

błąd,  czy  rażącym  niedbalstwie,  dla  zaistnienia  przesłanki  z  art. 

24 ust. 1 pkt 17 wystarczy zwykłe niekwalifikowane niedbalstwo, czyli nie wykonanie aktów 

należytej  staranności  wymaganej  w  stosunkach  danego  rodzaju.  W  ocenie  Izby  w 

zamówieniach publicznych wymagana jest staranność profesjonalisty, gdyż z mocy samego 

prawa  wykonawca  zna  rangę  przedstawianych  przez  siebie  informacji  i  skutek  jaki  może 

pociągnąć  za  sobą  niedokładne  sprawdzenie,  czy  dana  informacja  jest  prawdziwa  czy  też 

nie.  

Tym  samym  w  oce

nie  Izby  przesłanka  niedbałości  w  podawaniu  informacji  została  w  tym 

postępowaniu odwoławczym wykazana. 

W  ocenie  Izby  zgromadzony  materiał  dowodowy  -  zrzuty  ekranów  przedstawione  przez 

odwołującego przy piśmie z 1 października 2019r. i na rozprawie oraz przez przystępującego 

przy  piśmie  z  dnia  20  września  2019r.  wskazuje  na  to,  że  w  dacie  składania  ofert  jak  i 

obecnie nie istniał jakikolwiek monitor, którego producent posiadałby certyfikat EPEAT Gold 

dla monitora.  

Kolejną  przesłanką  do  wykazania  przy  stosowaniu  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  jest 

przesłanka  wprowadzenia  w  błąd  zamawiającego,  co  w  ocenie Izby  zostało  ustalone,  gdyż 

sam  odwołujący  przyznał,  że  obecnie  wie,  że  oferowany  monitor  nie  posiada  certyfikatu 

EPEAT  Gold,  ale  w  dacie  składania  ofert  działał  w  zaufaniu  do  producenta  i  przekazał 

zamawiającemu nieprawdziwą informację o posiadaniu tego certyfikatu, a zatem potencjalnie 


mógł wprowadzić tą informacją w błąd zamawiającego. Jednak w tej konkretnej sprawie nie 

możliwe  było  wprowadzenie  zamawiającego  w  błąd,  gdyż  żaden  z  monitorów  oferowanych 

na  rynku na  datę  składania ofert  nie posiadał  certyfikatu  EPEAT  Gold,  a  informacja ta była 

powszechnie  dostępna  na  stronie  wystawcy  certyfikatu.  Tym  samym  zamawiający  miał 

możliwość ustalenia faktu, że ustanowione przez niego kryterium na datę składania ofert nie 

uprawniało  żadnego wykonawcy  do  uzyskania dodatkowych punktów  w kryterium.  Nie była 

to zatem sytuacja, w której istniała wątpliwości jaki monitor został zaoferowany, bo jaki by on 

nie był nie posiadał certyfikatu EPEAT Gold. Zamawiający także nie przewidział możliwości 

uzyskania  dodatkowych  punktów  innym  certyfikatem,  który  uznawał  za  równoważny  lub 

certyfikatem EPEAT dla na innym poziomie np. silver.  

W  ocenie  Izby  ustalony  materiał  dowodowy  również  nie  pozwala  na  ustalenie  zaistnienia 

przesłanki,  że  informacja  mogła  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  zamawiającego 

podejmowane  w  postępowaniu.  Skoro  zostało  w  ocenie  Izby  jednoznacznie  wykazane  i  tą 

wiedzą  również  dysponował  zamawiający,  że  nie  istnieje  od  29  czerwca  2019r.  jakikolwiek 

monitor posiadający certyfikat EPEAT Gold i nie istniał on ani w dacie składania ofert, ani w 

dacie ich badania, to zamawiający również badając tę okoliczność przy ocenie ofert nie mógł 

dojść  do  innej  decyzji,  niż  ta,  że  żadnemu  wykonawcy  niezależnie  od  tego,  jaki  monitor 

oferuje,  nie  może  przyznać  punktów  w  tym  kryterium.  W  ocenie  Izby  zamawiający  nie 

żądając  od  wykonawców  dokumentów  udowadniających  fakt  posiadania  certyfikatu  przez 

producenta nałożył na siebie obowiązek oceny złożonych oświadczeń, choćby właśnie przez 

ich  konfrontację  ze  stroną  jednostki  certyfikującej.  Tym  samym  zamawiający  musiał  mieć 

świadomość,  że  nie  ma  możliwości  zaoferowania  monitorów  spełniających  podwyższoną 

jakość,  którą  chciał  punktować  zamawiający.  W  ocenie  Izby  to  wskazuje,  że  okoliczność 

przedstawienia  lub  nie  fałszywej  informacji  o  posiadaniu  certyfikatu  nie  mogła  w  istotny 

sposób wpłynąć na decyzję zamawiającego.  

Wedle  ustaleń  Izby  zatem  nie  zaistniały  wszystkie  przesłanki  umożliwiające  wykluczenie 

odwołującego z postępowania.  

Izba  analizując  stan  faktyczny  w  celu  ustalenia  dopuszczalności  poprawy  oferty 

odwołującego  stwierdziła,  że  aby  poprawa  oferty  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  była 

możliwa, to musi : 

1. zaistnieć omyłka, co w ocenie Izby odwołujący wykazał przedstawiając zamawiającemu do 

pisma  z  1  października  2019r.  zrzut  ekranowy  dowodzący,  że  nie  ma  monitorów 

posiadających certyfikat EPEAT Gold, a odwołujący oświadczył, że taki monitor posiada, co 

było  obiektywnie  niemożliwe,  a  zamawiający  chcąc  badać  postawione  kryterium  mógł 

zweryfikować  prawdziwość  zrzutu  ekranowego  bezpośrednio  na  stronie  wystawcy 

certyfikatu, do której dostęp nie jest ograniczony 

2.  omyłka  ma  polegać  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków 


zamówienia – w ocenie Izby również ta przesłanka zaistniała, gdyż w ocenie Izby w przepisie 

art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  nie  chodzi  wyłącznie  o  niezgodność  przedmiotu  oferowanego  z 

przedmiotem  opisanym  w  siwz,  ale  o  wszelkie  niezgodności  oferty  z  wymaganiami 

specyf

ikacji. Wszelkie  niezgodności,  w  tym  nawet  formalne,  bo  przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3 

ustawy  nie  dotyczy  wyłącznie  niezgodności  treści  z  treścią.  Ta  niezgodność  w  ofercie 

odwołującego  polegała  na  tym,  że  wymogiem  zamawiającego  zawartym  w  formularzu 

ofertowy

m  składającym  się  na  treść  siwz  w  pkt.  9  było  „Należy  niewłaściwe  skreślić”, 

natomiast odwołujący do tego wymogu się nie dostosował i skreślił, to które było zgodne z 

rzeczywistością.  

3.  ostatnim  elementem  umożliwiającym  poprawę  jest,  to  aby  zmiana  nie  wymagała  istotnej 

zmiany treści oferty. Izba wzięła pod uwagę, że sam zamawiający mimo, że uczynił z faktu 

posiadania  przez  producenta  certyfikatu  EPEAT  Gold  dla  monitorów  kryterium  oceny  ofert, 

nie  oceniał  niezgodności  oferty  w  tym  zakresie  z  siwz-em,  jako  istotnej.  Należy  bowiem 

zwrócić  uwagę  na  pouczenie  zamawiającego  w  formularzu  ofertowym,  zamawiający 

dopuszczał  omyłki  przy  składaniu  oświadczenia  w  pkt.  9  formularza  ofertowego,  gdyż  sam 

opisał  skutek  jednej  z  tych  omyłek  –  taką  omyłką  było  nie  dokonanie  jakiegokolwiek 

skreślenia. Zamawiający uznał, że taka sytuacja może mieć miejsce w postępowaniu i opisał 

skutek w sytuacji jej zaistnienia w postaci odmowy przyznania punktów. Ofertę jednak nadal 

traktował  jako  ważną  i  niepodlegającą  odrzuceniu.  Tym  samym  należało  uznać,  że 

oświadczenia  w  przedmiocie  posiadania  lub  nie  certyfikatu  EPEAT  Gold  przez  producenta 

zamawiający nie traktował jako istotnego w tym znaczeniu, że jego zmiana nie powodowała 

odrzucenia  oferty  na  podstawie  przepisu  art.  89  ust.  1  ustawy. 

Izba  ustaliła  zatem,  że 

zamawiający  nie  traktował  omyłek  w  oświadczeniu  z  pkt.  9  formularza  oferty  jako  omyłek, 

których poprawa wywierałaby istotną zmianę w treści oferty. Nie jest bowiem tak, że każda 

niedokładność  czy  omyłka  odnosząca  się  do  elementów  oferty  poddawanych  ocenie  w 

kryteriach  oceny  ofert  jest  omyłką  wywołującą  istotną  zmianę  w  treści  oferty,  a  zatem 

zakazaną.  W  ocenie  Izby  nawet  oczywista  omyłka  rachunkowa  w  cenie  jest  możliwa  do 

poprawy,  choć  niewątpliwie  powoduje  zmianę  w  treści  oferty  w  zakresie  obligatoryjnego 

kryterium oceny ofert. Tym samym dla oceny czy zmiana jest istotna konieczne jest badanie, 

czy dokonanie tej zmiany miałoby wpływ na badanie przesłanek odrzucenia oferty, Tak jak w 

przypadku  ceny  nie  każda  omyłka  w  cenie  jest  poprawialna  –  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy 

zakazuje  poprawy  kwalifikowanego  rodzaju  omyłki  jakim  jest  błąd  w  obliczeniu  ceny,  a 

dozwala  poprawiać  inne  omyłki  rachunkowe,  które  takim  błędem  nie  są.  Tak  w  przypadku 

omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotne jest to, czy oferta w swojej 

treści  nadal  odpowiada  wymaganiom  treści  siwz.  W  ocenie  Izby  taki  stan  faktyczny  ma 

miejsce  w  niniejszym  postępowaniu,  gdyż  przedmiot  oferty  nie  ulega  zmianie,  a  zmiana 

dotyczy jedynie deklaracji, co do podwyższonego standardu jakości, którego obiektywnie nie 


mógł wykazać żaden wykonawca, gdyż na datę składania ofert i na datę ich badania żaden 

producent nie posiadał certyfikatu EPEAT Gold dla monitorów.  

Izba  podkreśla,  że  powyższe  ustalenia  są  dokonywane  wyłącznie  z  uwzględnieniem 

specyficznego stanu faktycznego występującego w przedmiotowej sprawie, na który składają 

się trzy w ocenie Izby najistotniejsze okoliczności: 

w kryterium „Posiadanie przez producenta certyfikatu EPEAT GOLD dla monitorów” żaden 

wykonawca  składając  ofertę  w  terminie  składania  ofert  nie  mógł  zaoferować  monitora 

posiadającego  opisany  certyfikat,  a  zatem  żaden  wykonawca  nie  mógł  uzyskać  punktów  w 

opisanym przez zamawiającego kryterium,  

zamawiający  nie  wymagał  przedstawienia  dowodów  na  posiadanie  przez  producenta 

certyfikatu EPEAT Gold dla monitorów,  

zamawiający  dopuszczał  omyłki  przy  składaniu  oświadczenia  co  do  posiadania  przez 

producenta  certyfikatu  EPEAT  Gold  dla  monitorów,  gdyż  określił  skutki  niezłożenia 

oświadczenia i skutkiem tym nie było odrzucenie ofert. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  zgłoszone  przystąpienie  spełnia  wymogi  formalne  określone  w  art.  185 

ust. 2 ustawy.  

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  przesłanek,  które  mogłyby  skutkować  odrzuceniem 

odwołania na podstawie ar.t 189 ust. 2 ustawy.  

Izba oceniła, że odwołujący wykazał istnienie przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności 

odwołania z art. 179 ust. 1 ustawy.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 92 ust. 1 pkt. 2) i 3) ustawy w związku z art. 7 

ust. 1, a także art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy przez brak wskazania w uzasadnieniu informacji o 

wykluczeniu  wykonawcy  z  postępowania  oraz  odrzuceniu  oferty  w  części  V  z  dnia  4 

października 2019 roku uzasadnienia wskazującego na to, by w stosunku do odwołującego 

zaszły wszystkie przesłanki wskazane w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, co jest wymagane, by 

wykluczyć  wykonawcę  z  udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  precyzyjnego  wskazania  czy 

odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania czy też wyłącznie z postępowania w części 

Zarzut  zasługuje  na  uwzględnienie.  Rację  należy  przyznać  odwołującemu,  że  w 

uzasadnieniu faktycznym podstaw wykluczenia zamawiający skupił się jedynie na fakcie, że 

w  ofercie  odwołującego  znalazła  się  informacja  nieprawdziwa  i  na  ocenie  zachowania 

odwołującego  jako  lekkomyślnego,  natomiast  zamawiający  poza  stwierdzeniem,  że 

informacja  wprowadziła  go  w  błąd  i  że  była  istotna,  w  żaden  sposób  nie  wskazał  w  jaki 


sposób został wprowadzony w błąd, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że już w dacie wszczęcia 

postępowania 17  lipca  2019r.  nie było możliwości  uzyskania punktacji  przez  jakiegokolwiek 

wykonawcę  w  kryterium  określonym  przez  zamawiającego  i  wedle  informacji  na  stronie 

jednostki  certyfikującej można  było ustalić,  że taki  stan  prawdopodobnie  utrzyma się do  31 

grudnia 2019r. Tym samym wobec nie przedstawienia uzasadnienia faktycznego wszystkich 

przesłanek, które pozwalały zamawiającemu na zastosowanie przepisu art. 24 ust. 1 pkt 17 

ustawy, należało uznać, że podane uzasadnienie w zakresie wykluczenia odwołującego nie 

jest  kompletne.  Natomiast  w  ocenie  Izby  z  nagłówka  jak  i  uzasadnienia  czynności 

wykluczenia  wynika,  że  zamawiający  zdecydował  się  na  wykluczenie  wykonawcy  tylko  w 

części  V  postępowania.  Nie  można  odmówić  racji  odwołującemu,  że  wykluczenie  z 

postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  powinno  być  traktowane  jako 

uniemożliwienie  nierzetelnemu  wykonawcy  dojścia  do  zamówienia  i  ma  inny  charakter  niż 

wykluczenie  z  art.  24  ust.  1  pkt  12,  czyli  z  powodu  niewykazania  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu, które może być analizowane dla każdej części zamówienia osobno, 

bo  w  poszczególnych  częściach  mogą  być  zupełnie  inne  warunki.  W  konsekwencji  fakt 

niespełnienia  warunków w  jednej  części  nie musi  i  najczęściej  nie oznacza,  że  wykonawca 

nie spełnia warunków także w innej części. Jednak takie przesłanki jak zakaz ubiegania się o 

zamówienie,  skazane  członków  organów  zarządzających  za  przestępstwo,  czy  zaleganie  z 

podatkami odnoszą się do właściwości wykonawcy i kwalifikują wykonawcę jako wykonawcę, 

którego  udział  w  postępowaniu  jest  zakazany.  Taki  sam  charakter  w  ocenie  Izby  ma 

przesłanka  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy,  który  wywołuje  nieprawdziwą  informacją  u 

zamawiającego  błędne przekonanie co  do rzeczywistego stanu  rzeczy  w  celu  umożliwienia 

sobie udziału w postępowaniu, lub polepszenia swojej pozycji. Jednakże mimo tego, że Izba 

podziela stanowisko odwołującego, iż wykluczenie na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy 

powinno  następować  w  całym  postępowaniu,  to  jednak  z  treści  uzasadnienia  czynności 

wykluczenia  taka  wola  zamawiającego  nie  wynika,  tym  samym  Izba  nie  stwierdziła,  że 

zaistniała  czynność  wykluczenia  odwołującego  z  wszystkich  części  przedmiotowego 

postępowania, a zatem nie było w tym zakresie substratu odwołania.  

Zam

awiający  natomiast  co  do  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  podał 

wyczerpujące i jednoznaczne uzasadnienie faktyczne, to jest wskazał, że odrzucenie oferty 

jest  konsekwencją  wykluczenia  odwołującego,  oraz  wyraźnie  wskazał,  że  odrzuca  ofertę  w 

części V zamówienia.  Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że uzasadnienie czynności 

wykluczenia  było  niewyczerpujące,  jednak  z  uwagi  na  uwzględnienie  poniżej  innych 

zarzutów  o skutkach  unieważnienia czynności  wykluczenia odwołującego  i  odrzucenia jego 

oferty,  w 

tym  zakresie  Izba  nie  nakazała  zamawiającemu  ponownego  sporządzenia 

uzasadnienia czynności.  


Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 

ustawy  przez  wykluczenie  z  udziału  w  postępowaniu  odwołującego,  mimo  iż  nie  zaszły 

względem niego przesłanki wykluczenia wskazane w tym przepisie 

Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Izba zważyła, że z ustalonego stanu faktycznego wynika, 

że  nie  było  możliwe  wprowadzenie  w  błąd  zamawiającego  jak  i  informacja  podana 

zamawiającemu  nie  mogła  mieć  istotnego  wpływu  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu.  Oznacza,  że  nie  zaistniały  wszystkie  przesłanki 

uprawniające zamawiającego do zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, co było podstawą 

zarzutu  odwołującego.  Tym  samym  konieczne  stało  się  nakazanie  zamawiającemu 

unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z części V postępowania.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  4  przez  uznanie  oferty  odwołującego 

złożonej w części V za odrzuconą, 

Zarz

ut  potwierdził  się.  Zastosowanie  przepisu  art.  24  ust.  4  ustawy  następuje  wtedy,  gdy 

zamawiający skutecznie dokona czynności wykluczenia wykonawcy z postępowania. Skoro 

Izba  doszła  do  wniosku,  że  czynność  wykluczenia  odwołującego  została  dokonana  z 

narusze

niem art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, to w konsekwencji musiała uznać, że nie została 

spełniona  norma  art.  24  ust.  4  ustawy.  Tym  samym  odrzucenie  oferty  odwołującego  było 

niezgodne  z  ustawą  i  konieczne  stało  się  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego w części V postępowania. 

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  przez  zaniechanie 

usunięcia innej omyłki w formularzu ofertowym odwołującego w zakresie certyfikatu EPEAT 

GOLD  dla  producenta  oferowanych  monitorów,  mimo  iż  omyłka  ta  nie  powoduje  istotnych 

zmian  w  ofercie  odwołującego,  względnie  zastosowania  art.  87  ust.  1  ustawy  w  celu 

przeprowadzenia wyjaśnień w zakresie złożonego w formularzu ofertowym oświadczenia 

Zarzut  zasługuje  na  uwzględnienie.  Jak  wynika  z  ustaleń  stanu  faktycznego  potwierdzenie 

spełnienia  wymogu  posiadania  przez  producenta  certyfikatu  EPEAT  Gold  było  niemożliwe 

dla  żadnego  z  producentów  monitorów.  Tym  samym  zamawiający  w  postawionym  przez 

siebie kryterium nie mógł przyznać żadnemu wykonawcy 10 pkt. Odwołujący postąpił wbrew 

wymaganiu  zamawiającego,  aby  skreślić  niewłaściwe,  tym  samym  doszło  do  omyłki 

polegającej na niezgodności oferty z siwz. Zmiana ta nie zmieniała zaoferowanego produktu, 

ani nie wpływała na ranking ofert, tym samym nie była zmianą istotną, a sam zamawiający w 

formularzu  ofertowym  wskazał,  że  przy  wypełnianiu  formularza  w  pkt  9  może  zaistnieć 


omyłka nie skutkująca odrzuceniem oferty. W konsekwencji taki stan faktyczny nadał się do 

podciągnięcia  pod  normę  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  czego  zamawiający  nie  zrobił. 

Konieczne  zatem  stało  się  nakazanie  zamawiającemu  poprawy  omyłki  w  ofercie 

odwołującego. 

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  8  ustawy  w  związku  z  art.  26  ust.  3 

ustawy  przez  zaniechanie  przeprowadzenia  procedu

ry  samooczyszczenia,  względnie 

uznania  pisma  odwołującego  z  dnia  1  października  2019  roku  jako  pisma  stanowiącego 

wyjaśnienia w ramach przepisu art. 24 ust. 8 ustawy 

Zarzut nie potwierdził się. Zarzut został zgłoszony jako zarzut ewentualny, gdyby Izba doszła 

do  przekonania,  że  istnieją  przesłanki  zastosowania  wobec  odwołującego  sankcji 

wykluczenia  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  Izba  jak  wynika  z  całości  przedstawionego 

uzasadnienia  doszła  do  przekonania,  że  w  badanym  stanie  faktycznym  nie  zaistniały 

wszy

stkie  przesłanki  konieczne  do  łącznego  spełnienia,  które  pozwalałyby  na  wykluczenie 

odwołującego  z  postępowania.  Skoro  nie  zachodziło  wykluczenie  nie  możliwe  było 

poprzedzenie  wykluczenia  procedurą  samooczyszczenia,  w  konsekwencji  Izba  nie 

dopatrzyła się naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 24 ust. 8 w związku z art. 26 

ust. 3 ustawy.  

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła o uwzględnieniu odwołania na podstawie art. 192 

ust. 1, 2 i 3 pkt 1 ustawy.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (tekst  jednolity  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  2972) 

zmienionego  rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r. 

zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  47),    obciążając  przystępującego  kosztami  uiszczonego  przez 

odwołującego  wpisu  oraz  kosztami  zastępstwa  prawnego  odwołującego  w  maksymalnej 

wysokości określone przez cyt. Rozporządzenie i Izba nakazała przystępującemu zwrot tych 

kosztów odwołującemu w łącznej kwocie 18 600zł. 


Przewodniczący: 

…………………………..